KESKUSTELUT > RISTIKOT > FIKSUMMAT AUTTAKAA

230. Fiksummat auttakaa

turhautunut11.8.2003 klo 18:14
Hei vaan kaikki sanailijat!
Mä olen kolunnut kaikki sanakirjat läpi, enkä ole löytänyt selitystä sanalle cameorooli. Voisikos joku ystävällismielinen kertoa mitä se tarkoittaa. Sydämelliset kiitokseni jo etukäteen. :)
2. Jouni11.8.2003 klo 18:53
Tämä ei ole varma tieto, mutta tietääkseni cameorooli tarkoittaa sitä kun joku (kuuluisuus) esiintyy elokuvassa itsenään. Siis esim. Arvi Lind esiintyy Arvi Lindinä en enää muista missä elokuvassa.
3. Antti Viitamäki11.8.2003 klo 18:59
Todella mielenkiintoista, ettei moista tosiaan ole selitetty missään. No, joku voi taas korjata tai täsmentää, mutta käsittääkseni sillä tarkoitetaan pientä (mutta jollakin tavoin ainakin yhdessä kohtauksessa merkittävää) roolisuoritusta - yleensä sanaa käytetään vain, jos roolin esittäjä on jo hyvin tunnettu ja hänen ei statuksensa puolesta tarvitsisi suostua mihinkään pikkurooleihin. Cameo-roolia ei mainosteta etukäteen, eli elokuvaa ei markkinoida sen avulla, vaikka esiintyjä saattaisikin kerätä lisäyleisöä.

Toisaalta puhutaan cameo-rooleista myös silloin, kun joku julkisuuden henkilö (siis joku muu kuin elokuvanäyttelijä) vilahtaa valkokankaalla, tai jos esimerkiksi ohjaaja itse (tai joku elokuvan työryhmästä) tekee pienen, vaikka mykkäroolinkin.

Esimerkkejä:

Alfred Hitchcock on esiintynyt yli puolessa omista filmeistään, mutta kertaakaan häntä ei ole mainittu lopputeksteissä - hän vain istunut tai kävellyt jossakin taustalla, täysin ulkopuolisena. Tätä voisi kai pitää eräänlaisena
"signeerauksena".

Talk show -isännät Jay Leno ja David Letterman ovat olleet viime aikoina useinkin "elokuvatähtinä", kun jotain juoneen liittyvää asiaa on elokuvan maailmassa muka käsitelty televisiossa.

Elokuvassa Men In Black II paljastuu, että Michael Jackson onkin avaruusolento. Hän haluaisi kovasti liittyä salaiseen järjestöön ja ruveta agentiksi. Kaikkia agentteja kutsutaan vain yhdellä kirjaimella, ja niinpä Michael ruikuttaa kuvaruudulla: "I could be agent M - please, take me!"
Kertoo tuo minusta siitä, että Jacksonillakin on huumorintajua ja kykyä itseironiaan... :-)

Wayne's World kakkosessa on hauska kohtaus, kun Wayne yrittää saada tietoa tyttöystävänsä sijainnista ja Al Hansenin (koko lailla tuntemattoman rivinäyttelijän) esittämä vanha mies alkaa kertoa liikuttavaa tarinaa. Wayne laittaa elokuvan poikki ja toteaa: "Hetkinen, onhan tämä varsin pieni rooli, eikä kokonaisuuden kannalta kovinkaan tärkeä, mutta ei se tarkoita sitä etteikö tätäkin voisi tehdä kunnolla! Saisimmeko tähän jonkun paremman näyttelijän?" Kohtaus otetaan uudestaan, ja nyt roolin tulkitsee CHARLTON HESTON! :-) Wayne sanoo "Thank you!" ääni väristen ja lähtee pois.
4. Antti Viitamäki11.8.2003 klo 19:04
Arvi Lind esiintyi Arvi Lindinä ainakin Kari Väänäsen ohjaamassa elokuvassa "Klassikko", joka perustuu Kari Hotakaisen kirjaan. En ole nähnyt elokuvaa, mutta muistelisin kuulleeni, että rooli on jo niin suuri ettei sitä voi ehkä siinä mielessä pitää cameona.

Toisaalta on totta, että kun julkisuuden henkilö esittää itseään, sitäkin nimitetään usein cameo-rooliksi. Ihan pelkästään sitä termi ei kuitenkaan tarkoita.
5. Timppa12.8.2003 klo 12:47
Jos oikein muistan, niin Arvi Lindin rooli Arvi Lindinä ei ollut kovin suuri. Jos samasta leffasta on kyse, niin hän kävi auto-ostoksilla, eikä kohtaus kestänyt muutamaa minuuttia pidempään. Kari Väänänen taisi olla itse autokauppiaana. Voin olla väärässäkin...
6. Kotsa12.8.2003 klo 12:56
Bill Clinton vilahtaa jossain leffassa Yhdysvaltain presidenttinä. En muista mikä elokuva on kyseessä, mutta muistaakseni kohtaus ei ole mikään elokuvaan istutettu autenttinen uutisfilmin pätkä, vaan kohtaus on ko. elokuvaa varten vasiten kuvattu, ja Bill C. heittää siinä cameo-keikan.
7. Urpo12.8.2003 klo 16:07
Timppa: Eikös autokauppiaana ollut Martti Onnismaa?
8. Timppa12.8.2003 klo 17:04
Urpo: yritinkin pelastaa kasvoni viimeisellä lauseella... En tosiaan ollut ollenkaan varma asiasta, pitänee tutkia vielä asiantuntevammalta taholta...
9. Matti12.8.2003 klo 17:50
Mikä cameo? Mitä kieltä?
10. Marianna12.8.2003 klo 18:06
Cameo: a small yet significant part in a film, usually played by a well-known actor (Cinemania '94).

Tuottaja Mike Todd keksi idean 'bongaa tähti' ja hyödynsi sitä elokuvassaan "Maailman ympäri 80 päivässä" (1956). Elokuvassa oli yli 40 isoa tähteä pikkupikkuroolissa , esim. Frank Sinatra lyhyessä välähdyksessä kapakkapianistina ja Buster Keaton konduktorina; Gregory Peck sai lähteä, kun ei suhtautunut omaan rooliinsa tarpeeksi vakavasti. Tähdet listataan aakkosjärjestyksessä (pääosien jälkeen): Toddin mukaan vain huippunimellä on kanttia moiseen arvonalennukseen. Cameo-rooleista tulikin jonkinlainen statussymboli.
11. Kotsa12.8.2003 klo 20:02
Kiitos Marianna!

Jäi itseäni nii pal kiusaamaan tuon oman Clinton-kommenttini epämääräisyys, että piti tarkistaa IMDb:ltä. Elokuva, jota tarkoitin, oli Robert Zemekisin ohjaama, Carl Saganin samannimiseen romaaniin pohjautuva "Ensimmäinen yhteys". Noloa tässä on se, että minulla on ko. teos sekä kirjana että videona hyllyssäni!!!(Clinton tosin esiintyy vain elokuvassa.) Katsoin sen kohdan, jossa Clinton tekee cameo-roolin, ja hän antaa siinä n. puolen minuutin mittaisen kommentin (USA:n presidenttinä) avaruudesta vastaanotetusta vieraan älyllisen elämänmuodon viestistä - kyse ei siis todellakaan ole filmiin ympätystä autenttisen materiaalin pätkästä.

Voisko, Eki, tämän minun täsmennykseni omiin epämääräisyyksini siirtää ylemmäs palstalla - Mariannan tietopaketti olisi tyylikkäämpi (toistainen) päätös aiheelle?
12. Make12.8.2003 klo 21:56
Kaksi kameoroolia tulee mieleni.
Ensimmäinen maanantailta. TV ykköseltä tulee uusintana:
Seitsemän. Siinä lirkutteli entinen kulttuuriministeri Suvi Linden. Toinen on Uuno Turhapuro muuttaa maalle.
Siinä taas Paavo Väyrynen lausuu runon ja tanssi pätkän kansantanssia.
13. Kravattimies13.8.2003 klo 11:00
Sanaristikkojen Paul Anka esitti itseään suomalaisessa elokuvassa Iskelmäprinssi.

Tämä ratkiriemukas filmi esitettiin englanninkielisten alatekstien kanssa kengurumaan Kylien iloksi useita vuosia sitten, ainakin kahteen otteeseen, eikä ihmekään: Iskelmäprinssin aineksia olivat suomalainen tango, lavatanssikulttuuri sekä ralleihin sopiva vauhti. Siinä oli sitä jotakin! Siinä oli tunnetta!

Paul Hogan taas toi sen dundeen krokotiilenpäillään.

Fiksummat kertokaa, kun itse en mä voi:
Mikä oli romuilla soittaneen yhtyeen nimi?
Entä mopomiehen, joka tuli yllättäen kuvaan muutaman kerran? Oliko se cameorooli, cameo-rooli vai kameorooli? Kaikkia näitä muotoja on käytetty tässä keskustelussa.

Jorinoita.

"Kameleonttirooli" puolestaan on ollut Kravattimiehellä mainosfilmeissä! Kameleontteja olen kyllä nähnyt, vaikka niillä onkin kyky muuttaa ihonvärinsä taustavärin kaltaiseksi ja siten muuttua lähes näkymättömäksi. Rooleissani olin piilossa joko pankin tiskin alla, tavaratalon tolpan takana tai vastaavissa paikoissa valaisemassa kirkkailla lampuilla huoneen takaosaa. Silloin minua ei näkynyt valkokankaalla, vaikka kyseinen tiski tai tolppa näkyikin.

Toisinaan kuitenkin näyin, esimerkiksi, kun menin joukon mukana erään liikkeen ovesta sisään talvivaatteissa ja toisen kerran eri joukon mukana, eri liikkeessä ja eri vaatteissa, kun tulin liukuportaita alas.

Ryhtyessämme filmaamaan erästä Z:lla alkavaa ravintolaa Oulussa se oli aivan tyhjä. Koska nämä mainokset pyörivät aikoinaan elokuvateattereissa siihen saakka, kunnes pääkaupunkiseudulta tultiin taas filmaamaan, ne tulivat katselijoille tutuiksi. Senpä vuoksi en enää kolmatta kertaa voinut esiintyä. Olisin niin mielelläni syönyt itse! Ei auttanut muu kuin houkutella kadulta sisään herrasväkeä syömään ilmaiseksi!
14. Kotsa13.8.2003 klo 12:52
MuTu, että se narubassobändi olí Werner Bros.

En ole lainkaan varma vastaukseni oikeellisuudesta, mutta sen varsinainen tarkoitus onkin olla minun kannanottoni kaikkien yhtäläiseen ilmaisuvapauteen. OSuille kehitin hetimiten pyytämänsä hymiön, ja nyt noteerasin Kravattimiehen kysymyksen heti sen luettuani. Toivon saavani nauttia herrojen sanallisesta annista jatkossakin - kuten kaikkien muidenkin. Kyä näino.
15. Sopuli13.8.2003 klo 13:56
Heikki Kahilakin on aikoinaan näytellyt Heikki Kahilaa mainiossa lastenelokuvassa Villahousupakko. Vuosien varrella tullut telkkarista montakin kertaa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *