KESKUSTELUT > RISTIKOT > YHTEISHYVÄ KIRJOITTAA RISTIKOISTA

2394. Yhteishyvä kirjoittaa ristikoista

Eki26.2.2006 klo 11:12
Uudessa Yhteishyvässä (ainakin Hok-Elanto Yhteishyvässä)on kahden ja puolen sivun kokoinen joskin suhteellisen lyhyttekstinen juttu ristikoista otsikolla Sanoja ruudukossa. Juttu perustuu pitkälti otteisiin Ilona Kemppaisen Suomalaisen sanaristikon historiasta ja Veikko Nurmen Sanaristikoiden maailmasta.

Saman lehden ristikon tekstin alussa lukee punaisella:

Huomaa uudet vastusohjeet!

Onhan se tosiaan vähän vastustusta aiheuttanut, että numerot 1-9 riittävät ristikon ratkaisuksi.
2. Juhani Heino26.2.2006 klo 21:11
Kun numerot 1-9 riittävät ristikon ratkaisuksi, silloinhan se on klassikkosudoku ;-)
3. ö27.2.2006 klo 11:46
Toimittaja tuntuu olevan KP:n linjoilla fakkisanoista, sillä hän toteaa: "Usein toistuvat, helposti ratkaistavat sanat ovat turvallisia ja tuovat tunteen omasta asiantuntijuudesta."
4. JTak27.2.2006 klo 12:24
Toteamus ei kuitenkaan kuvaa Yhteishyvän ristikoita. :)
5. Marko27.2.2006 klo 19:44
Olisiko mahdollista saada ko. artikkeli tänne verkkoon kaikkien nähtäväksi, kun kaikille ei välttämättä tule YH:ta?
6. iso S27.2.2006 klo 21:00
Meille tämä lehti pätkähti tänään. Juttu oli minusta parempi kuin tämäntyyppiset jutut yleensä - toimittajan täydellinen asiantuntemattomuus ei paljastu ainakaan kovin ilmeisellä tavalla!

En kopioi koko pitkää juttua tänne, koska olen luonnonlahjakkuus laiskuuden alalla, plus moiseen temppuun tarvittaisiin varmaan tekijänoikeuksien haltijan lupa, mitä en (taas se laiskuus!) viitsi ajatellakaan hankkia.

Juttua voi kuitenkin siteerata asian vaatimassa laajuudessa.

Se ö:n mainitsema lause on viimeisenä erillisessä, viivalla ympäröidyssä tiivistelmässä, missä on 6 kohtaa ja otsikkona "Atta ja Atar ovat fakkisanoja". Toiseksi vimeinen kohta on "Fakkisanoilla tarkoitetaan arkikielestä pois jääneitä tai muuten harvinaisia sanoja, kuten atta (muurahaissuku" ja Atar (Mauritanian kaupunki)."

Millään tavalla ei lukijalle tehdä selväksi, käsittelevätkö nämä kohdat kokonaan, osittain tai ei ollenkaan samoja sanoja. Väitteet sellaisenaan ovat varmaankin tosia, ainakin useimpien ratkojien mielenliikkeitä ajatellen.

Oma tuomioni: fakkisana on fakkisana käytettiinpä sitä ristikoissa usein tai harvoin.

Kokeneille ratkojille usein käytetty fakkisana voi olla tuollainen lohtusana mistä pääsee helposti alkuun, koska tämäntapaisessa käytössä fakkisanaan liittyy yleensä vakiovihje. Sana sellaisenaan ei auta ketään - jos sille tehdään ihan uusi kiero vihje niin kokenut mutta tikapuuhermostoinen ratkoja voi olla pahemmin pulassa kuin kokematon mutta kekseliäs.

Kokemattomalle ratkojalle fakkisana ei ole tullut tutuksi eikä vihjeestä ole mitään apua. Tällaiselle ratkontanoviisille ei ole mitään merkitystä sillä miten monta kertaa sama fakkisana on esiintynyt täsmälleen samalla vihjeellä varustettuna, jos se tulee hänelle vastaan ensimmäisen kerran. Muurahaisenkuvasta ei voi mitenkään tyhjästä syntyä mielikuvaa "tuon täytyy olla atta, siitäpä pääsenkin alkuun".

Kokeneelle ratkojalle tuttu sana (TAAS, OTUS, SATA) on yhtä helppo aloituskohta kuin fakkisanat, jos vihje on se tavanomainen (kuten jälleen => TAAS). Fakkisanoista poiketen tämäntyylisissä tapauksissa kokematon on lähes samalla viivalla kuin kokenut. Ei vaadi suurta oivallusta arvata tuollaista paria. Harhakuvitelmaa asiantuntijuudesta tämä ei paljon vahvista, mutta voi synnyttää tunteen: hei, minäkin osaan ratkoa!
7. KP27.2.2006 klo 21:46
Hyvä YH! Hyvä kansanriistikko. Niin sitä pitää... Me osaamme
ratkoa. -Emme tarvitse mitään tekoyhdyssanoja... Vaan
ajanvieteristikoita, joilla tappaa mahdollinen ylimääräinen aika...
8. ö27.2.2006 klo 22:34
Älä innostu KP!

Me ratkojat haluamme ristikoilta paljon muutakin. Attat olivat aikoinaan vähällä tappaa minunkin innostukseni. Onneksi on sellaisiakin laatijoita, jotka ovat halunneet kehittää ristikoita!
9. Jukkis27.2.2006 klo 22:41
Aika hupaisaa: Kun KP kirjoittaa että "Emme tarvitse mitään tekoyhdyssanoja", niin hänen tekstissään on kolme yhdyssanaa, joita ei varmana löydy mistään sanakirjasta, siis puhtaita tekoyhdyssanoja.
10. JPQ27.2.2006 klo 22:53
Jukkis: tavikselle se on sallittu ristikot on vähän erilailla
valvottua kuin normaali netti teksti.:)
PS. oikeita tekosanoja kehittää yksinoikeudella suomessa kielitoimisto
koska muut ovat luomua...
11. kp28.2.2006 klo 08:54
Ihan sen takia, että viimein huomaatte, mitä tarkoitan.
-JPQ olet ihan oikeassa kielitoimistosta.

- Kuten tuo YH ollut kirjoitus osoittaa. "Uppoaa" paremmin
tuo tavallinen vuosia opittu ristikko...
Ei sillä, että tuolla "uudella" ei olisi omaa paikkaansa. Se
löytää varmaan oman pienen piirinsä.
12. Eki28.2.2006 klo 09:15
Voihan titatustentitatus! Nyt sähköttelemään toimittajien liittoon, että arvostuksenne ristikkopiirien totuuden torvena on nousussa.
13. kp28.2.2006 klo 11:38
Eki
Yh kirjoitus sanoi sen julki, mikä on tiedossa jo....
14. Eki28.2.2006 klo 11:46
Eli se "uusi kp", joksi kp itsensä nimesi (ja jota täällä kauniisti opastettiin ja jonka virheitä ja heikkouksia korjattiin, mm. alla olevassa linkissä), on palannut taas "vanhaksi kp:ksi", jolle sanan laatu on yksi lysti, kunhan se vähintäänkin jostakin ristikkosanastosta löytyy?

http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhm a=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=1923&alku=300&t=k 1
15. kp28.2.2006 klo 12:01
Eki
Ei nyt ihan noin. Olen "uusi kp", että olen skarpimpi... Ei
tuo opastuksenne mennyt hukkaan. -Mutta YH kirjoitus
osoittaa, että tuo vanha ristikko muoti menee kaupaksi...
-Kukapa tervejärkinen kieltäytyy tekemästä sitä mikä
menee kaupaksi.... Jos veneen tekijä tekee veneen, jonka
kokka on vasemmalla ja sitä ostetaan. Ja toinen veneentekijä
tekee veneen, jonka kokka on oikealla, niin miten luulette
hänen pärjäävän?

-Olen tullut sanojen suhteen hieman skarpimmaksi en ole
muuttamassa "leiriä". Sitä paitsi sanoit, ettet ottaisikaan
minua laatijaksi. -Enkä minä siis ole sinne pyrkimässäkään.
16. Eki28.2.2006 klo 12:06
"YH kirjoitus osoittaa..." No se oli helposti osoitettu. Ja Yhteishyvä kaivaa kuoppaa itselleen, kun julkaisee toisenlaista ristikkoa (kuten JTak kertoi).
17. kp28.2.2006 klo 12:26
Tuossa veneenrakentamisessa piilee jippo tai vitsi.
-Kuka huomaa sen ensin.
18. JTak28.2.2006 klo 12:28
Voidaanhan tuolla "Usein toistuvat, helposti ratkaistavat sanat ovat turvallisia ja tuovat tunteen omasta asiantuntijuudesta." tarkoittaa myös ihan normaaleja suomen kielen sanoja.

En nyt uskoisi, että artikkelissa fakkisanojen esiintymistä kannatetaan? Itse en ole lukenut, joten enpä lähde enempää arvuuttelemaan.
19. JTak28.2.2006 klo 12:30
Ainakin sellainen vitsi siinä on, että veneentekijä on kirjoitettu toisessa kohdassa yhteen ja toisessa erikseen. Tosin ei tuo hirveästi naurattanut. Kokan suunta taas riippuu siitä, mistä päin venettä katsotaan?
20. kp28.2.2006 klo 12:35
JTak
Totta. Tuo toinen rakentaja ei olisi tarvinnut rakentaa toista
venettä. Olisi ostanut tuon ensimmäisen rakentajan veneet
ja kääntänyt ne niin päin, miten ne kaupaksi menee...
21. Eki28.2.2006 klo 13:31
Tämä alkaa muistuttaa jo useampaan kertaan käytyä keskustelua, tosin vene on nyt ihan uusi vertauskohde.

Uskottava se on, että kp pitää omia ristikoitaan aika pitkälle täydellisinä suurelle osalle ratkojista ja vähemmistö sitten ehkä säkällä välittää "meistä muista", kuten Iisakin, Sanoma Magazinesin, Kirpun, Apu Ristikoiden, Seura Ristikoiden ja Pelikaanien kaltaisista tehtävistä. Sama koskee toki myös esim. Ilta-Sanomia.

Tuo leiriajattelu on kyllä ihan turhaa. Esim. f-sanojen esiintymistaajuus vaihtelee jokaisella laatijalla omassa tuotannossa, eri laatijoiden kesken ja jokaisessa lehdessäkin. Laatijoiden ja päätoimittajien taidoissa on myös eroja ja ne ilmenevät eri tavoilla lopputuloksissa. Leirien sijaan meillä on siis liukuvalla asteikolla erilaisia laatijoita, jotka miellyttävät ratkojia sekä loogisista että mystisistä että monista muistakin syistä.
22. kp28.2.2006 klo 13:43
No. pitipä Ekin tuo veneen rakentaminen kääntää sitten
ristikoihin...
-Mutta muistakaa, etten minä tuota sanonut, vaan Eki...

Mitä pahaa muuten siinä on, että rakennusmies uskoo
tekemiseensä?
23. Eki28.2.2006 klo 13:52
Mitä tekemistä rakennusmiehellä ja veneenrakentajalla on keskenään? Ai niin, ei pitänytkään olla, kunhan heitellään vaan hassuja juttuja ja väännellään toistemme ja toimittajien sanomisia.

Antaa olla. Me olemme eri tasolla keskustelussa, kp, ja saat ihan vapaasti päättää, mitä haluat sillä ymmärtää. Aina parempi, jos tulet päätelmästäsi hyvälle tuulelle.
24. kp28.2.2006 klo 13:57
Kertauksena. Kirjoitin:
-"Kukapa tervejärkinen kieltäytyy tekemästä sitä mikä
menee kaupaksi.... Jos veneen tekijä tekee veneen, jonka
kokka on vasemmalla ja sitä ostetaan. Ja toinen veneentekijä
tekee veneen, jonka kokka on oikealla, niin miten luulette
hänen pärjäävän?"

-Ei tässä sanota halaistua sanaa ristikoista.
25. Eki28.2.2006 klo 13:59
Onko tuo tosiaan nyt tärkeä asia tässä keskustelussa?
26. kp28.2.2006 klo 14:09
Ei.
Vaan se kudelma, joka tuosta tulee...
-Viittaan Ekin päätelmään. En minä noin sano missään...
Olen sanonut, että kummallakin ristikkomuodolla on ratkojansa... Siis kumpikin muoto voi vapaasti tasa-arvoisesti
olla olemassa. -Ratkojat ovat ne, jotka päättävät sen kumpi
muoto "pärjää" paremmin...
27. Eki28.2.2006 klo 14:20
Jep, kyllä minä tuon lopun allekirjoitan, mutta tämä alla oleva on aika outo yhteenveto:

"- Kuten tuo YH ollut kirjoitus osoittaa. "Uppoaa" paremmin
tuo tavallinen vuosia opittu ristikko...
Ei sillä, että tuolla "uudella" ei olisi omaa paikkaansa. Se
löytää varmaan oman pienen piirinsä."

Mikä on tuo "uusi", jolla on "pieni piiri"? Jos kyse on koviksen tasoisista ristikoista, ei niillä haetakaan isoa piiriä. Jos puhutaan yleisesti vaikka Iisakeista ja Pelikaaneista, ne eivät ole sen enempää uutta kuin pienen piirin iloakaan.

Ei Atarin ja Attan tai vaikka kaikkien fakkisanojen (YH:n toimittaja tuntee ja tunnustaa tuon sanan, toisin kuin kp) puuttuminen pilaa ristikkoa, jos se on hyvin laadittu ja loppuun viety. Ja sellaisia tässä Suomenmaassa tehdään paljon. Eläköön erilaisten kansanosien erilaiset kansanristikot (ei riistikot kuitenkaan :-)!
28. Matti28.2.2006 klo 14:21
Gondolien rungot rakennetaan tahallaan kieroiksi siten, että ne vain toiselta puoilelta melottaessa pitävät paremmin suuntansa. Kaipa gondolieri myös hieman vippaa melallaan sivuun auttaakseen asiaa.

Siis kokka on keskilinjasta vähän oikealla (tai vasemmalla, en muista, varmaan joku tietää).
29. kp28.2.2006 klo 14:29
Eki
Tuo päätelmä oli oikein.
-Ja oikeassahan minä olen. Eikö?
Sanot itsekin, ettet suurta piiriä tavoittele...
30. Eki28.2.2006 klo 15:07
Koviksilla.
31. iso S28.2.2006 klo 15:37
Hämmästyttävää että kieroille savolaisille menee kaupaksi venemalli missä kokka on edessä. No, sen verran kierous vaikuttaa että soutajan mielestä se on takana. Eikä tällä ole mitään tekemistä ristikoiden kanssa.
32. Pekka Harne28.2.2006 klo 15:58
Ikävää seurata Ekin ja kp:n tavan takaa toistuvaa julkista kädenvääntöä tässä sivustossa! Taitaa kumpikin leimaantua kielteisesti... Suosittelen teille tapaamista kasvotusten ja vanhojen kalavelkojen maksamista puolin ja toisin!
33. Libero28.2.2006 klo 16:23
Tuli Yhteishyvä vihdoin tänään tänne periferiaankin. Vaikuttaa siltä, että juttu kertoo kiinnostavasta ristikkohistoriasta ja edelleen elinvoimaisesta ja monipuolisesta ristikkoharrastuksesta.

Pääjutussa lukee muun muassa: "Ristikkoharrastuksen suosio ei osoita hiipumisen merkkejä. Lehdissä julkaistaan runsaasti ratkottavaa, uusia ristikkolehtiä ilmestyy haastamaan vanhoja, ja ristisanatehtävät ovat kotiutuneet myös internetiin."

Atta ja Atar ovat fakkisanoja -otsikon alapuolella olevista tietoiskuista yksi kuudesta kuuluu näin: "Nykyristikoissa painottuvat oivaltavasti piirretyt piilokuvat ja nokkela kielellinen leikittely. Tehtävien haastavuus on erikoisten vastaussanojen sijaan pääasiassa ovelissa vihjeissä." Tässä kehystetyssä pikkujutussa otsikon lisäksi yksi (1) ainoa virke liittyy fakkisanoihin.

On oikeastaan harmi, että otsikko sattuu olemaan fakkisanapainotteinen. Tosin se tyytyy vain toteamaan asian laidan ottamatta kantaa fakkisanoihin suuntaan tai toiseen. JTak on kommentissaan 28.2.2006 klo 12.28 aivan oikeassa.
34. Eki28.2.2006 klo 16:25
Pyydän kaikilta anteeksi heittäytymistäni väitösten vietäväksi. Joskus imu on vain liian suuri ja vastaamattomuus tuntuu asian myöntämiseltä.
35. kp28.2.2006 klo 16:42
Vaikka kirjoitustyylini vaikuttaakin "hyökkäävältä" ei tarkoitukseni ole ollenkaan sellainen. Ei tarvitse olla
mitenkään huolissaan....
36. Jukkis28.2.2006 klo 17:51
No kyllä noista kahdesta osapuolesta vain toinen leimaantuu kielteisesti, on tehnyt sen jo moneen kertaan. Nytkin kp heitti taas uuden epäonnistuneen ristikkoihin liittyvän veneenrakennusanalogian yrittäen vissiin jotain pointtia tuoda esille. Kukaan ei sitä pointtia taaskaan ymmärtänyt, ja kun asiaa yritetään selvittää, niin kp ihan pokkana rupeaa inttämään, että hänen analogiansa ei mitenkään liity ristikoihin ja panee muiden syyksi sen, että hänen analogiansa oli epäonnistunut.

Tyyliin "...pitipä Ekin tuo veneen rakentaminen kääntää sitten ristikoihin". Höh.
37. kari kämäräinen28.2.2006 klo 18:51
Tuulimyllyjä vastaan ei voi taistella. Senpä tähden en ole enää viitsinyt kommentoida kp:n tekstejä sillä vastauksena on lähes aina ristikkoasioissa vertauskuva jostain käsittämättömästä aiheesta, joka ei liity ristikoihin mitenkään tai sitten vastausta ei tule ollenkaan! ;)
38. RA28.2.2006 klo 18:55
Jännä tuo venemetafora (vaikka se ei mihinkään liitykään):

Olen aina luullut, että kokka eli keula on hyvin tehdyn veneen (symmetrinen) etuosa. Ei oikealla eikä vasemmalla. Ja että juuri näin tehdyn veneen useimmat ostavat. Siksi, että veneen ohjailua ei ole vaikeutettu keinotekoisesti ja siksi, että venettä ei ole suunniteltu pelkästään vasemmalle (tai yl. vinon kokan suuntaan) kaartuvaa rataa kulkeville tai vain toiselta puolelta meloville. Kun kokka on keskellä, sillä pääsee yhtä tasaisesti joka suuntaan tarvitsematta sitoutua johonkin yhteen.

Olen myös aina luullut, että JOS veneen kokka on (vertauksen mukaisesti) vasemmalla, se on vasemmalla, käänteli tai katseli sitä kuinka päin tahansa. Veneellä on oma rakenteensa ja sen myötä merkityksensä k ä y t ö n kannalta, eivätkä ne siitä muuksi muutu. Vaikka myyjä kuinka kävelyttäisi asiakkaan veneen toiseen päähän tai kääntäisi asiakkaan toisin päin istumaan - ja yrittäisi vängätä vasenta oikeaksi.
39. kp28.2.2006 klo 19:02
Kun se veneen rakentaminen EI liittynyt mitenkään ristikoihin.

Oli kysymys tavarasta, joka menee kaupaksi. Veneestä, jolla
on kokka oikealla puolella ja veneestä, jolla on kokka vasemmalla puolella. -Sanoin, että kukapa tervejärkinen ei
tee sitä mikä menee kaupaksi.
-Ei liittynyt mitenkään ristikoihin.
40. Jukkis28.2.2006 klo 19:12
I rest my case.
41. kari kämäräinen28.2.2006 klo 19:16
kp:n tekstiä: "-Mutta YH kirjoitus osoittaa, että tuo vanha ristikko muoti menee kaupaksi... -Kukapa tervejärkinen kieltäytyy tekemästä sitä mikä menee kaupaksi...."

Jos edellisen tekstin jälkeen aletaan puhua vertauskuvauksellisesti veneistä, jotka menevät paremmin kaupaksi niin joku Pihtiputaan mummo saattaa luulla, että veneillä tarkoitetaan tässä tapauksessa ristikoita! ;) Terveisiä Pihtiputaalle!
42. Eki28.2.2006 klo 19:19
Jos ei muuta, niin onhan tämä taas ollut mielenkiintoisin ristikkoaihepäivä aikoihin! Vai?
43. RA28.2.2006 klo 19:23
Kp, ainakin itse (mielestäni) ymmärsin, että vasenkokkainen vene oli tarkoitettu vain vertauskuvaksi tavarasta, mikä menee kaupaksi.
44. RA28.2.2006 klo 19:24
Eki, hieno päivä! Kerta kaikki aan!
45. kp28.2.2006 klo 19:34
Oli kysymys siitä, että Eki "väitti", että minä olisin "taantunut"
vanhaksi kp:ksi.

"Ei nyt ihan noin. Olen "uusi kp", että olen skarpimpi... Ei
tuo opastuksenne mennyt hukkaan. -Mutta YH kirjoitus
osoittaa, että tuo vanha ristikko muoti menee kaupaksi...
-Kukapa tervejärkinen kieltäytyy tekemästä sitä mikä
menee kaupaksi.... Jos veneen tekijä tekee veneen, jonka
kokka on vasemmalla ja sitä ostetaan. Ja toinen veneentekijä
tekee veneen, jonka kokka on oikealla, niin miten luulette
hänen pärjäävän"?

-Olen tullut sanojen suhteen hieman skarpimmaksi en ole
muuttamassa "leiriä". Sitä paitsi sanoit, ettet ottaisikaan
minua laatijaksi. -Enkä minä siis ole sinne pyrkimässäkään".

Tämä pätkä viittaa siihen mitä kirjoitus paljastaa kaikille
-Mutta YH kirjoitus osoittaa, että tuo vanha ristikko muoti menee kaupaksi...
-Kukapa tervejärkinen kieltäytyy tekemästä sitä mikä
menee kaupaksi.... Jos veneen tekijä tekee veneen, jonka
kokka on vasemmalla ja sitä ostetaan. Ja toinen veneentekijä
tekee veneen, jonka kokka on oikealla, niin miten luulette
hänen pärjäävän"?

Minä en ole mitään metafooraa ole kehittänyt. -Kuten Eki erehtyi luulemaan....
46. Eki28.2.2006 klo 19:44
En sanonut taantunut vaan palannut. Olen hyväksynyt erilaiset näkemykset. Minä en yritä väittää kumpaakaan kaupallisesti huonommaksi. On eri tekijöitä ja tilaajia. Kaikille näkyy nyt olevan tilaa. Tehdään kuitenkin kaikki parhaamme asiakaskunnan hyväksi. Edelleenkään en kuitenkaan usko, että juuri kukaan väkisin haluaa Attoja ja Atareita.
47. kp28.2.2006 klo 19:51
Sanoinkin, että olen skarpimpi.
Ei attaa eikä ataria tarvitse vängätä ristikkoon, mutta jos
se sinne tulee, sitä ei tarvitse "tapella" pois...
48. hihi28.2.2006 klo 19:59
Voi teittiä ja teitin kanssa. Yks puhuu tyttärestä ja toinen tyttären äitistä. Ota siitä sitten selvää, mutta pitkästä aikaa kp-eki-väittely täällä. :)
49. Jukkis28.2.2006 klo 20:09
Minä taannoin täytin samaan aikaan kp:n laatimaa ristikkoa ja toista Ekin laatimaa. - Silloin tuli mieleen sellainen että. ...Jos kaksi miestä rakentaa taloa ja toisella on punainen vasara. - Ja toisella on sininen. Niin silloin ei tietenkään ole väliä sillä - osaako sen punaisen vasaran omistaja uida perhosta. - Siis vaikka sinisen vasaran omistajalla olisikin pihassa Mersu. ... Miten luulette sen punaisen vasaran omistajan pärjäävän? - Jos Mersun omistaja rupeaakin kauppaamaan tonttiaan ennen kuin talo on valmis? ...Ja sillä toisella on Honda?

...Eikä tämä mitenkään liittynyt niihin ristikoihin.
50. ö28.2.2006 klo 21:12
Minulle jäi tuosta YH:n jutusta vaikutelma, ettei kirjoittaja ollut ristikkoharrastaja.

Kaipaako ratkoja turvallisuutta ja onko hänellä tarve tuntea itsensä (ristikkojen?) asiantuntijaksi? Minä ainakin kaipaan älyllistä haastetta ja haluan tuntea itseni fiksuksi, kun osaan ratkoa visaisen ristikon, jossa on mahdollisimman vähän tuttua ja turvallista. Fakkisanat eivät mitenkään sovi tähän, eivät ainakaan helpoilla vihjeillä varustettuna.
51. Juhani Heino1.3.2006 klo 02:24
Sanaseppo-lehdestä ainakin on tullut juuri se kuva että ratkojat haluavat tuttua ja turvallista. Kun koettaa keksiä jotain uutta, palaute on enimmäkseen kielteistä. Toki myönteistäkin on tullut, mutta vähän, joten eipä juuri ole enää motivaatiota laatia sinne, kun perinteiset kuvaristikot eivät ole ihan mun juttuni ja piilosanoihinkin leipäännyin aikanaan.
52. Eki1.3.2006 klo 08:09
Juhani tarkoittanee tuttuja ja turvallisia ristikkotyyppejä, ei sitä että väki haluaisi tuttuja ja turvallisia vihjeitä.

Vaikka tulisi lunta tupaankin, kaikki lienevät tunnustaneet Sanasepon tärkeän aseman uusien ideoiden esittelykenttänä(kin).
53. kp1.3.2006 klo 14:29
No, viimeikin Yh pöllähti tänne päin suomea.

Minkälainen kirjoitus pitäisi olla?
Juuri noin ihmiset ajattelevat ristikoista.
Ne ovat ajanvietteeseen tarkoittettuja, ei kahden päivän
maratonjuoksua, (jos sittenkään saa ratkaistua). -Jos on
ylimääräistä aikaa se "tapetaan" ristikon avulla ja sen pitää
olla sellainen, jonka saa täyteen...
-Maratonjuoksu ristikot ovat eri asia. Ne otetaan esille silloin,
kun ON aikaa...
54. Eki1.3.2006 klo 14:37
Kuka lukee jutun mitenkin. Ei juttu ollut huono, ei suinkaan.

Aika kurja tuo kp:n näkemys ristikkoharrastajista.

Entäs ne, jotka nauttivat ristikoista oikeasti ja se täyttää heidän elämäänsä äärimmäisen rikastavasti?

Joko sovittaisiin, että ratkojia on monenlaisia ja annetaan heidän rauhassa harrastaa tavallaan.
55. kp1.3.2006 klo 15:03
En minä sano, etteivätkö ratkojat nauttisi niiden täyttämisestä. Sanoin, että ne ovat ajanvietteeseen tarkoitettuja. Ratkojasta riippuu, miten paljon aikaa hänellä
on milloinkin.
56. ö1.3.2006 klo 15:10
Ratkojasta myös riippuu haluaako läpikirjoittaa sanat vaiko mukavaa pohdittavaa iltapuhteeksi.
57. Eki1.3.2006 klo 15:12
Otetaan nyt sitten vielä tämä juttu kertaalleen.

95% Sanaris-tuotannosta on helppoa tai korkeintaan keskitasoista, jokaiselle sopivaa ajanvietettä. Sitä voi ratkoa "ajantappona" tai helppoudesta huolimatta sisällökkäänä ajanvietteenä. Sana pätee monien muiden laatijoiden/yritysten tuotantoihin.

Siksi ihmettelen tämä käsitystä, että iso osa laatijoista tekee jotenkin kansalle sopimatonta tavaraa.

Kovikset ja keskisplussat ja muut sellaiset ovat kuitenkin arvokasta materiaalia isolle joukolle ja niiden olemassaoloa ei kenenkään oikean ristikkoihmisen luulisi kyseenalaistavan.
58. RA1.3.2006 klo 21:48
kp,
tokihan ristikko ajantappoonkin on mainio, mutta ainakin minulla (ja uskoakseni muutamilla tuhansilla muilla suomalaisilla ristikkohulluilla) on kyllä "ajantappokeinot" erikseen. Ei sanaristikoita siihen tarvita! Ei edes silloin, kun/jos tapettavaa aikaa on paljon.

Sanaristikoista tykkään / sanaristikoita HALUAN niiden tarjoaman älyllisen ja kielellisen haasteen / leikittelyn vuoksi. Se nyt vain on niin nautinnollista. Itsessään!

Ajan saisin kulumaan muutenkin. Helposti!

- Ja tällä sanomallani ei nyt ole mitään tekemistä sen kanssa, etteikö olisi fiksua käyttää ristikoita myös tai pelkästään ajantappokeinona.

PS. Ja joo, on minulla ihmissuhteita ja töitäkin. :-)
59. Pihalla kuin lumiukko2.3.2006 klo 00:34
Kyllä seurankin ristikossa ainakin pulituntia kuluu.
60. Utami Tatami2.3.2006 klo 12:14
Ratkoessani en yleensä kuluta edes pulituuria
61. heli k3.3.2006 klo 09:47
Varmasti kadun, että kommentoin tätä keskustelua. Turhaahan se on.

Kun lapsena aloittelin ristikkoharrastuksen, tein sen äitini ja vanhojen ratkaisujen avittamana. Olihan siinä paljon opittavaa - nämä muurahaiskuvat ja atarit summuut otto-eikoskaanjörn-donnerit. Kyllä minä tunsin jotain ylpeyttä siinä vaiheessa, kun sain ihan itse ristikon ratkaistua, eli tiesin/muistin riittävästi noita kummallisuuksia. Niiksihän ne jäi, ristikkosanaston omituisuuksiksi, vihje-ratkaisu-parivaljakoiksi, joiden merkityssisältöä en tarkkaan tiennyt (enkä kaikkia tiedä vieläkään).

Mutta vielä suurempaa ylpeyttä tunsin siitä, kun mieheni otti käteensä elämänsä ensimmäisen ristikon ja sai sen omin voimin ratkaistua, eikä hänen tarvinnut tulla utelemaan utamina omituisten sanojen/vihjeiden perään.

Uskon kyllä, että ratkojakunnassa on niitä, joiden mielestä salaseuramainen fakkisanasto tekee ratkomisesta nautinnollisen, mutta sellainen ristikko olisi mieheni kädestä lentänyt takan sytykkeeksi. Järkeenkäypiä sanoja sisältävällä ristikolla myös hänkin pystyy tappamaan aikaansa.

Sellaisten ristikoiden tekemisestä minä olen ylpeä. Koviksista nauttivat ovat sitten aivan oma lukunsa.
62. Eki3.3.2006 klo 09:51
Oliko tuo miehesi ratkoma ristikko Helinsä piirtämä?
63. heli k3.3.2006 klo 10:18
En muista. Luulen, ettei ollut. Taisi eka olla heidin käsialaa.
64. Eki3.3.2006 klo 10:21
Tämä ei ollut mainostusta, kunhan mainittiin... ihan spontaanisti. Mutta Helin mies on varmaan kummajainen, kun tykkäsi tuommoisesta ristikosta.
65. Sami3.3.2006 klo 11:50
Laatijoiden välinen kilpailu näyttää minusta joskus muuntuvan kinastelun ja piikittelyn puolelle, enkä ole noihin syytön itsekään. Toisen reviirillä kuseksimalla ei yleensä saa aikaan kuin pahaa verta, tai verta jonkun nenästä. Markkinatalous toimii tälläkin alalla, toivottavasti etu on kuluttajan, kuten kilpailuteoreetikot paatoksella julistavat.

Mutta mutta, eikö ole syytä olla ainakin jollain tasolla tyytyväinen, että laatijat tuottavat erilaisia ristikoita, kaikelle kansalle ratkottavaa? Vertaavatko laulajat toistensa esityksiä tyyliin "sulla oli kyllä liian terävä ärrä koko ajan, ei tuota kukaan halua kuunnella" tai " ylä-äänet falskaa niin, että kyllä kansalle olisi parempi, jos keskityt vain kirjoittamaan runoja pöytälaatikkoon". Idols-tuomaristo on oma asiansa mutta eiväthän taiteilijat keskenään toisiaan hauku, jättävät arvostelun toisille, taiteestaan nauttiville.

Ristikot ja laatijat ovat monipuolisia, ja vielä monipuolisempia ovat ratkojat ja heidän mieltymyksensä. Mitä sitä kiistelemään kuka mistäkin tykkää, kun makuasioista ei sovi kiistellä.

Joku laatii guruille, joku kohtalaisesti kokeneille, joku aloitteleville, joku aivan pystymetsästä revitylle. Yksi pitää fakkisanoista ja toinen haluaa käyttää hoksottimiaan piilosanamaisissa sanaleikeissä.

Ekin kummajainen tarkoitti kaiketi epätavallista ratkojaa. Sitä harvinaista tyyppiä, joka joskus ratkoo ensimmäisen ristikkonsa valmiiksi ja saa siitä iloa. Loppuisi laatijalta (ennen pitkää) hommat, jos uusia ratkojia ei saada houkuteltua.
66. Eki3.3.2006 klo 12:06
Ei ole kummajainen tuo Helin mies. Hyvin tavallinen tapaus. Ristikoiden harrastajista on tippunut potentiaalisia ihmisiä tosi paljon pois, kun ovat ottaneet "väärän" ristikon käteen ja todenneet, että ristikoissa pyörii tosi outoja pääosin 4-5-kirjaimisia sanoja, joita ei tunne eikä halua oppiakaan tuntemaan.

Tuo nyt on vain totta eikä kohdistu keneenkään erityisesti.

Mutta Sami toteaa saman kuin moni täällä ennenkin: useimmille asiallisille ja virheettömille tavoille tehdä ristikkoja on ratkojansakin. Mutta miten ne ristikot esiteltäisiin niin, että fanit löytäisivät omansa?
67. Sami3.3.2006 klo 12:50
Pitäisi tehdä näkyvässä mediassa TM:n tyylinen eri tuotteiden ominaisuuksien arviointi, eli "Ristikkolehdet vertailussa!" Tällaisesta saisimme itse kukin oivasti lisää vettä myllyyn, monellakin tavalla.

Käytännössä tulee tietysti toteutus- ja jääviysongelmia. Kuka tekee ja kuka arvostelee? Arvostelijat ovat aina subjektiivisia, vaikka kuinka pyrkisivät objektiivisuuteen. Mutta oli arvostelemassa ja vertailemassa kuka hyvänsä, niin kaikenlainen mediajulkisuus lienee alalle hyväksi. Yksittäisille lehdille ja laatijoille joillekin hyväksi, joillekin pahaksi. Joskus tietysti any publicity is good publicity. Vai tietääkö joku jonkun muun syyn miksi Mika Salo ei maksanut satasen sakkoa suosiolla?
68. Eki3.3.2006 klo 12:55
Mikan anagrammikaima Sami Loka iski!

Yksi asia ristikkolehdissä on, mikä pitää muistaa testaustapauksissa ja esittelyissä.

Toisissa lehdissä on "samantyyppistä tavaraa" eli on luotu selvä linja ja kritiikki karsii ainakin osan selvimmistä poikkeamista.

Toisissa on hyvin eri pohjalta tehtyjä ristikkoja, voi olla esim. hyvin fakillista ja hyvin vähäfakkista.

En sano, kumpi on parempi, mutta näin on.
69. tapiiri3.3.2006 klo 13:17
I don't give a fak!
70. Sami3.3.2006 klo 13:31
Ville Valolla ja jo(i)llakin kaver(e)illaan on tatuoituna DILLIGAF. Tämä symboloi monisäikeisesti ja syvällisesti lausahdusta "Do I look like I give a f..."
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *