KESKUSTELUT > RISTIKOT > KRYPTO PELIKAANI

2170. Krypto pelikaani

marjaana28.11.2005 klo 00:44
Eki:
Tänään aloin ratkomaan uusinta pelikaanikryptolehteä. Aloitin loppupäästä, koska oletin vaikeimpien olevan siellä ja minusta siinä sivun 46 kryptossa on jotain outoa. En voi varmaan sanoa mitä, mutta tarkista... Voi olla, että itselläni viiraa ja kryptossa ei mittään vikaa ;o)
2. Aulikki Nenonen28.11.2005 klo 09:38
Piti ryhtyä aamutuimaan ratkomaan omaa kryptoa. En itse löytänyt siitä mitään kovin kummallista. Alkoi kyllä jännittää todella paljon, että jokin on pahasti pielessä. En itse huomannut kuitenkaan sellaista. Olisipa hauska kuulla sama joltakin muultakin taholta.
3. marjaana28.11.2005 klo 10:15
Okei, sitten mulla on siinä itsellä joku virhe, En vain tajua mikä. Anteeksi vaivannäkö!
4. marjaana28.11.2005 klo 10:28
Toivottavasti sinulla Aulikki ei mennyt aamukahvi kovin pahasti väärään kurkkuun... Minä kyllä pohdin ankarasti, laitanko koko säiettä alulle, mutta kun asia vaivasi illalla sen verran. Kylähän minun itsekin kryptoja laativana pitäisi osata ratkoakin niitä. ;o)

Tässä kyseisessä olet käyttänyt melkein kaikkia kirjaimia (28). Minulla on yhden numeron kohdat tyhjinä, koska niihin "reikiin" ei käy kumpikaan niistä kahdesta, jotka ovat vielä jäljellä.
5. Libero28.11.2005 klo 15:45
marjaana: Mitenkähän krypton pulmista onnistuisi liikoja paljastamaton ympäripyöreä keskustelu? Liityn laatijan käsitykseen kyseisestä kryptosta. Ei siinä ole mitään omituista. :) Sitä vastoin siinä on useita erityisen kiinnostavia sanoja.
6. marjaana28.11.2005 klo 16:27
No ei oikein mitenkään... Siksi olinkin vähällä olla mainitsematta koko asiaa. Ja nyt päätinkin unohtaa koko jutun, kunnes näen sen ratkaisun. Minulla on joku kumma virhe varmaan, koska sanat ovat minusta enemmän kuin "kiinnostavia" ;o)
7. RA28.11.2005 klo 18:57
Harvoin teen kryptoja, mutta mielenkiinnosta kaivoin ko. krypton esiin. Samaa mieltä kuin laatija-Aulikki ja Libero. Hyvin ratkesi.
8. RA28.11.2005 klo 19:52
marjaana,
toivottavasti en paljasta nyt liikaa, mutta tuli mieleen, että ehkä ajattelet olemassaolevia vaihtoehtoja liian kapeasti...?
:-)
9. marjaana28.11.2005 klo 20:07
En osaa/halua ajatella muita kirjaimia kuin niitä 29:ää mitkä näppiksestänikin löytyvät. Ehkä pitää laajentaa ajatusmaailmaa, mutten sittenkään tajua. Minä tuijotin sitä kryptoa silmät soikeina, kaikki sanat, jotka sinne olivat tulleet, olivat ihan järkeviä, mutta yksi numeroparka jäi ilman kirjainta.

Mutta koska jo kolme henkilöä on kirjoittanut, ettei kryptossa ole vikaa, niin uskon toki.

Muuten, sivun 45 krypto oli oikein mukava (hyvä että edes sen osasin...). Muita en sitten vielä ole ehtinytkään.
10. mami28.11.2005 klo 21:00
marjaana: jos kyseisen krypton ongelmakohtasi ovat oikeassa reunassa molemmat, niin samassa jamassa ollaan! Aloin myös ratkomaan sitä tämän säikeen luettuani eikä tämäkään kryptonlaatija onnistunut... Kaikki muut sanat ovat ymmärrettäviä. Tosin vetoan siihen, että kyseessä on tasan ensimmäinen Krypto Pelikaanini... SELISELISELI!!! ;)
11. Satunnainen Ratkoja28.11.2005 klo 21:03
Ihan ulkomuistista...

Joo tiedan kylla ongelma kohdan, vahan aikaa itsekin mietin, etta tassahan on selva virhe... vaati minultakin yhden tarkistuksen ennen kuin selvis, vahan tuntuin teennaiselta mutta kun kerran kirjat vaittivat kirjoitus-asua oikeaksi niin kylla se siita ratkes (muuten kaytin auktoriteettina Vuokilan ristisanakirjaa... jos tama hiukan auttais).

Siltikaan en niita kahta muuta sanaa tunnista... mutta pakkohan niidenkin on olla oikein...

Itse pidan vahan kaukaa haetulta naita yli nappisrajojen tehtyja kryptoja... mutta kyllahan nama alan lehdessa erikoisuuksian menevat... Pirkkalehdessa julkaistuna saattaisi suurin osa ratkaisijoista olla ihan pihalla... ja haukkua krypton lyttyyn.
12. marjaana28.11.2005 klo 21:08
Hei ihanaa, aloin jo vaipua epätoivoon... :o)
13. Satunnainen Ratkoja28.11.2005 klo 22:26
Selvis vai???? Sepa hyva...
14. marjaana28.11.2005 klo 22:27
Joo ei selvinnyt, en ole enää krypton ulottuvissa. Olin vain iloinen, että joku muukin äkkäsi saman ongelman ;o)
15. Aulikki Nenonen28.11.2005 klo 22:30
Marjaana tuntui saaneen liikkeelle uusiakin ratkojia Krypto Pelikaanin tehtäville. Eki saa aikanaan vastata, mitä mieltä hän on oikean reunan sanoista kryptossani sivulla 46. Minulle suurin osa on tuttuja jo kaukaisesta nuoruudestani, osa on tullut kieleemme vasta myöhemmin, mutta siinä ei pitäisi olla kovinkaan kaukaa haettuja sanoja. Mukana on eräs, joka saattaa joskus esiintyä ristikoissa virheellisesti "suomalaisempana". Siitä on sanaseppojen oikeakielisyysosasto tehnyt selvää.

Aukeaman kryptossa Krypto Pelikaanissa on aina vähintään 30 erilaista kirjainta. Onpa Erkillä ollut joskus 32:kin erilaista.

Ei mennyt kahvi aamulla väärään kurkkuun, sillä se oli jo juotu ja lehdet (Hesari ja Itukka) luettu ennenkuin avasin koneen. Ikkunanpesu vain siirtyi vähän myöhemmäksi ratkontatehtävän vuoksi.
16. mami28.11.2005 klo 22:30
Kiitos vinkistä, nyt aukes mullekin! Enpä oo ennen moiseen törmännyt. Onko Pelikaaneissa siis tapana käyttää useinkin tuontapaisia harvinaisuuksia? Kai seuraavaksi vastaan tulee saksalainen u tai tupla-s...
17. Satunnainen Ratkoja28.11.2005 klo 22:44
Muuten mielestani eraassa toisessa Kryptossa tosin on virhe, taikka painovirhe paholaiseksi epailisin. Ekin tekele talla kertaa. Tarkistan huomiseksi mika oli ristikon numero (ja muutenkin kahteen kertaan tehtavan etten nolaa itseani samantien) niin saadaan tahankin selvyys... Viime viikolla jo tata harmittelin kun vastaan tormasin...

Mutta huomisiin.
18. Satunnainen Ratkoja6.12.2005 klo 20:36
Ai niin, piti tata kommentoida jo aikaa sitten...

Pariin kummaan sanaan tyrmasin krypto pelikaanissa... ensiksi mika on RYYTI? En muista koskaan kuulleenikaan... sikalikin tama sanavalinta kummastutti kun T on tassa piilokirjaimena...

Sitten sivun 7 krypto... sana joka tulee oikeaan ylakulmaan, 10 kirjainta, S annettu valmiiksi... Juuri tata S kirjainta muuttamalla saisin erittain jarkeenkayvan sanan... mutta S:lla sana vaikuttaa enemman kuin teennaiselta.

Molemmat kryptot nayttavat olevan Ekin tekeleita

Toivottavasti ei ole taas ratkojassa vikaa... olen tarkistellut nama kryptot moneen kertaan.

-------

Kuulun kerhoon "Kryptojen hylkijat", sokkokryptoja ratkon mielellani muut yleensa sivuutan ja teen vasta kun ristikkolehti on muuten taynna. Mutta taytyy sanoa etta tama krypto pelikaani oli positiivinen yllatys, tehtavat vaihtelevia... Kansiristikko oli ainakin mulle selvasti se vaikein pala (vai tieda olinko vaan ruosteessa kun naita kryptoja en aktiivisesti ratko). Ensimmaisena sen tein ja olin jo vahalla luovuttaa, vaikka aloitus oli muka helppo (kyseenalaistin mun avaussanankin moneen kertaan)... Selvaa jatkon paikkaa oli vaikea loytaa... kun en se harvinaisempaan kirjaimeen loppuva sana ei auennut millaan... lopulta aukes muuta kautta pitemman paattely ketjun kayneena...

kylla mielta lammitti kun "taisteluni" sain valmiiks.
19. Eki6.12.2005 klo 20:45
Ryyti on sama kuin mauste. Ryytimaa-sanasta erityisen tuttu. Tuo 10-kirjaiminen sana on ihan oikea ja virallinen, vaikka H-kirjainta varmaan siihen haluaisitkin tilalle.
20. Satunnainen Ratkoja6.12.2005 klo 21:08
Kiitokset, uutta tietoa taas minulle... Kylla joo, H-kirjaita siihen mieluummin hahmottelisin. Siltikin sana on "kummallinen"... vaikka molemmat sanan osiot tuttuja ovatkin.

Kyselen sitten Tammikuussa, kun vastausaika on ummessa, mita tama sana oikeasti tarkoittikaan...
21. Eki6.12.2005 klo 21:10
Jälkiosa tarkoittaa paitsi sitä tietynlaista eläintä myös eräänlaiseen tarkoitukseen käytettävää suomalaisainesta.
22. Satunnainen Ratkoja6.12.2005 klo 21:38
okei, ehka tama sana pikkuhiljaa alkaa hahmottumaan... tosin tuskin tulen sita koskaan kayttamaan, muuta kuin ristikoissa.
23. Eki6.12.2005 klo 22:13
Täällä kotimaassa se on tunnetumpi kuin siellä Irlannissa.
24. Satunnainen Ratkoja6.12.2005 klo 22:39
for sure ;o)
25. Matti6.12.2005 klo 22:40
Tiu tau tilhi
äidin ryytimaassa ...
26. Satunnainen Ratkoja6.12.2005 klo 23:05
Internettia selasin ja tutustuin nytten sitten rakentamisen ihmeelliseen maailmaan ja kyllahan sille sanalle lopulta merkitys loytyi...

Taalta puut on valitettavasti hakattu lahestulkoon kaikki maantasalle ;o(
27. Satunnainen Ratkoja6.12.2005 klo 23:07
Pyydan anteeksi asiantuntemattomuuttani...
28. Eki6.12.2005 klo 23:11
Ei se mitään, on vain harmi, kun ei voida puhua asioista niiden oikeilla nimillä.
29. Pena6.12.2005 klo 23:54
1) Miksei asioista puhuta
niiden oikeilla nimillä
kuten esimerkiksi
talo, auto, peruna ja veikkauskuponki

2) Miksei lemmestä puhuta
sen oikeilla nimillä
kuten esimerkiksi
siivous, tiskit, ne ja mykkäkoulu

3) Miksei peniksestä puhuta
sen oikeilla nimillä
kuten esimerkiksi
ruila, suoros, jorma ja
rakkauden julma valtikka

4) Miksei poliiseja suljeta
niiden oikeisiin paikkoihin
kuten esimerkiksi
Riika, Dachau, Auchwitcz,
ja Treblinka

5) Miksei kielillä puhuta
niin kuin herätysteltassa
kuten esimerkiksi ---------------

6) miksei kasveista puhuta
niiden oikeilla nimillä
kuten esimerkiksi
kaali, nauris, retiisi,
ja Mauno Koivisto

Miksei asioista puhuta…

säv. A. Kettunen
P. Hedkrok
M. Toikka
J. Noponen

san. M. Kivinen
T. Liinoja
T. Eränkö
H. Salomaa
A. Kettunen
M. Jaaranen
M. Toikka
30. Sakke7.12.2005 klo 00:20
Uudemmassa levytysversiossa oli Maunolta illallinen jätetty pois ja nimi vaihdettu - kehen?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *