KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 4.3.2006

2419. IS KOVIS 4.3.2006

RA5.3.2006 klo 12:02
Tarjosipa Alfin kovis tasaisen mukavaa vääntöä; sanasto on raikas (vailla fakin / puudutuksen häivääkään) ja vihjeitys samoin. EGYPTIN MUINAISMUISTOKAUPUNKI taisi olla ainoa vihje, jonka keksin ihan miettimättä. Ja hyvä niin, koska ajateltavaahan näistä haetaan.

Pidin kovasti siitä, että vihjeitä oli rakenneltu monella tyylillä suorista synonyymeistä hieman kaukaisempiin mielleyhtymiin ja erilaisiin sanaleikkeihin. Maukkaita vihjeitä on "vaikka millä mitalla", mm.:
- SÄÄDETYSTI
- SUURKAUPUNGISSA LUOTU
- AHDILLA
- JOSKUS ESIINTYVÄ
- ENSIMMÄINEN ETAPPI
- MENEVÄT VINOON
- KATON ALUE (tämä tai tämäntapainen vihje on ollut muutaman kerran ennenkin, mutta koska mahdollisia ratkaisusanoja löytyy useita, ei ainakaan vielä tuntunut saman toistolta).

Yksi vihje-ratkaisusanayhteys on tajuamatta: ylälaidassa oleva - AUTOn kuva. Vihjatkaas lisää varovasti!
2. Seppo5.3.2006 klo 12:08
Huomaatko, RA, autokuvassa putkenpään alalaidassa?
3. RA5.3.2006 klo 12:36
Jee! Kiitos, Seppo.
(En ollut huomannut.)
4. Juha N5.3.2006 klo 21:00
Olen RA:ta kriittisempi. Laadinta on kyllä OK, paitsi: EGYPTIN MUINAISMUISTOKAUPUNKI ja LONTOOTA eivät liene jokaisen yleistietoa, LÖYHÄÄ on onneton nykäsharvinaisuus ja TIUKKAAN SYYNIIN kai ammattilaisslangia. Jokaisessa näistä on lisäksi piilokirjain.

Vihjeitys ei ole niin hyvä kuin Alfilla tavallisesti. Ei siksi, että vihjeiden yleistaso olisi normaalia huonompi, vaan siksi, että ristikkoon on syntynyt kaksi yliväljien/ylivaikeiden vihjeiden sumppua.

Ensinnäkin vasen keskilaita. RA totesi, että EGYPTIN MUINAISMUISTOKAUPUNKI oli sana, jonka hän keksi miettimättä. Mutta entä jos tämä nimi on tyystin tuntematon? Miten mahdat sen keksiä, kun risteävistä sanoista ei ole paljon apua? Risteävä SUOMUINEN on yliväljä, jos sen nelikirjaiminen ratkaisusana pitää keksiä pelkän viimeisen kirjaimen perusteella. Sen kanssa risteävä LONTOOTA ei tässä vaiheessa vielä auta. Lähistön MENEVÄT VINOON on aika vaativa vihje ratkaisusanalleen (loppuun asti toivoin että kyse olisi eräästä päähinemallista), ja mahtaakohan nykäsetön Juhani Heino kerrankin antautua, jos LÖYHÄÄ-sanan 2 ekaa kirjainta ovat epävarmoja (toinen niistä piilo).

SUOMUINEN-vihjeen ratkaisusana on muinaisuutta: nykykielen kannalta pettymys. Kun neljästä kirjaimesta ensimmäinen ja neljäs olivat tiedossa (toinen piilo, kolmas siinä vaiheessa tuntematon), ratkaisusanaksi olisi sopinut parempia vaihtoehtoja. Mutta valitettavasti Lontoo-sana alkoi sitten "väärällä" kirjaimella.

LÖYHÄÄ-vihjeessä ihmettelen partitiivimuotoa. Vastaussanaksi sain adjektiivin. Eihän adjektiivien kesken näin menetellä: KIRKASTA > HELEÄ vaan KIRKAS > HELEÄ. Partitiivinen LÖYHÄÄ antaa odottaa, että ratkaisusana olisi substantiivi. Mutta elän toivossa, että olen ratkaissut väärin ja löytyy jotain parempaa.

Toinen sumppu on oikea alakulma. Kolme veneilykuvaa, kuusimetsän kuva ja TIUKKAAN SYYNIIN edellyttävät, että ensiksi on ratkaistuna pääkuvasta tuleva lause, ja sen jälkeen laatii alakulman itse. Laadinnan päätteeksi saa selitellä, miksi vihjeiden ratkaisusanoiksi tulevat ne mitkä tulevat. Pystysuuntainen veneilysana ja alempi vaakasuuntainen veneilysana eivät ilmene vihjekuvista. TIUKKAAN SYYNIIN vaatii piilokirjaimen arvaamisen lisäksi joko salapoliisityötä googlella tai sitä että on töissä sanomalehden toimituksessa. Tai tuntee teatteri/ooppera-alaa? (Kyse voisi olla senkin saran slangisanasta.) Mutta: oikean alakulmankin osalta elän toivossa, että olen ratkonut väärin.

RA kehui vihjettä JOSKUS ESIINTYVÄ. Sain ratkaisusanaksi erään taivutusmuodon, ja ihmettelen, miten vihje tätä taivutusmuotoa kuvaa. Mutta ehkä minulla on oikeassa yläkulmassakin jotain väärin.

ON on eräässä mielessä vihje, jollaisia ei koskaan nähdä eikä pidäkään nähdä. Lapsus? En voi tarkentaa ennen vastausajan päättymistä.

Ilman noita sumppualueita latelisin lähinnä suitsutusta. Pitkäsanaiset pääkuvalauseet. Muutenkin upeita sanoja: mm PALAN INNOSTA, TYLYSTI, LUOVUTETULLA ALUEELLA. Vihjeistä miellyttivät erityisesti VANHEMPI JÄSEN, VANGITSEVA, PERSO SIANLIHALLE, SILLÄ KANNATUSTA, ENSIMMÄINEN ETAPPI, JOULUHAHMO, SUURKAUPUNGISSA LUOTU, oikean yläkulman kuva, poliisin ja rekan kuva.
5. Jussi6.3.2006 klo 09:02
Mulla taas tökkii oikea yläkulma. Kumma kyllä, nuo kolme veneilykuvaa taisivat loksahdella paikoilleen aikalailla ensimmäisinä.
6. Pekka Harne6.3.2006 klo 10:25
Juha N, kyllä noista kolmesta paatin kuvasta tulee kustakin ihan luonteva ratkaisusana, pystysana on jopa itsestäänselvä. Ota nekin siis TIUKKAAN SYYNIIN (se vihje ei todellakaan edellytä googlettamista).
7. Jussi6.3.2006 klo 11:06
Antakaa nyt jotain kaukaa kiertävää vinkkiä sinne oikeaan yläkulmaan...
8. Juha N6.3.2006 klo 11:24
Pekka: Sitten olen ratkonut väärin, eli olen huojentunut.

Hauska vertailla oikeaa ratkaisua ja tekemääni vaihtoehtoista "laadintaa" kun vastausaika on päättynyt. Siis kyseinen aukio saisi samoilla vihjeillä kaksi ratkaisua. Toistaiseksi olen keksinyt vain tuon seliseli-ratkaisun, eli otetaanpa oikea alakulma illalla uudestaan työn alle!

Ja pahoittelut, Alf, kun hermostuin.
9. ö6.3.2006 klo 11:39
Jussille vihje: JOSKUS ESIINTYVÄ ei ole UJOIN, koska se ei siihen edes mahtuisi.
10. Alf Simberg6.3.2006 klo 11:54
Juha, eipä mitään hätiä. Uskon kyllä vieläkin tietäväni mitä teen. Vastaussana vihjeelle "löyhää" ei välttämättä ole kurja nykäsharvinaisuus, koska sana löytyy persussanakirjasta. Makustelin tuota vihjettä ja minun korvaani partitiivi kyllä käy riidattomasti ... "Suomuinen - vihjeen ratkaisusana on muinaisuutta : nykykielen kannalta pettymys" Tätä lausetta en nyt oikein tahdo ymmärtää vieläkään: onko meillä sama vastaussana? En minä muutakaan sanaa tiedä tuolle haetulle sanalle, joka on käsittääkseni aika kauan killunut korkeuksissa ... Vihjeelle "joskus esiintyvä" ratkaisusana on minun mielestäni ihan oikein ajateltu, en tiedä mikä nyt siinä mättää ... Tietylle analyyttiselle tarkastelulle olen kyllä sokea, tästä minä voin esittää pahoitteluni.
11. Seppo6.3.2006 klo 11:57
Alf, minun hyllystäni puuttuu vielä tuo persussanakirja! :-))
12. Sakke6.3.2006 klo 12:04
Seppo, kenties sinulta puuttuu 8-osaisen factumin lisäosa eli rectum?
13. Tuomas L.6.3.2006 klo 12:08
Olen kyllä samaa mieltä, että tuo "joskus esiintyvä" on aika outo vihje, jos vastaus on se, mitä oletan. Tavallaan se tietysti pitää paikkansa, mutta kuvaavampi olisi esimerkiksi "esiintyykö koskaan?"

"Suomuisen" kohdalla epäilen Juhan tehneen virheen, koska vastaukseksi tulee kyllä ihan tavallinen ja tuttu sana.

Minulla on tehtävä vielä jonkin verran kesken, koska en tunne Egyptin muinaismuistokaupunkia, eikä myöskään "tiukkaan syyniin" ole valjennut. Mutta siitä olen kyllä samaa mieltä, että "suurkaupungissa luotu" oli kerrassaan mainio.
14. Jussi6.3.2006 klo 12:20
Kiitos ö, nyt selvisi. Pidin turhan tiukasti kiinni TYLYSTI-ratkaisustani niinkuin taisit hoksata.
15. Seppo6.3.2006 klo 12:23
Sakke, tietysti voisi ajatella kielosen korvanneen vanhat
kirjat niin tarkoin, että kaikki edelliset ovat aivan peestä,
mutta on niille silti vielä käyttöä. Alfin näppäilyvirhe oli
vain niin sattuvassa kohdassa, että oudompi voisi luulla
sitä tahalliseksi.
16. RA6.3.2006 klo 17:27
Juha, sinun vastaussanasi SUOMUINEN-vihjeeseen on "pakko" olla väärin; Vihjeen ja ratkaisun yhteys on hyvin suora ja selkeä ja ratkaisusana varmasti nykysuomea. Vihje on itse asiassa yksi tämän ristikon suorimpia (sen oik. alhaalla pystyssä olevan laivakuvan kanssa) ja sopisi(vat) minusta sellaisenaan vaikka helpompaankin ristikkoon.

MENEVÄT VINOON ja EGYPTIN MUINAISMUISTOKAUPUNKI vaativat totta kai tietoa (mikäpä vihje ei vaatisi?) ja rajanveto on varmasti vaikeaa, milloin on menty liian spesiaali- tai nippelitiedon puolelle. - Omana kokemuksenani vain kerron, etten ole koskaan "vinoon meneviin" itse kunnolla perehtynyt, mutta vihjeestä oli helpohko kehitellä, mitä ne voisivat olla (ensin yleisemmin "mikä kaikki voisi mennä vinoon?" ja sitten tarkemmin, kun oli jo pari kirjainta apuna). Sama juttu tuon muinaismuistokaupungin kanssa. Ei mitään erityisperehtymistä tai omaa kokemusta, ellei Agatha Christien dekkareita ja satunnaisesti silmiin osuneita tv-ohjelmia tai matkaesitteitä sellaisiksi lueta.

JOSKUS ESIINTYVÄ: Itse pidän kovasti tämäntyyppisistä vihjeistä. Vihjeessä on a) monimerkityksisyyttä (esiintyä-verbi), b) hieman kauempaa haettu, mutta todellinen, asiallinen yhteys ja vastaussanaakin on viela vähän "säädetty" yhteyttä kadottamatta. Minusta ei ole mitään vikaa esim. ajatuksessa "Kyllä _ _ _ _kin joskus esiintyy". - Tuomaksen ehdottama "Esiintyykö koskaan?" kelpaisi myös. En löydä näistä olennaista eroa, millä perusteella toinen olisi toista parempi.
17. Jaska6.3.2006 klo 19:10
1. Partitiivi vihjeessä löyhää on oikein. Nominatiivi olisi huonompi ko. ratkaisusanalle. Esim. eräs lasten suosima herkku on löyhää, se on siis ratkaisusanaa, josta käytetään myös lyhyempää muotoa. Myös on on ok.
2. Egyptin muinaismuistokaupunki ja Lontoota kuuluvat kovistason yleistietouteen, mukaanlukien tason 2,5 palloa. Menevät vinoon enemmän makuasia, mutta parempi olisi viistoon.
3. Tiukkaan syyniin, ammattislangia? No ei, ainakin pitää varmasti paikkansa meikäharrastajankin kohdalla.
4. Suurkaupungissa luotu, tykkäsin niin ikään, pitää paikkansa kahdessakin mielessä.
5. RA:n kehumista enimmäkseen samaa mieltä, poikkeus joskus esiintyvä, epälooginen. Vielä huonompi on tuttu monikon partitiivikikkavihje kysymysmerkeinkin, voi voi. Ei näet voi. Tiuhasta seulasta ei mene myöskään läpi vihje eloisasti. Tarpeeton vaikeutusyritys. Oikea(mpi) vihje ei olisi yhtään helpottanut ratkontaa.
6. Valitettavasti oivallinen pääkuva ratkaisusanoineen ei pelasta ristikkoa kiitettäväksi, siis Simbergin normaalitasolle. Arvosana 8+.
7. Vas.. sori eiku siis tylyyteeni on saattanut alitajuisesti vaikuttaa yli neljän tunnin takkuaminen ristikossa, jonka alaviidennes sujahti alkuun kuin tanssi.
18. RA6.3.2006 klo 20:40
Jaska, ei musiikinkaan asiantuntijana (siis minä): Löysin aika nopeasti vihjeen ELOISASTI ratkaisusanan.

Kommenttisi (kohta 5) johdosta tarkistin vasta äsken: Parissa tietosanakirjassani on ratkaisusanalle annettu juuri tuo merkitys, mitä Alf on vihjeessään käyttänyt. Toki muutama muukin.
19. Juha N6.3.2006 klo 23:54
Hävettää ja huvittaa samaan aikaan. Minulla oli ratkaisussani yhdeksän (9) sanaa väärin. Ilmankos Alfin vihjeet tuntuivat oudoilta. Anteeksi. Anteeksi.

Ennen kuin vetäydyn juuttisäkissä yöpuulle, täsmennän vähän:

Hattuherraa tarkastelin herran itsensä näkökulmasta - väärät vokaalit (miten hitossa en ajatellut muuta; no ehkä massiivinen hattu dominoi, miespolohan on kuin jyrän alle jäänyt...). Tämän seurauksena SUOMUINEN sai antiikkisen ratkaisusanan, joka eli itsenäisenä vielä Nykäsessä mutta on sittemmin kuivahtanut pelkäksi yhdyssanan määriteosaksi (ei kai Alf sellaista laadintaansa edes laittaisi). Samalla MENEVÄT VINOON sai militääripuolen pakkosanan (olisikin outoa viitata tämän sanan vihjeessä vinoon menemiseen, vaikka joku puupää voisi kuvitella viistoon kampeavaa hydrauliikkaa olevan tarjolla). Ja sitten tuo kurja nykäsharvinaisuus LÖYHÄÄ: laitapa Alf piilokirjaimeksi Ä ja kurkkaa Nykäsestä, niin sieltä tosiaan löytyy eräs kammottava ei-kenenkään-tuntema adjektiivi.

Oikean alakulman ratkoin vielä pahemmin pieleen. Minun veneilysanani: VIRE, VEKS ja KISA... :D Sitten se TIUKKAAN SYYNIIN sai sanan, joka voi viitata vaikka oopperan ensi-iltaan (jonka kriitikko ottaa tiukkaan syyniin) tai sanomalehden pääuutissivuun (jonka lukijat ottavat tarkkaan mutta ei ehkä ihan tiukkaan syyniin).

Oikeaan ratkaisuun pääsy ei nyt toisella katsomalla ollut kauhean vaikeaa. Kun varmat sanat olivat pääkuvalauseen viimeinen, RASVAINEN, NYT PANNAAN PAIKAT SILEÄKSI ja KIHOJA, tarvitsi vain miettiä minkä hyvätasoisen ratkaisusanan vihje TIUKKAAN SYYNIIN voisi saada, ja siitähän se ratkesi itsestään.

Nyt tuhkaa hiuksiin, pää tyynyyn ja aamulla tyynyliina pyykkikoriin.
20. Juhani Heino9.3.2006 klo 01:04
Juha N:lle terkkuja - en antautunut, vaikkei Nykästä ole eikä kai tulekaan: jostain syystä LÖYHÄÄ oli ihan tuttu sana jo lapsuudesta. Mutta myöhemmän jutun perusteellahan tämäkin oli väärinkäsitys. Aikaa mulla meni aittuunim naskedhakätnemmykisuuk.
Mulle jäivät ratkaisun jälkeen epäselviksi JOSKUS ESIINTYVÄ (ei vieläkään "natsaa", vaikka jonkinlainen selitys on kuten täälläkin on esitetty) ja AHDILLA (välähti tätä kirjoittaessani).
21. Juha N9.3.2006 klo 18:48
Juhani: Tunnen itsekin LÖYHÄÄ-vihjeen oikean ratkaisusanan. Mutta en sitä vätysmäistä adjektiivia, joka änkesi väärään ratkaisuun, kun luulin alkukirjainta V:ksi. Piilokirjain olisi tällöin ollut Ä. Tuskin sana on sinullekaan tuttu? Sitten kun vihje vielä näytti virheelliseltä... Siinä olisi ollut nykäsetön hukassa?

Alf ei ole kommentoinut virheellistä ratkaisuani. Ei ehkä ole hennonut: noista huonolaatuisista sanoista ei ole kaunista sanottavaa. Muka VIRE, VEKS ja KISA identtisillä venekuvilla vihjeitettynä - vain tonttu saattoi kuvitella ratkoneensa oikein.

Tuli varmaan noteeratuksi, että kritiikiltäni putosi pohja täysin, kun syyttämäni vasemman keskilaidan ja oikean alakulman sumput osoittautuivat molemmat väärin ratkotuiksi. Toivoinkin, että kummallisuuksille löytyy hyvä selitys.

Eli ristikossa ei olekaan juuri jupinan aihetta. Korkeintaan JOSKUS ESIINTYVÄ ja ON. Kolmen laatupallon kovis.
22. RA9.3.2006 klo 19:24
Minusta ON-vihje on suorastaan nerokas vihje ratkaisusanalleen - kaikessa yksinkertaisuudessaan.
23. Juha N9.3.2006 klo 20:33
RA: Vastaan ratkaisuajan päätyttyä.
24. Juhani Heino9.3.2006 klo 21:14
Juha N: V-kirjaimella siitä olisi tosiaan tullut outo - tuskin olisin edes päätynyt Ä-piilokirjaimeen vaan useampi mahdollisuus olisi ollut yhtä (vähän) oikein.
Kieltämättä tuo ON on sitä mitä sanon aulisteluksi, mutta ei haitannut nyt kun vihje oli noinkin lyhyt.
25. IiKoo11.3.2006 klo 12:41
Minusta tuo oli ihan tasapainoinen kovis. Ei oikeastaan mitään väkisinhaettua sanaa koko ristikossa. Jostain syystä Alfin kovikset tuntuvat aina ratkeavan alkaen oikeasta alanurkasta. Nytkin vaikka siellä oli kolme samaa vihjekuvaa, niin se nurkka ei ollu mikään paha.

Ja jos Alfin kovikset minulla aukeavat oikeasta alanurkasta, niin tuntuu olevan jokaisen koviksen kohdalla vihjekuvan alla kaikkein hankalin paikka. Viime viikon Ekiäkin tuijotin siinä kohdin pitkään ja tässä Alfissakin se oli viimeinen paikka, joka valmistui.

Ai niin, jos jotain nipoa hakemalla haetaan, niin olihan siellä miltei kaksi kertaa sama sana.
26. Johanna15.3.2006 klo 00:40
Näin vastausajan päätyttyä, voisitteko laittaa vihjeitä ristikon yläosaan. Pää särkee jo seinään hakkaamisesta :)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *