KESKUSTELUT > RISTIKOT > NELJÄN KOPLAN RIKOS

2364. Neljän koplan rikos

Jaska14.2.2006 klo 00:16
Uuden Punaisen Peten vikana oli tavallisen Viitamäen sijasta Neljän koplan kovis. Pettymys haihtui nopeasti ratkonnan edistyessä (hitaasti), eihän tuota malttanut juuri kädestään laskea paitsi Oskua lenkittäessä tietenkin. Mojovia vihjeitä viljalti, vaikka eivät kaikki vaikeudeltaan Viitamäen luokkaa. Erityiskiitos lankeaa sille henkilölle, joka ymmärsi erottaa aukeaman puoliskot tarpeeksi leveällä välillä, jotta ratkonta onnistui sohvalla lehti keskeltä taitettuna. Lopuksi tehtävä kaikille ko. ristikon tuleville ratkojille. Siinä on yksi ikävä, ei kuitenkaan oikeastaan räikeä virhe. Mikä on tämä Neljän koplan rikos, ja mitä siitä tulisi tuomita rangaistukseksi? Ei nyt sentään elinkautista kuten kuuluisammalle kaimalle... Ja huom. vastaukset tietenkin vasta 26.4. eli ratkonta-ajan päättymisen jälkeen. Aikaa on siis riittävästi!?
2. Seppo14.2.2006 klo 13:50
Vihjaatko, Jaska, mahdollisesti oikean laidan pystysanaan, joka on ollut vikatietoa meille jo lapsuudesta asti?
Toista pikkuvirhettä emme saa koplan niskoille, nimittäin
sitä, että pääkuvasta lähtevästä ylimmästä sanasta on
kolme viimeistä ruutua värittämättä. Kopla on ollutkin
kadoksissa jonkin aikaa, tervetuloa taas kuvioihin.
3. Jaska14.2.2006 klo 16:05
Seppo, olihan siinä sentään ? Eikä värien panovire ole tuomion arvoinen. Siellä on paljon pahempaa. En sulje pois sitäkään mahdollisuutta, että kyseessä on koplan provokaatio tai testi.
4. Tuomas L.27.4.2006 klo 09:13
Kas niin, nyt on päästy jo tuon määräajan yli, eli nyt voinee varmaan jo kysyä, mikä rikos tässä tehtävässä tehtiin? Ainakaan minä en huomannut mitään.
5. Jaska27.4.2006 klo 11:11
No, sanoi Simo. Sekä minä että kopla syyllistyimme törkeää lievempään liioitteluun. "Rikos" oli siis vain taitelijan vapaudella tulkittu näkemys Wagnerin oopperasta Tristan ja Isolde. Uljaimpaa miehuuttaan elävästä Tristanista oli tehty harmaahapsinen seniili ukko, joka tuskin olisi jaksanut edes tähdätä kiellettyyn hedelmään... Sehän on oopperassa kuningas Marke, jolle siis sarvet kuuluisivat, eikä suinkaan sankariparille. Hyväksyttäköön tämä lievempi rike helpottavana vihjeenä Wagnerista ja rangaistakoon koplaa pilastaan vain yhden numeron pudotuksella. Painovirheestä lisäksi miinus = 9-.
6. Juha K27.4.2006 klo 12:50

Tähän rikokseen syyllinen on yllekirjoittanut joka on myös
erittäin fanaattinen oopperan ystävä. Tärkeintä oli luoda
kuvaan tarvittava stereotypiailluusio Isoldesta, jonka jäl-
keen ko. Wagnerin teos olisi tunnistettavissa. Se että Tris-
tanille tuli harmaaparta johtuu siitä että kaikki eivät tunne
ko. teoksen kuningas Markea, siinä mennään jo nippelitiedon
puolelle (kuten myös muissa ko. teoksen rooleissa Kurwenal
tai Brangäne tai Melot) joten harmaaparta sysättiin sitten
Tristanille.
7. Zebraze27.4.2006 klo 14:39
Oikein nautittava ristikko oli!
8. Jukkis27.4.2006 klo 17:34
Olihan se pääsääntöisesti. Mutta voisko joku kertoa, mitä sinne oikeaan yläkulmaan tuli vihjeestä

.....
VOI
.....
PISTÄEN

Kun minulle siihen tuli mielestäni varmoina kirjaimina KE-IÄ ja TIK-I. Ekan puuttuva tulee risteävästä sanasta KO-I, jonka vihjeenä on kaksi pitkänomaista koiran näköistä otusta. Tokassa on piilokirjain.

En minä vaan tajua. Vai onkohan nuo minun "varmat" edes oikein?
9. RA27.4.2006 klo 18:21
KERIÄ voi KERIÄ ja PISTÄEN on TIKKI. Eli oikein ovat varmasi.

Ne kaksi mäyräkoiraa ovat yhdessä = (olut)KORI. Oli jo joskus aikaisemmin jossakin - olisikos ollut SM-ristikoissa?
10. Jukkis27.4.2006 klo 18:33
No tietysti. Kun minä koko ajan ajattelin, että nuo pitää jotenkin lukea yhtenä lauseena, siis "Keriä voi tikki pistäen", enkä ymmärtänyt mitään. Ja tuo mäyräkoirahomma nyt ainakin olis pitänyt ymmärtää.

Yksi tuolla vielä on vasemmassa reunassa, josta en ihan sen syvällistä merkitystä ymmärrä:

PYSYY NAHOISSAAN -> NAALI

Mikäs juju tuossa on. Miks just naali pysyy nahoissaan?
11. Jaska27.4.2006 klo 18:46
Jopa kalkkeutuva Jaska muisti, että äyris oli viime SM-kisan viimeisessä alkuerässä, siellä oikeassa yläkulmassa. Näkömuisti vielä jotenkin fungeeraa, ja tässä siitä oli jopa hyötyä! Naalin nahoittamattomuus viitannee sen rauhoitukseen.
12. Jukkis27.4.2006 klo 20:17
Vielä tästä rikosristikosta se, että tuleekohan tämä

NYT -> KISAT

siitä, että oli menossa olympiakisat suunnilleen lehden ilmestymisen aikoihin. Vai onko siinä joku jujuntyyppinen?
13. Jukkis28.4.2006 klo 13:30
Että ketäänkö ei kiinnosta esim. lausua mielipidettä siitä, että onko

NYT -> KISAT

ihan OK vihje-ratkaisupari?
14. Eki28.4.2006 klo 13:36
Jäljempien tapahtumien perusteella tuollaisia ajankohtaisia vihjeitä ei pitäisi käyttää.
15. Jaska28.4.2006 klo 13:49
Se on ihan syvältä. Samoin Iltiksessä oli kerran TÄNÄÄN - LAUANTAI, vaikka oli jo sunnuntai-ilta.
16. Jukkis28.4.2006 klo 13:56
"Jäljempien tapahtumien perusteella"? Mitä tuo tarkoittaa?
17. Eki28.4.2006 klo 14:01
Tulkitsin niin, että ainakaan kaikki eivät tykkää, jos ristikkolehdessä on ajankohtaisia vihjeitä siihen malliin, että ne voivat ennen todellista ratkontahetkeä vanhentua.
18. Libero8.7.2006 klo 16:58
Harjoittelin tällä ristikolla oivallusperäistä ratkontaa, joten siksi se nyt paukahtaa etusivulle. :)

Joku varmaan muistaa vielä vihjeen 1X4. Uteliaisuudesta kysyn, minkä valtakunnan sivistyksellä minun olisi pitänyt tietää, että ratkaisusanaksi tulee TAISTELULAIVA? Tästä tuli kerrassaan tyhjä olo.
19. Hui_hai8.7.2006 klo 17:10
Minulle tuli yhteys mieleen välittömästi. En kerro oikeaa vastausta, mutta vihjaan. OSUI JA UPPOSI voisi liittyä tähän tapaukseen;D
20. Taata8.7.2006 klo 17:19
Meinasin jo aiemmin kertoakin. Pelienharrastajana minulla
on tätäkin peliä varastossa. Kalustoon kuuluu mm. neljän-
laisia paatteja.
21. Hui_hai8.7.2006 klo 17:28
Liberolle vielä sen verran, että tämän vihjeen voi katsoa kuuluvan kaikkien suomalaisten yleissivistykseen ja jos ei kuulu, niin se johtunee ihan henkilökohtaisesta lypsyjakkaran alla kasvattamisesta;-D Kyseessä on sentään luultavasti yksi valtakunnan ja maailman tunnetuimmista peleistä, jota pelataan mm. Tintin seikkailussa Lento 714 :)
22. Libero8.7.2006 klo 17:32
Hitsi, olen pelannut. :) Ei saisi harhautua liian kauas. Arvelin nimittäin, että ratkaisu löytyy jostakin kolmannen valtakunnan kalustosta...
23. Jaska8.7.2006 klo 17:59
Minulle tuli heti mieleen suodatinpussi, mutta eipä vaan sopinut näin rauhanomainen ratkaisusana.
24. Libero8.7.2006 klo 18:21
Suodatinpussia ehdotti myös siippani, joka ei ratko ristikoita mutta tukee minua kaikin tavoin tässä kaikkinielevässä harrastuksessa. Ehkä tuossa vihjeen 1x4 kohdalla olisikin ollut taas kahvitauon paikka.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *