KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 1.10.

1996. IS Kovis 1.10.

Eki30.9.2005 klo 14:38
Tiedoksi jo etukäteen. Huomisessa lehdessä on Alfin 17.9. ratkaisu. Antin 10.9. ratkaisu julkaistaan 8.10. Hieman väärä järjestys.

Pitäkää hauskaa, minä lähden nyt... joo sinne, mutta en kovin pitkäksi aikaa.
2. Visaisten ystävä1.10.2005 klo 16:31
IS:n koviksien laativat tuntuvat kilpailevan siitä, kuka heistä
keksii pahimmat harhaanjohdettavuudet, mutta nämä risti-
kot ovat pahimmillaan sellaisia, että niitä ei viitsi ruveta alku-
katselmuksen jälkeen edes yrittämään. Jotkut ratkaisut
jäävät käsittämättömiksi, esim 17.9. ratkaisussa.
Tämä ei koske kaikkia koviksia, osa niistä on inhimillisiä.
3. kp1.10.2005 klo 16:49
Minäkin olen huomannut sen, että (koviksen)laatijat ovat
unohtamassa niiden hyvien ristikoiden ratkojat. Laativat
ikäänkuin toisilleen ja jättävät ratkojat tyhjän päälle.
Osa on jo ja loputkin tällä vauhdilla tulemassa. Onko se
tarkoituskin?
4. Sakke1.10.2005 klo 17:16
Parantele sinä nyt vaan KP sitä ulkomaanmatkan krapulaa ihan rauhassa ja ole huoletta.
5. svart1.10.2005 klo 18:07
Pitkälä menettämässä otteensa? Ratkottavaa riitti vain tunniksi ja neljäksi minuutiksi. Haastavampia, kiitos.
6. Eki2.10.2005 klo 12:46
kp: "Minäkin olen huomannut sen, että (koviksen)laatijat ovat
unohtamassa niiden hyvien ristikoiden ratkojat. Laativat
ikäänkuin toisilleen ja jättävät ratkojat tyhjän päälle.
Osa on jo ja loputkin tällä vauhdilla tulemassa. Onko se
tarkoituskin?"

Olisi mukava kuulla jotain perusteluja.
7. kp2.10.2005 klo 12:57
Mitä perusteluja siinä tarvitsee, jos jostain tykkää tai ei.
-Jos olet ihastunut äidin tyttäreen perusteletko äidille miksi
et ole ihastunut häneen, vaan hänen tyttäreensä?

-Ai että ratkojat tyhjän päällä? Minä olen ja edellinen
kirjoittaja tulemassa? tyhjän päälle.

Ei kaikki tykkää Mersustakaan, vaikka kovin hyvä auto
kuulemma on....
8. kp2.10.2005 klo 12:59
..Siis edellinen kirjoittaja tuosta kirjoituksesta, johon
viittaat (visaisten ystävä)....
9. ö2.10.2005 klo 13:06
Minusta tämä pitkälä on hieman helpompi kuin edellinen ja se on hyvä. Visaisen ristikon pitää olla sellainen, ettei ratkea kertaistumalla, muttei kuitenkaan sellainenkaan, että joutuisi tuijottamaan ristikkoa etenemättä liian kauan.
10. Eki2.10.2005 klo 13:22
Kuten ö toteaa, Pitkälä oli edellisellä kerralla liian vaikea ja nyt yritettiin kohdistaa se paremmin normaalikovisten ystäville. Tuotekehitys jatkuu, ratkojien ja vain ratkojien hyväksi.
11. matts3.10.2005 klo 08:50
Mutta kyllä tässäkin pitkälässä on aika kyseenalaisia juttuja!
"kellon alla tätä" joo'o on mutta kaukaa on haettu.
n. puolet on on täytettynä. Ei vaan oikein olla samalla aaltopituudella laatijan kanssa.
12. Eki3.10.2005 klo 08:57
Tonin uran alkukuukaudet ovat minusta hyvä esimerkki siitä, miten paljon tämä keskustelupalsta ylipäänsä voi vaikuttaa ristikoiden sisältöön ja laatijan tuotantoon. Valtaosa palautteesta ja muutosideoista on tullut täältä.

Tonissa on aimo annos jääräpäisyyttä, mutta onneksi vähintään yhtä paljon nöyryyttä. Besserwisser-tyyppi ei saisi tällaisesta mitään irti.

Kirjoittakaa siis edelleen, niin hyvät kuin huonotkin asiat! Mitä tarkemmin, sen parempi!
13. kp3.10.2005 klo 08:59
(Asiakkaat), (ratkojat) eivät saisi milloinkaan ajatella, sanoa
ristikon sanoista: "joo`o"... Se ainakin reissulta opittiin, jos
ei mitään muuta....
14. kp3.10.2005 klo 09:09
....Tarkoittaa tietysti: Onhan tämäkin (keksitty) sana...
15. Eki3.10.2005 klo 09:16
Kyllä tuo selitystä vaati, ei ollut mikään tietysti-asia.

Tulkitsenko oikein: mielestäsi siis avorata on edelleen huonompi kuin Atta?

Nimittäin runsas f-sanapitoisuus se ratkojissa vasta joo-o-mielipiteitä herättääkin.
16. kp3.10.2005 klo 09:28
Avorata kyllä Atan voittaa. Mutta... jos ratkojalle tulee tuo
joo´o....
Ja kuten sanoin f-sanoista ei pääse milloinkaan pois.
Mutta niiden vähentäminen on plussaa...
-Enkä tarkoita joo´o... f-sanoja. Miksi ei avorata voi olla
ajorata?

Kyllä muurahaiset vielä saa juoksennella ihan vapaasti.
Ja elätiksi saa ottaa.
17. kp3.10.2005 klo 09:31
Sellainen kummajainen on, kuin seisova pöytä.
Kaikki pöydäthän seisovat jaloillaan. Parempi katettu pöytä...
18. Seija3.10.2005 klo 09:38
Pöytä voi olla katettu ilman ruokaakin. Noutopöytä on seisovaa parempi ilmaus.
19. kp3.10.2005 klo 09:41
Seija
Valottaisitko hieman. Millä katettu? Tuohan katettu viittaa
ruokiin, tai juomiin?
20. Seija3.10.2005 klo 09:42
Pöytä on katettu, kun siihen on aseteltu lautaset, juomalasit ja ruokailuvälineet ynnä muu rekvisiitta. Ei siinä tarvitse ruokaa vielä olla.
21. Eki3.10.2005 klo 09:44
Iltiksen ristikossa n. viikko sitten tuli kuvasta "lauseet " SEISOVA PÖYTÄ, KAATUNUT TIETOKONE ja ISTUVA VAATE. Kuvassa Britneyn näköinen blondi sanoin: "Ups - tein sen taas!". Pöytä oli pystyssä, mutta tietokone oli oikeasti kumossa. Onneksi mekko oli nätisti yllä.

Seisova pöytä on varmasti 40-60-vuotiaiden tuntema termi, mutta nykyinen suositus on NOUTOPÖYTÄ, kuten Seija kertoikin. Myös SEISOMAPÖYTÄ näkyy olevan kielitoimiston mielestä kelvokas nykykieleen.
22. Seija3.10.2005 klo 09:44
Tässä sama asia selkeäsanaisemmin. :)
http://www.papunet.net/kuva/lukemista/lorut/pikto/ poydan_kattaminen/
23. bluff3.10.2005 klo 10:19
Minun on valitettavasti käynyt niin, että nähdessäni minkä tahansa Pitkälän ristikon sivuutan sen.Jotenkin tuntuu siltä errä hänet alun perinkin lanseerattiin saatesanoin vain tietylle sisäpiirille, joten pitäkääpä hyvänänne!Tällaista sivumakua en ole ollut aistivinani esimerkiksi Simbergin töissä.
24. Eki3.10.2005 klo 10:27
Pitkälä tekee ristikoita yhdestä kolmeen tähteen. Visaiset ovat jäävuoren huippu.
25. wino3.10.2005 klo 15:49
Jo toisen kerran tänä vuonna tuli viikonvaihteen IS ostettua turhaan. Edellistä Pitkälää yritin kaksi päivää, enkä saanut kuin vähän yli puolet ratkottua. Nyt lehti lensi kaaressa heti kun näin, että taas on laatijana ollut se, joka ei saa edes vuhjeitä mahtumaan niille varattuihin tiloihin.
26. ö3.10.2005 klo 16:28
Eipä ole kovin kannustavaa suhtautumista uuteen selvästikin lahjakkaaseen laatijaan.
Minulla Pitkälä kolahtaa.
27. Libero3.10.2005 klo 17:21
wino 3.10.2005 klo 15.49:

Vaikuttaa siltä, että sinua ärsyttää sama asia, joka minua viehättää. Plussa-lehden koviksessa Toni Pitkälä ei edes ole parhaimmillaan siinä, että vihjeet "eivät mahdu niille varattuihin tiloihin". Kannattaa vilkaista Paksun Pelikaanin numeroa 5/2005: sama laatija on lehden ensimmäisessä helponpuoleisessa ristikossa esittänyt vihjeet pelkin piirroskuvin, jotka rönsyilevät yli ruuturajojen. Työnjälki on sekä persoonallista että häikäisevää, siis minun mielestäni.

Kun olet Plussa-lehden edellisestä Pitkälästä ratkonut yli puolet, niin otathan tämän uusimman lehden kaaressa takaisin. :) Minusta kaksi päivää per mikä-tahansa-kovis on lyhyt aika. Varaan itse samaan urakkaan vähintään kaksi viikkoa tai tarvittaessa kaksi kuukautta. Kaikki on niin suhteellista. Tällä en tietenkään tarkoita väheksyä turhautumistasi, joka sekin on ihan perusteltua.
28. MM3.10.2005 klo 18:08
Itse pidän Pitkälän piirrostyylistä ja tavastaan "ulkoasustaa" laadintansa.
Vihjetilan ylityksetkin ovat ihan ok, kunhan tekee sen taiten niin, ettei tollompikaan ratkoja sekoita vihje- ja vastausruutuja keskenään.
29. RA3.10.2005 klo 18:59
Väliaikatietoja: Noin 1½ tuntia äsken nautiskelin Tonin ristikosta ja puolet ristikosta (vasen puoli) on ratkottu (siis myös ymmärretty, eikä vain arvailtu). - "Siästän" loput huomiseksi, että on huomennakin jokin hyvä syy herätä ;-).

Tähän mennessä ei yhtään huonoa tai käsittämätöntä vihjettä! Tarkoitan: Nyt Toni on laatinut vihjeet niin, että 'sanaleikki/sekoitusvihje' vihjaa myös siitä, mitä haetaan eli jokaisesta pystyy - nyt - keksiessään heti tietämään, että "tämän pakko olla oikein".

Tähän mennessä erityisen hyviä, mm.:

- JOSKUS TUHOUTUU ITSEKSEEN
- TÄMÄ ON PERÄSTÄ KUULUA!
- SE RUOKA TEHDÄÄN PYÖREILLE! :-)
- ja se piirrosvihje, jossa on KOLME MIESTÄ

Ulkoasusta: Minusta tuo Tonin tapa ylittää hieman ruuturajoja on pelkästään tyylikäs. Enkä muista, että kertaakaan olisi tarvinnut miettiä, mikä on vielä vihjeruutu ja mikä jo ratkaisusanaruutu.
30. Juhani Heino3.10.2005 klo 21:06
Vähän helpompi tosiaan oli: 107 min. Tosin vihjeen "kotien tuhoajia?" idean oivalsin vasta sen jälkeen.
Päälauseista pidin taas eniten.
Tässä on aika laajasti siirrytty vihjeissä kieroudesta ylimalkaisuuteen, väittäisin. Aiheuttaa vähemmän jälkipuheita, mutta nyt ilmeni jännä sivuvaikutus: vasemman laidan keskiosaan keksin ensin pätevän ratkaisun, mutta ei "naksahtanut aivoissa". Niinpä mietin vielä vähän aikaa ja keksin toisen ratkaisun. Enkä tiedä onko kumpikaan niistä Tonin tarkoittama, mutta mielestäni mulla on hyvä peruste jokaiseen vastaussanaan.
Silläkin uhalla että KP sotkee tätä säiettä vielä lisää, kommentoin: "kellon alla tätä" oli mullekin vähän joo'o mutta sanassa ei ollut mitään vikaa!
31. RA3.10.2005 klo 21:19
Juhani,
jos ristikon oikea puoli ratkeaa (minulta) huomenna yhtä nopeasti kuin vasen puoli tänään, olemme näköjään jatkuvasti samassa aikasuhteessa. Sinun ratkonta-aika x 2 = minun ratkonta-aika.
32. matts5.10.2005 klo 08:25
Täyttyihän se Pitkälä muuten, mutta pinnallisia 3. ja piilokirjain jäi arvaukseksi.
Kun on tottunut Sanarisin ristikoissa määrättyyn loogisuuteen, niin vihjeen sanajärjestyksen, sen ja ratkaisusanan/nansusiaktar oikeakielisyyden kanssa, siihen ettei haeta vastausta vihjeen vastauksen toisen tai kolmannen mielleyhtymän kautta jne., niin nämä Pitkälät vaativat aivan erilaisen suhtautumisen. En ole varma onko tämä oikea suunta kehittää koviksia kun (ja toistan itseäni) vastausanasto ei kuitenkaan ole aina koviksen arvoista. Kaipaan edelleen uusia vastaussanoja ja tietämiseen perustuvia vihjeitä - en tyylin "KUUSELA" vihjeitten tuottamaa vastaussanaa (jos se nyt minulla on oikein ("tunti siinä meni ennekuin tunti hävisi!").
En purnaa Pitkälää vastaan sinänsä - nokkela poika ja tämänkin säikeen mukaan moni pitää hänen tyylistään. Lienee siis minun rajoittuneisuuttani ettei tyyli miellytä.
(ps. ti4.10.05keskis oli mielestäni laatutavaraa, itselleni n. 1+ palloa, ns. suoraankirjoitusta mutta ristikkona erinomaista työtä. Lehden painotyä oli kuitenkin vinossa eikä minun lehdessä näkynyt laatijan nimeä. Olisi mukava tietää nimi, valistunut arvaus laadun perusteella on kyllä EV)
33. matts5.10.2005 klo 08:27
po. painotyö :)- (kun kerran oikeakielisyyteen puutuin, pilkkujakin puuttuu näemmä - sorry)
34. IiKoo5.10.2005 klo 09:35
Minusta on ihan positiivista, että tulee uusia tuulia ristikoihin. Siksi on ihan hyvä, että näitä pitkälöitä aina välillä putkahtaa esille. Kuinka monessa ketjussa onkaan valitettu sitä, että Hesarin ristikot maistuvat puulta ja ovat väkinäisiä? Varmaan näin, jos vuosikymmeniä katsellaan saman laatijan laatimuksia. Jos IS-koviksessakin vuorottelisivat Pallonen ja Vuokila keskenään, olisin lopettanut niiden ratkomisen jo aika päiviä sitten.
35. Jaakko Himberg5.10.2005 klo 19:01
Juhani Heinokin, aivan hirmuisesta ajastaan huolimatta, oli hieman epävarma vasemman viime lauantain Pitkälän vasemman laidan keskiosan kanssa. Minulla sama juttu, ratkaisusanat kyllä perusteltavissa. Vasen alanurkka pähkäilytti myös pitkään. Sen sijaan koko oikea puolisko oli normaalia kovistasoa, vaati vain muutaman tunnin hidasälyiseltä amatööriltä, mutta kaiken kaikkiaan tuhrautui aikaa viitenä päivänä ainakin vuorokauden verran. Ja vain "KUUSELA" ratkaisusanoineen ylittää edelleen käsityskyvyn. Syy ei ole siis Pitkälän, jolle pitää nyt antaa anteeksi kaikki koetut kärsimykset, kun ratkojille säälimätön mies näyttäisi olevan siviilissä hellä perheenisä (ilmeisesti jälkikasvua kuvassa).
36. IiKoo6.10.2005 klo 11:00
"Kuusela" on itse asiassa kohtuullisen selvä lopulta, mutta minusta siinä oli vähän kaukaa hakemista. Pari vihjettä olivat sellaisia, joista en ole ihan varma, että voiko noita pitää semanttisesti oikeina. Ainakin kielen joutui laittamaan miltei solmuun, että sai ajatuksen taipumaan niiden taakse.

Kadottaessaan kaverinsa katsoo lompakkoon? -vihje oli minusta yksi mehukkaimmista ellei mehukkain vihje koko ristikossa.
37. EJlo9.10.2005 klo 09:09
Pienen selvittelyn jälkeen monien kaipaama "KUUSELA" ei varmaankaan ole kovin vaikea johdateltava jos muistaa että 1952 ei ollut kuin yksi Kuusela Suomessa ja myöhemmin koko mailmassa. Harmi että vielä ei voi antaa varsinaisia vihjeitä, sillä olen joskus lukenut että jotkut yrittävät palauttaa vastauksia vielä varsinaisen vastausajan umpeuduttua. Tosin ko vihjeen tai siihen tulevan vastauksen "alla" ei ole numeroruutua, mutta että asioitten selvittely pitkittyy niin se on haitta kuitenkin. - KOTIEN TUHOAJIA? vinkille en keksi kuin yhden sinne päin ratkaisun -viittaa sveitsiläiseen sankariin- , mutta miksi monikkomuoto vihjeessä?
38. Juhani Heino9.10.2005 klo 13:51
Varmaan on mainittu toisaalla useastikin, mutta monikkomuoto on sallittu harhautus, vrt. lauseisiin "hän on niitä miehiä", "hän on Porin poikia" ja "hän on upeimpia naisia".
39. IiKoo10.10.2005 klo 09:07
EJlo: tulikohan tuo nyt ihan tietoisesti vai ei, mutta viestisi sisältää tyylikkäästi muotoiltuna Kuusela-vihjeen perustelun... ;-)
40. Seppo10.10.2005 klo 09:49
Juhani, EJlo tarkoittanee samaa juttua, joka itseänikin hämäsi ensin. Kuten sanoit, TUHOAJIA on "sallittu harhautus", mutta miksi KOTIEN on monikkomuodossa?
Tietysti vihje helpottuisi liikaa yksikkömuodossa, mutta ymmärtääkseni tämän tuhoajan suoritus oli ainutkertainen.
41. Juhani Heino10.10.2005 klo 17:12
Tuota tulkintaa en huomannutkaan. Mutta perusteluna voisi olla se, että legenda on yhdistelmä useasta vanhemmasta tarinasta. On siis ollut useampi henkilö, ja useampien kotien on käynyt huonosti...
42. Jaakko Himberg10.10.2005 klo 20:07
Kiitos vaan Ejlo vihjeestä, mikään ei ole niin tyhmä kuin ihminen, vieläkin armittaa niin että näköä aittaa. Epäsuorista vihjeistä (näkyvä sana on siis vihjeen vihje) on ollut minulla ennenkin armia, mutta en muista niissä olleen kirjainten pudottamista lisävaikeutena. Toistaiseksi ei kai kukaan ole vielä ollut niin sadistinen, että tarjoaisi vihjeen vihjeen vihjettä, voisihan sitäkin kokeilla kun ei Ekin "raamatussakaan" sitä ole varsinaisesti kielletty. Tässä vieläpä vihjeen vihjeen vihjeen vihje: "HAAPANEN". Ratkaisusana on puolestaan PRINSSI. Aivan loogista, aikaa kolme minuuttia. Eikö ratkennut, heko heko...
43. Jussi24.10.2005 klo 10:51
Nyt kun vastauksetkin oli jo lehdessä niin Toni (tai joku muu asiasta tietävä) voisi selittää pari mulle hämäräksi jäänyttä vihje-vastausparia: KOPIN ja PINNALLISELLA.
44. Libero24.10.2005 klo 17:07
Jussi:
KOPIN viittaa kitaroitten kaikukoppiin ja PINNALLISELLA polkupyörään.

Toivon, että joku kertoo selkokielisesti, miten vihje KOTIEN TUHOAJIA? lopultakin liittyy ratkaisusanaan TELL. Wilhelmistä ei juoni avaudu. Voihan Tell olla vaikka jokin aseteollisuuden tuote, kuten telaketjuilla liikkunut saksalainen Goljat-pommi. Siis ei voi olla?
45. Seppo24.10.2005 klo 17:22
Kuten tuolla aiemmin mainitsin, en ymmärrä tässä monikkoa,
Wilhelm Tell tietääkseni ei näitä omenoita ammuskellut urakalla, vaan osui vain yhteen omenaan ja vissiinkin sen kotaan.Ehkä kodan tuhoaja olisi ollut liian iisi?
46. Eki24.10.2005 klo 17:22
Tell ampui omenaa ja saattoi tuhota kodan!
47. Eki24.10.2005 klo 17:23
Senkin Seppo Seponseppo!
48. Seppo24.10.2005 klo 17:32
Olinpas erkillisen nopea tällä kerralla!
49. Libero24.10.2005 klo 17:35
Kiitos. Tell VOISI olla myös sellainen valikoiva ase, joka tuhoaa omenankotia muttei niiden alapuolella olevia päitä. :)
50. T.Avis24.10.2005 klo 18:06
http://de.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Tell
Koska ei voida todistaa, onko W.Tell ylipäätään elellyt täällä Telluksen pinnalla, voimme siis vapaasti fantiseerata, että hän on hyvinkin saattanut olla melkoinen donjuan ja tuhota
monta kotia.
51. RO24.10.2005 klo 19:08
Oli sitten kyse tarinoista tai tarinasta kyseesä on yksi määrätty tapahtuma, jolloin kota, riippuen osumakohdasta, ehkä rikkoutui. Laatija tuskin tuntee kyseisen herran omenansyöntitapoja tai agressiivisuutta himoissa(an), joten on todella kaukaa haettua yrittää vääntää sitä monikkoon. Joku totesi ,että yksikkö olisi ollut liian iisi. Entäs sitten? Vai eikö ristikoissa todellakaan ole mitään sääntöjä ja oikea muoto voidaan muuttaa vääräksi pelkästään sillä perusteella, että saadaan lisää vaikeusastetta? Kyseessä on joka tapauksessa laatijan lapsus tai selvä ratkojien aliarvioiminen. Laatija lienee yhtä ylimielinen kuin vihjeensäkin, kun ei itse vaivaudu asiaa kommentoimaan.
52. Eki24.10.2005 klo 19:18
Toni on tämän päivän poissa koneensa ääreltä.

Eikös Tell ole tarinoissamme lävistänyt kodan miljoonia kertoja? Ihan oma mielipiteeni on, että itsessään hienoa sanaleikkiä nyt arvostellaan aika ankarasti. Jokainen saa toki olla omaa mieltään.
53. Jukkis24.10.2005 klo 20:35
No nytpä Eki puhuu ihan outoja. Vaikka se Tell olisi lävistänyt miljardi kotaa, niin onhan niitä kotia monta, mutta edelleen vain yksi Tell. Joka siis oli KOTIEN TUHOAJA.

No, kyllähän luulen tajuavani, miten tuo on ajateltu. "Ai, se Tell, eikös se ole niitä kotien tuhoajia?" Mutta oliko siis kotien tuhoaminen joku yleinenkin harrastus tuohon aikaan, että niitä kotien tuhoajia oikein omana ryhmänään ajateltiin?

En tykkää tämmösistä hämäysmonikoista, mutta onpa sitä pahempaakin nähty. Ja onhan tuo sanaleikkinä mainio, ja olis ollut vielä mainiompi ilman monikkoa.
54. KP24.10.2005 klo 20:38
HOHHOO....
55. Eki24.10.2005 klo 21:38
Anteeksi kuinka?
56. RA24.10.2005 klo 22:01
Minua vihjeen monikkomuoto ei häirinnyt, mutta totta kyllä, esim. vihje "KODAN TUHOAJA" / "KODAN TUHONNUT" olisi varmaan ollut yhtä hyvä. Ja edelleen monimerkityksinen.
57. mor24.10.2005 klo 22:33
En ole nähnyt koko ristikkoa, mutta tämä kotakeskustelu vaikuttaa niin mielenkiintoiselta, että ampua posautan minäkin nuoleni siihen.

Jos vihje oli KOTIEN TUHOAJIA ja vastaus TELL niin ei voi muuta sanoa kuin hyvä oli ja niin kovin Tonimainen!

Tuo monikkomuotoa voi mielestäni puolustaa sillä, että niitä kodan tuhoajia oli Tellin/nuolen lisäksi mm. mato, joku kasvitauti jne. Eli Tell oli vain yksi niitä kotien tuhoajia!

Täytyy muistaa, että kyseessä oli visainen ja sellaiseksi myös tarkoitettu ristikko. Kyllä vihjeiden silloin on oltava sen mukaisia.

Ajattelen ma.
58. RO24.10.2005 klo 23:08
Ekin logiikan mukaan, jos lehdessä lukee, että kaksi kuoli auto-onnettomuudessa ja saman uutisen lukee kolme kertaa, niin kuolonuhreja on kuusi.
Suurin osa meistä on joskus kodan tuhonnut ja jotkut kodinkin ja matoja ja tauteja löytyy, mutta Tellin kohdalla on näyttöä (sekin hataraa) vain yhdestä, joten hän on edelleen vain yksi niitä kodan tuhoajia.
Oletko mor tosiaan sitä mieltä, että jos ristikko on visainen vihje saa olla hanurista?
59. PA24.10.2005 klo 23:12
Kertokaa nyt joku tyhmällekin miten vihjeestä kopin tulee itarat ja miten poro tuhoutuu itsekseen?
60. RA25.10.2005 klo 00:05
- (K)opin on (k)itarat - huomasitkohan, että se K oli vihjesanasta KOPIN ruksattu/poistettu.
61. tonimikael25.10.2005 klo 00:40
Onpa kiva, kun juuri minun ristikosta näin mouhutaan! ;) ;)

Olisihan se ollut inhimillisempää laittaa vihje muotoon (menettämättä hauskaa sanaleikkiä) "Yksi kotien tuhoajista". Ja itse asiassa olisinkin laittanut, mutta kiireessä meni noin. Mutta eipäs Toni nyt kuitenkaan aleta selittelemään!

PA:lle: Poro voi palaa poroksi.
62. Libero25.10.2005 klo 01:33
mor 24.10.2005 klo 22.33:
"Täytyy muistaa, että kyseessä oli visainen ja sellaiseksi myös tarkoitettu ristikko. Kyllä vihjeiden on oltava sen mukaisia."

Ajattelen tällä haavaa jokseenkin samoin, vaikka toisinaan "liika on liikaa". KOTIEN TUHOAJIA? -vihjeestä halusin viimein kysyä, kun kääntelin sitä näin kauan omin päin. En päässyt tyydyttävään lopputulokseen, vaikka luin vihjeeseen liittyneet kommentitkin. Mato ja Tell -ajatusrakennelma riitti valaisemaan myös monikkomuotoa. Se, etten oivaltanut kotien voivan tarkoittaa kotien ohella myös kotia, oli vain ja ainoastaan omaa osaamattomuuttani.

Kertokaa nyt, Eki, Antti Viitamäki, Antti Skyttä, ++juh, Seppo, Pekka Pietari, RA, Juhani Heino, mor, ö ja kumppanit, miten näitä visaisvihjeitä UUSI RATKOJA oppii ymmärtämään, jos hänen ei sovi epäselviksi jääneistä kytkennöistä jälkikäteen kysyä? Miten te olette oppineet?

Erinäisistä syistä minulla on tässä asiassa sekä tarvetta että motivaatiota harjaantua. Olen kesän ja syksyn kuluessa - kiitos tämän sivuston - oppinut jo monta kiemuraa ja harhautusta, enkä aio antaa periksi.

Ilahtuisin, mikäli suhtautuisitte kysymyksiini ainakin puolittain tosissanne. Ne edustavat itseni lisäksi muutamaa muutakin. En ole ainoa, joka tätä "puolen pallon harppausta" yrittää - ja tosissaan ainakin puolittain!

P.S. Maltan odottaa vastauksianne, vaikka odotankin niitä malttamattomasti.
63. mor25.10.2005 klo 07:24
RO 24.10.05 klo 23.08:
"Oletko mor tosiaan sitä mieltä, että jos ristikko on visainen vihje saa olla hanurista?"

En, mutta siitähän tässä ei ollutkaan kysymys!

Tuo monikkomuoto on mielestäni aivan asiallisesti selitettävissä. Se, että asia ei aivan heti välttämättä aukea on nimenomaan sitä visaisuutta, ei hanurinsoittoa!

Olen itsekin joskus "ottanut pulttia" jostain vihjeestä, jota en ole ymmärtänyt ja joka on mielestäni virheellinen. Aina näiltä sivuilta on kuitenkin löytynyt joku itseäni "viisaampi", joka on asian osannut selittää.

Tonilla nyt vaan on harrastuksena kietoa ratkojien aivoja solmuun! :-)
64. iso S25.10.2005 klo 08:59
Vaivaa näkemättä saan itseni uskomaan että "kotien tuhoajia" -> Tell on visainen ja nokkela vihje ja periaatteessa kieroudessaan hauska.

Huomattavasti enemmän täytyy aivojaan voimisteluttaa että saa itsensä uskomaan siihen että vihje ei ole virheellinen. No, sekin onnistui, vaikka tiedossa olevien "tosiasioiden" valossa ei ole näyttöä muusta kuin yhden omenan ampumisesta ja sen yhteydessä todennäköisesti tapahtuneesta kodan tuhoutumisesta. Oleellista on että varmasti kotia on tuhottu aikojen kuluessa enemmän kuin yksi (madot ym) ja Tell on legendan mukaan yksi näistä kotien tuhoajista. Aivan vastaavasti jokainen yhdenkin juutalaisen tappanut natsi on kuuden miljoonan juutalaisen tuhoajia.

Ok, vihje oli siis nokkela ja rimaa hipoen virheetön, mutta melkoisen kaukaa haettu. Kodan tuhoutuminen on sotatermein "collateral damage": se ei ollut Tellin tavoitteena eikä siihen varmasti kiinnitetty aikanaan sen kummempaa huomiota. Paikalla olleiden ja tapauksesta kuulleiden mielestä merkityksellistä oli että nuoli osui omenaan eikä päähän, puuhun tai puupäähän.

Jos kaikki ristikon vihjeet ovat tätä tasoa niin hyvin harva pääsee mistään kiinni. Yksittäisenä tapauksenakin tämä on siinä ja siinä, koska useimmat vastauksen nähneetkään eivät tajua yhteyttä ja tajuttuaankin inttävät vastaan.

Ruusut nokkeluudesta, risut ratkojien yliarvioimisesta.
65. matts25.10.2005 klo 09:03
Yhdyn edelliseen täysin.
66. Eki25.10.2005 klo 09:25
Libero: "...miten näitä visaisvihjeitä UUSI RATKOJA oppii ymmärtämään, jos hänen ei sovi epäselviksi jääneistä kytkennöistä jälkikäteen kysyä?"

Tässähän se huippuvaikeiden ristikoiden dilemma on. Vihjeistä moni viritetään niin, että sitä ei ainakaan keksi ensi-tai kakkoslukemalta. Mutta se pitäisi keksiä mielellään ennen kuin sana on kokonaan paikallaan. Ja ainakin sitten, kun sana on paikallaan. Ainakin hetken miettimisen jälkeen.

Entä jos olet uusi ratkoja? Siihen suuntaan koviksia yritetään kehitellä, että uusikin pääsisi käsiksi siihen. Mutta tuskin tulee sitä päivää, että joku kirkas kolmitähtinen olisi kaikille mieleen jokaista pientä yksityiskohtaa myöten. Silti siihen tähdätään.

Eilen kävimme tarkastaja-Liisan kanssa läpi Alfin tämän päivän TiistaiKovista (jonka idea ei ole olla supervaikea eli se on mielellään maksimissaan 3-). Mukana oli muutamia vihjeitä, jotka muutettiin. Minun/meidän vastuullammehan on, että liian pahat eli epämiellyttävät vaihdettaisiin. Niin myös tuo Tonin TELL. Niitä huippuhyviä vihjeitä vain ei kasva ilmassa ja uuden keksiminen tilalle ei ole helppoa.

Yksi muutettu vihje jäi puhelun aikana idealtaan mysteeriksi. Seuraavan puhelun yhteydessä Liisa kertoi keksineensä idean. Idea oli hyvä, mutta muuttaminen ei kaduttanut. Siinä oli ehkä puolikas kieppi liikaa, jolloin vihjeeseen pääsee käsiksi todennäköisesti vasta valmiin sanan kanssa.

Yhdyn mattsiin, että yhdyn iso ässään. Kuvaannollisesti.
67. iso S25.10.2005 klo 10:17
Kiitän molempia osapuolia, varsinkin kuvaannollisuudesta. Tiedän ja ymmärrän että vihjeiden laatijan osa ei ole helppo, paitsi jos ei välitä mistään mitään.

Siunatuksi lopuksi kiitoksen sana. Viikko investoin Iltikseen. Pehmiksen helmenä oli ristikoissa harvinainen 10-kirjaiminen harvinaisehkolla kirjaimella alkava sana ja sen vihje, jotain tyyliin ("pään menoksi"). Tämä ristikko mainituine kohokohtineen oli minusta juuri sitä mihin helpohkoissa pitäisi pyrkiä. Sitä oli ilo ratkoa vaikka mukamas osaisin vaikeampiakin.

Sen vieressä oleva keskis puolestaan oli kokonaisuudessaan nautittava. Sopivasti ajatteluttava, mutta ei epätoivoon vaivuttava. Käyttötaidetta koteihin!
68. Eki25.10.2005 klo 10:26
Kiitos, iso S, itseni ja Teemun puolesta.
69. PA25.10.2005 klo 11:40
Poro voi palaa poroksi? Tarkoitetaako tässä kahvinporoa vai eläintä vai kenties jotain muuta?
En ole koskaan kuullut kahvinporon itsekseen syttymisestä. Niin paljon nestettä sisältävä eläin kuin poro vaatii poroksi palamiseen krematorio-olosuhteet. Ainakin minun on vaikea ymmärtää sen tapahtuvan itsekseen.

Nyt kun otin suurennuslasin käyttöön huomasin, että kopin koon päällä todellakin on juuri ja juuri erottuva risti. Laatijalla on näköjään uusia tapoja vaikeuttaa ristikkoa, eikä tämäkään ole parhaasta päästä.
70. tonimikael25.10.2005 klo 12:32
PA: Se "itsekseen" vihjeessä tarkoitti nimenomaan sitä itseään eli poroa. Eli väitteeni oli siinä, että "poro voi palaa poroksi".

Edelleen PA:lle: Kopin koon päällä oleva risti oli tarkoitettu näkymään selvemmin. Eli vaikeutus oli ehdottomasti tahaton. Tässä on vaan nyt päässyt käymään sellainen ikävä juttu, että vaikka tietokoneeni ruudulla kaikki näytti hyvältä tuossa mielessä, painotuotteessa ei. Huomasin itse asiassa tuon saman rastin himmeyden uusimmassa punaisessa pelikaanissa. Eli rastien selkeämpään esilletuomiseen on jo ryhdytty. Eikö ole kiva juttu! :)

Sitten vielä tuosta TELListä. Minä olin tosiaan tuossa kohdassa ajattelematon, kun en tajunnut/tiennyt sitä, että niitä kotia on ammuttu Tellin toimesta vain yksi. Monikon partitiivimuoto sitävastoin oli tahallinen harhautus. Mutta älkää huoliko. Minä olen alkanut kovasti löysäillä seuraavissa koviksissa. Kohta teitä murehduttanee se, että ne ovat jopa liian helppoja! :-P
71. Jaakko Himberg25.10.2005 klo 12:41
RO ottaa aika jyrkän kannan kotien tuhoajiin, itse pidän vihjettä onnistuneena. Olen kyllä tuominnut yhden Pitkälän ristikon liian vaikeaksi (itselleni), mutta se ei tarkoita, että ristikko ja sen yksittäiset vihjeet olisivat huonoja (fiksummille ratkojille). Vihjeet, joita pitää älyttöminä, muuttuvat usein aivan loogisiksi, kun lopulta sattuu hoksaamaan jujun. Esim. Pitkälän vihje "mutta ei suuri" pysyi mysteerinä vielä tovin ratkaisusanan "selim" nähtyäni. Pitkähkön pähkäilyn jälkeen päädyin selitykseen S eli (tai) M, mutta ei L. Pieni tai keskikoko, mutta ei suuri. Nyt se vaikuttaa niin loogiselta, että uskon sen olleen laatijankin idea. Enää en kyllä salli itseäni kusetettavan noilla iänikuisilla paitakoilla. Enkä tarkoita villapaidan mutustelijaa. Tässäpä yksi vihje myös Liberolle, jos satut tätä lukemaan: suomen kielessä on runsaasti nomineja ja verbejäkin, jotka voivat tarkoittaa muutakin kuin mitä useimmille ensin tulee mieleen. Vaikeissa ristikoissa etenkin nominien sijamuodoilla kikkailu on tavallista. Prepositioin toimivissa kielissä tätä rikkautta ei ole, surku ratkojia! Esimerkkinä olkoon vihje: eristetyksi! ratkaisusananaan haaksi. Vihje viittaa substantiivin haka translatiiviin, mutta taivutusmuotojahan ei sallita yksittäisessä ratkaisusanassa (lauseissa kylläkin). Niinpä ratkaisu haaksi tarkoittaa tietysti venettä, purtta. Tällaiset vihjeet esitetään yleensä huuto-, kysymys- tai lainausmerkein, mutta jotkut laatijajulmurit eivät aina suo ko. helpotuksia ratkojaparoille. Vaikeasti aukeavissa vihjeissä kannattaa siis ensin tsekata, onko kyseessä mahdollisesti sijamuotojuju (muistaisipa aina itsekin tämän ohjeen). Vastaavia kikkoja ja harhautuksia voi tietysti opettaa, mutta kyllä ne säännöllisesti ratkomallakin pikku hiljaa tulevat tutuiksi ja nopeuttavat ratkontaa (tai sitten ei...).
72. Jaakko Himberg25.10.2005 klo 12:41
RO ottaa aika jyrkän kannan kotien tuhoajiin, itse pidän vihjettä onnistuneena. Olen kyllä tuominnut yhden Pitkälän ristikon liian vaikeaksi (itselleni), mutta se ei tarkoita, että ristikko ja sen yksittäiset vihjeet olisivat huonoja (fiksummille ratkojille). Vihjeet, joita pitää älyttöminä, muuttuvat usein aivan loogisiksi, kun lopulta sattuu hoksaamaan jujun. Esim. Pitkälän vihje "mutta ei suuri" pysyi mysteerinä vielä tovin ratkaisusanan "selim" nähtyäni. Pitkähkön pähkäilyn jälkeen päädyin selitykseen S eli (tai) M, mutta ei L. Pieni tai keskikoko, mutta ei suuri. Nyt se vaikuttaa niin loogiselta, että uskon sen olleen laatijankin idea. Enää en kyllä salli itseäni kusetettavan noilla iänikuisilla paitakoilla. Enkä tarkoita villapaidan mutustelijaa. Tässäpä yksi vihje myös Liberolle, jos satut tätä lukemaan: suomen kielessä on runsaasti nomineja ja verbejäkin, jotka voivat tarkoittaa muutakin kuin mitä useimmille ensin tulee mieleen. Vaikeissa ristikoissa etenkin nominien sijamuodoilla kikkailu on tavallista. Prepositioin toimivissa kielissä tätä rikkautta ei ole, surku ratkojia! Esimerkkinä olkoon vihje: eristetyksi! ratkaisusananaan haaksi. Vihje viittaa substantiivin haka translatiiviin, mutta taivutusmuotojahan ei sallita yksittäisessä ratkaisusanassa (lauseissa kylläkin). Niinpä ratkaisu haaksi tarkoittaa tietysti venettä, purtta. Tällaiset vihjeet esitetään yleensä huuto-, kysymys- tai lainausmerkein, mutta jotkut laatijajulmurit eivät aina suo ko. helpotuksia ratkojaparoille. Vaikeasti aukeavissa vihjeissä kannattaa siis ensin tsekata, onko kyseessä mahdollisesti sijamuotojuju (muistaisipa aina itsekin tämän ohjeen). Vastaavia kikkoja ja harhautuksia voi tietysti opettaa, mutta kyllä ne säännöllisesti ratkomallakin pikku hiljaa tulevat tutuiksi ja nopeuttavat ratkontaa (tai sitten ei...).
73. PA25.10.2005 klo 13:02
Porojuttu ei auennut vieläkään. En ymmärrä, että itsekseen = sitä itseään, mutta hieman lohduttaa, että ei ymmärtänyt anoppikaan, joka on sentään lukion äidinkielen lehtori.
74. matts25.10.2005 klo 13:55
se itsekseen ei tarkoita että poro syttyi palamaan itsekseen vaan, että se palaa poroksi poro >poroksi
75. tonimikael25.10.2005 klo 14:01
Jos Toni tuhoutuu itsekseen, niin hän tuhoutuu Toniksi (Tonin itse on Toni!). Aukesiko PA?
76. Jaakko Himberg25.10.2005 klo 15:15
Tonin tuhoutuminen itsekseen ei sanaleikittömänä kelpaisi ristikkovihjeeksi, poro sen sijaan aivan mainiosti. Ja kuka on se joka "voi joutua itsekseen". Ja moni on joutunutkin? Arvosanat: alle 5 sek suvereeni, 5-15 sek erinomainen, 16-30 sek hyvä, 31-60 sek tyydyttävä, yli 60 sek Mikäpä Minä Mainio Mies Muita Mollaamaan, joko aukeni. (Toivottavasti tämä yksinkertainen sepustus ei muutu kaksinkertaiseksi kuten ed.)
77. Libero25.10.2005 klo 15:27
Eki 25.10.2005 klo 9.25:
"Mutta se pitäisi keksiä mielellään ennen kuin sana on kokonaan paikallaan."

Jaakko Himberg 25.10.2005 klo 12.41:
"Suomen kielessä on runsaasti nomineja ja verbejäkin, jotka voivat tarkoittaa muutakin kuin mitä useimmille ensin tulee mieleen."

Toki PITÄISI. Keksimiskatkoon lienee syynä ratkojan henkinen laiskuus tai paikallinen matalapaine silloin, kun tuo PITÄISI-näppäin ei toimi odotetusti. Sanomattakin kai on selvää, että myös minulla on onnistumisia! Tuskin pelkillä epäonnistumisilla olisin näinkään innostunut kovissuossa rämpimään.

PITÄISI vielä opetella puhumaan itsekseen ja kysyä neuvoa vain itseltään, kun jokin vihje ratkaisuineen ei ota valjetakseen.

Kiitän, Jaakko Himberg, käytännöllisestä esimerkistä. Olen havainnut, että kikat ja harhautukset tulevat tutuiksi nimenomaan säännöllisesti ratkomalla. Se on kuitenkin harmillisen verkkainen tapa oppia, ja minulla on kiire. :)

Suomen rikkaan kielen sanat vivahteineen ja taivutusmuotoineen ovat ihastuttaneet ja ravinneet minua koko ikäni. Ristikonratkonnassa ongelmani on muun muassa se, että useista vaihtoehdosta valitsen melkein aina ensin kaikki ne viisi "väärää". Tilastollisesti tämän EI PITÄISI olla mahdollista. Osuakseen "oikeaan" ratkojan PITÄISI siis korjata omia harhautuneita ajatuskulkujaan entistäkin harhautuneemmiksi eikä odottaa apua laatijalta, ammattiharhauttajalta.

Rattoisaa tämä on, ihan oikeasti. "Kysyvä ei tieltä eksy" -sananparren muuttaisin silti muotoon: "Kysyvä tieltä eksyy."
78. PA25.10.2005 klo 15:43
Poro tuhoutuu itsekseen eli poroksi. Aukenisikohan se jos joku kertoisi esimerkin elävästä elämästä, eli miten ja minkälaisessa tilanteessa näin yleensä tapahtuu?
79. matts25.10.2005 klo 16:01
Ristikonlaadinta ja -ratkaisu ei taida olla elävästä elämästä (siltä minustkin joskus tuntuu ja silti kiirehdin tästä ostamaan päivän iltistä).
80. RA25.10.2005 klo 19:31
Libero: "...miten näitä visaisvihjeitä UUSI RATKOJA oppii ymmärtämään, jos hänen ei sovi epäselviksi jääneistä kytkennöistä jälkikäteen kysyä?"

Miksi ei s o p i s i jälkikäteen kysyä?? Mm. sitä vartenhan tämä palsta (ymmärtääkseni) onneksemme on. Minun mielestä sopii, pitää ja saa kysyä.

Kuinka ratkoja kehittyy ja oppii? Kerron muutamia omia kokemuksiani siitä, kuinka olen edennyt nykyiselle ratkontatasolleni (täysin tietoisena siitä, että minua parempia on vaikka kuinka paljon - terveisiä vain Sepolle, Maijulle, Juhanille jne. jne.).

- Olen jo vuosia säästänyt ristikot, jotka ovat (osin) jääneet minulta ratkomatta. Odotan ratkaisun ja haen, kuinka vihjeestä päästään ratkaisusanaan. Tällaisesta jälkitarkastelusta voi oppia paljon.

- Aina, kun vihjesana(t) on itsestäni outo, tarkistan, onko se syntynyt lisäämällä tai vähentämällä kirjaimia johonkin tuttuun sanaan, kirjoittamalla sana väärinpäin tai kirjoittamalla sanan tavut väärinpäin tms. jollakin tämän tyyppisellä tekniikalla. -> Ratkaisusana löytyy yleensä samalla tekniikalla.

- Kielen monimuotoisuus / monimerkityksisyys: Suomalaisten huippulaatijoiden ristikoissa tämä vihjetyyppi jyllää. Eli: On vain ajattelutettava itseään: Mitä k a i k k e a tuo sana voi merkitä? Synonyymit? Muut merkitysyhteydet? Harvinaisetkin (näissä esim. Pallosen Teemu on mestari)? Entä jos tuo ei olekaan ns. perusmuoto, niin mitä se silloin tarkoittaa? Sanojen monimerkityksisyys? - Esim. Pitkälän Tonin KOREIN -> PRAMEA (vihje äkkiseltään viittaa kori-sanaan, mutta kysymyksessä onkin korea-sanaan). - Tämä on vihjetyyppi, josta itse pidän eniten!

Mitähän vielä? Kun ristikko juuttuu, se on merkki siitä, että oma ajattelu on juuttunut. Hae uusia näkökulmia!

- Vuosien varrella olen myös oppinut luottamaan noihin laatijoihin niin, että kun oma ajattelu alkaa mennä "liian monimutkaiseksi", hylkään idean saman tien. :-)
81. Antti Skyttä25.10.2005 klo 20:35
Liberolle!

Kysyit tuolla vähän ylempänä muiden muassa minulta "Miten näitä visaisvihjeitä UUSI RATKOJA oppii ymmärtämään, jos hänen ei sovi epäselviksi jääneistä kytkennöistä jälkikäteen kysyä?"

En osaa sanoa, tuleeko tässä enää mitään uusia näkökulmia, mutta omani tulevat, kun niitä kerran kysyit.

Minusta kaikki itselle selvittämisen keinot ovat hyviä. Pääasia, että tekee tuota itselle selvittämistä avoimella ja positiivisella asenteella. Jos aina ensimmäiseksi kiroaa laatijan, tuomitsee hänet typerykseksi ja heittää ristikon/lehden nurkkaan tai paperikoriin, ei asiasta paljon selviä.

Muutamia hyviksi havaittuja keinoja ovat:
* riittävän helpoista ristikoista aloittaminen; erinomainen apuväline on tässä Punainen Pelikaani, lähde alusta liikkeelle ja katso, missä kohdin lehteä ei enää ratkea; siinä on Sinun tämänhetkinen yleistasosi
* ala selvittää siitä visaisempia juttuja oikeiden vastauksien kanssa; mieti kaikessa rauhassa, miten laatijan logiikka on pelannut; etsi, mitä erityyppisiä vihjelogiikkoja löydät, varsinkin niitä, jotka aukeavat Sinulle hankalammin ja funtsi niitä kunnolla
* kimpparatko jonkun ystävän kanssa; näin mm minä ja Joutsin Pekka olemme tehneet joidenkin uusien laatijatuttavuuksien kohdalla, olipa meitä yhteen aikaan samojen ristikoiden äärellä kolme kaverusta: minä, Pekka ja Eki; se oli silloin kuin Leinosen Juha alkoi pukata kaikkein visaisimpiaan iloksemme
* soita jollekin tutulle ratkojalle, jonka tiedät olevan kanssasi suurin piirtein samalla tasolla, silloin voitte yhteispähkäilyllä auttaa toisianne
* kysy tekijältä itseltään, jos ei millään muuten selviä; jokaisen IS- kovikseni jälkeen odotan puhelua Kajaanista ja yleensä se tulee: aktiivinen ja sinnikkäästi asiaa itselleen selvittävä sanaseppo Raimo Salomaa soittaa minulle ja pyytää apua ajatuksenkulun selvittämisessä; jos minä olen ansan asettanut ja vihjeen logiikasta ei synny ymmärrystä, niin olen toki omani valmis kertomaan (en kerro oikeita ratkaisuja vastausajan puitteissa, niin kuin yleinen tapa on, mutta logiikkaa valotan kyllä)

Meidän kovislaatijoiden jatkuva paradoksi on, miten pysyä edellä ratkojista, mutta kuitenkin vain niin vähän, että uudet ansat aukeavat? Sillä jos aukeavat liian helpolla, reaktio saattaa olla "eipä tämä nyt ollut mistään kotoisin, meni alle 15 minuutin"; jos eivät aukea helpolla, reaktio on: "joo-o, plääh, yliammuttua, eihän tällaista kukaan pysty ratkomaan."
82. Jaakko Himberg25.10.2005 klo 20:52
Parahin PA, vertaukset, sananlaskut ja sanaleikit eivät sanaristikoissakaan ole kirjaimellisen totuuden kanssa yhteneväiset. Jos esim. joku joutuu nauttimaan pettymyksen karvasta kalkkia, niin useinkin se voi olla aivan makoisaa skottiviskiä (suositan), tai sitten pettynyt ei nieleskele muuta kuin mahdollisesti aataminomenaansa. Poron tuhoutuminen (palaminen) itsekseen eli poroksi ei sitä vastoin ole mahdoton sattumus: 1) voi joutua metsäpalon uhriksi, 2) lemmikkiporoja ja kilpaporoja pidetään myös tallissa, joka voi palaa poroksi asukkeineen.
83. RA25.10.2005 klo 20:53
Antti, tuossa viimeisessä kappaleessa ilmaisemasi kovislaatijoiden halu on kunnioitettava.

Mutta ihan noin raadollisia me ratkojat emme kuitenkaan ole! Siis yleisesti. Jos KOVIS ratkeaa nopeasti, ainakin itse olen vain (itseeni!) tyytyväinen!. Jos KOVIS ratkeaa hitaasti tai ei ollenkaan, olen kyllä valmis opiskelemaan ja myöntämään ensisijaisesti 1) omat puutteet, ja vasta toissijaisesti 2) laatijan puutteet.

Nimim. Yksi monien puolesta :-)
84. Juhani Heino25.10.2005 klo 21:21
Samaa mieltä RA:n kanssa. Tuossa uusimman Koviksen säikeessä totesin että siitä ei varmaan tule paljon juttua. Selvennän vielä jos aiheutin väärinkäsityksen: en tarkoittanut ettei siitä tulisi paljon kehuja koska se oli helpohko, vaan ettei vihjeitä varmaan juurikaan jäänyt epäselviksi. Kehuja tänne yleensäkin tulee vähemmän - olettakaa mun osaltani että Kovis on ollut hyvä jos en erikseen muuta sano... ;-)

Olen näköjään itsekin Liberon listalla. Olen tuonut täällä esille niitä vihjeitä joita en ole tajunnut. Ehkä liiankin hanakasti. Mutta kannattaa kysyä jos ei millään välähdä.
85. Antti Skyttä25.10.2005 klo 21:38
RA!

Hyviä pointteja!

Ja minulta yksi kommentti.

Itse en ajattele koko asiaa millään lailla puutteiden näkökulmasta. Olen todella iloinen, jos pystyn tarjoamaan muille oppimisen/oivaltamisen mahdollisuuksia. Olen todella iloinen (ainakin yritän olla), jos joku pystyy tarjoamaan minulle oppimisen/oivaltamisen mahdollisuuksia.
86. Libero25.10.2005 klo 21:53
RA 25.10.2005 klo 19.31:

Kirjoitustasi oli tosi mukava lukea. Aion ottaa siitä ilon irti. Pohdin siinä olevia yksityiskohtia jokin "vietävänmoinen" kovis edessäni, ehkä jo ensi yönä. Keskivaikeisiin saakka oma kehityskertomukseni on sujunut varmaan melko normaalisti.

Olen oppinut myös tallettamaan ristikot jälkitarkastelua varten. (Siitä, että ratkojat harrastavat ratkonnan lisäksi ristikontutkistelua, laatijat saavat ansaitusti olla iloisia ja ylpeitä.) Olen alkanut myös merkitä muistiin kommentteja vihjeistä ja ratkaisusanoista, koska se jonkin verran auttaa huomaamaan, milloin omat ajatukset ovat lähteneet harhateille.

Lukiessani tekstiäsi havaitsin kaksi (erityisen) heikkoa kohtaani. Olen tarkkaillut työkseni sanojen merkityksiä ja pyrkinyt valitsemaan niistä sen, jonka mahdollisimman moni mahdollisimman varmasti ymmärtää mahdollisimman oikein. Kovisten laatijat tuntuvat toimivan juuri päinvastoin! Tähän koukkuun haksahdan ehkä useimmin. Siitä sikiää sitten jonkinasteinen luottamuspula. Näitä ilmeisen virheellisiä ajatuspinttymiä minun tulisi onnistua tuulettamaan. Ehkä se auttaisi edistymään.

Miksi ei sopisi jälkikäteen kysyä? Siksi ei sopisi, kun vihjeisiin ja ratkaisusanoihin liittyvät kysymykset ovat niin herkkiä. Huonostikin muotoiltu kysymys ilmaisee aina kiinnostusta, mutta tulee usein ymmärretyksi pelkästään kielteisenä kritiikkinä.
87. Eki25.10.2005 klo 22:04
Kun sanoin, että vihjeen pitäisi yleisesti olla sellainen, että sen ratkoja keksii ennen kuin viimeinen kirjain on paikallaan, tarkoitin, että on laatijan huoli pystyä kehittämään sellaisia just sopivia.

Ratkojilta me laatijat tietysti toivomme palautetta ja suvaitsevaisuutta, sillä ihan todella yritämme palvella teitä.

Hankalaa laatijoille on myös se, että edetään vaikeuttamisessa tarpeeksi hitaasti eli ei luulla, että koko ajan pitää kehittää kauheasti ihan uutta.

Hankalaa on myös se, että koviksen ystäviä on monentasoisia. Ketään ei haluttaisi menettää ja tietysti uusia saada, mutta mikään ei ole niin varmaa kuin se, että kaikkia ei yhdellä ristikolla voi miellyttää.
88. Libero25.10.2005 klo 22:58
Antti Skyttä 25.10.2005 klo 20.35:

Nyt haluaisin tallettaa saamani vastaukset ristikonratkonta-arkistooni, mutten valitettavasti tiedä, miten tästä säikeestä niitä voi irroittaa.

No, kenties minulla on toivoa: en kiroa laatijaa enkä tuomitse häntä typerykseksi enkä heitä ristikkoa nurkkaan. Vaikea ristikko vaikuttaa minuun päinvastaisesti: se kulkee kuin iiliäinen mukana eikä jätä rauhaan, ennen kuin viimeisessäkin ruudussa on kirjain. Vajaiksi jääneet ratkon loppuun ratkaisun kera.

Nyt kun onnistuin Punaisessa Pelikaanissa sijoittamaan viimeiselle aukeamalle kolmisenkymmentä "varmaa" sanaa, aloin heti epäillä, että koko lehden vaikeustaso on laskenut. Tästä järkyttyneenä siirryin hetimmiten lehden alkupuolelle. :) Onnetonta on, että PP astui elämääni vasta tänä vuonna.

Kimpparatkonta kuulostaa hyvältä. Ystävä- ja tuttavapiirissäni on kuitenkin vain pari kaukana asuvaa ristikonratkojaa, joista toista olen koettanut maanitella sähköpostitse keskustelemaan korvamerkityistä ristikoista. Olen meistä kahdesta ainoa asiasta innostunut. Miten olenkaan valinnut ystäväni?

Tekijöiltä itseltään en tohdi varsinkaan puhelimitse siviiliharrastuksestani kysyä, kun ajattelen heillä olevan muuta tähdellistä tehtävää. Miten olenkaan valinnut asenteeni?
89. ö25.10.2005 klo 23:08
Ötkö tunne paste+copy-toimintoa Libero?
90. Libero25.10.2005 klo 23:40
ö: Selvästikään en, mutta otan toiminnon opinto-ohjelmaan. Sitä vastaava löytynee myös tästä mainiosta "Mac ministä". Kiitos.

P.S. Olen tässä säikeessä tullut niin maan perusteellisesti opastetuksi, ettei paremmasta väliä!
91. Juhani Heino26.10.2005 klo 04:27
Liberon lauseesta "Huonostikin muotoiltu kysymys ilmaisee aina kiinnostusta, mutta tulee usein ymmärretyksi pelkästään kielteisenä kritiikkinä" tuli mieleen kirjaimellisesti kaukaa haettua:
Japanissa opetuskulttuuri on ainakin toistaiseksi ollut sellainen, että opettajan esittämä kritiikki osoittaa oppilaan arvostamista. Mitä rajumpaa kritiikkiä, sitä kehityskelpoisemmaksi oppilas on katsottu. Ja oppilas voi olla siitä ylpeä.

Tällaisella asenteella kannattaa laatijankin tosiaan lukea kritiikkiä. Ainakin mun kommenttini (kärkeviltäkin kuulostavat) kertovat siitä että ristikko on hyväksi havaittu eikä ole ollut roskiin menossa.
92. PA26.10.2005 klo 13:53
Olen ratkonut visaisia ristikkoja toistakymmentä vuotta ja esim. IS:n kovisten ratkaisuprosentti lienee noin 90. Siitä huolimatta lähes joka ristikossa on yksi tai useampia vihjeitä, joista jää miettimään, että "miten niin" tai "eihän tää näin voi olla". Suurin osa aikanaan avautuu ja myöntää itselleen, että "ai niin" tai "voihan sen noinkin ajatella". Mutta usein jää myös mieltä kaivertamaan ajatus, että "en kyllä osta tuota selitystä".
Visainen ristikko on parhaimmillaan kuin taideteos, jonka huippukohtia ovat nokkelien vihjeiden älyämisen antama tyydytys (usein aika voimakas) ja täyteen saaminen. Mutta kuten yleensäkin taideteoksen kohdalla pienetkin soraäänet voivat tuhota koko kokonaisuuden.
Suurin osa teistä tuntuu olevan sitä mieltä, että visaisissa ristikoissa saakin olla vaikeusasteen lisäämiseksi epämääräisyyttä, epäloogisuutta jopa suoranaisia asiavirheitä. Olen eri mieltä. Mielestäni nimenomaan koviksissa ei näitä saisi olla. Jos yhden ristikon parissa tuhertaa tuntitolkulla myös negatiiviset tuntemukset voivat olla aika voimakkaita. Vaikeustaso ei laskisi yhtään, vaikka ne jättäisi poiskin.
Otetaan vielä tämä porojuttu. Vihjeessä sanotaan selvästi, että joskus näin tapahtuu. Kun ihmettelin asiaa se kääntyikin niin, että niin voi tapahtua, mutta ei niin oikeasti tapahdu.
Jaakko Himbergille sanoisin, että kuten aikaisemmin mainitsin poron kokoisen ruhon poroksi palaminen vaatii krematorio-olosuhteita. Ellet usko, mene katsomaan minkalaista jälkeä esim. sikalapalo saa aikaan.
Vai olenko sittenkin liian pedantti ihminen ratkomaan ristikoita?
93. Antti Skyttä26.10.2005 klo 14:05
Jokainenhan meistä itse määrittelee oman piponsa tiukkuusasteen.

Jos pidän pipoani tiukalla, se kiristää koko ajan minun päätäni ja kohdistuu erilaisina kannanottoina vain aika ajoin muihin.

Omalta osaltani yritän pitää ristikoiden kanssa lähinnä hauskaa ja silloin kiristävällä pipolla on vääränsuuntainen vaikutus, se kun pakkaa estämään hauskanpitoa.

Ja silti: on erittäin hyvä, että näitä näkökulmia ja mielipiteitä kerrotaan, parhaimmillaan sillä on edistävä ja avartava vaikutus.
94. Jaakko Himberg26.10.2005 klo 15:18
PA palasi vielä poroihin ja esimerkkeihini niiden poroksi palamisesta. Siispä vielä vakuudeksi tositapaus, jossa valtavaksi arvioitu määrä Siperian taigan eläimistöä paloi kirjaimellisesti poroksi. Porot olivat tosin villipeuroja, mutta sama laji Rangifer Tarandus on kuitenkin kyseessä. Jenisein sivujoen Tunguskan latvoille putosi v. 1908 meteoriitti kokoluokkaa kymmeniä metrejä läpimitaltaan, onneksi kauas ihmisasutuksesta. Maahan törmäys aiheutti valtaisan räjähdyksen, jonka välittömänä sekä siitä aiheutuneiden metsäpalojen seurauksena tuhoutui tuhansia neliökilometrejä taigaa eläimineen. Jos samankokoinen järkäle tipahtaisi Korvatunturille, haihtuisi pukki poroineen hetkessä atomeina taivaalle, ja huonosti kävisi ainakin kuivaan kesäaikaan muillekin Savukosken sekä osin Sodankylän ja Inarin poroille isäntineen. No eihän tämän luokan katastrofi onneksi sadan vuoden välein uusiudu, toivottavasti. Onhan suden lapsipopsinnastakin Turun seudulla kulunut jopa vähän pitempi aika, joten tulevat 1500 EU-suttakin antavat lasten olla vielä pitkään rauhassa...
95. RA26.10.2005 klo 19:20
Vielä Antille,

enpä itsekään mitään "pysyvää puutetta" tarkoittanut (jos vihje ei aukeakaan). Puute-sanakin oli huonosti valittu.

Tarkoitin vain, että ensisijaisesti ajattelen tosi lerpsahtanut pipo päässä, että "enpäs tuota tällä kertaa hoksaa / hoksannut" kuin että "pakko olla laatijan virhe... huono vihje... liian vaikeaa...".

Tällainen ajattelutapa auttaa mielestäni jo ratkoessa; Jos hyvin nopeasti alkaa (mielessään) sättiä vihjettä / laatijaa, ajattelu kapeutuu - ja sitten ei ainakaan löydä ratkaisua. Puhumattakaan, että alkaisi sättiä itseään.

- Näinkin on käynyt: Joskus ne kohdat, mitä itse ei ole tajunnut, mutta sitten ratkaisun tai selityksen saatuaan ymmärtänyt, ovat olleet suurempia ahaa-elämyksiä kuin ne itsekeksityt. Ymmärtääkseni juuri tuollaisissa tilanteissa tapahtuu oppimista ja oma taito hyppää taas pikkuisen uudelle tasolle.

Kokemukseni mukaan vain äärimmäisen harvoin KOVISvihjeet (siis edelleen ne, joita en ole itse oivaltanut) ovat olleet "tajuttomia" muusta kuin siitä syystä, että "enpä vain tullut ajatelleeksi juuri n o i n".
96. Seppo26.10.2005 klo 20:13
Nimimerkki Libero : Pahoittelit eilisiltana ystäviesi valintaa , kun et löytänyt halukasta kimpparatkontakaveria. Tsekkaapa osoitteesta www.sanasepot.fi ,mikäli jokin listassa mainituista paikalliskerhoista sattuisi olemaan sopivan etäisyyden päässä. Väittäisin, että siellä tuskin pystyy välttymään ristikkoaiheiselta keskustelulta, ja melko useasti siellä käydään läpi juuri näitä vastaavia pulmakohtia, joita näilläkin sivuilla käsitellään. Paikalliskerho sekä eri ristikkotapahtumista tutuiksi tulleet ihmiset pitävät melko paljon yhteyksiä keskenään, eikä ole ollenkaan poikkeuksellista, että joku puhelimitse minultakin kyselee jotakin hakusessa olevaa sanaa. Omalla kohdallani voin sanoa saaneeni tätä kautta paljon tarpeellista alan tietoa sekä runsaasti hyviä ystäviä, joilla on sama kiinnostuksen kohde. Kokeilepa!
97. Libero26.10.2005 klo 22:14
Seppo 26.10.2005 klo 20.13:

Kiitos, kiitos!

Sanaseppojen paikalliskerho näyttää kokoontuvan kivenheiton päässä. Jos kerhossa olisi kuunteluoppilaan paikka avoinna, saattaisin ujona ihmisenä aluksi hakea sitä. :)
98. iso S26.10.2005 klo 22:38
Niin, Seppokin on ihan mukava mies enkä heittäisi kivellä vaikka olisin sopivan matkan päässä. Kyllä ujokin ihminen voi paikkansa löytää kerhossa ja ajan kanssa ujous voi karista (itse en tosin halua ottaa sitä riskiä). Ei kertakokeilu ota jos ei annakaan, sittenhän sen näkee millaista juttua siellä vedetään.

Rohkaisuksi siteeraan Suurta Dr. Philiä. Ajattele pahinta mitä voisi tapahtua. Eivät ne sinua tappaa voi. Ja jos tappavat niin eivät ainakaan syö! (varmuuden vuoksi suomalaisversio: jos tappavat niin eivät elävältä syö)
99. RA26.10.2005 klo 23:34
Höpsis, Libero! Pelko pois! Itse menin mitään miettimättä mukaan HML-VORSSA-sanasepotreffeille. Siellä oli mm. tuo SM-Seppo. Ihan ihmiseksi osoittautui. ;-)
100. Libero26.10.2005 klo 23:49
Olette te hulvattoman hauskaa väkeä!

Ylläpitokin on pitkämielinen, kun Hän sallii säikeessä "IS Kovis 1.10." vielä tällaisen joukolla-libero-sanasepposeuraan-värväyksen. Minun on tehtävä nyt "väyryset" ja harkittava asiaa ainakin yön yli. Olenhan elämää suuremman ratkaisun äärellä...
101. RA26.10.2005 klo 23:54
Höpsis uudelleen. Käy kokeilemassa - pääsethän tuolta pois. Mistään "elämää suuremmasta" ei siis ole kysymys. :-)
102. Juhani Heino27.10.2005 klo 00:35
Libero, Ylläpito on tosiaan pitkämielinen, mutta tässä asiassa ota huomioon että hänkin kuuluu seppoihin ;-)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *