KESKUSTELUT > RISTIKOT > PRO TOIMIHENKILÖUNIONI 9/05

1955. Pro toimihenkilöunioni 9/05

Eki15.9.2005 klo 13:48
Alettiin tehdä enemmän lehden aihepiirin mukaista ristikkoa, pyynnöstä. Se tekee ristikon vaikeammaksi teille, jotka ette ole tietoisia toimihenkilöunionin asioista. Se tekee myös ainakin tällä kertaa asian vähän vaikeammaksi unionilaisille. Olipahan pahoja paikkoja laadinnassa. Futis-Gary piilokirjaimella ei todellakaan ole tapaistani. Ja pari muutakin ei-toivottua sanaa siellä on. Mutta piilokirjainta en anna ilmaiseksi! Tuo Gary tuli siksi, että sen yllä oleva alue oli niin hyvä, etten sitä voinut pyyhkiä pois. Se olisi mennyt täysin uusiksi. Urheilua siinä on sattumoisin harvinaisen paljon.

Laadinta olisi ollut 100x helpompaa, jos olisi jättänyt kolmannen (lyhimmän) lauseen pois. Mutta siinä oli jotain muutakin kuin pelkkää asiaa.

Minä sitten tykkään noista Markun pääkuvista, joissa on valokuva taustana, vaikka MM niitä itse vähätteleekin. Tätä varten kävin Katajanokalla kuvailemassa paikan edustaa vähän joka suunnasta. Kivaa vaihtelua tässä ristikoiden väsäämisessä tuollainenkin.

Tykkään minä silti enemmän niistä MM:n vitsipiirroksista.

http://www.sanaristikot.net/ristikot/nayta_flash.p hp?file=protoimi/05/pt0509&s_posti=
2. JTak15.9.2005 klo 13:56
Futis-Garyhan on ristikon helpoin vihje. :)
3. Eki15.9.2005 klo 13:58
Tuohan se on mielenkiintoista, että mikä on toiselle vaikeaa, on toiselle se, mistä pääsee alkuun.
4. ile15.9.2005 klo 14:04
Ristikkoa vielä vilkaisematta veikkaan, että futis-Garyn kohdalle tulevassa ratkaisusanassa on seitsemän kirjainta.
5. ile15.9.2005 klo 14:05
Joo, oli siinä.

Helppo nakki.
6. Juhani Heino15.9.2005 klo 14:13
Aloitin muualta, mutta Gary oli mullekin ihan tuttu. Ei siis syytä huoleen, kun tiedätte urheilutuntemukseni tason...
7. Eki15.9.2005 klo 14:17
Tästä huolimatta se on huono piilo. Ette voi väittää vastaan! Ettekä kai yritäkään.
8. JTak15.9.2005 klo 14:21
Jos jonkun ulkomaisen futarin nimen ristikkoon haluaa kelpuuttaa, niin Gary on yksi niistä. Muita voisivat olla ainakin Pelé, Zinedine Zidane, Ruud Gullit, Lev Jashin ja Ronaldo.
9. kp15.9.2005 klo 14:24
En tiedä onko lukijakunnassa naisia.
-Jos valituksia tulee, juuri heiltä. Ja niiltä jotka ei tiedä
urheilusta tuon taivaallista.
-Eki on oikeassa. Jollekin on helppo, joillekin vaikea.
Laatija on puun ja kuoren välissä....
10. Eki15.9.2005 klo 14:27
Lehden saajissa on paljon naisvaltaisia ryhmiä.
11. iso S15.9.2005 klo 14:31
Oletko ketkuillut liikaa urheilijaketjussa niin että tulee jo ylivuotoa ristikoihin? No, itsekin siellä piipahtaneena selvisin urheilijoista hyvin. Gary on sen verran huomattava nimi että jopa minä muistin vaikka en mikään Libero olekaan, enkä Pampers.

Tehtävä kelpaa esimerkiksi kuvaristikon miellyttävyydestä verrattuna tietokilpailuun: kaikkea (unionin asiat) ei tarvitse tietää ja silti pääsee oikeaan ratkaisuun, jos ristikon vaikeusaste ei ole muuten liian korkea.

Tässä meni hiukan haparoinnin puolelle silloin kun itselle outo sana leikkasi unioni-sanan. Näin kävi amerikkalaisen tv-sarjan kanssa. Se oli minulle täysin tuntematon, koska päivällä tulevia sarjoja "ei ole olemassa" minulle yleensäkään ja subbarilta erityisesti, koska digiboksi hiipi kotiin vasta äskettäin. Pystysanaan sai riittävästi apuja että sen pystyi arvaamaan ja sen jälkeen vaakasanan voi varmistaa Googlella.

Toinen vastaava ongelmakohta oli näyttelijä Reid. Meikäläinen on lähempänä Greta Garbo -sukupolvea eivätkä kaikki uudemmat ole tarttuneet päähän. Ei tämäkään, vaikka täytyy myöntää että itse olen lykännyt hänet säikeeseen 1269 Lyhyitä nimiä. Näiden palstojen ahkerasta lukemisesta olisi hyötyä ratkojille, myös silloin kun on ollut itse kirjoittajana...
12. ile15.9.2005 klo 14:34
Onko kukaan pannut - joko hyvällä tai pahalla - merkille sellaisen asian, että kirjailija Ata Hautamäki on juuri julkaissut ensiromaaninsa 'Murha Käpylässä'???

HAUTAMÄKI KAIMOINEEN -> ATAT

Miltä kuulostaa???
13. Eki15.9.2005 klo 14:43
Mainitsin asian tällä viikolla tuolla yhteisristikon säikeessä.
14. H. Lavonius15.9.2005 klo 14:48
ile: pahalta kuulostaa. Ja tarvittaisiin kai vielä se kaimakin... Ei yksi pääsky kesää tee ;)
15. iso S15.9.2005 klo 14:48
Ah joo niin, moni muu oli ehtinyt jo kommentoida kun minulla oli vielä juttu kesken, mutta kukaan ei ottanut kantaa kuvitukseen. Antaisiko tuolle pääkuvan tekniikalle nimen Roger Rabbit -tyyli? Hällä väliä, mutta siisti on kuin sika pienenä.

Muutenkin kymppi miinus ja se miinus tulee siitä että joku voi imaista pienen pyöreän nassuunsa siitä tavaramerkistä, rullahuulineekeristä. No, eihän valkoinen mieskään aina tykkää jos joutuu karikatyyrin kohteeksi.

Mahdollisesta tai lähes asiavirheestä voisin tiedustella kalastusasiantuntijoilta. Onko yleensä mahdollista että moinen otus menee ja jää verkkoon? Onko noiden kalojen pyydystämisessä verkko tavanomainen tapa? Asiasta tietämättömänä veikkaan että kyllä ja ei.

Kuukkeli:

Suurin tiettävästi Suomessa saatu X on painanut vajaat viisi kiloa ja pituutta sillä on ollut pitkälti toista metriä. X, joka on herkullinen ja vähäruotoinen ruokakala pyydystetään parhaiten pitkäsiimalla, rysillä, X-arkuilla, merroilla, katiskoilla tai ongella.

Tämä jättää vielä auki sen mahdollisuuden että kenties verkolla pyydystetään toiseksi parhaiten. Niin tai näin, tämä on leikkiä, totista leikkiä, eikä mahdollinen mielikuvituksen osuus pilaa ristikkoa.
16. iso S15.9.2005 klo 14:59
Mistä se Hautamäki tänne hyppäsi? Tarkoitus ei ole käynnistää mitään Atat-keskustelua, mutta silti...

Hautamäen papereita? -> ATAT
(ATA carnet on kansainvälinen tulliasiakirja)

Voisiko kazakhstanilainen salainen agentitar esitellä itsensä: nimeni on Ata, Alma Ata?
17. JTak15.9.2005 klo 14:59
>Onko yleensä mahdollista että moinen otus menee ja jää >verkkoon?

Tuo on jo lähes samanlaista pilkunviilaamista kuin se, että etanalla ei ole kotiloa selässä. :)
18. JTak15.9.2005 klo 15:00
Vai onko se edes kotilo. Se kuitenkin, mikä sinne aina piirretään.
19. sihteeri15.9.2005 klo 15:05
Kyllä naisetkin (ainakin jotkut) seuraavat futista. Itse ainakin tiedän ko. Garyn ynnä muutaman muunkin brittifutarin. Beckhamin vielä palloillessa ManUssa osasin koko aloituskokoonpanon ulkoa vaikka Arsenal onkin ikiaikainen ykkössuosikkini. Joten älkää te pojat oletelko!
20. Juhani Heino15.9.2005 klo 15:06
Jostain ristikosta opin että Alma-Atan nimi on muuttunut: nyt se on Almaty tai Almati, translitterointi vaihtelee.
21. Juhani Heino15.9.2005 klo 15:13
Taisi mennäkin epäsuorasti: ristikossa oli ASTANA joka on Kazakstanin uusi pääkaupunki, ennen siis Alma-Ata oli.
22. Seija15.9.2005 klo 15:19
Grenz ja jenkkisarja piti hakea googlen avulla. Muuten ihan selviö.
23. Seija15.9.2005 klo 15:21
siis Krenz ei tainnut mennä jakeluun vieläkään ;)
24. iso S15.9.2005 klo 15:39
Tuskin Or----ista -> ---- (Krenz)
25. Libero15.9.2005 klo 18:44
Unioniristikko on lyömätöntä laatua. Vaikken tiennyt unionin liittokokousasiasta mitään, siihen liittyvät ratkaisusanat selvisivät muita ratkomalla viisikirjaimista lukuun ottamatta. Tähän sanaan sain sommitelluksi toisen ja kolmannen kirjaimen aluksi väärin. Pääkuva sopii tyylillisesti kyseiseen laatimukseen erittäin hyvin.

Futis-Garyn ehdin nimetä ensin toiseksi futis-Garyksi, kun en heti lukenut lähitienoon vihjeitä. Näyttelijä Reid ratkesi ympäröivin sanoin, ja ainoaksi oudoksi jäi Suomessakin nähtävä jenkkisarja, vaikka vastaussanan täytyy olla oikein.

Kerrankin ristikossa on täyslaidallinen erisnimiä, monisärmäinen urheiluotos ja yleissivistävää unionitietoutta. Ratkonta sujui kuin punaisella matolla astellen.
26. Pena15.9.2005 klo 19:48
Kymmenisen minuuttia meni ratkomiseen. "Suomessakin nähtävä jenkkisarja" on ihan outo! "Näyttelijä Reid" on ihan outo! "Futis-Gary" ei ole ihan outo! Eikös se (outo) Myllykoski laula (oudosta) maalivahti-Markuksesta? No ihan ookoo ristikko!

Outo-Pena Porvoosta, out! d=)
27. JTak15.9.2005 klo 20:40
Mitäh, Pena ei tunne näyttelijä Reidiä. Nopeasti kuvia etsimään. :)
Olet varmaankin elokuvissa nähnyt, muttei vaan nimi jäänyt mieleen.
28. Eki15.9.2005 klo 20:53
Mainitsin futis-Garyn lähinnä siksi, että siinä oli ristikon vaikein arvattava kirjain. Hassua, että jenkkisarja on NOIN outo, se on kyllä ollut kritisoitu (huono kässäri) ja sillä on Suomessa ollut huono esityspaikka, aika tuulinenkin. Pääosan esittäjä on USA:n tunnetuimpia kantrilaulajattaria, olisikohan pitänyt repiä vihje siitä? Joutsin Pekka on varmaan koskettanutkin tätä naista.
29. Pena15.9.2005 klo 21:04
Pekka siis otti todesta Frank Pappan sanonnan: "kosketelkaa toisianne"!

JTak: kyllä, Kuukkeli löytää aika makeita kuvia näyttelijä Reidistä :-)
30. Libero15.9.2005 klo 21:21
JTak 15.9.2005 klo 14.21:

Eikö hulmutukka Pavel Nedved ole mielestäsi ristikkoainesta? Eikö Rivaldokaan, yksi maailman parhaista?
31. ile15.9.2005 klo 21:33
Kaveri kosketti kerran Abban Angethaa ja lensi sen jälkeen kaksikymmentä metriä ilmassa.

Tapaus oli kuulemma silti ko(s)kemisen arvoinen.
32. JTak15.9.2005 klo 21:36
Libero, onhan noita kuuluisia palloilijoita vaikka millä mitalla. Luettelin muutaman ensiksi mieleen tulleen. David Beckham on varmaan kaikkein tunnetuin nykypelaaja, vaikkei taitojensa puolesta olekaan paras.
33. Kravattimies16.9.2005 klo 01:24
Jenkkisarja selvisi minulle vasta alkuaineen saatuani.

Maalivahti löytyi kirjasta ja siinä selvisi Reid.

Muita kohtia ei tarvinnut miettiä, esimerkiksi Futis-Gary oli minulle tuttu.

Kerjäävät afrikkalaislapset ovat yleensä tummia, joten täyden kympin annan.
34. Pekka Joutsi16.9.2005 klo 11:36
En tunnusta kosketustani kyseiseen näyttelijälaulajaan!!
35. Eki16.9.2005 klo 11:49
Aika monta kantritähteä olet kumminkin koskettanut!?
36. Eki17.9.2005 klo 00:15
Juuri nyt pyörivän Miehuuskokeen jälkeen tulee eräs Suomessakin nähtävä jenkkisarja. MOT
37. ata hautamäki4.9.2013 klo 21:35
syksyllä 2013 ilmestyy jo viides dekkarini. YLEssä ja Hesarissa olen tullut mainituksi lähihistoriasta kirjoittavana kirjailijana.
38. Kravattimies5.9.2013 klo 16:38
Kiinnostavaa, Ata! Luin netistä lisää sinusta. Käykäähän muutkin lukemassa.

HS: Englantilaiset Agatha Christie ja P. D. James sekä ruotsalainen Maria Lang ovat Hautamäen mieleisiä viihdyttäviä dekkarikirjailijoita. "Maria Lang on oikein minun esikuvani."
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *