KESKUSTELUT > RISTIKOT > SEND + MORE = MONEY

2149. SEND + MORE = MONEY

Jonkksss23.11.2005 klo 19:51
Voisiko joku ystävällinen kertoa mikä on tuon vastaus, koska mun pitäisi saada tietää tuo.
2. V-R23.11.2005 klo 20:57
Muistuu mieleeni amerikan presidentti.
LYNDON B JOHNSON jostain -70 luvulta.
Kerrottava on LYNDON. kertoja on B,
Ja lopputulos on vastaus. Olin kesäharjoittelijana joskus niinä aikojani.
Viikko meni etsiessäni oikeita kirjaimia. Mutta vastaus löytyi käsityönä.
Nyt vastaus löytyy millisekunnissa, vaikka excel makroja käyttäen.

Samalla kaavalla ratkaisin myös otsikon yhtälön.
Molempiin kysymyksiin olen jo kauan aikaa sitten unohtanut.
3. jonkksss23.11.2005 klo 20:58
Hitto, kun tuo pitäisi tietää. :S
4. V-R23.11.2005 klo 21:04
Kerran laitoin nörttisivuille ko. kysymyksen.
Ei mennyt kuin 15 minuuttia, kun joku neropää oli tehtävän ratkaissut. Ekaksi tuli haukkuja että mikä jeesus sä oot.
Nörtti ratkaisi sen!
5. iso S23.11.2005 klo 21:44
Tehtävä on julkaistu aikoinaan ainakin kirjassa minkä nimi oli Visaniekka tai joku muu niekka, ei kuitenkaan soittoniekka eikä viiksiniekka.

Ei sen ratkaisemisen pitäisi ylivoimaista olla rehelliselläkään pelillä. Nykynörtti ratkaisee sen 15 sekunnissa. Googlelle hakusanoiksi
send more money ratkaisu
ja heti ensimmäinen linkki kertoo, ei tarvitse edes avata sitä niin saa melkein kaikki (nyt silmät kiinni, tulossa juonipaljastus):



SEND + MORE ------ MONEY. Vastaus. D = 7, E = 5, M = 1, N = 6, O = 0, R = 8, S = 9,
... Ratkaisu. $ 1^7 o 1$ , $ 2^7 o 8$ , $ 3^7 o 7$ , $ 4^7 o 4$ ...
solmu.math.helsinki.fi/2002/unkari/luento4/indexa. html

Samassa kirjassa oli toinenkin ynnälaskutehtävä:
TEN+TEN+FORTY=SIXTY
6. V-R23.11.2005 klo 22:10
Varsinkin nämä poissulkevat tehtävät olivat aikoinani nuorena eläessäni mieleenpainuvia. Kysymys kuului. Kuka poltti Marlboroa.
Senkin sain päättelemällä ratkaistuksi ja pullon olutta ja koskenkorvaa tuli palkinnoksi.
7. V-R23.11.2005 klo 22:25
Iso S
Muistiinpanosi eivät vaikuta kovin luotettavilta.
Onkohan edellisessa kirjoituksessasi edes pientäkään järjen hiventä?
Aamusella varmaan kökkökirjoitus on suomennettu
8. Kravattimies24.11.2005 klo 02:00
Ynnälaskutehtäviä eri kielillä

DOS+DOS+TRES=SIETE
EIN+EIN+EIN+EIN=VIER
EINS+ZWEI+SIEBEN+SECHZIG=SIEBZIG
FIVE+SEVEN+ELEVEN+TWELVE+FIFTEEN+TWENTY=SEVENTY
ONE+NINE+TWENTY+FIFTY=EIGHTY
ONE+TWO+FIVE+NINE+ELEVEN+TWELVE+FIFTY=NINETY
SEIS+CATORCE+SETENTA=NOVENTA
SIX+SEVEN+NINE+TWELVE+SIXTEEN+TWENTY=SEVENTY
SIX+SEVEN+SEVEN=TWENTY
TEN+TEN+FORTY=SIXTY
THREE+SEVEN+TEN+TWENTY+THIRTY=SEVENTY
UN+UN+NEUF=ONZE

Lisää miettimistä:

A+MERRY+XMAS=TURKEY
ALPHABET+LETTERS=SCRABBLE
APPLE+GRAPE+PLUM=BANANA
BASE+BALL=GAMES
BILL+WILLIAM+MONICA=CLINTON
COCA+COLA=OASIS
DID+HE+READ+HER=DIARY
EARTH+AIR+WATER+FIRE=NATURE
FIFTY+STATES=AMERICA
FUJITSU+FUJITSU=HITACHI
NEPTUNE+SATURN+URANUS+PLUTO=PLANETS
NEVER+ALWAYS=NEARLY
OSAKA+HAIKU+SUSHI=JAPAN
TERRIBLE+NUMBER=THIRTEEN
USA+USSR=PEACE

En ole yrittänyt itse niistä mitään:

WHO+IS+THIS=IDIOT
9. jonkksss24.11.2005 klo 08:20
Kiitos älyttömästi, jos tuo on oikein :)
10. iso S24.11.2005 klo 09:28
V-R: missä ja milloin olette päässyt tutustumaan muistiinpanoihini? Mikä niissä vaikuttaa epäluotettavalta? Mitä osaa kökkökirjoituksestani (mikä ei perustunut muistiinpanoihini) ette ymmärrä? Miksi yleisesti ottaen olette ottanut minut ilkeilyn kohteeksi? Muistettakoon että minä en ole se keneksi olette minua luullut. Minun tietojeni mukaan emme tunne toisiamme kuin täällä olleiden kirjoitusten kautta.

Suomennos edelliseen: minulla on tapana teititellä jos:
- tilanne on hyvin muodollinen ja puhutellun henkilön asema sitä edellyttää
- muusta syystä katson että minun vähäpätöisyyteni arvo ei riitä siihen että tuttavallisesti sinuttelisin
- haluan osoittaa että puhuteltu henkilö on käyttäytynyt tavalla minkä vuoksi en halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä sen enempää kuin on välttämätön pakko.

Te voitte olla ihana ihminen, joskin sitä on vaikea huomata. Minä en ole ihana ihminen, mutta useimpien kanssa tulen toimeen. Toivoisin että puolin ja toisin pysyttäisiin asia- tai huumorilinjalla eikä heiteltäisi perättömiä väitteitä ("sä olet humalassa"; kumpi on noin väittänyt ja kumman osalta tuo pitää luultavammin paikkansa? Vuonna 1969 join kaksi pikarillista Elyseetä ja sen jälkeen olen syönyt parikymmentä liköörikonvehtia enkä niitäkään samana päivänä!)

jonkkss: tehtävä on kyllä ratkaistavissa sitkeällä päättelemisellä. Joskus 20 vuotta sitten teinkin sen. Nyt ei ole aikaa miettiä uudelleen, mutta näin se ainakin lähtee:

Kahden numeron summa voi olla enintään 18 (9+9) ja kahden erilaisen numeron summa enintään 17 (9+8). Muistinumeroksi voi siis tulla enintään 1.

Kahden numero summa + muistinumero 1 voi olla enintään 19, joten muistinumero ei voi kahta lukua summattaessa kasvaa ykköstä suuremmaksi, olipa luvuissa kuinka monta numeroa tahansa ja mitä numeroita tahansa.

Koska summattavissa (SEND ja MORE) on 4 numeroa ja summassa (MONEY) on 5 eli yksi enemmän, M:n täytyy syntyä muistinumerosta. Edellisen mukaan se ei voi olla muu kuin 1. Siis M=1.

Illalla lähettämästäni viestistä puuttuu vain Y:n arvo. Se selviää helposti, kun kirjoitat sanat "ynnälaskuasentoon" allekkain ja korvaat annetut kirjaimet vastaavalla numeroilla. D=7 ja E=5, D+E=12; yksi menee muistiin ja Y:n arvoksi jää 2. Nyt voit suorittaa yhteenlaskun ja todeta että ratkaisu pitää paikkansa.
11. jonkksss24.11.2005 klo 09:31
"Kahden numeron summa voi olla enintään 18 (9+9) ja kahden erilaisen numeron summa enintään 17 (9+8). Muistinumeroksi voi siis tulla enintään 1."

Tajusin jo tämän itsekin:)
12. iso S24.11.2005 klo 09:40
Joo, se oli tuossa helposti nähtävissä. Muu on vaikeampaa, mutta ei mahdotonta.
13. jonkksss24.11.2005 klo 10:58
ookkoo, kiitos.
14. V-R24.11.2005 klo 14:28
iso S
Kun oikein paljon kirjoittaa, niin tahtoo joukkoon p...aakin eksyä. Huomautukseni koski tätä harakanvarvasrivistöä:

... Ratkaisu. $ 1^7 o 1$ , $ 2^7 o 8$ , $ 3^7 o 7$ , $ 4^7 o 4$ ...

Pitäisi kai viljellä enemmän hymiöitä. Ne ovat varmastikin kehitelty tosikkoja varten. Kaikki eivät osaa lukea rivien välistä. ;)
15. Matti24.11.2005 klo 16:42
Kehitin joskus kauan sitten tällaisen kertolaskutehtävän:

TÄMÄ*ON=KIVAA

Etunollattomia ratkaisuja löytyy 5 kpl,
etunollallisia vielä 7 lisää.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *