KESKUSTELUT > RISTIKOT > TÄMÄ LIITTYY SANOIHIN VAIN OHJELMAN NIMEN PUOLESTA

248. Tämä liittyy sanoihin vain ohjelman nimen puolesta

Antti Viitamäki17.8.2003 klo 15:26
Kukahan osaisi minua auttaa - kun en saa tolkkua erääseen asiaan Microsoftin Wordissa. Tai siis, en saa tolkkua juuri mihinkään Wordissa, mutta sitäpähän olen kaikesta huolimatta jämähtänyt käyttämään.

Mutta asia, joka tällä hetkellä ihmetyttää, on tavutus. Se on päälle kytketty ja suomenkielinen sanasto odottaa ladattuna, ready for action.

Mutta kaikki mitä Word tekee on että rivin lopussa sanan merkkiväli alkaa tihentyä tihentyä tihentyä, kunnes se näyttää aivan tolkuttoman typerältä (15-kirjaiminen sana saattaa olla fyysisesti lyhyempi kuin rivin 10-kirjaimiset sanat) - ja sitten, jossain vaiheessa, jos sanaan lykkää vielä yhden kirjaimen lisää, sana hyppää kokonaisuudessaan seuraavalle riville!

Siis sen sijaan että tavuttaisi, ohjelma yrittää epätoivoisesti pitää sanaa samalla rivillä - niin kuin jossakin olisi varta vasten kytketty moinen optio päälle.

Jos jossain ohjelman lukemattomista kätköistä todella ON tuollainen optio - tai jos joku tietää ylipäätään, mistä on kyse, niin please - kertokaa!

Ei muuten, mutta kun minä masennun paljon enemmän tuollaisista käsittämättömistä typeryyksistä (ohjelmaa on kehitetty jo pitkälti yli kymmenen vuotta, luoja paratkoon!) kuin esimerkiksi rahavaikeuksista tai jopa huonosta terveydentilasta.
2. Antti K.17.8.2003 klo 16:56
Word 97:ssa en saa ihan noin radikaalia toimintoa aikaan, sinulla lienee Word 2000 tms? Tuosta kirjainten tihentämisestä käytetään termiä "kerning"; ei mitään käsitystä mitä se voisi olla suomeksi.

Word 97:ssa asiaan vaikuttava asetus löytyy Format -> Font -> Character Spacing (ja mitä lienee suomenkielisessä Wordissa). Jos siellä valitsen kohdan "Kerning for fonts" niin jotain kuvaamasityyppistä tapahtuu, mutta kyllä tavutus toimii.

Tutkailepa Wordiasi tuolta pohjalta.
3. Antti K.28.8.2003 klo 11:58
Tuota, kaima, saanko ihan pienellä äänellä kysyä, että selvisikö tuo ongelmasi vinkkini perusteella tai jotenkin muuten. Ihan vaan uteliaisuudesta kyselen.
4. Antti Viitamäki29.8.2003 klo 03:28
Hmm...

Uteliaisuutesi tuskin tyydyttyy.

Suunnattomasti v***taa se, että minulla on tullut muiden systeemien mukana SUOMENKIELINEN Word - en ole ikinä ymmärtänyt, mitä hyötyä on KÄÄNTÄÄ TIETOKONEOHJELMAN MENUTEKSTIT SUN MUUT - kun ne kuitenkin käännetään sellaiselle kökkösuomelle mistä ei ymmärrä mitään. Ihmeelliset uussanat (esim. välistys ja jäsentely) tuntuvat lähinnä typeriltä ja puhelinneuvonnassa tyyppi tietää vain termien englannin- ja fingelskankieliset versiot.

Uskoakseni ei ole tässä Wordissa ihan tuolla kohti sellaista toiminnetta. Tai sitten oon vaan pölijä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *