KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > ASPERGER-TESTI

2216. Asperger-testi

iso S15.12.2005 klo 08:55
Ei tarvitse olla päästään vialla kiinnostuakseen ristikoista mutta se auttaa?

Erään henkilön (nimeä mainitsemassa) rohkean tunnustuksen inspiroimana vilkaisin netistä muistin virkistämiseksi millainen on Aspergerin syndrooma.

Wikipedian mukaan "Aspergerin syndrooma on autismin lievä muoto. Kyseessä on synnynnäinen neurologinen ja keskushermostollinen poikkeavuus, joka aiheuttaa lähinnä ongelmia sosiaalisessa kanssakäymisessä."

Osoitteessa
http://users.kymp.net/p204188a/testi.htm
on testi millä voi arvioida onko itsellä oireita. Tuloksien tulkintaohje:

"Sinulla ei ole Aspergerin syndroomaa: 53-110 pistettä
Sinussa on piirteitä, jotka ovat tyypillisiä As-henkilöille: 111-122 pistettä
Todennäköisesti sinulla on Aspergerin syndrooma: 123-159 pistettä

Varovaiset As-henkilöt saavat yleensä matalan pistemäärän tässä testissä.
Testi ei riitä diagnoosin tekemiseen!"

(As-henkilöitä on kahta tyyppiä: varovaisia ja aggressiivisia.)

Tyypillisen juu/ei/jonkin verran -kyselyn tapaan jotkut kysymykset tai väittämät ovat sellaisia että niihin voisi laittaa rastin mihin tahansa ruttuun jokseenkin yhtä hyvillä perusteilla

Esimerkikki 1:"Minua kiusattiin lapsena." Ketäpä ei olisi kiusattu? Mikä lasketaan kiusaamiseksi? pitäisikö tulkita niin että koenko tulleeni kiusatuksi sopivasti, liikaa, liian vähän, enemmän tai vähemmän kuin muita? Minua kiusaavat tuollaiset kysymykset!

Esimerkki 2: "Minun täytyy etukäteen tietää yksityiskohtaisesti mitä tulee tapahtumaan." Riippuu tilanteesta ja siitä miten tulkitaan "yksityiskohtaisesti". Jos firma järjestää yhteisen "toimintapäivän" niin haluan tietää onko kyseessä benji-hyppy, sählypeli, näytelmäharjoitus vai joku muu, mikä. On asioita mitä en tee ja asioita mitä en tee mielelläni, mutta voin yhteishengen nimessä myöntyä. Jos ohjelma on salainen niin saa jäädä sellaiseksi, en lähde. Jos ja kun pitää vaivautua jouluaattona Porvooseen niin en tarvitse tarkkaa tietoa tuleeko pukki vai ei ja syödäänkö ensin vai käydäänkö saunassa. Ei voi vastata yleispätevästi!

No, mahdollisimman rehellisesti vastaamalla sain 114 pistettä. Tyypillisiä piirteitä siis löytyy. Tämä luokka on yllättävän kapea, vain 12 pistettä. "Ei ole" ja "todennäköisesti on" ovat paljon laveampia.

Kun yritin arvailla miten kunnon aspergeristi vastaisi sain kasaan 155 pistettä. Kahdessa kysymyksessä arvasin väärin, minkä vuoksi tulos jäi 4 pistettä maksimista. Vastaavasti kun yritin peitellä mahdollisia oireita sain 57 pistettä, 4 pinnaa yli minimin. Testin vähäinenkin mittausarvo perustuu luonnollisesti siihen että vastaa taktikoimatta.

Minkä ihmeen takia pistelaskun pitää olla sellainen että jokaisesta vaihtoehdosta saa vähintään yhden pisteen? Onko skaala 53-159 jotenkin komeampi kuin 0-106 tai -53 - +53? Onko tarkoitus että ihmiset saavat keskimäärin 100 pistettä?
2. mami15.12.2005 klo 12:10
Voi pyhä jysäys! Kokemuksen syvällä rintaäänellä (en ole itse potilas eikä kukaan läheisenikään) voin heti alkuun todeta, että Aspergerin syndrooman diagnosointi on vähän muutakin kuin lomakkeen täyttämistä, mutta se ei ole pointtini.

Netin käyttäjien määrän ja kaiken maailman "testien" lisääntyessä moni alkaa tosissaan kuvitella sairastavansa jotain, kun "saamieni tulosten perusteella olen riskiryhmässä." Sitten sitä painellaan turhaan lääkäriin ja tullaan takaisin terveen paperit kourassa. Kun tuota netin tarjontaa katselee, niin sitähän saa itselleen kehitettyä vaikka refluksitaudin tai eturauhassyövän pelkästään klikkaamalla ympäripyöreiden kysymysten tulkinnanvaraisia vastauksia. Moiset harhaanjohtavat testit pannaan, sanon minä!
3. urputtaja15.12.2005 klo 12:55
Itselläni on aspergerlapsi, eikä se tarkoita sitä., että on päästään vialla! Tämä Aloitus vertauksena päästään vialla olemiseen on erittäin loukkaava. Suosittelen, ettei sellaisiin asioihin, mistä itse ei tiedä mitään, ei puututtaisi. Lapsi tarvitsi diagnoosin saadakseen apua selvitäkseen koulussa. Hullu hän ei ole eikä tule!
4. Juha-Pekka Kuusela15.12.2005 klo 13:06
urputtaja: joskus epäilenkin että Aspergerit olisikin normaaleja. Ja normaalit joku ihme vähemistö jossa joku outo vika.
5. mami15.12.2005 klo 13:43
JPQ: "joskus epäilenkin että Aspergerit olisikin normaaleja"

Melkoinen kommentti! Jos normaalin vastakohta on epänormaali, ovatko Asperger-potilaat mielestäsi epänormaaleja? En ole eläessäni törmännyt Asperger-lapsen vanhempiin jotka pitäisivät lastaan epänormaalina. Lähinnä he ovat hyvillään siitä, että monikirjoisille oireille on löytynyt diagnoosi ja sen avulla lasta pystyy auttamaan paremmin. Jos Asperger-lapsi nyt sattuu oppimaan lukemisen taidon kolmevuotiaana tai osaa esikouluikäisenä luetella 200 lintulajia tuntomerkkeineen niin ei häntä kai epänormaaliksi sanota, lähinnä kyse on yksilöllisyydestä. Eikä todellakaan ole päästään vialla.

Yhtä lailla voisi yleistää, että kaikki ne vanhat tutisevat ja epäselvästi puhuvat papparaiset lauantaisin kioskin lottojonossa ovat joko kännissä tai krapulassa. Todellisuudessa kyse voi olla Parkinsonin taudista.....
6. iso S15.12.2005 klo 14:20
Testin yksi kohta: "Toiset ihmiset eivät ymmärrä minua ja tulkitsevat usein aikomukseni väärin."

Tarkoitukseni ei ollut todellakaan loukata ketään ja pyydän anteeksi kaikilta niiltä jotka ovat kokeneet ala-arvoisen avaukseni loukkaavan itseään tai muita.

Tarkoitukseni oli lisätä yleistä tietoisuutta tällaisen oireyhtymän olemassaolosta ja saada ihmiset miettimään, että asioihin voi olla syynsä ja jonkun ihmisen käyttäytymisen voi tulkita väärin.

Samalla myönsin että itselläni on monia sellaisia piirteitä mitkä liittyvät tähän oireyhtymään. En väitä että minulla olisi se, mutta pyydän varmuuden vuoksi itseltänikin anteeksi.

Elämä on haudanvakavaa jos siihen asennoituu niin. Onneton aloitukseni oli vain ja ainoastaan muunnelma vanhasta vitsistä "ei tarvitse olla hullu ollakseen täällä töissä mutta kyllä se auttaa." Lausunto liittyi ristikoista kiinnostuneisiin, jollainen tietääkseni olen, eikä asperger-ihmisiin. Puhutaanhan ristikkohulluista. Ihmisten enemmistön mielestä on tyhmää tuhlata aikaansa siihen että änkeää sanoja ristiin kun niitä voisi laittaa paljon helpommin siististi allekkain.

Minusta riippumattomat ja osittain jopa asiantuntevilta vaikuttavat lähteet käyttävät tässä yhteydessä luonnehdintoja "poikkeavuus" ja "häiriö". Kirjoittaessani olin tietoinen mm. seuraavista viitteistä:

http://users.kymp.net/p204188a/asperger.htm

"Aspergerin oireyhtymästä on tullut yhä yleisemmin hyväksytty käsite. Se on tila, jossa älyllisesti normaaleilla tai hyvin lahjakkailla henkilöillä on muodollinen puhetapa, poikkeava ilme- ja elekieli, omalaatuisia harrastuksia tai kiinnostuksenkohteita ja kömpelö motoriikka."

http://www.autismijaaspergeryhdistys.net/schedule. htm

"Asperger -oireyhtymää pidetään autisminsukuisena häiriönä, autismin lievänä muotona tai jopa normaalitasoisten ja lahjakkaiden henkilöiden autismina."

Olisin ääliö jos tuon tietäen väittäisin asperger-ihmisiä hulluiksi tai tyhmiksi, kun selkeästi sanotaan että nämä henkilöt ovat henkisiltä kyvyiltään normaalitasoisia tai lahjakkaita.

Mahdollisesti olen väärässä, mutta tuon vähän tietäenkin olen sitä mieltä ettei kyseinen oireyhtymä ole tavoiteltava ominaisuus. Jos olisi, niin lääketehtaat kehittelisivät kilvan rohtoja millä tuo siunaus saatettaisiin kaikkien ulottuville. N-asetyyliaspartaattia, koliinia, kreatiinia ja fosfokreatiinia nuppiin vain, kyllä se siitä!

Voihan olla että noiden aineiden "normaalista" poikkeava määrä aivoissa aiheuttaa sosiaalisten oireiden lisäksi lahjakkuuden lisääntymisen, jolloin todellakin kannattaisi rokottaa aivonsa, etenkin jos haittavaikutukset saataisiin kuriin. Toistaiseksi ei kai tällaista ole pystytty osoittamaan. Siispä olen sitä mieltä että näillä ihmisillä on vikaa päässään, mikä on eri asia kuin olla päästään vialla. Kukapa meistä on täydellinen? Hän heittäköön ensimmäisen kiven, paitsi että täydellinen ei moiseen sortuisi.

Tässä purkauksessa olevista todellisista ja kuvitelluista pilkallisista juonteista huolimatta olen niin pahoillani kuin se muiden mielipiteistä ja tunteista välittämättömälle moukalle on mahdollista. En nauti ihmisten loukkaamisesta, mutta en pysty sitä aina välttämäänkään. Ei edes se auta että pitäisin leipäläpeni kiinni - joissakin tilanteissa sekin on paha asia.
7. Juha-Pekka Kuusela15.12.2005 klo 15:03
mami: no en minä mutta sanotaan näin jos "tavallista tervettä" normaalina niin siitä poikkeava yleisellä logiikalla epänormaali ja minähän sanoin pitäväni melkein noita normaalimpana. Varma en ole kun testejä en ole tehnyt mutta saatan olla minäkin... Minulla ei sattuneista syistä ole vammaisia vastaan eikä mustia,yms "vähemistöjä". Toivoisinkin että tässä maailmassa jokainen "outolintukin" löytäis paikkansa. Sellainen kun tuppaan olemaan osin itsekkin toki muutenkin...
8. matts15.12.2005 klo 16:13
70
9. Kaitsu15.12.2005 klo 16:20
Mielenkiintoinen testi. Kun vastaa kaikkiin "kyllä" saa maksimi pisteet, jos taas vastaa "ei" saa minimin. Keskiarvo 106 saadaan vastaamalla "jonkun verran" kysymyksiin, joissa on moinen vastausvaihtoehto ja loppuihin "kyllä" ja "ei" yhtä monta kertaa.

Vaikuttaa jotenkin kaavamaiselta.
10. Juhani Heino15.12.2005 klo 16:36
Itse "aspergikkona" en kokenut ison S:n avausta mitenkään loukkaavana - mielestäni hänen sävynsä oli "mitäs me kahjot" (leikillisesti) ennemmin kuin "mitäs noi kahjot" (tosissaan).
Näitä testejä ei tosiaan kovin vakavasti kannata ottaa - oma diagnoosini on terapeutilta. Mutta tulokseksi sain 130.
11. Juha-Pekka Kuusela15.12.2005 klo 19:08
Juhani Heino: Tarkoitatko sitä että olet itse Asperger ? ihan sama
sinänsä.
12. RA15.12.2005 klo 19:09
Juhani,
missä ajassa? ;-)
13. Juhani Heino15.12.2005 klo 19:11
En ole itse Asperger ;-)
Mutta syndrooma mulla on, sitä varmaankin tarkoitit.
14. V-R15.12.2005 klo 19:12
87
15. Juhani Heino15.12.2005 klo 19:13
RA, pahus kun en ottanut aikaa - mutta laitoin "ruksin" kohtaan "En käyttänyt paljon aikaa testin tekemiseen". 8-)
16. V-R15.12.2005 klo 20:07
Hyvä, kun Juhani Heino ja iso S nostivat kissan pöydälle. Jotakin erilaista täytyy olla ihmisissä, jotka näille sivuille kirjoittelevat päivästä toiseen. Jatkavat ketjuja jne..
Uskon, että tämän syndrooman tuntee omakseen enemmän, kuin 1%. ( iso S:n linkeistä poimittu tieto.)
Laatijoiden keskuudessa luulisin luvun olevan lähellä 70%.
17. marjaana15.12.2005 klo 20:23
Minkähänlainen syndrooma lienee niillä, joilla on pakonomainen tarve käydä lukemassa ja keksiä ilkeyksiä sitten lukemansa perusteella?!
18. RA15.12.2005 klo 20:29
V-R, sain 64!

Eli: Kun joku päivä sitten kyselit minun syndroomaani, niin tämä se ei nyt sitten ainakaan ole.

Tietystikään tuo testi ei ole mikään oikea testi, vaan varsin käyttökelvoton (monestakin syystä, mm. siksi, että vastaustendenssiä ei ole huomioitu). Jotakin erilaista täytyy toki (myönnän!) olla ihmisissä, jotka käyttävät aikaansa tuollaisten testien tekemiseen.
19. iso S15.12.2005 klo 20:30
Kaitsu: huomasin saman ja minusta tuollainen testi on huonosti laadittu, ottamatta kantaa siihen miten hyvin yksittäiset kysymykset mittaavat itse asiaa. Pitäisi olla enemmän "hajontarasteja" niin että jos haluaa vääristää tulosta niin pitäisi nähdä enemmän vaivaa.

Toinen ongelma on se että joukossa on kielteisiä väitteitä tyyliin "En käytä kasvonilmeitä ja eleitä puhuessani." Nyt vastaus "kyllä" tarkoittaa "en´käytä" ja "ei" tarkoittaa "kyllä käytän". Tämä aiheuttaa sekaannuksia ja heikentää testin luotettavuutta.
20. Juha-Pekka Kuusela15.12.2005 klo 20:44
Juhani Heino: ei tarvitse kertoa mikä jollei halua.
iso S: juuri nuo hämäävät kysymykset on tärkeitä jossaikin testeissä
muttei kait juuri tässä.
21. V-R15.12.2005 klo 21:38
Juha-Pekka Kuusela.
Olet aikaisemmista tuttu chattailija. Mikä oli syy sinun sairauseläkkeellesi pääsyn syy?
22. Juha-Pekka Kuusela15.12.2005 klo 22:25
V-R: Todella lievä mutta laaja-alainen kehitysvamma.
23. tonimikael16.12.2005 klo 01:23
98 pojoa.
24. Arska16.12.2005 klo 01:27
97 p
25. marjaana16.12.2005 klo 01:46
heh, 96 pistettä (sopii hyvin tähän jonon jatkoksi)
26. iso S16.12.2005 klo 08:27
Juha-Pekka Kuusela: en ole mikään testausteorian erikoisasiantuntija, mutta ihmettelen kauheasti missä testissä on tärkeää saada testattava ymmärtämään kysymys väärin. No, ehkä silloin kun mitataan ihmisen kykyä ymmärtää vaikeaselkoisia asioita, mutta silloin vastauksista pitää pystyä päättelemään, onko luettu ymmärretty vai ei. Tässä testissä se ei ole mitenkään mahdollista.

Vastausten johdonmukaisuutta (ja sitä kautta testattavan ymmärrystä ja vilpittömyyttä) voidaan varmaan mitata sillä että periaatteessa sama kysymys esitetään useampaan kertaan, mutta sopivasti naamioituna. Ristiriitaiset vastaukset kertovat joko ymmärryksen puutteesta, satunnaisesta vastailusta (ei ota testiä tosissaan) tai äärimmäisen epävakaasta persoonallisuudesta. Tässä testissä ei mielestäni ollut mitään tällaisiin kontrollikysymyksiin viittaavaa.

Omituisia kysymyksiä voidaan laittaa joukkoon hämäyksen vuoksi. Voidaan vaikka kysyä, ampuiko Oswald Kennedyn tai sataako vappuna lunta. Näillä saadaan kenties testattavan mieli kiinnitetyksi epäolennaisuuksien pohtimiseen ja siinä sivussa vastaamaan oikeisiin kysymyksiin rehellisesti. Nämä bluffikysymykset jätetään sitten arvioinnissa huomioimatta. Tässä testissä jokainen "ei" on 1 piste, "jonkin verran" 2 pistettä ja "kyllä" 3 pistettä eli kaikki vastaukset lasketaan.
27. Emma8.1.2016 klo 00:37
Tässä iso S:n mainitsema säie. Mielenkiintoinen.
28. Ari8.1.2016 klo 08:08
Testi on varmaankin tämä:http://xestia.net/testit/asperger.php
29. Tarja8.1.2016 klo 08:34
Aiheesta olisikin mielenkiintoista keskustella asiallisesti, mutta sen solvaavan sontakuorman jälkeen, minkä Emma eteeni latasi ristikkosäikeessä, ei ole enää suuremmin innostusta viettää aikaa näillä sivuilla.
30. Emma8.1.2016 klo 17:59
Kysymyksessähän on vain kooste sinun omista tekemisistäsi ja sanomisistasi. Ehkä määritelmäsi sikäli on hyvinkin osuva.
31. pelaaja8.1.2016 klo 19:10
Ennusteellinen tuo aloitustekstin viimeinen lause "Onko tarkoitus että ihmiset saavat keskimäärin 100 pistettä?" Uteliaisuuttani osallistuin löysin rantein eli jotain sinne päin 6 minuutin verran Arin antamassa osoitteessa ja pistemääräksi kertyi just tuo 100. Vähän tuli kyllä mieleen työpaikkahaastattelu. Mutta suosittelen "testiä" testaamattomillekin. Niitä kysymyksiä voi olla terveellistä pohtia ajan kanssa itse kunkin, pisteistä huolimatta.
32. Emma8.1.2016 klo 19:21
92 / 6 minuuttia.
33. Ari8.1.2016 klo 20:04
"Käytit testin tekemiseen 8 minuuttia 31 sekuntia ja testipistemääräsi on 93 eli sinulla ei ole Aspergerin syndroomaa."
34. Juhani Heino9.1.2016 klo 20:22
Tällä välillä olen käynyt virallisissa tutkimuksissa ja mulla ei olekaan Aspergerin syndroomaa.
35. iso S10.1.2016 klo 11:18
Jospa se on iän myötä häipynyt? Vastaavaan tapaan kuin migreeni saattaa kadota tai ainakin kohtaukset harventua. Migreenin osalta tämä pätee käsittääkseni lähinnä naisiin.

Tein piruuttani tuon huuhaa-testin uudelleen. Vajaassa kuudessa minuutissa keräsin 99 pistettä. Kymmenessä vuodessa olen hukannut jonnekin 15 pistettä enkä ole enää rajatapaus.

Tällä kertaa eniten ärsytti väite Toimin kaikessa eri tavalla kuin "tavalliset" ihmiset. Miten tuohon voi vastata Ei/Jonkin verran/Kyllä ja jos vastaa jonkin noista niin mitä se tarkoittaa?

Kyllä: kaikilla "tavallisilla" ihmisillä on siis täsmälleen sama tapa toimia tietyssä tilanteessa ja minä onnistun joka ainoassa tilanteessa toimimaan toisin? Ei kuulosta uskottavalta.

Jonkin verran: viittaako tämä sanaan "kaikessa" eli siis joissakin, useissa tai melkein kaikissa tilanteissa toimin toisin kuin "tavalliset" (jotka kaikki toimivat keskenään samoin)? Jos, niin asian voisi muotoilla selkeämmin. Vai viittaako tämä siihen, että toimintani poikkeaa "tavallisista" kaikissa tilanteissa, mutta ei niin paljon kuin vaihtoehdossa Kyllä?

Ei: lähinnä järkevältä tuntuva vaihtoehto, myös sellaisille ihmisille joilla on Asperger-syndrooma. Ei kai sellainenkaan voi kaikessa kaiken aikaa toimia toisin kuin kaikki "tavalliset" ihmiset. Varmaan sekä "tavallisilla" ja "ei-tavallisilla" ihmisillä ihmisillä esimerkiksi hengittäminen tapahtuu niin että sisään- ja uloshengitykset vuorottelevat. Jollakin intialaisella fakiirilla voi olla läpiveto: ilma tulee sisään ylhäältä ja poistuu alhaalta.

Jos joku vastaa tähän kysymykseen muuta kuin ei, hän suhtautuu asioihin kovin suurpiirteisesti tai hänellä on huomattavasti pahempi ongelma kuin Asperger-syndrooma. Pyydän varmuuden vuoksi anteeksi niiltä joiden mielestä kyseinen syndrooma ei ole ongelma vaan pelkästään ominaisuus, ellei suorastaan toivottava asia.

Jos joku päättelee että olen kyselyissä allerginen ilmaisuille "kaikki", "aina" ja "ei koskaan" niin on ainakin jossain määrin oikeassa.
36. Jaska10.1.2016 klo 16:17
Tee testi "Olenko positiivisesti vai negatiivisesti pirstomielinen?"

Tapaatko heittää puolisoasi porsliiniastioilla, jotka pirstoutuvat seinään?

Erittäin usein: Olet selvästi negatiivisesti pirstomielinen, mahdollisesti kyseessä on syntymävika. Siinun tulee pohtia jotain muuta menetelmää puolisosi ojentamiseksi.

Joskus: Olet positiivisnegatiivisesti pirstomielinen. Epäonnistumisesi aika ajoin voi kuitenkin johtua vain rutiinin puutteesta. Ala harjoitella päivittäin, niin saatat piankin osua puolisoosi joka kerta.

En koskaan: Onnittelut. Olet positiivisesti pirstomielinen luonnonlahjakkuus, joka vääjäämättä osuu aina maaliin eli puolison umpiluuhun. Luonnollisesti menestyksesi on osittain puolisosi lujan kallon ansiota. Onko muuten yhden ja saman kestänyt jatkuvan pommituksen, vai vaihdatko kohdetta edellisen lähdettyä lätkimään?
37. Ari12.1.2016 klo 13:35
Nipottamista asperger- testistä:

"Painamalla 'Lähetä' -näppäintä vastauksesi lähetetään ja tallennetaan tietokantaan."

Kuitenkaan en löytänyt tuota näppäintä, vaan Tulokset ja << -näppäimet.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *