2372. torino

,-viilari17.2.2006 klo 23:17
Oletteko sattuneet seuraamaan radiosta Torinon kisaselostuksia ? Studiossa luodaan uutta uljasta suomenkieltä varsin ennakkoluulottomasti. Pari esimerkkiä:
" x on juuri tulemassa..." " tuuli on alkanut tyynittyä"
(vai olikohan se tyyneytyä ? ) . Moniko on pannut merkille vataavia uudisilmaisuja?
2. airisto18.2.2006 klo 12:27
Vataavia uudisilmaisuja: Iso ilma???
3. Jaska18.2.2006 klo 13:32
Pekka Tiilikaista ja Paavo Noposta ikävöin...
4. mor18.2.2006 klo 13:48
Minä en. Paavo Noponen oli jaarittelija, jolta aina välillä unohtui itse kilpailu hänen kehitellessään erilaisia kielikuvia. Pekka Tiilikaisen nasaaliin en tottunut ikinä.

Jos jotain entisaikojen selostajaa ikävöin, niin olkoon se Anssi Kukkonen. Hän käytti hyvää kieltä ja innostus oli todellista.

Makuasioitahan nämä ;-)
5. Seppo18.2.2006 klo 13:49
Alkupäivinä satuin kuuntelemaan Radio Suomen selostuksia
ja alkoi jo tympiä, kun joku oli opettanut selostajille uuden
sanan, spektaakkeli esiintyi joka kolmannessa lauseessa,
kun avajaisista puhuttiin. Aivan pakko tunnustaa olevani
Jaskan kanssa samaa mieltä. Varsinkin nämä uusien lajien
termit eivät istu korvaani, miksi ihmeessä selkeä sana
lasku pitää amerikkalaistaa raniksi?
6. JTak18.2.2006 klo 14:15
Määris ja tökkis ovat tulleet tutuiksi curlingin puolelta.
7. mor18.2.2006 klo 14:23
Olen Sepon kanssa vähän eri linjoilla. Mielestäni lumilautailun ja muidenkin uudempien lajien termit ovat ihan paikallaan.
On huomattava, että nämä lajit ovat kehittyneet nykynuorison (tai 2-3 "viime nuorison") mukana ja olisi ihme, jos nuorisokieli ei olisi tarttunut siinä ohessa. Voisi tuntua jopa teennäiseltä, jos esim. Antti Autti puhuisi laskusta tms.
Tokihan selostajienkin on kuljettava mukana ja käytettävä niitä termejä, jotka lajiin kuuluvat. Ilmeisesti YLEkin tämän on tajunnut, kun ei ole laittanut Bubi Walleniusta selostamaan lautailua...
8. Just18.2.2006 klo 14:23
Taitoluisteluselostuksissa kuulee joskus käytettävän sanoja kaksoinen, kolmoinen jne silloin kun hyppy jää kierrosta vaille suunnitellusta.
"Kolmoistulppi jäi kaksoiseksi."
9. Matti18.2.2006 klo 14:23
Minut Höyry Häyrisen selostukset saivat aina hyvälle tuulelle. Matseja seurattaessa kuva otettiin telkkarista, mutta ääni aina radiosta, kun Höyry selosti.

Jotkut hänen käyttämänsä sanonnat ovat jääneet elämään. "Täältä pesee, ja tarvittaessa myös linkoaa."

Toisaalta, "Kahila ei laula eikä Höyry selosta, mä nautin hiljaiselosta."
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *