223. Sana

Titta7.8.2003 klo 12:45
Mikä sana on sama yksikön nominatiivissa ja genetiivissä?

Jokos Liisa on keksinyt?
2. Jouni7.8.2003 klo 13:05
Et taida hakea tätä, mutta hiven on hive-sanan genetiivi ja myös nominatiivi.

Panhiven oli eräs hivenainevalmiste, jonka nimi huvitti ystävääni suunnattomasti.
3. Jouni7.8.2003 klo 13:09
Niin ja hivenen on on hiven-sanan genetiivi ja myös nominatiivi?
Hei hulinaa tätä suomenkieltä.
4. Titta7.8.2003 klo 13:15
Mutta jos nominatiivi on hiven, niin eikö genetiivi ole hivenen?

Noissa termeissä olen surkea, mutta kielikorvaa on sen verran, että aikoinaan kirjoitin virheettömän äidinkielen aineen yo-kirjoituksissa, ennen kuin menin Jamilahden kansanopistoon kirjoittajalinjalle... Oli muuten mahtava paikka ja mieletön porukka, meininki melkein kuin kesäpäivillä koko vuoden.

Sen verran se kielikorva luonnostaan kertoo, tuleeko mikä vai joka, what vai which, att vai mikä se nyt oli. Ne meni aina oikein.
5. Jouni7.8.2003 klo 13:28
Tietysti hivenen on genetiivi, mutta eikö sitä käytetä myös nominatiivisesti? Vai onko se diminutiivi? Olisipa minulla hivenen älliä enemmän, että ymmärtäisin näitä asioita.
6. Kravattimies7.8.2003 klo 14:09
Onhan niitä enemmänkin kuin yksi (1).
7. Antti Viitamäki7.8.2003 klo 18:45
Sitä minäkin, neljä (4) tulee noin äkkipäätä mieleen - ja loputon määrä, jos yhdyssanojakin saa olla... :-)
8. Titta7.8.2003 klo 18:47
Ai niin, numeroita ei hyväksytä.
9. Antti Viitamäki7.8.2003 klo 18:58
Sama sana sekä nominatiivissa että genetiivissä lienee "tii":
nominaTIIvi ja geneTIIvi...

:-)
10. Antti Viitamäki7.8.2003 klo 19:01
Tai vaikka "tiivi", mikä lie pikkulintu olikaan...
11. Ani7.8.2003 klo 19:20
IIVI on Ekin kirjan mukaan PUNAINEN VAATELINTU!!!???
12. Titta7.8.2003 klo 19:29
Hyvä Ekin kirja!
13. Eki7.8.2003 klo 19:33
Kyllä tuollaiset sanat ovat SYVÄLTÄ!
Eivät tunnu ristikoissa HYVÄLTÄ.
Säästäkää meidät tuolta tiedonJYVÄLTÄ!

Oho, riimipiilosanaksi meinasi mennä...
14. Titta7.8.2003 klo 19:34
Itse asiassa en oikeaa vastausta tiedä, mutta vähän alkaa tuntua että tii tai iivi se voisi olla...

Mutta mutta... hiven ei kelpaa, sehän muuttuu genetiivissä väkisinkin. Onko sellaista sanaa olemassakaan, vai pistettiinkö Liisaa halvalla? Vai pitäisikö huomioon ottaa sekin, että kysymyksen esittäjä ei ollut sanaseppo... Jos on olemassa sellainen sana, joka on sama nominatiivissa ja genetiivissä, niin kyllä se täällä pitäisi keksiä!
15. Titta7.8.2003 klo 19:35
Voi ei, taas se riimittelee... ;-)
16. Antti Viitamäki7.8.2003 klo 19:38
Niin, no jos joku on sellaisen kysymyksen esittänyt, niin oletko kuitenkin varma ettei hän tarkoittanut numeroita? Minä en kyllä muutakaan keksi.
17. Eki7.8.2003 klo 19:42
Antti on jäljillä.
18. Antti Viitamäki7.8.2003 klo 19:52
Ai olen? Mukava kun joku tietää sen. :-)

Minä jäin miettimään sitä, miksi Eki käytti termiä riimiPIILOSANA, vaikka riimiTTELY olisi riittänyt ihan hyvin.

Taitaa ennemminkin Eki olla jäljillä.

Minä vain paarustan täällä.
19. Eki7.8.2003 klo 19:56
Arvasin vaan että Titta menettää hermonsa, jos yhdistetään riimitys ja piilosana vaikkapa vaan sanoin.

Ja kyllä Antti arvelusi on oikeampi kuin kaikki nuo tiput.
20. Titta7.8.2003 klo 19:57
Eki taitaa tietää...

Kyllä sen sanan saisi selville puhelinsoitolla.
21. Antti Viitamäki7.8.2003 klo 20:04
Et kuitenkaan Eki tarkoita, että olen jäljillä, kun pohdin numeroita? Seitsemän, kahdeksan, yhdeksän ja kymmenen kun kuulemma eivät kelvanneet vastaukseksi...
22. Eki7.8.2003 klo 20:06
Ai ei kelvanneet??? Sitten olen pihalla ja metsään meni ja niin nyt menenkin.
23. Antti Viitamäki7.8.2003 klo 20:08
No voi pihkura.

:-)
24. Titta7.8.2003 klo 20:10
Kysyjä kysyi yhtä sanaa, numeroistahan tulee jo neljä...
25. Antti Viitamäki7.8.2003 klo 20:54
Tuntuu kyllä kovin epätodennäköiseltä että sellainen sana olisi, ainakaan substantiivien ja adjektiivien joukossa. Pronomineja olen yrittänyt käydä läpi.

Mutta niinhän se on, että poikkeus vahvistaa ja niin edelleen.
26. jupejus7.8.2003 klo 21:16
Hetken miten myös, mutta kävisikö etunimi VALENTIN? Miten lie tuo taipuisi muuten.
27. Antti Viitamäki7.8.2003 klo 21:24
Hetken miten myös? Ei kai. Valentinin genetiivi on Valentinin.
28. Titta7.8.2003 klo 21:26
Liisa lupasi huomenna selvitellä asiaa. Jos sana on olemassa, voidaan jatkaa kiusaamista ja vihjailla...
29. Antti Viitamäki8.8.2003 klo 03:14
Kyllä ootta ilkeitä. :-)
30. Kravattimies8.8.2003 klo 06:51
Kun ehdotin numeroita, niin luulin jo voittaneeni ja lähdin pois. Mitenkäs olisi sitten jokin harvinaisempi sukunimi? Tästä joukosta voisi löytyä:

Huhtin
Hännin
Härkin
Joukain
Järvin
Nykäin
Nätkin
Orrain
Siitoin
Suppain
Torvin
Viitain
Virtain
31. Kravattimies8.8.2003 klo 07:20
Kielikellon artikkeli osoitteessa
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielikello/sukunim. html
eliminoi tästä kisasta osan sukunimistä, mutta kysymysmerkillä merkitsemiäni ei.

Huhtin : ?
Hännin : ?
Härkin : Härkimen
Joukain : ?
Järvin : Järvinin
Nykäin : Nykäinin
Nätkin : Nätkimen
Orrain : Orrainin
Siitoin : Siitoimen
Suppain : Suppainin
Torvin : ?
Viitain : ?
Virtain : Virtainin
32. Titta8.8.2003 klo 08:25
Jaa-a. Siinäkin taas vaihtoehtoja olisi enemmän kuin yksi, ja kai nuo loputkin jotenkin taipuvat. Luulisin, että kysymyksen esittäjällä on sen verran arvostelukykyä, että sana on ihan oikea, tunnettu, normaali sana, ei omituinen sukunimi, vaikka Orrain. Toivottavasti. Että kehtaa kysymyksen esittää.

Härkin on taikinavatkain.
33. Kravattimies8.8.2003 klo 10:11
Minulla on mielessä muuan-sana, mutta en tiedä sille genetiivistä käyttöä.
34. Antti Viitamäki8.8.2003 klo 10:23
Minä kyllä tiedän genetiivistä KÄYTTÖÄ sille, mutta muotoa en. :-) Miten hoidettaisiin

eräs herra : erään herran
muuan herra : ?

Joskus olen piloillani laittanut johonkin tekstiviestiin "muuannen" - liekö oikein?

Sana on kaiketi ollut aiemmin muotoa "muudan" - siltä pohjalta taivuttaisin "muutamen" tai "muutaman".
Molemmat tuntuvat oudolta, jälkimmäinen tietenkin
sen takia että sillä on toinen merkitys.

Nominatiivin ja genetiivin ero on varmastikin niin suuri, että kielen sisäinen paine ajaa niitä erilleen. Odotan innolla oikeaa vastausta.
35. Kravattimies8.8.2003 klo 10:32
Käväisin vähän muualla ja kun tulin takaisin tänne, näin muuan miehen kirjoittaneenkin jo oman asiani, joten olkoon.
36. Titta8.8.2003 klo 11:19
Ääh, kieroa, kieroa, kieroa. Ensin kysytään sanaa, ei sanoja, ja sitten niitä onkin seitsemän. Seitsemän, kahdeksan,
yhdeksän, kymmenen, seitsemäntoista, kahdeksantoista ja yhdeksäntoista.

On se niin väärin. Liisan kanssa järkeiltiin, että tehtävänanto on sen verran ovela, että sellainen sana on pakko olla olemassa. Ja sitten se onkin numero. Siksi ei Liisan kanssa hyväksytty numeroita, kun niitä tuli heti mieleen niin monta... Pöh!

Oikeassa olitte, ja niin minäkin kauan sitten, mutta hylkäsin kun vastauksia oli enemmän kuin se yksi mitä kysymyksessä kysyttiin.
37. jupejus8.8.2003 klo 14:09
Sekoilen taas, mutta sehän ei haittaa tee - mutta miten jos kymmenen sanana ei ole numero vaan epämääräinen määrän osittama sana. Kymmenen miehen voimalla, vaikka miehiä oli laskematon tokka.
38. Antti Viitamäki8.8.2003 klo 18:17
Se lasketaan silti numeraaleihin eli lukusanoihin. Se käyttäytyy määrää ilmaisevan merkityksensä mukaisessa funktiossa pääsanan edellä.

Sanahan täyttää kyllä tehtävänannossa esitetyt kriteerit, samoin kuin muutkin mainitut lukusanat - kyse ei ole siitä, etteikö se olisi oikea vastaus. Mutta jos lisämääreenä annettu "ei numeraaleja" on otettava huomioon,
"kymmenen" ei voi olla haettu vastaus, käänsi sitä sitten miten päin tahansa.
39. Timppa8.8.2003 klo 19:07
Käsitin Titan vastauksesta, että kyseessä oli sittenkin (hänenkin yllätyksekseen ja pettymyksekseen) numeraalit, joten etsinnän ja pohtimisen joutanee lopettaa...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *