KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > WIKIPEDIA

1971. Wikipedia

iso S21.9.2005 klo 15:28
Aina vain useammin googlettamalla päätyy wikipedia-sivuille. Siinä meillä on varsinainen täydellisyysprojekti: ihmisten pitäisi itse kehittää kattava ja ilmainen netissä saatavilla oleva tietosanakirja. Sekä englanninkielinen että suomenkielinen wikipedia on olemassa.

Kuka tahansa saa päivittää aineistoa, joten tietoihin kannattaa suhtautua varauksella. Projektin toivorikkaana ajatuksena kuitenkin on että tieto tarkentuu ajan kanssa, virheet oikaistaan, huono tieto korvataan hyvällä ja hyvä paremmalla.

Tänne voi kirjoitella mietteitä ja havaintoja aiheesta.
2. iso S21.9.2005 klo 15:34
Tietenkin minulla on oma Gobbi ojassa. Eki mainitsi täydellisen ristikon säikeessä baritoni Tito Gobbin. Sivulla

http://en.wikipedia.org/wiki/Tito_Gobbi

kerrotaan että Cobbi eli October 24, 1913 – March 5, 1984. Sivun lopussa on linkki vuonna 1915 (ei siis 1913!) syntyneisiin, mikä johtaa sivulle

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:1915_births

Cobbi löytyy kyseiseltä sivulta eikä vastaavalta 1913-sivulta. Muiden lähteiden perusteella näyttää uskottavalta että 1913 on oikea syntymävuosi.

Kuka viitsisi hoitaa seuraavan pikku haasteen: korjaa linkki viittaamaan vuoteen 1913, lisää Gobbi vuoden 1913 syntyneisiin ja poista vuodesta 1915.

Pienellä haromisella en löytänyt otollista paikkaa mihin voisin osoittaa oikaisupyynnön. Ilmeisesti tosiaan halutaan että ihmiset tekevät kaiken itse. Minun inspiraationi ei veny niin pitkälle että ryhtyisin perehtymään wikin linkkien saloihin.
3. ö21.9.2005 klo 15:46
Muutin sen. Sivun yläosassa "Edit page"
4. iso S21.9.2005 klo 16:04
Se on oikein! Ensin näytti siltä että synttärisivut ovat ennallaan, mutta selain-veitikka näytti vanhasta muistista muuttumattomat sivut. Refreshin jälkeen Gobbi käveli oikeaan vuoteen.

Nyt kaikki itse tykönään, kolminkertainen ö-huuto :)
5. Eki21.9.2005 klo 16:07
Pystyykö iso Z päättämään, miten iso S Titon sukunimen kirjoittaa?
6. iso S21.9.2005 klo 22:26
Kuten huomaatte, tuo Tito oli minulle täysin tuntematon, joten hajamielisyys yhdistettynä nakkisormisuuteen aiheutti sukunimessä horjuntaa. Ovathan C ja G näppäimistöllä melkein vierekkäin ja ihan päällekkäisillä riveilläkin. Siis Gobbi, ei Cobbi! Pyydän aiheuttamaani hämminkiä anteeksi syyttömiltä osapuolilta, erityisesti alkoholilta, jolla ei ollut mitään osuutta asiaan. :)
7. marjaana8.10.2005 klo 16:49
Kun etsin sanaa vuono, pomppasi eteen tuo wikipedian sivu.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vuono

Minulla ei ole ollut koskaan sitä käsitystä, että vuonoja olisi ainoastaan Norjassa... Mielestäni niitä on joka paikassa, missä on järviäkin. Olenko väärässä?
8. Juhani Heino8.10.2005 klo 21:24
Ei kai se järviin liity - nehän ovat merenlahtia?
9. marjaana8.10.2005 klo 21:31
Jos tutkailee järviemme merikortteja, löytää varmasti useita vuono-loppuisia sanoja. Itsekin asuin kerran eräässä vuonossa.
10. iso S8.10.2005 klo 21:54
Sanat ovat symboleja ja ne tarkoittavat mitä niillä sovitaan tarkoitettavan. Otavan tietosanakirjankin määrittelyn mukaan vuono on pitkä, kapea, jyrkkärantainen jäätikön uurtama merenlahti. Jos määritelmä on tämä niin siloin järven lahti ei olla vuono vaikka paikalle sellainen nimi annettaisiin ja vaikka muoto ja syntytapa olisivat oikeat.

Totuuksia voi olla useita. Pitäisi säveltää uusi määritelmä. Siihen voisi pystyä säveltäjä Rob Vuono Jr.
11. marjaana8.10.2005 klo 22:01
Ok.
12. mie1.4.2006 klo 07:39
Mänkää Inarille risitäisiin tai korjaamaan sitä wikiä.
13. Ari30.4.2006 klo 16:46
Wikipedia muistuttaa monen sanahaun osalta aivan googlelta eikä tietosanakirjalta niin kuin pitäisi.
14. Sini30.4.2006 klo 22:26
Jooh, etsin Wikistä tietoa steinerpedagogiikasta, ja just sillä sivulla oli ilmoitus, että tämän sivun puolueettomuutta tutkitaan tms. Että se siitä luotettavuudesta. Onhan se toki hyvä tietolähde, jos vaan osaa olla varovainen sen suhteen, mitä sieltä lukee. Tosin googlettamalla löytää monia muita parempia tietolähteitä.
15. Hui_hai1.5.2006 klo 00:25
Ja googlettamalla ei edes löydä parhaita tiedonlähteitä. Suurin osa (=yli 90%) netissä sijaitsevasta oikeasta tiedosta on hakukoneiden ulottumattomissa erilaisten tietokantojen uumenissa. Mitä enemmän vaatimksia tiedon lähteiden luotettavuudelle asettaa, sitä huonommin tietoa googlaamalla löytää. Wikipedia puolestaan on kaunis ja jalo hanke jolle toivon vilpittömästi menestystä.
16. Kravattimies15.5.2006 klo 08:04
Vuosia sitten olen käynyt joitakin kertoja muokkaamassa wikipedian kansainvälistä versiota; korjasin ja lisäsin tietoja.

Suomenkielinenkään versio ei ole minulle tuntematon, mutta vasta nyt huvituin sen etusivun kohdasta "Lisää uutisia".

Senhän voi halutessaan lukea käskynä "Lisää uutisia!"

http://fi.wikipedia.org/wiki/Etusivu
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *