KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-PLUSSA 25.3.

2471. IS-Plussa 25.3.

Jaska26.3.2006 klo 14:42
Virkistävä täyskolmosten välipala (kaipa sellainen taas ensi viikolla) useine kolahtavine vihjeineen, niistä JUO VAIN NAAPURIN VODKAA nousi jopa kärkeen koko maaliskuun rankkauksessani. ÄMMÄTÖN AKATEEMIKKO ja SE ON OIKEISTOLAINEN! ja kekseliäs
niin ikään nokkelia. Pääkuvasta varmaan monelle muullekin ratkojalle ahaa, hehheh -elämys! Erikoismaininta 17-kirjaimiselle, joka lienee ratkojakomeetoiltakin vaatinut muutaman apukirjaimen. Jokunen pehmisvihje ja yksi perin banaali ratkaisusana menköön läpi yhdellä miinuksella vajaakoviksessa. Toisaalta vasen yläkulma pakotti pään tyhjäkäynnille nolostuttavan pitkään. Ehkäpä joku nuoren polven ratkoja selvisi siitä pidemmittä pohdinnoitta. Yksi ratkaisusana ei ole auennut vieläkään, mutta sehän on tietysti kuvittajan syy... Sanojen keskipituus hieman yli valiokynnyksen 6, piiloprosentti kohtuullinen 8. Avaruuprosentti n. 80 normaalitasoa, keskustaan alkajaisiksi (?) laaditut pitkät ratkaisusanat aiheuttaneet vastaavasti vihjeruutukasauman vasemmalle teknisiä ansioita kymmenyksellä pudottaen. Vanhalla taitoluisteluskaalalla tekniset ansiot 5,7, taiteellinen vaikutelma 5,6, kouluarvosana 9- (2½:sta ei ysiä enempää hevin irtoakaan).
2. Eki26.3.2006 klo 14:48
Herran jestas, mikä analyysi!
3. kasperi326.3.2006 klo 15:20
Onkohan kyse samasta ristikosta, jossa vasemmassa yläkulmassa on kontillaan oleva vauva suu auki? En saa siihen sanan piilokirjaimeen mitään kirjainta, jotta saisin järkevän sanan, vaikka ympäröivät sanat ovat mielestäni oikein... En nyt muista, oliko se nimenomaan Plussa-liitteen ristikko vaiko tämän viikon ristikkoliitteen ristikko (lehti ei ole tässä käsillä)... Muistaakseni Pitkälän ristikko, vihjeinä vauvan ympärillä mm. Swanin lahja, merkkeinä ym.
4. Eki26.3.2006 klo 15:24
Tämä on minun laatimani kovis.
5. Juha K26.3.2006 klo 17:12

Oikein nautinnollinen makupala =)
6. RA26.3.2006 klo 17:21
kasperi3, se suu auki oleva vauva oli Pitkälän Tonin 21.3. IS Keskiksessä. Kyllä tuollainen "suun aukoja" ihan sääliksi käy... ;-)
7. RA26.3.2006 klo 17:52
Itse antaisin kyllä täyden kympin Ekille ja Lavoniuksen Heikille enkä muuttaisi yhtään sanaa tai piirrosta! Yksi (sanotaan nyt varovasti) tämän vuoden parhaita ratkomiani ristikoita.

Tasaisesti mietitytti ja tasaisesti ratkesi. Minusta sanasto oli monipuolinen ja hyvä. Mitähän ratkaisusanaa Jaska mahtaa pitää banaalina?

Kategoriassa "nerokkaan yksinkertaiset vihjeet" palkitaan:
- ruutu, jossa vasemmalla -
- HIILI-VETY
- ME ja HE ja välissä veitsen kuva
- se ajankohtainen! "karttavihje" oikeassa reunassa ylh., toinen pystysana

Kategoriassa "hae hieman kauempaa-vihjeet" (ns. teemuismit) palkitaan:
- KAUPPATAVARAAKIN
- SULKEUTUNUT

Kunniamaininta ristikon sisältämästä huumorista ja fiksusta "ydinsanoma"-ideasta. Tosi hyvä.
8. Jaska26.3.2006 klo 19:36
RA; no se toinen maantieteellinen, joka olisi ollut helposti muutettavissa kovemmaksi. Toinen pitää hyväksyä, koska sitä ei voinut välttää ilman suuria muutoksia.
9. Jaska26.3.2006 klo 22:30
Aukeni se ensin mystinen sanakin. Kyseessä olikin oma törkeä virheeni, kuvassa ei mitään vikaa. Pääministeri esittäköön HL:lle hallituksen virallisen anteeksipyynnön tekstiviestinä.
10. Jussi27.3.2006 klo 10:12
Sen sinisen V-kirjaimen yhteyttä ratkaisusanaan en kyllä oivaltanut. Mutta kaiken kaikkiaan oikein mainio ristikko.
11. Eki27.3.2006 klo 10:14
Jussi, se on kyllä tosi helppo vihje.
12. EJlo27.3.2006 klo 18:52
EKILLE se onkin varmaan tosi helppo kun on itse sanan siihen tällännyt. Täällä taas oikein perheen kesken pohditaan kimpassa eikä aukea. Sanoisinko että sitä ei kyllä keksi Ristokaan !
13. Eki27.3.2006 klo 19:01
Onkohan teillä siinä oikea sana?
14. RA27.3.2006 klo 19:31
EJLon 18:52 viestistä päätellen sana on oikein.

Mihinkäs kaikkeen tuollainen V voikaan liittyä?
15. bluff29.3.2006 klo 11:15
Ratkesi hikisesti,onneksi Gogol auttoi.Minusta tälle olisi kuulunut 3 tähteä.Ei vetänyt vertoja Simbergin parhaille.Maku menee,jos olen aistivinani kikkailua kikkailun vuoksi,kuten Pitkälän ristikoissa usein on.Mitä järkeä on tavoitella jonkun laatijan ahaa-elämysassosiaatiota,kun kyseessä on selkeästi ristisanatehtävä?
16. ö29.3.2006 klo 11:27
Minäkin pidin sitä vähintään kolme miinuksena. Vaikeutta lisäsi lievä tukkoisuus (uskaltaako sellaista sanaa edes käyttää Ekin ristikoiden yhteydessä?).
17. Eki29.3.2006 klo 11:32
ö, ratkojan mielipide on aina tervetullut.

Yllättävää, että vanha olisi vielä yltänyt kolmeen (miinukseen), jos näin tosiaan oli asianlaita.
18. Libero29.3.2006 klo 14:27
Varmaan suurimmat vaikeudet ovat sitten vielä edessäpäin. Nyt luotan kuitenkin siihen, ettei laatija ole jättänyt tätäkään ratkojaa oman onnensa nojaan. Eka ja toka istumalta ratkesivat vasen laita, alakerta, oikea alakulma ja laveasti oikea yläkulma. JUO VAIN NAAPURIN VODKAA? oli mainio ja minulle helppo vihje, joka valkeni, kun kaksi loppupään kirjainta oli paikoillaan.

Jätin ristikon joksikin aikaa huilaamaan, kun havaitsin, että vihjeeseen EI JULKISUUDEN KIPEÄÄ tulee toinen vastaussana kuin se, jonka siihen spontaanisti rustasin. Oma sanani osui vihjeeseen aivan nappiin, joten aivan jännittää, mikä oikea ratkaisu onkaan. Koko 17-kirjaimiseen suikeroon nivoutuva tienoo pitää rakentaa uudestaan, mikä on kova homma. On tuossa suikerosanassa ilmeisesti jo viisi oikeaa kirjainta.

On ollut tähän saakka inspiroiva ristikko.
19. matts29.3.2006 klo 14:54
eipä vaan keskiosa aukea mulla!
20. EJlo30.3.2006 klo 08:22
Se sinisen V:n arvoitus ratkesi heti spontaanisti kun olin ihmetellyt asiaa ulkopuoliselle henkilölle. Sanoin vain vinkin ja sanan, jonka olin siihen saanut ja hänen ajatuksensa alkoi heti askarrella oikean ongelman parissa. Eki oli täysin oikeassa sanoessaan että hänen mielestään vihje oli "tosi helppo". Nyt se ainakin siltä tuntuu.
21. matts30.3.2006 klo 12:19
Hyvä että EJlo:lla on tuollaisia hlöjä, mutta ehkä se vain välähti tuolle ulkopuoliselle, tuskin hän mikään ruudinkeksijä kuitenkaan on!

Mulla keskiosa ratkesi mutta ylhäällä kuvan viereinen aukio vielä kaihertaa.
22. Matti30.3.2006 klo 20:48
Kuukkeloin paljaslakisen laulajan. Koin lievän yllätyksen eka tärpistä.

Otin hiljan työn alle - kakspuoloselta vaikuttaa. Saas nähdä kuinka äijän käy.

AKIA>(ratkaisu), yhteys ei valkene.
23. Juha N30.3.2006 klo 21:22
Matti: kyseessä ei ole poistovihje eikä mitään lueta takaperin.

Ajatella, normaalejakin vihjeitä on vielä olemassa... Ne kun vain kohdalle sattuessa tunnistaisi :)
24. matts31.3.2006 klo 09:10
Mielleyhtymiä tässäkin ristikossa tarvittiin että valmiiksi tuli - mutta tulipa vaan.
25. Eräs vain31.3.2006 klo 11:44
se turku juttu ja alin vasen vaaka lyhyt sana eivät aukea! olenkohan ainoa ( en ole turust!)?
26. Eki31.3.2006 klo 11:49
mattsilta haluaisin kysyä, mitä hän tarkoittaa mielleyhtymillä. Ristikon vihjeethän eivät saa olla vain mielleyhtymiä, mutta niissä saa olla ja ne saavat tuoda monia mielleyhtymiä.
27. matts31.3.2006 klo 12:14
Eki
Mielleyhtymällä tarkoitan esim! "erään vaan" turku juttua, jos se sana tulee mielleyhtymänä mieleen niin ratkaisu on helppo. Elikä juuri niinkuin selitit. Ehkäpä sen sanan etuosa muutenkin kirvoitti sitä yhdyssanaa nimenomaan nyt käyttämään:)-
28. Matti31.3.2006 klo 19:54
matts, kiitos! Herää aavistus, että saan tämän valmiiksi.
(Vai autoitko tietämättäsi?)
29. Eräs vain1.4.2006 klo 11:33
Eki, nythän voit jo paljastaa sen turku ja sen lyhyen sanan jujun!
30. Eki1.4.2006 klo 11:40
V oli viides presidenttimme Ryti. "Turkuun" liitettiin Maaria(n kunta). Nyt kun katson tuota alakulman kuvaa, se voisi olla aita tai alta vai mitä mieltä olette?
31. Eki1.4.2006 klo 11:52
Muutama muukin samalla.

Ämmätön akateemikko oli siis SAVANNI. Mieti sitä!

SIELLÄ KUOLLUT MERI on niistä kahdesta vaihtoehdosta se nelikirjaiminen.

HERÄÄ on MIELLE. Siihen matts viittasi enkä tajunnut täysin.

ABSOLUTISTI "juo vain naapurin vodkaa?", siinäpä hauska paradoksi.

Pääkuvassa chileläinen mies laamojensa keskellä toteaa: "Chile ei ole tällainen!" Vastaus MAALAAMATON. Mieti sitäkin!

Ristikon aloitusjuju oli täsmälleen sen keskikohdassa kaksi tyhjää ruutua päällekkäin, josta tuli

KESKEN
KAIKEN

ja alas KAKSI.

AKIA on ARIEL eli Aki Kaurismäen ohjaama elokuva. Eivät nämä kovikset ole täynnä kikkailua, mutta tuo oli tahallaan vääriin ajatuksiin harhauttava vihje.

SE ON OIIKEISTOLAINEN! -vihjeestä tuli sekä TOVERI että ASIAVIRHE. Kiertäkääpä aivonne vielä rullalle sen kanssa.
32. ö1.4.2006 klo 13:11
Eipä kierretä. Tykkäsin kyllä kaikista näistä vihjeistä.
33. Eki1.4.2006 klo 13:13
Oikeistolaiseen ei mahdu neljää iitä.
34. Eräs vain1.4.2006 klo 14:24
Kiitos Eki, on ole ikinä kuullutkaan sen nimisestä kunnasta! Ajattelin, että siihen tulee"maarit" (kyl maar!), mutta onko se turussa vaiko tampereella se sanonta? Ja sitte se loppu T ei millään sopinut sinne loppuun. Kiitos tiedosta, aina oppii jotain uutta.
35. Libero1.4.2006 klo 15:11
AKIA oli hieno vihje, samoin ÄMMÄTÖN AKATEEMIKKO, jonka värirytmit kolahtivat tajuntaan kauan sitten. Oli loisto tuokio keksiä pääkuvan ratkaisusana: se oli tässä ristikossa parasta! Työllä ja tuskalla selvisi se 17-kirjaiminenkin sana, kun luovuin 'kainostelevaisuudesta'.

Vihjeessä SE ON OIKEISTOLAINEN! ei ollut asiavirhettä, joten vastaussana syntyi vaakasanoista.

Vasenta yläkulmaa en ole onnistunut ratkomaan, joten rullalla ovat aivot ja taitavat pysyäkin. Tiedän kuitenkin, että kulma on hyvin pienestä kiinni.

Tällaisen ristikon ratkonnassa oppimisen ilo on ihan oikeasti ihan oikeaa. Kiitos siitä.
36. Matti1.4.2006 klo 17:40
No ratkesihan tuo sitten. Vasen ylänurkka jumitti, muuten ratkonta eteni tasaista hämäläistä tahtia. Oli ehkä 2,625-pallonen. Oikein kiva ristikko, kuin meikäläiselle räätälöity.

Tämänpäiväisen Skytän täyskolmosen taidan jättää aika vähälle huomiolle.
37. Matti1.4.2006 klo 17:51
Se vasen ylänurkka oli kyllä aika yleisesti vihjeitetty. Varsinkin kun mulla oli imagojen kohdalla varmana pitämäni amigot. Ja kun väkisin yritin ängetä ylimmälle vaakariville skotti(-ruudun) tilalle (ruutu-)seiskaa. Hyvä minä!

Sitä PETO$ta mietin pitkään, että nyrjähtääkö siinä logiikka. Mutta tonimikaelin avartamin aivoituksin tulin siihen tulokseen, että voihan asian noinkin ajatella.

Savanni oli minulle uusi - sitäkin hauskempi. Ja Akia olisi pitänyt keksiä, varsinkin kun Juha N autteli. Mutta nyt on vähän aikaa euforinen olo.
38. yx1.4.2006 klo 18:02
Puolet on vinkkien jälkeenkin ratkomatta. SAVANNI on ihan käsitämätön. Yläosa ristikosta ei taida minulle aueta.
Kuka on Tuure Kilpeläinen?
Eki haluaa olla ikinuori. Minä haluan vanheta omaa tahtiani.
39. raukoo1.4.2006 klo 18:03
kai siinä on kysymys Sam Vannista?
40. yx1.4.2006 klo 18:12
Hyvä, vai huono vihje? Wikipedia tietää:

Sam Vanni (alun perin Samuel Besprosvanni, s. ‎6. heinäkuuta, 1908, Viipuri - k. 20. lokakuuta 1992, Helsinki) oli suomalainen taidemaalari, jota pidetään suomalaisen abstraktin taiteen uranuurtajana.
Sam Vanni kutsuttiin Suomen Akatemian jäseneksi vuonna 1962
41. raukoo1.4.2006 klo 18:15
Tosi hyvä vihje.
42. RA1.4.2006 klo 20:16
AITA vai ALTA? Minusta se vasemman alakulman vihje on selkeämmin AITA.

Muuten olen samaa mieltä kuin joku jo tuossa yläpuolella. Olisi tämän ristikon 3-palloiseksikin voinut merkata.
43. Matti1.4.2006 klo 20:24
Minustakin se on aita. Se ohut viiva kuuluu maisemaan, vaikkapa hangen pinta.
44. Eki1.4.2006 klo 20:53
Se oli tarkoitettu aidaksi. Rupesin vain katsomaan, että kapea viiva menee paksumpien alta.
45. Tuomas L.2.4.2006 klo 14:48
Tuure Kilpeläinen on laulaja, joka tosin ei käsittääkseni ihan viime aikoina ole hirveästi ollut julkisuudessa. Muutama vuosi sitten hän oli varsin suosittu, ainakin Vesitornin varjossa oli jonkinasteinen hitti.
46. Eki2.4.2006 klo 14:58
Tuurella on useampia radiohittejä seuraavaltakin levyltään Just, mm. Viisi virhettä. Lusikat laatikossa ja Turisti.

http://www.tuurekilpelainen.com/diskografia.htm
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *