KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS PLUSSA 18.2.

2382. IS Plussa 18.2.

bluff20.2.2006 klo 15:36
Olipa Skytältä tosi pläjäys!Muutama vihje lienee saanut vaikutteita Toni Pitkälän ristikoista,mikä onkin tehtävän ainoa miinus,minä kun en pääse sisään Pitkälän ristikko-maailmaan.Kolme tähteä tai palloa paikallaan!Olisi mukava kuulla,montako oikeaa vastausta määräaikaan mennessä on lähetetty.
2. Jaska20.2.2006 klo 18:17
Samaa mieltä, toisaalla jo annoin arvosanaksi 9+. Mutta tuskin Anastas Tonilta on vaikutteita saanut, pikemminkin päinvastoin, jos herrojen urien pituudet ovat mittapuuna.
3. RA20.2.2006 klo 20:17
VAOT NAISIA -vihjeen yhteys ratkaisusanaan on vielä haussa (tai sitten sanani on väärin - HUOM! Nyt en syytä laatijaa virheestä! :-). Naisia kyllä löytyy, mutta tuo VAOT ei silloin sovi. Kun VAOT sopii, sanasta tulee liian lyhyt. Jotakin on siis perusteellisesti ratkomatta ja/tai ymmärtämättä.

Muilta osin kerrassaan herkullinen ratkottava.

Parasta antia mielestäni, mm. :
- MAUN KERA PITKÄLLÄÄN
- Å
- ELATIIVIN!
- SINÄ NOPEASTI
- SAARELLA MITÄTÖN JUTTU
- jne.

Antti on vaikea, mutta samalla ratkojalle reilu ja jollakin kirkkaalla tavalla hyvin tarkka; Vaikeus ei tule yliyleistyksistä tai epämääräisyyksistä vaan erilaisista muista sanaleikeistä ja hieman kauempaa hauista. Ns. kaksiosaiset vihjeet (niin sekopäisiltä kuin ne äkkiä luettuina vaikuttavatkin) ovat todella taidokkaita ja tarkkoja.

"Kytkösvihjeet" (termi on varmaan väärä, mutta tarkoitan esim. tässä vasemmassa laidassa, alaosassa olevia) tyyliin
- ylempi: NÄMÄ VOIVAT ->
- alempi: TEHDÄ TÄTÄ ->
ovat mielestäni aika tylsiä. Kumpikaan vihje ei vihjaa yhtään mitään (paitsi, että ylempi tod.näk. loppuu T:hen). Ratkojana tällaiset vihjeet joutuu ohittamaan (turha miettiä) ja odottelemaan ristiintulevien sanojen antamia apukirjaimia.

Tarkoitan siis, että aina parempi, jos jokainen vihje olisi merkityksellinen (ratkaisun tarjoava) yksinään, sellaisenaan.

Narinoista huolimatta yksi tämän alkuvuoden makeimmista.
4. Jaska20.2.2006 klo 21:14
RA, siinä on juju, jota en muista ennen tavanneeni. Tästä kuultaneen vielä, siis ratkaisuajan päätyttyä.
5. matts21.2.2006 klo 12:09
Viimeisenä ratkesi?? kuvan vieressä ylin vaakasana. Ei ole tullut tarkistettua mistään onko sellaista lististäjää?
6. Jussi21.2.2006 klo 12:18
KRAKAT!!! ei kyllä mene jakeluun...
7. bluff21.2.2006 klo 14:10
Jussi,oletko kielimiehiä?Jos,niin krakat aukeaa...
8. Jussi21.2.2006 klo 15:09
Oh yes, now I got it. Thanks bluff!
9. ässä21.2.2006 klo 17:54
Matts, kyllä Nykänen vielä ko. litistäjän tuntee ja Puupää
sen synonyymin varsin hyvin!
10. Juhani Heino22.2.2006 klo 04:25
VAOT NAISIA -vihje on juju, jota mielestäni on kyllä aiemminkin käytetty (jos itse ymmärsin oikein), tai ehkä sitten vain yleistän vanhan idean uuteen tilanteeseen.
LITISTÄVÄ oli tuossa muodossa mullekin outo, mutten viitsinyt tarkistaa mistään koska siitä johdettu verbi taas oli tuttu.
Å ja TÄTÄ EI KYLMÄKISKOISELLA selvisivät jonkinlaisella logiikalla, mutta tuntuu ettei sillä jota Antti on tarkoittanut.
Sopivaa pähkäilyä - meni aittuunim ätnemmykäjlen.
Eteni tasaiseen tahtiin: en huomannut että olisi jumittanut mihinkään erityiseen kohtaan. Siis oli tasalaatuinen ainakin mulle, eikä tätä hyvää asiaa pidä sotkea tasapaksuuteen.
KIINNITYKSIIN piti kyllä googlata, kun koko elämäni olen ollut (pikku)kaupunkilainen.
11. Coco23.2.2006 klo 09:13
Ensimmäistä kertaa Skytän 3 on lähes ratkaistu!! Mutta ongelmia aiheuttavat vasen yläkulma ja kuvan alla vasen yläkulma. SINÄ NOPEASTI ja TÄTÄ EI KYLMÄKISKOISELLA eivät valkene, kuten eivät myöskään SOET, LITISTÄVÄ ja Å.
12. Eki23.2.2006 klo 09:18
Tuo Å on minun vastuullani. Antin alkuperäinen vihje ei mielestäni toiminut. Toimikohan tuokaan, sitä on ihmeteltykin? Muut ovat muistaakseni ehtaa Anttia.

Palaamme tarkemmin asiaan lauantaina?
13. ö23.2.2006 klo 09:47
Cocolle sen verran vinkkiä, että SINÄ NOPEASTI on vaikeiden ristikkojen peruskamaa, jonka jopa minä osasin ratkaista ilman poikkeavia sanoja. Pitää vain kiinnittää huomiota sanojen kaksoismerkityksiin ja sijamuotoihin. Vähän sama juttu on vihjeessä TÄTÄ EI KYLMÄKISKOISELLA.
14. EJlo23.2.2006 klo 10:20
Cocolle lisävinkki ihmettelemääsi SOET ´iin.Jos olet pystynyt "murtamaan" vinkin, joka on eräs koko ristikon alimpia , niin tarkastelepa uudelleen tätäkin sanaa.
15. Coco27.2.2006 klo 08:22
Eivätpä ole vielä valjenneet..., joko näihin saisi lisävalaistusta?
16. RA27.2.2006 klo 08:44
SOET on tavut vaihtaen ETSO ja vastaussana KUHA (HAKU). Aika hämäävä, koska soet olisi takaperin lukien teos. Itse hain pitkään jotakin, joka sopisi tuohon takaperinlukuideaan.

SINÄ NOPEASTI = VIIVA. Sinä viittaa essiivimuotoon (minä, millaisena). Esim. sanonnalla "tulla viivana" tarkoitetaan, että tulee nopeasti.

TÄTÄ EI KYLMÄKISKOISELLA = VÄLI. Kylmäkiskoinen on välinpitämätön, välittämätön eli hänellä ei ole "väliä".

LITISTÄVÄ on KAAVILA (kaulimen synonyymi, kaaviloida, kaulia).

Å = ALLA, siis (lausuttuna) tuo ympyrä on aalla.
17. RA27.2.2006 klo 08:52
Itselläni jäi aukko oikeaan laitaan, kun pidin liian varmana, että KRAKAT!!! on TIET. Sen myötä pystysanaan KIRKKAITA? ei löytynyt mitään järjellistä. Mutta TIEShän se krakat!!! :-)
18. Eki27.2.2006 klo 08:54
Å voi tarkoittaa myös yksinkertaisemmin, että A on pienen pallon alla.
19. Libero11.3.2006 klo 14:28
Tämä ristikko oli mahdollisuuksien mahdollisuus, muun muassa siksi, että pääkuvan pisin ratkaisusana oli mahdollista kirjoittaa ensimmäiseksi. Äsken ristikkoa tarkistaessani yllätyin, miten laatija johdatteli joka kerta seesteisille vesille omat virheet oiottuani. Oli ristikossa laatua ja sivistystä.

Ristikossa on myös niin monipuolinen kokoelma erityyppisiä, tarkkaakin tarkempia vihjeitä, että sitä voisi käyttää opetusmateriaalina Sanaseppojen koviskurssilla. Kovin monta kysymysmerkkiä ei ole, mutta kysyn niistä kuitenkin yhteen selvennystä siltä varalta, että kyse on "play off -vihjeestä" eli siitä puuttuu joitakin kirjaimia.

Vihje on TIAAIS ja ratkaisusana TATU.
20. Eki11.3.2006 klo 14:54
TIA-AIS = TA-TU ja toisin päin AIS-TIA = TU-TA.
21. Libero11.3.2006 klo 15:27
Ei siis ollut "play offia". Näen sitä kaikkialla. :) Tack.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *