KESKUSTELUT > RISTIKOT > SOFTWARE?

199. Software?

Adson10.7.2003 klo 16:38
Minkäslaisilla ohjelmistoilla noita ristikoita laaditaan? En nyt ole niinkään kiinnostunut ruudulla ratkottavista java-jutuista ja tekniikoista vaan pikemminkin ulkoasupuolesta. Olen joitakin ohjelmia nähnyt mutta ne ovat olleet sellaisia joissa vihjeet tulevat listaan ristikon ulkopuolelle. Olisiko vinkkejä aloittelevalle laatijalle, vai pitääkö tässä ihan kynään ja viivottimeen tarttua? :)
2. J Takala10.7.2003 klo 21:22
Mikä tahansa ohjelma kelpaa, jos sillä saa aikaan samankokoisia ruutuja helposti vierekkäin. Itse käytän taulukkolaskentaohjelma Exceliä.

Ei välttämättä kannata koko ristikkoa tietokoneella totetuttaa. Se on yllättävän työlästä, varsinkin jos haluaa käyttää vihjeissä kuvia.
3. Jouni10.7.2003 klo 21:32
Niin käytätkö J Takala Exceliä muuhunkin kuin sanasommitteluun? Piirretäänkö se kuitenkin kokonaan ruutuneineen kaikkineen puhtaaksi?
4. OSui10.7.2003 klo 21:40
Varsinaisen laatimisen teen yleensä ruutupaperille. Ohjelmistona on Omanuppi 1.0 ja muina välineinä lyijykynä ja kumi. Sopivan kokoisen ruudukon printtaan Excelillä, mutta ihan mikä tahansa ruudukko kelpaa.

Lopullista totetutusta (Takalan termiä taivuttaakseni) en tee itse. Kuten enemmän laativa kollegani totesi, se on yllättävän työlästä. Lisäksi monet ratkojat (kuten minä) arvostavat siistiä käsityön jälkeä. Itse en siihen pysty, joten tekemäni luonnoksen piirtää puhtaaksi ja usein muutenkin parantelee kuvittaja. Samaa siunattua systeemiä voisi suositella laajempaankin käyttöön, koska laatimisen ja kuvittamisen taito eivät välttämättä maksimoidu samassa päässä.
5. Markku Mäkelä11.7.2003 klo 08:41
Ristikkopohjan tekoon on varmasti yhtä monta tapaa kuin on tekijääkin. Ja jokaisen mielestä se oma tapa on se ainoa "oikea". Itse kuitenkin neuvon hylkäämään nuo Ekselit sunmuut taulukkopohjaiset ohjelmat ja ainakin kokeilemaan vektoripohjaisia kuvankäsittelyohjelmia ( CorelDraw, Freehand, Illustrator). Ainakin Corellin vanhempia versioita saa jo miltei muropakettien kylkiäisinä, joten ohjelman hinta tuskin lienee este.

Ohjelmien "ruudukko"-työkalulla pohjan teko on helppoa ja nopeaa. Vektorigrafiikkapohjaista ruudukkoa/ruutuja voi mielinmäärin venyttää/kutistaa, ruutuja poistaa, yhdistää, värittää ja viivojen paksuuksia vaihdella ilman että lopputuloksessa olisi minkäänlaista "pykällystä" ja sahalaitaa. Vain tekijän ohjelmankäyttötaito ja mielikuvitus tuo rajat lopputulokseen.
6. J Takala11.7.2003 klo 17:42
Jouni: Varsinaisen laatimisen teen ruutupaperille lyijykynällä. Toteutuksen alkuvaiheen teen vasta Excelillä eli tulostan ruudukon ja mahdollisesti laitan muutaman vihjeen tietokonefontilla. Mäkelän ehdottamat ohjelmat olisivat varmaan kokeilemisen arvoisia, mutta toistaiseksi olen tullut hyvin toimeen Excelilläkin.

Pääosan toteutuksesta teen edelleenkin käsityönä, koska kokonaan tietokoneella tehdyt ristikot voivat olla aika karun näköisiä. Aika harva osaa tehdä miellyttävän näköisiä ristikoita tietokoneella. Ja kuten Osui totesikin, niin käsityönä (siististi) tehtyjä ristikoita ehkä arvostetaan enemmän ratkojien keskuudessa. Onhan toki sellaisiakin laatijoita, jotka saavat tietokonetoteutuksella miellyttävän näköistä jälkeä, ensiksi tulee mieleen A. Syrjälä ja J. Hyvönen.
7. Leiska11.7.2003 klo 18:04
Ristikon ulkoasun toteuttamiseen on tietenkin paljon erilaisia piirustus- ja kuvankäsittelyohjelmia, mutta niille, jotka eivät satu omistamaan exceleitä sun muita, voi suositella Windowsin apuohjelmien pienen, mutta näppärän Paintin (ent. Paintbrushin) kokeilua.

Aloittaa voi muotoilemalla piirustuspohjan sopivan kokoiseksi, minkä jälkeen viivan ym. työkalujen avulla on melko vaivatonta luoda haluamansa kokoinen ja muotoinen ruudukko. Teksti- ym. vihjeet saa helposti sijoitettua juuri tarkoittamiinsa paikkoihin valinta-työkalua käyttämällä. Kannattaa tietenkin alussa tarkistaa, että saa laatimansa pohjan tulostettua yhdelle sivulle. Paintilla pääsee siis mukavasti alkuun joistakin ohjelman puutteista huolimatta.
8. J Takala23.7.2003 klo 21:44
Nyt näyttää muuten olevan työvoimatoimiston sivulla ristikonlaatijan paikka avoinna. Paikka ilmoitettu 18.7.2003.
9. J Takala23.7.2003 klo 21:49
Työnantajan www-sivulla törmäsin ristikonlaadintaohjeisiin, joissa puhutaan myös tuosta ohjelmistopuolesta. Mielenkiintoista luettavaa.

http://www.veijonkirjat.fi/laadintaohje.txt
10. Eki23.7.2003 klo 23:05
Voi itku, että kerran panin Zimbabwen ristikkoon, mutta se onkin kielletty. Minä kun olin siihen vielä tyytyväinen. Tottakai olisi pitän sen sijaan käyttää tuttua ristikkosanaa aana.
11. J Takala23.7.2003 klo 23:10
Niin ja onhan kylistä mm. Ahola sallittu.
12. jupejus23.7.2003 klo 23:36
Mitä se tuo "aana" tarkoittaa??

"aanailla" olisin kuin jossain epäilemistarkoituksissa kuullut käytettävän - olisiko se luulla, ounastella, mutta "aana"?
13. jupejus23.7.2003 klo 23:41
Koskahan ristikoihin ilmestyy "aattua" tai "aatuttaa"?
- merkitys se on kielessämme noillekin sanoille.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *