KESKUSTELUT > RISTIKOT > ILTASANOMAT 13.3

2442. ILTASANOMAT 13.3

kp13.3.2006 klo 20:28
Oli sotku ristikko... Kuka lie vastuussa...
2. Sakke13.3.2006 klo 20:50
Sotku ristikko? Pääkuva oli hieman sumea, mutta ei mitään sen vakavampaa. Sitä kenties tarkoitit?
3. RA13.3.2006 klo 20:53
Olipa, kp, yllättävä kommentti! Tarkennatko, mitä meinaat?

Itse ajattelin ratkottuani, että "olipa harvinaisen hyvä (helppo tai helpohko)"; monipuolinen sanasto ja monipuoliset vihjeet. Paljon ei-aina-toistettua. Itse asiassa melkein koko ristikko koostuu ei-vakio-sanoista.

[Vastuussa olevat näkyy ristikon vasemmasta ylälaidasta: Teemu Pallonen ja Terhi Liinalaakso. Ilmoitan nimet kiitoksensa ansainneina.]
4. RA13.3.2006 klo 20:55
Vastuussa olevat näkEE...
5. Jaska13.3.2006 klo 21:03
Minun lehdessäni aivan selkeä, ei mitään sumeaa. Osassa painosta on siis jotain tuhrua? Vastuussa ilmeisesti Hämeen Paino Oy.
6. Sakke13.3.2006 klo 21:07
Tai jos kp on yrittänyt ratkoa ristikkoa ja silmissä on sumentunut niin sitten taas on vastuussa joko kp itse tai silmälasiensa jälleenmyyjä.
7. kp13.3.2006 klo 21:17
Ettekö tosiaan huomanneet, että tekstattu liian paksulla
tussilla... En viitsinyt aloittaakaan .... Makuja on monia...
8. Sakke13.3.2006 klo 21:29
kp> olisiko käynyt niin, että lehteesi on kustu?
9. Jaska13.3.2006 klo 21:34
Sakke, tuokin oli liian paksua...
10. RA13.3.2006 klo 21:43
kp, onpas sinusta nyt kriittinen tullut.
(Vai lienetkö aina ollut.)

Suoraan sanoen: En huomannut, että tussi olisi ollut liian paksu.
11. Eki13.3.2006 klo 21:52
Terhi Liinalaakso on piirtänyt meille ristikoita n. 17 vuotta. On se hyvä, että viimein huomataan edes jossakin mielessä.
12. Pena13.3.2006 klo 21:55
Johan nyt on paksuus huipussaan! On liian paksu tussi ja joku juttukin liian paksua. Miten lie ollunna paksu vehje jolla oli kustu? Hoh hoh hoooo d=)

Oli mielestäni kiva ristikko. Sanasto ja kuvat ja nimenomaan tekstaus hyvää! Ei tarvihe suurennuslasilla tihrustaa. Kiitokset tekijöille, oli taas päivän mukavimpia hetkiä tuo ratkonta(vartti)!
13. RA13.3.2006 klo 22:19
Pena, sopiiko, ettet leveile noilla ratkonta-ajoillasi. :-)
14. Pena13.3.2006 klo 22:25
Ai niin ei kai niitä saa sanoa. Sovitaan vaan d=).
15. Taata13.3.2006 klo 22:31
Kuvat ovat tuhruisia usein ainakin osassa painoksia,
Ilta-Sanomissakin. Värisiitymä millin luokkaa. Olen kirjoitta-
nut tästä ennenkin ja jutellut lehtivalokuvaajien kanssa.
Sama näyttää jatkuvan ja kiusaavan useita lehtiä. Se on
tuo tekniikka semmoista... Ilta-Sanomia painetaan muis-
taakseni useammassa paikassa.

Minusta KP on oikeassa tuossa tussin paksuusasiassa eli
siihen kannattaisi kiinnittää huomiota. Vihjeissä voi käyttää
eri paksuisia tussiviivoja, mutta liikaa roiskiminen piiroksissa
tekee vihjeistä sotkuisen tuntuisia, mikä vaikuttaa ristikon
yleisilmeiseen. Toisaalta ei liian monenpaksuisiakaan viivoja samassa tehtävässä ja ristikkojen viivat saisivat olla melko hillittyjä.

Minulla on tässä nippu Ilta-Sanomia, joista olen tutkinut.
16. Matti13.3.2006 klo 23:32
Minä en huomannut mitään. Paitsi että ihan pirtsakka arkiristikko.
17. Eki14.3.2006 klo 00:03
Toteutamme nuo IS-ristikot ja monien muiden sanomalehtien ristikot pääosin mustavalkoisesti, jotta värisiirtymät eivät tekisi ratkaisunautintoa mahdottomaksi. Aikakauslehtityyppisissä voi väreillä urheilla ihan toisella tavalla.

Tässä on kyllä mielenkiintoisia pointteja. Monta kertaahan on vannottu konetekstin nimeen, vaikka käsin tehdylläkin on kannattajansa, ehkä jopa enemmistö. Taitavimmat piirtäjät käyttävät kaiken tekniikan hyväkseen ja tekevät joko käsin tehdyn näköistä tai kaikki on käytännössä käsin tehtyä ja vain konelle siirrettyä ja sillä käsiteltyä.

Terhi on oma lukunsa piirtäjissämme. Joskus olen kuullut kommentin, että ristikkokuvan pitäisi olla pelkistytympi kuin mitä Terhin piirrokset ovat. Se pitää paikkansa yleissääntöjä, mutta eivätkö poikkeukset ole virkistäviä?

Terhi piirtää jokaisen ristikkokuvat originelliksi eli samoja piirroksia ei käytetä. Siinä työn sankaruutta kerrakseen. Takana on kymmeniä tuhansia kuvia.

Poikkeaako Terhin käyttämän kynän paksuus merkittävästi monista muista käsin tekstaavista? Ei minusta, mutta voin toki olla väärässä.

Kyseisen ristikon sisältöä en sen enempää ala eritellä. Toisille sisältö on tärkeämpi, toisille ulkoasu, ja ainakin siinä mielessä se voi olla kohtalokasta, jos se estää ratkonnan kokonaan. Silloinhan hyvä sisältö muuttuu merkityksettömäksi.
18. Eräs piirtäjä14.3.2006 klo 07:37
Täällä olisi hyvä kritisoida (rakentavassa hengessä) kaikkien ristikkopiirtäjien tyyliä, niidenkin, joiden nimiä ei ole keskusteluissa mainittu. Sillä tavalla piirrostyön laatu voi nousta.
19. kp14.3.2006 klo 08:01
Ristikko on varmaan ihan hyvä.
Mutta ohkaisempi tussi käteen seuraavalla
kerralla?
20. kp14.3.2006 klo 08:06
Tuo liian paksun tussin käyttö on ollut iät ajat ongelmana.
-Mainostoimistossa on hyvä keino tähän. Otetaan tulostus-
näyte, kestääkö pienennyksen, vai meneekö sotkuksi...
-Jos siis halutaan käsin tekstata. -Yleensä käytetään konetta.
21. kp14.3.2006 klo 08:31
-Siis ensin pienennetään teksti ja tulostetaan....
-Yleensä käytetään kone(fontteja) tekstaukseen.
22. MM14.3.2006 klo 09:20
Olkaamme valaistut noista fakiirin viisaista sanoista.
23. Eki14.3.2006 klo 09:55
Tuo ristikko nyt ei vain näytä minun kappaleessani pätkääkään epäselvältä.

Minua häiritsevät tekstillisessä ulkoasussa enemmänkin liian monet erilaiset fontit siinä missä käsintekstaajan liian moninaiset erilaiset tekstaustyylit.

Vielä Terhistä. Hän käyttää huopakynää, johon hän on tottunut. Hyvän kirjoitusvälineen löytäminen ei ole itsestäänselvyys. Jos nyt lähdettäisiin hakemaan vähän kapeampaa kynää, voisi tulos olla monella muulla tavalla epäselvempi ja huonompi. Enpä ole oikein varma, olenko tämän säikeen perusteella halukas lähtemään edes keskusteluun asiasta hänen kanssaan.

Toimitamme nykyisin mm. IS:n ristikot sähköisesti lehden reproon. Takavuosina toimitimme A4-kopion. Jälki on muutoksen jälkeen selvästi parantunut, sillä Sakke poistaa skannatusta ristikosta kaikki ylimääräiset viivat ja roskat eikä kopioinnin aiheuttamia mahdollisia heikkouksia ulkoasussa ole enää jäljellä. Ristikot skannataan suoraan A4:stä ilman välikopiointia.

Koneella piirretyt (esim. Heli Kärkkäinen) eivät yllä olevaa vaihetta tietenkään läpi käy.

Tässä vain erilaisia pointteja asiaa, ei sen enempää.
24. Eki14.3.2006 klo 10:02
Suoraan A3:sta siis.
25. kp15.3.2006 klo 19:13
Olen sen verran fakiiri ja omistan lasipallon.
20.3. ristikko on suttu...
26. Eki15.3.2006 klo 19:25
fakiiri
1. itsensäkiduttaja; taikuri, silmänkääntäjä
2 slg. omituinen ihminen, kumma tyyppi
(lähde: Pesonen)
27. Eki17.3.2006 klo 12:30
Noh, tänään on meidän ostamassamme irtonumerossa Terhin piirtämä ristikko aivan söhrönä, ei siinä kapeampi kirjainkaan olisi auttanut.

Samoin Suomen Kuvalehdessä piirtäjänä debytoivan Heli Kärkkäisen ristikko oli mennyt hieman paksuviivaisemmaksi kuin olisi odottanut. Osasyy on pienehkö ruutukoko.
28. Pena17.3.2006 klo 16:07
Ei ole Terhin piirtämä ristikko söhrönä tuossa lehdessä, jonka minä ostin. Pääkuva ei liene Suomesta?

SK:n ristikko on paksuhkoa! Korostuu vielä mustavalkokopiossa. Toivottavasti ei sisällä väriin perustuvia vihjeitä. d=)
29. RA17.3.2006 klo 18:33
Enpä "IVAATA" pysty minäkään. Ihan normaalin näköinen ristikko on minullekin osuneessa IS:ssa.

Pena, tosi terävästi päätelty! :-)
30. raukoo17.3.2006 klo 23:14
jos rasti laitetaan ensimmäisen kirjaimen päälle , niin jokaisen pitäisi tietää , mitä siinä tarkoitetaan . Kyllä kp on oikeassa suttu mikä suttu.
31. Eki17.3.2006 klo 23:17
raukoo, en löydä mitään yhteyttä noiden kahden lauseen välillä, oliko tarkoituskaan?
32. raukoo17.3.2006 klo 23:25
oli siinä muitakin jotka olisi pitänyt kirjoittaa selvemmin.
uni pin nissan micron picma. Onkohan ne huopakärkikyniä,
en tiedä . mutta jos ihminen on tehnyt näitä hommia 17 vuotta ,voisi ainakin kokeilla muutakin.
33. Eki17.3.2006 klo 23:28
Huopakynä 0,5 mm.
34. raukoo17.3.2006 klo 23:36
sorry . Nämä kirjoitukset menivät hivenen ristiin . Siis sinun ja minun . mutta se sana joka terhin piirtämässä ristikossa oli minun silmiä häiritsevä ,eniten, taitolaji . :Sen T : n päällä ruksi . Minulla on vissiin huono painos , mutta itse olisin kp :n tavoin käyttänyt ohuempaa tussia jopa alusta laähtien.
35. raukoo17.3.2006 klo 23:38
lääh lääh
36. Eki17.3.2006 klo 23:40
Niin, siis hyvissä painoksissa yleinen käsitys tuntuu olevan, että tekstausjälki ei ole liian paksua. Tänään oman lehteni ulkoasu ristikon osalta oli kaikin puolin karmea. Kuin katsoisi toisen ihmisen rilleillä.
37. Taata17.3.2006 klo 23:43
Muistaako Eki "Taven" ristikot Suuren Ristikko Kilvan alku-
ajoilta. Oli varmaan piirretty samassa koossa kuin julkaistiin¨
ja paksulla tussilla. Pitäisi yrittää kaivaa arkistoistani esiin.
38. Eki17.3.2006 klo 23:52
Nyt pitäisi enää tietää, kuka heistä oli Tave. Ei meinaan ihan äkkiseltään raksuta. Aivan ensimmäisinä vuosina en tainnut olla mukana, olen sen verran nuori taata.
39. raukoo18.3.2006 klo 00:01
kyllähän usein lähetetty ristikko on pienennöksestä (hieno sana) kopion kopion pienennös.
40. Eki18.3.2006 klo 00:03
Kuten kerroin, mm. Terhin ristikko skannataan alkuperäisestä A3:sta ja putsataan huolellisesti.
41. RA18.3.2006 klo 00:14
Mikä teita laatijoita vaivaa, kun ette usko ratkojia?
;-)
42. raukoo18.3.2006 klo 00:34
ratkoja on helsingissä asuva raimo ja toinen on ratkoja on kuusamossa oleva irina . kummatkin tietävät tietyt sanat . mutta joensuussa asuu pirjo . hänelle nuo vihjeet olivat hölynpölyä.ja vielä eero joka tietää kaiken . tee sille omansa . hemmetin ratkojat!
43. Taata18.3.2006 klo 00:36
Tosi tympeän näköisiä ja epäselviä samalla tussilla läpeensä
piirrettyjä niin suttuiset vihjeet kuin viivatkin. En nyt ole
aivan varma, että onko minulla niitä tallessa, mutta kai niitä
1960-luvun ristikkolehtiä nyt jollain on vieläkin tallella.
Silloin ei ollut vielä kovin monta lehteä. Oli yksi toinenkin ja
sitten vähitellen tuli samoille kustantajille toisia ja sitten mui-
den uusia, joista osa kuihtui kohta pois. Oli sanomalehti-
paperillekin painettu Erikoisruudukotkin. Pähkinä taisi olla
yksi ja Eskon puumerkki. Sandbergillakin oli omansa ja mitä
kaikkea näin äkikseltään tuleekaan mieleen. Tasoltan tehtä-
vät olivat hyvin vaihtelevia. Mutta kyllä niitä oli hyviäkin ja
ennenkaikkea persoonallisia tyyliniekkoja, vaikka silloin ei
lehtiin pantu laatijoiden nimiä. Suuressa Ristikko Kilvassa
yhdellä laatijalla oli vihjeinä vain kuvia.
44. raukoo18.3.2006 klo 00:43
tuo eero on vissiin kuopiosta
45. Taata18.3.2006 klo 00:58
Onhan noita vanhoja ristikkolehtiä muisteltu jutuissa ennen-
kin. Nyt on niin paljon, että moni ei varmaan muista kaikkia.
Taata muistaa, kun Klubitalon Rautakirjankioskilta äkkäsin
ristikkolehden so. Suuri Ristikko Kilpa ja taisi olla muistaak-
seni toinen numero. Siniset kysymysmerkit kannessa ja
siitä se alkoi. Keskellä oli valtavan iso taitettu ristikko.
Olin toki jo aiemmin nähnyt Kirjolan kirjakaupassa niitä
Kariston vai miten se nimi kuului varmaan Suomen ensim-
mäisiä ristikkolehtiä, mutta silloin ratkottiin vielä kuvalehdis-
tä koulussakin. Sitten aivan lukion loppuvaiheissa tulivat
kuvaan nämä muut ristikkolehdet isommalla määrällä.
Lukkaroisen veljekset muistavat varmaan nämä alkuajat ja
onhan noita muisteltukin julkisuudessa.
46. raukoo18.3.2006 klo 01:08
Ratkoja on Helsingissä asuva Raimo ja toinen ratkoja on Kuusamossa oleva Irina . Kummatkin tietävät tietyt sanat, mutta Joensuussa asuu Pirjo , hänelle nuo vihjeet olivat hölynpölyä, ja vielä Eero Kuopiosta . hän tietää kaiken . Tee sille omansa . ratkojat ratkoo jos osaa.
47. Taata18.3.2006 klo 01:17
Minusta se on kyllä Esko, joka kaiken tietää ja joka paikkaan
ehtii, mutta voi olla myös Kari, joka itse väittää kaiken tietä-
vänsä, mutta jota muut eivät oikein usko. Ja onhan noita
muitakin, joille pitäisi tehdä omat spesiaalinsa, mutta minä
olen nyttemmin suuntautunut enemmän hieman toisaalle
joten kyllä tätä harrastamista riittää ja kirjo on suuri ja vaih-
televa.
48. Eki18.3.2006 klo 01:29
Helpoissa kikkailut pidetään maltillisina ja yleisymmärrettävinä. Helpoissa fakkisanat pidetään mahdollisimman vähäisinä. Siten ristikot sopivat mahdollisimman laajalti ihmisille ympäri Suomea.

Mutta mikäpä ristikko olisi ollut täydellinen? Siis hyvä jokikiselle sitä ratkoneelle.
49. Taata18.3.2006 klo 01:40
Helppoja pitäisi ainakin mainoksien mukaan olla. Kellä on
iiseimmät, siitähän se valtaosaltaan on kysymys, kun katsoo
lehtitelineitä. Kyllä ne maut muuten menevät ristiin. Kuka
tykkää mistäkin ja joku ei mistään.
50. Eki18.3.2006 klo 01:46
Näinhän se on ja kunpa jokainen löytäisi ne itselleen oikeasti helpot tai sopivat tai mitä ikinä haluaakin.
51. raukoo18.3.2006 klo 02:41
eli Erkki ja kp paiskaavat kättä ja sanovat : olemme samalla alalla ja arvostamme toistemme työtä . Meiniköhän liian paksuksi . Minusta me laatijat olemme liian pieni ryhmä kinastelemaan toistemme kera. ok?
52. Eki18.3.2006 klo 03:19
Kröhöm... jospa yhä lyhyemmän yön kunniaksi jotain vielä lausuisi. Ensinnäkin on eri asia toivoa ratkojan löytävän oikean lehden itselleen ja arvostaa eri ristikontekijöitä tasapuolisesti. Mutta rauhallisen rinnakkaiselon kannalla olen, ehdottomasti.

Täällä nyt vaan tuntuu monella olevan tapana esittää mielestään kiinnostavia mielipiteitä ja/tai provokaatioita, joista ei voi seurata muuta kuin kinan tapaista keskustelua. Jokaisella on tietysti tapansa ja mielihalunsa, mutta minulla se ei ole lähtökohtaisesti kinaileva. Olen pikemminkin sellainen, joka joutuu mukaan kinasteluun periaatteittensa vuoksi.

Sekin, mitä raukoo chatissa tämän vuorokauden puolella laukoo, siitähän voisi vaikka ... Noh, jääköön lukijan mielikuvituksen varaan.

Oletteko huomanneet, että ympärillänne olevat ihmiset usein uskovat tuntevansa teidät paremmin kuin mitä itse itsenne tunnette?
53. raukoo18.3.2006 klo 03:33
Erkki onko ne "ympärilläsi" olevat "ihmiset" mukavia?
54. Eki18.3.2006 klo 03:35
Ovatko itsesi ympärillä olevat?
55. raukoo18.3.2006 klo 03:43
no kyllä . ehkä . en tiedä . epäillys
56. rauno18.3.2006 klo 03:58
oikeasti nämä kaksi veijaria vedättää meitä . Istuvat iltaa ja miettivät tuopin kera pikku "sanasotia"
57. kp18.3.2006 klo 10:07
Lähettäjä: raukoo 18.3.2006 klo 02:41

"eli Erkki ja kp paiskaavat kättä ja sanovat : olemme samalla alalla ja arvostamme toistemme työtä . Meiniköhän liian paksuksi . Minusta me laatijat olemme liian pieni ryhmä kinastelemaan toistemme kera. ok"? -Näinhän se on esim.
artistien joukossa?

-Eikä meillä mitään "suurempaa" olekaan... Fakkisanojen
(outojen sanojen käyttö). Sekin on vain näkökanta kysymys.
-Minusta niitä voi ihan hyvin käyttää. Kun muistaa, että
ratkojia auttaa noissa piilokirjaimissa a la kp 6.U. Eli ei se
ristikoiden helppous/vaikeus tule piilokirjaimista, ei ainakaan
pitäisi...
- Leppoisia miehiä kumpainenkin, uskon minä...
58. Eki18.3.2006 klo 10:20
Tuossa lukee nyt ihan suoraan kp:n ideologiana:

"Outoja sanoja (eli fakkisanoja) voi ihan hyvin käyttää, kun auttaa ratkojia piilokirjaimissa."
59. kp18.3.2006 klo 10:37
Tarkennan sen verran: Kun ristikkoon "tuppaa" tulemaan
outoja sanoja, niin ei niitä tarvitse "tappelemaan" pois...
Mutta niitä en enää "sijoittele" ristikkoon...

Tätä mieltä olen, jos lyhyesti pitää se (ideologia) sanoa.
"Outoja sanoja (eli fakkisanoja) voi ihan hyvin käyttää, kun auttaa ratkojia piilokirjaimissa."
60. Lettu18.3.2006 klo 10:41
Kauan eläköön sal atticus!

Tääl' tylsää ois ilman kinatapaa.
Siis pöytään lisää kanipataa!

Yhdessä ne pään ja vatsan lataa.
Näin hektiset pidot kaikille takaa!

(inspiraatiolähde: Mitä ihmettä?)
61. kp18.3.2006 klo 10:57
Lettu
Sinähän olet iskenyt runosuoneen... Jäin ihmettelemään
mikä on hektinen? -Tai tiedänhän minä mm. piilokirjaimen
auttamisella sen saisi ristikkoon...
62. Eki18.3.2006 klo 11:02
kp, ei se "kina" tuosta väitteestä lähde, että saako fakkisanoja käyttää vai ei, sillä kaikkihan niitä käyttävät, enemmän tai vähemmän.

Se lähtee niistä "ette kai te herran jestas käytä sitä ja sitä..." tai "ristikoissa ei missään tapauksessa saa olla tätä ja tätä..." ja usein on kyse siitä, että "en minä sellaista ole missään nähnyt, mutta jos jossain niin olisi, niin ei saisi olla...".

(P.S. hektinen = alkuaan riuduttavalle sairaudelle ominainen, kuumeinen, myöhemmin yleisemmin kuumeisen kiihkeä, kp:n jälkikommenttia ujuttamisesta ristikkoon en kyllä ymmärrä, kun ei sovi sanaan hetkinen)

Minua kyllä vähän huvittaa, että tämä keskustelu nähdään lähinnä/vain kp:n ja Ekin välisenä.

Mielenkiintoista on muuten se, mitä mieltä nämä viimeiset kommentit kirvoittanut laatija/ratkoja raukoo on aikuisten oikeasti Ekin/Sanarisin ja kp:n ristikoista/tyylistä. Vaikka hän täällä pistokokeilla nälvii Sanaris-tuotantoa (siis yrittää herättää keskustelua ristikoiden laadusta pienillä provoilla), se ei todellakaan anna koko kuvaa raukoon ristikkomausta.

Noh, jokainen taaplaa tyylillään... makuja on monia... ken elää, hän näkee... ratkoja päättää... laatijan on tyydyttävä... antaa olla... mitäs minä sen enempää... vapaa maailma...
63. Lettu18.3.2006 klo 11:49
Arvaatkaas mitä! Ristikkomakuni ja kirjoitustaitoni on väljähtynyt vuosien saatossa ja näin ollen en tunnista makueroja samalla tavoin kuin nuorempana. Valitettavasti tästä kyvyttömyydestä saa viaton laatija oman osansa aina silloin tällöin. Onneksi keskuudessamme on eläviä näkijöitä eli ärhäköitä ratkojia, jotka palauttavat kommenttaattorin arvoiseensa paikkaan.

On riidassa ja kinassa erot.
Ne erottaa toisistaan vain nerot.
64. Nippe18.3.2006 klo 13:27
Toivottavasti Eki ja kp eivät koskaan paiskaa kättä ja tunnustaudu tasapäisiksi laatijoiksi,erohan on huikea.Minua nauratti Ekin kolmen pisteen parodia.
65. kari kämäräinen18.3.2006 klo 17:20
kp: Alla lainaus tekstistäsi:
"Tarkennan sen verran: Kun ristikkoon "tuppaa" tulemaan
outoja sanoja, niin ei niitä tarvitse "tappelemaan" pois...
Mutta niitä en enää "sijoittele" ristikkoon..."

Luulisi, ettei sinulle pitkän ja ansiokkaan päivätyön ristikoiden laadinnassa uurastaneena olisi enää vaikeatakaan tehdä ristikkoa ilman outoja sanoja. Eikö vanha sananparsi "harjoitus tekee mestarin" pidäkään kohdallasi paikkaansa? ;-)
66. kp18.3.2006 klo 17:54
kari k
Kyllä harjoitus tekee mestarin. Ennen vanhaan pakersin yhden ristikon kimpussa liian paljon aikaa... Nyt "kirjoitan" sen siedettävässä ajassa... Jos harjoittelisi kovasti noiden
outojen sanojen poistamiseksi, voisi siinä lopulta onnistuakin.
-Mutta kun ei tarvitse. -Pitää välttää niitä, mutta ei unohtaa.
-Ja tuo atta niin surkeasti on joutunut tuolla nurkassa
kyyhöttämään. Mihinkähän ristikkoon sen saisi väännettyä, että ilahtuisi vähän....
67. kp18.3.2006 klo 18:07
Ja kuten monta kertaa todettu on tuo outojen sanojen lista
veteen piirretty viiva. Se vaihtelee huomattavasti, keneltä
niitä kysytään. -Siis jollekin tuttu, toisaalta jollekin outo...
-Siksi tuo "salaperäinen" 9.0 helpotus. Että laatijlla olisi helpompaa, kun ei tarvitse ajatella, onko tämä sana helppo
vai vaikea... Kun sen vihjeessä helpottaa...
68. kari päivärinta18.3.2006 klo 18:12
On tosi mainio (ristikko)ajatus...
69. kari kämäräinen18.3.2006 klo 18:47
kp: Jos sana tuntuu sinusta oudolta ja mielestäsi muille ehkä vaikealta sanalta, niin eikö sen voisi olla se veteen piirretty viiva ja jättää sana käyttämättä ristikossa?

Ymmärrän kyllä, että laatijan pitää päästä helpommalla, jos tekee hommaa päätyökseen! Tällöinhän ratkaisijoita voi vähän niinkuin aliarvioida sen kustannuksella, että hehän maksavat sinun palkkasi!

Ei sen puoleen, kyllä minäkin käytän ihan uppo-outoja sanoja, mutta minähän en olekaan mikään ammattilainen vaan laadin ristikoita ihan huvikseni! Mutta ambulanssien teippaamiset otan kyllä ihan tosissani, enkä salli itselleni minkäänlaisia oikoteitä onneen! ;-)
70. kp18.3.2006 klo 19:04
Minä myös otan laadinnan ihan tosissani, toisaalta joskus
ihan naurattaa. Kaikin puolin vakaavahan laatiminen on ja
en mitenkään aliarvioi ratkojia.
Mutta ymmärräthän, että jos tuo outo sana, joka pitäisi
jättää pois pelastaa ristikon laadinnan. Mitä minä teen?
Outo voi olla helppo ja helppo voi olla outo.
-Eikö yksi vaihtoehto ole, että käytän tuon sanan ja helpotan
ratkojalle.
Pikemmin aliarvioisin heitä jos jättäisin tuon vaikean sanan
pohdittavaksi, kun voin heitä yhtä hyvin auttaakin...
71. kari kämäräinen18.3.2006 klo 19:15
kp: Jolloin ratkojat ovat tyytyväsiä, ratkoessaan sanan, josta eivät tiedä höykäsenpöläystäkään ja epäilevät laatijan sen itse keksineen! ;-)
72. kp18.3.2006 klo 19:22
Uusi sana on nähnyt päivänvalon ja tulee tutuksi, kun sitä
jatkossa käyttää..
-Ja jos epälevät laatijan sen keksineen, niin kirjojen ääreen
tarkastamaan, jos on mielenkiintoa sanaa kohtaan...
73. kari kämäräinen18.3.2006 klo 19:27
Mistä kirjasta löytyy sana titatus? ;-)
74. kp18.3.2006 klo 19:30
Tuli mieleeni, että sain työmääräyksen juuri äskettäin tehdä korkeakoulu sanoista ristikon... Tuskin tavallinen pulliainen
ristikosta mitään tajuaa... -Siis niitä korkeakoulu maailmasta olevia sanoja... epäilevät vain minun keksineeni...
Mutta kaikilla jotka tuon ristikon näkee on tilaisuus katsoa ne sanat kirjoista...
75. kari kämäräinen18.3.2006 klo 19:36
kp: Oliko tuo vastaus edelliseen kysymykseeni? Kirjoitetaanko korkeakoulu sanoista noin, kuten korkea-koulu maailmasta? ;-)
76. kp18.3.2006 klo 19:36
Niin voisi sitä titatuksen tehdä kaverille ja kysyä...
77. kari kämäräinen18.3.2006 klo 19:38
Mutta äsken juuri kerroit, että pitäisi mennä kirjojen ääreen tarkastamaan, jos mielenkiintoa sanaa kohtaan...! Mistä kirjasta se löytyy? ;-)
78. kp18.3.2006 klo 19:41
Toden sanoakseni en todellakaan tiedä. Ehkä sitä ei ole
vielä kirjoitettu...
79. kari kämäräinen18.3.2006 klo 19:42
kp: :-) Olet ehdoton!
80. kp18.3.2006 klo 19:44
Tuo sana on urani HIRVEÄ moka... Sorry vielä.
81. Jukkis18.3.2006 klo 19:44
Jos saa arvata, niin tuo kp:n työmääräys on varmaankin peräisin Helsingin Yli Opiston Suomen kielenlaitokselta.
82. kp18.3.2006 klo 19:46
Ei ole, onneksi.
83. kari kämäräinen18.3.2006 klo 19:50
kp: jossain vaiheessa kyllä puolustit tuota titatusta henkeen ja vereen. Onko se nyt sitten kuitenkin väärä sana?
84. RA18.3.2006 klo 19:54
Tämä kysymykseni kuuluu varmasti sarjaan "Usein esitettyjä kysymyksiä", mutta kysäisen kuitenkin vielä kerran:

MIKSI (ihmeessä) laatija laittaa sanaristikkoonsa outoja (fakkisanoja tai muuten ei-juuri-koskaan-muualla-eteentulevia) sanoja?? Mikä se perusmotiivi on?

Tuttavapiiriini kuuluu paljon ratkojia aivan aloittelijoista todellisiin huippuihin, nuoria ja vanhoja. Kukaan heistä ei ole ikinä sanonut (enkäpä ole koskaan kuullut kenenkään muunkaan missään sanoneen), että he ratkovat ristikoita SIKSI, että niistä oppii outoja sanoja, sälätietoa ja "lillukanvarsia".
85. kp18.3.2006 klo 19:57
Niin taisin tehdä. Kielitoimiston viehkeä naisihminen oli
kanssani siitä samaa mieltä. Mutta kun en saanut varmistusta asiasta enempää, niin annan olla sen omissa oloissaan koko sanan. Mutta ei välttämättä ole väärä sana.
Tätä ei ole pystytty todistamaan?...
86. kari kämäräinen18.3.2006 klo 19:59
RA: Omasta puolestani voin sanoa, että ammattitaitoni ei riitä tekemään "fakittomia" ristikoita vaikka kuinka yrittäisin. Sen tunnustan vilpittömästi. Mutta sellaisten laatijoiden kohdalla, jotka tekevät sitä päätoimisesti, luulisi jo ajankuluessa tulevan sellaista rutiinia, että ihan pahimman maneerit häviäisivät!
87. kari kämäräinen18.3.2006 klo 20:02
kp: eli kaikki sanat, mitä ei pystytä todistamaan oikeaksi ovat hyväksyttäviä vaikka eivät löydykään kirjoista! ;-)
88. kp18.3.2006 klo 20:03
"MIKSI (ihmeessä) laatija laittaa sanaristikkoonsa outoja (fakkisanoja tai muuten ei-juuri-koskaan-muualla-eteentulevia) sanoja?? Mikä se perusmotiivi on"?

Mm tämä:
"jos tuo outo sana, joka pitäisi jättää pois pelastaa ristikon laadinnan...miksi sitä ei käytettäisi?"
89. kari kämäräinen18.3.2006 klo 20:07
kp: Ymmärrän hieman arvelluttavat "oudot" sanat laadinnoissa, jos sanojen keskipituus hipoo 5,5 ja 6,5:n välissä! Oletko laskenut, paljonko sinun laatimustesi sanojen keskipituus on! ;-)
90. RA18.3.2006 klo 20:07
OK. Ymmärretty.
91. kp18.3.2006 klo 20:09
Kyseistä sanaa en pane enää ristikkoon (toivottavasti)..
Mutta ihan hyväksyttävä muoto voisi olla, mutta kun ei ole
täyttä varmuutta, niin en pane ristikkoon, mutta käytän tuota
sanaa oikein sujuvasti puheessa...
92. kp18.3.2006 klo 20:11
Oletko laskenut, paljonko sinun laatimustesi sanojen keskipituus on! ;-) En ole.
93. kari kämäräinen18.3.2006 klo 20:14
Minulla pyörii normaalisti ehkä tuossa 5,5 kohdalla... Poikkeuksiakin on ollut. Ehkä joku 6,1 on ennätys!
94. RA18.3.2006 klo 20:14
[Lähetin vahingossa kesken tekstini]

OK. Ymmärretty. Mutta mitä tuo "ristikon pelastaminen" sitten tarkoittaa:

- pelastaa, että ristikko edes syntyisi?
- pelastaa "kumitukselta" / uudelleenlaadinnalta?
- pelastaa ainutlaatuisen antoisat risteävät sanat?
- pelastaa ...mitä?
95. kari kämäräinen18.3.2006 klo 20:18
RA: Ota huomioon, että kp "kirjoittaa" ristikon, ei suinkaan laadi niitä!
96. kp18.3.2006 klo 20:23
- pelastaa, että ristikko edes syntyisi!...
- pelastaa uudelleenlaadinnalta!
- pelastaa ainutlaatuisen antoisat risteävät sanat!

-pelastaa ...mitä päiväntyön...
97. kari kämäräinen18.3.2006 klo 20:26
Eli harjoitus ei ole kuitenkaan tehnyt vielä mestaria , jos joutuu käyttämään niitä outoja sanoja! ;-)
98. kp18.3.2006 klo 20:27
Tai tuosta luettelosta voi tiputtaa tuon ensimmäisen
vaihtoehdon pois.
99. kp18.3.2006 klo 20:34
Kuten sanoin aikaisemmin ei noita sanoja tarvitse tiputtaa
sanavalikoimasta... On vain hieman kartettava niitä.

Tuosta mestarista voi olla kaikilla oma käsityksensä, mutta
toisaalta pitää uskoa omaan tekemiseensä...
100. RA18.3.2006 klo 20:35
Tarkoitin, että ratkojana on helppo hyväksyä em. mielessä huonokin vihje ja sana, jos siinä sanamaailmassa (risteävissä sanoissa, mahd. pääkuvalauseissa) on siitä edestä fiksuutta ja tuoreutta. Mutta jos se sanamaailma sen oudon (fakki)sanan ympärillä on kuitenkin vain tattia ja tittaa... noo... makuja on monia... onhan meitä... moneen junaan... jne. ...
101. kari kämäräinen18.3.2006 klo 20:43
kp: omaan tekemiseensä uskomisesta esimerkki meidän firmasta: meille tilattiin ambulansseihin aikaisemmin paljon lasikuituosia EESTISTÄ (eli ei Virosta sinuun uskoen), koska he uskoivat tekevänsä parempia kuin me täällä Suomessa ja vielä halvemmalla. Tällä hetkellä tilaamme samat osat naapurikaupungista Kiuruvedeltä, tekevät parempia ja vielä halvemmalla!
102. iso S18.3.2006 klo 21:04
RA: myönnetään, tuo kysymys on tainnut joskus tulla esiin. Otanpa pienen vertauksen, ihan kp-tyyliin (kp tarkoittaa tässä 'kunhan pohdiskelen').

Vesi virtaa joenuomassa suhteellisen tasaisesti, kunnes vastaan tulee joku este, esimerkiksi silta-arkku. Silloin osa vedestä kääntyykin takaisin ja muodostaa pyörteen tai 'akanvirran'. Miksi? Mitä tarkoitusta sellainen palvelee? Alamäkeenhän veden kuuluisi virrata! Fysiikan lait paremmin tunteva pystyy selittämään millaiset paineen muutokset tässä vaikuttavat mutta tätä tarkoitusta varten voidaan todeta että ei se vesi muutakaan voi, sen on pakko.

Vastaavasti nuo oudot sanat ovat laatijan akanvirtoja, ne tulevat ristikkoon pyytämättä ja tilaamatta kun ei muutakaan voi. Ristikon sanojen pääosan virtaus ei onnistuisi ellei sallittaisi ajoittaisia pyörteitä.

Pyörteitä voi synnyttää tahallaankin, esimerkiksi hämmentämällä vettä kädellä. Sellaiset laatijat ovat onneksi vähäisenä vähemmistönä ketkä motivoivat ratkojia harvinaisten tietolähteiden ääreen sijoittamalla uppo-outoja ja vaikeasti tarkistettavia sanoja ristikoihinsa tarkoituksella. Useimmat tekevät niin siitä syystä että törmäävät esteeseen ja katsovat että se este (virrassa silta-arkku, ristikossa mainio sana) on liian työläs tai arvokas poistettavaksi, mikä olisi hinta siitä että vesi virtaisi pyörteittä (ristikko valmistuisi kokonaan yleisesti tunnetuin sanoin).

Ilmiötä voi kokeilla itse yrittämällä laatia pienen 4*4-ristikon.

Valitse 4 satunnaista 4-kirjaimista sanaa ja yritä järjestää ne allekkain sellaiseen järjestykseen että muodostuu 4 kelvollista pystysanaa. Mahdollisia järjestyksiä on 24 eikä luultavasti mikään niistä tuota haluttua tulosta.

Sanoja ei voikaan valita vapaasti, toisistaan riippumatta, vaan pitää valita sellaisia mitkä "sointuvat yhteen". Usein käy niin että seitsemän sanaa kahdeksasta on hyviä mutta yksi aivan tolkuton. Kun sen korjaa sanaksi niin poikittaiset menevät pieleen. Tämä nokka-juuttuu-pyrstö-tarttuu-leikki jatkuu kunnes laatija menettää hermonsa, kunnollinen ratkaisu löytyy tai - luultavimmin - jos kyseessä on näin toistaitoinen laatija - useimmat sanat ovat kunnollisia ja lopuille löytyy jostakin hakuteoksesta tai netistä selitys. Tässä tuli kantapään kautta vastaus: ei se niin helppoas ole kuin ei edes luulisi.

Jotkut sanat ovat kirjainrakenteensa vuoksi sellaisia että niillä on suurempi taipumus päätyä pelastajaksi kuin toisilla. Ne ovat juuri noita fakkisanoja, siis sanoja jotka ovat ristikoita ratkomattomien enemmistölle outoja mutta kokeneille tusinaristikoiden ratkojille perin tuttuja (vaikka niiden merkitys saattaa edelleen olla outo).
103. Antti Skyttä18.3.2006 klo 21:07
Noissa aikaisemmissa kommenteissa on puhuttu ristikon pelastamisesta ja siitä, miksi laatija tekee niin.

Oma käsitykseni on, että laatija tekee sen vain yhdestä näkökulmasta: omastaan. Siinä kohdassa ratkojan (asiakkaan) näkökulma ei ole millään lailla ratkaiseva.

Tai oikeastaan voi olla, jos pelastuskohdan lähiympäristössä on jotakin, minkä laatija uskoo tuovan ratkojalle vielä suuremman positiivisen elämyksen. Uskon, että näin kuitenkin aika harvoin on.

Itselle noita arviointipaikkoja tulee jokaisen laadinnan kanssa. Mielestäni laatijan kannattaa koko ajan nostaa omaa kynnystään sille, että perustelee heikkolaatuisen ratkaisusanan ristikon pelastamisella.
104. RA18.3.2006 klo 22:01
Iso S, tuo 4 x 4 on lasten leikkiä. Pitkälän Toni ehdotti muutama kuukausi sitten "laadintaharjoitukseksi" 5 x 5 ja kaikkiin nurkkiin vokaalit.

Minä (hullu :-) veivasin sitä liki päivän. Ja silti sinne jäi yksi ihan tyhmä sana. Jota ei - todellakaan - voinut perustella sillä, että se on siellä siksi, että se "pelasti tämän ristikon tarjoten hienoja ideoita toisaalla". Vaan sillä, että en osannut / keksinyt muuta.
105. kari kämäräinen18.3.2006 klo 22:03
Nostan Antille hattua (jos olisi) ristikon tason nousun puolesta! Toisaalta sinäkään et tee sitä päätyöksesi, niinkuin kp tekee. Eli, jos ei ole tahtoa, täytyy rahan kiilto silmissä mennä sieltä, missä aita on matalin...
106. Jaska18.3.2006 klo 22:56
iso S, nokka irti pyrstö tarttuu on hyvä vertaus tilanteesta, joka lienee laatijalle arkipäivää, mutta voi sattua joskus ratkojallekin. Sellainen (harvinainen) tilanne tuli eteen uuden Paksu Peten Luukkalan ristikossa. Oikea alakulma täyttyi pikavauhtia, mutta sitten, yllätys, yksi sana ei sopinutkaan. Pari uutta yritystä eri sanoin, taas yhtä vailla! Tällä hetkellä muu osa ristikosta on täynnä, mutta ko. kulma jälleen kerran apposen auki. Laatijan pyrstö saattaa irrota huonolla fakkisanalla, ratkojan nokka ei...
107. kp19.3.2006 klo 09:03
Lähettäjä: kari kämäräinen 18.3.2006 klo 22:03
"Nostan Antille hattua (jos olisi) ristikon tason nousun puolesta! Toisaalta sinäkään et tee sitä päätyöksesi, niinkuin kp tekee. Eli, jos ei ole tahtoa, täytyy rahan kiilto silmissä mennä sieltä, missä aita on matalin"...

Kaikki selittäminen meni ihan hukkaan. Ei olisi tahtoa ja
menen siitä mistä aita on matalin... Lukekaapa uudestaan
kirjoitelmani...
108. Teppo19.3.2006 klo 09:09
Ei ole kp mennyt selvittäminen hukkaan, ei ole. On auttanut kovasti paljon ymmärtämään sen, miten kenenkin ristikko syntyy. Kiitos kaikille keskustelijoille!
109. jupejus19.3.2006 klo 11:55
"Mennä siitä mistä aita on matalin" on mielenkiintoinen ajatus pohdittavaksi.
Tuo ajatus, että mennä aita yli matalimmasta kohtaa on markkinatalouden yksi ajatusmalli, jolla on ollut hyvin suotuisa jakso, paljon toteuttajia.

Matalimmilla tarjouksilla kilpailutetaan alaa kuin alaa ja kuten tavallista, se "halvin tarjous voittaa". Tosin tuon periaatten myötä usein myös se on se "aidan matalin kohta".
Mennä yli tuosta matalimmasta kohtaa vaatii myös tavoitetta; mahdollisimman huokealla, mahdollisimman edullisista raaka-aineista, mahdollisimman halvalla työvoimalla ja mahdollismman joutuisasti (ja pois ei ole suljettu vilpillisyydenkään tuomia etuja).

Noin on synytynyt paljon nykyajan tuotetta, kenties homehtuneita rakennuksia, lähes kertakäyttöisiä työkaluja, heti pienen käytön jälkeen hajoavia esineitä jne. Varmaan monille tuttua luetteloa.
Toisaalta, miksi tehdä ikuisia tuotteita, kun kaikki on kuitenkin katoavaista ja kansalaisilla rahaa kuin roskaa ostaa rikkoontuneen tilalle uutta ja täyttää niin kaatopaikat.

Eli tuolle näkemykselle löytyy kyllä perusteet, mutta samoin löytyisi myös toiselle, eli yrittää kavuta aitaa korkeammalle.

Jos lähdetään siitä olettamuksesta, että "aita" (tavoite) on niin korkea kuin se niine matalien ja korkeiden kohtien mukaan on. Korkeita aitoja vaativat Suomessakin laintuomat säädökset. Niitä on yllin kyllin monille aloille, mutta monetkaan eivät vaivaudu kiipeämään niistä yli ja niinpä niitä matalien aidankohtien yli loikkaajia riittää ja jälki on usein sen mukainen.

Hyvä esimerkki voisi olla, vaikkakin ristikkomaailman ulkopuolelta, vaikka tuo ambulanssin rakentaminen.
Tosin vieras ala mulle, mutta voisi helposti ajatella, että joku yksityisyrittäjä tilaa ambulanssin. Hänellä on siihen tietyt vaatimukset ja toiveet.
Hän tehettää sen sen alan yritykselle. Mikäli tuo ambulanssin sisustava yritys käyttäisi 'aidan matalinta' periaatetta, siitä tulisi todennäköisesti sellainen, että materiaalit respaantuu muutaman ajon aikana, pikku hiljaa irtoavat listat, vetimet, teipit ja verhoukset, kohta tippuu kaapit ja maalit lonkoilee pois. Tuon yrityksen laskelmallisessa ajatusmallissa kate tuli kohtalinen, koska se piti myös markkinoida alemmalla hinnalla.

Toinen yritys satsasi laatuun, eli kapusi korkeammalle tavoitteissaan. Rakensi ja sisusti ambulanssin laadukkaista tuotteista, käytti ammattitaitoista henkilökuntaa, hyviä suunnitelijoita ja tekijöitä. Pisti vuosien myötä virheistä ja vahingoista opituista neuvoista vaarin ja käytti tuon tuoman rutiinin hyväkseen. Työ joutui lähes yhtä nopeasti, mutta sisustus kesti.
Kesti ja kesti vielä vaikka tuo ambulanssi pääsi eläkkeellekin varsinaisesta toimestaan. Jopa seuraava auton ostajakin sai samaan hintaan lujat rakennelmat.

Menikö jälkimmäisen yritykset satsaukset aivan turhaan, voidaan kysyä. Tuskinpa, koska hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmaksi.
Hyvän ambulanssin omistaja sai autoon enemmän kuin osasi itse toivoakaan ja kehui autoaan muille virkaveljilleen ja muut havaitsivat kehut todellisiksi.
Arvata saattaa, että pitemmän päälle paremman työn valmistama yritys sai tilauksia enemmän ja huonomman työn tekijä joutui vain tekemään yhä heikompaa, että saattoi kilpailla vain hinnalla ja hintaa hän saattoi vain pudottaa yhä heikommalla laadulla.

No, en tiedä voiko tuollaista edellistyyppistä, "mielikuvituksellista", ajatusmallia rinnastaa sanaristikoihin mitenkään, mutta kirjoitinpahan kumminkin siitä, mistä aita on matalin ;)
110. Matti19.3.2006 klo 13:50
Kysymys on myös ammattiylpeydestä, siitä että haluaa saada aikaan hyvää jälkeä ihan työn itsensä takia, ja käyttää siihen enemmän aikaa ja vaivaa kuin vaadittaisikaan. Moni tekijä kyllästyisi työhönsä ja alkaisi halveksia itseään, jos aina pitäisi mennä yli siitä missä aita on matalin.

Joidenkin laatijoiden kohdalla tällainen ammattiylpeys on aivan selvästi nähtävissä. Tällaisten ristikoiden ratkontakin on sittten välillä yhtä juhlaa.
111. Eki20.3.2006 klo 13:57
Lähettäjä: kp 15.3.2006 klo 19:13

"Olen sen verran fakiiri ja omistan lasipallon.
20.3. ristikko on suttu..."


kp, jokos se IS 20.3. on ehtinyt Juvalle asti?
112. kp20.3.2006 klo 14:04
On varmaan, mutta on kaukana kioskilta... Ei pääse
katsomaan...
113. kp20.3.2006 klo 14:16
Siis olen kaukana kioskilta. Mutta voithan valistaa. Miten
tuo "ennuste" osui...
114. raukoo20.3.2006 klo 14:24
Eki pyysi komenttia aikuisten oikeasti ristikkomaustani. No joo , jäin Ekin ristikoihin koukkuun heti ensikosketuksessa. Iisakin ristikoissa oli myös muita hyviä laatijoita silloin ( Juha hietamäki.. ), ja on tietysti vieläkin . Mutta tuota kp ja Ekin kinastelua seuratessani olen havainnut tietyä poteroitumista, vaikka kumpikin tietää , mitä toinen ajaa takaa: niin periksi ei anneta . Erkki on uudisraivaaja ja kp on huomannut , että turha on muuttaa vanhaa.
115. kp20.3.2006 klo 14:35
Mutta voithan valistaa. Miten tuo "ennuste" osui...
ja jos ei osunut, niin hyvä....
116. raukoo20.3.2006 klo 14:44
Ristikko oli siisti ja hattu kouraan tyyppinen , siis todella avara , joka pistää miettimään omia kykyjä.
117. Eki20.3.2006 klo 15:18
Minusta tuo 13.3. oli myös siisti. Tuskin kommenttini ristikosta 20.3. on sekään luotettava. Omin silmin se on nähtävä.
118. raukoo20.3.2006 klo 15:44
Yleesäkin ratkojilta tuleva palaute on hieman samankaltaista, kuin arvosteltaisi about pizzaa , kuka tykkää nyt ei ananaksesta tai toinen ei valkosipulista. Kannattaako ratkojista sen kummemmin välittää ?
119. kp20.3.2006 klo 15:50
Jos ristikko on pizza, niin ei. Mutta jos ristikko ei ole pizza,
niin... Ratkojila on makunsa. Ja löytävät laajasta tarjonnasta
sen oman makunsa...
120. Eki20.3.2006 klo 16:00
Toivottavasti löytävät. Harrastus voi tyrehtyäkin vääriä ristikoita käsiin saadessa. Ja tämä ei viittaa kehenkään.
121. raukoo20.3.2006 klo 16:09
Tarjonta on laajaa? Esim kp kuinka monta vihjettä sinulla korjataan Oulussa ? Ekin on hyvä tehdä omiaan , niitä kukaan ei sorki .
122. kp20.3.2006 klo 16:16
Ani harvoin. -Nekin ovat makuasioita... Sanat vihjeineen
menee suuremmaksi osaksi niin, kuin ristikkoon panen...
- Tuo muuttaminen Oulussa ei minua häiritse... lehdessä on
maininta, että on oikeus muovailla.
-Mutta kaikissa muissa ristikoissa on se minkä panen...
Kukaan ei niitä sorki.
123. raukoo20.3.2006 klo 16:17
Teen Sirkan nimellä Ouluun , ja jolloin olen yrittänyt ns Vuokilamaisesti vihteyttää , niin kyllä kaikki on korjattu , vanhaan tyyliin . Eli kyllä kp on oikeassa siinä , että turha sitä vanhaa muuttamaan . Kaikki arvostelijat (ratkojat) eivät osta edes lehtiä.
124. raukoo20.3.2006 klo 16:19
vihjeyttää
125. Timppa20.3.2006 klo 16:30
Mulla taitaa olla ymmärryksessä vikaa, kun en saa tolkkua kaikista kirjoitelmista...:(
126. Eki20.3.2006 klo 16:37
Heh, "vuokilamaisesti vihjeyttää". Ensinnäkin käytän helpommissa ristikoissa aivan tavallista vihjeitystyyliä, ja Sanaris-poppoo yleisestikin. Toiseksi vaikeiden ristikoiden kehityksessä olen vain pieni lenkki. Kirjoitin taannoin Sanaseppoon siitä jutunkin ja tärkeitä etappeja ovat mm. Lehto Hesarissa 80-luvun alussa, Hyvönen Sanasepon Notiisi-ristikolla, Viitamäki 90-luvun pahenevilla Pelikaani-tehtävillä ja Leinonen vuosituhannen vaihteen tosipahoilla Sanasepossa ja Sanoma Magazines -lehdissä.

Jos Oulussa vaihdetaan kikkailuvihjeitä, se on oululaisten käsitys asiakkaittensa toiveista. Iisakeissa niitä kyllä on ja niitä käyttää nykyisin mm. Joutsikin. Pelikaaneista Musta Pelikaani on aika lailla kikkailuvapaa, koska se on helppo lehti.
127. raukoo20.3.2006 klo 16:55
>timppa ; jos tarkoittit minun kirjoituksia . Ne ovat puhasta suomenkieltä.
128. raukoo20.3.2006 klo 17:04
niin asiakkaat toivovat. joten laatijat tekevät niitä.
Eli kp noudattaa samaa sääntöä ,kuin minäkin.Esim Kämäräinen joka haukkui kp tä ,teki mykkäselle aivan samanlaisia , kuin kp . Täysin järjettömiä sanoja. Nyt hän ajattelee olevansa kelvollinen arvostelemaan.
129. Timppa20.3.2006 klo 17:05
>raukoo, juu, ihan puhasta. En kumminkaan tarkoittanut sinun kirjoituksiasi, vaan yleensä omaa ymmärtämättömyyttäni pizzoista ja kirkkoveneistä...;)
130. raukoo20.3.2006 klo 17:16
Erkki varmaan sorvaa, nämä kirjoitusvirheet . No ei tosi ,liian kiire tekaa san.
131. Eki20.3.2006 klo 17:33
Tiettyjen ristikkolehtien asiakkaat ehkä toivovat, ja mikäs siinä. Mutta itsekin raukoo arvostat fakkisanattomia ristikoita. Ja eihän se hyvä sanasto vielä pilaa ristikkoa.

Kyllä kk ja kp ovat ihan eri tyylin miehiä.
132. raukoo20.3.2006 klo 18:20
toki ovat . mutta kämykin teki kp n tapaisia aiemmin.
133. raukoo20.3.2006 klo 18:23
eli piti olla Wirenin sanakirjakirja vieressä. Tai Vuokilan
134. Eki20.3.2006 klo 18:32
Olen minä Karin ristikoita ratkonut alusta alkaen. Toki niissä oli enemmän fakkisanoja kuin nykyisin, mutta Karin laadinnat ovat aina olleet avaria ja ulkoasu hieno.
135. kari kämäräinen20.3.2006 klo 18:37
raukoo: Toivottavasti olen kehittynyt edes vähän noista vuosista! ;-) Ensi viikonloppuna pitäisi lähteä käväisemmään Vieremän suunnalla paikallisessa kuppilassa. Vienkö Ollille terveisiä?
136. raukoo20.3.2006 klo 18:41
no kyllä Ollin kanssa soitellaan . Eli morjestele. ;-
137. kp20.3.2006 klo 18:42
Miten se kettu aikoinaan sanoikaan pihlajanmarjoista...
138. raukoo20.3.2006 klo 18:47
Muistelen että sinä arvostelit ensimmäisen ristikkoni vihjeet tyyliin: näin ei voi vihjeyttää . Olin laittanut piilokirjaimettomaan talloa katan kanssa . Mutta nykyään harrastat itse samantyylistä vihjeyttämistä
139. Eki20.3.2006 klo 18:49
Jos tuo oli minulle, niin kerro vihje ja ratkaisu tarkasti.
140. kari kämäräinen20.3.2006 klo 18:51
Pakko nostaa kädet ylös! Väärin olen sitten neuvonut. Onneksi ihminen on erehtyväinen ja voi ottaa oppia virheistään!
141. kp20.3.2006 klo 18:52
Minäkö?
Mahdotonta. Äsken luin, että laadit (Sirkkana) Ruutukolmiolle.
-Miten olisin voinut arvostella ristikkoa mitenkään?
142. raukoo20.3.2006 klo 18:53
korjaan vihje oli: polkea liisin kanssa
143. kp20.3.2006 klo 18:54
Hahhaa
Kaikki olivat varuillaan... Hahhaa
144. raukoo20.3.2006 klo 18:54
hitto kp sorry . tarkoitin kämäräistä
145. Eki20.3.2006 klo 18:58
Mielenkiintoisia kytkentöjä, mutta pääosa lukijoista lienee jo tippunut.
146. kari kämäräinen20.3.2006 klo 18:58
raukoo: edelleen sama vastaus!
147. raukoo20.3.2006 klo 19:00
niin . kai nämä pitäisi otsikoida . Kämyräiselle noita lähettelin.
148. raukoo20.3.2006 klo 19:17
Tiedän että karit tekevät eriperiaatteella , mutta olisi nyt kerrankin mukava kuulla mitkä ohjeet he ovat saaneet Mykkäseltä .Näistä on tai minä olen pähkäillyt
149. x20.3.2006 klo 19:25
Ei tästä kyllä ota erkkikään selvää.
150. kari kämäräinen20.3.2006 klo 19:28
raukoo: Omasta puolestani voin sanoa vilpittömästi, etten missään vaiheessa saanut minkäänlaisia ohjeita Vesalta, millaisia ristikoita he haluavat. Eli kädet olivat täysin vapaat. Ja jälki olikin sitten sen näköistä! Eikä minulla ollut siihen aikaan minkäänlaista intoa eikä aikaakaan tehdä ristikoita. Ainoa syy ristikoiden laatimiseen oli se, että Vesa aina soitteli silloin tällöin ja kinuamalla kinusi ristikkoa seuraavaan lehteensä. Olin liian hyvä sydäminen...
151. kp20.3.2006 klo 19:32
"Toivottavasti olen kehittynyt edes vähän noista vuosista"!
Mielenkiintoinen lausuma tämä kk:n kysymys...

Toki vuosien varrella voi kehittyä, mutta jos tuo tarkoittaa,
kp pn jäänyt minne on jäänyt. Niin näin ei voi sanoa.

Ei ns. fakkiristikkoa ja uudisraivaajaristikkoa voi panna
samalle viivalle. Ovat täysin omia tuotteita erilaisille käyttäjille
tehty. Ei "leirin" muuttaminen ole kehittymistä. Minäkin jopa
pystyisin muuttamaan laadintaa täysin, jos motiivi löytyisi...

raukoo Kun aikoinaan Mykkäselle lähetin koeristikon, joka oli
täysin samanlainen kuin nyt, niin sanottiin. Pääset olman muuta taloon ja jatka samaan tyyliin...
152. kari kämäräinen20.3.2006 klo 19:40
kp: Kyllä nyt ihan itse rakentelit itsestäsi tuollaisen arvion. En míelestäni maininnut kysymyksessäni (joka ei ollut kysymys, sillä se päättyi huutomerkkiin!) sinua sanallakaan!
153. RA20.3.2006 klo 19:44
raukoo (tai joku muu!!), selittäkää tuo "talloa katin kanssa" / "polkea liisin kanssa" -vihje. Mikä ne ratkaisusanat olivat?

Ei kai takat ja poliisi?

Nimim. Bystander
154. kp20.3.2006 klo 19:48
kari kämäräinen ei se ollut mikään arvio...
Tarkensin lukijoille, ettei jäisi väärää kuvaa...
155. raukoo20.3.2006 klo 19:51
kp: kuintenkin huomaan eroa puolessa vuodessa tulleen .
en kuitenkaan tiedä kuinka monta vuotta olet ruutukolmiolle tehnyt,tai muille sitä ennen . itse sain kimmokkeen iisakeista Tauno lähdesniemestä tai Lähdesmäestä , anyway . Hän teki laatikkoristikoita,joita jotkin vieläkin harrastaa .
156. kp20.3.2006 klo 19:57
raukoo
Ehkä noin 24 vuotta...
157. RA20.3.2006 klo 20:01
raukoo, HALOO! Otetaanko yksi kerrallaan?

Mikä se ratkaisusanasi oli vihjeeseen "polkee liisin kanssa"?
158. raukoo20.3.2006 klo 20:05
niin vihje oli :polkea liisin kanssa =kata . tätä vihjettä kari k oli arvostellut + muita . no se oli vuoden 97 ristikkolehdessä . Ajat muuttuvat ,nyt minä laittaisin tuohon vihjeeksi Kärkkäinen ja kämäräinen ehkä tuon edellä mainitun.
159. kari kämäräinen20.3.2006 klo 20:08
raukoo: Millä perusteella? En vieläkään ymmärrä koko vihjettä!
160. raukoo20.3.2006 klo 20:22
liiskata .eli talloa
161. raukoo20.3.2006 klo 20:27
nyt kyllä mietin onko se murresana
162. kari kämäräinen20.3.2006 klo 20:28
raukoo: tuollaiset vihjeet kuuluvat pelkästään vaikeisiin ristikoihin, enkä minä tee niitä! En osaa niitä edes ratkaista. Missähän ristikossani olet törmännyt vastaavanlaisiin vihjeityksiin?
163. raukoo20.3.2006 klo 20:30
Eikö ötököitä liiskata muuallakin savossa?
164. raukoo20.3.2006 klo 20:37
kämy> En vaikeisiin vihjeisiin . Mutta vaikeisiin ratkaisusanoihin , jossa on vielä piilokirjain . Niihin olen sinun tekemisissä takertunut .
165. kari kämäräinen20.3.2006 klo 20:39
raukoo: Tuleeko mieleen jokin, niin yritän välttää ensi kerralla...
166. raukoo20.3.2006 klo 20:44
uriini yms ja odotappas minä kaivan vanhoja mieleen
167. kari kämäräinen20.3.2006 klo 20:47
raukoo: Uriini on kyllä paha piilokirjaimella! Milloin olet viimeksi ratkonut ristikkoani?
168. raukoo20.3.2006 klo 20:47
onko liiskata väärä sana?
169. kari kämäräinen20.3.2006 klo 20:48
Parempi kuin uriini!
170. raukoo20.3.2006 klo 20:50
no on siitä tietenkin aikaa.
171. RA20.3.2006 klo 20:53
raukoo, vihdoinkin suora vastaus suoraan kysymykseen! Tuo vihjehän (polkea liisin kanssa = kata) oli hyvä!

Mitenkäs se toinen: "talloa katin kanssa" ?
172. kari kämäräinen20.3.2006 klo 20:56
raukoo: Jotenkin arvasin! Kuten jo kerroin, ei minulla silloin Ruutukolmion aikaan ollut minkäänlaisia haluja eikä aikaa tehdä ristikoita sillä silmällä, että ne tuottaisivat ahaa-elämyksen jollekin. Minä tein silloin niitä vain "vasemmalla" kädellä. Nyt kun olen ollut viitisen vuotta Sanariksen avustajana, olen ainakin viimeisen kahden vuoden aikana yrittänyt paneutua enemmänkin ristikon sisältöön. Tosin tuota mainitsemaasi vihjeytystyyliä en käytä vieläkään ainakaan ihan ensimmäisenä. Ahaa-elämyksiä ristikkoni eivät varmaan tuota vieläkään, mutta kuitenkin paneudun ristikon laadintaan enemmän kuin silloin ennen! Toisaalta ihmetyttää, kun mainitset, että silloin käytin "järjettömiä" sanoja. Mitkä sanat olivat mielestäsi silloin "järjettömiä"?
173. Jaska20.3.2006 klo 21:05
RA, arvaus edeltävien selvitysten perusteella, talloa katin kanssa = LIISA.
174. raukoo20.3.2006 klo 21:06
RA> mietin silloin minkä tai vihjeet kk oli tyrmännyt. ollessaan mykkäsen avustajana, eli polkea Liisin kanssa oli muuttunut jo mielessäni talloa katin kanssa. virhe.
175. kari kämäräinen20.3.2006 klo 21:08
raukoo: Taisi olla ainoa vihje, mistä huomautin? Kyse oli helpoista ristikoista. Onko esimerkkivihjeesi riittävän helppo?
176. Satunnainen Ratkoja20.3.2006 klo 21:13
Ei Kamaraisella ole kuule mitaan hataa... Tunnustan: KK:t ovat mun lemppareita Pelikaaneista... Kun makeaa ei saa mahan taydelta, niin naita odottaa aina oikein vesikielella! etta mitas se mies on saanut tallakertaa aikaan...

Hyvin toteutettuja, avoimuutta, mukavia vihjeita, hauskoja paakuvia... etc. listaa vois jatkaa pitempaankin. mutta jatetaan kehuminen kun KK tuntuu oleen kovin vaatimaton mies ;o)

Muuten: Julkaistaanko KK:n ristikoita muuallakin kuin Pelikaaneissa??? (eli ilmeisesti kyseeseen tulis jotkut aikakausi lehdet...???)
177. RA20.3.2006 klo 21:15
Jaska, joo: Sotkin itsekin kirjoittamalla vihjettä väärin, mutta alkuperäinen vihje oli "talloa katAn kanssa".

Oli miten oli, nyt on kaikki (taas hetken) selvää ja kirkasta!
178. raukoo20.3.2006 klo 21:16
kämy>helpoista ristikoista? Ja kyse semmoisista.
179. kari kamarainen20.3.2006 klo 21:17
Satunnainen Ratkoja taitaa olla helppojen ystava!
180. kari kämäräinen20.3.2006 klo 21:20
raukoo: Ruutukolmio ei julkaissut silloin muita kuin helppoja ristikkolehtiä. Ei tosin vieläkään julkaise muunlaisia!
181. raukoo20.3.2006 klo 21:24
kämy> eihän mykkäsen tavuristikkoa ratko Erkkikään.
182. kari kämäräinen20.3.2006 klo 21:29
raukoo: Onko oikein sitten mainostaa lehteä sloganilla "Helpot ristikot"?
183. raukoo20.3.2006 klo 21:37
Sinähän se mainosmies olet. Minä teen ilmastointia ja nyt esim mennäkuunna 36 sivua ristikoita .
184. kari kämäräinen20.3.2006 klo 21:42
raukoo: En saanut vielä vastausta niistä "järjettömistä" sanoista ristikoissani?
185. raukoo20.3.2006 klo 21:50
kämy>Viittaan edelliseen lausumaan: haen vanhat ristikot . jossa oli kk & kp vieretysten . Tiedän se on tietysti väärin . En haluaisi omiakaan vanhoja pengottavan .
186. kari kämäräinen20.3.2006 klo 21:52
raukoo: Eli oliko niitä järjettömiä sanoja paljonkin?
187. kari kämäräinen20.3.2006 klo 22:01
raukoo: Nyt kun luin tarkemmin aikaisemman kommenttisi, ne olivatkin täysin järjettömiä sanoja? Millä perusteella?
188. raukoo20.3.2006 klo 22:03
kämy>Uskoisin että itse tiedät suhteessa yhteen ristikkoon . mutta niinkuin sanoit ne on vasemmalla kädellä tehtyjä . Uusimpiasi en ole kykenevä arvostelemaan . Ja tiedän että haukkumista minun laadinnoista on enemmän . Teenkin varmaan parikymmentä enemmän per kuukausi .
189. Satunnainen Ratkoja20.3.2006 klo 22:07
Olen Hyvien ristikoiden ystava;o) KK:n Punaisen 2,5 palloset on mietityttavia mutta silti mukavan jouhevia.

Kuten totesin KK on perin vaatimaton mies.
190. kari kämäräinen20.3.2006 klo 22:15
raukoo: Tästä kommentistasi lähti kaikki: "Esim Kämäräinen joka haukkui kp tä ,teki mykkäselle aivan samanlaisia , kuin kp . Täysin järjettömiä sanoja. Nyt hän ajattelee olevansa kelvollinen arvostelemaan." Et vieläkään ole maininnut yhtään täysin järjetöntä sanaa mitä minä olen joskus aikoinaan käyttänyt? Kp:llekin tuli kehuja roppakaupalla!
191. kari kamarainen20.3.2006 klo 22:18
Satunnaninen Ratkoja: Elapa ole ihan varma! Vaatimattomuus kaunistaa eikä tassa ole vara enaa hirveasti kaunistua! ;-)
192. Eki20.3.2006 klo 22:18
Kari "Kämy" Kämäräinen (ei se Neljän ruusun rumpali), katsos raukoo tykkää liioitella ja puhua jopa ajatustensa vastaisesti, jos saa sillä sutinaa aikaiseksi.
193. kari kämäräinen20.3.2006 klo 22:23
Eki: Asia vilipitön. Sitten unohdan kaiken ja käyn raukoon veljen luona rupattelemassa. Siinä vasta todella positiivisesti sosiaalinen yksilö! Muusikkomiehiä vielä!
194. raukoo20.3.2006 klo 22:36
kämy> Milloin menet . En minäkään juntti ole ,vaikka Kuopiossa asunkin
195. kari kämäräinen20.3.2006 klo 22:38
raukoo: Olli on kuhtunu käymään meleko usseesti. Ihan lähiaikoina pitäs yrittää käyvä. Viimeksi nähtiin Iisalmen Seurahuoneella muutama viikko sitten...
196. raukoo20.3.2006 klo 22:40
kämy>positiivisesti sosiaalinen yksilö. Se on hieno luonnehdinta veljelleni.
197. Eki20.3.2006 klo 22:40
Pojat, meillä on sätti ihan teikäläisiä varten, jopa yksityishuoneineen.
198. kari kämäräinen20.3.2006 klo 22:43
raukoo: kerro veljellesi kehut, kun soitat hälle seuraavan kerran! Et vieläkään ole paljastanut niitä järkyttäviä sanoja ristikoissani!
199. kari kämäräinen20.3.2006 klo 22:44
Eki: Ja nyt vasta kerrot sen!
200. raukoo20.3.2006 klo 22:44
kämy> Tosin veljeni sanoo pitkälti samoja mairesanoja sinusta.
201. raukoo20.3.2006 klo 22:46
missä savollaesten sivut?
202. raukoo20.3.2006 klo 22:53
kämy> kaikki vanhat ristikot ovat vaatehuoneessa. Vaimoni on nukkumassa siinä välillä . Lupaan tonkia kaikki
mokasi , jos huomenna haluat ne lukea.
203. raukoo20.3.2006 klo 23:05
Eki>Minähän en liioittele enkä provosoi .Uskotkos sen.
204. Eki20.3.2006 klo 23:19
No sitten minä liioittelin. Uskooko nuo muut stadilaista vai savolaista.
205. raukoo20.3.2006 klo 23:26
Uskoisin että stadilaiset ovat häviävä osapuoli. Yleensäkin Helsinki on liikaa esillä.
206. Eki20.3.2006 klo 23:31
Olenpa saanut synkeän synnyinperinnön.
207. raukoo20.3.2006 klo 23:33
lääkäri voi auttaa . tai onhan luonnonlääkkeitä
208. Eki20.3.2006 klo 23:37
Minulla ei ole veljeä, joka mairesanoja jakelisi.

Kerran muuten melkein muutin Espooseen. Mäntsälässäkin katseltiin paria asuntoa.

Tuo oli muuten yllätys, että on myös rouva raukoo. Tällaisia uutisia kuulee harvoin elämässä.
209. raukoo20.3.2006 klo 23:41
Oliko edellinen yllätys ; maa kiertää aurinkoa ?
210. Eki20.3.2006 klo 23:54
Kirjoitin: "...vaikeiden ristikoiden kehityksessä olen vain pieni lenkki. Kirjoitin taannoin Sanaseppoon siitä jutunkin ja tärkeitä etappeja ovat mm. Lehto Hesarissa 80-luvun alussa, Hyvönen Sanasepon Notiisi-ristikolla, Viitamäki 90-luvun pahenevilla Pelikaani-tehtävillä ja Leinonen vuosituhannen vaihteen tosipahoilla Sanasepossa ja Sanoma Magazines -lehdissä."

Jonon jatkeeksi sopisi vielä Toni Pitkälä. Hän vei vaikeat niin pitkälle, että ratkojat älähtivät tosissaan. Tonin mahdollisuudet tehdä visaisia tuntuvat rajattomilta, koska täydet kolmitähtiset syntyvät jäähdytellen ja jarrutellen.

Hankalintahan on pitää kikkailut kurissa ja yrittää löytää todella kutkuttavan hyviä vihjeitä noihin visaisiin. Sitä yritän laatijoille(ni), itseni mukaan lukien, koko ajan tolkuttaa.
211. raukoo21.3.2006 klo 00:28
Kuin aiemmin sanoin , se ristikko oli kateutta herättävä .
212. xxx21.3.2006 klo 08:56
KP:LLE:
Jos kerran omistat lasipallon, niin oliko I-S 20.3. suttu?
213. kp21.3.2006 klo 09:08
xxx Lasipallon ja muitakin palloja omistan, mutta kuten
Eki tuossa jo aikaisemmin samaa kysyi.
-Sanoin, etten kioskille päässyt, kun se on vähän liian
kaukana... Mutta, hyvä jos ei ollut.
214. JTak21.3.2006 klo 13:11
kp kirjoitti:
"Ei ns. fakkiristikkoa ja uudisraivaajaristikkoa voi panna
samalle viivalle. Ovat täysin omia tuotteita erilaisille käyttäjille
tehty. Ei "leirin" muuttaminen ole kehittymistä. Minäkin jopa
pystyisin muuttamaan laadintaa täysin, jos motiivi löytyisi..."

Viepä fakkisanainen ristikkosi joskus jollekin sunnuntairatkojalle ja pyydä kommentteja. Itse olen tätä omalla laatimuksellani testannut. Muistaakseni se ristikko oli muuten ok, mutta haukut tuli sanasta ansas (tai ansaat). Onhan se kieltämättä huono sana helpohkoon ristikkoon.

Ainoastaan ratkojilta tulevan palautteen perusteella ristikkoa voi kehittää. Toki sitä palautetta voi saada laatijoiltakin, mutta näkökulma on silloin aivan erilainen. Laatijat nimittäin puuttuvat asioihin (mm. sanojen keskipituus, aukiot, vierasperäiset kirjaimet), jotka eivät taas ratkonnan mielekkyyden kannalta ole oleellisia.
215. Eki21.3.2006 klo 13:31
Hyvin tehty uudisraivaajaristikko on fakkiristikko ilman fakkisanoja (tai vähemmin fakkisanoin).

Fakkiristikko sopii lähinnä jo harrastaneille tai vanhempiensa valmentaneiden ratkojien. Uudisraivaajaristikko sopii kaikille.

Uudisraivaajaristikossa ei ole mitään negatiivista, jos sen takana on taitoa.

Ei se sen kummempaa ole.
216. kp21.3.2006 klo 13:36
JTak
"Viepä fakkisanainen ristikkosi joskus jollekin sunnuntairatkojalle ja pyydä kommentteja".

Ristikoita on todistevasti ratkoneet sunnuntairatkojat ja
maanatai tiistai keskiviikko torstai perjantai ratkojat ja ei
ole ollut mitään epäselvyyttä. JTak koeta tuota helpottamiskeinoa edes yhden kerran 9.L, niin kaikki sanat
voit panna ristikkoon.... Laadinta helpottuu huomattavasti.
217. KP21.3.2006 klo 13:50
Mistäkö aikoinaan lähti tuo merkintä PIILOKIRJAINTEN
merkintä? Vuosia sitten ratkojat puhuivat, että kun ristikko
jää täyttymättä kun joku piilokirjain pitäisi tietää.
Se suututtaa niin. Niinpä päätin, ettei ridtikkoni täyttäminen jää jonkun piilokirjaimen tietämättömyyden puutteeseen.
En aina auta, mutta kun katson, että piilokirjain on niin "vaikea" päätellä, sanon sen suoraan...
218. Eki21.3.2006 klo 13:54
Kuten Woody 3.L ;)

Entäpä pahat risteykset?
219. KP21.3.2006 klo 13:58
Täytyyhän jotain vaikeutta olla...
220. JTak21.3.2006 klo 14:14
Jos se piilokirjain pitää kertoa, niin eikö olisi sama laittaa se suoraan jo paikalleen sinne omaan ruutuunsa? Vihjekin pysyisi paljon selkeämpänä ja lyhyempänä. Itse luovuin piilokirjainten suorasta kertomisesta jo vuosia sitten, eikä ole tarvinnut katua.

Ja kokeilepa kp seuraavaksi etsiä ratkojaksi sellainen testihenkilö, joka uskaltaa sen kritiikkinsä sinulle suoraan kertoa. Ehkäpä mieli muuttuisi noiden f-sanojen suhteen?
221. Eki21.3.2006 klo 14:16
kp: "Laadinta helpottuu huomattavasti."

Helpota vain laadintaasi, mutta annathan meille, jotka laadimme pahat piilokirjaimet ja risteykset mahdollisimman vähiin jos ei kokonaan pois, työrauhan.

En heitä tähän mitään loppukommenttia, jolla yrittäisin osoittaa "toisen puolen" paremmuutta, jotta tästä asiasta ei tarvitsisi jatkaa loputtomiin. Kukin taaplaa tyylillään...
222. KP21.3.2006 klo 14:28
Jaa sinäkö olet antanut minulle?
- Laadinta helpottuu huomattavasti, kun ei tarvitse pohtia
kovin paljon: laitanko tuon vai tuon vainko tuon....

Ristikoistahan nyt ollaan puhuttu ei paremmuudesta...
223. JTak21.3.2006 klo 14:30
Laadinta kyllä helpottuu, kun hyväksyy kaikki sanat, mutta ristikosta tulee ratkojan kannalta ikävämpi ratkottava.
224. kp21.3.2006 klo 14:37
-Jos ristikko on talo, niin sen asukkaat on ikävämpiä ja
onnellisempia talon rakennustavan mukaan?.....
225. Eki21.3.2006 klo 14:39
Lopputulos ratkaisee talossa ja ristikossa.

Ei tämä pelkistä piilokirjamista ja niiden antamisesta ole kiinni.
226. kp21.3.2006 klo 14:49
Ei tämä pelkistä piilokirjamista ja niiden antamisesta ole kiinni. Ei olekaan... Kuten erillaisiin taloihin hakeutuu niihin
sopivia asukkaita, samoin ihmiset hakevat omiin tarkoituksiin
sopivat ristikot...
- Jos olet Eki hiemankin samaa mieltä, niin "lopetetaan" tämä
"nokittelu"...
Sinä teet sopivia ristikoita niille, jotka niitä haluavat...
Ja minä teen sopivia ristikot niille, jotka niitä haluavat...
227. JTak21.3.2006 klo 14:56
Vertauksien Tonavan vertausta taloihin en ymmärtänyt. Enkä sitä, miten se tähän asiaan edes kuuluu. :)
228. Eki21.3.2006 klo 15:02
kp... okei, sinä et puhu Sanaris-ristikoista, minä en puhu sinun ristikoistasi?
229. kp21.3.2006 klo 15:13
Ok.
-Onko muuten kaikki Sanaris-ristikot sinun? Vaikka laadinta
on muiden. Hmmm. Ovat hyvinkin, sinun kauttasi (hyväksynnälläsi) ne lehteen menee...
230. Eki21.3.2006 klo 15:19
Nyt sinä puhut Sanaris-ristikoista, vaikka edellä sanoit ok!!!
231. kp21.3.2006 klo 15:25
Tarkistin vain, kun sinä et puhu minun ristikoista, niin minä
en puhu niistä ristikoista joiden laatija on Vuokila vaiko
koko Sanaristuotantoa käsittää.
-Olkoon miten on. -Asia sovittu....
232. raukoo21.3.2006 klo 15:27
Onpas teidän välille syntynyt todella juopa. Heti Eki kävi kp : n kimppuun , vaikka kysymys oli sangen asiallinen.
233. kp21.3.2006 klo 15:44
raukoo
Ristikon teko on vakavaa puuhaa....
234. raukoo21.3.2006 klo 15:51
kp
Sitähän se ei saisi olla.
235. KP21.3.2006 klo 15:55
raukoo
Ei saisi. Pitäisi olla se pilke silmäkulmassa se helpottaa
huomattavasti.
236. Eki21.3.2006 klo 16:09
;-)
237. Utami Tatami21.3.2006 klo 17:53
Onpa tullut mullekin pilke silmäkulmaan joskus puita hakatessa.
238. KP21.3.2006 klo 18:21
Pilke sanan taivutusmuoto ei ole pilket, niinkuin nopeasti
luulisi vaan pilkkeet...
239. Jukkis21.3.2006 klo 18:33
Kun Jorma Pilke -nimisen Ylen toimittajan perheestä puhutaan, niin miten sanotaan? Pilket, Pilkkeet, Pilkeet?
240. kp21.3.2006 klo 18:40
Pilket, sanoisin näin.... Mutta voi se olla pilkkeen perhekin...
241. raukoo21.3.2006 klo 18:56
Luulin että tämä säie loppui ekin silmäniskuun . Taas väärässä.
242. raukoo21.3.2006 klo 19:02
kohta tietenkin kämäräinen vönnii ulos luolastaan . ja sanoo perkrle , minä lähen vieremälle.
243. raukoo21.3.2006 klo 19:22
kämy>en penkonut vanhoja. Eikai siitä olisi mitään hyötyä.
244. Teppo21.3.2006 klo 19:40
Kyllä minä(kin) haluan kuulla yhden suosikkini ainakin yhden järjettömän sanan!
245. Eki27.3.2006 klo 19:08
Tänään 27.3. oli meidän kappaleessamme suorastaan kirkkaan terävä ristikko.
246. raukoo27.3.2006 klo 19:49
Siisti ristikko .Yksi asia minua kuitenkin haittaa: vihjeeseen kunnossa vastaus . tuo on tyyliin kuolleena.
247. --27.3.2006 klo 21:15
Pistäkää tulemaan enemmänkin I-S 27.3.:n ristikosta kommentteja - olen sen ulkoasun laatija.
248. Topias27.3.2006 klo 22:23
I-S 27.3. ristikko. Ulkoasu oikein hyvä.
Tussi sopivan paksua. Edellisen sivun kännykkäliittymä-
mainoksesta ikävää jälkeä. Suttua?
249. RA27.3.2006 klo 23:10
Omassa versiossani siisti kuin "sika pienenä". Ja sikahyvä - tuollaiseksi jokapäiväiseksi "arkiristikoksi".
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *