KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKOIDEN EETTISET OHJEET?

229. Ristikoiden eettiset ohjeet?

pekka.harne@mission.fi11.8.2003 klo 09:21
Ristikoissa kohtaa harvoin - onneksi - eettisiä ongelmia. Viikon 31 SK:n kuvaristikossa törmäsin tällaiseen, niin että vieläkin harmittaa. "Minä en juo viiniä" -vihjeestä tuli ratkaisusanaksi MOUKKA. ??? Tällä kertaa taisi laatija/toteuttaja syyllistyä moukkamaisuuteen.

Vastaavaa olen tavannut aikaisemmin vain Aulis Lehdon laatimuksista tyyliin "ei raamatullinen" > lapsikaste.

Ristikoiden eettisiä ohjeita ei taida olla olemassakaan. Ehkäpä pitäisi.
2. Jouni11.8.2003 klo 09:43
Ohjeita ja sääntöjä pitäisi yleensäkin olla niin vähän kuin mahdollista. On luotettava ihmisten arvostelukykyyn.
3. Antti Viitamäki11.8.2003 klo 11:09
Hmm... En ole ihan varma, ymmärränkö tuota lapsikastejuttua - eikös se ole ennemminkin faktatietoa kuin arvottava kommentti? Raamatussa ei puhuta lapsikasteesta, joten lapsikaste ei ole raamatullinen - vai?
4. Antti Viitamäki11.8.2003 klo 11:44
Lähellekään kattavien eettisten sääntöjen laatiminen olisi varsin vaikea ja aikaavievä urakka. On melkein mahdotonta laatia ohjeistoa, joka käsittäisi kaikki yksittäiset tilanteet - asioita, arkojakin asioita, kun voi lähestyä lukemattomilla tavoilla.

Joten siinä suhteessa olen samaa mieltä Jounin kanssa,
että jokaisen pitäisi pystyä itse arvioimaan vihjeidensä arvomaailmaa ja eettisiä oikeutuksia. Jos laatijalta joku jää huomaamatta, niin yleensähän tarkastaja tai päätoimittaja vielä näkee tuotoksen ennen lehden painoon menoa. Valppautta ja objektiivisuutta vain.

Kyllä minä esimerkiksi tuon "ei viiniä - moukka" -yhteyden ymmärrän, mutta en kyllä pidä sitä kovin hyvänä tai edes TÄSMÄLLISENÄ vihjeenä. Itse asiassa, jos joku sanoo että viiniä juomaton on moukka, herää ajatus sanojan itsensä moukkamaisuudesta. KYSYMYSMERKKI voisi pelastaa
jonkin verran - sehän tavallaan irrottaa laatijan vihjeen arvolatauksesta, ja suo hänelle mahdollisuuden heijastella nyky-yhteiskuntaa ja siitä löytyviä ongelmakohtia.

Vielä aremmalle alueelle toki mentäisiin, jos laitettaisiin vihjeeksi puhekupla "Ei ulkomaalaisia tänne!", sen perään kysymysmerkki ja ratkaisusanaksi ISÄNMAALLISUUS tai jotain vastaavaa. Vaikka jätin nyt tietoisesti laittamatta tuohon todella RÄIKEÄÄ esimerkkiä, niin jo tällainenkin todennäköisesti herättäisi pahennusta - siitä huolimatta että kysymysmerkki vihjeessä oikeastaan kääntää fasistisen kommentin MORAALISEKSI POHDINNAKSI. Halusimmepa me sitä tai emme, niin sanaristikotkin voidaan nähdä MEDIANA, ja siellä voi olla niin tyhjänpäiväistä kuin ajatuksiakin herättävää, niin hyvää kuin huonoakin viihdettä. Sanaleikki-vihjeiden lisääntyminen ristikoissa vuosien myötä on osittain ristiriidassa sen kanssa, että vihjeiltä vaaditaan kaikilla tahoilla yhä enemmän tarkkuutta ja faktuaalisuutta.

Tätä voisi itse kukin tykönään miettiä, näinä tarkkuuteen ja varovaisuuteen kehottavina aikoina.
5. Valle11.8.2003 klo 11:48
"Minä en juo viiniä" voipi olla moukka sen vuoksi, että viini on viisasten juoma. Siis vitsin/sanaleikin yritelmä, josta ei kyllä kenenkään pitäisi nokkiinsa ottaa.

No, saatiinpa uusi vihje-ratkaisupari: "ahdasmielinen" = HARNE
6. Helge11.8.2003 klo 12:12
Kastekysymys on mielestäni turhan arkaluonteinen vihjeeksi, varsinkin kun lapsikaste hyväksytään maamme enemmistön uskonnossa.
Raamatussa ei mainita suoraan lasten kastamisesta mitään, sitä vastoin kyllä perheitä kastetaan. Tästä johtuen monet uskontokunnat pitävätkin aikuiskastetta ainoana oikeana.
7. Antti Viitamäki11.8.2003 klo 12:24
No tuolla perusteella vihje on varsin huono. Viisas ja moukka eivät mielestäni ole lähellekään vastakohtia. Voihan hyvin viisaallakin ihmisellä olla jonkun toisen mielestä moukka-maiset tavat - nämä kaksi sanaa eivät mielestäni asetu rinnakkain kovin helposti.

Ja puhuuko sanonta itse asiassa alunperin viinIstä vai viinAsta? Nettihaulla saan moninkertaisen määrän jälkimmäiseen viittaavia linkkejä.

Kaiken lisäksi, eihän sanonta tietenkään edes tarkoita sitä, että viiniä/viinaa juomaton ihminen olisi tyhmä - vaan sitä, että tyhmien ei soisi alkoholiin koskevan, koska he juovat sitä liikaa tai käyttäytyvät juopuneena sopimattomasti.

Kyse ei suoranaisesti ole "nokkiinsa ottamisesta", Valle - vaan siitä mitä eri konnotaatioita ihmisille asioista tulee. Mainitun vihje-ratkaisu-sanaparin reitti on jo sen verran hutera, että moni muu selitysmalli tuntuu paljon "oikeam-
malta" - ja samalla moraalisesti arveluttavammalta. Laatija on saattanut laittaa vihjeensä ristikkoon vilpittömin mielin, jonkin hetken oivalluksen valossa - mutta se ei vielä täysin vapauta häntä vastuusta.

Se on toki täysin totta, ettei näihin saisi suhtautua LIIAN vakavasti tai ahdasmielisesti, koska ristikkoja tehdään etupäässä leikkimielellä, tarkoituksena tuottaa kutkuttavia pähkinöitä ratkojien purtavaksi.
8. Antti Viitamäki11.8.2003 klo 12:25
(Helge ehti väliin - yllä oleva kommenttini on tietenkin Vallelle.)
9. Hui hai11.8.2003 klo 12:37
Kuten Antti kirjoitti:"Lähellekään kattavien eettisten sääntöjen laatiminen olisi varsin vaikea ja aikaavievä urakka. On melkein mahdotonta laatia ohjeistoa, joka käsittäisi kaikki yksittäiset tilanteet - asioita, arkojakin asioita, kun voi lähestyä lukemattomilla tavoilla. "

Olen täysin samaa mieltä ylläolevan kanssa eettisten sääntöjen laadinnasta, joten ehdotankin, että tämä sivusto ja sillä käytävä debatti olkoon meidän eettinen ohjeistomme.
10. Pekka Pietari11.8.2003 klo 15:11
Valle, tämä keskustelupalsta on tuskin tarkoitettu tuollaisia ahdasmielisyys-heittoja varten.

Eettisellä ohjeistolla en suinkaan tarkoita yksityskohtaisuuksiin meneviä normeja, vaan joidenkin periaatteiden pohtimista/kirjaamista. Yksi periaate voisi olla vaikka sellainen, että ristikoissa vältettäisiin niin sana- kuin piirrosvihjeilläkin toisten loukkaamista.
11. Matti11.8.2003 klo 15:40
Suosittelisin vähän rennompaa asennetta. Ei sen moukka-jutun pitäisi kovin suuria tunteita nostattaa.

Aika hiljan oli Iltalehden ristikossa polkupyörän kuva, josta tuli ratkaisusana munamankeli. Ensin kyllä hieraisin silmiäni mutta sitten jo hymyilyttikin. Vanha tuttu sanonta, mutta kai tässä jo vähän rajoilla liikuttiin. Vai pitäisikö itsenikin ottaa vähän rennompi asenne?
12. Pena Porvoosta11.8.2003 klo 17:22
Tuntuu, Matti, siltä että sinulla on asenne ihan kohdallaan :)

Muutama vuosi sitten oli Hesarissa vihje: "ÖYKKÄRÖI". Ratkaisu: "REINI". Oli mielestäni aika raju vihje. Faktaahan se oli mutta mitähän mahtoi ajatella Reinin lähipiiri? Ja hän itse?

Onkohan kukaan koskaan haastanut laatijaa oikeuteen kunnianloukkauksesta?
13. Jouni11.8.2003 klo 17:40
Kaikenlaiset poliittisiin kannanottoihin liittyvät vihjeet pitäisin epäsuotavina. Ainakin, jos ne poikkeavat omasta kannastani.

Olen myös jo aikaisemmin kritisoinut rikollisten sädekehän kiillottamista ristikoissa. Eki vastasi, ettei Uoteille löydy muuta helppoa vihjettä kuin 'Kari ja Jussi'.
14. Make12.8.2003 klo 00:20
Hesarin Nyt-liitteen ristikossa oli peukalonkynnen kokoinen kuva pelkästään Reinin orastavasta kaljusta. Vihjeestä syntyvä lause oli: ON OTSAA.
Tällaisia vihjeitä pitäisi viljellä enemmän
15. Pena Porvoosta12.8.2003 klo 01:25
Olen Make sun kanssa samaa mieltä. Kyllähän mullakin "ÖYKKÄROI"-vihje lopulta nauruksi meni. Lienee laatijoilla ajattelemista mitä voi vihjeeksi laittaa? Liian "rajua" ei ole vielä vastaan tullut. " Elämää, elämää on tämäkin."
16. Zebraze12.8.2003 klo 08:28
Yritin eilen keksiä älykästä vihjettä sanalle
lapsikaste, mutta eipä hyvää löytynyt. Ottakaa
haasteena!

"nimen jälkeen" oli mun paras.
17. OSui12.8.2003 klo 08:48
Mikäpä ettei, eettisiä ohjeita voisi olla, samoin esteettisiä. Samalla muistettakoon, että säännöt on tehty rikottaviksi. Hyvillä perusteilla voi joskus rajoja venyttää. Säännöt täytyy tietysti tuntea, jotta niitä pystyy kiertämään harkitusti.

Eettisistä syistä olen jättänyt käyttämättä kaksi ideaa, mitkä voin paljastaa tässä. Toisen hylkäsin ihan itse, toisen keskusteltuani päätoimittajan kanssa.

1. Sananmuunnos, missä pääkallonmetsästäjä palaa pitkäripaisesta: PULLOT KASSISSA - KALLOT PUSSISSA. Tämä voitaisiin tulkitaa ei-soveliaiden touhujen ihannoimiseksi (vertaa Uoti-kommentit). Ei-soveliaalla tarkoitan tietenkin pääkallonmetsästystä, mikä mainittakoon, ettei tule käsitysten väärinkäyttöä.

2. Mummonpotkimisjuttu: RAUHA MAASSA - ONNI POTKII. Kuten edellä, lisäksi huonoa huumoria vakavasta asiasta. Teknisenä ongelmana vaikeus vihjata sujuvasti henkilöiden etunimet. Omaa sairasta huumorintajua jotenkin kutittaa nimien ja tilanteen välinen ristiriita.

Näitä saa käyttää ilman kunnianloikkaussyytettä, jos jonkun muun omatunto ja julkaisija ovat venyvämpiä ja oma ideahihna lyö tyhjää.

Sairaan huumorin ystäville (muut pistäkööt silmät kiinni tätä lukiessaan): potkivasta Onnista tulee mieleen seuraava juttu.

Syyskylmillä pieni lintu värjötteli paleltumaisillaan. Se haki suojaa pienessä kuopasta, mutta eipä siitä juuri apua ollut. Paikalle sattui lehmä, joka lorotti kuopan täyteen lämmintä nestettä. Onnellisena lintui laului pienen iloisen laulun. Kissa kuuli se ja söi linnun pois kuleksimasta.

Tarinassa on kolme opetusta:
1. Se ei aina ole vihollinen, joka pistää sinut kuseen.
2. Se ei aina ole ystävä, joka vetää sinut pois kusesta.
3. Ei ole syytä laulaa, kun on kaulaansa myöten kusessa.

Tämä oli kai pikemminkin eettistä kuin esteettistä?
18. jupejus12.8.2003 klo 09:09
vihje-ehdotus; veitikka nurmikolla
19. Kotsa12.8.2003 klo 09:16
Vihje-ehdotus: kysyy kummia
20. Jouni12.8.2003 klo 09:22
Kyllä tuo OSuin mummonpotkimisjuttu olisi ollut ristikossa ehdoton juttu. Se olisi antanut sellaisen ahaaelämyksen, jolle olisi voinut naurahdella vielä seuraavanakin päivänä.
21. Marianna12.8.2003 klo 10:14
Pitkin kesää ratkoin kassiin jääneitä Pehmiksiä ja Allakan ristikoita ja muuta kevyttä kamaa ja alkoi harmittaa iänikuinen pari "vankiloista" PAOT. Oikein riemastuin, kun Mirja Pihlajamäki olikin sitten piirtänyt vaihteeksi pari iloisesti vilistävää pikkupossua.
22. Zebraze12.8.2003 klo 10:20
Satushakkiharrastajana en malta olla laittamatta tätä:

Pao moves like an orthodox rook when not capturing. When capturing, it moves like a rook, leaping over exactly one piece of either player, and comes to rest on the next occupied space beyond, if that space is occupied by an opponent.

Pao cannot capture by the ordinary means of landing on an opponent's square. A Pao cannot leap over another piece on a non-capturing move.
23. Timppa12.8.2003 klo 12:36
Kyllä minäkin olisin mielelläni törmännyt OSuin mummonpotkimiseen ja pääkallotouhuun. Sitä naurahtelua olisi voinut riittää useammaksikin päiväksi. No, meillä kaikilla on oma huumorintajumme, nuo olisivat sopineet minun päähäni kuin neste kuopan täytteeksi...
24. Teemu Pallonen13.8.2003 klo 22:46
Kun on muutaman päivän poissa, niin heti putoaa keskusteluista. Eli olisi pitänyt vastata tänne Pekka Harnen eettisyys-juttuun, mutta tässä sama vastaus, jonka laitoin sinne, missä Pekan kommentti alunperin oli:

Syyllinen Pekka Harnen kommenttiin ilmestyy paikalle... Tuossa vihjeessä olen ilmaissut ajatukseni huonosti. Idea mikä mielessäni pyöri oli, että kyseessä on tyyppi, joka kyllä olutta yms. juo, mutta ei viineihin koske. Sellaista tyyppiä minun mielestäni voi kutsua moukaksi. Tästäkin tietysti voi olla montaa mieltä...

Kuten Pekka mainitsi, eettiset ja erityisesti uskonnolliset kysymykset ovat joskus hankalia laatijoille. Tähän törmään esim. sanaa Aatami vihjeistäessäni, lyhyt ja napakka vihje on 1. Mutta entä jos ei usko tähän selitykseen, loukkaanko jota kuta? Mutta Pekan mainitsemien eettisten ohjeiden laatiminen taitaa olla mahdoton tehtävä, kyllä jokainen laatija vetää rajan omien kriteeriensä mukaan. Tai viimeistään kustantaja/tarkastaja puuttuu asiaan
25. Pena14.8.2003 klo 00:30
Niin, Teemu, keskioluen kittaajana ja viinejä vieroksuvana olen(ko) moukka.

Olen siis "montaa" mieltä.

En ota vihjeistyksiä kovinkaan tarkasti, ja hyvä niin. Tarkkuutta tietysti vaaditaan, sekin hyvä.

Itsekin mietin pitkään laitanko hymiön:

+-:-) paavi hyvällä tuulella. Vatikaanissa soi polkka.

Laitoin kuitenkin, ja hyvä niin?

Tykkään sun laatimista ristikoista! Ja hyvä niin! :)
26. Kotsa14.8.2003 klo 03:57
Tjooh, toki juomatavat ovat moukkamaiset, jos tapaa nauttia taskulämmintä kossua pullon suusta julkisella paikalla, ja julistaa pitävänsä sivistynyttä viinin siemailua (hyvässä seurassa juustojen ja henkevän keskustelun ryydittämänä) hanuristien hommana. Vaan kun tuo vihje-vastauspari leimasi moukiksi nekin, jotka eivät käytä lainkaan alkoholia, niin ehkei se ollut aivan loppuun asti ajateltu. Mutta tekevälle sattuu. En ole itse mikään hyvän maun mannekiini, ja silti teetti aikoinaan töitä keksiä ennenkäyttämättömät vihjeet edes yhteen ristikkoon kuussa. Normaalissa A4-ristikossa (esim. 23X17) on satakunta sanaa, ja monille usein ristikoissa toistuville sanoille on jo kaikki tyylikkät ja tyylittömät vihjeet käytetty - väkisinkin tahtoo tulla joko kuluneita tai tyylittömiä sekaan. Teemun tuotantovauhdilla - hänen kun pitäisi repiä leipä ristikoista, eikä vain sivuansioina voita sen päälle - ei taida kauheasti jäädä miettimisaikaa/vihje. Ja joka tapauksessa kuvittajan puolesta - kuka sitten olikin - kiitos siitä, että hänen ei tarvinnut taas kerran piirtää sitä iänikuista shakkisotilasta vihjeeksi moukalle...

Mitä lapsikasteen raamatuttomuuteen tulee, niin olen kyllä Harnen/Harneen linjoilla: ristikoissa ei pitäisi puuttua uskonkiistoihin, joissa on joskus käytetty oikein Raamattua lyömäaseena. Vahinko tosin oli varmaan sekin, eikä mikään uskon(sodan)julistus. Näin pienen kielialueen markkinoilla ei oikein kannata ryhtyä julkaisemaan erikseen kunkin uskontokunnan hyväksymiä ristikoita, joten jo kaupallisestikin on järkevää laatia ne suopean ekumeenisessa hengessä - silloin kun uskonasioihin viitataan.
Toisaalta... monikulttuurisuus kunniaan! Olisihan se avartavaa, jos lehtipisteen hyllyssä olisivat vaikka:
Iisakin Ortodoksiristikot
Sylvin Helluntairistikot
Krypto Vatikaani
Punainen Puolikuu ja Pelikaani
Kolmen Daavidintähden Suuri Ristikko Kipa
Hare Khristikot

Mitä eettisiin sääntöihin yleisesti ottaen tulee, myötäilen Anttia ja Jounia kuin pässi narussa: minusta terve maalaisjärki ja YK:n ihmisoikeuksien julistuksen yleiset periaatteet riittäkööt ohjeistoksi. Kenenkään uskontoa, (maailmankatsomusta), ihonväriä tms. älköön mollattako ristikoissa, mutta perustana pitäisi (minusta) olla aito toisten kunnioittaminen eivätkä säännöt. Tiukoilla säännöillä ei saa aikaan kuin kankean teennäistä toisten huomioimista, ja se on joskus pahempaa kuin (hyväntahtoinen) huumori.
Heti perään täytyy myöntää, että tuli aktiiviaikoina joskus itsekin tölvittyä savolaisia, turkulaisia ja ruåtsalaisia - mutta kun tarkemmin ajatellaan, niin sehän oli niille ihan oikein... ;)
27. Kravattimies14.8.2003 klo 08:10
Kaikenlainen syrjintä, jonka perusteena on rotu, ihonväri, sukupuoli, kieli, uskonto, poliittinen tai muu kanta, kansallinen, etninen tai yhteiskunnallinen alkuperä, omaisuus, vamma, syntyperä tai muu seikka on niin väärin kuin olla ja saattaa. Jos terroristit tekevät hirmutöitään, ei pitäisi koko uskontoa syyttää. Olen ollut kymmenen päivän lomalla Saudi-Arabian pääkaupungissa, olen ollut juutalaisten juhlaillallisilla, jossa kerättiin rahaa Israeliin, olen uskonnoltani katolilainen, yritän olla puolueeton tarkkailija, Fiksummat laatijat eivät vihjeytä näin:

HS kesäristikko 2230 "Vihreä vaara" : ISLAM
28. Zebraze14.8.2003 klo 12:43
Ristikoista tulee täysin mauttomia, jos vihjeytys on
kansakoulun ainekirjoitusten tasolla sisällöllisesti.
Siis minkäänlaisia omia kannanottoja, makuja, hajuja
ja elämää ei sallitaisi.

Ristikot itsessään ovat jo kielisyrjiviä - tosin Aulis
Lehdon ristikoissa saa ainakin muistella/opetella latinan
sanoja!

On erittäin vaikea laatia vihjeitä, jotka eivät loukkaisi
jotakuta. Minua ainakin ateistina voisivat loukata
raamatulliset vihjeet, mutta on joskus kiva selailla
Raamattuakin ja Koraania, vaikka lähdeluettelo
kummassakin on hyvin puutteellinen.
29. Markku Mäkelä14.8.2003 klo 14:40
Muistaakseni Pahkasika-lehti "mainosti" aikoinaan jotakuinkin seuraavasti; "kerro mikä on sinulle pyhää, niin teemme aiheesta pilkkaa seuraavassa numerossa"

Itse olen vihjekuvituksissani säästänyt irvailulta ainoastaan vammaisaiheet. Herkullisimmat "vitsikuvat" irtoavat yleensä aiheesta uskonto, ja sen mukanaan tuomasta totaalisesta typeryydestä ympäri maailmaa.

Niinkuin Zebraze tuossa ylempänä sanoi, niin on vaikeaa tehdä vihjeytystä joka ei ketään loukkaisi. Mutta hyvin taitavia ovat suurin osa suomalaisista ristikontekijöistä. Sen verran aneemisia, latteita, hajuttomia ja mauttomia on vihjeineen valtaosa julkaistuista suomalaisista ristikoista.
30. Kravattimies14.8.2003 klo 14:43
Mukava lukea, että olet samaa mieltä siitä, että Lehto on fiksu ja edellä mainittu uskonnollinen vihje oli loukkaava.
31. Kravattimies14.8.2003 klo 14:44
Oli Z:lle.
32. Kravattimies14.8.2003 klo 14:49
MM, piirroksesi ja vitsisi ovat ihan mahtavia. Jatka vaan samaan tyyliin tasapuolisesti kaikista. En ole ahdasmielinen.
33. Matti14.8.2003 klo 16:15
Minusta eettiset ohjeet ovat käsitteellinen mahdottomuus - asian subjektiivisuuden vuoksi. Esim: "Vihjeiden tulee pysyä hyvän maun rajoissa ...." Jokainen tietysti tulkitsee itse mitä tarkoittaa "hyvän maun rajoissa", ja näin ollen peilaa eettiset ohjeet omaa hyvää makuansa vastaan, jota hän noudattaa joka tapauksessa, ilman ohjeitakin

No joo, taisi mennä niin syvämietteiseksi, että karilleajon vaara on jo ilmeinen.
34. J Takala15.8.2003 klo 13:38
Aika harvoin törmää mauttomiin vihjeisiin kun en edes HS:n ristikoita ratko. Itse asiassa ei tule nyt ainuttakaan mieleen. MM:n ristikoiden pääkuvia olen joskus Seiskan(?) sivuilta (kaupassa tietenkin) selaillut ja itsekseni naureskellut. Varsinkin jokin aika sitten ollut käsityölehtiaihe huvitti. Samalla tuli kyllä mieleen, että onkohan toimitukseen tullut kyseisestä ristikosta vihaista palautetta.

Eräässä ristikossa oli muuten vihjeenä "roskalehti" ja ratkaisusanana Seiska.
35. J Takala15.8.2003 klo 13:41
Jos nyt tarkkoja ollaan, niin Seiskassa taitaa olla MM:n kuvittamia ristikoita, mutta laatijaa en muista. Ja tuskinpa muuten sitä vihaista palautetta ainakaan Seiskan lukijoilta tuosta aiheesta tulisi.
36. Jouni17.8.2003 klo 20:31
Ristikoiden suurkuluttajana olen huolissani siitä, että laatijoiden eettinen itsekritiikki kasvaa liian väkeväksi. Voitaisiinko ajatella, että hyvä idea pyhittää vihjeen?

Entä voitaisiinko ristikon päälle panna varoitus?

Odotan mielenkiinnolla, josko joskus saisimme Isojen poikien ristikkoja! (Hymiöitä perään, sihteeri!)
37. jupejus17.8.2003 klo 20:42
Sehän on mitä kukin kuvittelee.

Tulee 'vanha' vitsi mieleen vanhahkosta rovastista, joka täyttelee ristikkoa ja joka onkin ratkennut jo helko hyvin. Eräs kohta vähän mietityttää. Vihjesanana on "Lindallakin".
Kanttori tulee siihen ja rovasti kysymään: "Sanopas - vihje on Lindallakin ja alkaa V:llä ja päättyy U:n."
"VIULU, tietenkin", sanoo kanttori.
"Viulu", toistaa rovastikin huuli pyöreänä, "niinpä tietenkin. Sitähän minäkin. Ei kanttorilla sattuisi olemaan pyyhekumia?"
38. Titta17.8.2003 klo 20:43
K-18 varoitus ristikon päälle? Olisi se jännä nähdä, se varoitus... Luulen, että moisia ristikoita on kuitenkin turha odottaa S-lehdiltä. Tai mistä sitä tietää...

Onhan Paksussa Pelikaanissakin aina lastenristikko. Onko se siis perhelehti?
39. terok17.8.2003 klo 20:46
Omasta mielestäni tuon laatijoiden eettisen itsekritiikin kuuluu kyllä ollakin aika korkealle säädetty. Ristikolla on mahdollista vaikuttaa asenteisiin huomattavasti salakavalammin kuin tavallisella kirjoitetulla tekstillä. Ristikossa päähuomio on kuitenkin kiinnittynyt ratkomiseen, jolloin tuollaiset "vihreä vaara - ISLAM"- tyyppiset limbot voivat mennä läpi ilman, että ratkoja sitä itse edes huomaa. Jonnekin alitajunnan arkistoihin ne kuitenkin jäävät kummittelemaan.
40. Matti18.8.2003 klo 20:58
Anteeksi nyt tyhmä mutta täysin vakavissaan esitetty kysymys: Mitä vihreää in Islamissa?
41. Kravattimies19.8.2003 klo 07:25
Ei ole tyhmä kysymys ollenkaan. En tiedä sataprosenttisesti, onko vastaukseni oikea, mutta kerron kokemuksesta. Ennen matkojani en myöskään tiennyt, mikä merkitys vihreällä oli.

Vihreä on islamin symbolinen väri ja se esiintyy monien muslimimaiden lipuissa. Libyan lippu on kokonaan vihreä. Mistä syystä vihreä on symbolinen? Ehkäpä siksi, että se kuvaa elämää, vastakohtana hiekka-aavikoiden kuivuudelle.

Yöllä, kun lähestyy erämaan isoja kaupunkeja, saattaa lentokoneen ikkunasta nähdä allaan valtavan suuren ja kirkkaan smaragdinvihreän valomeren, joka jatkuu ja jatkuu. Se on oikein mahtava näky, joka tulee minareettien valoista. Moskeijoitahan on muutaman sadan metrin välein, jopa kymmeniä tuhansia suurkaupungeissa.

Toivottavasti tämä auttaa alkuun.
42. Kravattimies19.8.2003 klo 07:44
K-18 : Pecos Bill ja samat kirjaimet 2-17

Miehenpuolikkaita? (17)

Ajoissa (17)
43. Timppa19.8.2003 klo 09:51
Joskus vuosia sitten olen nähnyt varsin härskin ristikon, ainakin kuvitukseltaan. Lehti oli joku ns. miestenlehti, Jallu, Kalle, Urkki tms. Se kyllä sopi lehden linjaan...
44. Kravattimies20.8.2003 klo 05:27
Tuossa aiemmin oli minareettien valoista. Vähällä oli, ettei siihen vahingossa tullut Oulun urheilun mekka, mineRAATTI.
45. Pekka Pietari20.8.2003 klo 08:03
Miksi islam on vihreä? Tyhjentävän vastauksen tähän kysymykseen löydät netistä Värit islaminuskossa
-dokumentista, kts. www.coloria.net/kulttuurit/islam.htm!
46. Pekka Pietari20.8.2003 klo 08:05
Sorry: edelliseen nettiosoitteeseen tuli virhe, kun huutomerkkikin muuttui osaksi osoitetta. Pitää olla: www.coloria.net/kulttuurit/islam.htm
47. Matti20.8.2003 klo 15:52
Osoitteesta löytyikin perusteellinen selvitys Islamin vihreydestä, kiitos Pekka Pietari!
48. Kravattimies25.8.2003 klo 07:44
Zebraze kertoi, että hänestä olisi joskus kiva selailla Raamattua ja Koraania, vaikka lähdeluettelo kummassakin on hyvin puutteellinen.

Raamattua en ole vielä päässyt kannesta kanteen edes suomeksi, mutta Koraanin olen lukenut läpi englanniksi. Molemmat kirjathan ovat pitkäaikaisia myyntimenestyksiä, mutta Koraania on helpompi lukea. Molemmissa on kuitenkin sellaisia kohtia, jotka aiheuttavat riitoja, koska ne voi tulkita usealla eri tavalla.

Koraanini on Penguin Classics The Koran. Sen lopussa olevasta hakemistosta löysin sivunumerot, joilla kerrotaan väreistä. Kun luin uudelleen ne kohdat, niin näyttää siltä, ettei vihreällä värillä ole mitään erityistä merkitystä Koraanin mukaan, koska siitä ei mainittu sanallakaan.

Mielenkiinnon vuoksi tutkin myös kaiken muun kirjallisuuden, minkä olin tuonut mukanani islamin pyhästä maasta. Vihreän erityismerkityksestä ei ollut mainittu niissä.

Saudi-Arabian lipusta kuitenkin kerrottiin, että se on vihreä, kuten kaikki tietävät. Arabiankielinen teksti siinä tarkoittaa (suunnilleen) "On vain yksi Jumala ja Muhammed on Hänen sanansaattajansa". Lisäksi mainittiin, että lippu on ainoa lippu maailmassa, mitä ei koskaan saa pitää puolitangossa eikä taittaa. Siinä maassa on paljon tällaisia pikkutarkkoja uskonnollisia sääntöjä. Hyvinä puolina Riadissa oli arabien vieraanvaraisuus ja yleinen siisteys ja rauhallisuus kaikkialla. Esimerkiksi kultaesineet olivat pöydillä jalkakäytävillä liikkeitten ulkopuolella eikä kukaan ollut vahtimassa eikä varastamassa vaikka porukkaa siinä pyöri niitä katselemassa ja sovittelemassa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *