KESKUSTELUT > RISTIKOT > LISÄAINEET,ERIKOISEMMAT ALKUAINEET KRYPTOON?

2268. Lisäaineet,Erikoisemmat alkuaineet kryptoon?

Juha-Pekka Kuusela7.1.2006 klo 00:14
Kelpaako lisäaineet tai erikoisemmat alkuaineet kryptoon ? edes
vaikeaan.
2. Juha-Pekka Kuusela7.1.2006 klo 00:14
Mitä muuta on mitä ette pistäisi paitsi olemattoman kokoiset
maantieteelliset paikat.
3. mami7.1.2006 klo 10:00
Ei kai alkuaineiden käyttämisessä mitään kiellettyä ole. Saattaisin käyttää jos sana löytyisi vaikka parista ristikkosanastosta ja jostain (suomen kielen) sanakirjasta. Omiin kryptoihini en laittaisi esim. paholaiseen viittaavia, kirosanoinakin käytettyjä sanoja tai alapään anatomiaa. No okei, ei esim. eturauhanen tai kohtu nyt niin paha olisi, mutta sanotaanko että siemenjohdin on jo poissuljettu vaihtoehto.
4. Eki7.1.2006 klo 10:25
Kommentti mamille (ja muutakin asiaa).

Ristikkosanastot koostuvat periaatteessa sanoista, joita ihmisten ei pitäisi itsestäänselvästi tietää. On täysin mahdollista, että siellä ovat juuri niitä, joita ei kryptoon pitäisi panna. Erinäisistä syistä siellä on myös tuttuja alkuaineita. Esim. happi on minun Ristisanakirjassani vain sanan otsoni takia. Ensimmäisissä painoksissa se ei ollut hakusana, sen löysi vain sanan otsoni kohdalta. Kun kirjasta tehtiin kaksipuolinen, hapesta tuli hakusana. Jos ristikkosanastossa selittää tarkasti kaikki tututkin sanat, sen käyttö ratkojalle hankaloituu, kun tavaraa on liikaa. Eikä se kirjoittajalleenkaan ole helppoa.

Toki Wirénin jossain kirjassa taitavat olla kaikki alkuaineet lueteltuna. Siinä on sitten taas liikaa sanoja kryptoon, vaikka minusta suuri osa alkuaineista kyllä kelpaa kryptoon. Paljon mieluummin välttelen lähes totaalisesti mm. ristikoiden fakkisanoja tyyliin tsum, Asama ja Atum.

Perusajatus kai on, että ratkojan ei tarvitse ihmetellä sanoja, joita kryptoon kirjoittaa. Lapsille suunnatussa kryptossa pitää olla tiukimmillaan. Aikuisten kryptossa tuskin koskaan päästään siihen, että vaikkapa yhden lehden kryptoissa ei ole yhtään kenellekään vierasta sanaa. Siitä ei tarvitse välittää osaavatko ratkoja kirjoittaa vaikkapa sanat HITCHCOCK tai ZYSKOWICZ, sillä niiden saaminen oikein on laatijan tehtävä. Ratkoja kirjoittaa ne numeroiden mukaan.

Nämä eivät välttämättä ole kaikkien kryptolaatijoiden ajatuksia, mutta kerroin asioita siten kuin itse olen niitä yrittänyt noudattaa ja tarvittaessa opettaa.
5. kp7.1.2006 klo 10:43
Periaatteelta krypto ei erotu sanaristikosta mitenkään, tosin
kuvavihjeet puuttuvat....
6. Eki7.1.2006 klo 10:46
.. ja sanavihjeet. Eli kaikki vihjeet.

Onko krypton ratkoja tyhmä, jos ei tunne sanaa Atum? Tarvitseeko hänen tuntea krypton sanat? Ei välttämättä, mutta miksi käyttää sanaa Atum, kun se tunnetaan lähinnä ristikoista? Iso osa kryptoihmisistä ei ole koskaan ratkonut kuvaristikoita.
7. mami7.1.2006 klo 10:51
Eki: Wirenin kirjassa tosiaan näyttää olevan lista alkuaineista. Noin äkkiseltään tiedän niistä nimeltä ehkä puolet, loput hepreaa. Laatijana en mielelläni laittaisi kryptoon sanaa hafnium tai rutenium, mutta ratkojana en repisi peliverkkareitani, jos vastaava sana tulisi eteen. Ratkojana minua nyppii enemmän väkisin keksityt eivätoikeastitarkoitayhtäänmitään yhdyssanat sekä kummalliselta kuulostavat taivutukset, esim. sana ujoinen. Ei löydy minun sanakirjoistani, kuukkeli linkittää jonnekin hikisiin rakkausrunoihin. Se mikä on jollekin itsestäänselvää ja tuttua voi olla toiselle jotain ihan muuta...
8. mami7.1.2006 klo 10:52
Eki: "Iso osa kryptoihmisistä ei ole koskaan ratkonut kuvaristikoita." Tutkittu juttu? Perusteluja?
9. Eki7.1.2006 klo 11:05
Ei sitä tarvitse tutkia, kun sen on moni kertonut henkilökohtaisesti tai kirjeitse.

Vaikka kryptoihminen olisi ratkonut ristikoita, ei hän silti välttämättä ole törmännyt fakkisanoihin kuten Atum (tai ainakaan muista tai tiedä merkitystä, vaikka olisi joskus nähnytkin auringon näköisen kuvion ristikossa).
10. Juha-Pekka kuusela7.1.2006 klo 13:12
Selvä ,ja minuakin vaivaa jotkin sanat joskus kryptoissa. Olen aika monia ratkottuja nähnyt,ja haave kohde ryhmä tietenkin pahanlaatuiset Kryptoomaaniaan sanastavat (anteeksi siis sairastavat) ihmiset eli "himoratkojat". Jotka ei siis pelkää erikoisempiakaan sanoja.
11. Eki7.1.2006 klo 13:14
Mistä päätellen himoratkojat erityisesti hyväksyvät erikoisemmat sanat?
12. mami7.1.2006 klo 14:12
Eki: varmaan samasta syystä kuin "iso osa kryptoihmisistä ei ole koskaan ratkonut kuvaristikoita" eli ovat kertoneet asian henkilökohtaisesti tai kirjeitse! Eli toisin sanoen en usko alkuunkaan, että kaikki maan kryptoihmiset joskus elämässään antavat ratkomuksistaan mihinkään mitään palautetta tai lähettävät täytettyjä kryptoja arvontoihin, saati keskustelevat niistä muiden kanssa. Samoin on kyseenalaista olettaa, että iso osa kryptoihmisistä tiedottaisi mieltymyksistään juuri sinulle. Tulkitsen vastauksesi siis mutuna enkä ehdottomana totuutena.

JPQ: kaikesta ylläolevasta tekstistä voit päätellä, että mielipidettäni ei kannata rekisteröidä. Oudompia alkuaineita ei voi kryptoon laittaa, ristikkosanastot ovat pullollaan sanoja joita et voi käyttää ja f*cking fakkisanat ovat ehdottoman kiellettyjä. Laatimasi krypton ratkoja voi tuntea itsensä tyhmäksi jos ei tunnista kaikkia käyttämiäsi sanoja. Vain täydelliset hyväksytään eli rima on meillä aloittelijoilla äärettömän korkealla. Ennen sanottiin, että kesti x vuotta tulla näin täydelliseksi, nyt sellainen pitää olla jo alusta alkaen...

Jone Nikulan kuolematonta kommenttia lainatakseni: Minulla on mielipiteitä ja jos et pidä niistä, voin kertoa niitä lisää!

Lähdenkin tästä pakkaamaan kamojani kun taitaa olla lähtö edessä tältä sivustolta, minä kun en ketään kumarra...
13. Juha-Pekka Kuusela7.1.2006 klo 14:30
Eki: no heille on oudot sanat jo tuttuja,ja heidän yleistietonsakin lienee parempi kuin "perusratkojan". Eli jos on vaikka 20vuotta ratkonut kryptoja varmasti on kokeneempi kuin juuri aloittanut. Mikiskö aloittaa vaikeasta no siksi että mitä laajempaa sanastoa saa käyttää sitä helpompi on krypton säännöt toteuttaa.
14. Juha-Pekka Kuusela7.1.2006 klo 14:34
mami: ei tarvitse lähteä... ja miten niin en voi käyttää ?... kun nähtävästi eräätkin tekijät käyttää sanoja jotka jouduin tarkistamaan ties mistä ja monet ristikkokirjojen sanat on suhteessa minulle ihan tuttuja. ja tokihan fakki sanoja vältän "viimeiseen sanaan asti".
15. Eki7.1.2006 klo 14:37
mami, anteeksi jos olen sanonut pahasti/epäselvästi tms., ei ole ollut tarkoitus. Käsittääkseni olemme kuitenkin huonoista sanoista aika samaa mieltä. Mitään ehdotonta kieltoa en ole millekään sanoille asettanut, olen vain filosofoinut sitä, mitä kryptoon minusta kannattaa panna

JPQ, edelleenkin väitän, että peruskryptoihminen ei välttämättä tunne outoja sanoja. Kryptoistahan ei opi sanan merkitystä. En tiedä, puhummeko nyt samoista oudoista sanoista. Kysyn vain taas: miksi ihmeessä panna väen väkisin kryptoon outo sana? Outo sana on outo sana, vaikka sen jokunen ihminen hiljakseen oppisikin.
16. Juha-Pekka Kuusela7.1.2006 klo 14:40
Eki: no jos sillä välttää fakkisanan ja/tai saa krypton onnistumaan sen säännöin? kelpaako edes nämä syiksi. Ei tietenkään oudompia lisäaineita tyyliin Algiinihappo,Adipiinihappo....
17. Eki7.1.2006 klo 14:44
Kryptoissa on joskus outoja sanoja (kuka sen mitenkin määrittelee), ei semmoinen/semmoiset välttämättä kryptoa kaada. Olennaista on lopputulos, eivät tällaiset liturgiat ja teoreettiset pohdinnat.

On hyvä, että (krypton)laatijalla on periaatteita ja hän niitä jopa noudattaa. Joskus on hyvä niitä kyseenalaistaakin, jos tulee toisensuuntaista palautetta.
18. mami7.1.2006 klo 14:47
Eki: ei ole mitään anteeksipyydettävää. Vähän vaan väljyyttä muidenkin mielipiteille, vaikka eriäviä ovatkin.
19. Eki7.1.2006 klo 15:16
En minä mitään ehdottomia totuuksia kirjoita, mutuahan nämä ovat. Minulle vain riittää "isoksi osaksi" se arvio, jonka olen itse tehnyt.

Sanotaan sitten näin.

Itse en laadi Krypto Pelikaania tai asiakaslehtieni kryptoja sillä mielellä, että ratkojat olisivat myös kuvaristikkoihmisiä. Jos joku muu lehti katsoo asiakaspiirinsä koostuvat sellaisista ristikonratkojista, jotka tuntevat ristikkosanastoa laajemminkin, he voivat koota lehtensä haluamallaan tavalla.

"Onko krypton ratkoja tyhmä, jos ei tunne sanaa Atum? Tarvitseeko hänen tuntea krypton sanat? Ei välttämättä, mutta miksi käyttää sanaa Atum, kun se tunnetaan lähinnä ristikoista?" Sanalla Atum ei varmasti ole kryptoa parantava vaikutus, joten sitä ei laatukryptoon mielellään kannata panna, olenko väärässä? Saa vastata kyllä tai ei ja mielellään perustella vastausta, niin en puraise takaisin.
20. Juha-Pekka Kuusela7.1.2006 klo 15:36
Eki: sopii laaturistikkoonkin jos on niin että rakenentta tutkien ei
heti paljastu että ahaa tuohon tulee atum. Eli tässä pieni ehto kuten
muidenkin fakkisanojen kanssa nuodattaisin tätä linjausta.
21. mami7.1.2006 klo 15:54
No sitä laatua nyt on monentasoista, mutta jos olisi kysymys omasta laatimuksestani ja muut sanat olisivat aivan erinomaisen hyviä ja kekseliäitä, niin atum jäisi tuotoksesta pois, vaikka se tarkoittaisi useamman sanan muokkaamista. En silti kannata ehdotonta kieltoa fakkisanojen käytölle, niitä kun on monessa ristikossa ja kryptossa ja nyt laatijana ymmärrän myös, mitä kiire saa joskus aikaan...

Atum on itse asiassa yksi ensimmäisistä muistamistani fakkisanoista, joita en ristikoiden ratkontaa aloittaessani tuntenut, mutta "vastaussana siihen vaan oli se." Merkitys selvisi vuosia myöhemmin.
22. Antti Viitamäki7.1.2006 klo 16:06
Miten ihmeessä rakennetta tutkien voisi ikinä saada päähänsä että johonkin kohtaan tulee juuri ATUM? Samaan rakenteeseenhan käy satoja sanoja!

Minä vastustaisin jyrkästi sanaa ATUM ainakin silloin, jos - niin kuin kryptoissa usein - siinä olisi joka toinen kirjain piilossa. En tietenkään siitä syystä, että ratkoja ei saisi kryptoa täyteen (hänellähän on numerot apuna, for goodness' sake!) - vaan siksi, että ei VOI olla kovin kummoinen juttu vaihtaa moista sanaa johonkin huomattavasti tutumpaan. Mitä enemmän kryptoissa on hyviä, suomenkielisiä sanoja ja tuttuja erisnimiä, sitä miellyttävämpää on ratkojan homma. Jos koko ajan tulee tehtävässä vastaan sanoja jotka eivät sano mitään, minusta ainakin tuntuisi lähinnä typerältä.

Vaikeutta tuskin kannattaa hakea OUDOILLA sanoilla - paljon mielenkiintoisempaa ja sekä laatijan että ratkojan kannalta haasteellisempaa on vaikeuttaa ristikkoa tutuilla sanoilla joissa on poikkeuksellisia ja hämääviä kirjainrakenteita.

Sanon edelleenkin, että aloitteleva (krypton)laatija saa toki ihan rauhassa kokeilla ja mokailla, oppia ja kehittyä. Mutta kun JPQ:n kommenteista tulee koko ajan mieleen etteivät edes perusasiat ole vielä hallussa, niin lähtökohdaksi suosittelisin vähintään sadan ristikon ratkaisemista, vanhojen ratkaisujen tutkimista (yleensä ristikkolehtien viimeisillä sivuilla) ja ennen kaikkea VALMIISEEN POHJAAN laatimista. Perussääntöjä ei kuitenkaan ole kovin monta - kyllä niistä kaikista pitäisi vähintäänkin perillä olla, vaikkei niitä heti pystyisi noudattamaankaan.

Useimmat ihmiset ovat, alalla kuin alalla, aluksi huonompia kuin kokeneet. Mitä tätä faktaa syleksimään, minusta vain olisi ilman muuta fiksuinta ottaa mallia mestareilta. JOS siis haaveilee jonain päivänä laatimalla rahaa käärivänsä.
23. iso S7.1.2006 klo 18:20
Jos joku haluaa laulajaksi, niin pitääkö heti osata laulaa? No ei (en mitenkään viittaa esimerkiksi M.A. Nummiseen), mutta ilman hyvään markkinarakoon osumista ja jotain persoonallista jujua voipi olla että keikkaa pukkaa huonosti jos sävelkorva on heikompi kuin ammuvainaalla eikä muista ensimmäisenkään kappaleen sanoja. Kannattaa ensin suihkussa harjoitella.

Laatijalla on laulajaan verrattuna se merkittävä etu, että alan perusasioiden tunteminen riittää. Laatimustaan voi hieroa niin kauan että se täyttää julkaisijan kriteerit (jotka toisilla ovat tiukemmat kuin toisilla). Laulajan pitää kiekaista kerralla oikein, ainakin live-keikalla.

Jos laatijalla on lahjoja niukanpuoleisesti eikä aikaisempaa harjoitusta ollenkaan niin vaadittavantasoisen ristikon luominen kestää paljon, paljon kauemmin kuin joltain Eki-luokan tekijältä. Tämä tarkoittaa sitä, että on turha olettaa että alkumetreistä alkaen saa runsaasti päällystettä näkkileivälle. Tunti- tai kuukausipalkkaisia laatijoita ei taida ollakaan. Palkka tulee tuloksen mukaan.

Ratkojia kohtaan on varsin epäystävällistä julkaista harjoittelijan laatimuksia, mihin on uhrattu aikaa (vain) saman verran kuin kokenut ja pätevä laatija keskimäärin käyttää. Tulos on silloin huono ristikko ja joukko tyytymättömiä ratkojia.

Siis: yrittänyttä ei laiteta, mutta vasta harjoitus tekee mestarin jos sekään. Mieluummin pöytälaatikkoon sellaiset laatimukset missä mennään riman alta suunnilleen kaikilla kriteereillä, vaikka joku kylähullu paikallislehden julkaisija sen lunastaisikin.
24. Juha-Pekka Kuusela7.1.2006 klo 19:25
iso S: live kaikallakaan ei tarvtse osata laulu on usein nauhalta,ja toiseksi ei liven käsittylyyn löytyy olikos se Antares Autotune jolla lauluvirheitä voi korjata tuota kuuleman mukaan käyttää 95% poplevyistä. Harrastan näet musiikkia tiedän tämän hyvin enkä hyväksy näitä feikkejä.
Antti Viitamäki: sääntöjen muistaminen on hallussa kyllä nykyään sanoisin mutta toteutus niiden mukaan ei vielä lisäksi valmis pohjaan on vielä vaikeampaa.
25. airisto7.1.2006 klo 19:30
JPQ, koetin itsekin laatia ristikoita, mutta vaatimustaso oli niin kova, ettei se (laatiminen) taida lyödä leiville. Saat itse päätellä, kelpuuttaisitko linkin ristikon julkaisukelpoiseksi.
(Ristikko on n. vuoden harjoittelun jälkeen laadittu.)
...saa sitä muutkin arvostella...

http://members.tiscali.fi/322316/kielo.pdf

ps. kryptojen laatiminen on paljon helpompaa. (kunhan osaa päätellä, mitkä/minkä kirjaimen "antaa" kuvasta tai vihjeestä)
26. kp7.1.2006 klo 19:48
Airisto pane ilman muuta "hakemus" menemään Ruutu-kolmiolle. Vaikka sähköpostin liitteenä tuo PDF, ja kirjoita, vähän itsestäsi ja kysy, mitä jos alkaisit laatimaan liitteen näköistä ristikkoa. -Kävisikö?
-Siitä se lähtee....
27. airisto7.1.2006 klo 20:57
Lähetäpä kp em. teksti e-mailina osoitteeseen 322316@tiscali.fi, niin voidaan autentikoitua. (hieno sana, vai mitä :)
28. Teppo7.1.2006 klo 21:51
Aivan loistava ristikko, jos tykkää tuollaisista.
29. ö7.1.2006 klo 22:13
Tulostin ristikkosi airisto ja annan kommentit huomenna.
30. Juha-Pekka Kuusela7.1.2006 klo 22:19
airisto: sanoisin ei tuo ole huono ihan perustasolta tuntuu jossa ei
ole häpeämistä. Mitä huonoa tuossa näet ? voin sanoa että kuvituskin
selkeämpi kuin eräissä kryptoissa joiden pää vihjekuvan tyylistä en
tykkää lainkaan. Samaa piirtotyyliä kuin muutkin tuossa tehtävässä
mutta miten sana siitä löytyy ei ole mieleeni. SIis luvatun
vaikeusasteen puitteissa. (helpon)
31. Juha-Pekka Kuusela7.1.2006 klo 22:20
Pikavilkaisulla tämä komentti siis ei vielä ratkottuna joten vain
ulkoisesta siisteydestä tämä arvostelu.
32. marjaana7.1.2006 klo 22:49
Juha-Pekka:
Minkälainen pääkuva sinusta kryptossa kuuluu olla?
33. Olavi Kivalo7.1.2006 klo 23:43
Sarjassamme lisäaineita ja erikoisempia alkuaineita kommentoin airiston ristikkoa, koska se on täällä julkistettu.

Tekniset ansiot: Liikaa piilokirjaimia (piilokirjainprosentti 10 on korkea), sanapituus alhainen (mutta tasoa hitusen yli 5 tapaa ammattilaistenkin ristikoissa), vihjeet oikein ja kuvitus ja teksti hyvät.

Taiteellinen vaikutelma (ratkaisusta): Sanat tavanomaisia ristikkosanoja, joitakin out-of-date henkilönimiä, sana ASAT esiintyy kahdesti (jos pikaratkoin oikein), sanasta IMARA papukaijamerkki.
34. Juha-Pekka Kuusela8.1.2006 klo 00:07
marjaana: no tarpeeksi vähän paljastava vaikeassa ja helpossa
tarpeeksi helposti paljastava nuo oli minusta helppoon liian sekavia.
Vaikean pääkuvan miettimiseen on noissa mennyt vähempi aikaa noiden
helppojen tosin sanasto oli muuten helpompaa kait.
35. iso S8.1.2006 klo 00:58
airisto: vuoden harjoittelu on tuskin ollut täysipäivästä, mutta ilmeisen täysipäistä. Muuta ns. hylkäävää vikaa ei mielestäni ole kuin ASAT tuplasti. Paitsi ehkä TAAIN; tämä on ollut väärä muoto, mutta miten se nyt oli - tuliko tämä kelpuutetuksi joku aika sitten? Minun korvani ei kuitenkaan niele, oli laillistettu tai ei. TAIN on varmasti oikein, mutta sehän ei auta jos yrittää vaihtaa sanan kun pituus ei istu.

Sanasto ja vihjeitys oli lähellä sellaista että ristikko kelpaisi helpoksi ristikoksi. Tämä on positiivista, ei vähättelyä. On vaikeampaa tehdä hyvä helppo kuin huono vaikea, missä vaikeus saadaan aikaan kummallisilla sanoilla.

Jonkinlaista epätasaisuutta on molemmissa. No, kun shakkitermi ei ollutkaan se ristikoista tuttu mitä luulin niin ainoaksi heikoksi jää papukaijamerkin arvoiseksi nostettu IMARA (kai se oli plussaksi tarkoitettu?). Minusta se on out-of-date-sana. Missä yhteydessä muualla kuin ristikoissa sana on tullut viime aikoina vastaan? No joo, turkkilaisvetoisen pizzerian nimenä Nikkilässä taisi olla, en tiedä onko enää.

Vihjeityksessä esimerkiksi KERÄILI vaatii hiukan yleissivistystä ja hiukan luovaa ajattelua. Yhdistelmä tuppaa olemaan liikaa monille helppoja ratkoville. Muutama muukin vihje on vähintään Keskis-tasoon kallellaan, vaikka enemmistö on selvää Pehmis-kamaa. Toisaalta, itse olen ollut kannattamassa sellaista että ristikossa voi harkiten käyttää muutamaa ristikon yleistasoa vaikeampaa vihjettä, kunhan ympäristö on vastaavasti hiukan helpompaa. Näin totutetaan ratkojia haastavampaan ajatteluun ja helpotetaan siirtymistä vaativammalle tasolle.

Kirsi viitannee tanssija-koreografiin. Oli minulle tuntematon suuruus, varmaan monelle muullekin. Elis sen sijaan on minulle tuttu nimi ja monille muillekin varmaan ristikoista tuttu, mutta jatkossa yhä useammille tuntematon. Tämän käytöstä sukunimen vihjeenä voisi luopua, kun voi vaikka piirtää kuvan.

Rakenteessa vaivaa hieman risaiset reunat. Käytän itsekin alkupiiloja eivätkä ne minua ratkojana häiritse, jos niiden määrä on kohtuullinen (tässä vähän liikaa) eikä ole hankalia alkukirjaimia piilossa (tässä ei ole). Jos määrän saisi puolitetuksi niin olisi parempi.

Ulkoasu on siisti ja sellaisenaan julkaisukelpoinen. Sanasepoissa (mikä on erikoislehti erikoistavoittein eikä tässä mielessä ole välttämättä hyvä vertailukohta) yli puolet on minusta huonompaa jälkeä kuin tämä.

Jos suljetaan silmät toisen ASAT-sanan ja TAAIN-sanan kohdalla niin lehdissä näkee paljon tämän tason ristikoita ja paljon huonompia. Jos intoa riittää eikä naurettava tuntipalkka pelota niin kannattaa tehdä kuten kp nuvoi.
36. JTak8.1.2006 klo 01:06
Taain on nykyään hyväksytty.
37. Hui_hai8.1.2006 klo 08:56
Kommentoinpa itsekin tuota airiston ristikkoa sen verran, että hyvää harrastelijatasoahan tuo on ehdottomasti ja iso S:n ehdottamin korjauksin kelvannee mutisematta useimmille ristikkolehdille aivan varmasti. Ei tällä näytöllä kannattane vielä vanhasta ammatista luopua(;-D), mutta sivuansioverokortin voit kyllä jo pyyhkiä pölystä.

Jos iso S:n ehdottamat korjaukset toteutat ja ylläpidät laatimuksissasi, niin aivan varmasti myös löydät julkaisijat luomuksillesi. Onnea ja menestystä tulevalle laatijalle.
38. Taata8.1.2006 klo 13:00
Tulostin "Lenitan" ristikon laserilla ja näytti aivan alkuun, että
Pekka Joutsi olisi tekstaajana, mutta taatojen kuvat puuttui-
vat ja muutenkaan kuvituksessa Airisto ei käyttänyt Pekan
palveluja. Tyyliltään lähempänä Pekkaa kuin Aulista. Joutsi
myös hyväksyy alkupiilot, mutta tässä ristikossa liikojen alku-
piilojen lisäksi ongelmaksi nousevat ristikon oikealle sivustal-
le painottuvat alku- ja loppupiilot, jotka saavat lehtien toimit-
tajat nikottelemaan, jolloin heillä voi myös ilmetä närästystä
tehtävää kohtaan. Tähän kannattaisi kiinnittää Airiston huo-
miota. Tavalliselle ratkojalle tehtävä kyllä käy siinä missä
Veijo Wiréninkin luomukset ja hengentuotteet. Jatkan ana-
lyysiä myöhemmin ja antaen myös parannusehdotukset, jos
haluat tai muutenkin...
39. Taata8.1.2006 klo 13:23
Juha-Pekka Kuusela!

Pyytäisin, että jakaisit arvostelutekstiäsi lauseisiin tai käyt-
täisit välimerkkejä. Nyt noita pötkyjä on hankala lukea, kun
helppo sana saattaa esiintyä jopa kolme kertaa samassa
lauseessa ja seuraavassa taas kaksi kertaa. Yritä saada
rivitkin hiukan pitemmiksi noiden pätkien osalta ja käytä yleensäkin selkeämpää kieltä, jotta tulisit ymmärretyksi.
Ole huolellisempi kirjallista tekstiä laatiessasi, niin saat sano-
masi paremmin perille.
40. jupejus8.1.2006 klo 14:53
Jos tekee rivinvaihdon kirjoittaessa, niin se voi siirtää sanan parin eri riville. Sama ilmiö on normaalitulostettaessa sivulta tekstiä (ainakin ollut niin). Rivien hännät jäävät sanan tai parin kohdalta tulostamatta.
41. iso S8.1.2006 klo 16:28
Jos tulee Joutsiksi luulluksi niin kannattaa haukata sitruunaa (että saa sen typerän virneen naamaltaan) tai hankkia parempi suhteellisuudentaju jos edelliseen ei ole aihetta :-)

Ulkoasussa ei siis moittimista, mutta täydennän sisällön osalta. Jostain syystä jäi mainitsematta täplävärjäys-sana. Se on minusta niin ristikkofakki ettei juuri fakimmaksi tule. Kuinka moni ristikkoja ratkomaton tuntee sanan? Huono paikka kysyä, kun sellaiset hyvän päälle ymmärtämättömät eivät näitä lue.

Yksi makuasian luonteinen juttu toistuu kahdesti, sellainen mihin jotkut julkaisijat puuttuvat. Samaa kantaa olevia sanoja eivät kaikki hyväksy yhteen ristikkoon edes yhdyssanan osina. Tässä on ESTELY ja ESTEET lähellä toisiaan pystysanoina sekä AJAA ja AJOT peräti ristikkäin. Jälkimmäisessä parissa on vihjeillä eriytetty nämä sanat merkitsemään eri asioita. Tämän jotkut noista joistakin kustantajista hyväksyvät. Minusta se on vähän hassua, minusta laatimuksen sanat pitäisi hyväksyä tai hylätä sellaisenaan, vihjeitä näkemättä.

Lieventävänä asianhaarana on molemmissa se (toisin kuin ASAT-tapauksessa) että kyseessä eivät ole täsmälleen samat sanat. Sellaisessa tapauksessa minusta moitittavuus heikkenee käänteisessä suhteessa etäisyyden neliöön. Ristikkäin tai vierekkäin paha, lähekkäin kauneusvirhe, aukeaman ristikon vastakkaisilla reunoilla ok.

Tätä perustelen sillä että ristikossa(kin) vaihtelevuus on miellyttävää. Jos samaan aukioon on tungettu vaikkapa TAAS, TAUS, TAOS ja TEOS, TEOT, TIET ja TUET niin yksitoikkoiseltahan se tuntuu, vai mitä? Tämä siitä huolimatta että sanat tarkoittavat eri asioita. Ison ristikon eri puolilla samankaltaiset sanat ovat vähän kuin samat sanat kahdessa eri ristikossa, mikä on täysin hyväksyttävää.

Yksi asia mikä kannattaa ottaa huomioon: ristikon syntymiseen kuluva aika vaihtelee. Se on ok, jos julkaisijan kanssa on aikatauluista vapaa sopimus. Tarkoitan että ristikon voi lähettää sitten kun se on valmis ja julkaisija hyväksyy sen sellaisenaan tai pyytää korjauksia ja on aikaa odottaa korjausten valmistumista. Useimmiten kai kuitenkin odotetaan jonkinlaista säännöllisyyttä ja ennustettavuutta toimituksiin. Silloin kannattaa sopia sellaisesta tahdista mihin varmasti pystyy eikä sellaisesta mihin silloin tällöin pystyy, jos ei tule jotain yllättäviä hidasteita.

Tässä onkin ihan hyvä tosielämään tilannetta vastaava harjoittelun paikka. Kuinka kauan kestää että saat häivytetyksi tupla-asat kelvollisia sanoja käyttäen?

Oikeassa elämässä tulee vastaan tilanteita että ristikkoon on jäänyt esimerkiksi orporuutu tai kaksi peräkkäistä piilokirjainta. Sellaisten korjaaminen vaatii ilman muuta rakenteeseen puuttumista ja vaikutukset saattavat säteillä kohtuullisen laajalle. Sanan muuttaminen toiseksi saattaa onnistua pohjaa muuttamatta. Yleensä se on helpompaa, mutta joskus pohjan rukkaaminen auttaa tuplan poistamisessakin.
42. Olavi Kivalo8.1.2006 klo 17:29
Ja sitten joskus tuonnempana, kun olet mestari, voit antaa piut paut näille isällisille neuvoille ja ryhtyä laatimaan ristikoita, joissa tarkoituksellisesti rikot sääntöjä, koska olet niiden yläpuolella. Niinkuin Olavi Kivalo, jonka seuraavassa ristikossa esiintyy kaksi identtistä 15-kirjaimista sanaa vierekkäin yhden kirjaimen vaihesiirrolla, tai niinkuin Retuperän WPK, joka soittaa väärin oikein.
43. iso S8.1.2006 klo 17:39
Sadistien kuoro laulaa miten sattuu ja masokistit taputtavat käsiään niin että ranteita pakottaa.

Onhan se eri asia rikkoa sääntöjä koska osaa tai olla noudattamatta sääntöjä koska ei osaa.

Sitten paljon, paljon tuonnempana voit rikkoa sääntöjä jos sillä saavutat jotain. Siihen asti toivotan entistä parempia ristikoita sääntöjen puitteissa.
44. Taata8.1.2006 klo 18:11
Airiston näyteristikon arviointia:

Taatan täytyy puuttua peliin. Ihmettelen, että kukaan ei ole
vielä puuttunut airiston ristikon oikeaan alanurkkaan, joka on
lähes erityksissä muusta ristikosta Veijo Wirénin ristikoiden
tapaan, joissa saattoi aikaisemmin ristikko olla jakaantunut
muistaakseni kolmeenkin erilliseen osaan.

50- vuotisen laatijakokemukseni perusteella arvelen "lenital-
le" tulleen vaikeuksia oikeaa alanurkkaa lähestyttäessä tai
liitettäessä muuhun ristikkoon. Oli ajautunut hankalaan ase-
maan, joita kokeneemmat osaavat varoa. Tässä olisi autta-
nut, että käyttäisi pitempiä sanoja eri aukeiden välillä, jos
näitä aukeita halutaan käyttää.

Niinikään tuo pitkä bunkkeri oikeasta alanurkasta keskus-
taan tuo tukkoisuutta. Siinä on sitten vielä tuo etupiilokir-
jain joka olisi helposti poistettavissa ratkaisua muuttamalla. Tällöin samalla avattaisiin toinen yhteys muuhun ristikkoon ylhäältä tulevaa sanaa pidentämällä, jolloin ristikko paranisi
mielestäni useammalta näkökannalta, kun samalla poistuisi
toinen ASAT:kin.

Bunkkeri lyhenisi puolen ristikon mitasta, mutta aiheuttaisi joillekin tarkoille toimittajille edelleen happovaivoja, mutta ei tavallisille ratkojille kuten eivät monet muutkaan tämän risti-
kon arvioinneissa mainitut asiat.

Kunpa ennenkin kaikki ristikot olisivat olleet lehdissä näin siistejä. Ristikkolehtien alkuaikoina saattoi nähdä vaikka minkälaista töherrystä ja monet lehdet lopettivatkin ilmesty- sensä varsin pian.

Minusta tuota OTTAA- sanan vihjettä en heti hoksannut sa-
moin kuin tuota OSTOS- sanan vihjettä, kun tuli vallan muu-
ta mieleen kuin paketti tai ostos.

Noita henkilönimejä toiset ovatkin jo arvostelleet eikä niissä
oikeastaan ole mitään ihmeellistä. Etupiilot voivat aiheuttaa
joillekin vaikeuksia ja toimittajilta huomautusta. Vasemmalla
laidalla ja ylhäällä niitä paremmin sallitaan kuin muualla risti-
kossa. Loppupiilotkin voivat joillekin olla synti.

Parannusehdotus: Tässä poistetaan yksi alkupiilo sekä luo-
daan oikean alakulman yhteys muualle ristikkoon, jolloin
myös toinen ASAT poistuisi. Tähän on monta tapaa, mutta
kiireissäni laitoin tällaisen, mutta voit itse kehittää parem-
man.

Vihje LAITTEITA- kohdasta tehdään hyökkäys alas sanalla
ASUTTAJA, jolloin vaakasanoiksi tulevat ylhäältä alaspäin
lueteltuna
SUOTTA = turhaan
VAAKA
ELJAT
TAANA
STAR esimerkiksi, piilokirjain poistuu

pystysanat vasemmalta oikealla: STINA, OVET, TALAS,
ASUTTAJAT, AKANA, ATAR

Keskellä RAISA muuttuu RAILIKSI ja ASIA:sta tulee ALIA ja
ETANA- sanasta siis STINA.

Voit keksiä kuten sanoin helposti myös toisenlaisen vaihto-
ehdon, mutta tässä muuttuisi edukseen ainakin kolme seik-
kaa, johon toimittajat saattavat puuttua. Tuo nisu- sanan
loppupiilo kuitenkin säilyi vielä, koska en ryhtynyt niin radi-
kaaliin toimenpiteeseen, että sekin olisi poistunut.

Toivottavasti näistä kommenteista on sinulle jotain apua ja
hyötyä. Kysy lisää, jos siltä tuntuu, niin mietitään yhdessä.
Menestystä laatimiselle!
45. Hui_hai8.1.2006 klo 19:19
Kirjoitetaanpa nyt tähän säikeeseen, vaikka se tavallaan väärä paikka onkin.

Kun Eki avasi ihan oman säikeensäkin aiheelle, että täällä keskustelupalstalla kaikki ei olisi kunnossa. Kyllä täällä minusta joku on kunnossa, kun aloittelevalle ristikonlaatijalle jaksetaan oikein ajan kanssa ja yhteisvoimin tajota opastusta ristikonlaadinnassa. Jos nyt joskus tuntuu, että keskustelu mättää, niin tässä säikeessä lähinnä mättää otsikon aiheesta lipsuminen, johon tässä parjaillankin itsekin syyllistyn (huitoo itseään pajuvitsalla takaisin ruotuun).

Mutta siitä pääsemmekin takaisin asiaan. Jos Juha-Pekka Kuusela laatisi krypton tai krypton osan jossa noita alustuksessa mainittuja lisäaineita olisi sanoitukseen käytetty ja laittaisi tänne esimerkin näkösälle, niin eiköpähän jostain nurkasta ilmaantuisi avuliaita kommentaattoreita.

Kyllä ajoittaisesta jupinasta ja ärhentelystä huolimatta täällä on melkein pelkästään tosissaan parempia ristikoita ja ihmisiä jotka ovat valmiita niiden eteen vähän näkemään vaivaakin.
46. Juha-Pekka Kuusela8.1.2006 klo 23:35
Hui_Hai: niin on minustakin olette yksi niistä harvoista ihmis ryhmittymistä (oman asiansa harrastajat täällä ristikot muualla mitä missäkin) jotka oikovat jos oikovat virheitäni asiallisesti.
47. Eki9.1.2006 klo 07:14
Sallitaanko meikäläisen mielipiteitä airisto-asiaan? Tälle olisi kyllä kannattanut avata uusi säie, mutta nyt se on jo myöhäistä.

Taata kiinnitti huomion airiston ristikon oikeaan alakulmaan, joka on teknisesti heikointa antia, alkupiilorunsauden ohella. Taatan sanoin en kyllä sitä muuttaisi, liikaa fakkisanoja. Mutta jos tämä menee Ruutukolmiolle, silloinhan fakkisanoja ei ole olemassakaan.

Se toinen ASAT muuttuu helposti sanaksi ARAT (ASSI sanaksi ARSI) ja ESTEET sanaksi ASTEET (EKKU olisi AKKU) (ellei siellä nyt sitten jotain muuttuneista sanoista jo ole).

Visuaalisesti kaipaisin yläreunaan ainakin yhden piirroksen. Nyt kaksi riuutua korkea yläreuna on pelkillä tekstivihjeillä.

Itse en käyttäisi pääkuvasta yksin tulevassa sanassa taivutusmuotoa.

Jos ristikon tuplareunaan on väkisin tulossa alkupiilo, teen itse sinne joskus kokonaisen sanan. Tässä ristikossa pääsisi siitä vaikeimmasta fakkisanasta (IKAT) kokonaan eroon, jos toiselle pystyriville vasemmalta panisi vaikkapa LIIAT tai REIÄT. IKAT olisi sitten IIKAT tai EIKAT ja MAKSAT olisi TAKSAT (RUSTO toisessa tapauksessa LUSTO).

Kyllä tässä hyvään suuntaan on menty siitä, mitä näin airistolta jo vuosia sitten. Mitä tarkoittaa "n. vuoden harjoittelu", kun julkaistuja ristikoitakin jo on vuosien takaa? Onko nyt takana vuosi julkaisemattomuutta?
48. iso S9.1.2006 klo 10:10
Itse en tullut ajatelleeksi teemasanan syntisyyttä, kun kyseessä ei ole sijamuotoon taivuttaminen. Minusta tämä menettelee, vaikka ei olekaan suotavaa. Mitä sitten olisi ollut tehtävissä, että yksittäinen sana ei olisi taivutettuna?

Helpoin tapa: unohtaa koko juttu ja keksiä kokonaan muu aihe tai jotain muuta samasta kuvasta.

Entäpä jos syystä tai toisesta aihe on "ylhäältä annettu" tai muuten vakaasti päätetty?

Ristikon korkeutta voisi venyttää, jolloin sanan voisi kasvattaa lauseeksi, tai korkeutta voisi vähentää kolmella ruudulla, jolloin häiritsevä sijapääte poistuisi.

Entäpä jos ristikon koon pitää olla juuri 24*18?

Sijapäätteen voisi jättää pois. Ensimmäisen ja viimeisen poistetun kirjaimen tilalle vihjeruutu. Alakulma muuttuisi repaleiseksi, tulisi loppupiilo ja melkoisia rakennemuutoksia koko alareunaan. Teemasana ei ulottuisi ristikon reunaan asti, mikä on mausta riippuen merkityksetöntä, lievä kauneusvirhe tai törkeän rumaa.

Pääkuvaa voisi venyttää ruudulla, jolloin riittäisi yhden kirjainruudun korvaaminen vihjeruudulla. Se ei tulisi reunaan, eli ei aiheutuisi loppupiiloa. Vaikutukset alareunaan olisivat pienempiä kuin edellisessä. Teemasana ei tässäkään ulottuisi ristikon reunaan.

Pääkuvaa voisi madaltaa 2 ruutua, jolloin poistetun sijapäätteen tilalle mahtuisi nelikirjaiminen sana. Kuvan kohteen muoto ei erityisesti suosi tähän suuntaan rajaamista, mutta ei se mahdotontakaan olisi.

Alanurkkaan voisi laittaa toisen kuvan, minkä korkeus olisi 3 ruutua. Tämä kattaisi poistettavan sijapäätteen alueen. Teemasana rajoittuisi tähän lisäpääkuvaan, mikä olisi kauniimpaa kuin "ilmaan" loppuminen. Uuden kuvan pitäisi näyttää oleelliselta ristikon sisällön kannalta eikä rakenteen vuoksi tehdyltä hätäratkaisulta, joten siitä pitäisi mielellään lähteä oikeaan reunaan ulottuva sana tai lause. Tämä nostaa laatimisen vaikeustasoa.

Vaakasuorassa olevan teemasanan voisi kääntää vasempaan reunaan pystyyn ja pystyssä olevan siirtää oikeaan reunaan osaksi taitettua lausetta. Sopivan lauseen muotoilussa voisi olla hiukan haastetta, mutta siihen voisi saada kukan nimenkin mukaan. Toinen teemasana ei rajoittuisi ristikon reunaan ellei siihenkin kehittäisi pidennystä. Laadinta vaikeutuisi kahdesta syystä: ennalta kiinnitettyjä kirjaimia olisi enemmän ja mukaan tulisi mutkalle taipuva sana. Ainakin oman kokemukseni mukaan vinkkeli on vaikeampi hallita kuin aukion halki porhaltava sana. Kulman tienoilla olevat kirjaimet kyllä vaikuttavat; jotkut yhdistelmät ovat vaikeampia kuin toiset.

Kaunein ratkaisu olisi mielestäni alanurkkaan tuleva toinen pääkuva, minkä pitäisi aiheeltaan liittyä ristikon teemaan.
49. Eki9.1.2006 klo 10:18
iso S:n pohdinnat ovat kaikki viimeisen päälle esteettisiin hienouksiin satsaavalle erinomaisen osuvia.

"Ilmaan" loppumisen välttäminen ei tunnu olevan kovin laajalle ulottunutta. Vähän samantapainen asia on oikean alakulman sahalaita. Jotkut eivät pidä sitä minään heikkoutena, ja olkoon niin. Sahalaidan lisäksi sinne ei tule kuin yksi sana sisään, joten tässä on tuplaheikkous, mutta ei edelleenkään ristikosta kelvotonta tekevä asia.
50. airisto9.1.2006 klo 10:43
Vastaus Ekin kysymykseen: "Mitä tarkoittaa "n. vuoden harjoittelu", kun julkaistuja ristikoitakin jo on vuosien takaa? Onko nyt takana vuosi julkaisemattomuutta?"

Kyseinen ristikko on laadittu jo viime vuosituhannen lopussa, pistinpähän vain esimerkkinä, mllaista jälkeä vähällä kokemuksella saa aikaan.

Omaankin silmään pistää nyt ristikon tukkoisuus, alku- ja loppupiiloista johtuva risaisuus, liiat "fakkisanat", vihjeiden erilaiset vaikeusasteet, huolimaton lopputarkistus (kaksi samaa ratkaisusanaa) jne.

Kiitän kaikkia, jotka ovat viitsineet neuvoa ja opastaa.
51. airisto9.1.2006 klo 10:55
Helppo korjaus tupla-asoille olisi vaihtaa ylös OLAAT>OLJET, ASAT>ESAT, AATU>JATA, ROJUT>POJAT.
52. Eki9.1.2006 klo 10:59
Helpompi olisi tuo ARSI>ASSI. Tuossa tulee jata, joka on aika silkkaa ristikkokieltä. Muuten ok. Minusta.
53. Eki9.1.2006 klo 10:59
Eikun näin päin: ASSI>ARSI.
54. airisto9.1.2006 klo 11:03
Silloin tulee ARAT kahteen kertaan.
55. Eki9.1.2006 klo 11:06
Siitä kannattaisi mennä alakulmaan läpi ja "korjata" se. Arat voi tietysti olla Aral tai Aram, mutta heikkenee huomattavasti, mielestäni, toki.
56. airisto9.1.2006 klo 11:11
JATA>JAMA, POJAT>SOMAT t.LOMAT
57. jupejus9.1.2006 klo 11:45
- "Kyseinen ristikko on laadittu jo viime vuosituhannen lopussa, pistinpähän vain esimerkkinä, mllaista jälkeä vähällä kokemuksella saa aikaan." -

Tuo lainaus herättää joukon kysymyksiä.

Ensinäkin totean, minusta tuossa ristikossa oli aivan mukavan näköinen ulkoasu, kirjotustyyli, piirustukset.

Mutta jospa tuohon sisältöön mennäkseni, eli jos joku haluaisi opetella laadintaa, niin näkisin, että tuon ristikon "huomautukset", mitä on täällä annettu, pitänevät jota kuinkin kutinsa, mutta toisaalta - mikä on aloittelijalle tärkeintä.

Eikö noin yleensäkin ottaen, jos ajatellaan, ole tärkeintä päästä sisälle, opetella asettelemaan sanoja ristiin - ei se ole mikään helppo juttu, sitähän voi kuka tahansa huvikseen kokeilla.

Sanat voivat lyhyitä ja ne voivat olla ns. fakkisanoja, kunhan se saa oikeaoppisesti sijoiteltua ruudukkoon. Luulisin, että jos sanoja muutaman kerran onnistuu sijoitamaan kaavailtuun tilaan, niin siihen alkaa sitten kehittyä tietoisuutta. Sen jälkeen pyrkimystä parempaan ja aina parempaan, niin kauan kuin itsekunnioitusta ja itsekritiikkiä riittää.

Minusta Airiston ristikko on vähällä kokemuksella hyvä taidonnäyte kauttaaltaan. Tuosta olisi hyvä jatkaa askel askeleeta kohti yhä mallikkaampaa ristikkoa.

Toinen kysymys on se, että olisiko henkilön, joka haluaisi opetella laatijaksi, mentävä sitä kautta, että asettaa heti alkuun kaikki vaadittavat faktat pöydälle.
Ei alkupiiloja, ei 3-kirj. sanoja, ei samaa alkuperää, ei fakkisanoja ja mitä niitä kaikkia onkaan. Opetella niin kuin monella alalla suosistellaan - alusta alkaen oikein työtavoin.

Tuo olisikin tietenkin ihanteellinen ratkaisu, mutta se ehkä vaatisi koulutustasoista alkuopetusta, että tulos syntyisi liki täydellisenä alusta asti. Olisi siten seppä syntyessään.

Luulen, että niin on harvoin. Kehitystä on tapahtunut varmaan kaikilla laatijoilla pikku hiljaa. Esimerkistä kävisi minusta Ekinkin täällä joskus esillä olleesta alkuajan ristikkosta - ja siitä kehityksestä nykypäivään.
Yksi suuri heikkous varmaan ennen aikaa on ollut, että laadintaan vaadittavia niksejä ei ole monikaan voinut tietää, ja vaikea on ollut varmaan ne esillekin jostain kaivaa.

Laatijat ovat syntyneet tälle ajalle, luulen - omien kantapäittensä kautta. Miten lie sitten tulevaisuudessa. Jos siihen tulee koulutusta, jossa opetetaan heti kättelyssä kaikki laadinnat vaatimukset - voihan se olla niinkin.
58. Aulikki Nenonen9.1.2006 klo 12:17
Airiston ristikko piti minunkin tulostaa ja ratkoa, kun se on herättänyt monenlaisia ajatuksia.

Missä on pääkuvasta lähtevän sanan taivutusmuoto ja sijapääte? Minusta siinä on vain omistusliite, joka siihen kuuluukin, kun on kyse suomalaisesta ristikosta.

Mitä taas vaihtoehtona mainittuun JATA-sanaan tulee, niin meikäläisille maalaisille se on hyvinkin tuttu ja käytössä oleva sana silloin kun laskemme verkkoja yhteen liitettyinä.
59. Juha-Pekka Kuusela9.1.2006 klo 13:25
Ei samaa alkuperää ? mitä ihmettä tämä tarkoittaa.
60. iso S9.1.2006 klo 13:37
Ristikon sanojen pitää olla perusmuodossa, yksikössä tai monikossa. Tämä sääntö ei päde pääkuvasta lähteviin lauseisiin, joiden pitäisi olla kieliopillisesti oikeita lauseita. Omistusliitteellä varustettua sanaa voi tuskin pitää perusmuotoisena. Kielopin termejä ja luokitteluja en hallitse sillä tarkkuudella että voisin väittää sitä tai tätä, mutta jos jaetaan sanat perusmuotoisiin ja taivutettuihin niin kyseinen sana on taivutettu. Vai voisiko ristikossa olla vihjeenä "maalaisille tuttu" ja ratkaisusanana JATAMME?

Ristikon yksittäisiin sanoihin en hyväksyisi omistusliitteitä. Teemasanoihin en hyväksyisi sijoihin taivuttamista, paitsi tietenkin lauseissa kieliopin niin vaatiessa. Tämä -MME on mielenkiintoinen väliinputoaja. Se ei tunnu teemasanassa pahalta, jos mielessään kuvittelee sen olevan vaakasuoran teemasanan jatko (ja pilkku väliin). Erillisenä ei niin hyvältä tunnu - jos tuntuisi, niin eikö ihan yhtä hyvältä tuntuisi KUKKANNE tai KUKKANSA kuin KUKKAMME?

Verkkokalastus on väestön vähemmistön harrastamaa toimintaa ja siitäkin lukumääräinen enemmistö kalastanee yksittäisillä verkoilla. Siis vähemmistön vähemmistö on tekemisissä jata-käsitteen kanssa, mikä tekee siitä fakkisanan. Ei pahinta luokkaa, lievä kuitenkin.

Esimerkiksi minä olen oppinut sen ristikoiden kautta, mikä on jonkinlainen varoitusmerkki itselleni. Myönnän, olen muutaman kerran nähnyt sen ristikoiden ulkopuolellakin enkä tunne ihmeempää omantunnonpistosta jos käytän sitä. Jos ei joku tunne niin on aika oppia.

Ristikon vaikeusaste on tässäkin asiassa huomioitava. Ultrahelpoissa pitää pyrkiä olemaan opettamatta ja käyttää mahdollisuuksien mukaan sellaisia sanoja mitkä enemmistö tuntee ennestään. Kaikkia eivät kaikki kuitenkaan tunne, sille ei voi mitään.
61. airisto9.1.2006 klo 13:49
JPQ kysyi alkuperää. Jos ristikossa on sana LAINA ei ole suotavaa, jos muualla on sana LAINATA,LAINAUS jne. Eikös?
62. iso S9.1.2006 klo 14:38
Niin, ja tiukan linjan mukaan ei saa olla edes LAINANHAKIJA ja PANKKILAINA samassa ristikossa, koska molempien yhdyssanojen osana on LAINA (toisessa taivutettuna, mutta ei auta).

Sen sijaan samassa ristikossa saa olla LAINA ja LAINE. Ne ovat aivan eri sanoja vaikka eroa on vain yksi kirjain. Saa myös olla RIPA ja KORIPALLO samassa ristikossa, vaikka edellinen on sellaisenaan jälkimmäisen osana. Se on kuitenkin vain sattumaa eikä johdu siitä että nämä olisi johdettu samasta kantasanasta.

Tämä on sääntö mistä löytyy erilaisia mielipiteitä. Luultavasti julkaisijoiden asenne on keskimäärin jyrkempi kuin ratkojien. Tämä on sinänsä hyvä ja järkevä juttu: joitakin ratkojia hiertää jos samaa kantaa olevia sanoja on samassa ristikossa, mutta tuskin ketään haittaa jos sellaisia ei ole. Näin julkaisijat kumartavat osalle ratkojista pyllistämättä muille. Ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole - kärsimään joutuva tahokin löytyy ja se on laatijat. Noiden onnettomien täytyy ottaa huomioon yksi rajoitus lisää.

Sälikää meitä ja laittakaa vaalikeräyksessä vähän tukea, edes henkistä, meidän reppanoiden suuntaan!
63. KP9.1.2006 klo 17:20
Hiukan löysemmässä voi olla kori ja koripallo...
64. Taata9.1.2006 klo 19:17
Kyllähän tuohon airiston ristikkoon saisi vaikka minkälaisia
korjauksia muutoksia ja esim. alkupiilot vasemmalla reunal-
la ja ylhäällä on helppo poistaa lähes kokonaan ryhtymättä
radikaaleihin operaatioihin, mutta tarkoitus on kai, että laa-
tijan alkuperäisestä luomuksesta jäisi jotain jäljelle. Ekin
tavalla vasemmalla olen itsekin menetellyt alkupiiloja poista-
essani.

Ihmetyttää, että Eki ei kiinnitä enempää huomiota oikean
alareunan erillisyyteen muusta ristikosta, jonka muuttami-
nen ehdottamallani tavalla olisi kustantajille mieleen. Mitä
fakkisanoihin tulee olen käyttänyt tässä apuna Erkki Vuoki-
lan omaa Ristisanakirjaa ja kuten totesin se oli vain äkkiä
tehty esimerkki ja saman voi helposti tehdä toisillakin sa-
noilla. Lukekaa tarkemmin mitä kirjoitin.

Myös oikean laidan keskivaiheilla oleva osasto- sana on
helppo muutta sanaksi totto, jolloin alkupiilo poistuu. Tämä-
kin löytyy Vuokilan omasta sanastosta. Jos sen sanat eivät
kelpaa, niin tässähän saa Taatakin varmaan rahat takaisin,
kun on epäkelpo kirja tullut ostettua alennusmyynnistä ja
vielä useita kappaleita? Taata taata!

Ei Ruutukolmiollekaan varmaan kaikki kelpaa, vaikka KP niin
tuntuu julistavan?

Minä voin alkaa seuraavaksi arvostelemaan muidenkin risti-
koita...jos tämä homma menee aivan lekkeripeliksi. Airisto
ei kohta ehkä tiedä mitä tehdä? Muutosehdotuksia tulee
kuin turkinhihasta. Siinä sitä setvimistä piisaa. Mahdetaanko
joka tallissa tarkastaa ristikoit näin huolellisesti? Iso S filoso-
feeraa puolestaan ummet ja lammet ottaen fysiikan kaavois-
takin tutut elementit peliin. Että sillä lailla tällä kertaa. Jatkan
arvostelujen lukemista myöhemmin lisää.

Kovin alkaa tuntua pilkun fiilaukselta. Onko tässä tallien väli-
nen skapa käynnissä, johon minäkin hyvää hyvyyttäni pistin
lusikan soppaan? En sano tässä vaiheessa enempää...
65. kp9.1.2006 klo 19:30
Kyllä piiloja voi olla... Lapsiltako nyt haluatte lopettaa
piiloleikin? -Voi teitä...
66. Eki9.1.2006 klo 19:38
Tuollaisten sahalaitaisten rakennelmien poispitämisen pitäisi olla lasten leikkiä :)
67. kp9.1.2006 klo 19:41
Esim. Pekka Joutsilla noita piiloja on niin paljon, että pieni
lapsijoukko mahtuu sinne vaivatta...
-Ei siis piiloton ristikko ole ammattitaitoa... Niitä (piiloja) voi
tehdä ihan harkitenkin...
68. Eki9.1.2006 klo 19:43
Kp saa pitää sahalaitansa ihan vapaasti (siksi en ottanut tiukkaa kantaa airistonkaan vastaavasta). Joutsilla on hyvin tiukat kriteerit piiloistaan ja niihin eivät moiset sahalaidat kuulu.
69. RA9.1.2006 klo 19:45
Taata,

Airisto itse s a n o i (7.1. 19:30), että ristikkoa s a a arvostella.

Oletko nyt sanomassa, ettei saa tai saa vain "vähän" tai vain niiltä osin, mikä sinusta on tärkeää?

Minusta kaikki arvostelijat ovat osoittaneet (jopa!) kunnioitusta Airiston laadintaa kohtaan paneutumalla sen arviointiin / kehittelymahdollisuuksiin ihan tosissaan ja yksityiskohtaisesti.

Juuri tällaisesta keskustelusta oppii paljon (... kunhan ei nyt taas aleta kuvittelemaan arviointien taustalla muka olevia ilkeämielisiä motiiveja).
70. kp9.1.2006 klo 19:48
Et ole nähnyt varmaan niitä ristikoita, joita hän tekee
sanomalehtiin? -Ei sillä, etä tuomitsisin Pekan ristikot, ei
suinkaan... -Pidämme varmaan kumpikin sahoista, etenkin
niiden laidoista...
71. Eki9.1.2006 klo 19:53
Tarkoitan ristikoiden sisäisiä sahalaitoja, jotka katkaisevat pääsyn eri alueille.

Pekalla on todella tiukat kriteerit, hän vain sattuu sallimaan alkupiilot yläreunassa ja vasemmalla reunalla. Nykyisin hän varsinkin helpoissa ristikoissa jättää nekin väliin.
72. iso S9.1.2006 klo 22:23
Elokuvissa ja romaaneissa on hienoa(?) kun mennään yksityisestä yleiseen vai oliko se päinvastoin. Minun filosofoinnillani on osittain sama tarkoitus. Voidaan jaaritella ummet ja lammet siitä onko tämä tai tuo piirre ristikossa kielletty, sallittu vai toivottava, ja onko parempi että ristikossa on piirre A tai B, kun voi olla vain toinen. Kaikki tämä on yhtä teoreettista ja yhtä vähän valaisevaa kuin miltä se kuulostaa.

Tässä meillä oli elävä esimerkki ristikosta, minkä tekijä antoi ystävällisesti arvioitavaksi. Siinä oli hyvä tilaisuus käytännössä näyttää sormella, mistä pitää ja mistä ei, ja mitkä muutokset omasta mielestä veisivät ristikkoa parempaan suuntaan. Itse en muistaakseni antanut yhtäkään käskyä tyyliin "muuta Assi Arsiksi". Jätin kaiken sen laatijan oman harrastuksen varaan.

Tätä ristikkoahan ei voi koskaan missään painaa "aikaisemmin julkaisemattomana", joten siinä mielessä on yhdentekevää vaikka hyväntahtoiset besserwisserit tarjoaisivat auttavan kätensä ja hieroisivat alkuperäisen ristikon näkymättömiin. Samalla tavalla laatijalle voi käydä omin voiminkin; alkuperäinen muuttuu hiomalla tunnistamattomaksi. Silloin prosessi ei vain ole julkinen.

Siinä mielessä menin retkuun, töppäsin ja tein itseni naurettavaksi, että luulin airiston todellakin kokeilleen laatimista vasta vuoden ajan. Menin neuvomaan laatijaa joka on matkan varrella kehittynyt, itsekin huomannut ne puutteet mitkä tässä vanhassa laatimuksessa on, ja oppinut välttämään niitä. Näin olen nyt antanut itseni ymmärtää. Toivottavasti en ole taas väärässä.

Joka tapauksessa, esittämäni mielipiteet kyseisestä ristikosta ovat edelleen voimassa ja ne pätevät soveltuvin osin mihin tahansa ristikkoon missä on vastaavia ominaisuuksia. Muistettakoon silti, että ristikoissa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kun juoksee sutta karkuun niin tulee karhu vastaan. Siksi samainen pikkuvika mikä kannattaa yhdessä ristikossa korjata on ehkä viisainta jättää toiseen ristikkoon, koska siinä vaihtoehtona olisi pahempi vika.
73. Taata10.1.2006 klo 00:04
Taitaa olla airiston ristikko ja laatijakin jo loppuun käsitelty?
Haluaako joku antaa jo toisen vai ollaanko hiljaa tästä asias-
ta? Ei tarvitse silloin perustaa uutta säietäkään, mikä lienee
kovin tyyristäkin?
74. airisto11.1.2006 klo 17:02
Ei laatija ole loppuun käsitelty, päin vastoin. Repostelkaapa seuraavaksi kryptoa. Samalla JPQ saa ohjeita, krypton laatimisestahan hän on puhunut jo pidemmän aikaa. (Koskahan SE saadaan näytille?)

http://members.tiscali.fi/322316/krypto1.pdf
75. Juha-Pekka Kuusela11.1.2006 klo 17:55
airisto: kunhan on näyttö kelpoinen ei oikein 6 sanaa jotka risteää
vokaaleista kehtaa näyttää ???
76. Juha-Pekka Kuusela11.1.2006 klo 17:59
airisto: kunhan on näyttö kelpoinen ei oikein 6 sanaa jotka risteää
vokaaleista kehtaa näyttää ???
77. jupejus11.1.2006 klo 18:08
Kiireellä kun tuossa äkkiä ratkoa koetin, niin voisi sanoa, että siistin näköinen krypto.
Alkukuva hyvä ja kuvaan mahdollisia vaihtoehtosanojakin usempia, mutta haettu sana löytyi kyllä siksikin helposti.

Muuan sana tuolla yläkoillisessa jäi hiukan ihmetyttämään. Samoin en nopeasti huomannut 17 numerolle vahvistusta, eli toista sanaa, missä kirjain olisi. 23 oli ainakin kerran risteävässä sanassa, mutta olikos se nyt tuolla jossain toistamisenn, saattoi olla.

Se mitä kaipaisin tuohon kryptoon, olisi hieman monikirjavuutta kirjaimilla. Vaikeampirakenteisia sanoja myös. Niitä krypto jotenkin vaatii.

Jos tuo on aloittelijan krypto, niin varsin hyvä sellaiseksi ja tuosta olisi nähdäkseni hyvä kehittää eteen päin.
78. mami11.1.2006 klo 19:10
airistolle: ulkoasu ja pohja ok. Sanapituuksien ja kaiken maailman keskiarvojen laskemisen jätän muille, mutta muuten käyttämistäsi sanoista seuraavaa: kahta kirjainta (nrot 23 ja 17) olet käyttänyt vain kertaalleen, tai sitten en vaan löydä niille kaveria. Nro 22 esiintyy kaksikin kertaa, mutta molemmat piilokirjaimina.

Sanan ortikoni merkitystä en ymmärrä eikä löydy kirjoistanikaan. Joku viisaampi tietää? Mikä tai kuka on vassor? Pari monikkoa ihmetyttää tuossa muodossaan eli okat (-> oaat,okaat tai odat?) sekä sukaat.

Mielestäni sanasto aika peruskamaa, muistuttaa hieman ensimmäisiä omia laatimuksiani.
79. JTak11.1.2006 klo 19:36
Vassor on Vaasan seudulla. Siellä päin tehtiin jotain murhia 90-luvulla.
80. RA11.1.2006 klo 19:37
Vassor, ortikoni, oribi ja sukaat outoja. Voisiko joku selittää?
81. Satunnainen Ratkoja11.1.2006 klo 19:56
Samat huomiot kuin edella... Hyvaa peruskamaa, ulkoasu hyva, samoin kuin "ei ilmeinen" avainsana.

Hatunosto siita, etta kryptossa on pyritty kunnianhimoisesti avoimuuteen/ristikkomaisuuteen, joka tekee kirjainten sijoittelun vaikeammaksi.

miinukset ovatkin mainittu...

Tasta on hyva jatkaa harjoituksia.

Kryptoilemisiin.
82. Arska11.1.2006 klo 20:26
Ortikonin muistan (hämärästi) ammattikouluajoilta. Liittyy TV ja/tai radiotekniikkaan.
83. Arska11.1.2006 klo 20:41
Kaivoin vanhan TV-tekniikka kirjan joka kertoo:
Ortikon (ilman i:tä!) on TV kamerassa oleva putki. Putkessa olevalle varauslevylle projisoidaan lähetettä kuva, josta johdetaan sähöinen kuva....
84. Jukkis11.1.2006 klo 22:07
Tyystin asiaan kuulumattomana sivuhuomiona se, että kyllä jaksaa aina uudelleen ihmetyttää se, miten usein netin keskustelupalstoilla (muuallakin kuin täällä) ihmetellään joidenkin outojen sanojen merkitystä. Kun ei tosiaan kirjoistakaan löydy. Nii-in, mistäköhän niitä merkityksiä täällä NETISSÄ OLLESSA voisikaan etsiskellä?
85. JPQ11.1.2006 klo 22:25
Mun kryptoyrityksistäni jotka aika toivottomia vielä haluatteko te ?
ne ratkovassa muodossa ? vai ns vastauksena. Uusin yritys kyllä sisältää
vähän yhden vieraammankin sanan mutta eipä voi mitään. Tästä en jaksanut
katsella tupla sanojen mahdollisuutta myöskään. Mutta minäkin sanoisin
näkeväni näistä että olen kehittynyt.
PS. toivottomuus=ulkonäkö lähinnä kait enään eli sanojen jatkuvuus
lienee jo aika ok. Eli en vieläkään neliökulmion malliisia saa tehtyä pitäsköhän erikoistua epämäääisen
mallisiin :) ?
86. Juha-Pekka Kuusela11.1.2006 klo 22:26
Jukkis: taatusti ei netistä ainakaan netti on pullollaan väärää tietoa
tosin on tietokirjatkin joskus.:(
87. Jukkis11.1.2006 klo 22:37
No kuule J-P, tuo nyt on aika älytöntä. Että kun tulee vastaan vaikka sanat vassor ja ortikoni, niin sinäkö et usko, kun googlaamalla saa selville, että kyseessä on paikkakunta Pohjanmaalla ja elektroniputki? Lähes mistä tahansa tuollaisesta faktatiedosta saa luotettavan selon netistä, kun edes vähän jaksaa niitä löydöksiä tarkastella.
88. tonimikael11.1.2006 klo 22:40
Juu tuohan (JPQ:n ajattelu) on yhtä skeptistä ajattelua kuin se, että en varmasti kysy kellonaikaa tuolta vastaan tulevalta naiselta, valehtelee kuitenkin. :)
89. marjaana11.1.2006 klo 22:49
Juha-Pekka: laitapa vaikka ihan kirjainten kanssa niin nähdään kehityksesi suunta ja nopeus...
90. JPQ11.1.2006 klo 23:06
Jukkis: en ole turhaan tuota mieltä enkä epäile just näitä sanoja.
Netissä muuten kyllä väärää tietoa en vaan saa nyt esimerkkiä
aikaiseksi.
marjaana: oukei. Teen tosin kuvan joka ei ole edes kaunis.
91. marjaana11.1.2006 klo 23:09
Älä nyt taas sorru siihen kuvan ulkoisen olemuksen liialliseen hiomiseen... Meitä varmaan enemmän kiinnostaa ne sanat kuitenkin.
92. Arska11.1.2006 klo 23:20
Anteeksi Jukkis!
Etsin "ortikon" sanaa (jonka hämärästi muistin) googlella. Löytyi kaikkea muuta kuin "elektroniputki" joka ei ole se mitä hain.... Sorry :-(
93. Juha-Pekka Kuusela11.1.2006 klo 23:33
Eki: ei vaan olen kuullut juttuja ja havainnut itse outoja juttuja.
Itse tuntoni ei ole matala eikä korkea. Ja sanoin taitaa kun ei 100%
varma voi olla.
Marjaana: Hei älä vielä krypton yritelmä jossa tosiaan
vikoja on vielä täällä: http://koti.mbnet.fi/jpq/YRITYS666.jpg
PS. täytyy unelmien saavutus jollain rahoittaa joskus se on mukavaa
hommaa joskus ei niin mukavaa joskus jopa tosi kurjaa. ja tuo 666 on
ihan vitsinä heitetty.
94. Eki11.1.2006 klo 23:38
Okei, ollaan täällä.

Hassu juttu, että kummastelet kitaramerkkiä. Eikö T_K_I tosiaan sisällä muita vaihtoehtoja?

Sanat tosiaan menevät ristiin just just riittävästi, joskin on kryptoksi tosi harva. Mutta ehkä pahinta on, että kirjaimistossa ei ole yhtään vierasta kirjainta eikä öökkösiä.
95. marjaana11.1.2006 klo 23:42
Juu, paremmalta näyttää kuin se edellinen, en voi väittää vastaan...
UTA-sanan perään kantsii laittaa vaikka H (UTAH) tai eteen T (TUTA), jotta välttyisit kolmikirjaimisilta sanoilta.
96. marjaana11.1.2006 klo 23:44
Ja oikea alanurkka alkaisi näyttämään ihan hyvältä, jos lisäisit sinne KUHAT ja VIREN... (eli T ja N)
97. tonimikael12.1.2006 klo 00:00
Eki, katsopa uudestaan. On siellä yksi Ä. ;)

JPQ, on tosiaan menty paljon eteenpäin edellisestä. Hienoa! Toinen samanlainen askel lisää, niin... :)
98. Eki12.1.2006 klo 00:02
Joo, onhan siellä yksi Ä.
99. marjaana12.1.2006 klo 00:07
Vasen ylänurkkahan näyttää varsin mallikelpoiselta. Vasen alanurkka taas ei; se roikkuu yhden pienen o-paran varassa...
Mihin olit varannut kuvan paikan?
100. Eki12.1.2006 klo 00:11
Täällä puhutaan usein koneen laatimista ristikoista. Tällaisia kone suoltaisi 60 kappaletta minuutissa. Parannusta on siis tapahduttava ja julmetusti, muuten on turhaa työtä, koska kirjainjakauma on aika tavallinen.
101. Eki12.1.2006 klo 00:31
Näyttää olevan Krypto Pelikaanin tehtävien yleisimmät ulkomitat, 20 x 24 ruutua ;)
102. tonimikael12.1.2006 klo 00:49
Edelleen JPQ:lle voisi passata se ohje, että otapa jostain valmiista jo julkaistusta (vaikka marjaanan!) kryptosta pohja ja ala sitä säveltään omin sanoin (ei oikeesti OMIN). Silloin rakenne lopussa ei voi olla kuin hyvä. Sanasto on sitten katsottava erikseen. Tsemppiä! :)
103. Eki12.1.2006 klo 00:51
Minusta JPQ sanoi, että valmis pohja oli liian vaikea. Sitä paitsi onko se, että se on julkaistu, tae pohjan hyvyydestä.
104. Juha-Pekka Kuusela12.1.2006 klo 01:02
marjaana: UTAa ei pitänyt olla vaan just UTAH.
Eki: joo niin on ja myös tuntuu olevan yleinen Seuran Ristikko
lehdenkin sivulle mahtumisen puolesta aika max koko tarkkoja ei ole
käsillä. En tiedä onko se julkaistu sain sen eräältä taholta.
(tekee kryptoja sen tiedän) Tämä on kokeilua
vasta eli hienompia sanoja ei vaan eksynyt tähän kokeiluuni. tosin
sen yläkulman laajennus on pahempi homma mutta tutkitaan.
Tonimikael: en tiedä mistä löytäisin marjaanan krypton :)
Kaikille pohjaanteosta:
ja olen kokeillut tosiaan saamani pohjaan,ja myös erääseen Ekin
tekemään joka Krypto Pelikaanista siitä joulun "kaupanpäälis"
liitteestä kait. Tuo Ekin tekemä on täydempänä.
Vielä Ekille: Otin sanat päästäni joten t_k_i kohtaan en muuta
keksinyt.
105. JPQ12.1.2006 klo 01:03
Tosin tuossa ekin tekemässä on eräs sana jota en kyllä itse oikein
sulata sain sen kanssa vähän apuja muualta mutta muuten käytännössä
päästäni. Jatkan yrittelyä...
106. Eki12.1.2006 klo 01:08
takki, taksi, tikki, tikli, Tokoi, tukki, tykki, täkki...
107. JPQ12.1.2006 klo 01:11
eki: voi rasva olinpa puu silmä mutta mikä on tokoi ?
108. jupejus12.1.2006 klo 01:12
Täällähän oli jossain linkissä yhteisristikkopohja, jota pystyi laatimaan. Siinähän voisi JPQ vaikka marjaanan kanssa, tai kenen vaan, hyvin syventyä krypton rakentamiseen, samalla saisi pientä opastusta. Onhan tuossa JPQ:n sanastossa aivan hyvä alku.
109. Eki12.1.2006 klo 01:17
Paninpa Tokoin juuri siksi, että kysyisit sitä, kun kuitenkin 7 tuttuakin sanaa oli jonossa. Eräs ammoisten aikojen kuulu poliitikko (Oskari), jonka pojanpoika(?) päätoimittaa ristikkolehtiä.

JPQ, olisiko kuitenkin itsetutkistelun paikka. Jos et yhtään noista sanoista keksinyt eli olet tosiaan puusilmä (yhdys sana!), uskotko TOSIAAN, että kaukaisessa tulevaisuudessa sanojen löytäminen helpottuu tarpeeksi? Se on RANKKA tie ja vie TUHOTTOMASTI aikaa ja ehkä tuhoaa spektaakkelihaaveesi!
110. JPQ12.1.2006 klo 01:31
Eki: helpottunut kokoajan ja toki ehkä kannataisi keskittyä vain
siihen mikä itsestä kivaa,ja siihen mikä sujuu mutta sitten tulee
eräät ongelmat... unelmien toteutus vaatii näet joskus jotain mitä
minulla ei ole rajattomasti ole....
111. Eki12.1.2006 klo 01:33
Tiedänhän minä, etteivät tässä järkipuheet auta, poikaseni... Puusilmää ei vain saisi olla tässä hommassa!
112. JPQ12.1.2006 klo 01:33
Eki: pitempi miettiminenkin olisi auttanut. Ja onko Tokai ? totaali
kiellyttejen sanojen listalla minusta olisi (itse itseäni
mollaten) mutta Fender,Gibson,ja Landola ei niinkään.
113. JPQ12.1.2006 klo 01:37
Eki: no ei saisi olla ei mutta se kehittyy pitää miettiä seuraavaa
yritystä vielä pidempään.
114. Eki12.1.2006 klo 01:37
Tässä ollaan isompien asioiden äärellä kuin yhden Tokai-kitaran...
115. JPQ12.1.2006 klo 01:38
No jos ajattelemme ettei minusta ole kryptomaanien hoitajaksi edes
(saatikka alan lääkäriksi) niin mitähän helppoja tehtävä tyyppejä on
joita ei silti hetkessä tee kuten sitä ristikkoa johon tulee yksi sana
pystyyn muista sanoista. Toki en krypto yritystäkään lopeta.
116. Eki12.1.2006 klo 01:40
Kun tehdään älyllisiä tehtäviä, niissä olisi hyvä olla mahdollisimman paljon älyä ja sanantaitoa takana. Vaikka se lopputulos ei aina kaikkien silmin supersuoritukselta näyttäisikään.
117. Arska12.1.2006 klo 01:40
JPQ: Seinälläni roikkkuu em. lisäksi Epiphone (Komppi), Suzuki (Basso) ja Ibanez (Akustinen).
118. JPQ12.1.2006 klo 01:40
Eki: toki. Mutta silti vinkkejä kiitos.
119. JPQ12.1.2006 klo 01:45
Arska: tottahan toki nuo on vain 3merkkiä jotka kuuluu minusta
jotenkin yleissivistykseen eniten vai meneekö metsään Gibsonin
mallihan oli Les Paul alunperin,ja Stratocaster taas Fenderin,Landola
taas kotimaisena kuuluu joukkoon. Ei sinänsä minään kannanottona siitä
mikä on hyvä kitara , ja mikä ei.
120. Juha-Pekka Kuusela12.1.2006 klo 02:50
Jupejus: Kertomasi linkki vaan tahmaa niin hirveästi.
PS. Excel 4 taulukot sujuu täällä kyllä jos tarpeen.
121. JPQ12.1.2006 klo 02:50
Ja joku Lotus123 versio myös.
122. iso S12.1.2006 klo 08:35
JPQ, olet tehnyt kryptoosi kaksi rikosta. Siis RIKOS on kahdesti: rivillä 22 ja sarakkeessa 5.

LAIT ja LAKI on "hiinä ja hiinä". Menettelee, jos monikkomuotoisen ajattelee säädöksinä ja yksikkömuotoisen yläosana (esim. tunturin laki). Kryptossa tätä tulkintaa ei kuitenkaan pääse vihjeillä korostamaan, joten parempi olisi hankkiutua tilanteesta eroon. Esimerkiksi LAIT -> LAIN, TUTIT -> TÄTEN, USKO -> ÄHKE/ÄHKY ja ILTA -> ESTO. Samalla tulisi yksi Ä entisen orvon pariksi (edelleen molemmat piilokirjaimina, ei hyvä) ja lähtisi yksi loppu-T.

Sanaston keskipituus on vaatimaton 4.89 vaikka UTA korjattaisiin UTAH:iksi. Näin harsomaisessa ristikossa pitäisi pystyä selkeästi parempaan. Yli 6 kirjaimen sanoja on vain kaksi: MOJOVAT (7) ja NOTKELMAT (9).

Erilaisten kirjainten määrä 17 on myös kovin vaatimaton mihin tahansa kryptoon, saati sitten näin harvasanaiseen. Toisaalta juuri sanojen vähyys rajoittaa mahdollisuuksia. 71 lyhyttä sanaa tuon kokoisessa ristikossa on vähän.

Kotimaisista sanoista PURAT pistää silmään (tahallista huumoria). Ainakin minulle tämä on lähinnä ristikoista opittu sana. Myöhemmin se on tullut tutuksi myös politiikon sukunimenä. Ei kielletty sana eikä pahasti moitittavakaan, mutta ei yhtä tunnettu kuin krypton muut sanat, Tokaita tietysti lukuunottamatta.

Wikipedian mukaan Tokai on myös Japanin alue:

Tokain alue (東海, Tōkai, "Itämeri") on Chubun seudun sisällä oleva alue, Tyynen valtameren rannalla.

Toivottavasti joku neropatti ei keksi pistää ristikkoon Tokaita Itämeren vihjeeksi tai päinvastoin.

Selvää kehitystä on, mutta paljon on vielä matkaa ja maalia kohti mentäessä mäki jyrkkenee ja edistyminen hidastuu. Siitä vaan, jos sisua riittää.
123. marjaana12.1.2006 klo 11:35
Juha-Pekka:
Mikset käytä muitakin apuvälineitä sanojen keksimiseen, kuin omaa päätäsi? Esim. tuo T_K_I olisi selvinnyt jonkin ristikkokirjan, ristikkorengin tai muun vastaavan avulla ihan helposti. Joistain aiemmista säikeistä ymmärsin, että ristikkorenkiä olet ainakin kokeillut. Silloin kun minä aloittelin kryptoharrastustani, käytin ristikkokirjoja, koska nettiä en voinut pitää päällä jatkuvasti (minuuttitaksa) ja olen siitä kiitollinen, koska tuolloin kyseiset opukset tulivat hyvin tutuiksi. Nyt kuitenkin jos omista muistilokeroista ei löydy hyvää sanaa ovat ristikkorengin tyyliset apukeinot tarpeen.

Esimerkki: kryptossani kohta: _A_E_

Omasta päästä siihen voisi vaikka laittaa AAMEN tai KAPEA.
Kryptoissa tarvitaan kuitenkin paljon vierasperäisiä kirjaimia ja omasta päästä ei huonona päivänä sellaisia välttämättä putkahda.
Laitanpa renkiin tai ristisanat.nettiin haun. Löytyy satoja vaihtoehtoja, esim. FAZER, WAGER...
Varmaan on niitäkin laatijoita, jotka saavat muististaan kaiveltua kaiken maailman sanat, mutta ehkä sinä kuitenkin voisit yrittää kokeilla apuvälineiden käyttöä.
124. JPQ12.1.2006 klo 12:22
Toki normaalisti ristikkokirjoja käytänkin.
Ja tuplasanoistahan varoitinkin jo joten niistä ilmoitus on vain hyvä
etten turhaan varoittanut.:)
125. RA12.1.2006 klo 12:22
Jukkis,
eikäkö nythän mä vasta hokasin, että on hyvin pitkälti tyhmää kysellä outoja sanoja täällä. Ei toistu.
126. marjaana12.1.2006 klo 12:28
Suattaapi olla hyvin tyhmää kysellä mitään muutakaan...
Mutta kysellään silti ;o)
127. Pena12.1.2006 klo 12:39
RA, mikä on TILKO?

d=)
128. RA12.1.2006 klo 12:43
Onnin isä :-)
129. airisto12.1.2006 klo 12:59
RA,
voi vitsi
131. iso S12.1.2006 klo 14:02
"ortikoni, oribi ja sukaat outoja."

Webster Dictionaryn mukaan ortikoni on vanhentunutta tekniikkaa, tv-kameroihin Arskan kuvaamalla tavalla liittyvää.

Oribi on nelijalkainen antilooppi (vitsi, pituus noin neljä jalkaa).

Sukaat on vaikeampi. Talttumaton Google ehdottaa: tarkoititko sukat? Tällaisia hauskuuksia ja totuuksia löytyy:

Unohda varsinkin kaikenmailman Lidlin sukaat

Timantit, sukaat ja ruusut ois aika siistejä.

Pupils in KS1 are able to discuss the significance and detail of a Sukaat for the Jewish.

Sukamat Surname (Last Name)
Sukkamat, Sukamaat, Suamat, Skamat, Sukama, Sukaat, Sukaamat, Sukmaat, ...
static.namesdatabase.com/names2/S/U/Sukamat.html

Nimilistaa vähän lyhennetty. Nimen lisäksi näyttäisi olevan joku juutalaisjuttu, mutta en tiedä onko symboli, vaate, ruoka, rituaali vai muu, mikä.
132. Eki12.1.2006 klo 14:38
Miten krypton sanasto valikoituu?

Kryptossa olisi kuvaristikoita helpompaa pitää loitolla sellaiset sanat, joita ihmiset eivät yleisesti tiedä. (Tämähän on JPQ.lla sikäli kunnossa, että ei ole kovin vaikeita sanoja tai ainakin ovat helposti muutettavissa, liiankin helposti)

Suurin ongelma tulee siinä. että mukaan halutaan/haluaa harvinaisempaa kirjaimistoa. Jos ei käytä niitä iänikuisia usein toistuvia sanoja, hakee uusia, ja sitten tulee välillä valinneeksi useimmille oudon sanan. (JPQ:lla ei ole lainkaan harvinaisia kirjaimia, joten ongelma ei ole tullut vielä eteen)

Useimmille outoja sanoja löytää myös ristikkosanastoista. Niitä en missään tapauksessa suosittele käytettäväksi kritiikittä.

Laatijan on helppo sanoa, että "en käyttäisi sanoja ortikoni, oribi ja sukaat kryptossani". Jotain sinne kryptoonsa välillä taatusti panee, joka ihmetyttää ratkojaa/ratkojia.
133. airisto12.1.2006 klo 15:19
Huomasin jälkeenpäin, että edellisessä kryptossani oli pari alku- ja loppupiiloa, (eipä siihen kyllä kukaan huomiotakaan kiinnittänyt).
Väsäsin kuitenkin uuden, jossa niitä ei ole, avoimuuskin taisi lisääntyä.
BTW, mitä mainiointa puuhaa vapaa-aikanan viettoon.

http://members.tiscali.fi/322316/krypto2.pdf
134. Eki12.1.2006 klo 15:20
Kryptossa en näe alku- ja loppupiiloja pahoina. Käsittääkseni ihan eri asia kuin ristikoissa.
135. iso S12.1.2006 klo 15:23
Kryptojen tavoitteet ja niiden myötä sanaston luonne ja harvinaisten kirjainten merkitys ovat jääneet minulle mysteeriksi.

Ovatko krypton ratkojat homogeenisempi joukko kuin kuvaristikoiden ratkojat? Ovatko heidän mieltymyksensä samasta puusta veistettyjä?

Vai voisiko olla että numeroista kirjaimiksi -mysteeri kiehtoo kahden kerroksen väkeä: toiset haluaisivat tuttuja sanoja (siitä seuraa, että kirjainvalikoima on suppeampi) ja toiset enemmän haastetta, myös outojen sanojen uhalla tai jopa suorastaan niiden toivossa? Pitäisikö tehdä erilaisia kryptoja näille kohderyhmille?

Kuvaristikoissa on toivottavaa (kaikki eivät ole tästä samaa mieltä) että outojen sanojen vihje antaisi vinkin siitä mitä sana tarkoittaa. Kryptoissa tätä tietoa ei voi tulla. Ehkä kryptot soveltuvat parhaiten sellaisille ketkä haluavatkin lähteä metsästämään uudelle sanalle merkitystä tietokirjoista ja netistä ja näin saavat enemmän tietoa kuin kuvaristikon ytimekkääseen vihjeeseen tyytyvät.

Jos kryptoa ei ole tarkoitettu äärimmäisille kryptofiikeille niin voisiko niiden oribi-tyyppisten sanojen suhteen noudattaa korotettua kirjainvastuuta: jokaisen vähän tunnetuksi arvioitavan sanan kirjaimen pitää esiintyä vähintään kolmessa erillisessä sanassa (jolloin kaikki voivat olla vaikeita) tai yhdessä yleisesti tunnetussa sanassa, jolloin riittää normaali kryptovaatimus (vähintään kahdesti, vähintään kerran sanojen risteyksessä).
136. airisto12.1.2006 klo 15:27
Kyllä niitä (piiloja) ristikoissakin löytyy ;)

http://www.sanaristikot.net/ristikot/nayta_flash.p hp?file=euro/05/eu0502&s_posti=posti@suomeneuroopp aliike.fi
137. iso S12.1.2006 klo 15:33
Niin, kryptossa alku- ja loppupiilot ovat jokseenkin samalla viivalla ratkojan kannalta kuin muutkin piilot. Katsokaapa vain melkein mitä tahansa kryptoa niin rakenne on aivan erinäköinen kuin kuvaristikoissa. Kaikenlaisia piiloja on vilisemällä eivätkä orporuudutkaan ole synti.

Alkupiilot varmistuvat samalla tavalla kuin muutkin piilot, jos sitä vaatimusta noudatetaan että kunkin kryptossa olevan kirjaimen pitää esiintyä ainakin kahdesti ja vähintään kerran muuten kuin piilokirjaimena.

Toki kryptoa ratkoessa voi tulla eteen sellainen tilanne että alkupiilona on harvinainen kirjain ja sen toinen esiintymä on ratkojalle tuntemattomassa sanassa. Silloin voi hakea puuttuvalle kirjaimelle ratkaisua sen sanan pohjalta missä se ei ole piilokirjaimena, niin välttää aakkostettujen lähteiden A-B-C-haun ongelman. Lisäksi, oletettavasti valtaosa kirjaimista on jo ratkennut, joten ne voi ohittaa vaikka hakisikin alkupiiloiselle vaihtoehtoja. Tätä helpotusta ei ole kuvaristikoiden ratkojilla.

Alkupiilojen välttämistä en pidä mitenkään tarpeellisena. Voi tietysti hieman yrittää säädellä sitä millaisia kirjaimia alkupiiloksi päätyy.
138. Eki12.1.2006 klo 16:23
Eki: "Kryptossa en näe alku- ja loppupiiloja pahoina. Käsittääkseni ihan eri asia kuin ristikoissa."

En tarkoittanut. että ristikoissakaan ne ovat "pahoja", ilmaisin ehkä itseni huolimattomasti. Tuossa siriston ristikossa (minua) häiritsivät runsas (lähes joka toinen) alkupiiloitus reunoilla ja alakulman sahalaidoitus.

Niin että jos johonkin ristikkooni olen pannut pari alkupiilos, koska asetelma on ollut (jokseenkin) mahdoton ilman niitä, se siitä. En minä ristikoita rankkaan (pelkkien) alkupiilojen ja muiden pikkuasioiden perusteella.
139. airisto12.1.2006 klo 16:41
JPQ:ta moititaan oikolukemisen suorittamatta jättämisestä, mitenkäs me muut...
140. Eki12.1.2006 klo 16:57
No nyt siristo loukkaantui.
141. Pena12.1.2006 klo 16:58
Hyvä yleisö! Tänä iltana:

lenits siristo & yhdenkoon tietynvärinen suks!

(Elekee hyvät immeiset suuttuko! d=))
142. Hui_hai12.1.2006 klo 17:04
Syytön heittäköön ensimmäisen kiven. Minä kun en tee vihreitä, vaan ainoastaan kadrinaali munauksia, niin voin haukkuu viran puolesta ketä tahansa;)

Mutta vakavasti puhuen. Erehdymmehän me kaikki joskus. Joskus toivisin vielä näkeväni JPQ:lta viestin, joka olisi täysyn oikeakielinen, selkeä ja painovirheetön. Kyllä hieman virheitä kuuluu sietää, mutta ilman pahantahtoisuutta voin kai väittää JPQ:n viesteissä olevan keskimääräistä enemmän oikeakielisyys virheitä ja puutteellista oikolukua.


Ja minun kirjoittamisiani saa arvostella ihan vapaasti. Ulkonäköä ei ole kohteliasta arvostella nykyisen poliittisen korrektiuden aikana. Nykyään kun rumaa miestä ei saa sanoa rumaksi, vaan kauneusrajoitteiseksi;)
143. Juha-Pekka Kuusela12.1.2006 klo 20:17
Hui_Hai: nyt tulee arvostelu kyllä minä viestini luen läpi.
Kaikki: kerratkaahan vielä mikä olikaan orporuutu ?
144. marjaana12.1.2006 klo 20:22
Tavallisessa ristikossa ruutu, jossa ei ole kirjainta eikä vihjettä; eli tavallaan vihjeelle paikka, mutta siitä ei lähde yhtään sanaa. Kryptoissahan näitä saa olla vaikka kuinka paljon. Selitinkö ymmärrettävästi?
145. Juha-Pekka Kuusela12.1.2006 klo 23:15
marjaana: selitit todella ymmärettävästi.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *