KESKUSTELUT > RISTIKOT > ISKE OTSIKKOON!

2189. Iske otsikkoon!

Eki4.12.2005 klo 09:51
Ylen FST:ssä pyöriin ruotsinkielinen huumoritalkkari Hetimiten. Onkohan kirjoitusvirhe tahallinen? Ainakin kaikissa sanakirjoissa olen nähnyt kirjoitusmuodon hetimmiten.

Fintelligens-räpduon ekan levyn nimi oli Renesanssi. Kun kävi ilmi, että nimessä on kirjoitusvirhe, pojat selittivät, että se on tahallinen. Höpisivät jotain kapinallisuudesta kielen määräyksiä kohtaan. Jos eivät joskus ole tunnustaneet tai tunnusta, jää ikuisesti arvoitukseksi, tiesivätkö he asian. Siis sekä renessanssissa että Mississippissä on neljä ässää, jälkimmäisestä se toinen pari usein lyhenee.
2. RA4.12.2005 klo 10:28
Intresanttia. Ehkä nuo puuttuvat ässät siirtyvät intresanttiin, jota joskus näkee (ja kuulee) kaksiässäisenä.
3. Pena4.12.2005 klo 10:30
"Luin Sartrea, Nietzschea, Hegelia ja Kanttia,
se oli kyllä tavallaan kovin intresanttia
Että toiset vei naiset, oli jokaisella heili, ne näet urheili"

(Eppu Normaali: Urheiluhullu)
4. Matti4.12.2005 klo 10:46
Remu on väittänyt, että Hurriganesin g on tahallinen. Miten lie?
5. Eki4.12.2005 klo 10:53
Taisivat aikoinaan esiintyä Hurricanes-nimelläkin. Heidän esikuviaanhan oli Johnny & the Hurricanes (ei se suomalainen Johnny).

Johnny & the Dodgers -yhtyeen Johnny oli muistaakseni Pasi Hailio alias Tony Montana.

Mutta se Hurriganesin g ei ole minullekaan ihan saletti tarina.
6. Tsööts7.12.2005 klo 21:34
Aika selkeänä muistikuvana mieleeni avautuu Ganesien eka levyn sisäkannen tai levypussin keikkakuva (Onneton aikanaan luovutin levyn silloiselle tyttäystävälleni!), jossa Remun bassarissa lukee (Remu and the?) Hurricanes. Minä olen kuullut, että g olisi tullut keikkailmoituksen kijotusvihreestä.
7. Eki22.5.2009 klo 09:56
Kolmen ja puolen vuoden aikana ei kielitoimisto näy ottaneen mukaan muotoja hetimiten tai renesanssi tai intressantti. Joissakin tapauksissahan väärä muoto on myös kirjassa, sen mukana on vain merkintä "hylättävä muoto" tai "pitää olla:", näin esim. kuullostaa tai Nykäsessä jopa enään.

Taain-sanan ovat siis ottaneet rinnakkaismuodoksi sanalle tain, vaikka se oli viime vuosituhannella kielletty.
8. Henry23.5.2009 klo 00:59
Kielitoimisto vain ehdottaa. Suoremmin kielen kehitykseen vaikuttavat kirjailijat, toimittajat, ja myös ristikkolehdet.
9. -23.5.2009 klo 01:03
kp on ottanut uusimmassa HäSarissa "taain" ja "tain" rinnakkaismuodoiksi samaan ristikkoon.
10. Eki23.5.2009 klo 01:24
En pidä sanojen tain ja taain esiintymistä samassa ristikossa ainakaan virheenä.
11. RA23.5.2009 klo 13:21
"Ainakaan" virheenä? Mitä tarkoitat, Eki?

Samaa tarkoittava sana ja sama kirjoitusasukin yhden kirjaimen erotuksella - TAAIN ja TAIN. Olen kyllä aina luullut, että tuollaista voisi pitää "ihan" virheenä.
12. RA23.5.2009 klo 13:37
Taitaisi tuo kyssärini sopia paremmin keskusteltavaksi vaikka säikeessä Pisti silmään eli pienet virheet.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *