KESKUSTELUT > RISTIKOT > EKIN KOVIS 25.2.

2396. Ekin Kovis 25.2.

Pekka Harne26.2.2006 klo 13:56
Ekin Kovis Ilta-Sanomissa 25.2. oli vaikeusasteeltaan mielestäni lähempänä kahta kuin kolmea palloa. Laadultaan se oli tavallista epätasaisempi. Toisaalta siitä löytyi kymmenkunta sellaista vihjettä, joista pääsi alkuun heti. Toisaalta se sisälsi muutaman sellaisen sanan, joihin en ollut törmännyt ristikoissa koskaan. Niissä ei ollut onneksi piilokirjaimia.

Sujuva ratkonta pysähtyi vasta pääkuvan alla -EUQ- ja tiloja-vihjeineen. Tauon jälkeen nekin avautuivat. Ristikon epäonnistuneimpana vihjeenä pidän juuri tuota -EUQ:ta, vaikka sen merkityksen lopulta tajusinkin. Se oli tosi kaukaa haettu.
2. Tuomas L.26.2.2006 klo 14:29
Heh... -EUQ-vihjeen ratkaisusana oli ensimmäinen, jonka ristikkoon kirjoitin!
3. Pena26.2.2006 klo 14:30
Heh...se taas oli viimeinen sana jonka minä kirjoitin d=).
4. Nippe26.2.2006 klo 14:40
... ja minä kirjoitin sen kenties keskivaiheilla.Tartuin ristikkoon hyvillä mielin,sillä pidän Ekin ristikoista.Niissä on hyvin harvoin tympeää yliyrittämisen makua.
5. Jaska26.2.2006 klo 23:51
Minullekaan se ei heti auennut, koska tiedän liian vähän...
6. satunnainen ratkaisija27.2.2006 klo 18:06
Tulihan se täyteen, vaikka muutama vaikeampi kohta pani miettimään. Kalan suku oli ihka uusi, enkä vieläkään ymmärrä sitä tähden sakaraan viittaavaa vihjettä & ratkaisua

Tuo reilu kaksipalloisuus tuntuu vakiintuneen itselleni sopivaksi tasoksi. Puhtaat kolmoset (ainakin Simberg, Skyttä ja Pitkälä) jäävät yleensä liian tyhjiksi.
7. RA27.2.2006 klo 18:26
TÄHTI-vihjeestä lisävihje: Otapa se vihjeSANA (TUON) ja ajattele samalla tavalla sitä KUVAvihjettä (TÄHTI).
8. satunnainen ratkaisija27.2.2006 klo 19:56
No, nythän mä hokasin. Thanks, RA!

Funtsasin liikaa sitä sakaraa enkä tähteä. Pitäisihän se tajuta, että kokonaisuus ratkaisee, eivätkä merkityksettömät sivuseikat.

t: mies tältä tähdeltä
9. Matti27.2.2006 klo 21:51
Joo, kiva ristikko. Vaikeudeltaan juuri meikäläiselle räätälöity.

Sitä rekan peräosan kuvaa pitikin katsella tarkkaan.

Se -EUQ ei ole auennut. Siihen tuli sana johon törmää ristikoissa useinkin. Mutta -EUQ?

Onko mahdollista vihjata niin, että ei auta ratkojia? Vai odotellaanko vastausajan päättymistä.
10. satunnainen ratkaisija27.2.2006 klo 22:29
Idästä tulee tuttu laulu tai kertosäe (ja varmaan jotain muutakin).

Tämän enempää en uskalla paljastaa, vielä.
11. Jaska27.2.2006 klo 23:01
Matti, kuten ylempänä kerroin, minä tiedän liian vähän, kun taas jollakulla muulla asia oli päinvastoin. Tuplahymiökirjain!
12. Matti28.2.2006 klo 09:55
Nyt taisin hokata. Vaan kenpä tietäis ...
13. Juhani Heino1.3.2006 klo 02:40
Pekan kanssa samaa mieltä vaikeustasosta: olen ratkonut kauemmin joitakin Keskiksiä, eli pitäisin tätäkin Keskiksenä. Aikaa meni aittuunim atsiotisiiv.
Tästä tuli jotenkin fiilis että oli erityisen hyviä sanoja. Siksi ei niin haitannut että joukossa oli satunnaisen mainitsema "kalasuku" ja "Fontana di Trevin luoja".
14. Eki1.3.2006 klo 08:19
Se on niitä laatijan tiukkoja valinnan paikkoja. Kahteen kohtaan tosiaan tuli sana (Juhanin mainitsemat), joiden tiesin erottuvan keskilaadusta selvästi ja arvasin, että ne mainitaan, mutta sitten olisi joutunut pyyhkimään pitkä- ja hyväsanaiset alueet kokonaan pois. Ne niinkutsutusti loksauttivat alueet upeiksi (niistä huolimatta).

Mielessä tietysti takoi, että Skytän kehuttua ristikkoa jotkut tiukasti arvostelivat yhden sanan takia. Juttelin siitä Antin kanssa ja Antti oli käynyt samanlaista jaakopinpainia kuin meikäkin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *