KESKUSTELUT > RISTIKOT > "...TÄÄLLÄ EI OLE KAIKKI ASIAT KUNNOSSA..."

2269. "...täällä ei ole kaikki asiat kunnossa..."

Eki7.1.2006 klo 11:17
Kun tästä asiasta keskustellaan otsikon ”Hesarin ristikot” alla, pitäisikö siirtyä omaa säikeeseen? Otsikon varastin nimimerkiltä Taata, joka kertoo vierailleensa täällä vasta vähän aikaa eikä ole juuri lukenut vanhoja säikeitä.

http://www.sanaristikot.fi/keskustelut/index.php?r yhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=1549&alku=0&t= k1

Kun sivut avattiin, tänne ilmestyivät heti alkuun mm. vakiovieraat Jukkis, Matti Keravalta, Pena Porvoosta ja Jouni. Kaikki he olivat minulle entuudestaan tuntemattomia. Nykyisin olen tavannut heistä osan ja kaikista en vieläkään tiedä edes henkilöllisyyttä. Kaikki ovat vielä mukana, osa uudistuneilla nimimerkeillä. Hei kaikille, olette mukavia ihmisiä, vaikkette aina samaa mieltä kanssani! Teidän kanssanne on ollut rattoisaa(kin) tehdä tätä sivustoa.

Laatijoita ilmeistyi ensin etenkin yhdestä "kilpailevasta" leiristä: OSui (sittemmin iso S), JTakala (sittemmin JTak), ile ja just. Hei kaikille, olette mukavia ihmisiä, vaikkette aina samaa mieltä kanssani! Teidän kanssanne on ollut rattoisaa(kin) tehdä tätä sivustoa.

Oman leirin laatijat tulivat mukaan hiljakseen, kun kysymyksiä alkoi tulla heille henkilökohtaisesti tai muuten vain innostuivat asiaan. Osalla heistä ei ole nettiyhteyttä, osa ei tykkää kirjoittaa julkisesti. Onko, kuten vastikään väitettiin, tosiaan hienompaa olla kirjoittamatta tänne mitään kuin kertoa ajatuksiaan ja paljastaa työnsä saloja? Suurin osa täällä käyvistä pitää esim. Antti Viitamäen ”novelleista”, mutta pari ilkkujaakin löytyy.

Leirit eivät muuten ole mitenkään itsestään selvät. Heikki Lavonius, joka piirtää Sanaris Oy:lle Iltistä, laatii ja piirtää Iisakille. Alf Simberg, joka laatii Sanaris Oy:lle lähinnä koviksia ja ruotsinkielisiä ristikoita, sama juttu. Juha Hyvönen siirtyi aikoinaan Pelikaaneista Iisakkiin, mutta yhteistyö Sanaris Oy:n kanssa muilla sektoreilla jatkuu.

Miten kaikki asiat voisivat olla kunnossa, kun kuka tahansa (se yksi pois suljettukin toisen nettiyhteyden kautta) voi kirjoittaa mitä tahansa? Törmäämme aina välillä mm. väitteeseen, että täällä haukutaan puolueellisesti. Minusta nämä sivut ovat pysyneet kohtuullisesti asiassa. Voin kuitenkin sanoa, että sirkkelisahaajan sormin ei pysty laskemaan niitä kertoja, jotka olen meinannut sulkea sivut väliaikaisesti tai lopullisesti.

Täältä on ”savustettu” ihmisiä pois? Onko tosiaan? Ketkä muuten lasketaan savustajiin? ”Hovin” väki? Niinpä tietysti.
2. Taata7.1.2006 klo 12:32
Taata oli taas väärällä linkillä vai säikeiksikö näitä kutsu-
taan, mutta ei kuitenkaan säkeistöiksi kuten värssykirjassa?
Huithait Taata mittään välittää, jos juttua lainataan peräti
otsikkoon saakka. Sehän on ihan kunnia-asia olla näkyvällä
paikalla framilla kuten napamiehet ikään, vaikka välillä voidaan napasiaksikin eli pekariksikin haukkua kuten Ekin opuskin opettaa noita nimiasioita.

Tässä pitää jatkuvasti opiskella, että edes entinen taso säilyisi eikä valuisi kuten Aulis aivan tuonne aluskasvillisuu-den sekkaan, jolloin joku mustetahrakin on kuulemma mi-
tä hienoin vihje etsittävälle sanalle ja että vallan suurennus-
lasia tarvitaan ja pitää lehteäkin välillä ainakin 90 astetta
käännettämän vihjeen selvittämiseksi. Se kuulostaa monta
kertaa vihjeen selvittäminen olevan vaikeampaa kuin itse
haettavan sanan, vaikka asian luulisi talonpoikaisjärjellä
olevan pikemminkin päinvastoin, mutta tähän sitä vain on
tultu ja tämän kanssa on elettävä.

Taata on ajatellut naulaavansa omat teesinsä seinälle tai
pikemminkin kopioivansa toisten antamia ristikkosääntöjä
omilla kommenteilla varustettuna Taatan tapaan sanotaan-
ko viikko per sääntö, jos Luoja suo ja palstatilaa irtoaa?
Saapa nähdä tuleeko tuostakaan mitään...

Minäkin jo aiemmin ajattelin, että se HH voi olla vaihtanut
nimimerkkiä ja yhteyttä ja olla täällä keskuudessamme sitten
niin tyytyväisenä kuten alaisensa Juhani antoi ymmärtää.
Taata ei kuitenkaan ole Henry. Siitä olen ainakin varma, jos
joku nyt sitä sattuisi epäilemään. Minun pitäisi nähdä hänen
luomuksiaan, jos aikoisin miestä arvostella tai arvostaa.

Nyt Aata nousi ylös ja rupesi teetä kokkaamaan...
3. Hui_hai7.1.2006 klo 12:42
"Taata on ajatellut naulaavansa omat teesinsä seinälle tai
pikemminkin kopioivansa toisten antamia ristikkosääntöjä
omilla kommenteilla varustettuna Taatan tapaan sanotaan-
ko viikko per sääntö, jos Luoja suo ja palstatilaa irtoaa?"

Tämä olisi kovasti tervetullutta. Eki&co:n ristikkosäännöt kaipaavat kilpailevaa versiota rinnalleen. Jos ei muuten, niin tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden nimessä. Onhan moni täällä visiteerannut laatija (nimeltä uskaltanen mainita kai ainakin kp:n?) ollut eri mieltä säännöistä. Onnea ja menestystä Taatalle pyrinnöissäsi.
4. Eki7.1.2006 klo 13:03
Noihin sääntöihin on välillä suhtauduttu jopa niin, että niitä ei ole haluttu edes lukea. Itse perussäännöt, jotka parivaljakko Vuokila/Hyvönen teki ja lausuntokierroksella monen asiantuntijan luona käväisytti (muuttuivat radikaalisti heti, kun mielipiteitä alkoi tippua), ovat loppujen lopuksi lähes itsestään selvät. Se, mitä on kirjoitettu sääntöjen tarkennuksina, hakee tietynlaista "täydellisyyttä". Onhan tässä sen jälkeen oppinut, että laatija voi tupata Attaa ja Atumia ihan tiettyä ratkojapiiriä ilahduttaakseen, mutta onko paha sanoa suosituksena vaikkapa, että tosielämälle vieraita sanoja tulisi välttää (vain yksi lyhennetty esimerkki kymmenistä suosituksista)? Jos laatija on eri mieltä, hän hymähtäköön tuolle.

Tervetuloa, "kilpailevat" säännöt! Nämä syksyllä 2004 julkaistut olivat ensimmäiset laatuaan. Jos niitä tosissaan kritisoi, on kuitenkin hyvä ne ensin läpikäydä. Nythän niitä on hutkittu myös ihan periaatteesta ja asiasta enempää tietämättä eli vain siitä hyvästä, että joku on kehdannut moiset laatia.
5. Taata7.1.2006 klo 13:29
Kovin ovat aatat näköjään laiskoja kirjoittamaan näille palstoille. Mikähän siihen lienee syynä? Ratkovat niin kovas-
ti ristikoita, että eivät jouda joutavia jaaritella, vaikka tässä
ollaan runonlaulajakansaa. Voivat olla kalevalaisissa nai-
sissakin runoja rustaamassa ja suoltamassa, jos eivät sitten
harrasta näitä uusia itämaisia taistelulajeja, jotta saavat
ukot ja taatat kotona kuriin ja ... ja nuhteeseen ja kapustan
varteen.

Ei naisia varmaankaan ole palstoilta pois suodatettu vaan
ovat itse suotautuneet, kun ovat kyllästyneet ukkojen jut-
tuihin asiasta tai sen vierestä.
6. Lettu7.1.2006 klo 13:29
Minä, Suuri Ego, jeesustelen tätä moosestelua.
7. Eki7.1.2006 klo 14:30
Nimimerkit Taata ja mami tuntuvat muissa(kin) säikeissä pelkäävän lähtöpasseja näiltä sivuilta. Olenko minä tosiaan joillakin sanoilla onnistunut olemaan niin röyhkeä tms., että he tuntevat olonsa täällä tukaliksi ja uhatuiksi?

Voin vakuuttaa (vaikkei vakuutuksillani tunnu enää paljon painoa olevankaan), että se ainoa porttikieltotapaus oli aivan toisenlainen kuin missä nyt ollaan. Täällä saa kirjoittaa vapaasti mielipiteitään.

Jotenkin koen tämänhetkisen ilmapiirin itse ahdistavana. Ei ole hyvä fiilis. Ehkä olen syypää, ehkä en. Täällä on välillä vaihdettu tiukkojakin mielipiteitä. Nyt tuntuu, että puhutaan aika paljon ohi ja toisaalta otetaan toistemme tietyt sanat kauhean vakavasti.

Relataan vähän, ristikoistahan tässä vain on kysymys. Neljä viidestä suomalaisesta ei niistä edes piittaa (tutkimukseen perustumaton mutta yleisesti käytetty arvio).
8. Lettu7.1.2006 klo 15:30
tulin näin oivalsin

siksi
sanoillani sivalsin

sain takaisin

tulin olin hävisin

miksi
tulin takaisin

tulin näin oivalsin

siksi
miksi
täältä hävisin
9. tjn7.1.2006 klo 15:50
Reilun parin vuoden 'kokemuksella' näistä sivuista toteaisin, että hyvään tarpeeseen ovat olleet ja hyvin paikkansa täyttäneet.

Onhan selvää, että keskusteluissa vertaillaan erilaisia katsantokantoja ja tarpeen tullen vaihdetaan omat ajatukset uusiin. Eihän se mitään keskustelua olisi, jos täällä pelkät jees-miehet nyökyttelisivät päätään.

Ne ainoat kerrat, jolloin olen käyntejäni harventanut, ovat johtuneet näistä omasta mielestäni hyödyttömistä 'eipäs-juupas'- väittelyistä.

Nostan hattua ylläpitäjän pitkämielisyydelle. Missään mielessä hätiköitynä en pidä sitäkään ainokaista tietämääni tointa, jolla ilmapiiriä hieman selkeytettiin. Lähellä oli mielestäni tilanne, missä enempikin muita keskustelijoita olisi saattanut kadota näiltä sivulta jankuttamiseen kyllästyneinä. Vieläkin, ajan suoman etäisyyden turvin pidän ratkaisua onnistuneena.

Enkä oikein pysty liittämään suvaitsemattomuutta näihin sivuihin.

Itse olen täysin vapaa 'free lancer' ilman minkäänlaisia siteitä näiden sivujen ylläpitäjään tahi muihin täällä esiintyviin ristikkokustantajiin.

Kun yleensä harvoin kiitosta annetaan, suon sitä nyt ilomielin näistä sivuista vastaaville.
10. ö7.1.2006 klo 16:53
Huhhuh, kauhistuttaa ajatuskin, että tämä palsta lopetettaisiin!

Olin muutama vuosi sitten innokas keskustelija monilla palstoilla, mutta nykyään tämä on ainoa, jolla käyn säännöllisesti. Olen saanut täältä paljon iloa ja virikkeitä. Kiitos niistä ylläpitäjille ja palstan kirjoittajille.

Olen ultraliberaali suhteessa sensuuriin, mutta siitä huolimatta ymmärrän tämän yhden karanteenitapauksen. Ne kirjoittelut ylittivät silloin minunkin ymmärrykseni, vaikka luulin jo kaiken kokeneeni.

Keskustelupalstoilla on normaalia, että keskustelun tasossa on ylä- ja alamäkiä. Hyväkin palsta saattaa äkisti rupsahtaa. Ymmärrän hyvin, että Eki on joskus näistä asioista huolissaan. Toivon "ulkopuolisena" näkeväni asiat selkeämmin ja mielestäni täällä asiat ovat kyllä kunnossa.
11. airisto7.1.2006 klo 17:05
"Eihän se mitään keskustelua olisi, jos täällä pelkät jees-miehet nyökyttelisivät päätään."

Niitä miehiähän täällä välillä on suurin osa.

"Olenko minä tosiaan joillakin sanoilla onnistunut olemaan niin röyhkeä tms., että he tuntevat olonsa täällä tukaliksi ja uhatuiksi?"

Kysytkö tosissasi???

"Onhan tässä sen jälkeen oppinut, että laatija voi tupata Attaa ja Atumia ihan tiettyä ratkojapiiriä ilahduttaakseen."

Tarkastelepa omia ristikoitasi...

"Miten kaikki asiat voisivat olla kunnossa, kun kuka tahansa (se yksi pois suljettukin toisen nettiyhteyden kautta) voi kirjoittaa mitä tahansa? Törmäämme aina välillä mm. väitteeseen, että täällä haukutaan puolueellisesti. Minusta nämä sivut ovat pysyneet kohtuullisesti asiassa. Voin kuitenkin sanoa, että sirkkelisahaajan sormin ei pysty laskemaan niitä kertoja, jotka olen meinannut sulkea sivut väliaikaisesti tai lopullisesti."

Sulje sivut, jos niin tiukkapipo olet. Ne, jotka ovat tuoneet väriä siihen yksipuoliseen jees-miesten hymistelyyn ovat kaikonneet juuri siitä syystä kun ovat aina "väärässä".

"Noihin sääntöihin on välillä suhtauduttu jopa niin, että niitä ei ole haluttu edes lukea."

Luetko Sinä edes muita sääntöjä kuin omiasi?

"Jotenkin koen tämänhetkisen ilmapiirin itse ahdistavana. Ei ole hyvä fiilis. Ehkä olen syypää, ehkä en. Täällä on välillä vaihdettu tiukkojakin mielipiteitä. Nyt tuntuu, että puhutaan aika paljon ohi ja toisaalta otetaan toistemme tietyt sanat kauhean vakavasti"

Sorry, jos lisäsin ahdistustasi :)
12. ö7.1.2006 klo 17:37
Kaikkien tallien ulkopuolella olevana ja pelkkänä ratkoja totean, ettei airiston heitoista yksikään osu mielestäni maaliin. Tästähän usein onkin kyse, että pitäisi saada myös perustelut väitteille.
13. Jukkis7.1.2006 klo 17:57
Yksi tämmöisten tiettyyn teemaan keskittyvien keskustelupaikkojen perustapahtumistahan on se, että ilmestyy joku, jolla on esittää mahtipontiset teesit käsiteltävistä asioista. Sitten kun muut keskustelijat eivät heti ryhdykään hänen jees-henkilöikseen, vaan väittävät vastaan, niin hän mahtipontisen julistuksen kera aika pian poistuu keskustelusta. Ainakin siihen asti kun palaa takaisin uusien ja vanhojen mahtipontisten teesiensä kanssa.

Tämmöisiähän ainakin jotkut noista Airiston mainitsemista "väriä tuovista" ovat tälläkin palstalla tahtoneet olla.
14. airisto7.1.2006 klo 17:58
Eki on todennäköisesti erittäin hieno ihminen. Itsevarmuutta ja itsekunnioitusta omaava ja lyömätön ristikonlaatija, viitseliäs persoona, joka jaksaa tälläkin foorumilla jaella mielipiteitään ja viisauksiaan. Ainoastaan mutu-tunteella perään suvaitsevaisuutta erilaisia mielipiteitä esittäviä kohtaan.
15. Teppo7.1.2006 klo 18:13
Onpa airisto mainio takinkääntäjä. Taitaa ollakin kyseessä provokaattori. Ytyä keskusteluun vaikka väkisin.
16. airisto7.1.2006 klo 18:20
Jukkis, otetaan esimerkkinä tällä saitilla tuttu VW. Hän esitteli kotisivuillaan käsityksiään ristikkojen laadinnasta, ristikkoon sopivista sanoista, opasti alkavia laatijoita, antoi neuvoja miten ristikko laaditaan, kokemuksiaan ohjelmien käytöstä jne.
Joku jees-miehistä löysi ko. sivut ja toi ne tänne pilkattavaksi. Ok; ohjeet ja opastukset+"säännöt" olivat ehkä vähän amatöörimäisiä /ja lapsellisiakin), mutta varmasti vilpittömästi annettuja. Ei siinä kauan kulunut, kun mies naurettiin maan rakoon oikein porukalla. Kaivettiin kaikki lottokirjat sun muut esiin ja taas naurettiin...

Rupea sinäkin Teppo provosoimman (ja takkia kääntämään), niin saadaan "ytyä keskusteluun".
17. iso S7.1.2006 klo 18:39
Olen nähnyt valon. Se ei ole järjen valo, se on jotain paljon suurempaa ja kirkkaampaa!

Kukapa tohtisi olla eri mieltä siitä että vilpittömyys on hyvä asia? On se, ja tämän sanon ihan vilpittömästi! Jos joku antaa vilpittömiä neuvoja niin neuvoja on korotettava profeetan asemaan. Neuvot on omaksuttava kitisemättä, vaikka ne olisivat ilmiselvästi amatöörimäisiä ja lapsellisia, ovathan ne kuitenkin vilpittömästä ja siis hyvästä sydämestä annettuja.

Mistä sitten tietää että neuvot ovat vilpittömiä? Riittääkö että ne ovat lapsellisia? Voivatko järkevät neuvot olla vilpittömiä? Paha kysymys, vaikea vastata. Luultavasti ainoa keino erottaa vilpitön vilpillisestä on luottaminen vilpittömän ihmisen sanaan. Jos joku sanoo olevansa vilpitön, se on totta, koska vilpitön ihminen ei valehtele.

Uskokaa minua, olen vilpitön. Naurettava, pilkallinen, ärsyttävä, mutta vilpitön! :-)

[Eikä niille lottokirjoille saa nauraa. Jos vilpitön ihminen osaa erottaa mahdolliset lottorivit mahdottomasti niin siitä pitää olla vilpittömän iloinen. Hahhahhaa... (vilpitöntä naurua, olen niin iloinen)]
18. Taata7.1.2006 klo 19:50
Sehän lähti nyt tämä säkeistö vetämään hyvin!

Minulle on nyt toimitettu sen vanhan suuren "skisman" aineistoa, johon olen koettanut tutustua ihan väsymykseen
asti. Asia on kesken pahasti, kun on niin töisevää perehtyä eri henkilöiden sanomisiin ja lisäksi minun pitäisi mennä vielä kauemmas taaksepäin aivan alkulähteille, joten se kyllä kestää, kun tämänkin saamani uudemman aineiston läpi kahlaaminen on kesken.

Voisin jotain lausuakin, mutte enpä lausu ja voi olla niinkin, että en tule paljoa lausumaan, mutta itsekseni ainakin tutkin jotten ota kaikkea minulle nyt jo viestitettyä liian sinisilmäi- sesti ja yksipuolisesti vastaan. En ole tässä jutussa päätoi- minen tutkijakaan ja tässä pitäisi ehtiä muutakin hommailla.

Sanaseppoiluhan on hauskaa ja mukavaa, johon kuuluu
railakas kirjoittelukin aina välillä, jotta pysähtyneisyydestä
tilasta saadaan taas keskustelu käyntiin. Se pakkaa tuo kes-
kustelu aina joistakin syistä topsahtumaan välillä. Näitä syi-
tähän tässä onkin jo vilauteltu usean kirjoitttajan taholta,
jotka tuntevat minua paremmin palstojen historian.

En minä nyt tiedä, että olenko minä se vastarannan kiiski- kään, joka tekisi eetvarttia näille palstoilla? Voi olla niinkin,
että taannun tästä kohta Auliksen haukkujien sankkaan po-
rukkaan...

Jos ei Sanasepoissa keskustella, niin missä sitten "sanatai-teilijat" harjoittavat verbaaliakrobatiaansa?
19. ö7.1.2006 klo 20:08
Sinä Taata oletkin keskustelija paremmasta päästä.

Vilpitön mieli ei suojaa mielipiteen esittäjää tällä eikä tietääkseni millään muullakaan palstalla. Niin sen pitää ollakin. Kyllä hyvät argumentit aina vievät voiton. Itseltäni ne ovat usein loppuneet kesken.
20. V-R7.1.2006 klo 20:14
Päivän pläjäys airistolta ylläpitäjälle:

"Sulje sivut, jos niin tiukkapipo olet. Ne, jotka ovat tuoneet väriä siihen yksipuoliseen jees-miesten hymistelyyn ovat kaikonneet juuri siitä syystä kun ovat aina "väärässä".

Olisi tuolta muutakin kommentoitavaa löytynyt.
Hyvä airisto!
21. !7.1.2006 klo 20:24
V-R: kuvitteletko olevasi kyseessä olevan kaltainen väriläiskä?
22. jupejus7.1.2006 klo 20:27
Tämä kysyinen "katsomuksellinen" kysymys nousee täällä aina aika ajoin esille, onko tämä sivusto tarpeen.

Minusta on, ainakin siinä mielessä, että nämä sivut ovat antaneet ja valaisseet ristikoista ja niiden sisällöstä kiinnostuneiden henkilöiden näkökantoja. Täällä on esille tullut paljon hyödyllisiä neuvoja. Ratkaisuja ja ohjeita 'hyvin tehtyihin' ja tavoteltaviin ristikoihin.
Ilman tämän sivuston seuraamista, asianäkökulmia ristikoihin, ei olisi osannanut kuvitellakaan, mistä saman tietomäärän olisi voinut saada.

Täällä on myös saanut melko vapaasti kirjoitella asian sivustakin (eli ei yksin ristikoista) - ja muuta mielenkiintoista ainesta on eteen asetettu luettavaksi monien taitavien kirjoittajien johdosta.

Lisäksi nämä sivut ovat tulleet varmaan monille suosikkisivuiksi ja arvaan, että useat ovat saaneet peräti selvää riippuvuuttakin päivittäin täällä käydä.

Niinpä sivujen olemassaoloa tuskin kannattaa kyseenalaistaa.

Mikä on tämän palstan "henki"? Jos kiertelee noilla muilla vastaavilla nettien keskustelupalstalla, niin on täällä ainakin melko suopea ilmapiiri. Tietenkin monilla on omia päämääriä, tavoitteita, periaatteita. Useimmilla on omia tuttuja ja ystäviä, tukijoitakin. On myös toisia näkemyksiä omaavia henkilöitä, laatijoita että ratkojia, mutta niinhän se pitää ollakin. Sehän sivustoa ja sen sisältöä rikastuttaa.

Ei siinäkään ole mitään kummaa, että toiset tukevat toistensa näkökantoja, niinhän elävässä elämässä muutenkin on.
Mutta minusta eräs tärkeä seikka on, joka puoltaa vapaata suhtautumista kaikkiin suuntiin on "vapaa" oikeus astua sisään tänne kenellä vaan. Kirjautumispakkoa onneksi ei ole, mikä selvästikin rajoittaisi sivulle poikkeavien määrää ja lisäisi eittämättä klikkytymistä.

Näin on ollut hyvä, ja toivottavasti näin saisi jatkuakin.

Tällaisten, mihinkään sitoutumattomien kirjoittajien (kuten itsekin olen), on minusta ollut mahdollista hyvinkin saada omiaan ajatuksia esille, on voinut kysyä ristikoista yhtä ja toista - ja vastauksiakin on kiitettävästi saanut - jotta eipä ole sen kummempaa valittamista.
23. V-R7.1.2006 klo 20:32
!:lle.
Käytän copy paste menetelmää.
Menetelmä on mielestäni hyvä. Eräät laittavat sanoja ristiin ja toiset peräkkäin. Ei tarvitse luoda uutta tekstiä. Senkun referoidaan toistemme merkkijonoja
24. Teppo7.1.2006 klo 20:40
airisto: "Rupea sinäkin Teppo provosoimman (ja takkia kääntämään), niin saadaan "ytyä keskusteluun"."

En ole pitkään aikaan nähnyt täällä vastarannankiiskeä, jolla olisi oikeasti jotain sanottavaa. On helppo olla aina vastaan, mutta on haastavaa saada siihen jotain sisältöä mukaan. On todella helppoa kutsua asiallisesti mielipiteitä vaihtavia jees-miehiksi ja kuitata koko sivujen anti sillä. Pidätte itseänne muita parempina, koska "uskallatte" olla eri mieltä ja olette olevinanne väriläiskiä. Saatte tyydytyksenne siitä, jos ja kun muut vastaavat teille loukkaantuneina.
25. airisto7.1.2006 klo 20:48
Aamulla herättyäni ja suoritettuani sitä sun tätä aamutointa laukaisen vanhan "mäkkini" ottamaan vastaan maailman tapahtumia. Uutisia, sähköpostia JA ENNENKAIKKEA monipuolisia kannanottoja asiaan jos toiseenkin http://www.sanaristikot.net sivuilla.
Kantaa pitää ottaa asiaan kun asiaan, joskus hymistellen ja joskus hampaita kiristellen.
Joko mielessä jupisten tai näppäimiä paukutellen.

Kaikenkaikkiaan on hienoa, että tämä saitti on olemassa.
26. airisto7.1.2006 klo 20:51
Jees-Teppo... hmmm ;)
27. ö7.1.2006 klo 23:15
Olen kovasti huolissani, että Eki testaa tällä säikeellä, onko palstan jatkamisessa mitään mieltä.

Sekä Taata että airisto muista puhumattakaan ovat mielestäni ihan OK. Tervetuloa tänne vaan. Muitakin uusia kirjoittajia on viime aikoina ollut aikamoinen määrä. Liberokin on aika uusi ja niin fiksu, niin fiksu. Kehunut jopa minua.

Et kyllä lopeta tätä palstaa, Eki!
28. RA8.1.2006 klo 00:02
Lukaiskaapa (tekin, jotka ette ns. koviksista välitä) tämän palstan IS KOVIS -keskusteluja "sillä silmällä". Minusta niissä on toteutunut esimerkillisen hyvin tässä ja muutamassa muussakin säikeessä peräänkuulutettu hyvä keskustelu / vuoropuhelu.

Ratkojat kertovat kokemuksiaan ja oivalluksiaan ja kertovat samalla kiertelemättä myös sen, mistä *henkilökohtaisesti* eivät ole pitäneet, mikä on *itsestä* tuntunut oudolta, väärältäkin tai mikä on hämmentänyt. Muut ratkojat kommentoivat ristiin rastiin. Laatijat kertovat, mitä ovat ajatelleet päätyessään niihin ratkaisuihin kuin ovat päätyneet. "OIKEASSA OLOT" tiivistyvät vain kulloinkin ruodittavan ristikon ratkaisusanoihin.

Ei niin minkäänlaista nokkapokkaa! Miksi ihmeessä samantyyppinen keskustelu ei voisi onnistua aiheesta kuin aiheesta?

Yhdyn ö:hön - et kyllä lopeta tätä palstaa, Eki (jos nyt sellaista lienet oikein tosissasi suunnitellutkaan). Tai jos lopetat, alan haukkua sinua joka puolella ja lopetan lehtitilaukset, Ilta-Sanomien oston... ... noo, en pysty tuohon, mutta periaatteessa :-)
29. Hui_hai8.1.2006 klo 08:43
RA on kyllä ehdottoman oikeassa. Täällä ratkojat ovat antaneet suoraa ja yksityiskohtaista palautetta mikä on ristikoissa ollut huonoa ja millä tavalla huonoa. Ja monet laatijoista ovat ottaneet opikseen ja tehneet muutoksia ehdotelmien mukaan. Tämä jos mikä on hyvää sanaseppoilua ja sanaristikkoasian edistämistä.
30. Teppo8.1.2006 klo 11:09
Airisto: "on todennäköisesti erittäin hieno ihminen. Itsevarmuutta ja itsekunnioitusta omaava ja lyömätön ristikonlaatija, viitseliäs persoona, joka jaksaa tälläkin foorumilla jaella mielipiteitään ja viisauksiaan. Ainoastaan mutu-tunteella perään suvaitsevaisuutta erilaisia mielipiteitä esittäviä kohtaan."
31. Libero8.1.2006 klo 16:56
ö: Niin sitä hengenheimolaisetkin pysyvät arvoituksina toisilleen. On muuten ollut hienoa aloittaa ajanlasku nollasta. Olen siis jo seitsemän ja puoli kuukautta vanha. :) Olen kaiken aikaa ajatellut ja ajattelen, että olen kanssasi kuin toinen kahdesta muskettisoturista: yksi kahden ja kaksi yhden puolesta, kaksi kaikkia vastaan ja kaksi kaikkien puolesta, yksi toista vastaan ja toinen yhtä vastaan - eikö tässä ole koko kirjo?

Kun useaan otteeseen viime keväänä kävin vilkaisemassa, millainen tämä sanaristikot.net -palsta oikein on, niin joka kerta osuin ketjulauluilijoihin. Tuolloin vielä laajakaistattomana jätin tutustumisen sikseen, kun osaan vain "Arvon mekin ansaitsemme" ja "Kaunis on kuolla, kun joukkosi eessä". Sitten kerran löysin ihan vahingossa säikeitä, joissa Eki, iso S, ö, mor ja kp kirjoittivat riimittelemättömiä lauseita.

Se, mikä minuun vaikutti alussa, ei ole hävinnyt minnekään. Kokeneet keskustelijat opastivat hienotunteisesti talon tavoille, mikä oli tarpeen. Muistan Ekin kärsivälliset vastaukset, iso S:n huumorin, morin rauhalliset kommentit ja kp:n sitkeän vastahangan - ja (tietysti!) ö:n, joka kertoi, miten hän pääsi alkuun "Viitamäen visaisissa".

IS KOVIS -keskustelut vetäisivät minut välittömästi imuunsa, vaikken ollut keskusteluissa tarkoitettuja ristikoita ensimmäistäkään nähnyt. Siihen taitotietoon, jota kyseisissä säikeissä on, olen saanut sivusta perehtyä, eikä se olisi missään muualla ollut samalla tavoin mahdollista. Olisin jäänyt paljosta paitsi. Ensin stressaannuin, sitten rauhoituin: "Ristikoistahan tässä vain on kysymys." (> Eki 7.1.2006 klo 14.30)

Minun on helppo liittyä muun muassa RA:n, jupejusin, tjn:n ja (tietysti!) ö:n näkemyksiin tästä keskustelupalstasta. Jankuttamisesta olen sitä mieltä, että se kuuluu vuodenkiertoon siinä missä talviroutakin. Kumpikin tulee ajallaan, muttei kestä ikuisesti.

En ole kovin hyvin selvillä eri leireistä enkä koulukunnista, mutta niitähän on kaikkialla. Oman kokemukseni mukaan täällä saa olla samaa ja eri mieltä, olla ihan "jees" ja ihan "nou". Joskus huomaan, että on vaikeampaa sulattaa toisten eriäviä mielipiteitä kuin toisten. Sekään ei silti uhkaa henkeä.

Olen pahoillani siitä, että Eki kokee tämänhetkisen ilmapiirin ahdistavaksi. Siihen on varmasti syynsä.
32. Libero8.1.2006 klo 17:05
Taata 7.1.2006 klo 13.29:
"Kovin ovat aatat näköjään laiskoja kirjoittamaan näille palstoille. Mikähän siihen lienee syynä?"

Jos "aatat" tosiaan tarkoittaa naisia, niin olet lyhyessä ajassa selvittänyt kirjoittajien sukupuoletkin. Itselleni on vähin erin valjennut, kuka mahdollisesti on uros ja kuka naaras. Muutamista olen aivan varma, useista edelleen epävarma. Tällä tiedolla ei silti ole suurtakaan väliä. Nopeita johtopäätöksiä on hyvä välttää. :)
33. Eki9.1.2006 klo 06:57
Kaikkia asiat tuntuvat tulleen kuntoon viikonlopun poissaoloni myötä, joten jatketaan toistaikseksi, ainakin ö:n iloksi.
34. Lettu9.1.2006 klo 12:56
Tulipa mieleeni säveltaiteemme kuningas: Jean Sibelius. Luin kerran juttua hänen kommentistaan , joka liittyi Sibeliuksesta tehtyyn sukututkimukseen (valmistunut 1940/50-luvulla). Siinä tutkimuksessa käsiteltiin säveltäjän isälinjaa yleisen tavan mukaan. Genealogisesti Sibelius oli juuriltaan ”vain” tavallista talonpoikaissukua. Tuostakos Sibelius äkääntyi, sillä ennen tutkimuksen julkaisemista, hän oli ”retostellut” fiineimillä sukujuurillaan, aatelis- ja säätyläis-taustoistaan. Joka tapauksessa hän oli ollut siinä uskossa, että sinistä verta virtasi hänenkin suonissaan.

Turhaimasuuttakoon Jean tuosta nokkiinsa otti? Tiedä häntä, mutta itsetunnolle se kaiketi oli ottanut. Mutta nyt Sibelius voi levätä rauhassa ikiuntaan, sillä tuoreimman 2000-luvun puolella tehdyn tutkimuksen mukaan hänellä on kuin onkin sukukytköksiä ”parempiin piireihin” äidin puoleisten sukulinjojen kautta.

Niin, kukapa sen kissan hännän nostaa kuin kissa itse, sanotaan.

Hännystelemisiin
35. Utami Tatami9.1.2006 klo 13:45
Kukapa sen kissan hännän nostaa, jos ei eläimiinsekaantuja
36. Olavi Kivalo9.1.2006 klo 18:00
Vaikka Lettu nosti Sibeliuksen esiin kielteisessä mielessä, hän ei taatustikaan tehnyt sitä halusta kyseenalaistaa Sibeliuksen suuruutta sinfoonikkona. Tietysti mestarikin on ihminen inhimillisine puutteineen ja tarpeineen. Sibeliuksen oli myös pakko säveltää roskaa saadakseen rahaa ja voidakseen keskittyä taideteosten luomiseen.

Toisaalta on säveltäjiä, jotka säveltävät pelkkää roskaa vain saadakseen rahaa. 'Roskaa' tarkoittaa tuotetta, jonka muodon ja sisällön sanelevat markkinat, joiden ruumiillistumana on yleensä julkaisija.

Mitä tämä puheenvuoro tekee ristikkopalstalla? Mieti sitä.
37. ö9.1.2006 klo 20:12
Nyt mietittyäni siirryn Sibeliuksesta Pertti Pasaseen. Spedestä kerrotaan, että hän vahti produktioissaan sitä, ettei taso päässyt nousemaan liikaa. Hän ehkä pelkäsi muuten menettävänsä suurimman katsojakuntansa.

Ristikoissa asia on kuitenkin erilainen. Suuri rahvas ei vierasta, vaikka ristikko olisi korkeatasoinen. Siksi pyrkimyksen parempiin ristikoihin tulisi olla jokaisen laatijan mielessä.

Arvostan etenkin niitä tahoja, jotka julkaisevat myös visaisia ristikoita, vaikkei se mikään bisnes taida olla.
38. tonimikael9.1.2006 klo 22:43
Jupejus:
"ja arvaan, että useat ovat saaneet peräti selvää riippuvuuttakin päivittäin täällä käydä.

Niinpä sivujen olemassaoloa tuskin kannattaa kyseenalaistaa."


Yhtä hienosti voimme siis perustella tupakanpolton. :-P
39. Jaska10.1.2006 klo 13:24
Juu, ja ainakin koviksiin pitää liittää varoitus RATKOMINEN VAARANTAA TERVEYTESI.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *