KESKUSTELUT > RISTIKOT > PIILOSANA

2088. piilosana

aloittelija30.10.2005 klo 21:34
vihje: noin ukkojoukosta löytyi porukan yhteensaattaja (13 kirjainta) K_ _ _O_ K_P_U_A

Hehheh, pakko yrittää vaikka en näistä piilosanoista mitään ymmärräkään...mutta kun jäävät vaivaamaan...
2. Eki30.10.2005 klo 21:59
Onko kyseessä voimassa oleva palkintokilpailu?

Sen verran voi jo nyt sanoa, että yksi kirjaimista on väärin.
3. Teppo30.10.2005 klo 22:17
Suomi24:ssä näkyy olevan sama kysymys ja muutama muukin, mutta kysyjä ei ole aloittelija vaan piilosanailija! Tästä saattaa olla yksi kirjain väärin (en itse keksi tätä ratkaisua, Eki on joko fiksumpi tai laatinut itse vihjeen), mutta ainakin siellä Suomi24:ssä lisäksi olevissa on kummassakin yksi kirjain väärin. Ne minäkin tajusin.
4. Eki30.10.2005 klo 22:25
Niinpäs onkin. Eivät nuo kyllä minun vihjeitäni liene.
5. Eki30.10.2005 klo 23:22
Kyselet ratkontaohjeita ja näiltä sivuiltammehan artikkeli löytyy.

http://www.sanaristikot.net/artikkelit/index.php?p 1=piilosan.php&p2=info.php
6. Aulikki Nenonen1.11.2005 klo 12:12
Huomatessani alussa mainitun piilosanavihjeen alkoi se heti tuntua tutulta. Meni aikaa etsiessäni alkuperäistä tehtävää. Olen laatinut sen jo kesäkuun lopulla. Paksun Pelikaanin numerossa 5/05 se on julkaistu, joten ratkaisuaikaa on vielä jäljellä. Niinpä tarkennuksia ei tule, mutta laadinnassa ei kuitenkaan ole virhettä.
Varmin tapa herättää huomiota olisi kylläkin tehdä jokin virhe.
7. EJlo1.11.2005 klo 22:44
Tuollaisenaan kuin annettu kysymys ylinnä on, on erittäin vaikea löytää mitään järkevää ratkaisua. Kuitenkin jos P:n vaihtaa "klo 5:n juomaksi", niin ratkaisu on huomattavasti helpompi !
8. Matti3.11.2005 klo 15:53
Pertti Oskalalle kiitokset uusimman SK:n kivasta teemapiilosanasta. Hyvin oli teema uitettu lähes kaikkiin vihjeisiin ja ratkaisusanoihin. Vähän joutui miettimäänkin.
11 vaakaan sai jopa pienen naurunhörähdyksen ilmoille.
9. tero3.11.2005 klo 17:10
Säikeen ensimmäisesssä viestissä mainittu ongelma ratkeaa vajaassa sekunnissa jos ei ajattele sitä piilosanatehtävänä. Suora vihje on niin helppo. Tehtävässä kuitenkin havainnollistuu hienosti piilosanatehtävien erinomaisuus. Kun ratkaisun keksii, on siitä niin varma, etteivät virheet risteävissä sanoissa haittaa mitään.
10. Eki3.11.2005 klo 17:20
Itse yritän pääsääntöisesti jättää suoran vihjeen sen verran harhaanjohtavaksi tai väljäksi, ettei vihje aukea yhdellä lukemalla. "Sana on siis tämä, missä se piilosanamaisuus onkaan?" Mieluummin löytää ensin piilosanajujun ja sitten vasta suoran vihjeen.

Tämä on vain ohjenuora. Poikkean siitä ratkaisusanan ja vihjeen ehdoilla useasti joka tehtävässä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *