KESKUSTELUT > RISTIKOT > UUSI SANA

2017. Uusi sana

ö6.10.2005 klo 09:22
Kerättäisiinkö tähän säikeeseen sellaisia sanoja, jotka olemme oppineet ristikoista. Mukaan voisi ottaa sekä ne sanat, joiden oppimisesta olemme iloinneet, että sellaiset, joita emme olisi halunneet ottaa sanavarastomme hyllylle pölyttymään.

Itse olen oppinut ristikoista ainakin sanat BAOBAB, NASKI ja UTAMI, jota mielelläni käytän myös arkipuheessa.
2. JTak6.10.2005 klo 09:23
Saako udella minkälaisessa asiayhteydessä käytä sanaa baobab? :)
3. ö6.10.2005 klo 09:35
Baobabia en ole vielä päässyt käyttämään, mutta se tuli juuri vastaan Henning Mankellin dekkarissa "Valkoinen naarasleijona".

UTAMI sensijaan tekee aika säväyksen kaupunkimme tarkastuslautakunnan kokouksissa.
4. iso S6.10.2005 klo 10:29
Luullakseni ainakin nämä olen oppinut ristikoista:

AAMI, ANAS, ARAI, ATAIR, ATAKSIA, ATALA, ATNA, ATTA, ELAM, HAPI, HEET, ILEK, ITIL, ITON, LOTA, NIAS, OISE, PRIAAMELI, SKAT, TAAL, TAAV, UTALA, UTRA
5. Jussi6.10.2005 klo 11:03
Pakko mainita tässä kohti ATARAKSIA vaikka en koskaan muista tarkkaan miten se kirjoitetaan, nytkin piti kuukkelilla tarkistaa.
6. Pena6.10.2005 klo 12:10
Muistavatko Sanaseppoa ratkoneet sanan STRAPATSI? Mulle se jäi erityisesti mieleen, koska kyseisen ristikon nurkkaa piti vääntää viikkotolkulla.

"Strapatsi (it.), väsyttävä ponnistus, vaivannäkö."

Sitä se olikin!

d=)
7. Pekka Pietari6.10.2005 klo 12:37
Joskus 1960-luvulla (!) jäi mieleeni muistaakseni Osmo Kailan ristikon vihjeestä kangastuksen fiinimpi nimi FATA MORGANA. Sen koommin en ole tainnut termiin törmätä.
8. matts6.10.2005 klo 16:14
Minä olen. Lauluyhtye Fata Morganaan, oliko siinä susanna haavisto ja eija ahvo? Ehkä 80-luvun alussa?
9. tonimikael6.10.2005 klo 17:50
Kolme UT-alkuista: UTRA, UTAMI ja UTALA. Pidän kaikista oikein paljon ja omasta puolestani pyrin pitämään niitä hengissä. Kauniita sanoja ovat! :)

Ja tietysti paljon vähemmänkauniita ei-suomalaisia, joita on jo täällä lueteltukin useita. Eikä ne tähän lopu, usko vaan! ;)
10. mor6.10.2005 klo 19:11
Ellen ratkoisi ristikoita, en olisi varmaan koskaan, milloinkaan ja ikuna törmännyt sanaan kaar tai onsilo tai sirkuslaakso. Itse asiassa en vieläkään oikein tarkkaan tunne tuon kovertuman tarkkaa olemusta, mutta onneksi sitä ei ristikoissa kysytä!
11. Libero7.10.2005 klo 19:30
Olen oppinut ristikoista muun muassa, että valuvi on makiapina ja maki puoliapina, että upas on nuolimyrkky ja nili patsasaitta. Kun ratkaisusanaksi tulee latta, tiedän kirjoittaa oikean vastauksen nähdessäni siitä kuvan. Ristikkoperäisiä sivistyssanoja ovat ekipaasi ja maksiimi.

Hiljattain jäi mieleen, että Kimin tallikaveri on Montoya.
12. Matti7.10.2005 klo 20:09
Unau, anoa, wapiti, uakara ovat ristikoiden antia minulle.

Hiljan oli vihjeenä "lainaeläin", ja laitoin rinta rottingilla anoan. Pöh, se olikin kani.
13. Eki7.10.2005 klo 20:33
Matti, onko krypta hyvä tehtävätyyppi? ;)
14. Aulikki Nenonen7.10.2005 klo 22:18
Antoine de Saint-Exuperyn kirjassa "Pikku Prinssi" yhdellä tähdellä kasvoi baobabeja. (Exuperyn jälkimmäisen e:n päällä pitäisi olla ylämerkki, mutten saa sitä näkyviin.)
Kirjan erästä toista kohtaa siteerataan useasti. Kauppias oli keksinyt pillerin, joka vei janon. Siten säästyi aikaa viikossa 53 minuuttia. Pikku prinssi ajatteli, että, jos hänellä olisi 53 minuuttia, hän kävelisi hiljaa lähteelle.
Jos on lukenut koko kirjan, on törmännyt melko alussa baobabpuihin ja sana on jäänyt luultavasti mieleen.
15. iso S7.10.2005 klo 22:40
Ristikkoeläimistä jotka eivät tulleet biologian tunnilla vastaan (tai ainakaan jääneet mieleen) pitää muistaa tari. Taana on päinvastainen tapaus, sen satun tietämään muuten ja kohtalaisesta otollisuudestaan huolimatta se ei ole ristikoissa runsastunut. Kerran on kai tavattu.
16. Kravattimies8.10.2005 klo 04:33
Alku aina hankala. Jo aivan alussa piti opetella paljon sanoja.

Paksussa Pelikaanissa 6/2000 silloin itselleni outoja sanoja oli noin sata. Niistä vähitellen tutuiksi ovat tulleet ne, jotka toistuvat usein. En mene takuuseen, että olen ratkaissut kaikki sanat oikein, mutta näitä ne ovat.

AIAS
AKAKI
AKIRA
AKSEL
ALIO
ARIMO
ARSINA
ASASEL
ASLA
ATIK
ATON
ATUM
BETONIPOILU
BROR
EUSEBIOS
HAAM
HAAPIO
HAKAUS
HALLAVA
HATTIVATTI
HUJOPIT
IATA
IKURI
IMISÄT
IMPATA
INVAR
ISAT
ISIS
ITOISA
KAMU
KASKO
KATI
KAVA
KILU
KIRKE
KOUSA
KREOSOOTIT
KUHILAAT
KUMO
KUTTUA
KUTUPIIRI
LABAN
LAIN
LANE
LARA
LATTOSUUT
LIISTIÄ
LULU
MALI
MIITTA
MUSIKAT
NAOS
NATTA
NILA
NONO
NUMA
NYYSIÄ
ONEA
OPSI
OSMA
OTIS
OUTA
PERUNALETTUSET
PETSI
PIER
PORUTTU
PUSA
PUSAT
RANGELL
RASPI
RIKI
ROSA
RUOKOVEDETAR
SALUKI
SASI
SELSU
SETI
SIISELI
SILA
SKOP
SOLE
SUIVAHDUS
SUNE
TAINA UPPA
TAMA
TANAKA KAKUEI
TANU
TENOS
TINO
TITI
TOTT
TUTAT
UMEA
UOTI
UTALA
UUTOT
VAAMI
VARAANI
VILPAS
VITA
17. marjaana8.10.2005 klo 13:32
Jos olet jo pitkään asustellut ulkomailla, ei ihmekään, jos esim. sanat VILPAS, UOTI, ROSA, TINO, MIITTA, MALI, TAINA UPPA, RIKI, PUSA eivät kuulosta tutuilta. Nämä kaikki ovat tunnettuja henkilöitä Suomesta.

Mutta enpä minäkään ole kuullut esim TANAKA KAUEISta tai LATTOSUUsta... hmm.
18. Matti8.10.2005 klo 14:06
Eki, krypta??? Ei aukea. Kirkon ovi.
19. Eki8.10.2005 klo 14:08
wapiti > vapiti, uakara > uakari, krypta > krypto???
20. Matti8.10.2005 klo 14:20
No peijakas! Menipa totaaliseste pieleem.
21. Matti8.10.2005 klo 15:30
Mitä syntyy, kun tuatara ja uakari risteytyvät?
22. Eki8.10.2005 klo 15:34
Porilainen kivi meressä...

Tua... kari...

Ihan hyvä paikkaus, Matti.
23. iso S8.10.2005 klo 19:12
Krakan listassa oli muutamia ilmeisiä virheitä ja joitakin minulle tuntemattomia. Tässä käsitykseni niistä pikaisen tutkailun jälkeen:

BETONIPOILU: virhe, betonipoiju?
EUSEBIOS: pyhimys, marttyyripiispa
KUTTUA: virhe tai murteellinen kutsua?
LATTOSUUT: virhe tai murretta?
LIISTIÄ: sama kuin listiä
OPSI: virhe? Ohio Patient Safety Institute?
RUOKOVEDETAR: pitänee olla ruokovedetär
SELSU: virhe? Ulkomainen nimi kylläkin.
TENOS: Kreikan saari
VAAMI: naarasporo, vaadin

Marjaanalle: japanilaiset kyllästyivät aikoinaan pääministerien laihuuteen ja valitsivat virkaan Kakuei Tanakan :)
24. Hui_hai8.10.2005 klo 19:16
Mitä alamaisistaan piittaamaton Japanin keisari sanoi hänen puheilleen tulleille kansalaisaddressin esittäjille?

Minä hirohitot välitän!
25. Matti8.10.2005 klo 19:17
Oikaiskaa jos olen väärässä, mutta muistini mukaan Muumipeikoissa seikkaili HATTIWATTI (Krakan listassa HATTIVATTI). (Voi tietysti olla, että myöhempi Watti-sanan ahkera käyttö sotkee muistin.)
26. Tsööts8.10.2005 klo 19:48
Hui-hai: Tuohan toimii myös nykyisen keisarin kohdalla; minä akihitot välitän!
27. Juha-Pekka Kuusela8.10.2005 klo 22:34
Ikäys on tälläinen sana ja tarkoitti kait iän määritystä vai muistanko
väärin. Mutta en halua ottaa käyttöön.
28. marjaana8.10.2005 klo 22:39
Keksin just sammakolle uuden sanan... Haluatteko kuull.. nähdä sen?
Ei se mitään, kerron sen silti:
KURNUTIN
Nyt kelpaa mennä nukkumaan, kun on hyvä mieli.
29. Kravattimies9.10.2005 klo 07:10
Tulee mieleen
http://www.2momluvme.com/muppet/kermitnotebook.jpg

Paljon olen siis oppinut ristikoista! Lista oli ensimmäisestä numerosta, johon olin merkinnyt vaikeuksia tuottaneet sanat. Vuosien varrella niitä olen selvitellyt. Lehden kaksi viimeistä ristikkoa ovat edelleen lähes paljaat. Periksi ei anneta!

Tässä vastauksia kommentteihin.

> BETONIPOILU: virhe, betonipoiju?
Itsellänikin oli ensin -JU, mutta ei käynyt. Tavuristikon vihje: RAKENTAMISTA. Viimeinen tavu LU, kuten risteävässä sanassa ta-voit-te-LU.

> EUSEBIOS: pyhimys, marttyyripiispa
Juuri niin. Vihje: kirkkohistorian isä

> KUTTUA: virhe tai murteellinen kutsua?
Tavuristikon vihje: KOHUTTU KASVATUSPAIKKA. Risteävät (MUILTA) vai-KUT-teet, (NS.) sa-not-TU, (TI-) A-vii-si. Hiukan arveluttaa tuo viimeinen! Mikä voi olla TI-, kolme tavua, loppuu -vii-si?

> LATTOSUUT: virhe tai murretta?
Vihje: MÄRKIÄ

> LIISTIÄ: sama kuin listiä
Vihje: OTTAA NAATIT

> OPSI: virhe? Ohio Patient Safety Institute?
Vihje: PÄÄHÄN

> RUOKOVEDETAR: pitänee olla ruokovedetär
Samaa mieltä, mutta TAR on risteävässä sanassa ka-ni-TAR-ha. Tavuristikon vihje: 'leijonakunnan tyttö'.

> SELSU: virhe? Ulkomainen nimi kylläkin.
Tavuristikon vihje: TV-kakkosen koira.

> TENOS: Kreikan saari
Juuri niin. Vihje: EGEANMERESSÄ

> VAAMI: naarasporo, vaadin
Juuri niin kuvan mukaan.

> Muumipeikoissa seikkaili HATTIWATTI (Krakalla HATTIVATTI)
Ei ole W, siitä kohdasta alaspäin on Viistous. Vihjeenä kuva aaveesta.
30. ö9.10.2005 klo 09:01
TV-kakkosen koira oli Ransu. Koitapa sitä.
31. ?9.10.2005 klo 09:07
kohuttu kasvatuspaikka on KUTTULA
voisiko TI- olla la-vii-ni?

http://www.alli.fi/tieto/nupo-tiedote/kuttula.html
32. jupejus9.10.2005 klo 09:12
Kuttula taisi olla se kohuttu lastenkasvatuspaikka, josta oli takavuosina telkkarissa.
33. jupejus9.10.2005 klo 09:13
Jaa, ? ehtikin ensin ;)
34. EJlo9.10.2005 klo 09:28
Säie alkaa erikoisella BAOBAB- sanalla, joka jäi mieleen (tuli opittua) muistaakseni 4 vuotta sitten SM-ristikon kolmannessa vaiheessa. Silloista 3. , joka oikeutti varsinaiseen loppukilpailuun, pidettiin kyllä syystäkin tosi vaikeana. Jäiköhän kellekään muulle mieleen kyseinen erikoisuus ?
35. mor9.10.2005 klo 11:18
Voisiko LATTOSUUT olla LETTOSUOT?
36. ile9.10.2005 klo 11:58
Kehittelin juuri vihjeitä valmiiseen laadintaan.

Yllättävä ongelma syntyi, kun mietin vihjettä ratkaisusanalle MERIRAPU.

Näet sanakirjojen mukaan rapu on makeanveden äyriäinen.

Olin jo heittää pyyhkeen kehään, kunnes apu löytyi sieltä, mistä se on löytynyt monesti aiemminkin, eli Nykäsestä.

Säästinpähän taas kumia.
37. RA9.10.2005 klo 12:19
> BETONIPOILU: virhe, betonipoiju?
Itsellänikin oli ensin -JU, mutta ei käynyt. Tavuristikon vihje: RAKENTAMISTA. Viimeinen tavu LU, kuten risteävässä sanassa ta-voit-te-LU.

Olisiko BETONI-VA-LU?
38. Juhani Heino9.10.2005 klo 13:45
Rapuasiassa kieli on näköjään taas harhaanjohtava: ravut ovat biologian määritelmän mukaan juuri niitä makeanveden äyriäisiä. Muut kymmenjalkaiset (Decapoda) eivät siis olekaan rapuja: erakkoravut (Anomura), katkaravut (Caridea), langustit (Achelata),taskuravut (Brachyura)... eivätkä hummerit joita näköjään on useampaakin sukua.
Biologian tuntemukseni on heikko, mutta mielestäni nämä kaikki ovat MERIRAPUja.
39. T.Avis9.10.2005 klo 19:53
"leijonakunnan tyttö" viitannee kohuttuun Ruokolahden
leijonaan - ruo-ko-lah-de-tar
40. Kravattimies10.10.2005 klo 04:49
Onpa mukavia auttajia täällä! (Ratkaisuaika on ummessa!!)

> Voisiko LATTOSUUT olla LETTOSUOT?
Sehän se on! Kiitos! Samalla vihje PÄÄHÄN on tietysti OPPI.
Lauseessa ei ollutkaan SUOSI vaan POTKI: ONNETAR POTKI PELURIA. Alareunassa on vihje PISTEITÄ. Onko INNOT oikein?
http://au.pg.photos.yahoo.com/ph/kravattimies/deta il?.dir=ea71&.dnm=3d30.jpg&.src=ph

> TV-kakkosen koira oli Ransu. Koitapa sitä.
Kiitos, mutta jos olisi, niin en keksi RAN-tavusta toisinpäin (keskellä kuvaa pystysuoraan)
http://au.pg.photos.yahoo.com/ph/kravattimies/deta il?.dir=ea71&.dnm=b365.jpg&.src=ph

Samassa kuvassa on korjattuna:
> "leijonakunnan tyttö" viitannee kohuttuun Ruokolahden leijonaan - ruo-ko-lah-de-tar
Kiitokset tästä!

> Olisiko BETONI-VA-LU?
Kiitos! Se se on!
http://au.pg.photos.yahoo.com/ph/kravattimies/deta il?.dir=ea71&.dnm=cd07.jpg&.src=ph

> kohuttu kasvatuspaikka on KUTTULA
> voisiko TI- olla la-vii-ni?
Kiitokset näistä! Mutta mitä tulee yliviivattuun ruutuun KUU?
http://au.pg.photos.yahoo.com/ph/kravattimies/deta il?.dir=ea71&.dnm=86c0.jpg&.src=ph
41. mor10.10.2005 klo 07:17
Kraka, laittaisin tuolle "pisteitä"-vihjeelle "innot"-sanan tilalle infot.
42. mor10.10.2005 klo 07:21
Ransu on oikein. Anttala & Helasvuo = esat, puhelimen kuva = esine ja tämän jälkeen ratkaisulauseen viimeiseksi sanaksi tulee rannekorut.
43. iso S10.10.2005 klo 08:17
Veikkaan että koristepuu on heisi (esim. koiranheisipuu), jolloin ahoilla on heinikot.
44. Kravattimies11.10.2005 klo 07:03
Kiitoksia, palaan paremmalla ajalla sen jälkeen, kun olen soveltanut - ja jos jää kysymistä. Mukavia ootte:)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *