KESKUSTELUT > RISTIKOT > HESA-KESKEISET VIHJEET

2401. Hesa-keskeiset vihjeet

Pekka Harne27.2.2006 klo 19:21
Ristikoissa tapaa silloin tällöin vihjeitä ja ratkaisusanoja, jotka ovat liian pääkaupunkikeskeisiä. Hiljattain on sekä Skytän että Vuokilan ristikoissa esiintynyt ITIS, Kauppakeskus Itäkeskuksen lempinimi (kts. www.kauppakeskusitakeskus.fi tai www.itis.fi). Itis on myös Iitin kunnan ruotsinkielinen nimi ja tätä käyttämällä kierretään toki Hesa-keskeisyys. Silti sanasta jää fakkisanan tuntu.

"Ajatar on Foorumissa, Foorumissa Mannerheimintiellä", hoilotettiin TV-mainoksessa aikoinaan. Siitä huolimatta ei voine edellyttää, että Ajatar tunnetaan kehä-3:n ulkopuolella.

Tietenkin voi myös kysyä, pitäisikö Tampereesta tietää Atala tai Taatala...
2. Taata27.2.2006 klo 20:12
Taata muistaa TV- mainoksen ja tietää paikan, vaikka on
kehä-III ulkopuolella. Aata oli siellä juuri käymässä.
Taata tietää myös Atalan Tampereella sekä tietenkin
Taatalan. Taata taata!
3. iso S27.2.2006 klo 21:06
Samoin, Ajatar oli tuttu juttu silloinkin kun olin kauempana Kehä III:sta kuin nykyään (ulkopuolella edelleen). Syynä oli juuri tuo mainos.

Itäkeskus ja Itis on myös koko alue eikä pelkkä kauppakeskus. Sitäkin mainostetaan telkkarissa, mutta en osaa sanoa ovatko mainokset nykyään alueellisia eli näkyvätkö Itis-mainokset koko maassa.

Minusta vähintään yhtä ongelmallinen on vaikkapa Ilmala, mitä ei mainosteta.

Siitä olen samaa mieltä että paikallisesti tunnetut asiat ovat ongelmallisia ristikoissa mitkä leviävät koko maahan. Suuri osa näistä on juuri Helsinki-keskeisiä.
4. Jaska27.2.2006 klo 21:26
Ratkojan oma häpeä, jos ei lue ainoaa VALTAKUNNALLISTA päivälehteä Helsingin Sanomia. Valtakuntaan sisältyy myös Helsinki, josta tiedonanturoidaan päivittäin, Ilmalastakin joskus. Sen sijaan minulla ei ole tarvetta tilata Aamulehteä jonkun Taatalan takia. Jos se esiintyy ristikossa, se on laatijan, ei minun häpeäni. Tai no, hyväksyn Taatalankin yhdellä vihjeellä: TAULAPÄÄN PAIKKA?
5. Eki27.2.2006 klo 21:35
Minulla tuo Itis koviksessa tuli avarassa yläkulmassa olleen tuplasanan takia. Siinä oli aika selkeä vihje eli jotain englanninkielistä mukana. Itis on kyllä yleistynyt Itäkeskuksen nimenä, myös mm. koulun nimessä, mutta helsinkikeskeisýyttä siitä ei pois saa, siksi jos ihan pakko on sanaa käyttää, se menee Iitin puolelle.
6. Utami Tatami28.2.2006 klo 08:38
Hesari on hävyttömän kallis siihen nähden ettei siinä ole mitään kelvollista luettavaa
7. Hui_hai28.2.2006 klo 09:01
"ainoaa VALTAKUNNALLISTA päivälehteä Helsingin Sanomia."??? Mistä lähtien Helsingin Sanomat o nmuka ollut valtakunnallinen lehti? Hesari on samanlainen maakuntalehti kuin muutkin vastaavat. Valtakunnallista on vain se, että se on suomen väkirikkaimman maakunnan ja pääkaupunkiseudun maakuntalehti. Aitoa valtakunnallista ei lehdestä löydy edes tikulla kaivamalla. Viikko- ja Kuukausiliite ovat jotain jota vota voi pitää valtakunnallisena julkaisuna, mutta eiväthän ne mitään päivälehtiä olekaan.
8. Jaska28.2.2006 klo 18:14
Hui-hai, Helsingin Sanomilla on kymmeniä tuhansia tilaajia ja satoja tuhansia lukijoita pääkaupunkiseudun ulkopuolella ympäri maata. Mitä muuta kriteeriä kaipaat valtakunnalliselta lehdeltä? Tilaapa sinäkin Helsingin Sanomat oman maakuntalehtesi täydentäjäksi ja avarra näin kotomaasi ja maailmasi koko kuvaa.
9. JTak28.2.2006 klo 18:42
No ei se nyt ehkä käytön perusteena ole, että sana on esiintynyt Helsingin Sanomissa. Eiköhän se ole vain tiukassa paikassa väkisin tullut ratkaisusana. Tuskin kukaan laadintaa aloittaa ITIS-sanalla?
10. Antti Skyttä28.2.2006 klo 21:54
Mielenkiintoinen pointti tämä "liika" pääkaupunkikeskeisyys.

Itse en ajattele samasta lähtökohdasta. Sattuu vain olemaan niin, että kaikilla/kaikella on oma kotipaikkansa.

Jos vastaussanaksi tulee Puijo, eikö se säikeen alkulogiikan mukaan ole vastaavasti liian Kuopio/Savokeskeinen. Tai Ylläs liian Kolarikeskeinen.

Ei kai vastaussanoja laatijan tarvitse sen mukaan muuttaa, jos sattuvat olemaan pääkaupunkiseudulta?

Itse olen huomannut, että Itis on esiintynyt TV:ssä ja on muistakin yhteyksistä pistänyt silmään. En ole valinnut sitä ristikkooni sillä kriteerillä, että se sijaitsee Hesassa (enkä todella sillä sanalla ole laatimista aloittanut kuten JTak kommentissaan arvelee).

Ja jos ITIS- sanan vihje liittyy Iitin kuntaan, eikö siinä ole suorastaan uhkaavaa Kaakkois-Suomi- keskeisyyttä?
11. tonimikael28.2.2006 klo 22:12
Kartettavia sanoja:

ROVANIEMI - Liian Lappi-keskeinen
SUOMI - Liian Eurooppa-keskeinen
MINÄ - Liian itse-keskeinen
JEESUS - Liian raamattu-keskeinen
HIIRI - Liian tietokonekeskeinen

;)
12. Sakke28.2.2006 klo 22:16
Kyllä nyt Arkadianmäen kahvihuoneessa hörötetään kun on pyllistelty EU:lle vuosikaudet ja sitten joku vielä sanoo että SUOMI on liian Eurooppa-keskeinen.

SUOMI on ennemmin liian Albania-keskeinen.
13. Sakke28.2.2006 klo 22:18
No tulipas Helsinki-keskeisesti ohitettua Arkadianmäki selittelemättä, eihän sitä Tohlopissa asti tiedetä? No, kysykää naapuriltanne, ellette ole heitä lintuinfluenssan pelossa jo eliminoineet.
14. RA28.2.2006 klo 23:12
Lisään kartettaviin sanoihin sanan PILKKU

(viittaa aina johonkin liian tarkkaan tai väärään!)
15. iso S1.3.2006 klo 08:24
Alkaa asia hukkua irvimisen alle. Olen siitä hyvin katkera, koska muut tuolla lailla rellestävät minun reviirilläni!

Ihan oikeasti nurkkakuntaisuus on jonkin tason ongelma silloin kun laatija ja ratkoja asustelevat ihan eri puolilla maata. Tällä perusteella ei kannata kieltää Itistä tai Puijoa sen kummemmin kuin mitään muutakaan sanaa millä on joku järjellinen merkitys. On kuitenkin hyvä tiedostaa että kaikille eivät ole samat sanat yhtä tuttuja. Siksi pitää tasapuolisuuden vuoksi ajatella koko kohdeyleisöä ja miettiä, mitä sanoja käyttää jos valinnanvaraa on ja miten vihjeet rakentaa jos valinnanvaraa ei ole tai valitsee vaihtelun vuoksi periaatteessa "heikomman" sanan.

Mikä olisi Itikselle hyvä "yhden kirjaimen väistö"? Iris, Isis, idis, Otis? Ei nekään niin loisteliaita ole; Iris mielestäni paras, mutta R ei ltodennäköisesti istu kohtuullisella vaivalla poikittaiseen sanaan T:n paikalle.

Puijo on toki Kuopiokeskeinen mutta näkötornin, talvikisojen ja mäkihyppääjien ansiosta se on ratkomattoman väestön mielessä tunnetumpi kuin Atala, mille on vaikea löytää muuta meriittiä kuin edullinen kirjainjakauma.

Niin yllättävältä kuin se Kehä III:n sisäpuolella saattaa tuntuakin, sanoisin että Arkadianmäki ei ole läheskään kaikille tuttu. Toisaalta se on sana mikä ei ole pelkän ulkoasunsa vuoksi jatkuvasti tunkemassa ristikoihin. Pikemminkin se on sana mikä laitetaan ristikkoon tarkoituksella jos laitetaan, ja silloin on (toivottavasti) harkittu asiaa ja päätetty tietoisesti, että tämä sana on merkitsevä ristikon teeman tai kohdeyleisön kannalta ja sen vuoksi sopiva kyseiseen ristikkoon.
16. JTak1.3.2006 klo 08:45
Enemmän helsinkikeskeisiä sanoja ovat esimerkiksi spora, dösä tai muut normaali-ihmisille tuntemattomat slangisanat. :)
17. Pekka Harne1.3.2006 klo 09:03
Antti Skytälle: Puijo ja Ylläs ovat valtakunnallisesti tunnettuja paikkoja, joku Itis ei. Vertailusi ontuu molemmilta jaloiltaan!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *