KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS:N ALKUVUODEN VAIKEIN, PARI KYSYMYSTÄ

197. IS:n alkuvuoden vaikein, pari kysymystä

Pasi Ryhänen8.7.2003 klo 16:07
Ilta-Sanomissa oli pari viikkoa sitten ristikko otsikolla "alkuvuoden vaikein", ja ratkaisu julkaistiin viime lauantain numerossa.
Sain ilmeisestikin ristikon ratkaistua oikein, mutta hämäräksi jäi vielä vihje, joka oli muistaakseni VÄLITÄT, ja sanaksi tuli KARITAT. Vääntäisikö joku avuksi rautalankaa?

Liekö PARTAHAI jokin hailaji, vai minkälaisesta otuksesta mahtaa olla kyse? Vihjeenä taisi olla KARVAINEN MATO, tjsp.
2. Pasi Ryhänen8.7.2003 klo 17:14
Itselleni vastaten: partahain yhteys vihjeeseen löytyikin ihan sanakirjasta, eli mato ja hai merkityksessä "taituri". Vielä jos ensimmäiseen ongelmaan löytyisi jotain.
3. J Takala8.7.2003 klo 17:27
Kartat -> vältät, ja sitten i väliin.
4. jupejus8.7.2003 klo 21:33
Mikähän "viisaus" tuollaisissa sanakäänteissä on sanaristikoissa? Ovatkohan ne jotenkin uutta muotia - eivät ne ainakaan kaikkia ratkojia miellytä. Omina tehtävinäänhän ne ovat aivan eri juttu.
Arka - hellä / vihje: arkia - vastaus; helliä
Alku - itu / vihje; kalkku - vastaus; kitku
Almu - anti / vihje: palmut - vastaus; pantit
5. Teemu Pallonen8.7.2003 klo 21:40
Yleensä se "viisaus" tai typeryys piilee siinä, että jollekin tietylle sanalle ei ole helppo keksiä vihjettä, joka sopisi vaikeaan ristikkoon. Erityisesti Alkuvuoden vaikeimpaan ristikkoon, kuten sana KARITAT tässä osoittaa.

Ainakin minusta tuntuu, että juuri ihmisten etunimille on kaikkein hankalinta keksiä hyvä ja vaikea vihje. Olisihan tuohonkin KARITAT-sanalle voinut laittaa vihjeen NAISIA ja se olisi ollut vihjeenä ainakin yhtä hankala kuin VÄLITÄT. Mutta mielestäni NAISIA tai MIEHIÄ -tyyli on vihjetyyppinä aika tylsä.
6. Timppa8.7.2003 klo 21:42
Kallistun vähän jupejussin ihmettelyyn, osittain tietysti sen takia, kun en saanut alkuvuoden vaikeinta ajoissa ratkottua. En ole saanut vieläkään, kun oikea ratkaisu unohtui työpaikalle. Sen saan kyllä sieltä loppuviikosta tsekattavaksi.

Toisaalta; eihän alkuvuoden (saati sitten vuoden) vaikeimpaan voi vihjeiksi laittaa ihan kuluneimpia juttuja, paitsi nämä tyhjät ruudut... (joita tyhmä pää ei millään meinaa ymmärtää, vaikka niitä tulee esiin aina silloin tällöin. Tai tarkoitan oikeastaan, että menen aina uudestaan ja uudestaan samaan halpaan.)
7. AKu8.7.2003 klo 21:55
Tämä alkuvuoden vaikein läheni, kuten aiemmin on todettu,
laatimista, eikä vain ratkontaa. Seuraavaksi kai Team Katalin
antaa puhtaan lakanaruudukon ratkottavaksi, ja siitä
arvotaan, kuka on ollut samanlaisesti kiero, kuin Team!
Ehkä kuitenkin jonnekin voisi laittaa rajan, vaikka pojat
kuinka tekevät pahintaan saahakseen hotellilaskun maksuun!
8. mats9.7.2003 klo 10:55
En saanut alkuvuoden vaikeinta ratkottua, puhti loppui. Eikö voisi ajatella, että näissä tosi vaikeissa sanat olisi vaikeita, uusia ta vähän ristikoissa käytettyja - nythän monet ratkaisusanoista ovat samoja kuin yleensä ristikoissa mutta vihjeet on tehty älyttömän oveliksi tai mahdottomiksi kuten minulle kävi. Laatijan on tietenkin iisimpi tehdä helppo ristikko ja vaikeat vihjeet - kaipaan kuitenkin normaaleja vihjeitä mutta uusia oivalluksia vastaussanoihin. Huomaan että ajattelumaailma alkaa muuttua näitten ? ja !-merkkien vuoksi niin, että epäilee kaikkien vihjeitten suoruutta/kieroutta (ainakin samassa ristikossa pitäisi olla loogisuutta näitten merkkien käytössä).
9. jupejus9.7.2003 klo 11:14
Veit melkein sanat suustani Mats. Kyllähän noita kirjainkuvioita, pyöräytyksiä ja mitä lie kaiken sorttisia sanallisia piruettejakin ratkoessa aivokopalla käsittelee, mutta jos ratkonta menee siihen, että joka sanan kohdalla on kuin varuillaan, että mikähän koukkaus tässäkin taas on, niin ei se pitemmän päälle enää ole mielekästä.

Piilosanoissa tai sanakiemuratyyppisissä sanatehtävissähän tuollaiset ovat ok, mutta tavallisten sanaristikoiden kohdalla voisi vihjeytystä vaikeuttaa uusilla vastausanoilla tai perinteisesti piirtämällä.

Parhaat vihjeethän ovat sanallisia oivalluksia. Sanalla voi olla eri merkityksiä ja erityisesti sanonnoissa ilmenevät eri merkitykset ovat hauskimpia - varsinkin, jos niitä ei itse ratkoessa ole heti huomannut.
10. Hui hai9.7.2003 klo 11:54
Kritiikki on kyllä ihan hyvää ja asiallista, mutta jokainen jonka mielestä kyseisen kaltaiset vihjeet ovat luokattomia kannattaa tehdä seuraavan kaltainen pieni testi.

1) ota valmiiksi täytetty ristikko, helppo tai vaikea, aivan sama.

2)keksi uusi, ennenkäyttämätön tai ainakin erittäin harvoin käytetty vihje KAIKILLE ristikon sanoille.

3) ota aikaa kuinka kauan suoritukseen meni

Uskoisin kaikkien yrittäjien luopuvan leikistä kauan ennen kaikkien sanojen vihjeytystä.

Minä olen joskus kokeillut ristikon vihjeyttämistä ja jokainen uusi vihje, etenkin oivallukseen perustuvat ovat erittäin työläitä ja aikaa vieviä keksiä.

Tunnustan, että allekirjoittanutkin sortuu joskus odottamaan laatijakunnalta ristikoita, joiden sanasto on uutta, vihjeet ennennäkemättömiä ja molemmat ovat laadukkaita. Yksi laadinnalle ja vihjeytykselle uhrattu ilta parantaa ainakin allekirjoittaneen moisista harhaluuloista.

Ei yksi huono sana (eikä edes muutama), eikä pari heikkoa vihjettä kaada muuten hyvää ristikkoa.
11. mats9.7.2003 klo 12:51
Haluan täsmentää, että nautin vaikeiden ratkomisesta, halusin puuttua vain ylilyönteihin vihjeiden kierouden osalta. Olisihan hyvä, kun saa sanan ratkaistua, myös ymmärtää miksi se siihen tuli! Muutaman kerran olen jäänyt ihmettelemään, vaikka sana varmasti on oikein, miten se vihje siihen sopii - no kyllä se yleensä on auennut jos ei muuten niin kysymällä, mutta jos sen miettimiseen menee sama aika kuin sanan selvittämiseen niin - no niin - eiköhän tämä riitä.
Laatijat ovat kuitenkin hyviä ja ristikot laadukkaita siitä ei ole epäilystäkään. Olen vasta viimevuosina aloittanut ristikoiden ratkaisemisen kun pidin itseäni vain piilosanaratkojana Helpot ristikot ei kiinnostanut ja vaikeita ei ymmärtänyt mutta sain sitten opastusta noitten kovisten ratkaisuun ja nyt nautin niistä. tackar o pockar
12. J Takala9.7.2003 klo 17:09
Alkuvuoden vaikein ei olisi ollut alkuvuoden vaikein, jos vihjeet olisivat olleet liian helppoja. Itseltänikin jäi ristikko ratkeamatta. Sain täyteen n. 30 %. Ahaa-elämyksiä tuli siihenkin mennessä jo ihan mukavasti. Harmi, että en sitä oikeaa ratkaisua ole nähnyt. Olisi kiva tietää ainakin mikä on "naurun laite" ja mikä on se pitkä sana yläreunasta, joka todennäköisesti alkaa HÄÄK....?
13. Timppa9.7.2003 klo 17:40
Naurun laite = maanmittari. Se pitkältä vaikuttava sana ei olekaan kovin pitkä, "hääkello". Sen perässä taas yksi lukemattomista tyhjistä ruuduista, tai ei niitä lukemattomia ollut, vain 8.
14. Pena Porvoosta9.7.2003 klo 17:43
Hyvä, mats! Tackar o pockar täällä Porvoossakin.
Laatijat ovat todellakin hyviä ja ristikot laadukkaita kuten totesit.
Itse en yrittänytkään alkuvuoden vaikeinta. Ei kuitenkaan olisi tullut omin voimin täyteen. Oonko "luuseri"?
Onko se "väärin" että tietää etukäteen ettei onnistu?
Ei kai kuitenkaan. Tasoja löytyy ja niin pitääkin.
Jokainen ottakoon omansa. Joskus on ihanaa ratkoa "helppoja".
15. jupejus9.7.2003 klo 22:06
Jos se olisi maamittari - naurulaite, mutta eikö kuulu olla;
naurun laite - maan mittari.

No, mulla taas jossakin yksi ratas raksuttaa tyhjää.
16. Eki11.7.2003 klo 08:57
Ilta-Sanomien ristikkotoimittaja Juhani Tolvanen, lomalta tulleena, meilasi minulle, että olivatko tyhjät ruudut tehtävässä tahallaan. Päätoimittaja oli esitellyt ratkojilta tulleiden kirjeiden tukkua, jossa oli paljon kummastelua asiasta.
17. J Takala11.7.2003 klo 17:43
Olisi kiinnostava tietää kuinka moni sen sai virheettömästi ratkottua. Onko tietoa?
18. voke helsingistä11.7.2003 klo 18:58
Samaan aihepiiriin: mitä hittoa tulee ruudukkoon, kun selitys on TEENEVA?
19. Maiju11.7.2003 klo 22:25
Ihmeen paljon arvostelua on tämä alkuvuoden vaikein saanut osakseen. Minulla ei ainakaan ole siitä mitään pahaa sanottavaa. Se oli juuri sellainen kuin odotinkin - haasteellinen, ahaa-elämyksiä antava ja loppujen lopuksi ratkottavissa. Kiitos.
20. Urpo7.8.2003 klo 09:42
Lähes 2 kuukautta poissa koneelta, monta kommenttia lukematta.
Maijun kanssa olen samaa mieltä, mukavan kinkkinen oli tuo alkuvuoden vaikein, itseasiassa se ratkesi yllättävän helposti vai olenko kenties rakomisessa hai;-)
Kiinnostaisi minuakin, montako oikeaa vastausta palautettiin? Ainakin 12 (palkitut + minä).
21. Eki7.8.2003 klo 16:23
Kyselin määrää mutten saanut. Paljon on tullut valituksia tyhjistä ruuduista ja tietysti kysytään varmuuden vuoksi, olivatko ne tahallisia. Siksikin kehut lämmittävät, meni siinä miestyötunteja melkoinen määrä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *