KESKUSTELUT > RISTIKOT > LAADINTAANKO RISTIKOT KONEELLISESTI?

2312. Laadintaanko ristikot koneellisesti?

Vieras24.1.2006 klo 01:27
Osuin netissä tälläisen jutun ääreen. Eniten hämmästytti, että haastateltu laatija ei (enää?) viitsi laatia omasta päästään vaan kone hoitaa työn (jos oikein ymmärsin)

Tuolta löytyy juttu
http://www.tekniikkatalous.fi/doc.ot?f_id=413514
2. JPQ24.1.2006 klo 03:02
Mielenkiintoista. Ja minä ymmärsin samoin tosin selittänee ehkä joskus
hänen kryptoissaan olevat sanat niin hyvässä,ja pahassakin.
Nimimerkki hieman järkyttynyt.
3. JPQ24.1.2006 klo 03:47
unohtui sanoa: Tosin ei kokonaan koneella mutta silti.
4. x24.1.2006 klo 08:08
"Hänen normaali viikkotuotantonsa on kymmenisen ristikkoa."

Koneella kymmenen ristikkoa viikossa? Liekö Commodore kuusnelonen käytössä?
5. tonimikael24.1.2006 klo 11:40
x:
Täytyyhän ristikot laadinnan (so. sanojen ristiin laittaminen) lisäksi vihjeistää ja tehdä ulkoasu. Ja pitäähän vapaa-aikaa olla paljon. Paitsi meillä, jotka teemme tätä hyvin pitkälti käsin. ;)
6. marjaana24.1.2006 klo 12:04
Tätähän voisi verrata siihen, että osa urheilijoista käyttää dopingia ja osa ei... ;o)
7. matts24.1.2006 klo 12:13
Laatijan dopingiksi hyväksyn laajan lukeneisuuden (kaikenlainen kirjallisuus) ja ajankohtaisiin asioihin perehtymisen.
8. tonimikael24.1.2006 klo 12:25
Dopinghan on kiellettyä, vai mitä? En minä näe siinä mitään väärää, jos joku tekee ristikkonsa koneella. Minä itse vaan näen asian niin, että se mikä ristikonlaadinnassa on yksi antoisimpia juttuja on se, kun saa ruudukon täyteen kivoilla ja joskus omaperäisilläkin (vrt. trakooma, kesäloma :-P) sanoilla. Siis itse saa. Niin miksi ihmeessä minä antaisin nuo hyvät "kiksit" tietokoneelle?? Ainoana "järkevänä" syynä minä näen tuohon rahan. Mutta kun rahalla ei noita kiksejä saa, vaikka sitä olisi kuinka paljon! Eli pysyn käsipelilaatijana tästä eteenkin päin. Ja köyhänä. :)
9. Lettu24.1.2006 klo 12:44
Jonkunhan täytyy ne sanat sinne tietokantaan syöttää. Tällaisesta operaatiosta laatija voi saada aivan yhtä hyviä fiilareita kuin handmadejäbät. *Heureka! Keksin uuden hienon oivalluksen ja ei muuta kuin tietokantaan. Siellä se on ja pysyy.*

Olkoon kysymyksessä raha tahi ei, niin kaiketi se tärkein elementti on ratkojille kohdistuva laadukas tuote.
10. Sami24.1.2006 klo 12:49
Haastateltu laatija kommentoi:

Teille, jotka kuvittelette, että ristikot valmistuvat ENTER-namikkaa painamalla samalla kun itse lähden lomalle etelään, voin kertoa, että asia ei tosiaankaan ole ihan noin.

Tuon haastattelun aikaan olin innoissani laatimastani tietokoneohjelman pätkästä, joka auttoi panemaan sanoja ristiin, ja tohkeissani selitin haastattelijalle, että homma toimii todella nopeasti. Kokemuksen mukanaan tuoma todellisuus ei sitten ollutkaan ihan niin ruusuista. Sutta voi tehdä nopeasti, mutta sitä mukaa kun kehittyy taitavammaksi laatijaksi, niin myös oma vaatimustaso kasvaa. Sanoipa kerran eräs shakin entinen maailmanmestari, että "Shakki on jännä peli. Mitä enemmän sitä opit, sitä vähemmän huomaat osaavasi sitä." Rima nousee aina vain.

Käytän apuna itse kirjoittamaani tietokoneohjelmaa, joka annettuun tilaan, esim. 5x5 aukkoon (joustavuuttakin löytyy) pystyy etsimään sanoja tietokannasta. Jos joku laskee tuon kielletyksi dopingiksi, niin laskekoon. Kukaan asiakas ei ole vielä langettanut minulle kilpailukieltoa. Boikotoida tietysti saa. Itse käytän konetta apulaisena, kuten puhelinta tai sähköpostia, jolla on toisinaan paljon järkevämpää viedä viesti kaverille, kuin lähteä polkemaan pyörällä talvipakkasiin kertomaan sitä kaverille silmästä silmään. Kyllä ristikkoreng(e)istäkin on joskus korvaamaton apu, ihan kaikki sanat, pidemmät varsinkaan, eivät aina tule mieleen vaikka kuinka pinnistelisi.

Ja uskokaa tai älkää, kyllä ristikon monet vaiheet ovat enimmäkseen käsityötä, ja tietokone on toisinaan äärimmäisen tyhmä, ja sanojen etsintägeneraattorin tuotokset kulkevat aina perusteellisten tarkistusten läpi. Kone/ristikkorenki/muuapu voi toisinaan tarjota aivan järjettömiä sanoja, mitä ei kukaan itseään kunnioittava laatija päästä läpi. Tosin sellaisiakin laatijoita löytyy, jotka eivät kunnioita itseään ja päästävät käsistään ihan mitä vain. Itse yritän olla melko kriittinen ristikoideni sanojen laadusta, joskus tuntuu että olen niin kriittinen etten hyväksy yhtään mitään.

Joku käyttää apunaan kynää ja paperia, joku Taskutietojättiä, joku Vuokilan mustakantista. Minä käytän kynää, paperia, kirjoja, ja tietokonetta. Googlettamista tosin vielä aika vähän vihjeitä miettiessäni. Tämän palstan kommentteja lukiessani olen havainnut, että googlettaminen vaikuttaa melko yleiseltä, ja yleistyy varmasti minunkin käytössä. Toivottavasti en nyt saa elinikäistä kilpailukieltoa dopingista.

Heittäisin ilmaan muutaman kysymyksen: onko täällä olemassa vielä laatijaa, joka ei käytä tietokonetta ristikon tekemisen missään vaiheessa? Sanoja tai sanojen vihjeitä etsiessään? Ulkoasun tekemisessä? Itselläni on muutama hakuteos hyllyssä, mutta sanakirjat ovat myös tietokoneella. Jotkut tekevät vihjeensä suoraan tietokoneelle (kuten minä useimmiten, CorelDraw), mutta uskoisin useimpien käsinpiirtäjienkin tekevän ensin ihan käsipelillä, mutta piirroksetkin siirtynevät tietokoneelle (jolla on helppo korjata pienet virheet) ja skannaten ja sähköpostitse kai on jo nykyaikaa, vai vieläkö A3-paperit vaihtavat kustipolkee-menetelmällä käsittelijää?

Laatimisen ja ratkomisen iloa kaikille palstalaisille.
11. JPQ24.1.2006 klo 13:03
matts: minä myös sanakirjat oikein käytettynä.
PS. käsinlaatijat montako syntyy viikossa?
12. Matti24.1.2006 klo 13:18
Mielestäni ei itseisarvoisesti ole mitään värää siinä, että laatii tietokoneavusteisesti. Lopputulos on ainoa mikä ratkaisee. (Esko Kalervo, olen tulosjohtamisen vankka kannattaja. Keinoista viis, lopputulos on ainoa tärkeä!)

Olen harvakseltaan ratkonut Samin ristikoita Iltalehdestä. Ihan hyvää helpohkoa peruskamaa. Helpohkoja IL varmaan on tuohon paikalle tilannutkin.

Vaikeita pitkäsanaisia voisi olla jo vaikeampi tuottaa kovasti paljon koneeseen tukeutuen.

Samin edellisestä vastauksesta näkee selvästi, että asenne on kohdallaan, ja kehittymishaluja riittää.
13. marjaana24.1.2006 klo 13:23
Sorry, että vedin tuon dopingin tähän aiheeseen; se oli olevinaan vaan (surkea) vitsi. ;o(
14. JPQ24.1.2006 klo 13:24
Sami: tokihan tietokone tiettyyn rajaan asti ok ja tokihan itse
tehdyssä ohjelmassa on työnsä.
PS. en kuvitellut "enterin painalluksella" tyyliä.
Matti: oletan lehdet tilaa hämärän käsitykseni mukaan helppoja ja
keskivaikeita.
15. tjn24.1.2006 klo 13:26
OK Sami.

Itse teen lähes yksi yhteen samalla tavalla, jopa omaa ohjelmointia myöten.

Rutiininomaiset sanansovittelut kokonaisuuden lomassa ovat mitä sopivimpia juuri tietokoneelle. Ja sillä ei ole koskaan niitä maanantaiaamuja vaan onpi aina oivassa vireessä.

Laatimuksen kokonaisuutta ja laatua kontrolloin ruutupaperilla ja lyijykynällä (hi!).
16. tonimikael24.1.2006 klo 13:36
Käytän ristikkorenkeä enemmän tai vähemmän. Joskus kun olen "lomalla" eli jossain anopin veljen luona, niin en käytä oleenkaan. Se vaan on jännä, että lopputuloksen kannalta sillä ei näytä olevan mitään väliä käyttääkö vai ei. Ehkä joskus hieman nopeuttaa.

Kuvat piirrän käsin ja siirrän skannerilla koneelle, jolla väritän ne. Ulkoasun muutenkin teen koneella (CorelDraw).

Eli kyllähän tässä aika koneellista työtä tehdään. Ja kyllähän minäkin monesti painaisin nappia, jos johonkin kulmaan saisi sillä hyvän ehdotuksen tehtyä.

Ja mukava, Sami, kun kerroit tarkemmin tuosta sun laadintatavasta. Kiva oli lukea! :)
17. iso S24.1.2006 klo 13:58
Ei käsinlaatijoita viikossa synny. Jos nyt laittaisi tilauksen vetämään niin tuleva käsinlaatija syntyisi noin 9 kuukaudessa. Sen jälkeen kuluisi hyvässäkin tapauksessa parikymmentä vuotta ennen kuin käsinlaatija olisi käyttökunnossa. :)

En ole tietokoneen käytön synnistä puhdas. Olen lisäksi vaarallinen rikoksenuusija, sorrun näppäimistön ääreen ristikon syntykaaren (elinkaaren alkumutka!) eri vaiheissa.

Printtaan Excelillä sopivan ruudukon, vaikka voisin käyttää vihkosta repäistyä ruutupaperia. Itse tehdyssä vakioruudukossa on sopiva ruutukoko ja ruutujen määrä valmiina, joten ei tule laskuvirhettä reviiriä merkatessa.

Varsinainen laadinta tulee kynsi ja hammas -metodilla. Kynsin päätäni ja puren hammasta. Tietokone (itse kerätty sanasto ja Google) on harvakseltaan apuvälineenä siinä missä kirjatkin, jos pitää tarkistaa jonkin sanan oikeinkirjoitus. Yleensä luotan erehtymättömään sanasilmääni ja kielikorvaani, koska en laadi koneen vieressä. Joskus sitten tulee tarkastajalta nootti mistä huomaa että olisi pitänyt tarkistaa.

Valmiiksi luullusta laadinnasta tarkistan koneen avustuksella sen ettei ole orporuutuja eikä sama sana esiinny kahdesti. Tämä lisää tarkistuksen varmuutta kun kone ei lupsauttele luomiaan ja jätä silloin jotain huomaamatta minkä laatija saattaa tehdä. Luovasta panoksesta tämä ei ole pois, pikemminkin päinvastoin.

Vihjeitysvaiheessa sama juttu kuin laatiessa - epävarmoissa tapauksissa pitää tarkistaa eikä tietokone ole siihen tarkoitukseen sen tuomittavampi väline kuin joku homehtunut aapinen. Yleensä riittää yksi lähde tuottamaan "aha, niinhän se olikin, en vain omin voimin muistanut" -elämyksen, mutta oudommissa tapauksissa pitää tai ainakin pitäisi ottaa huomioon se että netissä on paljon muka-tietoa. Yhtä lailla kirjoissa voi olla virheitä tai vanhentunutta tietoa.

A3 elää ja voi hyvin.

Lukumäärä vaihtelee sen mukaan miten aikaa on ja takarajat painavat päälle. Sivutoimilaatijan tuotantomäärät eivät oikein asetu vakiokaavaan. Kaikkina viikkoina ei synny yhtään.
18. marjaana24.1.2006 klo 13:59
No nyt minä keksin paremman vertauksen... ;o)
Ostin aikoinani neulekoneen jossa oli ns. tietokone ja moottori. Mainoksessa kehuttiin, kuinka voi itse juoda kahvia kun kone tekee villapaidan lähes tulkoon itsekseen... No joo, kyllähän siinä sitä värkkäämistä oli ennen kuin villapaita oli valmis... Eli eipä käynyt napinpainalluksella sekään homma ja purkamista riitti (eikä kahvia päässyt juomaan, toisin kuin tässä kryptohommassa).
19. JPQ24.1.2006 klo 13:59
tjn: millä kielellä tehty sovellus ?

PS. itsellänikin oma sähkösanakirja mielessä josta helppo hakea sanoja
tietyin kriteerein.
20. JPQ24.1.2006 klo 14:00
Lähti aikaisemmin kun piti. Eli kriteereistä jäi sanomatta voisi hakea
vaikkapa kaikki mausteet jos haluaa tms,tai sitten sanat jossa
joka toisena kirjaimena a.
21. marjaana24.1.2006 klo 14:05
Tuota niin, jos niin moni tekee ristikkonsa pääasiassa käsin jossain sohvalla tai pihakeinussa, niin kuinkas tämä sanaristikot.net-sivu on siinä käden ulottuvilla niin usealla niin usein... ;o) Mie vaan vähän ihmettelen.
22. JPQ24.1.2006 klo 14:24
marjaana: kannettavia on olemassa toiseksi mulla kone hyvin lähellä
sänkyä missä teen toiseksi krypto yritykset teen taulukkolaskennalla.
PS. mulle sopivaa kannettavaa ei vielä ole apple lopetti just lähinnä
sopivat.(En oikein halua Inteliä...)
23. tjn24.1.2006 klo 14:56
JPQ:
C/C++
24. airisto24.1.2006 klo 15:12
Tekopyhyys huipussaan...
Tuskin yksikään ammattilaatija enää värkkäilee sohvalla tai keinutuolissa tuotoksiaan.
Amatöörit aloittelevat homman ruutupaperi. kynä ja kumi kädessään.
Ammattilaiset syöttävät parisataatuhatta sanaa tietikoneelle ja antavat ohjelman rustata
niitä käyttäen sanat ristiin valmiille pohjalle.
Vihjeytys sitten taas on taiteenlaji, samoin kuin kuvitus.
25. airisto24.1.2006 klo 15:14
tietikone on se, joka niitä tekee... :)
26. tonimikael24.1.2006 klo 15:19
airisto:

Tervetuloa tänne Revonlahdelle Pitkälän ikkunan taakse aamulla katsomaan, kun Pitkälän nuori mies makaa sängyssä vihko ja kumillinen kynä kourassa ja "tekee töitä". :)
27. iso S24.1.2006 klo 15:22
Taitaisi airisto päätyä toisenlaisten koneella tehtyjen ristikoiden taakse tirkistelystä syytettynä. Sekö oli tarkoituskin? Tuskin!
28. MM24.1.2006 klo 15:41
Vaikka tuo airisto tapojensa mukaan ilmeisesti provosointimielessä tuon "tekopyhyys"-juttunsa heittikin, niin toteanpa vaan että itse olen saanut vierestä seurata kahta täysammattilaista ja yhtä sivutoimista laatijaa työssään. Työkaluinaan ainoastaan ruutupaperia, kynä ja kumi.
29. airisto24.1.2006 klo 15:45
Minäkö muka provosoisin... ;)
30. iso S24.1.2006 klo 15:50
MM: jospa sinua on vedätetty? Olivat ketaleet laadituttaneet ristikon tietikoneella, opetelleet sen ulkoa ja sitten olivat kovasti laativinaan.

Minulla on raudanluja todistelukin: ilman tietikonetta laatiminen vaatii järkeä. Ei kukaan järkevä ihminen tee työtä minkä voi teettää koneella!
31. jupejus24.1.2006 klo 17:33
Ei kai tietokoneen käyttö apuvälineennä ole laatijalle mitenkään laadinnan arvoa tai laatijan arvoa alentava (kuten iso S:kin kuvasi toimintamedotejaan).

Sen sijaan, jos tietokoneelle tehdään laadintaohjelma, jossa kone itse sijoittelee ruudukkopohjaan valmiiksi sanat, vaikka siinä olisikin jokin päälause laatijan omasta päästä kirjattuna - niin sen näkisin kyllä laadinnaltaan olevan kyseenalaisen.

Kyseenalaisen siinä mielessä, kenen nimi moiseen laadintaan (laadittuun ristikkoon) kuuluisi pistää. Tuleeko sinne ns. laatijan nimi, joka pisti koneen toimimaan laadintaan - vai pelkkä koneen ja koneen ohjelman nimi, joka laadinnan teki - vai olisiko noiden kaikkien nimi se oikeidellisin ratkaisu.

Sen ymmärtää, että kun ristikoita tuotetaan sillä nopeudella, kun niitä näyttää lehtitiskeille ilmestyvän, että pakkohan niitä on konelaadinnallakin suoltaa. Eikä siinä mitään pahaa sinänsä olekaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *