KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-RISTIKKOLIITE 14.3.

2443. IS-ristikkoliite 14.3.

Jaska14.3.2006 klo 12:37
Asiahan ei minulle kuulu (koska en osallistu arvontoihin) enkä ole vaatimassa kenenkään päätä vadille, mutta kyllä nuo lähetysohjeet ovat melkoinen viidakko. Esim. postikorttiin annetaan ohjeet yhdeksästä numerosta, joita ei tehtävästä kuitenkaan löydy (esim. naiskansanedustajat). Pelkäänpä, että monelle pystymetsästä tempaistulle yrittäjälle ko. tehtävän ratkontaohjekin on vajavainen.
2. Eki14.3.2006 klo 15:12
Onhan se aika sekava systeemi kokonaisuudessaan, mutta eikö esim. tuon naiskansanedustajien ratkaisu ole aika itsestäänselvä? Kun pyydetään lähettämään ruudut AFKP eli niiden sisältö ja ruudut on vielä värjätty, niin siitähän se poimitaan.
3. Jaska14.3.2006 klo 16:09
Anteeksi, että jankutan. OK, ratkonta ei vaadi Einsteinin kykyjä, ja naisten puolueet saa tietämätön selville netistä. Sen sijaan ne ohjeet voisivat olla sellaiset, ettei niihin tarvitse kenenkään haaskata kallista ratkontaan tarvittavaa kapasiteettiaan. Ne ovat epämääräiset ja sillä siisti (tai ei siistiä lainkaan!). Tekstiviestiohjeessa s. 2 puhutaan vain kirjaimista, vaikka ko. tehtävän ratkaisu edellyttää numeroita. Postikorttiohjeissa "Merkitse numeroilla 1-9 merkittyjen ruutujen kirjaimet tai numerot numeroidussa järjestyksessä". Ratkojan pääteltäväksi jäävä selväsanainen sisältö: Poimi ristikosta numeroituihin ruutuihin tulevat kirjaimet ja merkitse ne korttiin numerojärjestyksessä. Poimi numerotehtävän kirjaimin merkityistä varjostetuista ruuduista niihin tulevat numerot ja merkitse ne korttiin aakkosjärjestyksessä.
Myös sudokun luen numerotehtävini kuuluvaksi. Sivun 2 suodokut ovat kilpatehtäviä. Ohjeista sain käsityksen, että kilpailuun osallistutaan lähettämällä kirjaimin ABCDEFGH merkittyihin ruutuihin tulevat numerot. Kirjaimia ei kuitenkaan löydy sudokuruudukosta? Ota nyt näistä selvää! No en ota, vaan siirryn ratkomaan historistikkoa, joka ennen ratkontaa näyttää tavallista lupaavammalta.
4. KP14.3.2006 klo 16:14
Ei tuota tajunne Erkkikään...
5. Eki14.3.2006 klo 16:54
Jaska, olit paikalla SM-kisoissa ja näit Juhani Tolvasen siellä. Juhani vastaa liitteestä, kuten kakkossivulta näkee. Lähetä hänelle rakentava ehdotus siitä, miten ohjeiden tulisi olla!

juhani.tolvanen(at)sanoma.fi
6. y14.3.2006 klo 17:07
Pentti Leppänen Porvoosta ja
Riitta Rustari Vantaalta
ovat voittaneet IS-ristikkoliitteen iiseistä kumpikin 10 euroa.
Onnea heille.
7. Pena14.3.2006 klo 17:11
Kiitos! d=)
8. Libero14.3.2006 klo 17:18
Olipa Tonilta hieno, hienompi, hienoin historistikko: kulttuuria ja urheilua, historiaa ja nykyaikaa, vanhaa ja uutta suomea sekä ulkomaan kieltä ynnä mainioita piirrosvihjeitä: ISI KÄSKI SANOA, ETTÄ OLEN MYÖS ORPO, ME JAAMME EHTOOLLISEN, NYT KUN OIKEA REHTORI ON POIS... :)
9. tonimikael14.3.2006 klo 19:11
Kiitos Libero! Hyvä mieli vain lisääntyi! :)
10. Jaska14.3.2006 klo 19:49
Eki, saatanpa tehdäkin niin kuin ehdotit, kun tulee seuraava maaninen kohtaus...
11. kari kämäräinen14.3.2006 klo 21:18
tonimikael: Yleensä kuvan "minä" ei seiso tuossa kohtaa palkintopallia!
12. Jaska14.3.2006 klo 21:35
Olitpa tarkkana, mutta sehän saattoi olla peilikuva...
13. Eki14.3.2006 klo 21:44
Tästä keskusteltiin, mutta
- hän on korkeammalla pallilla kuin matalin
- kuva voi olla otettu takaa

Minusta vastaus ei voisi olla "tuosta seuraava"
14. tonimikael14.3.2006 klo 23:31
Haistakee joulu. Minä Ekin pyynnöstä jo kerran sen pyöräytin peilikuvakseen. Joko Eki turhaan hälytti aiemmin tai muut nyt. Ku mistä minä ite tiän tollasia. Pöh. ;)
15. Eki14.3.2006 klo 23:33
Minusta se on edelleen samanlainen kuin alkuperäisessä.
16. Matti14.3.2006 klo 23:34
tonimikaelin toteutusta alussa arvosteltiin. Nyt se on minusta huippulaatua.

Mielestäni aika on ajamassa kovaa vauhtia Mirja Pihlajamäen toteutusten ohi.
17. Eki14.3.2006 klo 23:39
Miks just Mirjan?
18. Matti15.3.2006 klo 10:49
Onhan niitä tietysti muitakin.

Kyse ei ole siitä, että toteutus on kokonaan käsin ja vapaalla kädellä tehty. Näinhän Joutsin Pekkakin tekee. Tuo ajatus vaan nykyisin on tullut aina mieleeni Mirjan ristikoita ratkoessani. Tässä siis eräs ratkojamielipide - niitähän täällä kaivataan.
19. Sakke15.3.2006 klo 11:34
Tuohan on toki toivottu ratkojamielipide, mutta ehkä sitä kannattaisi hieman tarkentaa. Nythän tuossa ainoastaan kuvaillaan sitä fiilistä, joka tulee ristikon ilmestyessä eteen.
20. Matti15.3.2006 klo 14:44
Fiilispohjalta kirjoitin, enkä osaa sitä tämän enempää täsmentää.
21. matts15.3.2006 klo 15:43
Minusta piirretyt kuvat ovat havainnollisempia kuin valokuvat, jotka väkisinkin tuppaavat olemaan (huonosilmäiselle) mahdottoman epäselviä. Varmaankin hlökohtainen ongelma, mutta en pysty bussissa tai junassa näkemään niistä mitä ne esittävät (toisaalta ratkaisun monesti pystyy silti löytämään kun risteävät saa ratkaistua). En edes viitsi tarkistaa suurennuslasilla mitä kuva esitti kun ratkaisu tuntuu oikealta.
22. tonimikael15.3.2006 klo 16:18
Eki. No eipä ihme. Tarkistin omia lähetettyjä tiedostojani ja tuota eilistä histoa painettuna. Selvisi, että turhaan olin teille lähettänyt korjatun version. Mutta pääsipä Kari K. näpäyttämään. ;)
23. Eki15.3.2006 klo 16:54
Jaa että tietokoneella toteutetun ristikon kanssa voi käydä näinkin.
24. kari kämäräinen15.3.2006 klo 16:54
Otitkos nyt tonimikael opiksesi tuosta! ;-) Toisaalta, olisihan siihen kohtaan kyllä sopinut myös MOKA-sanakin, ellei se olis jo esiintynyt muualla ristikossa...
25. ö15.3.2006 klo 17:01
Mirjan ristikot miellyttävät minua. Ei käsin piirtäminen ole missään tapauksessa miinus ristikolle, etenkin jos kuvat ovat niin eläviä kuin Mirjalla.

Etsippä, Matti, käsiisi jostain Veikko Sonnisen ristikko, jollaisen näin jossain lehdessä hiljan. Tuulahdus 50-luvulta ellei peräti 30-luvulta!
26. Matti15.3.2006 klo 17:18
Kyllähän Mirja piirtää osaa. Hänen lapsi- ja koirakuvansa ovat suorastaan herkkiä.

Mielestäni yleisilme on kuitenkin vähän sekainen, johtuisiko hänen aika "vapaasta" tekstaustyylistään. Ja impulssin väitteelleni sain, kun vertasin äskeisen SK:n ja tuoreimman historistikon toteutuksia toisiinsa.

ö, kaivaisinhan minä sen Veikko Sonnisen ristikon esiin, mutta kun vihje "jossain lehdessä hiljan" on aika yleinen ...
27. Matti15.3.2006 klo 19:33
Mikä mättää? Yritin vastata kännykällä tehtävään 6. Sanalle NUORIA piti keksiä anagrammi, joka sopi annettuihin vihjeisiin, mm. valokuvaan, joka muistutti erehdyttävästi Colosseumia.

"Vastauksessa on virheitä. Tarkista oikeinkirjoitus ja välilyönnit." Mulla on Saunalahti.

Samoin kävi naiskansanedustajien kohdalla.

IS:n ristikkotoimituksesta tätä tietysti pitäisi kysyä.
28. Eki15.3.2006 klo 19:51
Tolvanen palaa päivän poissaololta torstaina. Sinne messua!
29. Lettu15.3.2006 klo 20:28
Ristikkoliite oli kevyt versio. Arvosana sisällöstä (kiitos eri laatijoiden) 8-. Miinus tulee omakehu vihjeestä! Se vei minut harhaan, koska tuijotin liikaa omaan napaani.

Höryristikolle lisäpisteitä!
30. jupejus15.3.2006 klo 21:25
Mirjalla on kyllä hyvä tyyli piirtämisessä. Pitää kehaista tässä myös, kun tuli tuossa edellä puheeksi. Persoonallinen herkkä kädenjälki ja samalla taiteellinen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *