2010. joo-o

Eki4.10.2005 klo 15:14
Hyvät ratkojat! Kertokaa, mitkä asiat kohdallanne saavat sanomaan jossakin kohdassa ristikkoa "joo-o"! Mitä tarkemmin kerrotte tympääntymisen kohteet, sen parempi. Onko tuoreita esimerkkejä?

Ja mitkä asiat saavat sanomaan enemmän kuin "joo-o", ehkä jopa latelemaan painokelvotonta tekstiä?
2. iso S4.10.2005 klo 15:20
On tuore esimerkki, ratkaisusana PRIAAMELIT. Sen lisäksi että edes kaikki sivistyssanakirjat eivät tunne sitä, sanassa oli ainakin yksi piilokirjain, poikittaisessa sanassa on ilmeisesti virhe ja toinen poikittainen sana on kaksine piilokirjaimineen ja hämäräperäisine vihjekuvineen sellainen että siitä ei saa apua.
3. Jukkis4.10.2005 klo 15:37
Hesarin ristikoiden ratkominen on lähes tauotonta joo-o:ta.
4. Matti4.10.2005 klo 16:35
Niin oli, kunnes lopetin.

Ratkonnan jälkeen tulee aina kysyä itseltään: Oliko kivaa?
(Monesti on ollut kivaa vaikka on jäänyt keskenkin.)
5. Loppu tuli4.10.2005 klo 17:06
Kolmen viikon takaiset Hesarin ristikot roikkuvat tuolin karmil-la edes yrittämistä ratkonnasta. Perusteellinen kyllästyminen
lähes aina samaan kaavaan. Edellisillä kolmen viikon sivuilla
sytytin puuhellan.
Sääli sinänsä, onhan laatija maamme kuulu ja yleensä kehut-
tu. Rohkenisiko Hesari palkata uuden latijan ?
6. T.Avis4.10.2005 klo 17:22
PRIAAMELI tuotti minulle monta antoisaa hetkeä runouden parissa
7. Pena4.10.2005 klo 17:32
Yritinpä tuota Tonin Kovista ratkoa sunnuntaina. Oli (vieläkin) niin vaikea, vaikkakin kuulemma helpompi kuin viimeksi.

Muutaman kirjaimen sain paikoilleen, todennäköisesti nekin väärin. Toista tuntia yritin väkisin vääntää. Sitten kyllästyin, ei ollut kivaa. "Joo-o", sanoin ja heitin lehden pois.

Helpommat Tonin ristikot esim. IS:ssa ja Mustassa Pelikaanissa ovat tosi mukaveja!

Kaikella kunnioituksella, Toni, ynnä muut asianosaiset.

d=)
8. tonimikael4.10.2005 klo 17:40
Pena, kiitos kannustuksesta!
Juu, odota vaan kun mulla tämä harhauttamisen pahin alkuinnostus laantuu, niin etköhän sinäkin saa nuo kovikset ratkottua. :)
9. Pena4.10.2005 klo 18:02
Ai se on alkuinnostusta "vain"? No mutta päivän Keskis oli "kohillaan", niinkuin toisessa säikeessä sanoinkin!

d=)
10. mor4.10.2005 klo 18:25
Minua joo'ottaa ristikko,, joka on tehty tyyliin AL (olkoon kuinka arvostettu laatija tahansa!)

Kun yhteen ja samaan ristikkoon tungetaan useampia mitättömiä paikkakuntia, useampia onomatopoeettisia sanoja ja useampia täysin tuntemattomia henkilöitä niin ainakin minulta menee maku.

Tällaisia ristikoita näkee ainakin ko. laatijan Iisakin tuotannossa. Hesarin ristikkoa en ole ikinä ratkonut, joten en tiedä olisiko tyyli siellä erilainen.

Ratkaisulauseet ovat kyllä yleensä hyviä, mutta sekään ei mielestäni riitä selitykseksi muun sanaston heikkoudelle.

Olen pahoillani jos joku katsoo minun loukanneen jotain "pyhää", mutta näin minä asian näen.
11. Satunnainen Ratkoja4.10.2005 klo 21:53
Sokkeloristikot, laatikosta laatikkoon, varsinkin jos ne on 4*4ia joo-oottavat (tietenkin siirto laatikkoiden valitta tapahtuu vain yhden piilokirjaimen avulla)

hohhoijaa sanon mina ja takan sytykkeeksi ristikon kelpuutan... (yleensa varsin hyvaa materiaalia)
12. RO4.10.2005 klo 22:32
Aina silloin, kun vihjeen ja ratkaisun väliltä puuttuuu loogisuus. Aikoinaan oli SK:n ristikossa piirros, jossa ikkunan eteen vedettiin verhoa. Ulkona oli pimeä ja sisällä valoisaa. Vastaus oli pimentää.
Mitä ihmettä siinä oikein pimennettiin, vai onko kyse laatijan mukaan naisen logiikasta?
13. Seija4.10.2005 klo 22:36
Eikö sota-aikana käytetty pimennysverhoja, joilla pimennettiin niin ettei sisältä näkynyt valoa ulospäin. Tosin muistan aika huonosti sota-ajan tapahtumat. ;)
14. Libero5.10.2005 klo 07:13
Kritiikin kärki on tylstynyt sitä mukaa, kun olen lukenut näitä säikeitä. Hyvät, tarkat ja vastuuntuntoiset laatijat toivovat kritiikkiä, siis samat, jotka jo muutenkin harjoittavat tiukkaa itsekritiikkiä.Tästä syystä oman kritiikkini kärki on muotoutunut pyöreäksi ja pehmeäksi, mutten ehkä ihan hampaaton vielä ole.

Painokelvotonta tekstiä en tuota, vaikka ristikossa harmittaisi mikä tahansa. Kun jokin sana on oikeinkirjoitukseltaan virheellinen, saatan lainata kapteeni Haddockilta sellaisia voimasanoja kuin "turkasen turkanen ja "(voi) juutas (sentään)".

"Jopjoo"-kommentti kuuluu, kun vihje ja ratkaisusana eivät tunnu kohtaavan. Tavallisesti vihje on epämääräinen tai sitten olen ymmärtänyt sen väärin. Iltiksen tiistaikeskiksessä 2.8. oli HIKOILUTTAVIAKIN -> UHAT ja tiistaikeskiksessä 20.9. ALOJA -> UHAT. Kumpaakaan vihjettä en saa edelleenkään osumaan ratkaisusanaan. Tiistaipehmiksessä 13.9. ratkaisusanaksi tuli SIELU, mutta vihje oli erikoinen: IHMISELLÄ SISÄINEN. Siitä ajatuskulku jatkuu, että eläimilläkin on sielu, mutta ulkoinen.

Joskus minua ottavat päähän runsaat auto-, ase- ja armeijasanat, kun niitä on melkein joka ristikossa, joissakin kerralla useita. Keräsin ajatuksissani ristikoista melkoisen arsenaalin, josta enää puuttuu KOROHORO. Kun vihjeeseen ARMEIJASSA tulee ratkaisusanaksi JAOS, se on vähällä keittää yli. En odota kyseisten sanojen tilalle naisellista hymistelyä pitsinnypläämisestä tai vastaavasta, mutta ehdotan demilitarisoimaan ristikot vaikka puolen vuoden koeajaksi.

Tyylirikkoon reagoin aika voimakkaasti. Silloin harmittaa lähinnä se, että muutoin hyvästä ristikosta jää ikävä jälkimaku. Plussa-lehden pehmiksessä 17.9. oli nuoren hyväntuulisen perheen kuva, josta ratkaisulauseeksi tuli LAPSI VANHEMPIEN VÄLISSÄ. Saman pehmiksen alareunassa oli vihje MANALAN SARVIPÄÄ -> SAATANA, joka ei sopinut tämän ristikon "henkeen". AMIA ja AKAASIA menivät siinä saatanan siivellä niin, että niitä tuskin erikseen noteerasin.

Epäselvät vihjekuvat ovat oma "jopjoo"-lukunsa. Niitä tosin on tätä nykyä harvoin. Punaisen Pelikaanin numerossa 4/2005 oli sivun 6 ristikossa ihmisen kuva ja puhekupla: "Keksin!" Piirroskuvasta tuli muiden sanojen avuin ratkaisusanaksi TÄTI ja kuplasta ÄLYKÄS. Täti ei vain näyttänyt yhtään tädiltä, vaan pidin henkilöä muskettisoturina. Kun kirjaimia oli vain neljä, en saanut siihen yhtäkään musketööriä.

Saman lehden sivulla 10 ratkaisusanaksi tuli ABASSI, mutta piirroskuva oli niin tuhruinen, ettei siitä ollut hyötyä - eikä lopulta haittaakaan.

Iltiksen tiistaikeskiksessä 20.9. oli kaksi samanlaista piirroskuvaa lähes vierekkäin, toinen tiukemmin rajauksin kuin toinen. Yllätyin, että kulkuväline oli KUMIVENE, kun näin kuvissa melojan ja kanootin! Näihin kuvajuttuihin suhtaudun melko armeliaasti, koska alkuperäiset todennäköisesti ovat ihan briljantteja. Meloin kanoottini kanssa kuitenkin tovin aikaa ristikon oikeassa alareunassa.

Kahdessa Punaisessa Pelikaanissa olen melkein polttanut päreeni, kun vihjeet ovat tavalla tai toisella liittyneet itäkarjalaiseen kylään, jonka nimi on UHTUA. Suostun tietämään monta muuta paikannimeä, mutten kyseistä. Toki kirjoitin sen kumpaankin ristikkoon, mutta irvistellen.

Koviksiin ja visaisiin olen vihdoin löytänyt sovinnollisen ja tyynen asenteen. Kun lemmessä lähden siitä, etten vaadi itseltäni mahdottomia, yllätykset ovat suloisia.

P.S. Luulen, ettei tielleni ole aikoihin sattunut oikein kelvotonta ristikkoa, joten tämänhetkinen illuusioni maltillisesta ja siivosta kielenkäytöstä saattaa jonakin päivänä osoittautua kuplaksi.
15. Hui_hai5.10.2005 klo 07:16
Jos ristikko on täynnänsä fakkisanaa ja fakkifihjeytystä. Ei se muutama huono sana laatimusta kaada, eikä aina jaksa keksiä helpoille sanoille vihjeitä, mutta jos jos joka ruudun vihjeytys on tasoa jossa lehteä kantavasta muurahaisesta tulee ATTA ja Almilasta ATSO niin joo-oo-oo.
16. JR5.10.2005 klo 07:41
Libero: ALOJA => UHAT, lisääpä yksi kirjain molempien sanojen alkuun.
17. iso S5.10.2005 klo 08:36
Kohtuullisen kokoisessa kylässä (t)aloja => (t)uhat?
No ei tee maistu oikealta lisättävältä :)

Laatijakunta on melko miesvoittoista joten sanasto tuppaa helposti olemaan sen mukaista. Itse olen saanut korohorokoulutuksen ja ilman muuta vältän sanaa koska en nauttinut siitä hommasta.

Uhtua on tuttu juttu jo kouluajalta. Vanhojen päivänä oli tapana kirjoitella kaikenlaista "viisasta" liitutauluille. Historianluokan taululle syntyi opettajan puhetapaa liioitellen jäljittelevästi "puolustaessansa Uhtuata Suomen miehet viettivät jännittävätä elämätä konekiväärien laulaessa rätätätä." Pilkka ei silloin aikanaankaan kohdistunut Suomen miehiin ja näin jälkikäteen kiitos siitä että tekivät enemmän kuin on ihmisjärjellä ymmärrettävissä. Ei siitä kyseisestä opettajastakaan mitään näppylöitä jäänyt, mainio persoonallisuus.

Asiaan: pahimmasta päästä eli liki maksimaalisesti jurpituttavaa on tarpeeton keinotekoinen vaikeutus piilokirjaimella, varsinkin alkukirjaimella. Esimerkkinä aikaisemminkin mainitsemani tapaus makuusija -> POLA. Ristikko ei muuten ollut mitenkään visainen ja sitten lätkäistään tällainen, kun olisi ollut mahdollista vihjata nykyihmisille tutummin tai valita monista vaihtoehdoista jonkin selkeämpään sanaan johtavan alkukirjaimen. Polalla on viimeksi nukkunut kai joku neandertalin kummipoika.
18. marjaana5.10.2005 klo 11:20
Minua jurppii ristikot, joissa on epäselvät kuvat. Vaikka kuinka tuijottaa, niin ei saa selvää onko kuvassa norsu vai joku kartta vai mikä lienee suttu.

Jostain syystä aloitan ratkomisen aina oikeasta alanurkasta. Jos siinä on näitä tyypillisiä sanonj: ATTA, ISTA, UTAH, niin saattaapi jäädä ratkomatta.
19. Aulikki Nenonen5.10.2005 klo 11:51
Olen varmasti joskus käyttänyt UHTUA-sanaa ristikossani. Selityksenä on todennäköisesti ollut SHEMEIKAN kotiseutu tai jotain vastaavaa. Onhan Juhani Ahon JUHA-romaani tuttu myös elokuvana ja oopperana. Uhtuan Shemeikkahan vei Juhalta Marjan Karjalaan. Kannattaisi lukea Juhani Ahoa vieläkin.

Myös KOROHORO on esiintynyt ristikossani Sotaveteraani-lehdessä. Muualle tuskin sitä laittaisin. Sanahan esiintyy laulussa Eldanka-järven jää, jota sota-aikana tai sen jälkeen paljonkin kuuli. Sisareni kanssa sitä laulua usein laulettiin, vaikka äiti kielsi ja poltti lopulta sen kirjan, jossa sanat olivat.
Pelkäsi, että meidät viedään Siperiaan. Nythän niitä sota-ajan lauluja saa taas esittää ja niitä kuulee, jos haluaa.

Pimennysverhot määrättiin sota-aikaan asentamaan ikkunoihin pommitusten välttämiseksi, vaikkeivät silloiset valot kovin näkyviä olleetkaan.
20. marjaana5.10.2005 klo 12:01
Muinoin asuenssani pienessä kylässä lähimetsään rakennettiin pururata valoineen. Kylä oli vieressä pimeänä; siellä kun ei ollut katuvaloja ja talojen pihalamput eivät hirveästi valaisseet. Tuntui jotenkin hölmöltä, mutta jos olisi tullut sota, vihollinen olisi varmasti pommittanut sen pururadan ja kylä olisi säätynyt... ;o) jipii.
21. Libero5.10.2005 klo 12:29
JR 5.10.2005 klo 7.41: Noinhan se käy. Ajattelen yksinkertaisesti joskus liian monimutkaisesti. :)

Aulikki Nenonen 5.10.2005 klo 11.51:
Olen tainnut saada aikoinani rautaisannoksen Juhani Ahoa ja nähnyt elokuvankin, joten ei UHTUA siitä kiikasta, tai sitten juuri siitä kiikastaakin! Itäkarjalainen kylä on esimerkki siitä, miten jotkut sanat saavat ja ovat saaneet painolastia, jota ne eivät välttämättä ole ansainneet. Ahoa en enää lukisi: se vaihe tuli ja meni.
22. jupejus5.10.2005 klo 14:33
Onhann nuo Karjalan paikannimet melko tunnettuja, yksistään jo sotahistoriasta. Summa, Raate, Kiestinki, Uhtua, Tali, Ihantala, jne..
Kyllähän nuo sanat Pikku-Atollien saariryhmän pienimmät saaret voittaa sanoina tullen mennen.

Mikäs vika "korohorossa" on? Mukava, kansanomainen sana. Helpompi sanoa kuin pitkä kranaatinheitinkomppania. Hieno lyhennys sanasta. Pistää vähän lainausmerkkiä ympärille, jos ei muuten. ;)
23. y5.10.2005 klo 16:09
http://www.aamukampa.net/inttisanasto/
24. pösilö5.10.2005 klo 21:10
Silloin kyllä revin pelihousuni, kun ristikosta paljastuu jokin älytön sanantekele kuten SOTAVAUNUASE tai lause,joka ei merkitse mitään, esim. AVIOMIES OLLENKAAN HALUAMATON.
Olen kyllä viime aikoina vältellyt HS:n ristikoita,vaikka olihan
siellä taannoin ristikko,josta löytyi peräti toistakymmentä sanaa,joissa ei esiintynyt A-kirjainta...
25. ö6.10.2005 klo 09:04
Minua ärsyttää joskus visaisissa se, että vaikea vähäntunnettu sana on samaan syssyyn vihjeytetty erittäin vaikeasti, mikä tekee siitä käytännöllisesti katsoen mahdottoman keksiä.

Esimerkkiä en nyt tähän hätään muista, mutta kyllä niitä on.
26. Pekka Pietari6.10.2005 klo 10:58
Minua ärsytti viimeksi eilen Iltasanomien keskiviikon kuvaristikko, jonka pääkuvasta tuli ah niin kiinnostava ratkaisulause tyyppiä "koirat haukkuvat". Olin juuri ajatellut kehua Toni Pitkälää mukavan sanaleikillisistä ratkaisulauseista...
27. ttl6.10.2005 klo 16:37
Minua nyppii eniten itse keksityt sanat, joita esiintyy etenkin kryptoissa. Mikä ihme on ITULAVA??? Myös väkisin väännetyt yhdyssanat, kuten AATTOILMAT tai IGLUAINES kyrsivät. Silti, erään tietyn laatijan saman sanan toisto on ärsyttävintä; esim. sanat asiaton, aval ja siwa löytyvät samalta sivulta. Kun em. henkilön tekele tulee vastaan, ohitan sen äkkiä ja totean joo-o!
28. Matti6.10.2005 klo 17:10
Minne katosi SOLUSARJA = ITURATA? Ennen tätä näki usein. Mutta hyvä että katosi.
29. Hessu6.10.2005 klo 17:39
Kyllä ihmisiä voi näköjään harmittaa ihan mikä tahansa. Minusta IGLUAINES on kerrassaan riemastuttava sana. Vihjekin voisi olla vain kaksimielisen ytimekkäästi JÄÄ.

Vielä vähemmän ymmärrän, mitä vikaa on sanoissa ASIATON ja SIWA, vaikka olisivatkin samalla sivulla. :-O

Näitä sivuja lukiessa tulee välillä sellainen tunne, että kun melkein kaikessa on jonkun mielestä jotakin vikaa, niin laatijan on parempi olla ottamatta liikaa onkeensa. Parempi kai sen on, että ristikossa on kaikenlaisia juttuja, joista ihan kaikki eivät välttämättä pidä, kuin että ristikko on kaikkien mielestä yllätyksetön ja tylsä.
30. tonimikael6.10.2005 klo 17:52
Tonipoika allekirjoittaa Hessun jokaisen sanan. Ja työn yhden "suuaukionkin"! :)
31. tonimikael6.10.2005 klo 17:55
"työn"... ;) jännä ääntiöhäiriö tulj.
32. ttl6.10.2005 klo 18:43
Siis samalla sivulla kaksi kertaa nuo mainitsemani sanat, vaikkapa yläkulmassa ja sivun puolivälissä. Anteeksi moniselkoisuuteni...
33. Hessu6.10.2005 klo 19:22
No nyt mä vasta hokasin! Ei ole hyvä tapa tuo saman sanan toisto samassa ristikossa. Sen minäkin myönnän.

Tosin siinäkin asiassa mennään mielestäni usein liiallisuuksiin. En näe mitään järkevää syytä, miksei samassa ristikossa voisi olla vaikkapa sanat HIDAS ja HITAUS, tai TERÄ ja TERÄASE. Tai vaikkapa KORIPALLO, PALLOKALA ja KALAKORI.
34. Libero6.10.2005 klo 19:51
Hessu 6.10.2005 lo 17.39:
"Kyllä ihmisiä voi näköjään harmittaa ihan mikä tahansa."

Tässä "joo-o" -säikeessä sivuston isäntä itse kehotti HYVIÄ RATKOJIA kertomaan, mitkä asiat ristikoissa tympivät ja esimerkkejä niistä. Kyse ei kai ole siitä, ovatko toisten närkästykset oikeutetumpia kuin toisten tai oikeutettuja ylipäätään.

Toivon saavani vielä tänä iltana lukea, mitkä seikat ristikoissa saavat sinut, Hessu, "suistumaan raiteiltasi". Mikäli myös sinä, Toni, innostuisit ristikonratkojana purkamaan mieltäsi, niin iltalukemisto saattaisi nostattaa kylmät väreet selkäpiihin. Hrrr - -!
35. iso S6.10.2005 klo 20:20
Kyse on kai nimenomaan siitä että toisten närkästykset ovat parempia kuin kolmansien. Ei kai isäntä muuten olisi rajannut änioikeutta HYVIIN ratkojiin! Millähän sekin mitataan, ja estetään ettei joku keskinkertainen tai jopa huono ratkoja pääsisi sekaantumaan asiaan. Voi kauheeta, olen jo seonnut! Vedän heti takaisin mielipuolenpiteeni :)
36. Hessu6.10.2005 klo 20:43
Hessu 6.10.2005 lo 17.39:
"Kyllä ihmisiä voi näköjään harmittaa ihan mikä tahansa."

Muotoilen kommentin uudestaan varovaisemmin:
Ihmisiä näköjään harmittavat hyvin monet erilaiset asiat, jotka monia muita eivät välttämättä harmita juuri lainkaan.

Anteeksi, jos alkuperäinen kommentti kuulosti lukijan suussa ärhäkkäämältä kuin oli tarkoitus. Yritin vain kiinnittää huomiota siihen, että jos kaikkien inhokit poistettaisiin ristikoista, niihin ei jäisi juuri mitään.

Minua itseäni harmittaa ristikoissa ainakin se, kun huomaan laatijan käyttäneen ristisanakirjoja tukenaan aivan ihmeellisten sanojen käyttämiseen ja vihjeytykseen. Kun sana löytyy vain ristikkokirjoista ja vihjekin on suoraan sieltä, tunnen itseni jotenkin petetyksi.

Vaikeat sanat sinällään eivät minua harmita. Jos "oikeista" lähteistä löytyy apua ja vieläpä mielenkiintoista lisätietoa, olen vain tyytyväinen, että opin jotain uutta.

Lisäksi minuakin tietysti harmittavat selvät kirjoitusvirheet, asiavirheet, epäloogisuudet ja epätarkkuudet.

Omat hölmöilyt ärsyttävät vähemmän kuin toisten, joten mieluummin laadin kuin ratkon. ;-)
37. tonimikael6.10.2005 klo 22:47
Minua ei ärsyttänyt aikaisemmin varmaan mikään. Miksihän minua nykyään tympii jotkut asiat..? Ehkä nämä nettisivut ovat "saaneet aikaiseksi" pientä seulovaa mieltä. Täältä on saanut usein lukea asioista, "jotka pitäis ottaa päähän". Sellainen reppana minä olen. :) Mukaan vain arvostelemaan!

Ja nyt kun tämän sain sanotuksi, huomaankin sen mikä minua harmittaa ylivoimaisesti eniten. Eli juuri tällainen asenne, joka minullekin on päässyt kuin varkain iskostumaan, joka vie lapsenmielisen ilon ja syö elämänmakuista huumoria tästä hommasta.

Olisi kiva, kun osaisi enemmän vaan nauraa hyväntahtoisesti omille mokilleen ja ymmärtäväisesti suhtautua muiden. Eikä ne mokat oikeesti aina edes ole mokia, kun kauempaa katsoo.

Tietysti tälle aikuismaisuudellekin kannattaa vain hyväntahtoisesti hymähtää ja hyväksyä sen olemassaolo. Nimittäin tämä aikuismaisuus on sellainen jännä juttu, että se vihaa kaikenlaista avarakatseisuutta ja lapsenmielistä huumoria. Siitä se pikkuhiljaa saattaa rapistua pois ja taas on paljon hauskempaa! :)

Rentoa fiilistä meille kaikille!
Toivoopi toni
38. kp7.10.2005 klo 09:12
Toni puhuu asiaa...
Ristikko on kuin kuntopolku. Ja miksi kuntopolulla käydään.
- Saadakseen virkeän mielen ja auvoisen olotilan.
Ei sielläkään katsota kiviä tai kuoppia miten ne ovat ja minkälaisissa (väärissä) asennoissa ne ovat . Vaan kun on
suhteellisen tasainen alusta, niin on hyvä taapertaa/juosta...
- Jos ei polku miellytä, niin sen voi vapaasti vaihtaa toiseen...

Samoin on ristikko. Ristikon kanssa pakerretaan sen vuoksi,
että arkihuolet unohtuisi ja saisi leppoisan mielen. Tässä sivussa kohennetaan itseämme. Ilo kaikkoaa, jos katsomme
liikaa niitä kuoppia ja kumpuja, jotka mielestämme pistävät
silmäämme.
- Jos näin on, ei mikään kiellä vaihtamassa ristikko. Se edellinen kun ei ollut minun mieleeni. Ristikoissa kun on
valinnavaraa, miksi ärsyttää itseään yhden ristikon tähden?
39. tonimkael7.10.2005 klo 11:31
"Jos näin on, ei mikään kiellä vaihtamassa ristikko. Se edellinen kun ei ollut minun mieleeni. Ristikoissa kun on
valinnavaraa, miksi ärsyttää itseään yhden ristikon tähden?"

On se kiva, että koopeekin puhuu asiaa. :)
40. EJlo9.10.2005 klo 09:20
Tämä säie tuli kuin tilaiksesta, sillä olen ottanut kopiot erään harrastahapiirin lehlen ristikosta ja aikomus olisi lähettää ne E Vuokilalle. Ts ristikko ja sen ratkaisukopio ovat mielestäni sitä luokkaa, jota ei missään olosuhteissa saisi päästää julkisesti painettavaksi. Ajatus siitä että kopioin tämän "hirvityksen" tuli siitä kun olen lukenut eräitten nimimerkkien valittavan suttuisia ja epäselviä ristikoita, vaikka kyseessä olisi esim pieni ruudun ylitys tai tekstin erilaisuus. Siis Eki mikä olisi paras osoite laittaa kyseiset kopiot postiin? Sanaris jotain vai ?
41. EJlo9.10.2005 klo 09:33
Vilisee kirjoitusvirheitä tuo äskeinen tekstini: pitää olla luonnollisesti - tilauksesta ja harrastajapiirin lehden, -joka on muuten postimerkkeilyyn liittyvä.
42. iso S9.10.2005 klo 18:29
No eiköhän sellainen ristikko ole niihin piireihin omiaan. Eikös siellä arvosteta erityisesti kaikenlaisia virhepainantoja ja muita omituisuuksia? :)

Hesarin ristikko on taas kahtena perjantaina peräkkäin ollut suttuista jälkeä. Sellaista ei todellakaan ole kiva ratkoa kun ei saa vihjeistä selvää.

Esimerkiksi vasemman reunan kolmannen vaakasanan vihje on ihan kiva sitten kun sana on ratkennut ja ymmärtää että kyseinen tahra on vihje eikä sen ole tarkoitus kuvata tahraa.

Käsialaa jäljittelevä fontti nimivihjeissä ei toimi jos ei painojälki parane. Vai onko ristikko lähetetty toimitukseen heikkolaatuisella faksilla eli tuhruisuudesta ei voi syyttää painoa?
43. Loppu tuli16.10.2005 klo 15:14
Tässä sen nyt näkee, Hesarin ratkaisussa - aikaimoinen.
Kokeilin vielä, löytyisikö poweria, meni sytykkeeksi. Hyvin
surullista.
44. marjaana16.10.2005 klo 16:43
Nyt minuakin alkoi kiinnostaa Hesarin ristikko. Onko se jossain liitteessä vai itse lehdessä ja minä päivinä moinen ilmestyy?
45. iso S16.10.2005 klo 17:15
Joka perjantain Hesarissa, siis itse lehdessä on puolen sivun ristikko, heinäkuussa koko sivun. Siis Hesarin sivun.

Kuukausiliitteessä on myös ristikko. Kuukausiliitteessä on viime aikoina ollut pitemmän aikaa sellainen teema että pääkuva on keskellä ja kaikki sen oikealla puolella ja alapuolella olevat sanat liittyvät pääkuvaan, tiiviimmin tai löyhemmin. Tämä tekee joskus keskialueen ratkaisemisen muuta ristikkoa vaikeammaksi.

Nyt-liitteessä ei nykyisin ole ristikkoa. Ennen oli ja sen ratkaisemisessa auttoi huomattavasti jos luki lehden ensin. Monet vihjeet liittyivät lehden sisältöön tai tulevan viikon tv-ohjelmiin.

Kuten olet huomannut, laatijan tyyli jakaa mielipiteitä suunnilleen yhtä tehokkaasti kuin kissa. Kumpaankaan harvoin suhtaudutaan "ei osaa sanoa"-tyyliin. Joko rakastetaan tai vihataan. Minulla onnettomalla on Hesarin ristikoihin molemmat suhtautumiset, siis ilmeinen jakautunut persoonallisuus.

Laatija esittää paikoitellen kiistatonta osaamista ja välähdyksiä menneiden päivien loistosta, mutta vastapainoksi on sitten niitä ajoittain liikaa lisääntyviä Sudanin pikkukyliä ja muita aikaimoisia niskakarvojen pörhistäjiä.

Muuten, pari viikkoa sitten ei enää järissyt 1911 vaan "laatijan spesiaalin" vihjeenä oli Aasian järisijä.
46. Matti16.10.2005 klo 17:49
Nyt-liitteessäkin on Hesarissa ristikko aina kesäperjantaisin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *