KESKUSTELUT > RISTIKOT > KUINKA YLEISPÄTEVIÄ ON NÄMÄ KRYPTOVAATIMUKSET?

2093. Kuinka yleispäteviä on nämä kryptovaatimukset?

Juha-Pekka Kuusela2.11.2005 klo 23:58
1) vähintään puolet sanan kirjaimista ristiää muiden kirjainten kanssa
2) ei kolmikirjaimisia sanoja
Onko muita vaatimuksia mitä asettatte tarkoitan nyt nimenomaan
"teettäjiä" enkä ratkojia. Toki ratkojatkin saa komentoida jos
sellaista löytyy jota haluaa sanoa.
3) Mikä esimerkiksi (muiden firmojenkin edustajat käyvät) ekin kanta
tuotemerkkeihin ? jos niitä ei kamalasti viljellä ja silloinkin
tuttuja.
2. Jha-Pekka Kuusela3.11.2005 klo 00:16
Lisä kysymys: haittaako alan firmoja yleensä jos tekee myös toisen
kanssa yhteistyötä ? jos tilaukset tulee ajallaan hoidettua varsinkin
jos ovat eri tyylin tehtäviä.Tuttu tuotemerkki eli alallaan yleinen
seiko,rolex,nokia,sony tms.
3. Eki3.11.2005 klo 09:06
"1) vähintään puolet sanan kirjaimista ristiää muiden kirjainten kanssa"

Tätä kuvaristikoiden vähän tunnettua sääntöä en näe kryptoissa olennaisena.

"2) ei kolmikirjaimisia sanoja"

Julkaisijakohtainen kysymys. Teemakryptoissa ainakin meillä sallittuja.

"3) Mikä esimerkiksi (muiden firmojenkin edustajat käyvät) ekin kanta
tuotemerkkeihin ? jos niitä ei kamalasti viljellä ja silloinkin
tuttuja."

Tunnettujen tuotemerkkien fanaattista välttelyä en pidä olennaisena.

"Lisä kysymys: haittaako alan firmoja yleensä jos tekee myös toisen
kanssa yhteistyötä ? jos tilaukset tulee ajallaan hoidettua varsinkin
jos ovat eri tyylin tehtäviä."

Tapauskohtaisesti sovittava juttu. Ei mitään ehdotonta yleis-eitä, jos laatija tekee muualle.
4. iso S3.11.2005 klo 09:33
Sääntöä 1) ei voi rikkoakaan jos sanan pituus on parillinen ellei samalla riko tärkeämpää sääntöä: ei kahta peräkkäistä piilokirjainta. Tästä kai kryptoissakin pidetään kiinni.

Parittomilla sananpituuksilla onnistuu, mutta silloinkin ylitys on mahdollinen vain niin että piilokirjaimia on yksi enemmän kuin risteäviä. Esimerkiksi 5-kirjaimisessa toinen ja neljäs kirjain risteää, muut ovat piilokirjaimia. Suhteellisesti ottaen mahdollinen ylitys on sitä pienempi mitä pitempi sana.

Mahdolliset rajoitukset ja vaatimukset selviävät varmaan parhaiten julkaisijoiden kanssa keskustelemalla. Kaikki julkaisijat eivät välttämättä ole niin viisaita että seuraisivat täällä käytyjä keskusteluja ja jotkut ovat niin viisaita että seuraavat mutta eivät paljasta periaatteitaan täällä.

Voisin kuvitella että esimerkiksi erilaisten kirjaimien määrälle per krypto on jokin vaadittu alaraja. Joku voi haluta sokkokryptoja ja joku ei. Krypton koolla on epäilemättä jotkut rajat ja "avainlaatikon" suhteen voi olla toivomuksia (sivuun, kulmassa olevaan syvennykseen, ei ollenkaan?).

Lehdissä julkaistuja kryptoja tutkimalla voi tehdä omia johtopäätöksiä toimituksen linjauksista. Mutta, kuten sanottu, julkaisijathan nämä tietävät joten tietoa saanee paremmin suoraan kysymällä kuin yleisellä kuulutuksella.
5. Juha-Pekka Kuusela3.11.2005 klo 14:22
Olikos piilokirjain se että saanassa vaikkapa kaksi kirjainta jota ei
voi muusta tehtävästä päätellä ? tyyliin vaikkapa sanan barbaari b
kirjaimet. joten jokaisenlaisen kirjaimen pitää ristetä jonkun muun
sanan kanssa. Eipä julkinen kuulutus niin vain toimi mutta kun ei
noita firmojakaan noin vain tavoita muutenkaan.
6. Eki3.11.2005 klo 14:52
"Olikos piilokirjain se että saanassa vaikkapa kaksi kirjainta jota ei
voi muusta tehtävästä päätellä ? tyyliin vaikkapa sanan barbaari b
kirjaimet. joten jokaisenlaisen kirjaimen pitää ristetä jonkun muun
sanan kanssa."

Kyllä kyllä, siinä taas yksi sääntö, jota olisi syytä noudattaa.


"Eipä julkinen kuulutus niin vain toimi mutta kun
ei
noita firmojakaan noin vain tavoita muutenkaan."

Että mitä?
7. Juha-Pekka Kuusela3.11.2005 klo 15:01
Sitä just mitä sanoin. Eli eräille en löydä yhteistietoja ja joskus
ainakin osalla en tarkoita just tämän alanfirmoja on kumma juttu
sähköposti on mutta asia viestiinkään ei vastata. Mutta eikun
laatimaan heti kun ehtii ja katsomaan mitä missäkin sanotaan.
8. WW3.11.2005 klo 15:16
Vastauksia tulisi todennäköisesti huimasti enemmän, jos vastaanottaja tajuaisi mitä kysytään.
9. iso S3.11.2005 klo 15:22
Voipi olla että lehdillä ei ole laatijoista pulaa eikä kohteliaisuuteen tarvetta. Hyviin tapoihin toki kuuluisi vastata jos kysytään.

Kuitenkin kiireinen päätoimittaja, ristikkosihteeri tai muu asianomainen taho saattaa joutua kiusaukseen pistää asioita tärkeysjärjestykseen. Silloin ykkösprioriteetilla ei ole keskusteleminen sanatehtävistä sellaisen henkilön kanssa, joka puhuu yhteistiedoista, alanfirmoista ja asia viestistä.

Kaikella ystävyydellä toivon, että yhteysyrityksissäsi olet kiinnittänyt enemmän huomioita oikeinkirjoitukseen kuin täällä nähdyissä näytteissä! Tämä ei ole ilkeilyä vaan raakaa realismia.
10. Juha-Pekka Kuusela3.11.2005 klo 15:30
iso S: Parhaanihan olen aina tehnyt. Ja hemmetti jos firmalle ei raha
kelpaa (olen joskus näet ostajanakin liikkunut) joten ymmärtäisin jos
olisi kyse siitä että tarjoan yhteistyötä mutta kun on kyse osto
haluista tai halusta saada tietää ostopäätökseen vaikuttavista
jutuista. Joten sanotaan firmoja nimeämättä miettikää mitä teette ehkä
mahdollisille asiakkaillekkin enkä tarkoita sanaristikko firmoja nyt
vaikka täällä sanonkin.
PS. olit ystävällinen sanoit tuon asiallisesti
etkä vaikkapa tavuttaen tai kirjoittaen kokonaan isolla tai muuta
lapsellista tapaa käyttäen.
11. Antti Viitamäki3.11.2005 klo 18:04
Kielioppivalistusta - kaikella ystävyydellä ja asiallisuudella:

Sen selvittämiseksi, onko jokin sana yhdyssana vai ei, on olemassa äärimmäisen helppo keino: taivuta sitä eri sijamuodoissa. Jos vain jälkimmäinen osa mielestäsi taipuu, kyseessä on yhdyssana.

Pari esimerkkiä viimeisimmistä viesteistäsi:

- ostohalut

Kirjoitat: "kun on kyse osto haluista..."

Eli tajuat itsekin, että osto-sana ei taivu. Et siis kirjoita "ostoista haluista" vaan "osto haluista". Sana on yhdyssana, joten kirjoita se yhteen: "ostohaluista".

- lisäkysymys

Kirjoitat: "Lisä kysymys: haittaako alan firmoja..."

Kokeile jälleen taivuttaa. Kirjoittaisitko "lisän kysymyksen", "lisässä kysymyksessä" tai "lisällä kysymyksellä"? Et kirjoittaisi, vaan "lisäkysymyksen", "lisäkysymyksessä" ja "lisäkysymyksellä". Eli sana on yhdyssana.

Tähän tapaan kun kokeilet aina kun mietityttää, niin saat automaattisesti vastauksen yli 90 prosenttiin kaikista tapauksista.

Toivottavasti tämä nyt ei tuntunut turhan lapselliselta - minusta se on vain niin outoa että opettajat eivät osaa koulussa tätä vinkkiä antaa. No, ehkä osaavatkin, mutta mikä lie sitten ettei tartu. On tainnut joillakuilla olla jo kouluaikoinaankin muuta elämää. Minulla ei tietenkään ollut. :-)
12. ?3.11.2005 klo 18:12
Miten jompikumpi osuu tuohon yhdyssanasääntöön?
13. !3.11.2005 klo 18:30
Riittää, että jompikumpikin sääntö toteutuu.
14. Antti Viitamäki3.11.2005 klo 18:42
Niin, kuten totesin: "yli 90 prosenttiin kaikista tapauksista", eli aina ei saa vastausta.
16. Juha-Pekka Kuusela3.11.2005 klo 21:47
Antti Viitamäki: eipä minullakaan oikein muuta elämää ollut.
17. Juha-Pekka Kuusela6.11.2005 klo 18:21
Sellaista kysyisyin vielä onko ruhr sopiva sana ?
Entäs jos sanassa pariton määrä kirjaimia riittääkö esim. 5 jatkoksi 2 sanaa ?
18. Eki6.11.2005 klo 19:09
Ruhr on suhteellisen tunnettu teollisuusalue Saksassa eikä ole mitään erityistä syytä ehdottomasti kieltää sen käyttöä kryptossa.

Toista kysymystä en ymmärrä.
19. Sami6.11.2005 klo 19:18
RUHR on mielestäni kelvollinen, siinä missä SAARkin.
RUHR on alue Saksassa ja myös sivujoki (Reinin). RUHR on kryptossa jopa hiukan ovela, koska jos vaikka U on jo ratkottuna, niin ratkoja tuumii kovasti siihen sanoja OUTO, AULA, tms.

Äkkiseltään ilman sanakirjoja ja -kantoja: mitä vaihtoehtoja laatijalla on, jos on valmiina _U_R ja jostain syystä ihan pakosti pitää pysyä neljässä kirjaimessa?

Noh, AUER pulpahti mieleen sameuden keskeltä, mutta onkos noita muita jotenkin järkeviä? MUIR taisi tarkoittaa jotakin, SUUR ei oikein yhdyssanan osana iske, vaikka varmasti joku sitäkin käyttää.
20. Sami6.11.2005 klo 19:20
Oho. Näin käy kun jättää koneen vähäksi aikaa itsekseen ...
21. Juha-Pekka Kuusela6.11.2005 klo 22:19
Toiselle kysymykselle selitys tosin foorumin kirjasinlajilla aika
sekava joten kopioikaa se johonkin tekstinkäsittelyohjelmaan että
saatte siihen suhteuttamattoman kirjasinlajin. Windows Muistio
riittää toiminee myös MacOS Xän Texturilla,tai esim. täällä
MorphOSissa MorphEdillä...

T
VUORI
U A
LAITE
I D
ETANA

vai tarviiko olla näin kiinnittäkää huomiota sanaan vuori ja siitä
lähteeviin sanoihin. Tosin laajensin tätä muutenkin samantien. :) Nyt
haurautuu siis kolme (3) sanaa sanasta vuori edellisessä vain kaksi
(2).

P
TILHI
HAME
T V A
VUORI JANE
U A A I
LAITE IDOLI
I D E
ETANA
22. Juhani Heino6.11.2005 klo 23:39
JPQ, kopiointi ei auta, koska ulkoasua muokataan kuten HTML:ää yleensäkin - muotoilusi eivät tule perille ollenkaan.
23. Juha-Pekka Kuusela7.11.2005 klo 00:56
Huono homma taidapa tehdä lähipäivinä kuvat paitsi jos tämä lause selventää:
jos 5 kirjaiminen sana monenko eri muun sanan osana tarvii sen kirjaimien vähintään
olla riittääkö 2 vai tarviiko olla 3 tai jopa useampia ?

PS. meinasi tulla kamala moka meinasin pistää Juhani Heinon
lähettäjäksi.:(
24. Juhani Heino7.11.2005 klo 01:28
iso S 3.11.2005 klo 09:33
selitti tuon jo hyvin. Mutta termin selvennys vielä: piilokirjain on sellainen joka on vain yhdessä sanassa. Eli kaksi mainitsemaasi riittää: toinen ja neljäs, jolloin piilokirjaimia ovat eka, kolmas ja viides.
PS. En olisi pahastunut moisesta mokasta - mun ja JPQ:n kirjoitustyylit poikkeavat lievästi toisistaan eli tuskinpa kukaan olisi erehtynyt ;-)
25. Juha-Pekka Kuusela7.11.2005 klo 02:02
Juhani Heino: Paras olla tarkka ihan kohtelijaisuudesta ja moka kävi kun viesti piti ns osoittaa pääosin sinulle ja laitoin vahingossa sen hetken ajaksi lähettäjäksi. Mutta tämäkin jo osoittaa että luen tekstini.
PS. suurkiitos selvennyksestä. Sääntöä ei saa rikkoa ? sama sinänsä mutta hyvä että on näin koska vaikuttaa ettei ne kryptot ole kamalan vaikeita tehdä koska eräät luuloni vaikkutavat vääriltä joten eikun laatimaan...
26. JTak7.11.2005 klo 08:05
Miksi tämä keskustelu on Muut aiheet -puolella?
27. KP7.11.2005 klo 09:27
Krypto on niin kummallinen juttu, että suurinosa laatijoista
sen tekee väärin....
28. Eki7.11.2005 klo 10:26
KP, tuolla perusteellako suosittelit Hyväntuulen kryptoja sille ihmiselle, joka kysyi, mikä kryptolehti kannattaisi tilata?

JTak, ajattelin samaa ja nyt siirretäänkin se paikalleen.
29. KP7.11.2005 klo 10:46
En tuolla perusteella.
Katsokaapa tarkasti krypton mustia ruutuja.
Kuviointi pitää olla. Kieltämättä tämä useammissa onkin.
Mutta tuo ruutujen mustaus. EI SAA OLLA KUIN ENINTÄÄN
KAKSI mustaa ruutua peräkkäin. Ei kahta piikokirjainta
peräkkäin. -Tätäkin näkee.
-Tosin helpottaa laatimista huomattavasti, kun mustaa
pitkän pötkön mustaksi....
30. iso S7.11.2005 klo 10:49
KP, anna kolmen pisteen vihje, mikä kryptolaatijoiden enemmistön tekemisissä on väärin? Onko ongelma tekemisen tavassa ("väärin sammutettu") vai tuloksessa? Veikkaisin jälkimmäistä, koska ainakaan minun olkani yli et ole ollut kurkkimassa miten olen kryptoja tehnyt.

Kerro ihmeessä meille tietämättömille mikä mättää. Jotkut meistä ovat oppivaisia kakaroita. En siis minä, mutta ne jotkut!
31. Eki7.11.2005 klo 10:51
"Kuviointi pitää olla." Mitähän tämä tarkoittaa?

"EI SAA OLLA KUIN ENINTÄÄN KAKSI mustaa ruutua peräkkäin." Tätä en ole nähnyt missään kirjoitettuna tai kuullut puhuttavan. Mistä oikein huutaen ilmaistava sääntö on kotoisin?
32. kp7.11.2005 klo 10:52
Iltalehden, Iltasanomien kryptot. En tiedä kuka niitä
kasailee. Mutta on pitkäaikainen "villitys"....
33. kp7.11.2005 klo 10:53
... Tarkistus: Esimerkiksi.
34. iso S7.11.2005 klo 10:57
Aha, selvitystä ehti tullakin.

Millä perusteella ei saa olla enemmän kuin kaksi mustaa ruutua peräkkäin? Auttaako jos ei mustaa sanoihin kuulumattomia ruutuja vaan käyttää niissä jotain kuviota? Saako silloin olla kolme peräkkäin? Entä saako mustia olla kaksi peräkkäin ja siitä eteenpäin n kpl viistossa?

Peräkkäisten piilokirjainten suhteen olen samaa mieltä - ei, ei ja vielä kerran ei!

Kuviointi pitää olla? Mitä tarkoitat? Että "mustat" ruudut muodostavat esimerkiksi jonkin symmetrisen kuvion vai mitä? Tämänkään autuutta ratkomisen kannalta (tai laatimisessa sanaston ja kirjainjakauman hallinnan kannalta) en ymmärrä.

Ja taas olen myöhässä, mutta olkoot kysymykseni, kun en saanut selkeää vastausta. Mihin liittyi viittaus Iltalehden ja Iltasanomien kryptoihin ja pitkäaikaiseen villitykseen? Kuvioon vai peräkkäisiin mustiin?
35. kp7.11.2005 klo 10:59
Eki
Sieltä sinun nuoruutesi "lähteeltä". Iisakin ristikot.
Ja Ruutukolmion tiloista.
Kuviointi? Symmetrinen.... jotenkin peilikuva...
Kauanpa olet saanut elää kuulematta tällaista....
36. Eki7.11.2005 klo 11:07
Olen laatinut Suomen ensimmäiseen Krypto-lehteen Iisakin alaisuudessa 70-luvulla ja tällaisia sääntöjä ei ollut.

Iltalehden kryptot? Koskas siellä semmoisia on ollut.

Ilta-Sanomien kryptot? Niissä lukee isolla taustalla olevat tahot, Sanaris ja laatija. Niiden pitäisi olla symmetrisiä? Ei kahta ruutua peräkkäin? Ehdittiinpä niitäkin toista vuosikymmentä tehdä, ennen kuin joku viisaampi tuli sanomaan sanansa ja totesi niiden säännönvastaisuuden.
37. kp7.11.2005 klo 11:08
No, ei tehdä tästä sanaharkkaa. Tuo mustien ruutujen
pötköt eivät ole vain "silmää hiveleviä" ja vinoon tämä
"sääntö" pätee myös. Vain kaksi mustaa ruutua toisissa kiinni.

Mainitsinpa vain oman mielipiteeni. Kaikki saavat tehdä
sellaista kryptoa, kuin haluaa. Itsehän oman ristinsä kantaa...
38. Eki7.11.2005 klo 11:15
"EI SAA OLLA KUIN ENINTÄÄN KAKSI mustaa ruutua peräkkäin."

Miten minusta esim. tämä yllä oleva ei kuulosta "vain omalta mielipiteeltä".

Tässä on tullut mainituksi aika monta selvää virhettä. Jos niitä korjailee, onko se sanaharkkaa?

Pitääkö väitteiden tekijä (KP) muuten itse huolen, että suurinosa hyväntuulen kryptonlaatimuksistaan sisältää ihanjokaista kryptonkirjainta vähintään kaksi kappaletta ja ainakin toinen risteävissä sanoissa?
39. kp7.11.2005 klo 11:22
Enpä ole virheitä nähnyt, tosin pitäisikö vaihtaa laseja?
Suurin kirjainmäärä, jonka olen muistaakseni tehnyt on
19.....
Minähän sanoin mistä tuo ajatus on lähtenyt...
-Mutta oma mielipiteeni on se, että toin sen tässä julki...
-Ja annetaan olla...
40. Eki7.11.2005 klo 11:29
Iisakin ristikot ja Ruutukolmio vaatii kryptoiltaan symmetrisyyttä ja ei-kahta-kuvioruutua-enempää-vierekkäin-tai-kulmit tain?

Iltalehdessä on ollut kryptoja?
41. JTak7.11.2005 klo 11:34
Olisikohan kp:ltä nyt menneet piilosana ja krypto vaan sekaisin?
42. KP7.11.2005 klo 11:38
Eki
Ensimmäiseen: kyllä.

Olen nähnyt, tai olen ollut näkevinäni.
En muista päivämääriä. -Kuten sanoin, pitäisi
lasit kait vaihtaa tai sitten ei....
43. Eki7.11.2005 klo 11:38
Ei Iisakki ole vaatinut edes piilosanoilta symmetriaa, vaikka itse olen vaatinut sitä (sittemmin) itseltäni.

Ei piilosanassa(kaan) tarvita turhaa kuvionleveyssääntöä.
44. Eki7.11.2005 klo 11:48
En löydä käsissäni nyt olevasta Iisakin kryptot ja pulmat -lehdestä kuin muutaman symmetrisen krypton. Kryptoissa on myös runsaasti pitempiä kuin kahden kuvion palkkeja.

Jossain minulla on Hyväntuulen kryptot -lehtikin, mutta en nyt rupea väittämään mitään, kun ei ole käsillä todistetta. Muistikuviin nojaamista kannattaa välttää.
45. KP7.11.2005 klo 11:56
Ole huoleti Eki.
Ainakin minun kryptoissa tämä "sääntö" on...
46. Eki7.11.2005 klo 11:59
Miksiköhän nämä kertomasi säännöt eivät ole meneet esim. Juha Hyvösen ja Iisakin itsensä tietoon?
47. iso S7.11.2005 klo 12:08
Minun autossani on sähköinen käsijarru. Kaikissa autoissa pitää olla.

Minun autossani ei ole tasanopeussäädintä. Missään autossa ei saa olla.

Minun ristikkoni ovat minun laatimiani. Kaikkien ristikoiden pitää olla.

Minun vaimoni nukkuu minun vieressäni. Hetkinen - pitääkö minun nyt päätellä että minun vaimoni pitää nukkua kaikkien vieressä (vastustan jyrkästi) vai että kaikkien vaimojen pitää nukkua minun vieressäni (vastustan sitäkin)?
48. Heini Hämäläinen7.11.2005 klo 12:34
Eki: Keskiviikkoisin Iltalehdessä on krypto.
49. Eki7.11.2005 klo 12:47
Ookoo.
50. Juha-Pekka Kuusela7.11.2005 klo 14:18
Kylläpä jotkut kauniita kryptoja haluaakin melkein tekisi jos ovat lähinnä ristikoiden ratkojia niin kokeilkaapa itse tehdä krypto. Mutta sen sanon minusta ulkonäkö ei ole tärkeää vain se että haetut sanat on oikeinkirjoitettu. Ja muutama hyvin ilmeinen seikka. PS tosin ei tainnut tuo ulkonäköä vaativa olla ratkoja... tokihan se kivaa on että krypto/ristikko yms on kaunis mutta lisää tekemis vaivaa uskoisin paljonkin.
51. Juha-Pekka Kuusela7.11.2005 klo 14:19
Siksi tämä on täällä koska ajattelin että ristikko puoli on ristikoille ja kryptoa en ristikoksi mieltänyt. Lisäksi kun puhumme tekemisestä emme ratkomisesta.
52. Eki7.11.2005 klo 14:23
Ristikko on semmoinen, jossa sanat menevät ristiin. Kryptossa menevät.
53. mami7.11.2005 klo 14:35
KP:lle: Eki kysyi: "Iisakin ristikot ja Ruutukolmio vaatii kryptoiltaan symmetrisyyttä ja
ei-kahta-kuvioruutua-enempää-vierekkäin-tai-kulmit
tain?" Vastasit kyllä.

Minulta vaaditaan näköjään vähemmän:
-mustia, väritettyjä tai kuvioituja ruutuja ei MIELELLÄÄN peräkkäin eikä vierekkäin
- symmetrisyyteenkin VOI pyrkiä

Valmiita em. lehtiä selaillessaan jokainen voi todeta, että Ekille antamasi vastaus vaatimuksista ei toteudu.
54. Libero7.11.2005 klo 14:38
Kryptonratkoja sekaantuu keskusteluun, vaikkei kukaan ole mitään kysynytkään. On jännittävää lukea, miten eri näkökulmasta laatijat kryptoja tarkastelevat, totta kai. En vain ole koskaan kiinnittänyt vähintäkään huomiota siihen, miten monta sanoihin kuulumatonta ruutua on vierekkäin tai allekkain. Tämä ei todellakaan ole hyvän krypton olennaisin piirre.

Juha-Pekka Kuusela: Jos sinun on mahdollista oppia mallista, niin katso ihmeessä taiten tehtyjä kryptoja! Kun myös Sami Hämäläinen ilmaantui paikalle, voin suositella malliksi muun muassa hänen kryptojaan: sokkokrypto Seura Ristikoiden numerossa 3/2005 (28 kirjainta) ja aukeaman krypto "Viisas metsän asukas" saman lehden numerossa 4/2005 (26 kirjainta).

Aulikki Nenosen ja Ekin uusimmat tehtävät Krypto Pelikaanissa 7/2005 ovat minulta osittain vielä ratkomatta, mutta sivulle 18 olen jo kirjoittanut HYVÄ!-kommentin. Aukeaman kryptossa sivuilla 26 ja 27 laatijalla on käytössään ihastuttavat 30 kirjainta. Kirjaimet ja sanat ovat aa ja oo, mustat ruudut eivät ole. Ratkojan näkökulmasta on tärkeää löytää jokaista kirjainta vähintään kaksi ja ainakin toinen niistä risteävissä sanoissa, kuten maestro tänään kello 11.15 kertaa.

Harmittaa, etten ole ratkonut iso S:n kryptoja, mutta hänen kommenteistaan jokainen ajatteleva ihminen ymmärtää ottaa vaarin. Siis: Minun kryptokokemukseni ovat minun kokemuksiani. Kaikkien kryptokokemusten pitää olla minun kokemuksiani - vai miten se menikään?!

:)
55. KP7.11.2005 klo 15:05
Eki ja mami, ja kaikki lukijat...
Toisista en tiedä. -Mutta minulle on sanottu, että
kuviollinen ja kaksi mustaa vierekkäin... Ja sitä tiettävästi olen pyrkinyt tekemään.
Tietäisinpä syyn, miksi toisilta vaaditaan ja toiset saavat
tehdä miten haluavat . -Ehkä siksi, ettei pysty... Tai syy on ihan toinen.... Hyvin paljon tämäkin on makuasia, kuten kaikki
muukin ristikoihin liittyvä.
56. Juha-Pekka Kuusela7.11.2005 klo 15:07
Eki: niinpä toiseksi mitä ihmettä ne tekisi ristikko lehdissäkään ? nolona painuu hieman taka oikealle.
57. Juha-Pekka Kuusela7.11.2005 klo 15:11
Libero: sattumoisin juurikin tuo lehti (4/2005) on käsillä joten pystyin sitä katsomaan ja toiseksi myös 3/2005 löytynee jostain. PS. jään nyt juonimaan parit kieroudet mielessäin.
58. mami7.11.2005 klo 15:31
KP: arvelinkin että otat tuon asenteen että vain parhaat tekevät tosissaan ja muut menevät siitä mistä aita on matalin. Olen kyllä aloittelija tällä saralla, mutta se ei tarkoita sitä, että tuotoksiani katsotaan läpi sormien. Päinvastoin, mielestäni ne joutuvat hyvinkin tarkkaan syyniin. Olen saanut kirjalliset ohjeet ja niitä noudatan (pyydäpä itsellesikin jos nuo em. esimerkkini olivat outoja, eivät ole omakeksimiä).
59. Eki7.11.2005 klo 15:38
"Krypto on niin kummallinen juttu, että suurinosa laatijoista
sen tekee väärin...."

Tämmöinen pölähtää tänne yhtäkkiä ja suuren täällä vierailevan kryptonlaatijajoukon pitäisi osata ottaa se yhden henkilön mielipiteenä. Eihän se vielä edes ollut mielipide, vaan nk. teaser. Sellainen houkuttelee (tahallaan?) ottamaan tarkempaa selkoa, mistä on kyse.

Kuten Libero kirjoittaa, kryptoissa kysymys on siitä, mikä on ratkojan kannalta olennaista. Ulkoasunkin pilaantuminen leveillä alueilla on katsojan silmässä ja helpottaako se laadintaa? No ei se itsessään helpota. Sitäpaitsi mistä ihmeestä me muut laatijat voimme tietää, mitä rajoituksia Kolmiokirja tällä hetkellä asettaa kryptoilleen ja miksi meidän pitäisi tuntea alemmuuttà, jos teemme "väärin"? Kyseessä ovat uudet säännöt, jos ja kun niitä on olemassa.

"Kauanpa olet saanut elää kuulematta tällaista...."

"Itsehän oman ristinsä kantaa..."

"Ehkä siksi, ettei pysty... "

Minusta sinä, Kp, kirjoitat ilkeästi ja jätät omahyväisen kuvan. Olet mestarivihjailija. Pitkässä perääntymisvaiheessakin heittelet vielä piikkejä. Ei ole ensimmäinen kerta.

En minä usko, että olet ihmisenä sellainen. Mutta annat sellaisen kuvan. Korjatkaa, jos olen väärässä. Tai sitten annetaan olla.
60. mami7.11.2005 klo 15:45
"Minusta sinä, Kp, kirjoitat ilkeästi ja jätät omahyväisen kuvan. Olet mestarivihjailija. Pitkässä perääntymisvaiheessakin heittelet vielä piikkejä. Ei ole ensimmäinen kerta."

Ekin kanssa samaa mieltä. Vaikkakin olen uusi tulokas enkä ole vielä montaakaan kommenttia kirjoittanut niin pidemmän ajan palstan seuraamisen perusteella sama kuva minullakin.
61. kp7.11.2005 klo 16:26
Kirjoit(an) (in) kuten kaikki muutkin täällä, mutta kuten olen
todennut, kirjaimissa kp on sellainen kaiku, että oikein
kumahtaa...

(Tietäisinpä syyn, miksi toisilta vaaditaan ja toiset saavat
tehdä miten haluavat . -Ehkä siksi, ettei pysty... Tai syy on ihan toinen....) Tämä oli yksityinen pohdintani, eikä ketään
osoittava. -Ja olen sanonut tässäkin säikeessä, että kaikki
voivat tehdä ihan omia kryptoja... Itse ristinsä kantaa
viittaa, että jokainen on vain vastuussa omista töistä, ei
muiden....
-Tarkistan: etten minä ole tietääkseni mitenkään
tölväissyt ketään... Sanoinpa kryptoista sen, mitä minulle
niistä on sanottu.
62. kp7.11.2005 klo 16:31
"Krypto on niin kummallinen juttu, että suurinosa laatijoista
sen tekee väärin...."
Tämä on ja oli tässä säikessä ihan oma mielipide, kuin kaikilla
tänne kirjoittavilla on oma mielipide asioista.
63. kp7.11.2005 klo 16:39
Kuka se aikoinaan kirjoitti, että minä menen siitä
missä aita on matalin?
Tuosta "peräytymisvaiheesta".
Se siksi, että olisin sitten väärässä, Iltalehdessä muka
krypto... Sekin tuli todistettua, että on.
64. Herra X7.11.2005 klo 16:44
kp sanoi: Suurin kirjainmäärä, jonka olen muistaakseni tehnyt on
19.....

Eli liki kymmenen aakkosistamme jäänyt käyttämättä tuossa ennätyskryptossasi?
65. kp7.11.2005 klo 16:48
Tuo kirjainten tavoittelu pienmmäksi tai suuremmaksi on
suhteessa krypton vaikeusasteeseen...
66. Herra X7.11.2005 klo 16:49
Onko vaikeassa enemmän vai vähemmän kuin 19?
67. kp7.11.2005 klo 16:54
Kompakysymyskö tuo on? Jos aloitetaan laskemaan 19
aasta, niin puttuu zywqäåö...
68. Herra X7.11.2005 klo 17:02
Sori, en ymmärtänyt vastausta. Sano kunnon esimerkki. Montako kirjainta on käytetty helpossa kryptossa, montako vaikeassa?
69. kp7.11.2005 klo 17:07
Vaikeassa kryptossa yritetään käyttää kaikki.
Ja kryptohan sitä mukaa helpottuu, mitä vähemmän
eri kirjaimia on....
70. iso S7.11.2005 klo 21:11
Liberolle: jos haluat jostain käsittämättömästä syystä ratkoa iso S:n kryptoja niin alkaa olla kiire. Ne muuttuvat pian keräilyharvinaisuudeksi. Yhteen lehteen vissiin on vielä tuotantoa tulossa ja sitten se on siinä, ellei viimeiset jo tulleet ulos. Olen jatkossa pelkkä kuvaristikkospesialisti.

Kryptoura jäi oletettavasti noin 70 laaditun mittaiseksi. Jos lasketaan ratkomani kryptot mukaan niin päästään lähelle sataa. Tästä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä siitä mikä on minun asiantuntemukseni määrä.

Oikeasti minulla on varsin hatara käsitys kryptoratkojan kokemusmaailmasta ja siten myös heiveröinen tuntuma siihen mikä on se maali mihin laatijana pitäisi ampua. Siksi on kaikkien osapuolien kannalta parempi että säästän paukut siihen suuntaan mistä kuvittelen jotain ymmärtäväni.
71. Libero7.11.2005 klo 21:26
iso S: Millä viikolla minun tulisi suunnistaa ärrälle, jotta osuisin sinne tämän keräilyharvinaisuuden ilmestymisajankohtaan? Heti tällä viikollako?
72. iso S7.11.2005 klo 23:08
Älähän hättäile. Laskettu aika on kuluvan kuun viimeinen päivä. Lehden nimi kai lienee tiedossa niin ettei tarvitse alentua mainostamaan.
73. Juha-Pekka Kuusela7.11.2005 klo 23:17
iso S: mainosta pois.
74. iso S7.11.2005 klo 23:29
En mainosta, mutta tulkitsen kysymykseksi ja vastaan: Kolmen Kysymysmerkin Krypto-Extra.
75. Juha-Pekka Kuusela8.11.2005 klo 01:48
iso S: Kiitoksia.
76. Juha-Pekka Kuusela8.11.2005 klo 04:42
Libero: seurasin vähän sivusta miten helposti tuo viisas metsän asukas
ratkesi joten ei se oikeasti taida vaikea olla....
77. marjaana8.11.2005 klo 10:24
Tämä eräskin kryptonlaatija palasi viikon tauon jälkeen koneen ääreen ja totesi, että tämä säie on aikas hauska eli huvittava joskin vaikealukuinen joiltain osin...!! Kiitoksia ;o)
78. Libero8.11.2005 klo 15:41
Juha-Pekka Kuusela 8.11.2005 klo 4.42:

Voi olla, ettei kyseinen krypto ole oikeasti vaikea, mutta tarjosinkin sitä esimerkkinä taiten tehdystä kryptosta, jonka sanasto miellytti ainakin minua. Mielihyvää tuottava sanasto on eri asia kuin se, ratkeaako krypto helposti vai vaikeasti.

Minulle riitti avainsanaksi oikealla alhaalla 11, 5, 9, 1, 13, 9. Sanassa ei ollut kuvan perusteella tulleita kolmea apukirjainta. Sen avulla kuitenkin selvisi kolme muuta sanaa ja nopeasti loputkin. Silti krypto oli nautittava. Mikä on tällaisen krypton salaisuus? Otapa siitä selvää, niin pääset paljon haltijaksi!
79. Juha-Pekka Kuusela8.11.2005 klo 17:32
Libero: täytyy katsella mutta millainen sanasto tuottaa mielihyvää
voitko tarkemmin määritellä ?
80. Libero8.11.2005 klo 22:00
Juha-Pekka Kuusela:

Hallussani tuskin on ehdotonta totuutta mielihyvää tuottavasta sanastosta. Koetan kuitenkin antaa sinnikkäälle kysyjälle muutaman esimerkin, kun sanoihin kenelläkään ei onneksi ole tekijänoikeuksia. Poimin esimerkit elävästä elämästä eli useista hyviksi katsomistani kryptoista, joiden ratkaisuajat ovat umpeutuneet.

Hyvän mielen sanoiksi listaan muun muassa

lyhyet ja soreat (Antti Viitamäen suomen kieltä kuvaava hieno laatusana) sanat, kuten hermo, hinku, hurmos, kavio, lukki, muija, roima, rovio, sierain ja suisto,

kulumattomat arkiset sanat, kuten aladobi, anjovis, bofori, kihara, kohahdus, lirkutus, marenki, meriitti ja pistokas,

ilmeikkäät yhdyssanat, kuten kostonhimo, neropatti, piippumies, raivoraitis ja sopupeli,

kauniit sivistyssanat, kuten kerubi ja tremolo,

vivahteikkaat verbit, kuten vaskata ja ängetä

sekä kaikki viehkot erisnimet, kuten Bukowski, Carmen, Chevrolet, Diego, Gretzky, Habakuk, Islamabad, Ketterer, Närpiö ja Väinö (< terveisiä Matille).
81. Juha-Pekka Kuusela9.11.2005 klo 04:42
Vielä tarkennus etten tee turhia "kryptokkeita" (sanon niitä
noiksi niin kauan kun ne hyväksytään...) niin tarviiko jos on vain
vaikkapa yksi w sen olla kahden eri sanan osa ?
82. Juha-Pekka Kuusela9.11.2005 klo 04:45
Jos täytyy ruveta sopivia keräämään.
83. Juhani Heino9.11.2005 klo 04:47
Ai tässä säikeessä tämä asia ei olekaan tullut esille - muualla kyllä:
Yksi W (tai mikä tahansa kirjain joka mukaan tulee) ei riitä. Pitäisi olla vähintään kaksi, ja toisen niistä pitäisi silloin olla kahden eri sanan osa kuten totesit.
84. Juha-Pekka Kuusela9.11.2005 klo 05:02
meneekin pahaksi sitten isojen kirjan määrien kanssa jos
vierasperäisiä haluaa. Ottaako laatijat päästään sanat pääosin ?
PS: minä otan yleensä.
85. iso S9.11.2005 klo 08:50
Kuten mainittu, en ole suuri kryptoguru, mutta näin minä olen asian järkeillyt:

Sääntöjä ei tehdä pelkästä määräilyn ilosta, vaan niillä on joku mielekäs tarkoitus. Tässä "kunkin käytetyn kirjaimen pitää esiintyä vähintään kahdesti ja vähintään toisen niistä pitää olla kahden sanan osa" -säännössä on takana oikean ratkaisun uskottavuus. Hyvässä ristikossa (krypto on myös ristikko) ratkaisijalle ei jää kalvavaa epäilystä siitä onko ratkaisu oikein, kun oikea ratkaisu on syntynyt. Jos kirjain esiintyy vain kerran niin kyseinen sana saattaa olla ratkojalle tuntematon tai jää duaalin mahdollisuus (siihen paikkaan saattaisi istua jokin muukin kirjain mitä ei oikeassa ratkaisussa käytetä ollenkaan). Näin vielä suuremmalla syyllä, jos se ainokainen on piilokirjain (kuuluu vain yhteen sanaan).

Esimerkki: ratkaisusana on GRETZKY, ensimmäinen kirjain on piilokirjain, G on krypton ainoa eikä kryptossa ole C-kirjainta. Jääkiekkoa seuraamaton saattaa kuvitella että ratkaisusana on CRETZKY. Hiukan kohtuutonta. Jos G esiintyisi muuallakin ja nimenomaan ei-piilokirjaimena niin silloin oletettavasti ainakin toinen niistä sanoista olisi ratkojalle tuttu eikä siihen istuisi C. Näin mieli on levollinen vaikka Gretzky on tuntematon. Mahdollisesti tämä liipaisee halun ottaa selville mikä se sellainen Gretzky on, jolloin ratkojan yleistieto lisääntyy.

Tuosta kohtuullisuusperiatteesta johtuen yritin noudattaa laatimissani kryptoissa tätä sääntöä hiukan kovennettuna: jos kirjain esiintyi vain kahdesti niin ne kaksi eivät kuuluneet samaan sanaan.

Esimerkki: ratkaisusana GOOGLE, missä toinen G on piilossa ja toisesta lähtee GRETZKY. Tilanne on muuten sama kuin edellisessä esimerkissä: G ei esiinny muualla eikä C:tä käytetä. Nyt jääkiekkoa seuraamaton, nettiä käyttämätön ratkoja voi luulla että oikea ratkaisu on COOCLE eikä mikään muu sana hälytä. Sen sijaan minulle kelpaa, jos Gretzkyn tilalla on GEORGE, koska silloin G-kirjaimia on jo kolme ja näistä yksi ei kuulu GOOGLE-sanaan. Jos joku uskoo nimeen CEORCE niin se on sitten jo oma häpeä!

(No, Ceorcelle kyllä tulee Googlella 139 osumaa, joista useimmat lienevät kirjoitusvirheitä mutta eivät välttämättä kaikki.)
86. marjaana9.11.2005 klo 10:57
Mielenkiinnolla odotan Juha-Pekka kryptojasi... ;o)
Joko olet aloittanut laatimisen?
87. Eki9.11.2005 klo 11:15
Oletko JPQ ratkonut muiden tekemiä kryptoja? Jos tartut oikeanlaiseen kryptoon, voit löytää 28 kirjainta, joista kaikkia kirjaimia vähintään 2 kpl. Ei se ole edes vielä vaikeaa laatia, jos ei ole kovin pieni krypto. Vaikeampi on löytää vähemmän käytettyjä W-sanoja eli siellä toistuvat mm. Wien, Watt, watti ja Wales. On niitä hyviä W-sanoja silti kymmeniä.

Samalla kun ilmoitan voivani panna vaikka nimeni isoS:n kirjoituksen alle, teen yllättävän huomion. Aina puhutaan, että krypto on sitä helpompi, mitä vähemmän siinä on kirjaimia. Eihän se välttämättä niin olekaan! Jos kryptossa on G mutta ei C-kirjainta, tuo COOCLE-virhe on todennäköisempi kuin useampikirjaimisessa. Siinähän, jos se on pääosin hyvin laadittu, C on sentään saletti, vaikka G vähän epäröittäisikin.

Vähäkirjaimisessa kryptossa ei ole vaikkapa kirjaimia YÄÖ? Ne tuskin ainakaan kryptoa vaikeuttavat (jos niitä on riittävästi) ja kirjainten vähäisyys on näin näennäishelpotus.

Lapsillekin voi tehdä aika monikirjaimisia kryptoja, onhan D- ja G-kirjaimiakin ihan suomalaisissa sanoissa. Ja B-kirjainta vaikka sanoissa BAMBI ja BABAR.

Isäni muuten kerran tarkastaessaan kryptoa kysyi, että mikäs tämmöinen Babar on, ei ole tuttu. Kryptossa kun ei selitellä. Siksi fakkisanat eivät niissä ole suotavia. Babar ei ole fakkisana, mutta antaa hyvän syyn tälle "säännölle": Ei vain ristikoista tuttuja sanoja kryptoihin!
88. Matti9.11.2005 klo 11:46
Libero, kiitos terveisistä!
89. Juha-Pekka Kuusela9.11.2005 klo 13:18
Marjaana: kyllähän nuo pohjat on löytyy eräisiin eli ulkoasu pitäs tehdä.
Eki: olen kyllä ratkomista seurannut ja vihjekuvista sanoja keksinyt. Voisikin tässä pientä itse kokeilla.
Sitten ristikoiden julkaisijoille kysymys jos teen ulkonäönkin itse
montakohan pistettä senttimetrille/tuumalle sen pitäisi olla ?
90. Sami9.11.2005 klo 13:29
Aloin tuumia hiukan tuota sääntöä kirjaimen esiintymisestä vähintään kahdessa paikassa, ja että toisessa paikassa se kuuluu kahteen sanaan. Säännön tarkoitushan on, kuten Iso S ansiokkaasti selitti, poistaa duaalien mahdollisuus ja tehdä ratkaisija varmemmaksi onnellisuudestaan eli oman ratkaisunsa oikeellisuudesta. Jos tämä on säännön peruste, emmekö voi pitää hyväksyttävänä kryptoa, jossa yksi kirjain esiintyy vain piilokirjaimena (kahdessa tai useammassa paikassa), kunhan vain sanat ovat sellaisia, että ratkojalle ei jää epäilyksiä? Esimerkkinä vaikka kaksi Y-kirjainta (molemmat piiloja) mutta esiintykööt vaikka sanoissa PÖYTÄ ja IDYLLI.
91. Juha-Pekka Kuusela9.11.2005 klo 13:31
Marjaana: siis jonkinlaiset pohjat.
Eki: just vähemmän käytettyjä haen yhden löysin (en usko että kovin usein on kryptossa) mutta kun pari pitäs löytää. No eikun tietokirjat avuksi...
92. Eki9.11.2005 klo 13:36
Sami, toki voidaan ja on sitä joskus tahallisesti tai tahattomasti tai pakon edessä tullut rikottua itsekin, mutta perussääntönä se on hyvä.
93. Juha-Pekka Kuusela9.11.2005 klo 14:30
Ja tarkoitan painokelpoisuuden vaatimuksista tokihan jos tuon
"ratkaisu" kaavion avulla joku pystyy tekemään ulkoasun jos näitä
luomuksiani joskus julkaistaan sekin sopii ainakin ennen kuin saanen
parhaiten hommaan sopivat ohjelmat ehkä jopa tehtyä ne.
94. Itsekin joskus jotain laatinut9.11.2005 klo 14:39
Ehkei sitä kryptojenkaan laatimista kannata aloittaa ulkoasunäkökulmasta, vaan ensin kokeilla kuinka hyvin ne sanat menevät ristiin ja vasta sitten pohtia täytekuvia ja pikselitarkkuuksia.
95. marjaana9.11.2005 klo 14:45
Veit sanat suustani. Tärkeintä tosiaan lienee sen krypton sisältö eikä ulkonäkö. Toki ulkonäköäkin pitää miettiä, mutta ensin ne sanat oikeisiin paikkoihin!
96. KP9.11.2005 klo 14:51
Mainitsenpa vain tässä välissä, että kuvaristikonkin
saa kuviolliseksi (symmetrinen kuvio). Olen laatinut jopa
sellaisen...
97. Juha-Pekka Kuusela9.11.2005 klo 15:20
KP: niin muuten saa. Olen jopa itse nähnyt sellaisen mielestäni.
Marjaana: toki mutta sitten kun alkais olla esitys kelpoista
materiaalia niin ?
98. marjaana9.11.2005 klo 15:23
Joillekin kustantajille voi lähettää "raakaversionkin" ja he sitten siellä tekevät ne ulkonäköjutut.
Minulla on CorelDraw-ohjelma ja sillä ainakin on kätevä tehdä ristikot lähes tulkoon loppuun saakka valmiiksi.
99. Juha-Pekka Kuusela9.11.2005 klo 16:04
marjaana: Minulla ei mutta tosiaan vastauksia tarkkuus vaatimuksiin ja
onko kukaan valmis siihen että jos saan tämän valmiiksi mitä nyt
naputtelen tässä sivussa. Niin katsoisitte mitä pidätte tiedän
ettei sanasto ole kovin vaikea välttämättä tässä mutta harjoittelen
vielä sitä että mahdollisimman vähän tulisi muistia ruutuja.
Hankin itselleni sopivan ohjelman tai teen sen heti kun vain saan
aikaa ja/tai rahaa tosin jos pitää olla PDF pitää hankkia sopiva
ohjelma jos tiff kuva esimerkiksi onnistunee nykyäänkin vaikeasti.
Löytyy muutamiakin tietenkin laillisia ohjelmia käytöstäni.
Varsinkin jos yhtään voisitte valistaa kysytystä jutusta
silloin näet voisin laittaa ihan ihmisille muutamia koe
ratkottavaksikin. ja tehdä ne silti paino kelpoisena että voin
myöhemmin samat elementit käyttää painettavissakin. (ne ruudut siis
jossa on numero ja sillain) No yritän ainakin tästä mikä kesken
laittaa ratkaisu kaavion kuvana nettiin ja voitte komentoida. Noista
aikaisemmimista en nyt tiedä vois tietenkin jos jokainen komentoija
lupaa olla asiallinen.
100. Juha-Pekka Kuusela9.11.2005 klo 16:04
marjaana: Minulla ei mutta tosiaan vastauksia tarkkuus vaatimuksiin ja
onko kukaan valmis siihen että jos saan tämän valmiiksi mitä nyt
naputtelen tässä sivussa. Niin katsoisitte mitä pidätte tiedän
ettei sanasto ole kovin vaikea välttämättä tässä mutta harjoittelen
vielä sitä että mahdollisimman vähän tulisi muistia ruutuja.
Hankin itselleni sopivan ohjelman tai teen sen heti kun vain saan
aikaa ja/tai rahaa tosin jos pitää olla PDF pitää hankkia sopiva
ohjelma jos tiff kuva esimerkiksi onnistunee nykyäänkin vaikeasti.
Löytyy muutamiakin tietenkin laillisia ohjelmia käytöstäni.
Varsinkin jos yhtään voisitte valistaa kysytystä jutusta
silloin näet voisin laittaa ihan ihmisille muutamia koe
ratkottavaksikin. ja tehdä ne silti paino kelpoisena että voin
myöhemmin samat elementit käyttää painettavissakin. (ne ruudut siis
jossa on numero ja sillain) No yritän ainakin tästä mikä kesken
laittaa ratkaisu kaavion kuvana nettiin ja voitte komentoida. Noista
aikaisemmimista en nyt tiedä vois tietenkin jos jokainen komentoija
lupaa olla asiallinen.
101. Juha-Pekka Kuusela9.11.2005 klo 16:05
Eli saa sanoa vaikka ei toimi kunhan perustelee mikä on vialla.
102. Antti Viitamäki9.11.2005 klo 16:17
Minua hämää tuo KP:n toistelema sana "kuviollinen". Puhu herran tähden symmetrisestä ristikosta silloin kun puhut symmetrisestä ristikosta!

Ainahan ruudukkopohja ratkaisu- ja vihjeruutuineen muodostaa JONKIN kuvion. Siinä mielessä joka ikinen koskaan tehty ristikko on kuviollinen.

Sitä paitsi sana "kuviollinen" tuo esimerkiksi kryptoista puhuttaessa helposti mieleen sen, että jokaisessa mustassa ruudussa on jokin kuvio (pallo, sydän tai mikä tahansa). Ei todellakaan kovin havainnollinen ja järkevä sana tässä yhteydessä.

Enkä tiedä, KP, kenelle tarkoitit kertoa että on olemassa symmetrisiä ristikoita. Niitäkin on ollut maailman sivu, eikä niiden teossa ole mitään käsittämättömän erityistä. Myös symmetrisiä kuvaristikoita on esimerkiksi Pelikaaneissa ollut minun muistaakseni monen vuoden ajan. Varmaan muissakin lehdissä.
103. Juha-Pekka Kuusela9.11.2005 klo 16:21
Antti Viitamäki: Sitä paitsi olen sitä mieltä ensiksi sisältö sitten
ulkonäkö. Olkoon miten komea vain jos sisältö ei "toimi" niin se ei
sitten toimi. Sama juttu musiikissa mulle on muusikon ulkonäkö yksi
hailee jos musa ei toimi.
104. marjaana9.11.2005 klo 21:55
Juha-Pekka:
laita ihmeessä ja kovasti haluamme nähdä
laisen minkä saat aikaiseksi täällä saa varmasti asiallista kommentteja
;o)
105. Juha-Pekka Kuusela9.11.2005 klo 23:00
marjaana: tämä on sitten vain ratkaisu kaavio tässä vaiheessa kun tuo
tulee valmiiksi vasta sitten rupean ratkottavien tekemistä miettimään
jos tasoriittää. Teen muutaman malliksi ja siis keskittykää ulkonäköön
älkää niinkään sanoihin ne ei ole välttämättä näissä parhaita
mahdollisia.
106. Eki9.11.2005 klo 23:31
Tuota noin... Ulkonäön voi tehdä kuka tahansa. Laatiminen on jo ihan toinen juttu. Mietihän nyt vielä, JPQ, mitä yrität esittää meille.
107. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 00:07
Eki: hyvä että voi.
108. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 02:40
Jotain ihme probleemaa png kuvan siirrossa ja vika ei ollut
tiedostossa jonka siirsin sen tarkistin ja tein kolme (3) siirto
koettta noh nyt on kolmessa eri muodossa jonkin sortin kryptoke.
Arvostelijat muistakaa tämä kuitenkin ekojani. Harrastus on alle
2viikon ikäinen... ja siksi muistakaa voinen vielä kehittyä. Ja
jos joku haluaa tämän tekstinä välttämättä niin ilmoittaa vain.
Siksi kryptoke kun en tiedä rikkooko pahasti sääntöjä.
http://koti.mbnet.fi/jpq/KRYPTOke%20VALMIS.tif
http://koti.mbnet.fi/jpq/KRYPTOke%20VALMIS.jpg
http://koti.mbnet.fi/jpq/KRYPTOke%20VALMIS.bmp
Tulevaisuudessa en tiedä kuinka pian tulee ehkä lisää malleja jos
tarvii.:) Silloin tarvii jos ette tästä pidä tarpeeksi...:)
109. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 02:43
Unohtui mainita jostain sanoista saisi varmaan lähteä enempikin uusia
sanoja....
110. Juhani Heino10.11.2005 klo 02:54
JPQ, sori vaan mutta ihan liikaa piilokirjaimia. Ei mene läpi, ehkä missään. Mutta tuosta se alkaa.
111. TT10.11.2005 klo 03:00
Sanassa RAPU vain yksi kirjain näkyvissä? Siis sanojen risteyskohdassa.
112. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 03:01
Tarkoitatkos just niitä että sanan kirjaiten pitäs olla useamman
sanan osana ? jos siihen tarvii just minun mielestäni eniten käyttää
vaivaa. Jollet nolona pyydän selitystä ehkä väsyneenä ei aina lanttu
leikkaa.(koskas se mukamas leikkaa?)
113. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 03:03
TT: hyvä huomio kiitos tuo on jo itsellä aikamoinen rimanalitus...
yritän lähipäivinä uusiksi. Ehkä jo tänään myöhemmin. Varsinkaan jos
ei tarvi väri koodata... laatimista helpottais jos ei olis tarvinnut
palauttaa kirjastoon hyviä aputeoksia...
114. TT10.11.2005 klo 03:08
Kun kiitellään niin tutkitaan sitten lisää. Onhan noita nimittäin muitakin samanlaisia kuin RAPU. HIESKOIVUSSA taitaa olla neljä perättäistä risteyksetöntä kirjainta, eikö se ole rimanalitus vailla vertaa?
115. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 03:41
TT: ei todellakaan samassa mittakaavassa ja saisihan sinne ilon...
116. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 03:46
TT: siksei ole sama mittakaava kuinka monen muun sanan numerorakenne
on sama kuin hieskoivu-sanan entäs rapu-sanan ? toiseksi lyhyempään
sanaan tuntuu olevan helpompi liittää lisää.
117. TT10.11.2005 klo 03:50
Enhän minä mitään laatimisesta tiedä, paitsi ratykojan näkökulmasta, mutta aiotko sinä nyt pyytää meitä kertomaan, missä on liikaa piilokirjaimia ja sitten kertoa, että lisäät sinne kolmikirjaimisen sanan, joka on vielä kielletty. Paljon muutakin kiellettyä siellä on. Eikös se ole sinulle ihan yhtä helppoa huomata ne monet piilokirjaimet? Ei kai siinä mitään vaikeaa ole? Ihan totta, mutta kyllä minäkin tuollaisen osaisin laatia! Ratkoa tuommoista en haluaisi, koska on olemassa ihan tarpeeksi oikeitakin kryptoja, liikaa suorastaan!
118. TT10.11.2005 klo 03:51
Ratykoja on sitten ratkoja!
119. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 04:20
TT: ei sitä aina monia piilokirjaimia huomaa. Täytynee kehittyä
vielä.
120. TT10.11.2005 klo 04:30
Onnea kehityksen tielle!
121. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 04:33
TT: Kiitoksia että ollaan sentään kohtelijaita.
VAROITUS KAIKILLE: Pian yritän uusiksi :)
122. TT10.11.2005 klo 04:43
Kuunnellaan vielä asiantuntijoita!
123. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 04:52
TT: toki. Jo siksi kaikki ei kaikkia miellytä. Ja tosiaan ristikkosana
kirjat auttaisi minua paljon piti vaan ne palauttaa tulevan muuton
takia.
124. JTak10.11.2005 klo 08:27
Kopio aluksi vaikka pohja jonkun toisen laatimasta kryptosta, ja yritä sommitella sanat siihen.
125. iso S10.11.2005 klo 08:50
Kaksi sitaattia tulee mieleen.

Tuntemattomasta: siellä se herne kaveriaan etsii. Tällä viittaan samaan kuin Juhani Heino. Kryptoke on niin harvasanainen että mikään vähänkään isompi lehti ei tällaista julkaisisi. Joku pienen piirin harrastelehti saattaisi sen tehdä, jos lehden kasaaja ei tietäisi ristikoista mitään muuta kuin että "ne on kuulemma suosittuja".

Idols-kisasta: se tässä on hyvää että on runsaasti parantamisen varaa.

Sanoja siis on perin harvakseltaan, minkä kylkiäisenä (kumpi sitten on syy ja kumpi seuraus) peräkkäisiä piilokirjaimia vilisee. Piilokirjainhan on sellainen kirjain mikä kuuluu vain yhteen sanaan eli on poikittaisesta suunnasta katsottuna tyhjien ruutujen tai tyhjän ruudun ja reunan välissä "piilossa".

Jo kaksi peräkkäistä piilokirjainta on jokseenkin kaikissa lehdissä hylkäävä virhe (taas voi olla joku vähäinen poikkeus, mikä johtuu julkaisijan tietämättömyydestä). Tässä noita rikkeitä vilisee, jopa neljä peräkkäistä piilokirjainta. Se ei käy, se ei kertakaikkiaan käy.

Toinen sääntö mitä tässä rikotaan on kolmikirjaimisten sanojen käyttö. Tämän säännön oikeudenmukaisuudesta ollaan kahta mieltä (kolmikirjaimisella sanalla pitäisi olla samat kansalaisoikeudet kuin pitemmilläkin) mutta näin se vain on. Useimmat lehdet eivät hyväksy ja kolmikirjaimisten poissaolo yleensä kertoo laatijan osaamisesta. Joskus joku yksittäinen tapaus voidaan sallia, jos sillä pelastetaan jotain hienoa. Eki on kokeillut kolmikirjaimisten sallimista ainakin lastenristikoissa, missä sanasto on muuten erityisen haastava. Kaiken kun pitäisi olla lasten sanavarastoon kuuluvaa.

Yksi kolmikirjaimisista on ALU. Mikä on tämän sanan merkitys? Se kai on tai on ollut tuotemerkki: Alu-kattilat? Onhan se monen asian lyhenne (Arithmetic Logic Unit, Abraham Lincoln University) mutta minussa sana herättää suurta hämmennystä sen lisäksi että se on kolmikirjaiminen. Jokaisen sanan pitäisi merkitä jotain ja mieluiten olla yleisesti tunnettu tai ainakin merkityksen pitäisi olla suht helposti tarkistettavissa.

Toinen outo sana on KEBAP. Täällähän on käyty keskustelua minkä mukaan tuo olisi sanan oikea muoto, vaikka yleisesti käytetty muoto on kebab. Kiista on nähdäkseni ratkaisematta. Vaikka kebap olisikin oikea muoto niin mielestäni krypto ei ole oikea paikka yrittää käännyttää kansan mielipidettä, kun ei voi laittaa mukaan selitystä "näin se pitäisi kirjoittaa". Ylivoimainen enemmistö ratkojista, sanoisin lähes kaikki, olisi kirjoitusasusta eri mieltä ja luulisi että laatija on mokannut.

Muuten sanasto on hyvää ja laadukasta. Mukana on pitkiä yhdyssanoja (hieskoivu, taideteos, ruokaöljy, kotitalo). Yksikään niistä ei ole väkisin väännetyn oloinen.

Monta metriä on vielä matkaa julkaisukynnykselle. Suosittelen kokeilemaan sellaista, että kopioit jostakin julkaistusta ristikosta pohjan (siis mustien ruutujen paikat, ei sanoja) ja kokeilet laatimista siihen. Silloin saat käsityksen siitä miltä tuntuu säännöt täyttävän krypton laatiminen.
126. iso S10.11.2005 klo 08:59
JTak ehti antaa saman neuvon, mutta hänpä onkin nuorempi ja ajattelee nopeammin! Nyt se ei kuitenkaan ole vain yhden mielipide, joten siinä lienee jotain itua.
127. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 09:13
Tuo oli moka tuo Kebap piti olla suomenkielinen asu tietenkin tai
muu sopiva sana... ja alu kanssa mitä ilmeisemmin mokan seurasta.
128. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 09:23
JTek: tuo toisen krypto muotopohjana kuulosttaa ihan oklta ja huomasin
ehkäpä kaikkein nuorimpana kuvana voi kuvia myös peilata pysty vaaka
suunnassa tietänette miten liittyy asiaan.
129. Eki10.11.2005 klo 10:44
"JTek: tuo toisen krypto muotopohjana kuulosttaa ihan oklta ja huomasin
ehkäpä kaikkein nuorimpana kuvana voi kuvia myös peilata pysty vaaka
suunnassa tietänette miten liittyy asiaan."

Ymmärrän yllä olevaa lausetta yhtä paljon kuin kryptoasi, josta muut ovat sanoneet asiansa aika kauniisti. Se on vähän kuin haulikolla ammuttu krypto. Osumia (sanoja) on siellä täällä. Sen parantelu on kuitenkin turhaa, koska lähtökohtakin on väärä. Laadinnassa on perusjuttuja, jotka pitää tajuta, ennen kuin voi edes ajatella olevansa laatija.

Nyt kytket tuon palavan intosi kaiken parantamiseen, myös kirjoittamisen parantamiseen!
130. Libero10.11.2005 klo 12:35
Ratkoin kaksi kp:n laatimaa sokkokryptoa, joissa kummassakin oli 18 kirjaimen valikoima. Toisessa oli noin 40 sanaa ja toisessa reilut sata. Kryptot olivat ulkoasultaan harmonisia. Ryhdyin ratkomaan niitä rinta rottingilla.

Kp otti kerralla minulta luulot pois sekä kryptonratkojana että ihmisenä: olen vieläkin typertynyt siitä, miten työlästä oli sijoittaa tuollainen kirjainmäärä paikoilleen. Rohkenin aloittaa varsinaisen ratkonnan vasta sitten, kun olin varmistellut kymmenkunta kirjainta. (Tavallisesti 3-5 kirjainta riittää.)

Parhaimmillaan L:llä, S:lla, N:llä ja E:llä oli samanaikaisesti kaksi vaihtoehtoista numeroa kullekin. Tällaista en ollut ennen kokenut. Tuntui siltä, etten kyennyt näkemään metsältä ensimmäistäkään puuta.

Omanarvontuntoni sai kolauksen myös siksi, että olen kuvitellut selviytyväni nelikirjaimisista sanoista kuin tyhjää vaan. Molemmissa kryptoissa noin joka kymmenes sana aiheutti hämmennystä ja lähes kieltäydyin niitä kirjoittamasta.

Kun sain kryptot ratkotuksi, jouduin epäuskoisena tarkistamaan ristisanakirjoista viitisentoista sanaa. (Tavallisesti 0-3 sanaa riittää.) Tarkistamiani sanoja olivat muun muassa LOSO, SKOT, IASI, UNIO, AGIO, ANAA, ATTIS, NADAT, TAEL, ADAK ja LOTA sekä varmuuden välttämiseksi myös ELOSTAA.

Kokemani perusteella olen hyvilläni siitä, että kp on onnistunut valitsemaan itselleen kryptonlaatijana sopivan kirjainmäärän. On taitoa sekin, että laatija saa 18 kirjaimesta aikaan mustin ruuduin sopusointuisesti somistetun mutta tiukkaakin tiukemman kudelman, johon omasta mielestään harjaantunut ratkoja sotkeentuu kuin lota pyydykseen.
131. Jukkis10.11.2005 klo 13:18
Mistäs nämä mainitut sokkokryptot löytäis ihmeteltäväkseen?
132. KP10.11.2005 klo 13:41
Kokeile lehtipisteitä.
133. marjaana10.11.2005 klo 13:43
Juha-Pekka:
Vinkkejä sinulle kryptojen laatijalta eli minulta.

a) Ota jonkun muun kryptosta pohja malliksi (sellainen, jossa ei ole laajoja aukeita).

b) Jos sinulla on excel tms taulukkolaskentaohjelma, käytä sitä.

c) Ala läiskiä sanoja paikoilleen. Käytä apuna ristikkorenkiä tai ristisanat.nettiä tai jotain hyvää ristikkokirjaa.

d) Tee siihen ristikon viereen aakkosjono ja merkkaile siihen käyttämiäsi kirjaimia jotta tiedät, mitä puuttuu ja mitä on jo käytetty.

e) Aluksi voisit käyttää aika vähän vieraita kirjaimia.

f) Ja koska olet harjoitteluasteella, älä välitä, vaikka joukkoon tulee runsain mitoin outoja sanoja. Kyllä ne sitten pikkuhiljaa häviävät, kun harjaannut.
134. Jukkis10.11.2005 klo 13:47
Tapansa mukaan KP vastaa tavalla, josta ei ole kenellekään mitään hyötyä.

Libero: Mistäs nämä mainitsemasi sokkokryptot löytäis ihmeteltäväkseen?
135. Eki10.11.2005 klo 13:48
Jukkikselle vähän tarkempaa infoa. Minä olen ratkonut nuo myös, Hyväntuulen kryptoista 3/05, joka taitaa olla jo poissa myynnistä (kannessa lukee elokuu-lokakuu).

En tiedä, kaipaako kp palautetta minulta, mutta tässä sitä kumminkin.

Pienempi noista oli haastava, iso tosi helppo. Outojen sanojen runsaus kummastutti minuakin. Se olikin aika jännä ilmiö. Kun olen tottunut, että A_AA on kryptossa joko ahaa, ajaa tai Akaa, nyt se olikin Anaa. Osa oudoista sanoista on tullut laadinnallisten syiden takia, mutta sitä en ymmärrä, että LO_An piilokirjaimeksi on valittu T ja siihen pantu LOTA.

Oudot sanat antoivat sillä tavalla pikantin lisän, että mistään sanasta ei voinut olla ihan varma. Joku ADAK ja sen löytyminen kryptosta on jo aika huikea yllätys näinkin paatuneelle kryptoilijalle.

Jos niistä säännöistäkin. Symmetrisiä olivat. Pienessä oli yksi kirjain vain kaksi kertaa piilossa, toinen niistä latinankielinen sana. Isossa oli keskellä kaksi neljän ruudun kulmittain olevaa kuvioruuturykelmää, jotka muodostavat oululaissääntöjen mukaisesti laittoman pitkät esteet, jos itse asiasta mitään ymmärsin.

(Jukkis, jos lähetät e-mailisi, voin lähettää kyseiset tehtävät, kun lehteä ei tosiaan enää saane mistään.)
136. marjaana10.11.2005 klo 13:52
Mie vähän ihmettelen (näkemättä kryptoa) miten sinne on onnistuttu työntämään nuo oudot sanat. Onko krypto kovin avonainen?
Ei onnistuisi minulta edes unissaan.
137. Libero10.11.2005 klo 13:57
Jukkis:

Oli "sattumankauppaa", että sain ratkoa mainitut kryptot. Valitettavasti en muista, minkänimisestä kryptolehdestä ne olivat peräisin. :(
138. KP10.11.2005 klo 14:40
Marjaana
Niin avonainen kuin pystyy tekemään.
-Kyllä uudemmassa Ekin mainitsemassa lehdessäkin
niitä pitäisi olla.
139. marjaana10.11.2005 klo 14:42
Ok, se selittää asian... Avonaisen krypton tekeminen on haastavaa.
140. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 15:39
marjaana: mitä hyötyä taulukkolaskennasta on hommassa ? minusta tuntuu että tekstieditori tyylini toimii mulla paremmin. Koska taulukko laskennassa en saa kaikkia alkioita näkyviin kerrasta.
Ihan kaikki pääongelmani siis on ainakin vielä se että sanat eivät risteä tarpeeksi ? josko rupeisi saamaan vähitellen enempi risteäyvyyttä.
141. Eki10.11.2005 klo 15:46
JPQ, ei kannata edetä tuosta hiljakseen vaan on tajuttava, millainen on "normaalikrypto", ei haulikolla ammuttu. Valmis pohja voi auttaa, mutta siihenkin on kaikki sanat saatava oikeiksi. Jos se onnistuu, edelleenkään se ei todista, että pystyt tekemään itse pohjan ja saamaan siihen oikeat sanat ookein säännöin.

Pitkä tie vielä edessä!
142. marjaana10.11.2005 klo 15:56
Muinoin kun itse aloin kryptoja laatia, tein pari ensimmäistä toisten tekemille pohjille ihan vaan sen takia, että en osannut tehdä oikeanlaista pohjaa.
Väkisinkin pohjia piti muuttaa sieltä täältä ja jo kolmannessa oli ihan oma pohja. Nykyään pohjan tekeminen on yksi mukavimmista hommista.

Juha-Pekka: Onko malliesimerkissäsi käytetty tekstieditorityyliä? Minusta excel-taulukko on paljon, paljon selkeämpi ja näppärämpi käyttää. Mutta kukin tekee tyylillään. Ruutupaperi/pyyhekumilinjasta moni tykkää ja minulle se on täysi kauhistus.

"Koska taulukko laskennassa en saa kaikkia alkioita näkyviin kerrasta."
Miten niin???
143. JPQ10.11.2005 klo 15:57
Eki: auttaisi kummasti tajuamaan mikä minulla on pielessä jos
tietäisin onko mainitsemani tekijä se isoin ongelma. Jollei niin
mikähän se on ja muuten tuota toisten pohjiin tekoakin tutkin kyllä.
144. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 16:00
marjaana: tuo ruutupaperi ja pyyhekumi tuntuu melkein parhaalta täällä
tarpeeksi hidas. Miten niin kysymykseesi? Just niin kuin sanoin.
Oletan että tarkoitat että jokainen kirjain on oma alkionsa jos niin
en saa.
PS. tosiaan sanokaahan onko tosiaan ulkonäkö se ongelmani.
145. marjaana10.11.2005 klo 16:02
Ei sitä tarvitse sen kummemmin tutkia. Ota kryptolehti käteen, valitse joku niistä (lyhytsanainen, vältä laajoja alueita), kopioi koneelle ja ala laittaa sanoja. Jos sinulla on yhtään sanat hallussa niin kyllä sen pitäisi luistaa. Ehkä ei kannata alussa miettiä ollenkaan kirjainten määriä.
146. marjaana10.11.2005 klo 16:03
"PS. tosiaan sanokaahan onko tosiaan ulkonäkö se ongelmani."

Vaikea sanoa kun en ole nähnyt sinua. ;o)
147. marjaana10.11.2005 klo 16:05
No herran jestas, etkö saa exceliin kuin yhden kirjaimen kerralla näkyviin? Minä en ymmärrä mutta ei kai se mitään.
148. tonimikael10.11.2005 klo 16:05
JPQ: Tuosta mahdollisesta ulkonäköongelmasta sinun täytyy kysyä Marjaanalta ja muilta tytöiltä. Lähetä kuvas niin eiköhän se selviä! ;)
149. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 16:07
tonimikael: hahahaha oma ulkonäköni tuskin on kovin julkaisu
kelpoinen.
150. marjaana10.11.2005 klo 16:09
Onko siinäkin liian vähän risteäviä kohtia?? ;o)
151. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 16:09
marjaana: no saan kyllä mutta tarkoitin laitetaanko ideassai yhteen
taulukon alkioon aina yksi kirjain ? jollei noin en ymmärrä miten
pystyt taulukko laskentaa oikeasti tässä hyödyntämään edes.
152. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 16:11
marjaana: luulisin mustia ruutuja liikaa.ideassai=ideassasi
153. marjaana10.11.2005 klo 16:12
Kylläpä vaan laitetaan joka ruutuun yksi kirjain.
154. marjaana10.11.2005 klo 16:12
Mustia ruutuja tulee just niin monta kuin itse laitat.
155. iso S10.11.2005 klo 16:14
Minäkin käytän Exceliä, mutta yleensä vain ennen ja jälkeen varsinaisen laatimistapahtuman.

Laatiminen tapahtuu Excelillä tuotetulle ruutupohjalle pyyhekumilinjalla, vaikka marjaana kuinka kauhistelisi. Vaimon kanssa yhteiskäytössä oleva kone ei ole siten varattuna kun laatijaparka miettii.

Jos haluaisin, voisin laatia ruudullakin. Luultavasti kaikissa taulukko-ohjelmissa pystyy säätämään rivin korkeuden ja sarakkeen leveyden. Excelissä kun laitan rivin korkeudeksi 11.5 ja sarakkeen leveydeksi 1.57 niin ruudut ovat jokseenkin neliömäisiä ja näytölle mahtuu 32 ruudun korkuinen ja 60 ruudun levyinen ristikko. Teksti on silloin vielä erittäin katselukelpoista, isompaa kuin tämä. Todellisuudessa suurin laatimani on kuitenkin 22*34 eli kaikki näkyy kerralla ja tilaa vielä jääkin.
156. marjaana10.11.2005 klo 16:18
Näin juuri.
Minä istun uhallakin koneen ääressä vaikka perhe tuskaileekin, kun ei pääse.
157. marjaana10.11.2005 klo 16:20
ja olen yrittänyt rustailla sohvan nurkassa kynän, paperin ja pyyhekumin kanssa mutta turhaudun siihen pyyhekumisotkuun ja huonoon asentoon. Excelin äärellä korjaukset on nopea tehdä ja tarkistaa sanoja netistä ja ristikkokirjakin pysyy nätisti auki tuossa pöydällä eikä tipahtele tyynyjen väliin.
158. tjn10.11.2005 klo 16:23
Täällähän väännetään kunnolla oikein rautalangasta. Onko tapahtunut edistystä alkulauseesta lähtien?
159. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 16:24
Saapahan tuossa minunkin ohjelmassa leveyttä muuteltua tosin vain
sarake tai rivi kerrallaan ettei koko taulukkoa kait kerrasta no
kokeilen tälläinkin. Tosin mulla mitat on ohjelman asteikolla 3 ja
1.125.
160. marjaana10.11.2005 klo 16:28
Maalaa hiirellä haluttu kryptoalue ja muuta kerralla ne ruutujen koot.
161. marjaana10.11.2005 klo 16:30
tnj:
pikku hiljaa, pikku hiljaa.... vai mitä Juha-Pekka?
162. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 16:32
tjn: jos tarkoitat kysymyksiäni taidan alkaa ymmärtää ongelmani. Kun
se ratkee niin varokaa.:)
163. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 16:35
tjn: jos tarkoitat kysymyksiäni taidan alkaa ymmärtää ongelmani. Kun
se ratkee niin varokaa.:)
marjaana: taisipa selvitä osin neuvosi avulla. Siis taulukon ulkonäkö
juttu. Toivotaan että tämä ohjelma saa kunnon vanhaa excel 4 ulos ok.
164. Libero10.11.2005 klo 16:54
marjaana 10.11.2005 klo 14.42:
"Avonaisen krypton tekeminen on haastavaa."

Millainen avonainen krypto on? Mikä avonaisen krypton vastakohta on? Onko toinen yksiselitteisesti parempi kuin toinen? Onko avonainen krypto avonaisuutensa takia aina hyvä krypto?
165. marjaana10.11.2005 klo 17:02
Tarkoitin avonaisella sellaista, jossa mustia ruutuja tavallista vähemmän.
Minusta kryptot ovat siinä mielessä eri juttu kuin vihjeristikot, että mustia ruutuja saa olla paljon enemmän. Kryptopohjaa ei voi yleensä ottaen käyttää vihjeristikkopohjana koska siinä ei saa olla "tyhjiä" ruutuja.

Paremmuudesta en osaa sanoa mitään. Sano sinä ratkojana; onko "avonaista" mukavampi ratkoa kuin "tiivistä"??
166. Sakke10.11.2005 klo 17:12
Niin. Tuossahan meillä on hyvä mallivastakohta sille avonaiselle.
167. Libero10.11.2005 klo 18:25
marjaana 10.11.2005 klo 17.02:

Kun en ole koskaan kiinnittänyt erityistä huomiota mustien ruutujen määrään, niin otaksuisin, ettei niitä ole ratkomissani kryptoissa ollut haitaksi asti. Kp:n kryptoissa tarkastelin mustia ruutuja varta vasten ensimmäistä kertaa, kun hän tässä säikeessä niistä erikseen mainitsi.

Onnekseni tiedän ratkoneeni hyviä, parempia ja vielä parempia kryptoja, joista toiset ovat olleet helppoja ja toiset vaikeita. Ainoa, ainoa ja ainoa arviointiperusteeni on kunkin krypton sanasto, joka voi olla huikean hyvää olematta silti sana sanalta täydellistä. Voi sentään, miten arvostankaan niitä laatijoita, jotka tätä sanapuolta jaksavat vaalia - mustin ruuduin tai ilman niitä!
168. Antti Viitamäki10.11.2005 klo 19:56
Avonaisuudesta/mustien ruutujen määrästä:

Eihän tuon määrittelyssä nyt ole mitään erityistä ongelmaa! Kun pitää huolen siitä, että yhdessäkään sanassa ei ole kahta peräkkäistä piilokirjainta, niin tehtävä on riittävän avoin ja mustia ruutuja ei ole liikaa.

Toki kryptoissa toteutuu, jos ei lähes poikkeuksetta niin ainakin huomattavan usein myös seuraavat kaksi rakenteellista asiaa:

- Ruudukko täyttää tasaisesti laitoja myöten jonkin tietyn, yleisimmin suorakulmion muotoisen alueen
- Alku- ja loppupiiloja on vain tuon alueen (ristikon) uloimmilla riveillä/sarakkeilla

++juh tästä varmaan nopeasti väsäisi nettisivuilleen selkeän havaintoesityksen, mutta en tiedä mahtaako olla aikaa tai kiinnostusta.

Eli krypton yleisilme on, ainakin pienen matkan päästä katsottuna, keskimäärin sellainen että joka toinen ruutu on valkoinen ja joka toinen musta - TAI sitten valkoisia ruutuja on enemmän.

Niin kuin moni on täällä jo todennut, kannattaa ehdottomasti tutkia julkaistuja kryptoja - ja useamman eri firman lehdistä. Jos niitä tarkastelemalla ei kykene ymmärtämään krypton perusrakennetta ja sanojen sijoittelun pääperiaatteita, niin kannattaisi ehkä pysähtyä miettimään, onko vielä ollenkaan aika suuunnitella tarjousten lähettämistä firmoille tai varsinkaan sitä, minkälainen tehtävän ulkonäkö on.

Kryptot ovat toki rakenteensa puolesta helpoimpia laadittavia, mutta siinä kuten muissakin tehtävätyypeissä on omat hienoutensa. Kryptoissa jos missään tulisi esimerkiksi pyrkiä siihen että sanat ovat tuttuja, koska niille ei ole vihjeitä jotka varmentaisivat niiden oikeellisuutta.

On kovin harhaista laatijan ajatella että "kaikilla kirjaimillahan on oma numeronsa, totta kai siellä voi silloin olla ihan mitä vaan kun numero varmistaa oikean kirjaimen".

Sitä paitsi, juuri siksi että rakenne on sokkeloisempi kuin esimerkiksi kuvaristikoissa, laatijan tulisi kyllä pystyä pysymään hyvässä, selkeässä sanastossa. Kun riittää että sana risteää muiden sanojen kanssa vain joka toisen kirjaimen kohdalla, ei hyvän pohjan laatiminen pienellä harjoittelulla pitäisi olla ongelma.

Ja taas, ennen kuin saan omituisia vastalauseita, totean että eihän nyt pari HIEMAN oudompaa sanaa varmasti pilaa kryptoakaan, ja ainahan ihmisillä on aukkoja tiedoissaan - mutta pääperiaate: selkeitä suomen kielen sanoja tai suhteellisen tuttuja erisnimiä.

Kokonaan toinen juttu on sitten se, kuinka vaikean kryptosta haluaa. Tästä maasta löytyy varmaan iso liuta ihmisiä jotka ratkaisevat krypton kuin krypton alle kymmenen minuutin, eikä heidän kiusakseen varmaan kukaan kykene mitään tajunnanräjäyttäjää kehittämään.

Mutta ainakin vaikeasta kryptosta pitäisi saada pois kaikkein selkeimmät ilmiantajat.

Miettikääpä huviksenne, jos ette ole koskaan miettineet, minkälaisia paljastavia rakenteita sokkokryptossa voi olla - eli mitä taitavat ratkojat ensimmäisenä etsivät. Niitä on joitakin - ja jos laatija onnistuu sellaiset kitkemään pois, niin tehtävä on heti tuplasti haastavampi. Vielä taidokkaampaa on se, jos onnistuu tällaisella "paljastavalla rakenteella" HÄMÄÄMÄÄN ratkojaa. Vaan se vaatiikin jo taitoa, tietoa ja vähän tuuriakin.
169. Hessu10.11.2005 klo 23:21
JPQ: "Teen muutaman malliksi ja siis keskittykää ulkonäköön älkää niinkään sanoihin ne ei ole välttämättä näissä parhaita
mahdollisia."

Mihin ihmeen ulkonäköön? Aloitatko sinä kryptolaatijan urasi hiomalla RATKAISUN ulkonäköä??? Musta ja violetti teksti harmaalla pohjalla ja vihreä kehys ympärillä lienee vähän turhan koristeellista. Kyllä ratkaisut yleensä näytetään ihan vain pelkällä mustalla tekstillä.

Pakkohan tässä on kiinnittää huomiota laadintaan, koska ulkonäöllä ei ole penninkään merkitystä. Jos yrittäisit noudattaa laadinnan perussääntöjä, huomaisit varmaan, ettei se laadinta niin helppoa olekaan, kuin ehkä luulit.

Ei kahta peräkkäistä "risteämätöntä" piilokirjainta, ei nelikirjaimista lyhyempiä sanoja, ei samaa sanaa kahteen kertaan. Sinulla on jopa neljä peräkkäistä piilokirjainta, kolmikirjaimisia sanoja sekä sana RAPU kahteen kertaan. Molemmissa RAPU-sanoissa on vieläpä kolme piilokirjainta, eli olisit voinut laittaa toisen tilalle minkä tahansa muun sanan. Et siis edes tarkistanut sanoja lainkaan.

Mikä muuten on ÖITSI?

Anteeksi raaka arvostelu, mutta ei tämä nyt kyllä mikään kryptolaadinta ollut. Yritä tosiaan ensin laatia jonkun muun tekemään pohjaan omilla sanoilla. Jos se onnistuu, niin sitten ainakin tiedät edes suurin piirtein mistä laadinnassa on kyse.
170. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 23:43
No vaikkapa seuraavat sana rakenteet rajaa sanaa aika paljon:
1213
1232
1212
171. marjaana10.11.2005 klo 23:56
Nyt ei taas leikkaa täällä päässä. Mitä numeroita nuo ovat?
172. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 23:58
Hessu: nuo värit on selkeys tässä syistä paitsi se reunan väri
liuku... ja öitsi on tietääkseni yöjuhla se oli se sana mistä varoitin
ja se oli mielestäni Erkki Vuokilan (tietänette kuka on :)) kirjasta.
PS. seuraava kaavio lieneekin mustavalkoinen...
173. Juha-Pekka Kuusela10.11.2005 klo 23:59
Tuo rakenteiden rajaus juttu oli tarkoitettu toiseen ketjuun.
PS tuo toisen pohjaan teko sujuu vieläkin heikommin. Pitäs keksiä
kauheasti konsonantti loppuisia sanoja...
174. Juhani Heino11.11.2005 klo 00:02
Hyvä, JPQ! Oivalsit yhden tärkeän asian. Jos aiot laatijaksi, sun PITÄÄ osata sijoittaa niitä konsonanttiloppuisiakin.
175. Juha-Pekka Kuusela11.11.2005 klo 00:05
Sain sitä paitsi uusimpaan vielä kesken olevaan sain reunoille enempi
sanoja saisi ehkä lisääkin jos 3 kirjaimisetkin hyväksyisin. Hyväksyn
itse kyllä mutta menen muiden ehdoin...
176. marjaana11.11.2005 klo 00:06
Juha-Pekka:
Ei sinun tarvitse keksiä niitä konsonanttiloppuisia sanoja... Käytät vain jo olemassaolevia. ;o)

Toisaalta tulisihan siitä aika mielenkiintoinen krypto, jos sanat olisivat itsekeksittyjä...

Mutta vakavasti kirjoittaen: Konsonanttiloppuisia sanoja on pilvin pimein. Jotkut P, J ja V ovat ikäviä, mutta niitä pystyy hyvin välttämään.
177. Juha-Pekka Kuusela11.11.2005 klo 00:09
Juhani Heino: tietenkin ei se sijoitus ole ongelma mutta oman pään
sanavarasto on ongelma varsinkin silloin kun pitää ottaa jos käyttäen
toisen juttua pohjalla niin pitkiä kun ruudukko sanoo. Enkä vielä
osta/lainaa aputeosta itselleni.
marjaana: nämä numerot kuului toiseen ketjuun ja mutta voit sinäkin
miettiä sanoja jotka syntyy noista (ei kaikista välttämättä yhtä aikaa
en tiedä vaikka niinkin voisi käydä) kun korvaat numeron kirjaimella.
esim. 1234 voi olla
VESA,RAPU,ROTU,RAVI,IHRA,LOMA,SEAT,FORD,FIAT,PILA, PULA....
Joten tietyt kryptojen numero sarjat voivat olla rajallisempi määrä
eri sanoja kuin toiset.
178. Juha-Pekka Kuusela11.11.2005 klo 00:13
marjaana: V ei ole ikävä keksin just siihen loppuvan joka istuu tuohon
erääseen valmiseen pohjaankin mutta sitten niiden muiden sanojen
sovitus siihen huhhuh eikä muuten mutta kun on valmiit tilat on
hankalaa. Se tekee siitä hankalinta.
179. marjaana11.11.2005 klo 00:15
Jaa, en ole koskaan ajatellut, että kryptoissa olisi mitään erityisiä numerosarjoja. Voi kait sitä niinkin... ehkä. hmm.
180. marjaana11.11.2005 klo 00:16
ILMAN ristikkokirjaa tai nettiapua olet aika tavalla tosiaan oman pääsi varassa. Sitä en tiedä onko se hyvä vai huono asia.
181. Hessu11.11.2005 klo 00:18
JPQ: "Hessu: nuo värit on selkeys tässä syistä paitsi se reunan väriliuku... ja öitsi on tietääkseni yöjuhla se oli se sana mistä varoitin ja se oli mielestäni Erkki Vuokilan (tietänette kuka on :)) kirjasta."

No niinpä näyttääkin olevan Erkki Vuokilan (olen muistaakseni joskus ennenkin hänestä kuullut) kirjassa moinen sana.

Muista kuitenkin, että ristikkosanastot ovat suurelta osin huonojen ja vaikeiden sanojen listoja. Niistä ei laatijan kannata sanoja poimia, ellei ole ihan pakko.
182. marjaana11.11.2005 klo 00:19
Ja vielä:
vaihda pohjaa, jos olet valinnut sellaisen, jossa on pitkiä sanoja. Aloittele sellaisella, jossa on vain 4,5,6 kirjaimisia. Helpottaa kummasti.
183. Eki11.11.2005 klo 00:21
En oikein ymmärrä, miksi JPQ lajittelee sanoja niiden kirjainjakauman mukaan.

Enkä ymmärrä, miksi hän edelleen tekee ensin pohjan haulikolla ja sitten yrittää tunkea sinne lisää sanoja. Ei siitä hyvää sääntöjenmukaista kryptoa tule. Ohjeet jatkaa on annettu, mutta kuunteleeko JPQ? Haloo? Vai onko nyt edessä valmis pohja?

JPQ puolusti sanaa ÖITSI sillä, että se löytyy sanastostani. Kuten Hessukin juuri totesi, siihen vetoaminen ei tuo laatijalle kunniaa, päinvastoin. Kryptoon mukaan vain sanoja, joita kenen tahansa ihmisen on mahdollista tunnistaa!
184. Juhani Heino11.11.2005 klo 00:22
Toistetaan nyt tässäkin että mielestäni laatija ei SAISI käyttää ristikkokirjaa tai nettiapua. Ratkojalle se suotakoon, mutta on aika pottumaista laittaa ratkojien kiusaksi sellainen sana, jota ei itsekään tiedä. Poikkeuksia en nyt erittele.
185. Juha-Pekka Kuusela11.11.2005 klo 00:23
marjaana: mieti nyt tarkemmin kuinka monta eri sanaa istuu kryptoon
samaan paikkaan niin numeroiden puolesta. Näiden esim. alla olevien
paikka kryptossa näyttää ratkaisijalle samalta:

SILLI
TILLI
MILLI
PILLI
MIRRI

ja näiden

MAITO
JORMA
KUVIO
KAVIO
LOVET
POJAT
ROTAT

ja nämä

HÄMÄRÄ
SALAMA
VASARA
PANAMA
KANAVA
PALAVA

mutta mikä sana on alla numeroitu ?

1231451

eli kuinkahan moni sana tuo voi olla jos jokainen numero = yksi
kirjain entäs jos on vaihtoehto krypto...

ps. ideani pätee varsinkin sokkokryptossa.
186. marjaana11.11.2005 klo 00:25
Juhani:
Älähän nyt höpäjä siellä. Käytetäänhän sitä ristikkokirjaa ja nettiapua muuhunkin kuin omituisten sanojen metsätykseen. Minulla meinasi mennä iltatee väärään kurkkuun.
187. marjaana11.11.2005 klo 00:27
Juuha-Pekka:
Nyt mietit kyllä asioita liian vaikeasti.
188. Juhani Heino11.11.2005 klo 00:31
marjaana, höpäjänpäs! ;-)
Idea mulla oli sama kuin Hessulla ja Ekillä suunnilleen samaan aikaan. Eli älä nyt LIIAN vakavasti ota sitä rajoitusta.
189. Rutakaisen Jokke11.11.2005 klo 00:33
POJAT <> ROTAT


1231451 = AHTAUMA?
190. Juha-Pekka Kuusela11.11.2005 klo 00:34
marjaana: Itse asiassa yksinkertaisesti sanan numeerinen ulkonäkö
paljastaa sen joskus kuten mainitussa loistavassa Sami Hämäläisen
ristikossa kävi sille jonka ratkomista seurasin. Ikävä vaan koska se
on kilpailu tehtävä en voine ymmärtääkseni sanaa paljastaa.
191. marjaana11.11.2005 klo 00:36
Ok.
Minulla on ristikkokirja ja netti käytössä koko ajan laatiessani. Ei siksi, etten tunne käyttämiäni sanoja, vaan siksi, että tarkistelen kirjoitusasuja (kerta kiellon päälle) ja jos olet käyttänyt ristikkorenkiä tai muita vastaavia, tiedät, miten se helpottaa sanojen hakemista.
192. Juha-Pekka Kuusela11.11.2005 klo 00:37
Rutakaisen Jokke: no nii on hakemani sana on kyllä ihan toinen mutta
tuolle rakenteelle usko vaikka sanasepot tekisivät suur hyökkäyksen
keksi kovinkaan paljon sanoja verrattuna eräisiin muihin rakenteisiin.
Sitten varsinkin kun rajataan näin ettei haetussa sanassa ole vaikka
lainkaan a kirjainta.
193. marjaana11.11.2005 klo 00:38
Juha_pekka:
Selvä homma. Minä en jaksa pohtia noita; krypton laatimisessa ei TARVITSE miettiä numeroita. Kun krypton sanat on paikallaan, kirjaimet vaihdetaan numeroiksi. Se siitä.
194. Just11.11.2005 klo 00:39
Ristikkosanastot ovat siinä mielessä hyviä laatijan työkaluja, että muistuttavat laatijaa siitä tutusta sanasta joka ei tullut mieleen.
195. Eki11.11.2005 klo 00:40
Totta on, että on ristikkokirjoissa hyvää tietoakin, ne pitää vain osata sieltä löytää, vaikapa henkilönnimien haussa se tuo mieleen tunnetuimmat ja aktuelleimmat ihmiset.

JPQ, kyllä me ymmärrämme, että sanoissa on erilaisia kirjainjakaumia, mutta sinä tutkit niitä turhan kurttuotsaisesti, varsinkin kun lähimainkaan julkaisukelpoista jälkeä ei ole vielä tulossa.

Keskity sen laadintatyön harjoitteluun, se on se ydin. Sitten voi myöhemmin pohtia sanojen rakennettakin. Sokkokryptoissa me laatijat toki kovasti niitä ajattelemme. Ja sokkokryptojen ratkojat niitä vasta pohtivatkin, päät ruvella!

Jos ei ole ahtauma eikä ole a-kirjainta, sitten vaikkapa TIETYÖT.
196. Juha-Pekka Kuusela11.11.2005 klo 00:44
eki: tietyöt on oikein. ja tämä eksyi väärään ketjuun niin se tässä
hämää tämä alunperin liittyi ratkomiseen.
kaikki: ja mutta toivotaan ne jotka ei ideaani tajunneet muuten
tajusivat nyt.
197. marjaana11.11.2005 klo 00:45
Idean tajusin kyllä, mutten sitä, mitä väliä sillä on.
198. Rutakainen vielä ..11.11.2005 klo 00:46
1231451

OLIOEMO

Tuohon ölliäiseen olen joskus tainnut törmätäkin. Oikein piirrettynä hienokin!
199. Juha-Pekka Kuusela11.11.2005 klo 00:47
marjaana: jonkin verran olen noita sanakirjoja käyttänyt mutta jäi
lyhyeksi kun kirjaston lainat piti palauttaa muuttoni takia. Tarkoitus
lienee joskus hankkia omatkin...
200. Teppo11.11.2005 klo 00:52
Miten olisi ONTOHKO?
201. marjaana11.11.2005 klo 00:53
Ehkä 1234353667 tuo.
202. Juha-Pekka Kuusela11.11.2005 klo 00:53
marjaana: jos et itse ratko ei mitään. Ja tarkoitan vain että
numerosarja voi tehdä ratkojalle ahaa elämyksen.
Rutakainen: aika hyvä.
PS. laatijat ,ratkojat myös muun äidinkiellisen kiinnoksen takia eikä
vain laadinnan.
203. marjaana11.11.2005 klo 00:54
Tuo oli tarkoitettu Juha-Pekalle siis tuo edellinen.
204. Juhani Heino11.11.2005 klo 00:56
Ei tehdä tästä uutta ketjua (laittakoon joku "hömppäpuolelle" jos kiinnostaa) mutta ettei JPQ:lle jää väärää käsitystä harvinaisuudesta:
SEOSTUS, AJOAIKA
205. Eki11.11.2005 klo 00:59
marjaana: saa 1234353667 tuoda mun kirjojani muillekin!

Sanojen rakenteet ovat mielenkiintoisia. Täällä on ollut kryppyily-nimistä kisaakin niistä. Mutta ei tämä nyt etene siihen malliin, etä kannattaisi jokaista yksityiskohtaa jankuttaa monenkymmenen viestin ajan. Minä ainakin keksityn nyt omien kryptojen ja ristikoiden laadintaan ja muiden alaisteni ja avustajieni töiden setvintään. Ehkä jopa nukkumiseen siinä välissä. Kaikella kunnioituksella. Kiitos.

SEOSTUS, myös SAOSTUS, jos a sallitaan.
206. Hessu11.11.2005 klo 01:04
No mutta jokos täällä on itse 1234353667. Niin se aika kuluu.

Unohda nyt kuitenkin ne numerot laatiessasi JPQ. Laadi ensin vain sanaristikko valmiiseen pohjaan. Numeroita ehtii sitten miettiä myöhemminkin.
207. Juha-Pekka Kuusela11.11.2005 klo 01:04
Eki: Toivotaan että joskus on näyttämis kelpoinen tehtynä. keksin myös
idean joka ratkaisee ehkä osin reuna ongelman tekee toisen ehkä
lievemman ongelman se selviää myöhemmin.
208. Eki11.11.2005 klo 01:08
JPQ, toki toivoisin etenemistä ja kehitystä, mutta olen seurannut kymmenien laatijoiden uraa ja osaan ennustaakin jotain. Monet ovat tajunneet laadinnan jujun vain ratkomalla, saamatta mitään neuvoja. Eihän 70-80-luvuilla ollut edes nettiä apuna, kauheaa! Sinä olet saanut neuvoja nyt tosi paljon verrattuna useisiin ammattilaisiin.
209. Juha-Pekka Kuusela11.11.2005 klo 01:11
Eki: niinpä tuo on totta mutta ei tuomita yhden pohjalta mutta jos
teen vaikkapa 5 joissa ei näy yhtään kehitystä niin sitten kyllä
saatte huolestua täysin vapaasti. Kohta taas laatimaan huomasin että
ehkä kannattaa sanojen sijoittelussa edetä toisinpäin kuin tähän asti.
Ja muuten te jotka teette onnistuneita kryptoja miten aloitatte onko
teillä yksi sana jonka ympärille muita vai miten menee ? noin yritin
nyt reunustan tehtävän sanoin ja yritän siihen saada sitten muut
sanat.
210. Juha-Pekka Kuusela11.11.2005 klo 01:11
Eki: niinpä tuo on totta mutta ei tuomita yhden pohjalta mutta jos
teen vaikkapa 5 joissa ei näy yhtään kehitystä niin sitten kyllä
saatte huolestua täysin vapaasti. Kohta taas laatimaan huomasin että
ehkä kannattaa sanojen sijoittelussa edetä toisinpäin kuin tähän asti.
Ja muuten te jotka teette onnistuneita kryptoja miten aloitatte onko
teillä yksi sana jonka ympärille muita vai miten menee ? noin yritin
nyt reunustan tehtävän sanoin ja yritän siihen saada sitten muut
sanat.
211. marjaana11.11.2005 klo 01:13
Yleensähän kryptossa on pääkuva josta lähtee sana tai parikin tai lause. Ne tietenkin ensin ja siitä sitten kehittelemään eteenpäin.

Eli täytit reunatko sanoilla?
212. Eki11.11.2005 klo 01:13
En tuominnut mutta esitin asiantuntijalausunnon.
213. marjaana11.11.2005 klo 01:16
Niin ja jos sinulla ei ole mitään tiettyä aloitussanaa siinä harjoituskryptossasi, aloita se sanojen asettelu nurkasta vaikka.
214. Juha-Pekka Kuusela11.11.2005 klo 02:52
marjaana: entäs sokkokryptossa ? täytyy katella,ja tuota omaa oivallustanikin katselen.
Eki: et niin mutta tarkoitan että toivon ettei kukaan ole pessimistinen vielä.
215. Antti Viitamäki11.11.2005 klo 11:03
JPQ:

Älä nyt hyvänen aika turhaan laita heti alkuun isoa määrää sanoja valmiiksi ympäri ristikkoa - laidoille tai muutenkaan. Ei sillä mitään erityistä saavuteta.

Tärkeintä on oppia ajattelemaan sopivan väljästi. Sinulla tuntuu olevan vähän sellainen meininki, että mietit jotain sanaa jossa on niin ja niin mones kirjain se ja se - ja heti kun keksit sellaisen, niin tökkäät sen myös ristikkoon. Tai tuollaiselta se ainakin kuulostaa.

Väljällä ajattelulla tarkoitan sitä että koko ajan kun laatija laittelee sanoja paperille, hänen täytyy myös tarkkailla minkälaisia sanoja hän joutuu seuraavaksi miettimään.

Yksinkertaisimmillaan on kyse juuri siitä, että miettiessään uuden sanan lisäämistä laatija tarkistaa nopeasti mielessään, tuleeko poikkisanoiksi esimerkiksi konsonanttiloppuisia sanoja. Ja jos tulee, niin eihän tällöin ole mikään pakko lisätä sitä kyseistä sanaa! Etsii uuden ja paremman - kyllähän meidän kielestä nyt sanoja löytyy!

Itse olen aikoinani parin vuoden ajan treenannut sanojen ristikkäin asettelua ihan tavallisella 4x4 ruudun ristikolla - siis sellaisella mikä VÄHIMMILLÄÄN löytyy joka ainoan oikeaoppisesti tehdyn kuvaristikon oikeasta alakulmasta. Sellaiseen kun yrittää saada kahdeksan nelikirjaimista sanaa ristiin toistensa kanssa, oppii pikkuhiljaa ymmärtämään mikä on olennaista ja mikä ei. Ensimmäiset pari kuukautta homma oli todella vaivalloista, mutta vuoden suht tiiviin harjoittelun jälkeen sellaisen saattoi pienellä tuurilla kirjoittaa suoraan paperille rivi riviltä.

Kun 4x4 alkaa tuntua helpolta, voi siirtyä 5x4:ään, 6x4:ään, 5x5:een, 6x5:een kahdella mustalla ruudulla jne.

On melko turhaa kuvitellakaan, että laatimista oppisi noin vain. Toki se luonnistuu toisilta paremmin ja toisilta huonommin, mutta pääsääntöisesti ottaa aina aikansa ennen kuin sanoihin ja niiden rakenteisiin saa oikean tuntuman. Pitkäaikainen ratkontakokemus voi olla avuksi - riippuu vähän siitä, millä asenteella ja ajatuksella ja minkälaisia ristikoita on ratkonut.

Ja usko pois kun sanon, JPQ: 4x4 ruudun ristikko on taatusti helpompi laatia kuin oikeaoppinen koko sivun krypto. Jos siis haluat selkeyttä laadintaurasi aloitusvaiheeseen, niin valitse tämä yksinkertaisempi haaste. Huomaat pian, että siinäkin on ihan kylliksi miettimistä.
216. Juha-Pekka Kuusela12.11.2005 klo 04:59
Olikos tuon "tehtäväni" ongelmana lähinnä jos joitain sana valintoja
ei lasketa tosiaan vain sanojen risteävyys? (öitsi,vahingossa tullut
alu eli jossain vaiheessa jotain on mennyt pieleen tuo alu on
syntynyt... ehkä muitakin...)
217. Hui_hai12.11.2005 klo 08:55
Silloin harvoin kun minä laadin, niin minulla on sanan käytölle muutama yksinkertainen nyrkkisääntö:

1) Pääsääntöisesti laatimukseen laitettava sana on aina tultava mieleen lunttaamatta hakuteoksista.

2) Kaikkien laatimukseen tulevien sanojen on oltava hyvää nykysuomea

3) Kaikkien edes hiukan epävarmojen sanojen oikeinkirjoitus on kuitenkin aina tarkistettava hakuteoksista. Pesonen, Nykänen, tietosanakirjat, ehken jopa Ekin ristisanakirja kelpaavat auktoriteetiksi. Google ei koskaan.

4) Tiukan paikan tullen hakuteoksista voi etsiä apuja, mutta sieltä voi käyttää vain sanoja jotka herättävät päässä ajatuksen:"olisihan minun tuo pitänyt muistaa"

5) Fakkisanoja eli atta&kumppanit käytetään vasta kun tekele on jäänyt vajaaksi kohtien 1-4 avulla.

6) Vieraita kieliä (mukaan lukien englanti ja latina) käytetään vasta kun tekele on jäänyt vajaaksi kohtien 1-5 avulla.

Aika paljon elämää vaikeuttavia juttuja taisi tulla listattua. Mutta minulle kyse on harrastuksesta ja jos jotain laadin, edes syntymäpäivälahjaristikon ystävälle, laaditaan hiukan parempaa kuin mihin rahkeet edes riittäisivät.

Jos siis tuo alku tuntui olevan ihan väärässä säikessä niin tämän pitkän johdannon jälkeen pääsiin viimein asiaankin:

Pidä säännöistä kiinni. Laadi itsellesi lisää elämää vaikeuttavia sääntöjä. Muista Tamin sanat:"90% keskittymisellä tulee 50% tulos". Ristikoissa ja kryptoissa tämä tarkoittaa, että jos pidät kiinni 90% säänöistä tulee tulos olemaan 50% kelvollinen ristikko. Älä yritä edes minimilaatua, vaan hiukan yli. Tee seuraavasta laatimuksestasi aina hiukan parempi kuin edellisestä.

Noilla ohjeilla olet luultavasti vuodessa, parissa mestarilaatija. Ammattilaiset voivat kommentoida ja täydentää vapaasti sanomaani.
218. Aulikki Nenonen12.11.2005 klo 10:04
ÖITSIÄ-sanan olen kohdannut ilmeisesti ensimmäisen kerran jossakin ristikossa. Tuntui kivalta kuulla se myöhemmin Raija Orasen sanoittamassa Gunillan laulussa, joka on osa näytelmää Kuut, tähdet, auringot. Gunilla laulaa, että hän on kyllin vanha, ettei saa enää lapsia ja voi siitä syystä ilostella, öitsiä, laulaa, käydä silkissä ja juoda viiniä. Ilman aikaisempaa tuttavuutta sana olisi ehkä mennyt ohi korvien.
Mistä Raija Oranen lieneekään keksinyt otta sanan tekstiin?
219. Jaska12.11.2005 klo 12:48
Olen kovasti kiinnostuneena seurannut J-P Kuuselan aloittamaa keskustelua kryptoista. Kiinnostukseni kryptoihin on ollut aika vähäistä verrattuna sanaselitysristikkoihin (onko tuo uudissana?), koska ne eivät ole olleet (minulle) yhtä haastavia. Yhdenkään aloittamani krypton ratkonta ei ole jäänyt kesken toisin kuin ssr:jen laita ikävä kyllä on. Keskustelu alkoi houkuttaa kokeilemaan, kuinka vaikeaa krypton laadinta olisi ratkontaan verrattuna. Tulos: pirun vaikeaa! Onnistuihan se lopulta, omasta mielestäni välttävästi, noin 15 tunnin pakertamisen jälkeen. Siitä tsekkauksen ja laskelmien osuus pari tuntia. Saman verran tuhlaantui alussa mielipuolisen hybriksen aiheuttamaan umpikujaan; päätin käyttää kryptossa koko näppäimistön kirjainarsenaalia (29) sijoittamalla ensin pahimmat kirjaimet sinne tänne ristikkoa. Se oli tietysti teknisesti toivoton yritys. 26:een kirjaimeen lopulta ylsin. Kumia kului hirmuisesti, kynääkin piti välillä teroittaa. Banaaleja neli- ja viisikirjaimisia ei mitenkään voinut välttää, mutta mielestäni suht.koht. hyviä pitkiäkin onnistuin mukaan ujuttamaan.
Krypton (nyrkki)sääntöjä, joita mm. Huihai esitteli, rikoin sumeilematta. Eikös se ole esim. vähän vaikeaa määrittää sanoja, jotka kuuluvat kategoriaan "ilman apuneuvoja ymmärrettävät"?. Mielestäni on pitkälti makuasia, mitkä sivistyssanat ja ulkolaiset henkilön- ja paikannimet kuuluvat ns. yleissivistyksen piiriin. Ja minusta on ihan hyvä juttu, jos ratkoja krypton valmiiksi saatuaan haluaa ottaa selville hänelle outojen sanojen merkityksen. Ainakin itse teen niin. Vihdoin asiaan:
Käytin ruutupaperia, johon piirsin 15x26 ruutuisen kehikon, josta vasempaan yläkulmaan varasin vihjekuvaa (mielikuva!) varten 4x7 ruutua. Täytettävässä osassa siis 362 ruutua, joista 54 mustaa, prosentein 14,92 kokonaisruutumäärästä. Niistä 28 on yksittäisiä, kahden vierekkäisen ruudun (vaakaan, pystyyn ja kulmittain) ryhmiä 13 kpl. Kaksi paria kulmittain jäivät kiusaamaan "esteettisesti", mutta en niistä eroonkaan päässyt.
Sanoja on vaakaan 47 ja pystyyn 48 kpl = 95 kpl. Kirjainmäärät/kpl: 4/20, 5/25, 6/15, 7/14, 8/11, 9/3, 10/3, 11/3, 14/1 (avainsana kuvasta). Sanojen keskipituus 5,96 harmillisesti himpun verran alle "haamurajan".
Avainsana on sen verran iisi, että määrittelen krypton keskivertoratkojalle (jollainen on vaikkapa SM-ykkösen kivuttomasti selvittävä) myös helpohkoksi. Sokkokryptona olisi ehkä keskis.
Miltä vaikuttaa kokeneista kryptomaakareista?
220. Jaska12.11.2005 klo 13:00
Listaan lisää vielä piiloruutujen määrä 25.
221. Eki12.11.2005 klo 13:31
Kyllä Jaska järkeä puhuu.

Tavallisen (ehkä banaalinkin) krypton laadinta on homman kerran oppineelle suht simppeli juttu.

Jos ottaa tavoitteeksi ison kirjainmäärän, sanojen laadukkuuden ym., homma tietysti asteittaisesti vaikeutuu.

Krypton voi laatia valmiille pohjalle (jos vaatii symmetriaa, on pohjan pakko ollakin jokseenkin lukkoon lyöty aika alussa), mutta itse laadin yleensä tyhjälle ruutupaperille. Saatan sommitella pääkuvan ja sen sanan/sanojen jälkeen pohjan jopa valmiiksi, mutta muuttelen sitä koko ajan sanojen ehdolla. Joskus huvittaa tehdä runsaspiilokirjaimista, joskus hakee pitempiä sanoja ja avaruutta, en määrittele krypton hyvyyttä niillä kriteereillä. Kryptoissa minulla ei ole samantapaista päämäärää kuin kuvaristikoissa, eli keskipituusarvolla ei ole juuri mitään merkitystä. Kryptossahan keskipituus menisi helposti 7-8 kirjaimen paikkeille, ylikin, jos vain sitä tavoittelisi, kuvaristikoissa tavallinen ja aika hyvä on n. 5,5.

Missään tapauksessa en sijoittele yksittäisiä hyviä sanoja tyhjälle paperille sinne tänne. Jos yhden sanan sijoittaa muuten tyhjälle alueelle, kyllä siihen pitää alkaa täyttöruutuja heti suunnitella ympärille.

Krypto on helpohko laatia, mutta sen laatimisen opastaminen pelkin sanoin on tosi vaikeaa. Jaskan 15-tuntinen oli ilmeisesti antoisa ja hän sai monta ahaa-elämystä. On hienoa, mitä enemmän hiffaa itse eikä muiden päähän takomana.
222. Tsööts12.11.2005 klo 15:11
Tietyissä asioissa periaatteen mies, jo edesmennyt veljeni, oli kova ristikoiden ratkoja, mutta jostakin syystä vihasi kryptoja (liekö sukuvika, tylsiä ne ovat minunkin mielestäni).
Kerran, muistaakseni Pirkka-lehdessä, oli ollut pettymyksekseen krypto; mielenosoituksellisesti hän teknikon numeromuisteineen (tai hahmotuskykyineen, whatever) ratkoi sen kirjoittamalla ylös ainoastaan reunuksen numero-kirjain -yhdistelmät jättäen siis varsinaisen krypton blankoksi. Huvinsa kullakin! En tiedä postittiko hän koskaan ratkaisua, mutta tulee kyllä mieleen kryptoista: Jäisikö palkinto saamatta, jos olet ratkonut numerot/kirjaimet oikein, mutta varsinainen krypto olisi blanko tai olet jopa mokannut krypton puolella kirjoittamalla vääriä kirjaimia? Ideanahan on selvittää vastaavuus, mutta onko se "tylsä kopioiminen" (sori vaan, kryptojen ystävät!) myös tärkeää?
223. marjaana12.11.2005 klo 15:19
Alussa minultakin meni yhden krypton laatimiseen päivä, mutta nykyään ei kait siihen kahta tuntia enempää tuhraannu.
Joskus ihan vaihtelun vuoksi lätkin sanoja sinne tänne ja aloitan laadinnan vaikkei siinä mitään järkeä olekaan, koska muutoksia pitää tehdä koko ajan.
Välillä on kiva jättää esim A-kirjain pois tai laittaa hirveän monia X-kirjaimisia sanoja tms.
Kirjainmäärä minulla on lähes poikkeuksetta 25-28, koska pidän kovasti C,X,Z,W,Q,Å-sanoista.
Kryptopohjan ulkonäössä pyrin aina siihen, ettei kahta mustaa ruutua tule vierekkäin ja tähän asti se on onnistunut sataprosenttisesti.
Kryptojen tekeminen on niin hauskaa että!
224. Eki12.11.2005 klo 15:20
Usein yritän kannustaa lehtiä mainitsemaan, että taulukko riittää. Sen voisi myös lähettää postikortilla ilman että tarvitsee repiä lehteä. Joskus onnistuu, joskus ei.
225. Libero12.11.2005 klo 16:53
Tsööts 12.11.2005 klo 15.11:
"Mutta onko se 'tylsä kopioiminen' (sori vaan, kryptojen ystävät!) myös tärkeää?"

Vastaisin kernaasti kysymykseesi joko on tai ei ole, mutta kun en tiedä mitään kryptojen tylsästä kopioinnista. Vaatisi kaunokirjailijan taitoa kuvata sitä yksinkertaista, puhdasta iloa, jota hyvistä kryptoista koituu aina uudestaan ja uudestaan.

Krypto voi olla enemmän tai vähemmän haastava, mutta perusolemukseltaan se on useimmiten ystävällinen. Olen sanojen vanki, ja niitähän kryptossa riittää. Tykkään kirjoittaa käsin, ja sitähän kryptossa riittää. Se on rentouttavaa puuhaa, siis "käsintekstailu".

Kryptonratkonnassa on jotakin samaa kuin kirjeen kirjoittamisessa; erona on se, että laatija on ajatellut sanat puolestani. Se se vasta hermolepoa on!

Tämä on muuan lähestymistapa "tylsän kopioinnin" auvoisuuteen.
226. jupejus12.11.2005 klo 17:16
Kryptot on aivan mukavia ja tuohon läpikirjoituskysymykseen vaikuttaa suuresti krypton sanasto. Jos sanastossa on mielenkiintoisia sanoja, olivatpa ne suomalaisia, sisvityssanoja, suh'koht' tunnettuja tuotemerkkejä tai mitä tahansa, jos niissa sanoissa on jotain "kryptomaisen" hauskaa, niin se riittää. Silloin sen läpikirjoituksenkin tekee mielellään pelkästä uteliaisuudesta.

Kuiva ja mitäänsanomaton sanasto kauttaaltaan on karhunpalvelus kryptoille. Se voi helposti viedä mielenkiinnon moneltakin koko tehtävätyyppiin.

En ole koskaan kaivannut kryptoon mitään tiettyä symmetrisyyttä. Sen kyllä havaitsee ja näyttäähän silmälle sopivalta, mutta mitään arvoa tuolle en osaa antaa. Ainoastaan sanasto, on se joka kiehtoo kryptossa ja se alkuunpääsyhän on totta kai aina se koetinkivi.

Kirjaimen varmistuksen pitäisin myös kryptossa tärkeänä. Usein on vierasperäisiä sanoja, nimiä, ym. - ja niiden tarkasta kirjoitusasusta ei ole aina varma, niin on hyvä että kirjain esiintyy edes kahdesti eri paikoissa - ja hyvä niin, että edes kerran risteävästi. Se on hyvä sääntö.

En ole mikään vieraiden kielten sanojen ihannoija, mutta kryptoissa ne tekee kummasti terää - niitä jopa kaipaakin, oikeastaan ne nimen omaan tekevät hyvän krypton.

Onhan näitäkin näkökulmia jo kerrottu täällä, mutta ei kai se lisä pahitteeksi.
Ei muuta kun puurtakaahan vaan kryptojen laatijat sanojen kimpussa. Kryptoissa on oma viehätyksensä.
227. Just12.11.2005 klo 17:54
Mustien ruutujen %-osuus kryptoissa on yleensä suurempi kuin vihjeruutujen osuus kuvaristikoissa.

Jaska, alle 15 % mustia ruutuja ja 26 eri kirjainta, se on hatunnoston arvoinen laatimus, paljon näkee kuvaristikoitakin, joissa tuo prosentttimäärä ylittyy reippaastikin.
228. Jukkis12.11.2005 klo 19:02
Eki: "Usein yritän kannustaa lehtiä mainitsemaan, että taulukko riittää."

No otapa yhteyttä Pelikaani-lehtien päätoimittajaan ja kannusta häntä mainitsemaan tuo lehdessä. Ainakaan Paksussa ja Punaisessa ei mainita, muista en tiedä.
229. Eki12.11.2005 klo 19:14
Hyvä pointti, Jukkis.
230. Hui_hai12.11.2005 klo 22:37
Tsööts. Minä olen kuten kaverisi. Jos ratkon krypton(tapahtuu harvoin), niin pyrin siihen etten kirjoittaisi kirjaintakaan itse kryptoon vaan ainoastaan "kirjoittamalla ylös ainoastaan reunuksen numero-kirjain -yhdistelmät". Tämä lisää helponkin krypton vaikeusastetta aika mukavasti:)
231. marjaana14.11.2005 klo 11:00
Juha-Pekka:
Kuinka laadintatyö edistyy?
232. Juha-Pekka Kuusela14.11.2005 klo 17:57
marjaana: Tavaroiden paikallaan pito talkoiden takia hieman jäissä.
233. Hessu14.11.2005 klo 18:30
Jos tavaroiden paikallaan pito on jäissä, niin tarkoittaako se sitä että tavarat heiluvat ympäriinsä, kun kukaan ei ole niitä paikallaan pitämässä?

Mystinen mies tuo Juha-Pekka...
234. Jukkis14.11.2005 klo 19:50
Jos siinä piti lukea että "talikoiden takia". Joku ihme porukka on tullut JPQ:lle kylään ja heittelee talikoilla tavaroita ympäriinsä.
235. marjaana14.11.2005 klo 20:30
Ja minä ymmärsin niin, että tavarat on jäässä ja niitä yritetään talikoilla hakata esiin... ;o)
236. Juha-Pekka Kuusela15.11.2005 klo 17:04
Hessu&muut jotka eivät tajunneet: Alivaltiosihteereillä oli aikoinaan tarvaroiden paikoilaan pito talkoot. Huumorina muuttamisesta jota minäkin olen tekemässä.
237. marjaana15.11.2005 klo 17:06
Muista pakata kaikki kirjaimet mukaan... Kryptoja on hankala tehdä, jos esim A-kirjain on unohtunut matkasta. ;o)
238. Hessu15.11.2005 klo 23:26
JPQ: Kyseessä olivat siis paikoillaanpitotalkoot. Sinä kirjoitit, että tavaroiden paikoillaan pito olisi ollut joidenkin talkoiden takia jäissä. Jos et opettele kirjoittamaan yhdyssanoja, sinua on mahdotonta tajuta.

Yhdyssanoja tarvitaan myös laatimisessa. Sinun voi olla aika hankala löytää pitkähköjä sanoja, jos et ota huomioon yhdyssanoja. Samoin etu- ja takavokaalien käyttö samassa sanassa vaatii yleensä yhdyssanaa, kuten esim. ITÄMAAT tai YÖAIKA.

Ristikoiden laadintaan ei kai juuri koulutusta vaadita, mutta kirjoitustaito olisi ensin hyödyllistä hankkia. :-)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *