KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-KOVIS 28.1.

2322. IS-kovis 28.1.

Jaska28.1.2006 klo 18:45
Pyytäisin jotakuta ristikon ratkonutta ilmoittautumaan, jos muudan nelikirjaiminen ratkaisusana alh. oik. ON AUENNUT. Siinä tapauksessa jatkan jahkailua sen ymmärtämiseksi. Älä siis paljasta jujua!
2. Pekka Pietari28.1.2006 klo 19:08
Jokainen vihje on auennut, tosin viimeisenä tuo tarkoittamasi nelikirjaiminen. Älä siis luovuta, Jaska!
3. Tuomas L.28.1.2006 klo 19:15
Koko ristikko on täynnä, mutta täytyy sanoa, että tässä muuten harvinaisen helpossa Koviksessa oikea alanurkka oli varsin kiusallinen.

Alhaalla oikealla on kaksi risteävää nelikirjaimista sanaa, joista jompaakumpaa Jaska varmaankin tarkoittaa. Toisen vastaukseksi EI tule sitä ilmeisintä, jonka siihen kovin mielellään kirjoittaisi, vaan jotain ovelampaa; toisen vihje on aika erikoinen, enkä vielä sen oivallettuanikaan pidä sitä oikein onnistuneena.

"Nainen joessa sävellyksessä" kesti aika pitkään hoksata.
4. Jaska28.1.2006 klo 20:57
Tuomas L, en tullut viimeisestä vinkistäsi hullua hurskaammaksi. Sen vaakasanan kyllä selvitin ensimmäisten joukossa, helppo. Kulma täyttyi muutenkin helposti, ja nyt yht´äkkiä tajusin sen pystysanankin Ekin taannoisesta teemaristikosta. Hieman jurppii... Se vihje ei tosiaan ole parhaasta päästä, mutta perustelut vasta ratkaisuajan päätyttyä.
5. RA29.1.2006 klo 18:01
Olipa hieno Ekin ristikon alaosa, eikä yläosassakaan ollut mitään moittimista; monipuolista sanastoa, pitkiä ja harvinaisempia sanoja (siis harvinaisempia ristikoissa, ei muuten). - Kun ristikko on noinkin aukea ja pitkäsanainen kuin esim. vasen alakulma, niin se jo sinällään tuo mukanaan vaikeutta (ainakin minulle).

Edellä puhutusta oikeasta alanurkasta: Minä pidin kovasti molemmista niistä 4-kirjaimisten sanojen vihjeistä. Jos eivät nyt ihan ristikon parasta antia olleet, niin ei paljon puutu. ULOINTA SE ULOINTA SEKIN ja PERÄLLISTÄ? menevät kyllä edelle.

Minusta tämä oli vähän vaikeampi kuin Ekin tähänastiset vastaavat pallotukset. Ainakin aikaa meni vähän enemmän. Liekö sattumaa vai olitkos ihan tarkoituksella hieman vaikeuttanut, Eki?
6. RA29.1.2006 klo 18:15
Unohtui: Hauska yhteensattuma sen sijaan täytyy olla se oikeassa reunassa oleva Jacksoniin liittyvä vihje ja ratkaisusana liittyen siihen, mitä Jacksonista menneellä viikolla uutisoitiin. :-)
7. Seppo29.1.2006 klo 18:55
Nähdessäni tuon Jackson-vihjeen tuli ekana mieleen, että Eki on tehnyt "Cristiet" Auliksen mallilla:-) Kuten RA olen
samaa mieltä, että Eki hieman kiristänyt turboruuvia, tämä riitti Forssasta Karkkilaan saakka, päätelkää itse, millä kulkuneuvolla!
8. Libero30.1.2006 klo 06:47
Kun kukaan ei ole vielä kommentoinut P.A. Mannisen piirtämää pääkuvaa, aloitan siitä. Räjähdin nauramaan nähdessäni tyrmäävän tunteikkaan piiroksen. Kuva motivoi aloittamaan ratkonnan vasemmasta alakulmasta, joka antautui johdonmukaisten pääkuvasanojen turvin vaivattomasti.

Ratkonta eteni kuin luonnostaan vasemmalta alhaalta oikealle ylös ja oikealta alhaalta vasemmalle ylös. Sanojen lisäksi pidin myös valokuvavihjeestä ja Heikki Lavoniuksen helposti tunnistettavista kasvipiirroksista.

Kun RA ja Seppo arvelevat Ekin kiristäneen turboruuvia, niin itse ehdin ajatella juuri päinvastoin. Ruuvi tuntui olevan juuri sen verran aiempaa höllemmässä, että sain ristikon ratkottua parissa sydänyön tuumailussa yhtä pientä ongelmakohtaa lukuun ottamatta.

Vihjeisiin OHJAAVIA ja <-M-> (+kaksi muuta nuolta) sekä televisiokuvavihjeeseen vastaussanat ovat vielä noin neljää kirjainta vailla. Jotakin, joka saa rähmälleen, täytyy aina olla. Oli mielestäni silti pari helpotustakin, nimittäin vihjeissä AI UT ja MICAEL (JACKSON). :)
9. EJlo30.1.2006 klo 13:45
Yhdyn ylläoleviin Liberon kehuihin, jotka koskivat Lavoniuksen tunnistettavia piirroksia kasveista. Aikanaan niitä joutui kouluaikana kesällä keräilemään, ja niin ovat jääneet mieleen että niin selkeistä kasvikuvista itse aloitin. Aluksi oli siis kolme sanaa eri puolilla ristikkoa, mutta niistähän oli sitten helppo aloitella. Selvittämätön on vielä se miksi M-ruudun ja jokasuunnan nuolien vinkistä tuli se mikä nyt tekstinäni lukee. Olettaen tietenkin että kaikki risteävät vaakasanat ovat oikein.
10. RA30.1.2006 klo 14:38
Libero,
yksi mahdollisuus on myös se, että ristikko todella oli tavallista vaikeampi, mutta sinä olet kehittynyt. :-)
11. Libero30.1.2006 klo 15:00
Nyt luulen, että M nuolineen ja lähiympäristö ratkesivat. Vihjeeseen PRÄTKISSÄ tuli vastaussanaksi tosin hassumpi sana kuin se, joka oli ensin tyrkyllä. Ei kai sitten kuitenkaan auttaisi ajatella liian konstikkaasti.
12. Libero30.1.2006 klo 15:10
RA: Sain tuon rohkaisevan viestisi vasta nyt. Tokko minun sopii tuollaista vaihtoehtoa ottaa kuuleviin korviini. :)
13. RA30.1.2006 klo 16:31
Libero, kuinka vain, mutta ON se mahdollista!

Seppo, arkijärkisesti päätellen kyseessä on täytynyt olla mopo tai polkupyörä, mutta sinut tuntien veikkaan lentokonetta (tietenkin niin, että nousun ja laskun aikana ratkonta on kielletty).
14. Matti31.1.2006 klo 12:21
Täyteen tuli. Aika tarkkaan kakspuolonen, arvioisin. Ainakaan ei pääkuvan fiilikset päässeet valloilleen.

Ankarien piilokirjain on epävarma, samoin auringonpalvojien yksi kirjain - liittyy siihen paljon puhuttuun nelikirjaimiseen vaakasanaan. Laadinnassa yhtä kirjainta muuttamalla olisi saatu aivan kelpo nelikirjaimiset vaaka- ja pystysanat. Eikö olisi ollut enää kovis?

Ja kysyttävää jäi kohtalaisesti: M ja nuolet hepreaa, nainen joessa sävellyksessä - miksi ei sävellys, ohjaavia, -Atlanttia? Mutta palataan kunhan vastausaika on ohi.

Kasvipiirroksista pääsin minäkin hyvin alkuun. Ulointa se ulointa sekin oli kiva, ja miksei myös aamuruskon niminen, vrt. tyttärentyttäreni.
15. ö31.1.2006 klo 12:30
Matti> Ihan lonkalta veikkaan, että sinulla on oikean alakulman 4-kirjaiminen pystysana väärin.
16. Matti31.1.2006 klo 12:38
Tähän suuntaan Tuomas L.:n kommenttikin viittaa. En vain suin surminkaan keksi, mikä se sitten voisi olla. Kirjoitin siihen sen ilmeisen ratkaisun.
17. ö31.1.2006 klo 13:51
Muistatko, Matti, mitä Venäjällä tarkoitetaan kirjainyhdistelmällä F.I.O.? Siltä suunnalta löytyy ratkaisu.
18. Seppo31.1.2006 klo 17:46
Matti, jos epäilet virhettä siinä pystysanassa, kirjoita se
reilusti näkyviin!:-)
19. Matti31.1.2006 klo 21:01
ö, olin juuri venäjän keskustelussa, eikä F.I.O:ta tiennyt kukaan, ei edes opettaja vaikka on venäläinen. Hän ehdotti, että Familija, Imja, Otsestva (loogista!), mutta en tuosta hullua hurskaammaksi tule.

Sepon vihje on niin hyvä, että onko siinä vihje?

No, mulla aina välillä sutii.
20. Jaska31.1.2006 klo 21:26
Älä sure Matti, mulla sutii välien välilläkin! Matsijehu joskus jeesaa, varsinkin jos meni steisille ja teki muistion. Niin hurskastuin hulluudestani tässäkin pulmassa.
21. ö31.1.2006 klo 21:38
Joo, huono vihje minulta Matti. Opettaja tiesi ihan oikein, että FIO tarkoittaa ao. sanojen initiaaleja. Suomessa ne ovat eri järjestyksessä, ja niin ne tähänkin tulevat.
22. RA31.1.2006 klo 22:00
Matti, osallistupa kerrankin alkukirjainketjuun! ;-)

[Siis tuohon, joka pyörii tuolla "pipopuolella".]
23. Esko Kalervo1.2.2006 klo 00:44
RA ehkä viittaa ns. "hönötykseen", näin pystysana vaihtuu, mutta eikö silloin "vanha ja heikko" pitäisi olla juuri se eikä ilman sitä?
24. Esko Kalervo1.2.2006 klo 00:46
No joo, onhan se tietenkin ilman sitäkin!
25. RA1.2.2006 klo 01:21
Meinasin ohjata kirjoittelemaan ak-ketjuun.
Mutta oudosti kirjoitin aikomukseni.
Monta oikein kaunista anteeksipyyntöä!

Kyllä ymmärrykseni mukaan VANHA JA HEIKKO on nimenomaan ILMAN SITÄ. Olisi tosi mielenkiintoista kuulla kaikista vaihtoehtoisista versioista ja tulkinnoista.
26. Juhani Heino1.2.2006 klo 04:14
Tuo oli mullakin yksi niistä jotka valkenivat vasta ratkonnan jälkeen. -Atlanttia oli toinen, ja kolmatta en nyt muista - Plussakin jäi tuttuun tapaan omistajalleen.
Liberon kanssa olen samaa mieltä vaikeudesta, koska aikaa kului aittuunim atsiotnaskedhak.
Mun biologiantuntemukseni on niin huono, että mulle olisi ollut ihan sama vaikka piirrokset olisivat olleet mitä töhryjä...
27. Esko Kalervo1.2.2006 klo 11:06
RA, onhan se ilmankin, mutta on se Vanha ja heikko myös Sen kanssa.
28. Matti1.2.2006 klo 11:16
Mun olisi kannattanut ajatella!

ö, vihjeesi oli aivan mainio, en vaan tajunnut. RA sitten taivutti rautalangasta. Kunnian miehenä en lähetä ratkaisuani arvontaan.
29. RA1.2.2006 klo 12:39
Esko Kalervo, nytpä tajusin jo sen, miten se voi olla myös heikon kanssa, mutta että vanhankin kanssa??

Anteeksi Matti, taisin innostua liikaa!
30. Jaska1.2.2006 klo 13:18
Mielenkiintoista ja aika huojentavaakin, että nämä koviksissa tavalliset epäsuorat "vihjeen vihjeet" tuottavat joskus mestaruussarjalaisillekin vaikeuksia. Olivathan "vanha ja heikko ilman sitä " sekä "-Atlanttia" juuri niitä. Sen sijaan minun eniten tuskailemani ratkaisusana oli varmasti perin helppo snaijata raskassarjalaisille, joilla tietenkin piti olla hallussaan ymmärryksen edellyttämä tieto. Se joka ilman tietoa pystyi päättelemään jujun oikein on kyllä huippuratkojan tittelin ansainnut.
31. Eräs vain4.2.2006 klo 10:23
no niin, paljastakaapa viisaammat nyt mitä tulee siihen "vanha ja heikko ilman sitä" ja sitte se "rapu-juttu".
32. Eki4.2.2006 klo 10:28
Jospa tekijä itse paljastaa.

vanha ja heikko = seniili
ilman sitä = seniili-se = Niili = joki

-Atlanttia = -merta = rapu
33. ässä4.2.2006 klo 10:28
Kun jätät seniilistä se-tavun pois, jää tähteeksi Niili=joki.
Kyseessä on rapuMERTA, Atlanttiahan on merta.
34. Eräs vain4.2.2006 klo 10:46
hyvä, kiitos, pikkuhiljaa alan pääsemään juoneen mukaan!
35. Tuomas L.4.2.2006 klo 14:06
Jaaha, näköjään jonkun ajatus on taas juossut ihan omalla tavallaan... (-:

Minä ymmärsin näin: JOKI = virta, vanhassa ja heikossa ihmisessä ei kuvaannollisesti ole virtaa.
36. Jaska4.2.2006 klo 14:08
Lupaustani noudattaen palaan vielä ristikon arvoituksellisimpaan (palautteesta päätellen) ratkaisusanaan MOKA. Miksi en sitä heti tajunnut? Ehkä siksi, että Moka-Martti on todellisuudessa erään tunnetun ja valmennustaidoiltaan tunnustetun ravimiehen kyseenalainen lempinimi. Se juontuu miehen joistakin heikommista esityksistä ohjastajana vuosikymmeniä sitten. Mietin ensin, olisiko Ahtisaartakin kutsuttu Moka-Martiksi laastariepisodin jälkeen. Kakkatarinakin olisi voinut siihen vaikuttaa. Sitten päättelin, että jos nimitys on ollut käytössä, olisi Eki korrektina laatijana käyttänyt muuta vihjettä. Eipä silti, kyllä Ekin mielessä todennäköisesti nytkin käväisi pikku pirulainen...
Sitten vain yht´äkkiä pulpahti mieleen Ekin ansiokas ristikko Punaisessa Pelikaanissa (6), jossa teemana olivat kaikkien pressojemme kaikki etunimet. Siis Martti Oiva Kalevi. Eipä vaan jäänyt muistitilan aktiivipuolelle, nyt se siellä kyllä on ja pysyy? MOKAa voi kyllä arvostella silläkin perusteella, että sitä ei voi rinnastaa institutionaalisiin UKK:hon ja JFK:hon. Siispä parempi tai ainakin kovismaisempi vihje olisi ollut: X:N EKAT.
37. Matti4.2.2006 klo 15:27
Se MOKA-pila oli itselleni hyvinkin tuttu. Ei vaan tullut mieleeni, kun en osannut kyseenalaistaa Maraa. Kun sitten selvisi (neuvonnan jälkeen), tunsin itseni todella uunoksi.

Eki, miten laakeri ohjaa? En väitä vastaan, kysymys on vilpitön. Kuulalaakeri, drinkki, laakerinlehti?

Nainen joessa sävellyksessä, Po ja Assi. Eikö pitäisi olla sävellys. Voiko sävellyksessä olla useita passioita? Ehkäpä voikin. Apassionata?

M on ämmä on akka. Entä ne nuolet?
38. Jaska4.2.2006 klo 16:19
Matti, kysyit miksei sävellys? Koska Eki ei ole vielä ehtinyt vastata, lienee lupa arvuutella. Kyseessä on suora vihje, eli ratkaisusana tarkoittaa naista = naisen nimi. Selvempi olisi tietysti ollut NAINEN JOESSA JA SÄVELLYKSESSÄ. Jos vihje olisi ollut - - sävellys, ratkaisusananaan naisen nimi Assi, vihje olisi ollut epäsuora (Ellei sitten ole Assi-nimistä laulua, enpä ole ainkaan kuullut). Akkaan on tarjolla useampikin selitys. Nuolet lähtevät M:stä, vihje siis voisi olla myös muodossa ÄMMÄSTÄ. No kyllähän ämmästä voi tulla synonyyminaä akka. Voisi myös ajatella, että nuolet osoittavat eri ilamnsuuntiin, onhan niitä Akkoja siellä sun täällä. Voisi viitata myös korttipelin eri maihin. Mitähän Eki on aatellut?
39. ö4.2.2006 klo 17:06
Ne nuolet tarkoittavat sitä, että akka on akka joka suuntaan.
40. Matti4.2.2006 klo 17:17
Joo, ämmä on ämmä eestaas ja akka on akka ylös alas. Näinhän se meneekin.
41. Jaska4.2.2006 klo 17:18
Tuo luontevin selitys ei tullut mieleeni. Ehkä olisi tullut, jos nuolia olisi ollut vain kaksi, ylös ja alas pystysanan ollessa kyseessä.
42. RO5.2.2006 klo 23:38
Mikä laakeri ohjaa, mitä ja miten?
43. Jaska5.2.2006 klo 23:52
RO, Uuden Tietosanakirjan (nyt jo vanha) määritelmä: LAAKERI, saks., kone-elin, jonka tehtävänä on kannattaa, tukea tai ohjata liikkuvaa koneenosaa, tav. pyöreää akselia.
44. Juha N6.2.2006 klo 00:28
Tässä oli kahdella vihje-vastaussanaparilla ilmeisesti tahaton mutta kuitenkin kaunis sukulaisuussuhde.

Jos ette olisi ratkoneet tätä ristikkoa, mitä vastaisitte, jos kysyttäisiin, mikä on seuraavassa ratkaisusanan puuttuva neljäs kirjain: JAKO NELJÄN KESKEN > AKA* ? Varsinkin, jos risteävä sana RAUNIOINEN > SUS* olisi teille outo. Itse ajattelin ensin (risteävää sanaa vielä katsomatta) että tähän tulisi AKAT. Korttipakan akat kun on jaettu neljän maan kesken.

Sitten tuli muualla ristikossa vastaan tuo AKKA: ämmä jota kiskotaan nuolilla neljään suuntaan. Hauska yhteensattuma, ellei ollut laatijan ja toteuttajan mietitty oivallus.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *