KESKUSTELUT > RISTIKOT > UUSIA PELIKAANEJA INNOKKAIMMILLE

2116. Uusia Pelikaaneja innokkaimmille

Eki10.11.2005 klo 13:24
Pannaan pitkästä aikaa jakoon ilmaisia lehtiä.

Ensi viikolla ilmestyy kolme Pelikaania. Krypto Pelikaani on 52-sivuinen jättinumero, liitteessä 24 kryptoa, jotka voi ratkoa joko sokkoina tai normaalikryptoina.

Paksusta Pelikaanista ilmestyy kuvaristikkospesiaali, jossa on pelkkiä kuvaristikkotyyliin toteutettuja tehtäviä, poiketen normaalista enemmänkin monipuolisesta Paksusta. Lopussa on muutama vaikea, mm. Viitamäeltä ja Luukkalalta.

Mustassa Pelikaanissa on tutusti 36 sivua helppoja ja helpohkoja ristikoita.

Anomusta tänne toimituksen osoitteeseen (etusivun yläreunassa keskellä) hyvin perustein, niin pannaan yksi tai useampi lehti tulemaan! Tarjous on voimassa klo 19 asti tänään torstaina, jotta nämä ihmiset saavat eksklusiivisesti lehdet jo viikonlopuksi. Tietysti pidätämme oikeudet lähettää sen verran lehtiä kuin haluamme/voimme, joten anomus ei tee asiaa varmaksi. Kannattaa kuitenkin yrittää, tietoja ei käytetä arveluttaviin tarkoituksiin.

Kyllä nyt taas kannatti väijyä tätä saittia.

Mutta saa ne lehdet ostaa ensi viikolla myös lehtipisteistä, sehän tämän ristikkolehtibisneksen idea on. Tekee vaan välillä niin hyvää tehdä toisille hyvää.
2. Eki10.11.2005 klo 13:48
Puolen tusinaa hakemusta jo tullut.
3. marjaana10.11.2005 klo 13:49
Eli ainakin kuusi ihmistä on tänään sivuilla käynyt + minä.
4. Eki10.11.2005 klo 13:50
Voi kuule, marjaana, tietäisit, miten paljon maan hiljaisia täällä käy!
5. marjaana10.11.2005 klo 13:53
No kerro... ;o)
6. Eki10.11.2005 klo 13:55
No paljon.

Tv2:ssa oli aikoinaan ohjelma Paljonko on paljon? Ihmiset lähettivät heille kysymyksiä. Kävivät minuakin haastattelemassa.

Lyhin kysymys, jonka olivat saaneet, oli: "Äetsä?"

Vastasivat: "E!"

Niin että paljon.
7. marjaana10.11.2005 klo 14:04
Mitä tapahtuu niille ristikkolehdille, jotka eivät mene kaupaksi? Tulevatko ne läjät sinne firman nurkkaan tukkeeksi vai viedäänkö vanhainkoteihin vai polttouuniin?
8. Eki10.11.2005 klo 14:06
Rautakirjaan menneet ja myymättä jääneet hävitetään heidän toimestaan. Tekijöille jääneet menevät arkistoihin ja menee niitä joskus vanhainkoteihin ja muihin humanitäärisiin tarkoituksiin.
9. marjaana10.11.2005 klo 14:09
Eli R-kioskin roskiksesta voisi löytyä vaikka mitä lehtiä jos kehtaisi lähteä kaivelemaan?!
Tästäpä uusi harrastus jollekin.... (ei ehkä minulle)
10. KP10.11.2005 klo 14:19
Miten siis on mahdollista, että antikvariaateista löytää
melkein tuliteriä ristikkolehtiä?
11. kp10.11.2005 klo 14:20
...Ei siis joidenkin tuomia, vaan jostain hankittuja...
12. Eki10.11.2005 klo 14:24
Rautakirjan velvollisuus on polttaa tai silpoa lehdet.

Kaksi mahdollisuutta: tekijät ovat myyneet ylipainostaan tai Rautakirjan hävitysjuna on ryöstetty. Toki myös kirjapainosta tai matkalla painosta Rautakirjaan voi mystisesti kadota lehtiä, jos niitä löytyy divarista jo samaan aikaan kuin lehtipisteistä.

Nämä eivät ole syytöksiä vaan todennäköisimpiä syitä.

Kyllähän divareilta tulee jatkuvasti pyyntöjä lehdistä, mutta en minä ainakaan myy.
13. Seppo10.11.2005 klo 17:49
Takavuosina eräs kirjapainossa työskentelevä tuttava sai joskus sieltä ristikkolehtiä ja lahjoitti sellaisia toisinaan
minullekin. Hommaan tuli kuitenkin stoppi, kun näitä lehtiä
alkoi ilmestyä paikalliselle kirpputorille myyntiin! Tällä tavalla
jotkut ahneuksissaan tekivät hallaa niillekin, jotka käyttivät
tällaista luontaisetua oikeaan tarkoitukseen.
14. Satunnainen Ratkoja10.11.2005 klo 19:32
Toivottavasti Pelikaani-toimitus on armollinen ja huomioi etta kello oli vasta 17.10 Irlannissa kun mina paasin koneen aarelle ja ehdin tahan tarjoukseen vastaamaan ;o) Joten teknisesti olin ajoissa... menipas kiemurteluks.

Varrotaan ja odotellaan tuomiota...
15. Eki10.11.2005 klo 19:34
Aika paljon on "tilauksia", mutta katsotaan, josko kaikki saisivat. Irlannissa eivät ole kuitenkaan viikonlopuksi. Vai alkaako teillä viikonloppu huomenna?
16. Satunnainen Ratkoja10.11.2005 klo 20:21
Eihan tassa nyt paivien paalle katsota. ei tassa passaa niin krantuksi ruveta, jos kerran hyvaa ois luvassa.

Kylla huominen on ihan tyopaiva (eika siis Israelilainen viikonloppu systeemi taalla ole kaytossa)

Tosin lomat alkavat huomisen jalkeen, joten ei senkaan puolesta ole ihan paivast kiinni... Viikoksi Unkarin pustalla/kuumissa kylvyissa tulen oleskelemaan... Jibaa!

Taytynee ottaa vanhoja puoliks ratkottuja pelikaaneja mukaan sinne.

Kiitokset ja kumarrukset, meni sitten syteen taikka saveen.
17. umap10.11.2005 klo 20:58
Voi hitsit kun myöhästyin. Kaveri on just innostunu kryptoista, ennen ei tehnyt mitään. Ois voinu anella sille lehteä. No, parempi onni toiste jos näitä vielä on joskus jaossa.
18. Ritu10.11.2005 klo 21:08
Niin kävi täälläkin, hiukkasen myöhästyin. On se niiiiiiiin väärin! Minäkin lähtenyt tänään töihin jo klo 9.00 ja vähät aikaa sitten kotiuduin. Ja vieläpä Ekinkin lehtiä tänään myynyt. Nii-in, on se niin väärin laittaa tuollaisia kellonaikarajoituksia meille raskaan työn raatajille, jotka sitten jäädään ilman lehtiä :(

No, aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta ;)
19. Eki10.11.2005 klo 21:44
Terveiset postikeskuksesta. Tunsin itseni todelliseksi hyväntekijäksi, kun kirjoittelin ne kaikki kuoret. Tarkoitus oli lähettää kaikille pyytäneille, joita oli kuitenkin ennätysmäärä. Toiset kärsivät, mutta pidetään tätä arvontatappiona. Toisaalta, eivät ne oikeasti kovin kalliita ole suhteessa sisältöön.
20. Matti10.11.2005 klo 22:53
Hinta per sisältö on aika lähellä nollaa ...
21. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 23:02
Eki: ja sinä et muutenkaan luvannut että kaikki saa joten reilua on.
22. Eki11.11.2005 klo 00:28
Siis kaikki klo 19 mennessä saivat ja satunnainen ratkoja vielä, nämä postireissun jälkeen tulleet vain jäivät ilman.

Tarkoitin, että 3,50 euroa 36-sivuisestä nelivärilehdestä ei ole kauhean paljon. Krypton 54 tehtävää saa hintaan 4,50.
23. Juha-Pekka Kuusela11.11.2005 klo 00:50
Eki: ei todellakaan tuo on naurettava hinta oikeastaan näin euro
aikana varsinkaan nelivärisestä. Ja ymmärsin kyllä tuonkin mutta
tarkoitin kun asetit ehdot niin kun toimit niiden mukaan touhu on ok.
Eli jos lupaan jotain 15nopeimmalle ja toimitan sen niille niin kaikki
on hyvin.
24. Satunnainen Ratkoja11.11.2005 klo 01:15
Noyrimmat kiitokset Eki, tasta yllattavasta kaden ojennuksesta...

Nyt voi hyvalla mielella lahtea lomalle, kun tietaa etta jotain hyvaa odottaa postiluukussa kun tulen lomilta kotia (hmmm maltankohan lahtea tasta ollankaan...)
25. toinen ritu11.11.2005 klo 09:50
Kiitos Eki. Postilaatikossa odotti mukava yllätys. Näillä taidetaanki selvitä jouluun. :)
26. JV11.11.2005 klo 12:36
Kiitoksia lehdistä!
Paksun pelikaanin eka on tosi hienoväritteinen ja kuvaristikko sanan varsinaisessa merkityksessä. Eikä muissakaan näytä olevan valittamista.

Aivan mahtavaa!
27. Eki11.11.2005 klo 12:49
Tonimikael on tosiaan ottanut kovan haasteen, kun on lupaillut jatkossakin (jokaiseen?) Paksuun pelkkiä piirrosvihjeitä sisältävän ristikon. Useimmat sellaiset on koottu cliparteista, mutta nämä on kaikki piirretty ja väritetty tonimikaelin omin käsin. On mukavaa, jos niitä arvostetaan niiden ansaitsemalla tavalla.
28. iso S11.11.2005 klo 13:35
Tukka ja järki eivät viihdy samassa päässä. Kumpikohan lienee lähtenyt ensin? Saa siinä laatiessa olla tarkkana ja silti pitää mielikuvitusta venyttää että kaikki vihjeet taipuvat kuvaksi. Varsinainen Stahanov, asettaa kollegoille paineita moinen into. Hakataanko poju vai pokataanko haju? (meinaan, haiskahtaa kovalta yritykseltä!)
29. Arja11.11.2005 klo 14:06
Kiitos Eki! Ihmeen noppeesti posti kulki tännekkin"korpeen" ;)
30. Seppo11.11.2005 klo 14:40
Joulupukki oli tullut ennen aikojaan! Kiitos Ekille, kyllä näillä
aika monta pimeää iltapuhdetta saa kulumaan.
31. mami11.11.2005 klo 14:52
Ekille iso kiitos! Puoliväliin laadittu krypto jää odottamaan yli viikonlopun, kun paneudun ensimmäisiin Pelikaaneihini.
32. Matti11.11.2005 klo 15:25
Kiitos Ekille kisahallitsijoista. Postilaatikkoon kannettuna - kyllä palvelu pelaa!
33. Seija11.11.2005 klo 15:35
No nyt on lomamatka pelastettu. Kiitos. ;)
34. tonimikael11.11.2005 klo 16:41
Iso S. Onko nyt tuota kumpaakaan koskaan kovin paljoa ollut... ;)

Juu tuossa Kuvaristikon laadinnassa mulla on samalla "pakko" (ymmärrettävistä syistä), ettei laatimukseen tule yhtään erisnimeä. Ja muutenkin sanastoa tarkkailen tavallista tiheämpiseulaisin silmin, ettei tulisi mahdottomia piirrettäviä. Melkein mahdottomia saa tulla, tykkään tällasista haasteista. Ja tuleepa sitten piirrettyä arkistoon valmiiksi sellaisiakin kuvia, joita ei laiskana tulis muuten ehkä koskaan piirrettyäkään.
35. marjaana11.11.2005 klo 22:06
TonyMichael:
Miten piirrät käytännössä? Käsin paperille ja skannaat vai koneella suoraan?
Vai onko ammattisalaisuus??
36. TonyMichael11.11.2005 klo 23:03
Marjaana:

Käsin paperille lyijykynällä. Sitten tuss(e)illa ja ainakin tummimmat lyijykynän jäljet pois kumilla. Skannaan koneelle. CorelTracerilla muutan skannauksen tuloksen vektorigrafiikkamuotoon. CorelDrawilla väritän. Tallennan mahdollista myöhempää käyttöä varten.

Ei missään nimessä ole ammattisalaisuus, niinkuin jo huomasitkin. Ja mukava kun jotakin kiinnostaa. :)
37. Eki12.11.2005 klo 10:40
Kun perjantaina luin näistä päivässä perille menneistä (vasta klo 21 postikeskukseen viedyistä ja Ivaloonkin ehtineistä) kirjeistä, odottelin samalla pikakirjettä, joka oli viety Jämsän postiin klo 16 keskiviikkona. Siis kaksi päivää ei riittänyt pikakirjeelle (sisälsi IS-ristikoita, jotka olisi pitänyt toimittaa taitettuna reproon klo 10 perjantaiaamuna). Pikakirjeen seurannassa sivuilla www.posti.fi oli ainoastaan Jämsään jättöaika, ei mitään muita tapahtumia. Ihan sama tilanne oli tasan kaksi viikkoa aiemmin, mutta silloin kirje tuli perjantaina tavallisen postin mukana, siis pikakirje kulki tuolloinkin hitaammin kuin ykkösluokan kirje yleensä. Tuolloinkin jouduimme anelemaan anteeksi, että taitto ei ollut ajoissa IS:ssä (onneksi kyse ei ollut seuraavan päivän lehdestä vaan seuraavan viikon). Kuitenkin pikakirjeillä yritimme varmistaa, että olisimme ajoissa. Maksaahan se sentään yli 5 euroa per kirje (4 euroa ekstraa tavalliseen verrattuna), että ei sitä huvikseen tee.

Muutama viikko sitten tavallinen Jämsän kirje tuli Helsinkiin 8 päivää. Se oli jälleen lähetetty keskiviikkona ja seuraavana keskiviikkona voinette arvata koko joukkomme olleen jo tulisilla hiilillä. Deadlinesta oltiin jäljessä jo monta päivää, lehti oli menossa painoon torstaina. Heikki lähetti Jämsästä seuraavan viikon ristikot pikana (tuolloin en vielä tiennyt, että pika voi pettää noin pahasti). Torstaina sitten tuli kumpikin kirje.

Tästä herää jo tietysti kysymys, millä ihmeellä varmistaa, että postin saisi yhdessä (no, edes kahdessa) päivässä, jos pikakirje voi pettää näin usein. Ilmeisesti ei voikaan, koska luvattu seuranta ei välttämättä pelaa eikä siitä sen kummemmin voi valittaa eikä kukaan tuolloin ainakaan heti pysty vastaamaan, missä kirje on. Tavallisen kirjeen yleisimmäksi katoamissyyksi luulen väärään postilokeroon jakamisen. Jos kirje menee käyttämättömään lokeroon, se saattaa jäädä sinne kuukausiksi tai lähes ikiajoiksi.

Näiden kahden keskiviikkoisen pikakirjeen tarinat eivät (onneksi?) ole samanlaiset. Ensimmäinen oli ilmeisesti vain joutunut normaalipostin joukkoon. Koomista, että juuri se tuli vielä peräti kaksi päivää. Tämä toinen oli jäänyt Jämsän postin pöydälle ja virkailijat olivat vieneet sen Matkahuoltoon. Ilmeisesti päälle pantuun kuoreen ei oltu liitetty meidän tietojamme vaan vain "Helsingin posti", joten se jäi outona lojumaan jonnekin Helsingin pääpostin pöydälle. Vasta Heikin monien soittojen jälkeen se seuraavana päivänä löytyi. Se tuotiin perjantai-iltana klo 18. Sisällä olisi ollut kuori, josta vastaanottaja olisi löytynyt. Ilmeisesti sitä ei lain mukaan tms. syystä saanut avata, koska tuojakin käski minun varmistaa, kun "sisällä pitäisi olla minun kirjeeni". Tätä kyllä suuresti ihmettelen.

Juttelin jo perjantaina IS:n Tolvasen kanssa, että yhteisistä tapauksistammekin voisi saada mehevää juttua lehteen. Onko muilla suht varmoja kertomuksia siitä, miten posti on töppäillyt?
38. kp12.11.2005 klo 10:49
On paljonkin. Ja luottamus on mennyt niin postiin, ainakin
näiden ristikoiden lähettämisessä. Tuli hankittua tuo
PDF. Sillä ristikoiden lähettäminen on onnistunut aina.
-Ja hyvä puoli on se, että jos deadline on tänään, niin
lähetät ristikon tänään. Se on perillä kymmenessä sekunnissa....
39. Eki12.11.2005 klo 11:01
Tuo on totta, kp. Meillä on kuitenkin useita käsin piirtäviä. Pitääkö heillekin kaikille hankkia hyvä A3-skanneri, jotta kaikki alkaa kulkea sähköisesti? Kyllä sekin pettää, mutta aika harvoin. Kerran maanantain ja tiistain välisenä yönä ei tiistain uutisristikko millään meinannut mennä Iltikseen asti...
40. kp12.11.2005 klo 11:01
Muistuu tässä vuosien takaa juttu...
Oli vähän kiire ristikoiden lähettämisessä. Matkustin
Mikkeliin (n. 20km matkaa) ihan tämän takia, että saisin
tuon lähtyksen matkaan. Ja arvaatpa mitä. Se sama lähetys
tuli kahden päivän kuluttua minulle takaisin....
41. pelikaani-fani12.11.2005 klo 11:29
Heippa,
tuli tuosta posti hommasta mieleen seuraava kysymys: onko ratkaistujen ristikoiden oltava perillä toimituksessa lehdessä ilmoitettuna päivänä vai onko se päivä viimeinen lähetyspäivä (eli siis postilaatikkoon jättöpäivä). JOskus menee tiukille lähetykset, kun kyseessä on kinkkiset ristikot. Pelikaanit muuten on ehdottomasti parhaita. Värikuvat ja riittävästi vaihtelua joka lehdessä.
Eli suurkiitokset mahtavista lehdistä.
42. kp12.11.2005 klo 11:40
Yleensä jos lehdessä mainitaan jokin päivä, se on postitus-
päivä, eli postiin jättöaika. Ja arvonta tapahtuu muutaman
päivän jälkeen tuosta jättöajasta.
43. kp12.11.2005 klo 11:45
pelikaani-fani. Postilaatikko pitää tyhjentää tuona
päivänä. Tulee siis katsoa, tyhjennetäänkö tuo postilaatikko
vielä tänään (jos olet panemassa ristikkoa sinne) vai vasta
huomenna.... Postileima yleensä kirjeen päällä ratkaisee kerkiääkö se arvontaan vai ei.
44. Eki12.11.2005 klo 12:38
Pelikaaneja kyllä odotellaan muutama päivä eli ei siinä päivämäärää katsella, vastauksethan kuitenkin julkaistaan selvästi myöhemmin. Pelikaaneissa lukee "postitettava" eli ei "pitää olla perillä viimeistään", nämä kaksi asiaa toivottavasti kaikissa lehdissäkin tiedetään. Jokainen julkaisija tietysti vastaa omasta puolestaan näistä.

Periaatteessa ekassa tapauksessa ("postitettava") siis pitäisi saada tuo postituspäivän leima, mutta reilua olisi hyväksyä vielä seuraava päivä, jos kyse ei ole tiukasta aikataulusta, sillä kyllähän klo 23.59 voi postittaa sinä päivänä ja eteenpäin kirje voi lähteä ainoastaan lähialueilla (taitaa Pasilan postikeskus olla ainoa paikka, josta lähtee klo 24 lähialueen posti eikä siitä Pelikaani-toimitukseen Ouluun ehdi).

Posti jättää runsaasti kirjeitä leimaamatta tai leima on epäselvä. Mitenkäs tiukasti ottaen niiden kanssa toimitaan? Eihän se lähettäjän syy ole. Siksikin Pelikaaneissa on väljä näkemys tuohon päivään, enkä näe siinä ajoissa olevien mitenkään kärsivän.
45. Ritu12.11.2005 klo 20:04
Jos posti töppää, niin silläkin on vastuunsa. Oheisessa linkissä on kohdassa kotimaan kirjepalvelut eri lähetyslajien korvausmäärät.
Pikakirjeestä on hyvä olla tallella lähettäjälle annettu seurantaviivakoodillinen kappale.


http://www.posti.fi/hinnat/pdf/2005/Toimitusehdot_ kirje_05s.pdf
46. Eki12.11.2005 klo 21:38
Olen kerran ihan periaatteesta jättänyt korvausanomuksen ja saanutkin muutaman rovon siitä hyvästä. Kyllä siinä niin iso vaiva on, että ei se leiville lyö. Siinähän pitää osoittaa aiheutunut tappio ja esim. tässä tuoreimmassa tapauksessa se on enemmän henkistä luokkaa eli että aikatauluissa ei pystytty pysymään ja ehkä työt seivoivat vähän aikaa.
47. iso S12.11.2005 klo 21:42
Olen ollut huomaavinani että kesälomakautena minun laatikkooni ilmaantuu tavallista enemmän muiden postia, mitä saa sitten olla itse jakamassa (jos on samaan taloon tulossa) tai palauttamassa. Vakinaisen jakajan palatessa remmiin virhepostin määrä vähenee.

Jos muiden postia tulee minulle niin kaipa minunkin postiani jaetaan muille. Vastaanottajan rehellisyydestä ja viitseliäisyydestä sitten riippuu tuleeko sellainen koskaan perille.

Aikanaan asuin kerrostalossa numerossa 7 A 7. Silloin posti jaettiin vieläiluukusta suoraan kotiin. Minulle tuli varsin tiheään samassa rapussa asuvien postia. Taisi mennä jakajalla portaita kiivetessä sen verran happivelan puolelle että katunumero ja asunnon numero menivät sekaisiin. Seiska mikä seiska.

Toisaalta joskus posti äityy huippusuorituksiinkiin. Tuossa samaisessa osoitteessa asuessani minulle tuli kirje, missä osoitteena oli H:ntie 29 D ja nimenä koruttomasti Juhani S.
H:ntiellä ei ollut numeroa 26, mutta olin kyllä muutama vuosi aiemmin muuttanut osoitteesta H:ntie 71 D 26 (numerot ulkomuistista, eivät välttämättä oikeita, mutta se ei ole tässä olennaista). Toinen etunimeni on Juhani ja sukunimeni alkaa S:llä (huom nimimerkki!), joten oletettavasti kirje todella oli tarkoitettu minulle. Sen sisältämä tärkeä viesti oli: olet jo saattanut voittaa. Mokoman mainoskirjeen vuoksi joku oli tehnyt sankarillista salapoliisityötä.
48. V-R12.11.2005 klo 22:40
Iso S. Sä olet humalassa.
49. Riitta14.11.2005 klo 13:35
En hetkeäkään uskonut että meidänkin posti toisi ristikkopaketin jo perjantaiksi.
Kiitokset hauskasta ylläristä
50. iso S16.11.2005 klo 09:59
Minä yllätyin vasta tiistaina, mutta siihen on muita syitä kuin Kustin polkuvauhti ja se että olen hidasälyinen. Varmuuden vuoksi ajattelin kiittää vasta sitten kun tuotteet on tarkistettu ja kiittämisen arvoiseksi havaittu. Nyt olen ratkonut muutaman ja mikä tässä auttaa: kiitos ja kumarrus.

Mustan Pelikaanin alussa on Tonin ristikko. Tähän mennessä olen nähnyt muutamia näytteitä Tonin visaisemmasta päästä ja ne ovat olleet ugh liikaa miellyttääkseen leppoisampien ystävää. Tässä pääsi paremmin arvottamaan laadintatyötä kun tuskanpuna ei sumentanut silmiä. Jos puheet Tonin laadintamäärällisestä kokemattomuudesta pitävät paikkansa niin ihmeellisen kypsää tavaraa ulos pukkaa. Ei viisaasta erota. Vihjeissäkin oli vissiä tuoreutta vaikka helposta onkin kyse. Hyvä värväys Ekiltä, siinä on aikamiespoika päässyt kutsumustyöhön.

Muuten tyylikkäässä sanastossa pisti silmään tyytyväisen näköisestä äijänpäästä lähtevä pystysana. Vaikutti lähes omamuodosteelta, mutta on silti ihan oikea ja laillinen sana. Harvoin vain käytetään. Lisäksi sana on tamman nimi ja kaupunki Pakistanissa.

Tamman sukupuusta löytyy joitakin nimiä mitä ei juuri ristikoissa tapaa: EINO-VAKAA, HULTU, KIRTTU, LOIHTU, PEUHA, PIIJU, REKORTTI, RIPPARI ja VIHU. Onneksi Tonin valittu oli puun vihrein oksa. Noita ei taida löytyä Pakistanista!
51. Eki16.11.2005 klo 11:18
Olen yrittänyt pitää tonimikaelia kämmenellä kuin hiomatonta timanttia. En ole ensimmäisen puolen vuoden aikana hionut kaikkia särmiä pois. Enkä myöskään ole hionnut ja hiomalla hionut sitä/häntä olemattomiin. Tonin kaltaista lapsenmielistä luonnonlahjakkuutta ei saa säännöillä ja pikkumaisuuksilla tukahduttaa. Olemme puhuneet näistä asioista tuntikausia Uskon, että hän suht nopeasti hioutuu sen avulla lopulliseksi timanttituotteeksi.

Tilasin minulle ja tonille Kieloset jo viikkoja sitten, mutta eivätpä ole vieläkään lähettäneet. Ei ole ihme, jos emme kaikkia nykysanoja tunne!
52. ö16.11.2005 klo 13:15
Miltähän tuntuu kun sanotaan hiomattomaksi timantiksi? Sellainen minäkin oikeastaan olen. Nimittäin käytökseltäni.

Olen aina kannustamassa laatijoita, jotka viitsivät tehdä visaisia. Helppojen tekijöistä en pidä niin suurta väliä. Heitä piisaa.
53. Matti16.11.2005 klo 13:24
Hiomallahan timanttiin synnytetään särmiä, eikä poisteta.
(Antakaa anteeksi.)
54. jupejus16.11.2005 klo 13:38
Hiomattomanahan sanotaan timantin olevan arvokkain. Hiomalla tuodaan esille timantin loistokkuus niille, jotka tajuavat vain loiston, jotka eivät näe pintaa syvemmälle.

Timantinhiojan vastuu on suuri. Taivava hioja hio esille timantin arvon. Epäonnistunut hioja voi pilata arvokkaankin timantin.

Särmikkyyskin luo persoonaa meihin ihmisiin, joten vertauskuvana hiomaton timantti kaipaa usein hiontaa. Yleisemmin meitä hio maailma itsessään, mutta taitavan hiojan käsissä timantti voi saada muodon esille nopeammin.
55. Eki16.11.2005 klo 21:30
Ei sitten hiota tonimikaelista yhtään niitä särmiä, olkoon tuommoinen!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *