KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 3.12.

2194. IS KOVIS 3.12.

RA7.12.2005 klo 19:09
Tasaistakin tasaisempi oli vaikeudeltaan Ekin 2½-palloinen; Jokainen vihje ja jokainen ristikonosa mietitytti suunnilleen yhtä paljon. Minusta se on hyvä niin; Kovis, jossa on paljon helppoja osia ja sitten pari vaikeaa nurkkaa, ei ole mikään oikea kovis. (No, harvoinpa noita onkaan - ainakaan noin kärjistetyssä muodossa.)

Tosi mukavia veivauksia:
- TÄNÄ VAIVANA VASTUSTUS
- ANNIN (tähän kokeilin varmaan kaikkia muita mahdollisia
ratkaisuideoita ennen kuin keksin)
- ÄKKÄSI
- KREIKAN KIRJAIN?
- MINUN LISÄKSI SEKUNNEISTA
- FRENDI?
- VIKA

PAIMENTAVIA-vihjeeseen sovittelin paria muutakin samalla kirjaimella alkavaa sanaa siinä vaiheessa, kun oikea alanurkka oli vielä muuten tyhjä.

ILTASANOMAT (jossa A-kirjaimet alleviivattu) -vihje harhautti hakemaan ratkaisua ihan toisella tavalla. Hauska hämäys!

Erityisesti ristikon tekikin mielestäni hyväksi se, että vihjeitä oli rakennettu niin monella tyylillä.

Ratkonta-aika: "Se oli puolen tunnin onni vain..."
2. Juhani Heino7.12.2005 klo 19:16
Mun piti pari minuuttia miettiä MINUN LISÄKSI SEKUNNEISTA -vihjettä, muuta sanaa ei enää voinut tulla eli ristikko oli siinä vaiheessa ratkennut. Aikaa meni 18 min, eli melko tasaista tahtia pakostakin oli, enkä muuta jumituskohtaa muista olleen.
Näin vähän kun oli kerrottavaa (ei yhtään epäselvää vihjettäkään), en viitsinyt aloittaa säiettä.
3. RA7.12.2005 klo 20:17
Viitsinyt? Kai sitä myönteistäkin palautetta saa / voi antaa?

En tarkoita sinua, Juhani, mutta tulipa tuosta mieleen: Ainakin itse ratkojana luen / lukisin mielenkiinnolla myös kehuja ja haen / hakisin sen myötä kehutun tehtävän käsiini.

- Joskus tämän keskustelun henki on vähän se, että kehuminen on aina p**************a, tms. jonkun väärän motiivin aikaansaamaa toimintaa. Ja että jos ei kritisoi, ei puhu totta.

Kummallista ajattelua.
4. Juhani Heino7.12.2005 klo 20:46
En kokenutkaan että tarkoittaisi mua, mutta kerronpa taas jos vaikka on uutta porukkaa lukemassa: olen niin laiska etten jaksa kirjoittaa niistä kaikista vihjeistä joista innostuin. Siksi lähinnä tulee kirjoitettua epäselvistä.
Säikeen aloittaminen taas ei tuntunut oikealta kun tietyt tahot jo nyt tuntuvat vetävän hernettä nenään ratkonta-aikojen ilmoittamisesta. Outoa sinänsä, kun en ole SM-tasoa - ei siis ole kehumista.
5. kp7.12.2005 klo 21:16
Eipä taas saanut täyteen...
-On niin laatijan hukkaantunutta aikaa tällainen...
-On kuin tekisi talon, jossa ei voisi asua...
6. Sakke7.12.2005 klo 21:27
Onneksi on nykyään niitä älytaloja, joissa on itseimuroivat imurit yms. heebelit.
7. Eki7.12.2005 klo 21:44
kp voi siis sanoa itsekseen/itselleen: "Tämän ristikon voi tavata tietyn puun takaa!"
8. RA7.12.2005 klo 21:47
kp,

Eipä taas tajunnut.
- On niin lukijan hukkaantunutta aikaa tällainen...
- On kuin joku olisi laatinut ristikon, jota ei voi ratkaista...
9. IiKoo8.12.2005 klo 10:11
Kannattaako Juhani sitten kirjoittaa edes siitä, montako minuuttia siihen ristikonratkontaan meni? Ihmisillä kun on niin erilaisia tapoja ratkoa noita koviksia ynnä muita ristikoita, että minua ei ainakaan voisi vähempää kiinnostaa se, onko jollain mennyt jonkun ristikon tekemiseen vartti vaiko puoli tuntia. Enemmän minua kiinnostaa se, mitä mieltä muut ovat ristikon vihjeistä ja vastaussanoista.

Varsinkin kun siihen aikaan vaikuttavat niin monet tekijät, kuten ratkaisijan vireystila, onko jotain muuta mielenkiintoista meneillään jne... Ja vaikka tuo ristikko jokseenkin helpolta on tähän mennessä tuntunut, on minullakin siitä vielä osa kesken. Kun ei yksinkertaisesti ole viitsinyt/jaksanut paneutua tuohon sen enempää. Vihjeytys on kuitenkin tuntunut tähän mennessä varsin asialliselta. Itse asiassa se hyvä puoli tuossa koviksien laatijakierrätyksessä on, että jokaisella laatijoista on niin omanlaisensa tapa vihjeyttää ristikot.

Ai niin, vuoden vaikeimman aika lähestyy... pitääkö odotella kieli poskella vaiko pitkällä?
10. Jukkis8.12.2005 klo 10:15
Jos kieli on poskella, niin on se silloin pakostakin myös aika pitkällä. Ainakin jos se on omalla poskella. Toisen henkilön poskella olevan kielen ei tarvi olla ihan yhtä pitkällä.
11. Eki8.12.2005 klo 10:21
Laatija on työnsä tehnyt, uusi nimi (alku)vuoden vaikeimpien tekijänä. Tonimikaelin alkukesän hankalien jälkeen on turha yrittääkään tehdä oikeasti vuoden vaikeinta, mutta tähtäimessä on "niin vaikea kuin mahdollista niin miellyttävästi kuin mahdollista".
12. RA8.12.2005 klo 18:07
IiKoo,
itse olen ilmoitellut noita ratkonta-aikoja lähinnä siksi, kun olen luullut, että laatijat ovat niistä kiinnostuneita. Eipä todellakaan ole ollut tarkoitus niillä leveillä ja olen pahoillani, jos sellainen kuva on tullut.
13. bluff8.12.2005 klo 19:42
Eläköön ratkaisuajat!Minusta J.Heinon ajat ovat jo kauan olleet palstan ylivoimaisesti hauskinta antia,ehkä vähän samaa maata kuin Niksi-Pirkka.
14. Juhani Heino8.12.2005 klo 19:48
IiKoolta tuli viimein asiallinen kommentti. Ilmoitan tästä lähtien ajan sitten Ekille sähköpostilla - hän sanoi olevansa ratkonta-ajoista (Petäyksessä muuten oli ratkonta-ajo, potkukelkalla) kiinnostunut. RA voinee tehdä samoin jos viitsii.
15. Matti8.12.2005 klo 20:50
Itsekin luen mielikseni teidän hirmujen ratkaisuaikoja. Eivät ne ole kehuskelua.
16. Jaska8.12.2005 klo 22:08
Ehdotan, että järjestämme palstalaisille ratkontakilpailun kohteenaan ilmeisesti 23.12 ilmestyvä Vuoden vaikein. Kaikki kynälle kykenevät mukaan! Koska olemme hyvinkin eritasoisia ratkojia, osallistuja ilmoittakoon etukäteen tasoituksensa tunnin tarkkuudella oman rehellisen tasoarvionsa perusteella. Tasoituksella 0 kilpailevat kaikki ne jotka ovat ratkoneet Plussan kolmen pallon koviksen tai vaikeudeltaan vastaavan ristikon USEIMMITEN alle kahdessa tunnissa. Kahden tunnin rajasta ylöspäin tasoitukset tunnin välein ko. keskimääräisestä ratkonta-ajasta riippuen: alle 3 tuntia - tasoitus 1 tunti, alle 4 tuntia - tasoitus 2 tuntia jne, maksimitasoitus 10 tuntia (ratkonta-aika 11 tuntia tai enemmän). Oma tasoitukseni on 6 tuntia. (Todennäköisesti voitan tällä kisan, koska muita tuskin viitsii/uskaltautuu mukaan).
17. tonimikael8.12.2005 klo 22:23
Minä ilmoitan itseni mukaan. Varmaan 6 mullekin. Sitä tasoitusta. Eli Juhani ja Riitta sitten oottavat, että minä ja Jaska ollaan ratkottu se 6 tuntia ja sitten vasta voivat alkaa oman työnsä. :)
18. Libero8.12.2005 klo 22:51
RA ja Juhani Heino:

Nousen barrikadeille vedotakseni, että sinä, Juhani Heino, peruutat kello 19.48 ilmaisemasi aikeen saman tien!

Tämä(kään) ei sitten ole mairittelua, kun sanon, että viimeksi kuluneen runsaan puoli vuotta olen lukenut intohimoisesti teidän ratkontakuvauksianne ja oppinut niistä tosi paljon. Älkää hyvät ihmiset nyt lopettako, please!

Onneksi on erilaisia ihmisiä, erilaisia laatijoita ja erilaisia ratkojia. Omat ratkonta-aikani eivät merkitse minulle mitään, mutta teidän ratkonta-aikanne merkitsevät. Osaan niiden perusteella sovittaa haparoivat kovisaskelkuvioni hitaanpuoleiseen ratkontavalssiin. :)
19. IiKoo9.12.2005 klo 10:10
Ratkoin Ekin koviksen loppuun eilen. Menikö minulta siis aikaa ko. ristikon ratkaisemiseen viisi päivää, jo jos aika alkaa juosta lauantaista, kun sain ristikon käsiini? Vai lasketaanko ratkonta-aika sen mukaan, milloin ristikko on käsissäni ja yritän oikeasti ratkoa sitä? Silloin meni varmaan pari tuntia tuon tekemiseen. Tähän tietysti pitäisi jollakin tavalla ottaa mukaan se, miten aivoni kenties työskentelevät jonkun vihjeen kimpussa ratkontasessioiden välillä. Sitähän oikeastaan tapahtuu normaalisti. Vastaavasta toiminnasta olen joskus ajatellut kiittää Helsingin kaupungin liikennelaitosta siitä, että olen joskus ylipäätänsä oppilaitoksestani valmistunut: Niin monta koodin virhettä olen keksinyt heidän busseissaan istuessani.

J. Heinolle vielä: ei kannata näsäviisastella (minulle). Se osuu joku päivä omaan nilkkaan.
20. Juhani Heino9.12.2005 klo 14:51
IiKoo'lle kaiken varalta selvitys: mulla on Aspergerin syndrooma, josta johtuen huumorintaju ei käy yksiin monien muiden ihmisten kanssa. Esimerkiksi nyt en millään tajua missä kohtaa olen näsäviisastellut. Voisiko joku osoittaa sen kohdan? Ellei se sitten ole tämä: "IiKoolta tuli viimein asiallinen kommentti". Se ei tarkoittanut sitä että IiKoo olisi ollut aiemmin asiaton, vaan sitä että hän oli eka joka kirjoitti asiallisesti tästä aika-aiheesta. Sori jos jäi epäselväksi.
21. Hessu9.12.2005 klo 15:07
Minäkin jo rupesin ihmettelemään, että onko IiKoo ollut ennen kovinkin asiaton. Sanamuotojen kanssa saa olla tarkkana. :-)
22. Jälleen eräs vain12.12.2005 klo 11:10
enpä oikein ymmärrä vihjeen "keksitty lakinainen" ratkaisua? nythän sen voisi jo paljastaa.
23. Eki12.12.2005 klo 11:12
Jos kysymyksessä on ALLY (McBeal), niin hänhän oli fiktiivinen asianajaja nimikkosarjassaan.
24. Eräs vain12.12.2005 klo 12:50
no joo, minulla kun oli siinä sana ALLA, ei ihme, että ei välähtänyt! kiitos
25. IiKoo13.12.2005 klo 10:37
Mielestäni Ekin kaksipuolikkaassa oli pääkuvan toisessa vihjelauseessa kielioppivirhe: minusta oikea muoto on "viroksi neljänneksen lyhyempi" eikä "neljännes" kuten ristikossa lukee...

(joo joo, nipo nipo, mutta kuitenkin)
26. Juha N14.12.2005 klo 00:44
En nähnyt tätä ristikkoa kun olin matkoilla. Tuosta yllä luetusta jäi kiinnostamaan, mikä ristikon pääkuvan aihe oli. Varmaan saa jo paljastaa?

RA:n luettelemista vihjeistä tohtisin arvailla, vaikken vastaussanojen pituutta tiedä:

ANNIN -> ANNIKE (tai vähän huonommin ASSI)
ÄKKÄSI -> KEKSI
KREIKAN KIRJAIN? -> TAUKO
MINUN LISÄKSI SEKUNNEISTA -> UTTI
FRENDI? -> OKKO
VIKA -> TAIN

Menikö pieleen, vai olenko jo oppinut Ekini... :)

Mitä muuten olivat RA:n mainitsemat TÄNÄ VAIVANA VASTUSTUS ja ILTA-SANOMAT?
27. Eki14.12.2005 klo 00:46
Annin taisi olla IRIS. Pääkuvassa oli tallinnalainen apteekki eli oven päällä luki APTEEK.
28. Juhani Heino14.12.2005 klo 03:35
TÄNÄ VAIVANA VASTUSTUS oli muistaakseni KAPI -> kapina, mutta IS-vihjettä en oikein muista. Jotenkin hämärästi tulee mieleen NÄMÄ, mutta jollakulla lienee lehti vielä saatavilla.
29. RA14.12.2005 klo 14:54
Juu, ILTASANOMAT (jossa siis A-kirjaimet alleviivattu) = NÄMÄ.
Hain siitä jotakin sanaleikkiä, kun pystysanoja ei vielä ollut (esim. tyyliin ISAT).

VIKA oli JUMBO.
30. Libero14.12.2005 klo 16:31
Tämän ristikon ratkonta eteni oman mittarini mukaan hienosti kohtauksittain (ilman apuja!) aina siihen saakka, kunnes en keksinyt tuohon VIKA-vihjeeseen sanaa, vaikka varma B olikin alusta pitäen paikoillaan. Myös oikea alakulma vielä tökkii. Siinä on mielestäni ainakin kahdeksan oikeaa kirjainta, muttei vihjeistä HANHNEM eikä NEITI KUKKOSESTA silti irtoa mitään.

Tuo sana VIKA muuten on melkein sellainen sisäpiirin juttu, joka on pitänyt omaksua kantapään kautta. Se esiintyy vihjeissä usein, ja itselläni kesti kauan, ennen kuin se meni jakeluun. Minusta se ei edes ole OIKEA sana merkityksessä "viimeinen", vai mitä?
31. RA14.12.2005 klo 16:46
Ainakin itselleni on tuttu jo lapsuudesta merkityspari viimeinen = VIKA (esim. eka, toka, kolkku, nelkku... vika). Vihjeenähän siinä vain pelataan vika-sanan monimerkityksisyydellä ja kun ratkaisusana ei nyt tällä kertaa ollutkaan se tavanomainen "tain", itse hain hetken, löytyisikö jotakin vammaa, sairautta tms.

Libero,
katselepa sitä HANHNEM-sanaa sillä silmällä, että onko siinä ihan kaikki paikallaan!
32. Libero15.12.2005 klo 01:20
RA: Palautui mieleen jo tuo neiti Kukkosen tapaus. Nyt alakulmassa on 14 oikeaa kirjainta, enkä vieläkään keksi muuta kuin sen, ettei vihjeessä HANHNEM todellakaan ole kaikki ihan paikallaan. On tämä hirveeetä hanhnemia.

Ethän silti kerro enempää. Ota vain osaa. :)

Oma lapsuudenloruni on ollut niin lyhyt, että siinä ovat olleet vain eka ja toka. "Vika" on tullut vastaan vasta hiljattain ristikoissa. Se muuten löytyi Nykäsen slangisanakirjasta.
33. Timppa15.12.2005 klo 01:30
Eka ja toka hämäsi Tonin ristikossa (punainen tai paksu, jompsinkumpsin). Pakon edessä jouduin pyytämään selityksen tuttavilta (eläköön Sai maan mainiot), Vika on ihan tuttu jo kansakouluajoilta, HANHNEM askarrutti aika pitkään. Samoin NAAVATE, mutta nyt olen jo ollut ymmärtävinäni ne...:)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *