KESKUSTELUT > RISTIKOT > HYVÄ SANASTO KAIKEN POHJA

1938. Hyvä sanasto kaiken pohja

Eki10.9.2005 klo 15:31
Ristikot tehdään ratkojille ja ratkojia on monenlaisia. Laatimuksen hyvä sanasto tuskin voi olla itsessään seikka, joka karkottaisi ratkojia ristikon ääreltä. Vihjeet ovat olennaisessa osassa siinä, millainen ristikosta tulee ratkojan kannalta. On helpompi tehdä hyvät vihjeet hyvän sanaston pohjalta. Ja on helpompi tehdä vihjeet joko helpoiksi tai visaisiksi, jos sanasto on selkeää ja monipuolista.

Laatijoita on monentasoisia. Jos hyvä sanasto on ristikolle tärkeimmän pohjan muodostava osa, silloin laatijan pitäisi tunnistaa rajansa ja laatia hyvä sanasto omilla ehdoillaan. Sellaiset ristikoiden tunnusmerkit kuten sanaston keskipituus tai aukioisuus eivät mielestäni ole olennaisia. Ainakin minä annan anteeksi lyhyehkön sanaston, jos jokainen ratkaisusana on (jokseenkin) moitteeton eikä ole tyhmiä piilokirjaimia.

Laatijan on hyvä kurkottaa työssään, mutta liikaa yrittämällä ei tule hyviä ristikoita kuin onnenkantamoisina.

Samoin olen vielä sitä mieltä, että laadukkaimman tuloksen syntymisen kannalta yhtenäinen työsuoritus on tärkeää. Siis että laatijalla on koko laadinnan ajan tutkaimet korkealla ja kriitiikki sopivan tiukaksi säädettynä, että heikkoudet karsitaan pois jo siinä vaiheessa, kun ne vasta ovat tuppautumassa ristikkoon. Kun laatimukseen tulee viimeinen kirjain, se on silloin valmis. Toki sitä voi silmäillä ja pohtia parannuksia, mutta se ei niitä välttämättä enää tarvitse, koska se on laadittu ajatuksella.
2. Eki11.9.2005 klo 11:48
kp: ”Laatijalla on paljon tuttuja ja turvallisia sanoja.
Niitä(hän) laatija tuppaa käyttämään. Eikö Eki sinullakin?
Saisi itsensä irti noista huonoista sanoista.”

Jokaisen ristikossa on huonoja sanoja. Anteeksi, hra/rva Jokainen!

Otetaan ajatusleikki, johon Esko Kalervokin viittaa junaratkojateorioissaan.

Kunkin ristikossa olevan sanan (ja ainakin suunnilleen, mitä se tarkoittaa) tuntee tietty prosentti luku- ja kirjoitustaitoisista suomalaisista. Tämähän olisi suhteellisen yksinkertaista vaikka gallupilla selvittää.

Ihan arviolta:
Sanan koira tuntee 100 %.
Sanan eksakti tuntee 70 %.
Sanan Asam tuntee 1 %.

Yhteensä 171 %. Nuo kolme sanaa tuntee keskimäärin 57 % suomalaisista. Mitä korkeampi tämä arvo on, sitä parempi on laatimus, teoriassa.

Kuten tiedämme, pari tosi huonoakin sanaa pystyy väistämään sanaleikkivihjeillä tai hyvän sanat voi pilata tekemällä oudot vihjeet. Sanastolla on tietty monipuolisuuden vaatimus (ellei kyseessä ole teemaristikko). Joku lyhenne voi olla tunnettu, mutta lyhenteenä silti vähemmän toivottu ratkaisusana. Liiat erisnimet, etenkin henkilönnimet, pilaavat ristikkoa jne. jne.
3. marjaana11.9.2005 klo 12:00
Minulla on nyrkkisääntönä kryptojani laatiessa se, että jos tiedän mitä sana tarkoittaa ilman kirjoista tai netistä lunttaamista, sana kelpaa. Jos tuo ASAM-sana pyrkisi tuppautumaan ruudukkooni, en laittaisi sitä, koska ei ole hajuakaan mikä kummajainen se on.
4. Eki11.9.2005 klo 12:02
Ristikoiden fakkisanaston opetellut laatija on marjaanan teorialla sitten aika huonossa lähtöasemassa.
5. marjaana11.9.2005 klo 12:04
En puhunutkaan muista vaan itsestäni... Minä en ole opetellut fakkisanoja tieten tahtoen enkä aiokaan. Ihan tavallisella yleistiedolla yritän pärjätä.
6. Eki11.9.2005 klo 12:17
Valitettavasti monella ristikkosanaston tuntevalla vain on tuo ajattelutapa.
7. Eki11.9.2005 klo 12:18
Lisäksi kryptoissa vieras sana ei ole kovin kohtalokas, jos se muiden sanojen avulla saadaan kasaan. Sanojen merkitysten tunteminen ei ole niin olennaista. Kryptoja yhtään väheksymättä.
8. marjaana11.9.2005 klo 12:22
"Valitettavasti monella ristikkosanaston tuntevalla vain on tuo ajattelutapa."

Siis millainen ajattelutapa?

Ainakin minulle tulee palautetta oudoista sanoista.
9. KP11.9.2005 klo 12:29
Onko minulla oikea käsitys, että kryptoon tulee/laitetaan
"helpommin" vaikeampia sanoja, kuin ristikkoon?
Kryptoja laatinut itsekin.
Eikö ne ole silloin eriarvoisia? (Siis ristikko ja krypto).
10. marjaana11.9.2005 klo 12:35
Minusta tuo ei pidä paikkaansa. Kryptoihin sanojen laittaminen on helpompaa kuin ristikkoon, johtuen krypton rakenteesta. Kryptoon ei tarvitse laittaa yhtään fakki-tai muitakaan outoja pikkusanoja.
Olen alkanut harjoitella ristikon laatimista ja eilen sain ensimmäiseni valmiiksi (siis sanapohjan, en vielä vihjeitä) ja se on paljon vaikeampaa kuin krypton laatiminen. Onnistuin kuitenkin laatimaan alkupiilottoman ristikon, jossa oli vain tuo ATIK-sana. Mutta koko eilispäivä siihen menikin.
11. marjaana11.9.2005 klo 12:36
Unohtui laittaa: JIHUUUU!!!
12. KP11.9.2005 klo 13:03
-Siitä se alkaa, marjaana.
13. Eki11.9.2005 klo 13:28
Seuraavaa yritin sanoa, marjaana:

Valitettavasti monella ristikkosanaston tuntevalla vain on tuo ajattelutapa, että fakkisanasto kelpaa sellaisenaan ristikoihin.

Kryptojen laadinta on tosiaan helpompaa kuin sääntöjä noudattavien kuvaristikoiden. Mutta kryptoissa (liian monelle) vieraat sanat tulevat siksi, että

a) sinne tupataan (syystäkin) harvinaisia kirjaimia sisältäviä sanoja paljon enemmän kuin kuvaristikoihin

b) kun ne helpot xzq-sanat on käytetty moneen kertaan, tulee houkutus käyttää vieraampiakin sanoja

Kuten sanoin, krypton henkeen se jopa sopii. Mutta mieluummin REMBRANDT kuin ASAM, vaikka edellisen oikeinkirjoitus olisikin suomalaisille vaikeampaa.

Tarkennuksena: en ole ikinä sadoissa laatimissani kryptoissa käyttänyt sanaa ASAM.
14. anaajram11.9.2005 klo 13:55
No minä en ole tehnyt vielä satoja kryptoja, joten houkutusta ei ole ollut... Tosin kieltämäti jotkut sanat ottavat jo pannuun, kun ovat niin yleisiä... kuten ZORRO, ZOLA, ZETOR, ZAIRE, NIZZA, PIZZA...

Onneksemme maapallo rullaa etiäpäin ja uusia ristikkokelpoisia lyhyitä sanoja pulpahtelee esiin....: STUBB, STÅHL, FÖHR, SMEDS, BUSH, CLIO... Eihän näitä ollut vielä joitain vuosia sitten?!

Huom. Eihänfakkisanoissa kovinkaan montaa xzq-kirjainta ole... Päinvastoin.
15. Eki11.9.2005 klo 15:03
Puhuin "vaikeista" xzq-sanoista eli kuinka moni osaa heti kertoa, mikä tai kuka on ESOX, AZIZ tai EQUUS. Niitä näkee joskus kryptoissa ja se on ihan ok, mutta tietosanakirjatasoa ne ovat.

Luettelemistasi sanoista vain STUBB on selvästi uusi, muut ovat olleet sentään olemassa (no on STUBB-nimisäkin ollut)jo toista vuosikymmentä (ei tosin KATJA Ståhl sitä kauempaa julkisuudessa).
16. marjaana11.9.2005 klo 15:09
No ei sitten... ;o(
17. Eki11.9.2005 klo 15:28
Elähän nyt ;-)
18. marjaana11.9.2005 klo 15:37
Autatko kertomalla netistä hyvän sivuston, josta löytyy synonyymejä sanoille.. !
19. Matti11.9.2005 klo 15:46
Tarek Aziz on kyllä ollut riittävästi julkisuudessa, mitä sanaristikkokelpoisuuteen tulee.
20. Matti11.9.2005 klo 15:50
Jos vastaus on OMATA, niin miksi vihje on aina VOI KYVYN? Luulisi muitakin löytyvän. Esim SINUNA.

Ja OTIS on aina hissialalla. Tosin koin viikko pari sitten vuosien odotuksen täyttymyksen, kun hissialalla olikin KONE.

Sisiliassa on kaupunki nimeltä Enna. Olisi joskus hauska nähdä se ristikossa, vihjeellä Sisiliassa.
21. Eki11.9.2005 klo 15:51
Siinä missä Aziz on tunnettu poliitikko, on myös hyvä tuntea hauen (Esox) ja hevosen (Equus) suku. Ei näille asioille ole yhtä totuutta. Esko Kalervon mielestä Milano on vaikea sana helppoon ristikkoon.

marjaana, minä katson synonyymit kirjoista tai rompuilta, jotka kyllä ovat suht hintavia.
22. Eki11.9.2005 klo 15:53
Matti, omata on siitä hankala verbi, että se pitää erotella ratkaisusanasta osata. Voi olla jopa piilo toisessa kirjaimessa. Tietysti puhekielessä voi kyvynkin osata ;(

SINUNA on vaikean ristikon vihje.

ENNA on sellainen, että useimpien mielestä tuolla tavalla esitettynä ristikossa on virhe.
23. marjaana11.9.2005 klo 15:54
Joo niin minäkin katsoisin, mutta just nyt en pysty... ;o)
Pakko etsiä netistä.
24. marjaana11.9.2005 klo 16:02
EKI:
"minä katson synonyymit kirjoista tai rompuilta, jotka kyllä ovat suht hintavia."

Viittaatko siihen että minä olisin jotenkin köyhä... :O)
25. Eki11.9.2005 klo 16:07
Sinä se jaksat kaivaa jokaisesta kommentistani jotain epäilyttävää ;)
26. marjaana11.9.2005 klo 16:08
Itse intät vastaan kaikesta mitä sanon.... :=)
27. marjaana11.9.2005 klo 16:12
Minusta tämä vihjeiden keksiminen/hakeminen on ihan hirveätä hommaa. *repii tukkaa päästään*
Siksi minä varmaan tykkäänkin niin paljon kryptoista.
nimim. "ensimmäistä ristikkoaan viimeistelevä"
28. Hui_hai11.9.2005 klo 16:43
Marjaana: Jos netistä löytyviä sanakirjoja ja apuja kaipaat, niin tuo sivusto on aika lähellä kärkeä ilmaisten sanakirjojen tarjonnan suhteen:

http://www.hakuvelho.com/a4.htm
29. marjaana11.9.2005 klo 16:46
Löysin tuon äsken tuolta bittiviidakosta. Kiitoskia silti!
(Mutta nyt taidan lähteä ulos, ei tätä enää jaksa tuijottaa..)
30. Libero11.9.2005 klo 18:02
Eki 11.9.2005 klo 12.18:
"Lisäksi kryptoissa vieras sana ei ole kovin kohtalokas, jos se muiden sanojen avulla saadaan kasaan. Sanojen merkityksen tunteminen ei ole niin olennaista. Kryptoja yhtään väheksymättä."

Parasta onkin olla väheksymättä. :) Vietin eilen mahdottoman iloisen tuokion erään sokkokryptosi kera. Kun jäkkiinnyin tuijottelemaan 11-kirjaimista sanaa, jossa oli kuusi eri kirjainta, niin tiesin, että siitä ura urkenee. Kannatti tuijotella! Sen jälkeen elämä oli yksinkertaista ja helppoa, mutta taas jäi hyvä muisto.

Kaikki vieraat sanat ovat mielestäni kryptoissa "kohtalokkaita". Ne ovat suotavia ja jopa toivottavia. En laske kryptoa käsistäni, ennen kuin tiedän, mitä viimeinenkin sana merkitsee. Toisista sanoista on toki apua, mutta apua on myös mielikuvituksesta. Tuumailen tässä, miten krypton- ja ristikonratkojana voisin olla sellaisessa kielikylvyssä, etten ymmärtäisi sanojen merkityksiä? Ajatuskin oudoksuttaa.

I know: puhun vain omasta puolestani.
31. Satunnainen Ratkoja11.9.2005 klo 19:03
Itse poytalaatikkoon laatineena(kun ei ole ristikkoa tarjolla nenan edessa) olen huomannut etta laatiessa ristikko tulee "runtattua" valmiiksi. Eli mukaan tulee huonompi sana etta luomuksen saa valmiiksi. Sitten kun valmista ristikkoa katselee niin huomaa etta tuo on aivan ala arvoinen kohta jonka sitten muuttaa kuntoon (olen havainnut etta se on helpohkoa kun on valmis muoto edessa ja pystyy hahmottamaan mahdolliset muutokset taikka sn. varmat sanat)

Itse asiassa tassa juuri eilen paasi kaymaan niin etta ekaks ristikko runtattiin valmiiksi... havaittiin keskusta aivan ala-arvoinen mutta yla ja alaosa ovat laadukkaita... siita tuli sitten lopulta kaks ristikkoa ;o)

... ehka tama on tyolas / "vaara" tapa pehda ristikoita, mutta enhan tee tata tyokseni, en edes harrastus mielessa... vain ajatusotimintaa virkistaakseni, oikean ristikon puutteeseen...

Kun olen valmiita tekeleita katsonut erittain kriittisella silmallakin niin kylla ne kaikki julkaisu kriteerit tayttaisivat...
32. Satunnainen Ratkoja11.9.2005 klo 19:04
Mutta antaa nyt olla ehka joku paiva pimputan Ekin ovikelloa ja kyselen anoen kelpaiskos naa... pelikaaniin, vai takan sytykkeeks ;o)
33. Satunnainen Ratkoja11.9.2005 klo 19:14
Mielestani hyva sanasto taytyisi olla aina ristikon laatijan lahtokohta... Jos ei sanaa tunne, miksi sita tunkea ristikkoon vaikka Google sen saataisi tunteakin, ellei nyt sitten ole ihan pakko rako.... ja jos tunkeekin niin silloinkin pitaisi katsoa kriittisin silmin, ettei naita pakkorakoja ole tullut tungettua liian usein samaan ristikkoon.
34. Tsööts28.11.2005 klo 14:58
Sunnuntain Kalevan yleisönosastolla kirjoittaja arvosteli ristikoiden fakkisanoja. Lähetin vastineeni, jossa kehoitin tutustumaan näihin sivuihin - mielestäni oikeampi paikka esittää aiheesta kriitiikkiä. Ja täällähän pääsee "keskustelemaan" jopa suoraan laatijoiden kanssa. Saapa nähdä julkaistaanko kirjoitukseni - pitävätkö nimittäin Kalevassa näitä sivuja kaupallisena tuon pienen Sanaris Oy -yhteyden takia?
35. rituII28.11.2005 klo 15:10
hyvä tsööts. Mä aattelin kans panna vastinetta. Jäi ajatuksen tasolle. Mitähän lehtiä oli hän ratkonut, ken ajatuksen esitti.
36. Juha-Pekka Kuusela29.11.2005 klo 16:45
Tsööts: jos pitävät niin minusta se jo lapsellista ei tämä sivu ole kaupallinen. Moni hyvä sivu on firman alaisuudessa.
37. Tsööts1.12.2005 klo 08:57
Eilisessä Kalevassa oli lyhyt vastineeni, jossa mainitsin nämä sivut. Jos tänne ilmestyy uusia ihmisiä, saatan olla syyllinen. :-)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *