KESKUSTELUT > RISTIKOT > IDEOITA RISTIKKOIHIN!

2071. Ideoita ristikkoihin!

ö26.10.2005 klo 12:35
Kun olen jo kaikkea saanut nähdä, olen odotellut, milloin saan nähdä ristikon, jossa päälauseen sana kulkee oikealta vasemmalle. Se olisi siis palindromi tai merkitsisi jotain myös vasemmalta oikealle luettaessa.
2. Jukkis26.10.2005 klo 12:43
Onhan tällaisia nähty, ainakin niin että yksittäiselle sanalle on vihje sanan molemmissa päissä. En kyllä muista että missä. Olisko ollut Hesarissa?

Kokonaista kaksisuuntaista lausetta en muista tulleen vastaan.
3. Juha-Pekka Kuusela26.10.2005 klo 13:32
Entäs se että krypto jonka kaikki sanat on toistensa anagrammeja :)
4. iso S26.10.2005 klo 14:20
ö, lukaisepa läpi säie
357. Vinkkejä laatijoille
mikä löytyy osoitteesta

www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhma=0 &p1=vast.php&p2=info_3.php&id=357&alku=0&t=k1

Siellä on aiheeseen liittyvää keskustelua. Häntäänsä nostaa
iso S 6.10.2003 klo 08:59

Tuollainen palindromilauseristikko julkaistiin muistaakseni Suuressa Ristikko Kilvassa, joka on sittemmin kuollut liian vähäisen kysynnän aiheuttamiin komplikaatioihin.

Ulkomuistista tuntuu tutulta että kikka ei ole jäänyt Ekin koplaltakaan käyttämättä. Kuvittelisin Iltiksessä nähneeni vuosia sitten.

Muut syntisäkit vastatkoot itse teoistaan. En näe läheskään kaikkia ristikoita enkä kaikkea näkemääni muista.
5. ö26.10.2005 klo 14:58
Keksin siis samaa ruutia uudelleen. Olisiko muilla uutta ruutia?

Vanhoja säikeitä kieltäydyn kahlaamasta läpi. Jokainen säie on omansa ja sisältää omia näkökulmiaan. Tuosta ison S:n säikeestä näyttää kuluneen niin paljon aikaakin, että varmasti joku on keksinyt jotain uutta.
6. ö26.10.2005 klo 15:07
Olen niin kauan kirjoitellut tälle palstalle, että minulle pitää myöntää erikoislupa toistaa omia juttujani. (Kuten olen jo tehnytkin.)
7. Matti26.10.2005 klo 16:17
Oliko se nyt viralliselta nimeltään sanakehikko vai mikä, jossa on vaakasanat ja kehäsanat. Alakerrassa kehäsanat kulkevat jonkin matkaa oikealta vasemmalle. Siis muistuttaa vähän ylläpuhuttua.

En vieläkään ymmärrä miten joku pystyy laatimaan sanakehikoita. Mutta kiva niitä on ratkoa.

Mistähän niitä löytyy, en ole nähnyt aikoihin. Silloin kun Suomen Kuvalehdessä vielä oli tilaa ristikon ja piilosanan lisäksi erilaiselle, näitä näki. Nyt tila on annettu tuplana jollekin hölmölle pakko tietää -puhelinrahankeruuautomaatille.
8. Timppa26.10.2005 klo 16:25
Matti> Punaisessa Pelikaanissa on (kai) joka numerossa SANAKEHIKKO.
9. Sakke26.10.2005 klo 17:12
Ö: "Olen niin kauan kirjoitellut tälle palstalle, että minulle pitää myöntää erikoislupa toistaa omia juttujani. (Kuten olen jo tehnytkin.)"

Ylimielisyydestäni huolimatta olen sitä mieltä että olet lupasi ansainnut.
10. Sakke26.10.2005 klo 17:12
Ö: "Olen niin kauan kirjoitellut tälle palstalle, että minulle pitää myöntää erikoislupa toistaa omia juttujani. (Kuten olen jo tehnytkin.)"

Ylimielisyydestäni huolimatta olen sitä mieltä että olet lupasi ansainnut.
11. Sakke26.10.2005 klo 17:12
Ö: "Olen niin kauan kirjoitellut tälle palstalle, että minulle pitää myöntää erikoislupa toistaa omia juttujani. (Kuten olen jo tehnytkin.)"

Ylimielisyydestäni huolimatta olen sitä mieltä että olet lupasi ansainnut.
12. Sakke26.10.2005 klo 17:12
Ö: "Olen niin kauan kirjoitellut tälle palstalle, että minulle pitää myöntää erikoislupa toistaa omia juttujani. (Kuten olen jo tehnytkin.)"

Ylimielisyydestäni huolimatta olen sitä mieltä että olet lupasi ansainnut.
13. Matti26.10.2005 klo 17:42
Timppa> Täytyypä jarrutella kun seuraavaksi kuljen marketin lehtihyllyn ohitse.
14. ö26.10.2005 klo 17:56
Kiitos Sakke!
Kiitos Sakke!
Kiitos Sakke!
Kiitos Sakke!
15. Hui_hai26.10.2005 klo 20:00
Itse olen ollut laatimassa peilausakselin suhteen symmetristä ristikkoa, joka on julkaistu Sanaseppo lehdessä joskus takavuosina. K.o. ristikossa oli kaksi pääkuvaa. Toinen vasemmassa yläkulmassa ja toinen oikeassa alakulmassa. Alakulmassa olevasta pääkuvasta lähti vihje oikealta vasemmalle. Luonnollisesti sana oli mielekäs myös vasemmalta oikealle luettuna. Lisähuomautuksena sanottakoon, että koko ristikko sai alkunsa siitä, että halusimme sijoittaa ristikkoon sanan ZYSKOWICZ...homma hiukan karkasi käsistä, mutta piilokirjaimeton Ben saatiin ristikkoon:)
16. Teemu Pallonen26.10.2005 klo 22:44
Lähes jokaisesta Punaisesta Pelikaanista löytyy tosiaan allekirjoittaneen (vai tässä tapauksessa yllekirjoittaneen?) sanakehikko. Ja harvakseltaan myös Sanasepossa.

Sepossa olen kokeillut sanakehikossa paria erilaista juttua. Toisessa kehäsanat kiersivätkin vastapäivään ja toisessa keskellä olevasta ruudusta lähti normaalin yhden vaakasanan lisäksi sädesanat jokaiseen suuntaan. Siis pystyyn, alas, vaakaan ja kulmiin. Se hankaloitti niin paljon laatimista, että sellaisen toistamista pidän omalla kohdallani merkkinä joko lievästä hulluudesta tai huonosta muistista.
17. Juha-Pekka Kuusela26.10.2005 klo 23:36
Saakos kuka vain sanaseppojen jäsen entäs muu laatija tehtäviään
lehteen ? entä onko pienintäkään palkkiota ? En vaan jaksanut uutta
ketjua aloittaa kun lienee seppoja jotka eivät varmaan jää
sanattomaksi useitakin paikalla.
18. Juhani Heino27.10.2005 klo 00:39
Ei muuten tarvi vastata tähän viimeiseen - käsiteltiin asiaa jo tsätissä J-P:n kanssa.
19. Ymmällään27.10.2005 klo 14:15
Juhani Heino:"Ei muuten tarvi vastata tähän viimeiseen - käsiteltiin asiaa jo tsätissä J-P:n kanssa."

Aika outo kommentti, onko asia sisäpiirin juttuja vai miksei sitä voi kaikille kertoa?
20. mor27.10.2005 klo 19:21
Niin tosiaan; minäkin olen joskus miettinyt sitä, kuinka paljon Sanaseppoon lähetetään laatimuksia, joita ei koskaan julkaista.

Kuinka suuri osa näistä "raakatuista" on laadultaan sellaisia, joita ei voi lehteen laittaa. Kuinka suuri osa jää vain tilanpuutteen takia julkaisematta. Mitä muita syitä on?

Vai onko niin, että tarjokkaita ei olekaan riittävästi? Joutuuko päätoimittaja aina itse tekemään muutaman, jotta lehdestä saataisiin riittävän paksu?

Tämmöttii mää olen miettinyt.
21. ile27.10.2005 klo 19:54
En osaa sanoa, kuinka paljon Sanaseppo -lehteen lähetetään ristikoita, joita ei julkaista, mutta selvää on, että melko suuri osa julkaistuista ristikoista on näitä puoli- ja mielipuoliammattilaisten ristikoita.

Kaksi ryhmää, joista toiseen itsenikin kelpuutan.

Tuoreimmassakin Sanasepossa on ratkottavana sellaisia ristikoita, joita ei ilman korjaustoimenpiteitä julkaistaisi suurimpien ristikkokustantajien julkaisuissa.

Mielestäni on silti hyvä asia, että Sanaseppo julkaisee myös aloittelevien laatijoiden ristikoita, sillä mitään muuta kanavaa, jolla näitä töitä saisi esille, ei juurikaan ole.

Toivoisinkin, että Sanaseppo -lehdessä julkaistuista ristikoista syntyisi enemmän keskustelua kuin mitä nykyään syntyy.

Nykyäänhän keskustelua ei lehdessä julkaistun palautteen määrästä päätellen juuri ollenkaan synny.
22. E.-M.28.10.2005 klo 10:14
Minustakin Sanaseppo voisi toimia sellaisena Ponnahdus Pinnalle -julkaisuna. Ratkojat saisivat antaa paljon paljon enemmän palautetta aloittelijoiden laatimuksille! Se, miten usein vain palkintoristikoista keskustellaan... se on jotenkin noloa: ikäänkuin sanasepot olisivat kiinnostuneita ainoastaan rahasta!!??
Mistäpä muualta ristikonlaatija voi saada palautetta omille yrityksilleen kuin juuri ja vain sanasepoilta?
23. iso S28.10.2005 klo 10:53
Ennenkin olen tuonut esille näkemykseni, että Sanasepon rooli ristikoiden suhteen on tai voisi olla kolmijakoinen (mielivaltaisessa järjestyksessä):

1. Ponnahdus Pinnalle -ristikot. Näissä rima voisi olla tavallista matalammalla. Mukana pitäisi olla jonkinlainen maininta siitä että kyseessä ei ole rutinoitunut laatija. Runsas kommentointi olisi suotavaa, mielellään rakentavaan sävyyn. Virheistä ja puutteista voi huomauttaa, mutta pitäisi myös muistaa mainita missä laatijanplanttu on oikeilla jäljillä.

2. Erikoisten ideoiden esittely. Näissä voi olla joku epätavallinen juju (esimerkiksi useassa ruudussa toistuu sama merkkijono, ehkä kokonainen sana, yhden kirjaimen sijaan). Idean mahdollistamiseksi sallittakoon jonkin verran tinkimistä ylesten hyvien periaatteiden noudattamisessa. Laatija mieluiten "melko kokenut tai vastaavat taidot", ettei lipsumista tule häiritsevän paljon. Kommentoinnissa pitäisi keskittyä enemmän siihen onko idea kiva vai ei ja jättää kauneusvirheistä urputtaminen vähemmälle.

3. Harvinaisen korkeatasoiset ristikot. Näitä tekisivät parhaat laatijat erityisellä huolella rakkaudesta taiteeseen. Ristikko julkaistaan asiantuntevalle ja laatua ymmärtävälle yleisölle eikä raa'an rahvaan käsiin, kun satunnaiset ratkojat eivät kuitenkaan ymmärtäisi saavansa extrahienoa. Ratkojat nauttivat ja alemman palkkaluokan laatijat näkevät mallin tasosta mitä kohti voi pyrkiä. Kommenteissa voi pilkkua viilata niin paljon kuin sielu sietää, mutta kohtuuden nimessä kannattaa myöntää että näin korkeatasoisia harvoin näkee.

Korostin tarkoituksella myönteisyyden merkitystä (Skytältä opittua). Laatijatkin ovat ihmisiä ja pelkkä kepillä päähän lyöminen on masentava kokemus.

Tuosta luokittelusta erillään kulkee ristikoiden vaikeusaste, missä on ja pitää olla vaihtelua, koska Sanasepoissakin on erilaisia. Joillekin taivas on rajana ja joillekin se visaisten ystävien taivas on helvetti.

Kommentoin samalla ilen ristikkoa syksyn lehdessä. Hänellä on omaleimainen tyyli, minkä tuntomerkkeinä ovat epätavallisen korkea sanojen keskipituus ja sen myötä omaperäiset yhdyssanat, joita ei varmasti löydä sanakirjoista. Tässä ristikossa eksoottisuudet eivät nousseet häiritsemään. Pieni tyylirikko, ehkä tahallinen keljuilu, oli pääkuvasta lähtevän sanan alkupiilo. Sivistymättömänä ihmisenä horjuin siinä kahden vaihtoehdon välillä ja piti tarkistaa oikea muoto hakuteoksesta.
24. B28.10.2005 klo 13:33
Miten olisi lukihäriöisten ristikko, jossa kaikki vihjeet ja vastaussanat olisivat väärin kirjoitettuja? ;0)
25. marjaana28.10.2005 klo 13:36
Oekin kiva itea.
26. marjaana28.10.2005 klo 13:38
tai kieltenopiskelijoille:
Vihje ja sana eri kielillä.
27. iso S28.10.2005 klo 13:38
Tai sadistin masokisteille laatima ristikko, missä kaikki vihjeet olisivat harhautteita joilla ei ole mitään yhteyttä ratkaisusanoihin, paitsi ehkä jollakin ihan harhautuksen vuoksi?
28. Tuomas L.28.10.2005 klo 14:00
Noista alkupuolen jutuista tuli vielä mieleen, että joskus 90-luvulla Sanasepossa oli Juha Hyvösen ristikko nimeltä Perifraasi, suomeksi "kiertoilmaus". Ristikon pääkuva oli keskellä ja siitä lähtevä lause kulki "spiraalimaisesti" pitkin ristikkoa - siis myös vasemmalta oikealle ja alhaalta ylös.
29. Pösilö28.10.2005 klo 18:36
iso S:n idea on loistava - ristikko joka on suunnattu yksinomaan masokisteille-ja ristikoiden laatijoille.Siihen voisi
kerätä vuosien varrella esiintyneitä virheitä , epäjohdon-
mukaisuuksia ym kupruja sekä yhdyssanankuvatuksia , suttuisia vihjekuvia ja muita herkkuja !
Kannatettava ajatus
30. Juha-Pekka Kuusela28.10.2005 klo 19:40
Pösilö: Ainakin vielä se että kuva jonka on tärkeä olla väreissä olisi
mustavalkoinen. Tuota en ole ristikossa nähnyt muuten kait kyllä.
31. Kravattimies29.10.2005 klo 06:01
iso S:n kohdasta 1. "Virheistä ja puutteista voi huomauttaa, mutta pitäisi myös muistaa mainita missä laatijanplanttu on oikeilla jäljillä."

Miksi uhrata puita ja painaa lehteen, kun täällä netissäkään moinen ei näytä toimivan?
32. ile29.10.2005 klo 10:58
Kerran nuorna miehenä päätin laatia kuution muotoisen ristikon.

Siinä sanat kiersivät ylhäältä alas ja vasemmalta oikealle silloin, kun kirjaimet olivat niitä lukevaan ihmiseen nähden hollillaan.

Sanojen asettelu tasolle leikattulle auniolle oli uskomattoman hankalaa. Millään en meinannut hahmottaa sitä kohtaa, josta keskeneräistä sanaa tuli jatkaa. Ja mihin suuntaan. Vähän väliä oli taiteltava tekele kuutioksi.

Lopputulos oli täysin hämärä mutta kuitenkin hieno.

Sitten kustantaja sanoi, että ristikkoon on lisättävä nuolet opastamaan ratkojia.

Nuolisuman myötä koko ristikosta katosi hohto. Ulkonäkö kärsi, eivätkä ratkojan aivot menneet kiemuralle kuten laatijan aivot olivat menneet.

Mutta tulipahan laadittua kuutioristikko.
33. marjaana29.10.2005 klo 11:19
Kirjastosta lainasin jonkun (olikohan se Veikko jotain) ristikko-oppaan (kannessa kiva kuva maapalloristikosta) ja siinäkin opuksessa taisi olla kuutioristikko. No oli tai ei niin joka tapauksessa kirjassa on hauskoja ristikkoideoita ja mielenkiintoista turinaa ristikoista.

Miten en nyt muista sen kirjan nimeäkään... Vähän dementiaa ilmassa täällä.
34. Matti29.10.2005 klo 11:24
Muistan joskus ratkoneeni puolikuutioristikon, siis kolmetahkoisen, ja oli kiva. Olisi mahtavaa saada eteensä täyskuutioristikko.
35. Eki29.10.2005 klo 11:53
Kolmetahkoinen julkaistiin ainakin Veikko Nurmen kirjassa Sanaristikoiden maailma (Otava 198x).
36. marjaana29.10.2005 klo 12:09
No sepä se Kirja oli. Kukas tämä kyseinen Veikko Nurmi on?
37. marjaana29.10.2005 klo 12:09
ja ihan Vahingossa tuli tuo kirjan K isolla.
38. Eki29.10.2005 klo 12:16
Veikko on/oli Sanaseppojen puheenjohtaja 1981-1990. Kirjassa esiteltiin 65 erilaista ristikkotyyppiä. Laadin niistä 60, Veikko laati 5 sekä kirjoitti ja taittoi kirjan.
39. marjaana29.10.2005 klo 12:24
Katohan. Miten en huomannutkaan nimeäsi kirjassa?
Mukava kirja, ajattelin hankkia sen itselle jos jostain löydän.
40. Matti29.10.2005 klo 14:50
No siellähän se puolikuutioristikko oli. Löytyi hyllystä. Otava 1987. Kopiraitti on sekä Veikko Nurmella että Sanaris Oy/Erkki Vuokilalla. ekin ansiot kirjan ristikoiden laatijana tuodaa selvästi esille kirjan esipuheessa. Lähes täytetty on oma kappaleeni.
41. marjaana29.10.2005 klo 14:55
Ai no okei... En tainnut lukea esipuhetta sitten.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *