KESKUSTELUT > RISTIKOT > "VIITAMÄKEÄ"

2286. "Viitamäkeä"

Libero14.1.2006 klo 00:43
Kyse on Antti Viitamäen ristikosta Paksun Pelikaanin numerossa 5/2005 sivulla 31. Aloin "tutkia" sitä rutiiniluonteisesti saatuani ratkaisun tueksi, kun ällistyksekseni huomasin, etten tarvinnutkaan tukea kuin pariin kohtaan. Tästä syystä minua kiinnostaa, montako piirua helpompia "Paksun" visaiset ovat "Punaisen" visaisiin verrattuina?

Joka tapauksessa sävähdytti, kun tajusin napanneeni ainakin liepeen Antti Viitamäen ajattelutavasta, josta monet ovat täällä kirjoittaneet. Selväpiirteisessä ristikossa antoisia tuokioita tuottivat esimerkkivihjeet

ALUN PERIN NORJAN NIMINEN NEVIL, RATON HUTERA PIENI EDESSÄÄN,
KÖYHÄ LEENA, JOKA EI TULE SUORINTA TIETÄ ALAS ja
TAUTI ON POISSA DOORS-HAHMOSTA, SUOMEN DIETRICH.

Kun näissä kaikissa näyttää olevan kaksi erillistä vihjettä, joista toinen tuntuvasti helpottaa toista, niin olisivatko nämä kaikkein visaisimmassa olleet ilman tällaisia helpotuksia vai jokseenkin samanlaisia? Ensimmäinen ja kolmas olisivat minusta olleet vaikeampia ilman alkuosaa ja toinen ilman loppuosaa.

Pari vihjettä ja ratkaisusanaa kytköksineen ovat mietinnässä. Niissä ei liene silti mitään epäselvää: antavat vain odotuttaa.
2. Antti Viitamäki14.1.2006 klo 03:42
Vastaan tässä samalla kun yritän yön turvin opetella Poen Korppia huomiseen esitykseen:

Minua kismittävät huonot sanat.

Olen täällä monen kertaan todennut, minkälaisia sanoja huonoina pidän, joten en lähde sitä tässä taas selvittämään, mutta esimerkiksi nuo kyseiset sanat (Liberon kommentissa) kuuluvat minusta niihin "huonoihin". Läheskään kaikki eivät niitä sanoja tiedä.

Minun näkemykseni on että tuollaisia pitäisi laadittaessa välttää niin paljon kuin mahdollista - mutta, niin kuin olen täällä moneen kertaan valitellut, en edelleenkään ole niistä päässyt. Liian vähän rutiinia, tietenkin.

Toisinaan voi olla toki kyse siitä, että haen muitakin arvoja ristikkooni kuin vain hyviä sanoja - olen yrittänyt lisätä aukioisuutta, etsiä erikoisia kirjainyhdistelmiä tutuissa sanoissa ja saada sovitettua sekaan ainakin joitakin yleisiä suomen kielen sanoja joita en muista koskaan ristikoissa nähneeni - tai joita en ainakaan itse ole käyttänyt. Olen myös jo varmaan parin vuoden verran pitänyt linjanani samaa mikä Hyvösellä on ollut ties kuinka kauan: ristikon jokainen alue on yhteydessä muihin alueisiin muutenkin kuin piilokirjaimen kautta.

Välillä moiset periaatteet aiheuttavat vatsanväänteitä, mutta jos löydän jonkin keinon pitää niistä kiinni, niin saatan sitä käyttää - ja yleensä se "keino" on heikko sana. Punnitsen jonkin aikaa, onko se liian heikko, ja sitten kun päätän sen jäävän, iskee päälle se - yleensä vielä hankalampi - asia: sille pitää saada hyvä vihje.

No, jos laittaa oudolle sanalle tietovihjeen - sellainen on lähes aina mahdollista - pulmana on se että ratkoja ei vain yksinkertaisesti TIEDÄ koko sanaa. Hän ymmärtää vihjeen, tietää mihin se viittaa, mutta hän ei vain tiedä. Minusta vihjeet tyyliin "Ruotsin kuningas 17xx - 17xx" ovat yksinomaan armottoman tylsiä. Jos et tiedä, niin voithan aina yrittää selvittää sen kirjoista. Ei kiitos.

Vaan jos laitan oudolle sanalle sanaleikkivihjeen, voin olla kohtuullisen varma siitä että ratkoja - viimeistään sanan ratkettua poikittaisten avulla - tietää ratkaisseensa kohdan oikein - vaikkei hän itse sanaa tietäisikään. Mutta tällöin tylsää on se, että ratkojalla on edessään sana, jonka tietää olevan oikein, mutta hänellä ei ole harmainta aavistusta siitä mitä sana TARKOITTAA.

Niinpä - lähinnä jonkinlaisena tunnustuksena ratkojalle, että tiedän sanan olevan heikko - tapaan usein laittaa tuplavihjeen.

Libero on aivan oikeassa siinä, että sellaiset vihjeet ovat helpompia. Totta kai ne ovat. Mutta minusta tuntuu että minä en saisi mielenrauhaa, jos ratkojat joutuisivat arvailemaan.

Tietenkin osa vihjeistä jää AINA epäselväksi OSALLE ratkojista. Mutta sen seikan näen taas vaikeustasokysymyksenä - teen vaikeani sellaisiksi ettei niitä pysty kaikki ratkaisemaan, aivan samoin kuin kaikki muutkin vaikeita laativat. Jos jonkin ristikon pystyvät kaikki ratkaisemaan, minusta olisi määritelmänvastaista sanoa sitä vaikeaksi.

Mutta outojen sanojen kohdalla lipeän tuosta periaatteesta tämän verran: teen tuplavihjeitä. :-)
3. raukoo14.1.2006 klo 09:25
Miten Eki suhdautut , kun Viitamaki tekee ristikkoonsa näitä pieniä poikkeuksia .Ajatteletko kun se on Viitamäki niin menköön . Vai oletko vilpiittömästi iloinen , että joku keksii uutta. Koska mummothan ne ostavat ristikkolehden.
4. raukoo14.1.2006 klo 09:33
suhdaudut perhana sanoisi t
5. KP14.1.2006 klo 09:58
Älä huoli raukoo, ei mummot osta/ratko koviksia...
6. Eki14.1.2006 klo 10:10
En raukoon kysymyksiä ihan ymmärrä. Mitä tarkoittaa pieni poikkeus? Iloinen uudesta? Jokaisella laatijalla on hyvät ja huonot puolensa ja lisäksi jokaisen laatijan yksittäisellä ristikolla on hyvät sanat/vihjeet ja huonoimmat sanat/vihjeet (huonoimmat ei välttämättä tarkoita samaa kuin huonot). Jokainen laatija myös tahallaan tai tahattomasti tuo ristikkorintamalle uutuuksia, joista osa lopulta toimii ja osa ei. Toimimattomimmat poistetaan jo tsekkauksen yhteydessä.

Viitamäen Punaisen Pelikaanin 1/2006 aukeamaa on täällä kehuttu maasta taivaisiin. On mainittu, että siellä oli yksi outo sana, jolla kuitenkin oli mainio vihje. Olisi varmaan ollut kaikille tosi fiksua takertua tuohon ja käskeä "parantamaan" ristikko siltä osin. Mitähän olisi jäänyt jäljelle? Joko parempi ristikko tai todennäköisemmin keskimäärin huonompi. Ja Viitamäellä huonompi teatteriesitys seuraavana iltana?

Olen ennenkin sanonut, että puutun aika vähän laatijoitteni ristikoihin. Mieluummin kerron, että tuosta en tykännyt, joten mietipä vielä, kannattaako ideaa toistaa tai sanaa uudelleen käyttää. Joskus laatija korjaa sen sittenkin jo tuohon ristikkoon, yleensä se jää mietittäväksi jatkotöihin.

Tietysti jo laatijoita talliin valitessani pohdin, millaisia ristikoita häneltä odotan tulevan. Varsinkin alkuvaiheessa pitää olla auliutta muutosehdotuksiin ja kehitystoiveisiin. Mutta pohjalla pitää olla jo taitoa tai ainakin selkeää sanallista lahjakkuutta.

"...mummothan ne ostavat ristikkolehden." Mummot ovat ihan samanlaisia asiakkaita kuin vaarit ja lapsenlapsettomat. Eilen meillä oli naistaksikuski, jolla oli kymmenen lastenlasta. En tiedä, harrastiko hän ristikoita (eivät tulleet puheeksi tällä kertaa), mutta vireä mummo oli kumminkin. Muutaman vuoden sisään joutunen itsekin mummo vierelläni yöni nukkumaan.
7. raukoo14.1.2006 klo 13:11
Jos Viitamäen ristikot ovat Eki sinusta hyviä, niin eihän ole järkeä tehdä ratkottavia ristikoita niille ns mummoille
8. raukoo14.1.2006 klo 13:15
Muistan että oma viitamaen ratkomiseni loppui johonkin idioottisanaan tyyliin -sari
9. Eki14.1.2006 klo 13:17
Viitamäki osaa tehdä ristikoita helpoista visaisiin. Koska hän on visaisten erikoismies, hän ajanpuutteen takia on viime aikoina tlaatinut/toteuttanut lähinnä niitä.

"...johonkin idioottisanaan tyyliin -sari." Tuota ei ymmärrä Erkkikään.
10. raukoo14.1.2006 klo 13:36
no kaivoin liian syvältä
11. Eki14.1.2006 klo 13:50
Minulla on edelleen ymmärtämisvaikeuksia.
12. Libero14.1.2006 klo 13:59
Antti Viitamäki:

Ajoitinpa huonosti kysymykseni.

En itse pitänyt (tietenkään) kyseisiä ratkaisusanoja huonoina. Olen tällä palstalla olleista kirjoituksistasi lukenut periaatteistasi ja tavoitteistasi, joten sen perusteella olisin voinut ymmärtää, etteivät ratkaisusanat olleet sinun mieleisiäsi.

Tarkoituksenani ei ollut sormella osoittaa mitään erityisiä poikkeuksia, kun olen toistaiseksi onnistunut niin vähän ratkomaan visaisia ristikoitasi. Nuo vihjeet vain jäivät monimuotoisuudessaan ja kekseliäisyydessään raksuttamaan. Olen edelleen tyytyväinen, kun sain tämän ristikon ratkotuksi. Olen hyvilläni perusteellisesta vastauksesta ja pahoillani työrauhan rikkomisesta.

Eki:

Voisitko sinä vastata ensimmäiseen kysymykseeni tuosta eri Pelikaanien visaisten vaikeustasosta? Tiedän, etten uskalla edes yrittää aloittaa ratkoa tuota Punaisen Pelikaanin visaista aukeamaa. Kannattaisiko uskaltaa yrittää aloittaa ratkoa? Minua kiinnostaa, montako tähteä vähemmän Paksun Pelikaanin visaisissa olisi, jos niitä olisi.
13. Eki14.1.2006 klo 14:05
Libero. Välttämättä niissä ei ole mitään eroa. Kuitenkin kevyenä perusajatuksena on, että Punaisessa ne olisivat piirun verran (mitä se ristikossa tarkoittaakaan) visaisempia. Osa visaisten laatijoista ei tiedä, kumpaan lehteen ristikko menee ja vaikeuden tarkka arviointi ei visaisimmissa ole helppoa.
14. raukoo14.1.2006 klo 14:11
jos teillä on pokkaa haukkua kp : tä niin , minusta kaikki opettajat todella suck . todella
15. Matti14.1.2006 klo 14:17
Eki, ole huoletta, mummon vieressä nukkuu oikein hyvin.
16. Jukkis14.1.2006 klo 14:20
Jännäksi menee: Kauanko kestää, ennen kuin nimimerkki "raukoo" saa aikaan ensimmäisen viestin, jossa on
a) edes joku tolkku sisällössä
b) edes joku tolkku kirjallisessa esitystavassa.
17. Tuomas L.14.1.2006 klo 14:24
Niin, tarkoittikohan raukoo tosiaan, että SARI on idioottisana? Varmaan kaikki Suomen Sarit ovat tästä mielipiteestä hyvin mielissään.
18. Isoisoäiti14.1.2006 klo 17:16
raukoo ja kp, mummot ostavat ja ratkovat, punaiset ja pak- sut, iisakit, pehmikset ja kovikset, ihan siitä vain. Mummo
varoo visusti ostamasta mitään helppo etuliitteellä varustet-
tua yms. lehdykkäkuvioilla koristeltuja ristikkojulkaisuja.
Laatua ja älykkyyttä, hienoja kierouksia ja miksei tiettyä yleissivistystä ja hyvää huumoria ristikoissa - siitä me mum- mot pidämme. Aivan turhaa aliarvioida mummoja !
19. Matti14.1.2006 klo 17:40
Hyvä Isoisoäiti! Tämäntyyppistä kommenttia tähän kaivattiinkin.
20. Eki14.1.2006 klo 17:44
Näin on!
21. kp14.1.2006 klo 17:44
Isoisoäiti en purematta niele tuota kommenttiasi...
-Vaikuttaa ihan ykiampuvalta...
22. Utala Katala14.1.2006 klo 17:53
kp, sullako ei sitten ammu yli?
23. Eki14.1.2006 klo 18:10
Silloin erään mummon kommentti kelpasi kp:lle oikein hyvin, kun mummo kuulosti olevan samaa mieltä hänen kanssaan. Siihen kommenttiin tuli vedottua useampaankin kertaan.

Tietysti pitäisi tietää, mitä ykiampuva tarkoittaa. Ehkä siinä piilee universumin avaimet ja kaikkivoipa viisaus.
24. Jaska14.1.2006 klo 18:54
Muistelen muuatta miekkosta maalta, mielestään mainiotakin. Merkillisesti myrtyi myöhemmin mies. Mitä mahtoikaan mielensä mustissa mujuissa muhia? Murjoiko maailma, murtiko mytyksi maahan? Mahdollisesti. Myötäänsä mutisee, murisee, marisee, mestaroi mielikseen muita. Menisipä miehemme mentorille, mahtaisi mukavaksi muuttua. Mummojen malliin! Mummelit mahtavia! Mammoitta, mummoitta mieletön, mieletön maailma! Mummojen morkkaus MAUTONTA!
25. tero14.1.2006 klo 21:54
En ole vielä tuonne visaisiin aukeamiin asti päässyt, kun älli loppui jo 2 tähden ristikoissa. :(
No, sainpahan muutaman alkupäästä tehtyä kuitenkin, joten olen ostokseeni tyytyväinen ja aion vielä jonkun hetken yrittää noita hankalampiakin.
26. kp14.1.2006 klo 22:06
Ei minulla mitään mummuja vastaan ole.
-Päinvastoin mukavia ovat. Ihmettelin ääneen tuota...
kun nuoremmatkaan eivät saa koviksia täyteen....
27. iso S14.1.2006 klo 22:14
Ei ole mitään mummuja vastaan, mutta selkeä asenne on: "kun nuoremmatkaan eivät saa koviksia täyteen". Eli kokemus ja kymmenien vuosien harjoitus on merkityksetöntä, höppänöitä ovat nyt he? Mahdollinen järki on päästä haihtunut?
28. raukoo14.1.2006 klo 22:32
mummot ovat tosi kingejä . Eikai nyt tullut vaikeuksia ymmärtäå ?
29. raukoo14.1.2006 klo 22:37
isoisoäiti>jännä että helppo sana edessä myy lehteä
30. Libero14.1.2006 klo 22:42
Anteeksi nyt, mutta en kikatukseltani tahdo saada tätä kommenttia kirjoitetuksi. Mikä tuossa alkukommentissani ja Antti Viitamäen vastauksessa aktivoi tällaisen mummoteemakeskustelun?

tero: Aivan suotta ajattelet, että älli loppui. Älli on uusiutuva luonnonvara. Seuraavaksi kerraksi sitä taas riittää ja sitä seuraavaksi ehkä vielä entistä enemmän. :)
31. raukoo14.1.2006 klo 23:32
>libero hihittele vaan ,se on vissiin sun homma.
32. raukoo14.1.2006 klo 23:40
jukkis> olen kirjoitttanut niinkuin ajattelen , mutta minua vituttaa sinun tapaiset .
a: ymmärrätkö tämän
b:entäs tämän
jos ymmärsit niin kaikkea hyvää sinulle.
33. Antti Viitamäki15.1.2006 klo 01:19
raukoo:

Yhdessäkään ristikossani ei ole ollut ratkaisusanaa -SARI. En ole koskaan tullut laittaneeksi tavuviivaa ratkaisukirjaimeksi, enkä ymmärrä miten tuollainen sana voisi edes olla ristikon ratkaisusana. Tältä osin tuo viestisi jäi minulle mysteeriksi, ja nähtävästi useimmille muillekin.

Seuraava viestisi "no kaivoin liian syvältä" ei millään tavalla avaa ensimmäistä viestiäsi. Jos tosiaan kirjoitit niin kuin ajattelit, niin ehkä se olisi pitänyt kääntää ajatuskielestäsi johonkin yleisempään kieleen?

Niin kuin Ekikin totesi, teen tällä hetkellä ajanpuutteen vuoksi lähinnä (ellen pelkästään) visaisia. Niille on oma ratkojakuntansa, jossa varmasti on kaikenikäisiä ihmisiä kaikilta elämän aloilta. Punaisen Pelikaanin kannessa lukee yleensä teksti "helpoista huippuvisaisiin" - tietää ken ostaa, että viimeiset tehtävät eivät ratkea noin vain.

Kyse ei ole siitä että visaisten laatijat olisivat erityisen ikäviä ihmisiä, jotka eivät ajattele "tavallista ihmistä" tai "keskivertolaatijaa" lainkaan. Visaisille ristikoille on tilausta - niinpä jotkut ristikkolehtien tekijät niitä lehtiinsä laittavat. Ja jotkut laatijat yrittävät parhaansa mukaan tyydyttää visaisten ystävien "haasteenkaipuuta".

Itse näen visaisten laatimisen eräänlaisena pelinä tai leikkinä laatijan ja ratkojan välillä. Uutta on kyettävä luomaan koko ajan, koska joka ainoa kikka vanhentuu ja muuttuu helpoksi hyvin nopeasti.

Ilman muuta tehtävä voi olla kutakuinkin käsittämätön, jos ei ole visaisiin aiemmin koskenut. Laatijoilla on lisäksi erilaisia tyylejä - jotkut ratkovat minun visaisiani paljon nopeammin kuin jonkun toisen keskitason tehtäviä, ja päinvastoin.

Ja mitä ihmettä tarkoittaa "jos Viitamäen ristikot ovat sinusta hyviä, niin eihän ole järkeä tehdä ratkottavia ristikoita niille ns mummoille"? Eikö nyt ole päivänselvää, että on olemassa kaikentasoisia ratkojia, ja kaikille tehdään ristikoita kysynnän mukaan? Harjaantuneet ratkojat eivät välttämättä saa mitään erityistä tyydytystä siitä, että voivat kirjoittaa helpon ristikon täyteen vaikka rivi riviltä - mutta joillekuille kaikkein helpoimmatkin tehtävät voivat olla mukavaa ja sopivan haastavaa ajanvietettä.

Itse kehittäisin erityisen mielelläni taitojani helppojenkin laatijana, mutta kun ristikontekopäiviä on nykyään pari kolme kuukaudessa, niin ei vain ehdi.

Ja kun ottaa huomioon sen, mistä tässä säikeessä oli keskusteltu aiemmin, niin en myöskään ymmärrä miten mikään tässä liittyi KP:n mahdolliseen haukkumiseen.

KP:n ristikoita on näillä sivuilla kyllä ruodittu varsin paljon, mutta mielestäni kritiikki on kohdistunut ihan muualle kuin hänen tehtäviensä vaikeustasoon. Suurin osa KP:n kanssa käydyistä keskusteluista on minun nähdäkseni liittynyt fakkisana-asiaan ja yleisesti siihen, minkälaisia sanoja ristikoissa kenenkin mielestä voi olla ja minkälaisia sanoja pitäisi ehkä välttää. Tuon aiheen suhteen näillä sivuilla käyvät ovat varsin usein olleet eri mieltä KP:n kanssa. Se ei sinällään ole vielä haukkumista.
34. Jukkis15.1.2006 klo 09:52
Nimim. raukoo: "olen kirjoitttanut niinkuin ajattelen".

No hyvä että ongelman (eli tolkun puuttumisen) syy selvisi.
35. Teppo15.1.2006 klo 10:00
Huomenta kaikille! Hauskoja edelleen nuo Antin novellit. Näinkin ajatteli raukoo tässä taannoin, kun myös **tutti:

http://www.sanaristikot.fi/keskustelut/index.php?r yhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=2159&alku=30&t =k1
36. raukoo15.1.2006 klo 12:22
Oli vuosi 98 mykersin paksua pelikaania ja silloin tuli vastaan Viitamäen ristikko , joista olin aikaisemmin nauttinut/ihaillut .mutta missä se raja on näihin pitkiin sanoihin , koska tuntuu aika huvittavalta työntää keksittyjä 8-10 sanoja ja laskea niiden keskipituus . Anteeksi että olen käyttänyt genitaalia säikeessäni toistuvasti
37. raukoo15.1.2006 klo 12:27
Jukkis>hyvä että ymmärrät venytetyn päivän jälkeen seuraava päivä
38. x15.1.2006 klo 12:39
Mitä "keksittyjä" sanoja siellä oli?
39. raukoo15.1.2006 klo 12:45
tyyliin a lamppuasema
40. raukoo15.1.2006 klo 12:48
kopioin ihan suorasti Erkkiä tuota minun kirosanaa
41. Eki15.1.2006 klo 12:50
Enpä usko, että Viitamäeltä löytyy esimerkin kaltaisia keksittyjä sanoja. Monet laatijat - etenkin visaisissa - ovat käyttäneet yleisesti tunnettuja lyhenteitä sanojen osana. Tuo "tyyliin a lamppuasema" on erittäin huono esimerkki, jos kaikki Viitamäen käyttämät ovat sitä parempia, kuten tvvastaanotin. Oikeita esimerkkejä kehiin, jos kritisoidaan!

Onhan monien laatijoiden helpoissakin ristikoissa sellainen iänikuinen hauskuus kuin tt-ajot (jotka nykyisin lyhennetää rr).
42. Eki15.1.2006 klo 12:52
"kopioin ihan suorasti Erkkiä tuota minun kirosanaa"

Puhu nyt, hyvä mies, selvää suomea! Tuo a lamppuasema -viesti on ainoa, jonka olen kokonaan ymmärtänyt.
43. raukoo15.1.2006 klo 13:19
minä hyvä mies puhun suomea . Se lause seuraa pidennettyä torstaita oli sinun vihje, Tämän jälkeen ouhun selkosuomea
44. Eki15.1.2006 klo 13:22
Yhä isompi "täh???"
45. raukoo15.1.2006 klo 13:33
mitäpä laittelet tommosia vihjeitä. Niin täh täh
46. Antti Viitamäki15.1.2006 klo 13:38
Uskotko, raukoo, että kommenteistasi ei oikeasti TAJUA, mitä ne tarkoittavat? Ei siis millään pahalla, mutta on kauhean vaikea keskustella, kun ei ymmärrä.

Mitä tarkoittaa "Se lause seuraa pidennettyä torstaita oli sinun vihje, Tämän jälkeen ouhun selkosuomea" - minä en ainakaan ymmärrä.
47. RA15.1.2006 klo 13:43
Hep, heleijaa!
Nyt ymmärsin JO tuon raukoon 12:27 viestin: Jukkis>hyvä että ymmärrät venytetyn päivän jälkeen seuraava päivä
=
Jukkis, hyvä että ymmärrät, "venytetyn päivän jälkeen seuraava päivä"!
=
Jukkis, hyvä että ymmärrät, toope!

Raukoo lainaa siis yhtä Ekin? ristikossa ollutta vihjettä!
48. Eki15.1.2006 klo 13:44
Ilmeisesti minulla on jossain ollut vihje "pidennettyä torstaita seuraa seuraava päivä" tai sinne päin ja vastaus on toope. Onko raukoo yrittänyt nerokkaasti sanoa minua/meitä toope(i)ksi?
49. raukoo15.1.2006 klo 13:47
kyllä minä tarkoitin itseäni.
50. raukoo15.1.2006 klo 14:03
anssi> koitan selventää tekstiäni
51. Isoisoäiti15.1.2006 klo 14:55
puuttuu vielä keskusteluun:

kp:lle, voit ihan rauhassa nieleskellä ja ihmetellä, kyllä ne
kovikset selvitetään, joskus työllä ja tuskalla mutta kuitenkin.

raukoo:lle, tämä mummo on pelkästään iloinen helppojen
korkeista myyntiluvuista. Osa niiden ostajista ja ratkojista
on, aikansa helppoja ristikoita selvitettyään, valmiita osta-
maan ja etsimään vaativimpia laadintoja.

Antti Viitamäelle, pahoittelen omalta osaltani tätä mummo-
sotkua. Olen aina ihaillut laadintojasi ja selvittänytkin melko
monta kokonaan, joskus pitää ottaa aikalisä ja jopa luovut-
taa, mitäpä siitä.
52. raukoo15.1.2006 klo 16:55
Isoisoäiti>se on markkinatalous joka jyllää ei sdp ei kokoomus ei keskustapuolue .
53. Eki15.1.2006 klo 18:38
Puhutaanko mieluummin ristikoiden laadusta ja koko kentästä, ei vain rahasta? Jos kaikki ristikot olisivat helppoja (no, kaikki helpoiksi väitetyt eivät helppoja ole), olisiko kaikki siis taloudellisesti kunnossa jokaisella?
54. raukoo15.1.2006 klo 19:05
minusta tämä kesäpäivien ristikkolaadinta pohjasysteema olisi mainioin tapa arvioida sitä miten tehdä helppo(sanastoltaan) ja vaikea tyyliin Vuokila/ Viitamäki
55. Eki15.1.2006 klo 19:10
Kerro lisää!
56. raukoo15.1.2006 klo 19:31
Olen sanonut helppo on vaikeampi laatia kuin vaikea . Se olisi todistettavissa näin että sama pohja annetaan eri laatijoille, niin uskoisin että atat & tait tulevat sinulta & Viitamäeltä.
57. raukoo15.1.2006 klo 19:31
Olen sanonut helppo on vaikeampi laatia kuin vaikea . Se olisi todistettavissa näin että sama pohja annetaan eri laatijoille, niin uskoisin että atat & tait tulevat sinulta & Viitamäeltä.
58. Eki15.1.2006 klo 19:36
Ja nyt pitää ymmärtää, että me teemme huonompia laatimuksia, kun päästämme atat ja tait?

Tait on mulla joskus, atat ei koskaan.
59. raukoo15.1.2006 klo 19:48
tait , ei koskaan. Atat uskoisin ei koskaan.
60. Hui_hai15.1.2006 klo 20:03
Hmmmh. Tässä on muutama vuosi taitettu peistä hyvän ristikon määritelmästä eikä ehdottomaan yksimielisyyteen ole vielä päästy edes siitä mikä ristikko. Nyt edellä olevan perusteella pitäisi päästä selvyyteen kuka tekee parhaat ristikot:=D

Ainoa tulos saadaan antamalla kaikille kisaan halukkaille sama pohja ja sama laadinta-aika, jonka jälkeen ristikot julkaistaan ja järjestetään äänestys voittajasta. Tosin tässäkin tapauksessa voittaja saattaa ratketa sen mukaan missä äänestys pidetään. Siis onko äänestys jossain kaupallisten toimijoiden ristikkolehdessä, sanaseppojen kerholehdessä, Ilta Sanomissa vai Internetissä. Mutta olisihan meille taas hauskaa ja mieltä virkästävää debattia luvassa uskoisin ;)
61. Eki15.1.2006 klo 20:10
Olen valmis asettumaan kenen tahansa kanssa viivalle (en pöyhkeästi vaan nöyrästi) ja puolueeton raati tsekkaa sanojen laadun.

Vai onko olennaista, kuinka iso prosentti kansasta tietää sanat, joita on käytetty?

Eräs ulkopuolinen näkemys taas on, että eivät ristikoissa käytetyt sanat ole fakkisanoja, jos vihje ei ole fakkiintunut (eli sanan Ilek vihjeeksi käy LUISTO TAKAA, koska se "ei ole vaikea".

Monia on mielipiteitä jo tässä.
62. iso S15.1.2006 klo 20:12
"Olen sanonut helppo on vaikeampi laatia kuin vaikea."

Minä olen sanonut että hyvä helppo on vaikeampi laatia kuin huono visainen. Tämä muistutukseksi ja erotukseksi, ettei jollekin tulisi sellainen hassu luulo että esiintyisin kahdella nimimerkillä, joista toinen raukoo ja toinen laukoo.

Hui_hai: joo, pitäisikö tehdä viiltävä analyysi ++juh:ia parodisesti mukaillen? Ei kai, mutta lauon silti.

Ensin on selvitettävä:
1. Mikä on ristikko
2. Mikä on hyvä
3. Mikä on paha
4. Kuka on ruma (ristikkotyyliltään)
63. raukoo15.1.2006 klo 20:23
niin Erkki ja Anssi & kp sama pohja sama aika teidän sanasto ja minun sanasto.
64. raukoo15.1.2006 klo 20:34
no kp vastaa tuskin haasteeseen , mutta Teemu Pallonen.
65. Eki15.1.2006 klo 20:34
Sopiihan se. Järkätään vaikka Mikkelissä, niin kp:kin pääsee paikalle. Mutta lopeta tuo anssittelu, se on äärimmäisen mautonta.
66. raukoo15.1.2006 klo 20:48
En uskalla Joutsia herätellä. Hyvä että Vuokila heräsi.Nuo kurkot,
67. raukoo15.1.2006 klo 21:23
menen äärimmäisyyksiin ,mutta en ole anssittellu ketään se on ihan toinen asia kuin Erkittely . jurp
68. raukoo15.1.2006 klo 21:26
Anteeksi Antti
69. jupejus15.1.2006 klo 21:33
Mikä tekee laadintasanastosta helpon tai vaikean.

Eikö visaiseen tai helppoon ristikkoon, kumpi niistä tulee, vaikuta ainoastaan vihjeytys.

Eli rautalangasta ;)
Hyvä sanasto voi olla sama helpossa että vaikeassa.
Huono sanasto voi olla sama helpossa että vaikeassa.

Eli laatimiseen, laatiiko helppoa tai vaikeaa, ei vaikuta sanasto, vaan vihjeytys. Sanastoa voi tietenkin laatija ajatella visaisesti jo vihjeyttäen, tai vastaavasti helposti vihjeyttäen, mutta eihän sen pitäisi vaikuttaa suoranaisesti sanaston laatuun.
70. Taata15.1.2006 klo 21:40
Juttu ei mene enää säikeen otsikon mukaisesti...
Voisiko sitä muuttaa tai tehdä uusi säie tai siirtyä tuonne säi-
keeseen: Mikä on ristikko... kun puhutaan osittain ainakin
samoista asioista ja samat henkilötkin vai?

Selkeyttäisikö peliä? Nyt saa pomppia säkeistöstä toiseen
taatat ja aatat...
71. Eki15.1.2006 klo 21:41
Kyllä, jupejus, olen pääosin ihan oikeassa. Mutta siitähän on lähinnä kp:n kanssa oltu ihan eri mieltä, mikä on hyvä/helppo sana.
72. raukoo15.1.2006 klo 21:56
Olen huomannut että kp on parantanut laatimuksiaan. Uskon tämän palstan sen syyksi tai parannukseksi.
73. Eki15.1.2006 klo 21:58
Minä tietysti yritin sanoa jupejusille: "...olet oikeassa..."
74. ö15.1.2006 klo 22:19
Sitä sattuu, Eki. Väitetään, että Kekkosen testamentti alkoi sanoilla "Jos minä kuolen...".
75. raukoo15.1.2006 klo 22:57
Eki koko suomi huomasi töppäyksesi . Ei sitä voi kuitata noin vain . Mikkeli häämöttää.
76. Eki15.1.2006 klo 23:06
Moinen ei kaipaa kommenttia.
77. iso S15.1.2006 klo 23:10
Uho on niin kova että olisin utelias tietämään kuka aukoo sanaista arkkuaan nimimerkillä raukoo? Ei ole pakko paljastaa, mutta käry käy kuitenkin jos Mikkeli toteutuu.
78. Juhani Heino15.1.2006 klo 23:54
Iso S, käväise tsätissä - sieltä raukoo löytyy usein, profiileineen.
79. RA16.1.2006 klo 00:09
Eikä kai kukaan voine muita/meitä pahantahtoisuudesta tai kieroista motiiveista syyttää, kun raukoon kanssa on kuitenkin ihan vilpittömästi YRITETTY keskustella.

Antti yritti. Eki yritti. (Minä ja) Muutama muukin.
80. Hui_hai16.1.2006 klo 00:18
Toivottavasti saadaan laatijoiden välinen kisa aikaiseksi ja sinne sellainen tuomarointi, että kaikki osapuolet tuomaroinnin hyväksyvät. Jäämme mielenkiinnolla odottelemaan.
81. Eki16.1.2006 klo 00:32
Alustan Mikkeli-aiheen omaan säikeeseensä.
82. iso S16.1.2006 klo 07:59
Juhani Heino: tsätissä en ole käynyt enkä toista kertaa mene, kuten lystikäs sanonta kuuluu. Minun tikapuuhermostolleni riittää tämä "virallisempi" puoli. Koen asian niin että täällä keskustelevat asiat ja asian vieret, siellä ihmiset, eli tsättiminen on liian tuttavallista. Olo on turvallisempi kun säilyttää oman tutun piirin ulkopuoliseen kavalaan maailmaan riittävän etäisyyden.
83. raukoo16.1.2006 klo 13:10
minun profiili : luiska otsa , alkukantainen käyttäyttyminen.
Aivan varmasti keskustelen . Nyt puhun Suomea
84. Eki16.1.2006 klo 13:22
Parasta suomea, mitä raukoolta on saatu. Vain yksi possessiivisuffiksin puutos, yksi t liikaa ja kieli isolla initiaalilla.

;)
85. raukoo16.1.2006 klo 14:49
ja se t liikaa otsassa ,ei suhtautumisessa muihin täällä liikkujiin .
86. raukoo16.1.2006 klo 14:56
Hyvä Erkki Vuokila , kirjoitinko tämän oikein? Tuo sana joka alkaa p: llä ; se pitää hakea ruotsinsanastosta . Pitäisikö ruotsinsanasto kirjoittaa isolla.??
87. Eki16.1.2006 klo 15:09
Nyt taas mennään pikkuisen vaikeatajuiseksi. Kysy selvästi. Kyllä me siis puhumme suomea emmekä Suomea, mutta samapa tuo.
88. raukoo16.1.2006 klo 15:19
no samapa se. Nyt tulee suomea . : Se että onko Mikkeliin mänijöetä?
89. Eki16.1.2006 klo 15:23
Se on toinen säie ja asia ei ole niin yksinkertainen, kuten jo totesin. Ei se hokemalla parane. Mutta mukaan ollaan tulossa.
90. raukoo16.1.2006 klo 15:43
Mikä oli hokemista . Nyt tulee suomea?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *