KESKUSTELUT > RISTIKOT > PIRKKA 9/05

1919. Pirkka 9/05

Eki5.9.2005 klo 17:32
Jos sattuisi olemaan niin, ettei talouteesi tule Pirkkaa, voit otsikossa mainitun teoksen printata oheisesta osoitteesta:

http://www.sanaristikot.net/xxx/pirkka0509.jpg

Omat kommenttini tuonnempana. Periaatteisiini kuuluu aina vastata ja perustella, vaikka uskonkin monen pitävän niitä tekosyinä ja selittelyinä.



Lähettäjä: kp 5.9.2005 klo 09:34

Pirkka 9/2005

Eki on viimeinen hokannut minkälainen ristikon pitää olla.
Ristikko on pienehkön puoleinen ja ruudukkoa pienentää
entisestään oikealla alhaalla oleva edellisen ristikon
ratkaisulaatikko. Reunoja kiertää leveä kuva-ala, joka myös
pienentää ruudukkoa. Mitä jää jäljelle? Enimmäkseen nelikirjaimisia sanoja, joka ensisilmäykseltä näyttää sokkeloiselta. Ratkojalla ei ole paljon ratkomista. Laatija on
saanut alueen täyteen suht helposti. -Tällaisiin ristikoihin
pitää pyrkiä. Osaathan sinäkin tämän nopean laatimisen
taidon.

Lähettäjä: tonimikael 5.9.2005 klo 17:23

kp. Väitänpä, ettei tuo Pirkan ristikko ole ollut mitenkään tavallista nopeampi laatia. Pienessä tilassa kolme pääkuvasta tulevaa lausetta päinvastoin asettaa paljon haastetta HYVÄÄN SANASTOON pyrkivälle laatijalle. Ratkoin tuon ristikon ja totesin, että hyvin oli Eki onnistunut.
2. KP5.9.2005 klo 17:53
Hyvähän se Pirkan ristikko on.
Tuollaiseen pieneen sanojen määrään pitää pyrkiä.
3. Hui_hai5.9.2005 klo 18:03
Niin, onhan 69 sanan ristikossa (Mainittu Pirkan ristikko) parempi kate/sana laatijan kannalta kuin nyt esimerkiksi 99 sanan ristikossa (Täysin hatusta vedetty lukema).

Mitä vähemmän sanoja käyttää on siis tässäkin suhteessa parempi?

No leikki sikseen. Odotamme puolustuksen puheenvuoroa ennen varsinaista kommentointia. Mitäpä sitä jauhamaan kun ei asiasta ja sen taustoista ole perillä.
4. KP5.9.2005 klo 18:05
Eki on vihdoinkin löytänyt jyvän.
Sama hyvä ajattelu jatkuu Iltasanomien
nettiristikossa. -Mahtavaa, olisinpa minä tuon keksinyt.
5. marjaana5.9.2005 klo 18:07
Vihdoinkin ;o)
6. JTak5.9.2005 klo 18:50
KP voisit kysyä Ekiltä jos pääsisit vierailevana tähtenä laatimaan tuota IS:n nettiristikkoa edes yhden kerran. Olisi mielenkiinoista kuulla ratkojien mielipiteitä, kun kp rykäisisi helpon ristikon IS-nettiläisten ratkottavaksi.
7. kp5.9.2005 klo 18:57
JTak
Tuossa olisi itua.
8. Eki5.9.2005 klo 19:15
Valitettavasti sitä en voi tehdä, mutta tässä vaiheessa kuulisin kyllä mielelläni tarkemmin, mitä olen keksinyt ja miksi olen nyt niin hyvä, yhtäkkiä.
9. KP5.9.2005 klo 19:20
Kadehdinpa vain.
10. Eki5.9.2005 klo 19:48
Jos tuo vihjaa, että IS-Nettiristikot tai Pirkan kyseinen tehtävä olisivat olleet helppoja, siis nopeita, laatia, niin pieleen meni. Pirkassa tahkosin yläaluetta, josta vasempaan laitaan jäi kaksi ei-toivottua sanaa, vieras nauha ja lesken paikka. Muuten sanastossa on rikkasti eri kirjaimia ja lausevyyhti noin pieneen ristikkoon melkoisen sitova. Alakulman vanha ratkaisu on lehden sinne vaatima.
11. kari kämäräinen5.9.2005 klo 19:57
Eikä tarvinnut antaa valmiita kirjaimia laatijoille tyyliin 1.K, kuten eräissä ulkomaisissa ristikkolehdissä on tapana! ;)
12. Eki5.9.2005 klo 20:05
Oikean yläkulman sinisävyisen kuvan löytymiseen (omista valikoimista) olin tosi tyytyväinen. Edellisellä lomalla Marbellassa hotellin seitsemännen kerroksen parvekkeelta noita tähtäilin satoja erilaisia kuvia. Tuossa kuvassa on sanoihin just oikea henki.
13. Libero5.9.2005 klo 21:26
Nyt hämmästyttää kp:n "huti". Ehkä meidän talouteemme on tullut eri Pirkka-lehti. Heti lehden tultua ratkoin ristikon, jossa on enimmäkseen 6-8 -kirjaimisia sanoja, tunnelmallisia luontoaiheisia kuvia ja JUMALA-vihjekin tässä yhteydessä oikeassa kirjoitusasussaan eli pienellä alkukirjaimella. On viimeistelty laatimus.
14. Pena5.9.2005 klo 21:32
Sehän on ihan mukava "kahvipaussiristikko". Neljä ja puoli minuuttia meni ratkoessa. En nyt osaa tarkemmin tuota ruotia. Mutta ei sieltä mikään "hypännyt silmille", joten värit ynnä muut varmaan kohdallaan.
15. Eki5.9.2005 klo 21:52
Olisiko tuo ristikko jotenkin parempi (vähemmän kliininen), jos siellä olisi alkupiiloja reunoilla ja sisällä?

Ovatko tuplareunat tässä tapauksessa liikaa tilaa vieviä? Koska näin on maailma pyörähtänyt?

Yhteyttä tuplareunoihin ja IS-nettiristikkoon en ainakaan ymmärrä, koska IS:ssä ei ole tilaa tuplille, vaikka MM kuinka haluaisi.
16. iso S5.9.2005 klo 22:20
Tämän ristikon hampaisiinsa ottava on luultavasti Torin sakkia joka tykkää Valittaa kaikesta. Kuitenkin on totta se mitä on sanottu: missä tahansa on parantamisen varaa. Täydellinenkin voisi olla vielä täydellisempi, kai.

Eki iski itse ristikon kipupisteeseen, missä on kaksi ei-toivottua sanaa. Yhden käden sormin on laskettavissa muut sellaiset sanat mitkä voisi äärimmäisellä kriittisyydellä laskea lievemmiksi toivonvastaisuuksiksi. Yksi puhekielisyys, yksi karttasana (kulttuurihistoriallisen yhteyden vuoksi ei mitätön), harvinainen Pekka -O =tyttö sekä Havaijilla kuultu. No, ettei peukalo jäisi pystyyn niin laitetaan se oikeaoppisesti pienellä kirjoitettu jumala, sekin on joidenkin mielestä heikosti tunnettu.

Reunoja kiertävä "leveä" kuva-ala on peräti kaksi ruutua. Tuskin sillä mitään ihmeellistä aikasäästöä on tullut, mutta se on voitettu että kuvista saa selvän. sanoillekin jää edelleen 16 ruutua ristikon keskialueella, mikä on esimerkiksi minun sivun laatimuksissani ruudukon leveys selitysruudut mukaanlukien. Samoihin lehtiin laativa ile käyttää kahden ruudun marginaalia jopa taskuristikoissa (leveys 13 ruutua) eikä tulisi mieleenkään syyttää pinnaamisesta. Ei niissä pääse laatija helpolla, jos ei aina ratkaisijakaan.

Realistisella asteikolla en näe Pirkka-ristikossa valittamisen aihetta.

Jostain syystä minulla meni suunnat sekaisin ja ihmettelin, millainen zoomi tavoittaa seitsemän kerroksen parvekkeelta tuon pääkuvan, mutta Ekihän puhuikin OIKEAN yläkulman kuvasta. No, vasenkätiselle vasen on oikea.
17. Libero5.9.2005 klo 22:31
Eki 5.9.2005 klo 19.48:

Mitkä seikat vieraasta nauhasta ja lesken paikasta tekevät ei-toivottuja ratkaisusanoja? En hoksaa.
18. Eki5.9.2005 klo 23:15
Vieras nauha on lähinnä vierasta kieltä eikä siksi kovin haluttava ristikkoon. Nyt kyllä muistin, että eräs tunnettu suomalainen sarjakuvaneuvos on käyttänyt sitä nimeä signeeratessaan töitään.

Lesken paikka on rajatapaus eikä kovin huono, mutta kuitenkin, makuasia. Siitä saanee tarpeekseen monen muun laatimuksista.

Jos nyt olen yhtään ymmärtänyt, niin nyt ei sitten kertakaikkiaan ollut kyse ristikon heikkouksista vaan jostain tavasta, minkä olen nyt keksinyt, millä pääsen työstäni jotenkin helpomalla. Ja siitä penään kp:ltä lisätietoa niin kauan että hän sen selvittää.

Totta kai yritän koko ajan käyttää ammattitaitoani hyväksi siinä, että ristikot syntyvät vaikkapa nopeammin kuin ennen, mutta laadusta tinkimättä, vain fakkisanoja säästellen.
19. Satunnainen Ratkoja5.9.2005 klo 23:41
Ratkoin taman minakin...

Unkarittareni (joka ei suomea ymmarra) katsoi ristikkoa ja sanoi tuo nayttaa hyvalta... Joten tama ristikko tayttaa ensimmaisen kriteerin... nayttaa hyvalta, vieraankin silmaan ;o)

Omaa "vanhaa" ristikko silmaanikin tama miellytti.

Pienempi ala, vanha ratkaisu alakulmassa seka kolme paakuvasta lahtevaa lauserimpsua antavat jo yllin kyllin rajoittavia tekijoita laatimusta tehtaessa.

Sanasto erittain moni puolinen (jopa yks ulkolainen sana ;o) jonka ratkoin ekaks vaarin ja kape siita tuli ekalla kerralla, pienen ihmetyksen kanssa... sit kun valmiiseen ristikkoon (jai kape harmittaan) palasin lounastuksen jalkeen sana ja ahaa elamys tulivat kuin itsestaan)... Kuinka en tata heti keksinytkaan, onhan mulla englanti toinen kotimainen (asun Irlannissa jo 7:tta vuotta kaiken kaikkiaan)

ristikossa mukavasti avonaisuutta, vasenpaan alakulmaan tehty tosin 4*4 laatikko, josta lahtee nelja sanaa ulos joten sekaan ei miinusta... olettaisin etta oikea ylakulma on tullut laatimukseen viimeisena? hieman tuntuu runtatun oloiselta...

Eli arvosanaksi hyva +, itseasiassa erittain hyva perus ristikko. josta monipuolinen sanasto saakoon erityis maininnan (ääkkoset, jotka olivat erittain luontevilla siirtymilla nivottu ristikkoon, huomaa etta eki on jokusen ristikon elamansa aikana laatinut... omissa poytalaatikko ristikoissa taitaa sanasto olla aakkosia;o) vaikka kuinka yrittaa niin ääkkoset eivat sinne tule luonnostaan)

pari vihje ruutua poistamalla tama olisi saanut kiitettavan (esim lehtien siirtoon/possu vihjeruutu, nain tama vasen nurkkakin ois ollut avonainen).. ja ehka myos lokin kuva/maa- vihjeruutu... silloin tama ois saanut 10+ multa, annetaan nyt vaikka 8 1/2...

Kannatti taas kynaan tarttua ja kuvia rapsia.
20. Satunnainen Ratkoja5.9.2005 klo 23:46
Muuten taman Unkarittaren kommentti oli taysin spontaani... kun keittion pyodalla ristikkoa ratkoin... ja han vahingossa olkapaan yli katsoi...

Eli tata tartte luomusta Eki kannata haveta, sua digataan jo rajojen ulkopuolellakin ;o) ja keskieuroopassakin nimes tulee tutuksi...
21. Eki5.9.2005 klo 23:55
Kiitos, SR, ja Irlantiin siis? Käytiin siellä Saken kanssa vuonna 1998.

Tuollaisia ristikoita ei joka paikassa maailmaa näekään, mutta vaikkapa MM:n piirtämät voisivat saada vieläkin hurmoksellisemman vastaanoton.

Oikeassa olet, että nuo pari vihjeruutua olisivat olleet mahdollisia poistaa (ylempi kullä aika hankala). Muita selkeitä poistokohteita ei näy, vaikka mahdollisia olisikin. Olisikohan sitä kahden ruudun poistoa osannut monikaan oikeasti arvostaa? Olisiko ollut mahdollisen 1-2 tunnin lisätyön väärti? Ja muutaman huonomman sanan.

Ihan oma juttunsa olisi ollut, jos keskellä alas lähtevä haarautuneen lauseen loppu olisi jäänyt pois. Jälkikäteen ajatellen laadinta olisi SILLOIN ollut lastenleikkiä.
22. Eki6.9.2005 klo 00:18
Täällä muuten vielä alkuvuodesta puhuttiin valokuvaristikoitteni fotojen epäselvyydestä. Olenko ottanut oppia? Itse ainakin saan selvää kaikista näistä. "Ei ruudun kokoisia kuvia" ei sekään ole mikään ehdoton juttu, sillä toinen seitsemännestä kerroksesta kuvaamani lokki on siinä pääkuvan alla eikä ole kuin puolisen ruutua suuri. Harkiten siis pieniäkin?

Yksi niistä lokeista muuten ruiskautti keskelle rintamustani, kun olin hotellin katolla makuulla. Kiittämättömyys on maailman palkka.
23. Satunnainen Ratkoja6.9.2005 klo 00:25
Saat anteeksi taman ;o) Loistava ristikkohan tama on, ei mikaan "kompromissi". Pitaahan ristikon laadintakin olla inhimillista... Varsinkin kun tehdaan perusristikkoa, eika mitaan opinaytetyota ;o)

Olin taalla jo -98, oisit tullut moikkaamaan ;o) (muistini mukaan, saitten puolesta erittain huono vuosi, toivottavasti teille sattui silloin hyva(t) viikko(t))

Ja jos Irkku kuvista on puutetta, kerro vihjetta niin kayn niita teille rapsimassa urakalla ;o) jos tarvetta... kyllahan noita amatoori- kuvia on jo jokunen tuhat nurkissa pyorimassa...
24. Satunnainen Ratkoja6.9.2005 klo 00:32
Ps. osuinko oikeaan, etta laatiessa tuli viimeiseksi valmiiksi vasen ylakulma? kun se tuntuu jotenkin vakisin vaannetylta? varmaankin sen alla oleva isompi avoin alue ollut "avain kohta" ristikkoa laadittaessa jo ristikon kokonsakin puolesta...
25. Eki6.9.2005 klo 00:35
Mullakin on kuvia sieltä aika paljon, mutta ovat jääneet digikuvien tultua varastoihin, joista niitä alan jossain vaiheessa penkoa. Jos siellä joku oikein makea kuva on, niin lähetä ihmeessä, pannaan johonkin arvokkaaseen paikkaan, Iltikseen tai Pelikaaniin esimerkiksi.

Ei se kovin huono viikko ollut. Käytiin Dublinista autolla vähän etelässä (ja Pohjois-Irlannissakin!). Kuvasin mm. NAAS-kyltin. Tuota kaupunkia kysyttiin jossain Miljonääri-kisan arvokkaassa vaiheessa.
26. Eki6.9.2005 klo 00:37
Ei se vasen yläkulma tullut tavallaan viimeiseksi valmiiksi, mutta sitä yritin kyllä parantaa aika pitkään. Ja paransinkin! Tuo oli valitettavasti paras vaihtoehto.
27. Satunnainen Ratkoja6.9.2005 klo 00:41
Kylla se ylakulma mulle kelpaa... paranteluiden jalkeen varsinkin ;o)
28. TT6.9.2005 klo 00:43
Anteeksi naisellinen uteliaisuuteni, mutta "Eki on viimeinen hokannut"?? Kaikista ristikon laatijoista vai kaikista maailman ihmisistä viimeinen? Kp silti kadehtii??
29. Satunnainen Ratkoja6.9.2005 klo 00:49
ja kylla sielta sen ylanurkan ois saanut siistiimmaks (ainakin lokin alakulma pois) jos vapaa sanan sijasta siihen olis tullut yksi kirjain pitempi avomaa(kylla kai tama kurkku maa on ihan "hyva" ristikkosana...) tosin silloin sinne ois tullut ainakin omaha (onko se sitten parempi kuin aloha?) ja muutenkin aa-voittoinen kulmaus, mita ilmeisemmin ois joutunut sita perinteista lintusukuakin kayttaa(jos ei anoista tykkaa).... ja alasriville miehen nimen monikko...

Oisko tuo ollut sitten parempi nurkkaus, tieda hanta?
30. Satunnainen Ratkoja6.9.2005 klo 00:53
Helppoahan tama laatiminen onkin ;o)
31. Eki6.9.2005 klo 00:53
TT, enpäs ollut sitä osannut noin lukea. Ihmismieli lukee mitä haluaa lukea?

SR, ihastuin tuohon ajatukseen lintukuvasta. Kyllä minulla tuo avomaa-ratkaisu oli mielessä. Ihan kaikkea en tee vain sillä varjolla, että sanasto vähän pitenee. Eikä se olisi sanastoltaan keskimäärin parantunut. Ei tuo Venäjän pressakaan niin useasti ristikoissa vieraile, että kyllästyttäisi.
32. Satunnainen Ratkoja6.9.2005 klo 01:01
Itse olisin varmaan avomaan siihen laittanut... Mutta eipa mulla ois ollut mitaan tunne siteita tuota lokkikuvaa kohtaan (huomaa ei siis lintukuva mulle ;o))

Mun Sanasto ois ollut taysin perusristikko sanastoa sen myonnan(aika perus kulma kaikkineensa... saattanut joku jopa semmoisen ennenkin tehda)...

Ja kylla Putinin oman arvon tunnetta kannattaa ponkittaa aina kun voidaan, tieda jos se vaikka tulis sydamelliseksi ja antais meille karjalan nain takaisin ;o)
33. Eki6.9.2005 klo 01:04
Laatijan elämä on täynnä tällaisia valintoja.
34. Satunnainen Ratkoja6.9.2005 klo 01:07
Ovaskallakin kulma ois toiminut... silloin aloha ois ollut siinakin vaihtoehdossa...

mutta ehka hieno lokkikuva ajaa asiansa, varsinkaan kun ovaska ei ole pukannut kuulaa enaa vuosiin... muuten sanasto ois ollut ookoo talla ratkaisulla... (ainoastaan ovaska/aloha pari ehka hieman valtettavia sanoja)
35. Satunnainen Ratkoja6.9.2005 klo 01:09
nain on ja se onkin laatimisen suola... olettaisin...

ja valintojahan on ihmisten elama taynna, toisten (siis todistetusti laatijoiden) vaan enemman kuin toisten
36. Satunnainen Ratkoja6.9.2005 klo 01:17
Niin ja varmaan tuo Ovaska vaihtoehtokin oli sun puolesta mietitty ja pari kymmenta muuta mahdollisuutta (joita mina en vaan keksi)

hyva kulma se on tuollaisenaan, varsinkin kun sinne on saatu omaa mielta lammittava kuvakin ympattya mukaan.
37. Eki6.9.2005 klo 01:19
Kyllä minä silti toivon, että se lämmittää muutamaa muutakin mieltä.
38. Eki6.9.2005 klo 10:05
kp, kun heräilet, niin muutama (harkittu) lause siitä, mitä tarkoitat, niin kaikki pääsevät tuskasta.

Kirjoitit tahallasi sillä tavalla, että teksti on positiivista, vaikka siinä vihjaillaankin vaikka mitä. Ehkä kari kämäräisen "kehukirjoitus" innosti sellaiseen.
39. KP6.9.2005 klo 10:25
Hereillä ollaan. Että tuskassa olette.
-Turhaan. Mutta kadehduttaa. Äidin opetukset unohtuvat
ihan tässä, kun opetti, ettei saa olla kateellinen toiselle.

Tuo Ekin "uusi" tapa on kiehtova. Pieni ruutuala vieläkin
pienennetään. -Olisinpa minä keksinyt tuon itse.
-Ei tässä mitään negatiivistä ole. -Jos Pirkkalaiset tuon
ajatuksen sulattavat, niin mikä ettei. Tuohon pitää kaikkien
pyrkiä. Toiset onnistuvat, toiset eivät. Minäkin kokeilen tuota.
-Muistaakseni oli oma säie helpottaa laatimista. Eki teki sen
ensiks. - Niin kuka kaivaa kuoppaa lapiolla, kun kaivurikin on
keksitty. -Oikein hyvä ristikko...
40. ö6.9.2005 klo 10:50
Minä se olin, joka arvostelin alkuvuonna, että valokuvia pitää LUUPILLA katsoa. Nyt asiassa on tapahtunut parannusta. Tunnen vaikuttaneeni ristikoiden kehitykseen Suomessa. Kiitos!
41. Eki6.9.2005 klo 10:57
kp, ei sitä että tuosta muutenkaan paljon irti saisi, niin miten sitten tämä liittyy IS-nettiristikoihin?
42. kp6.9.2005 klo 11:21
Tämän viikon nettiristikon keskus on niin "repaleinen" että.
Ei niin kuuluja aukioita. Ei pidä ollakaan. Tämä uusi ajattelu
on hyvä. Ja hyvähän ristikko on. -Jatkathan tähän totuttuun
tapaan. Hymiö tähän päikkaan, jos osaisin sen tehdä.
43. Eki6.9.2005 klo 11:58
Ratkotko sinä kp noita ollenkaan vaiko vain katselet ristikoita? Ratkonta on olennainen osa ristikkoa. ja paljastuu, millaisia sanoja sinne "sokkeloihin" kuuluu.

"Kuuluja aukioita" ei välttämättä ole aukioisessa ristikossa, varsinkaan pienessä.

"Uutta ajattelua" näissä ristikoissa ei ole pätkääkään. Kyllä ne ovat ihan yhtä kunnianhimoisia kuin aiemmatkin ristikkoni. Pikemminkin asia on päinvastoin. Ratkojien ehdoilla yritetään tehdä hyviä ristikoita. Siihen kuuluu hyvä sanasto ja pitkiäkin sanoja.

"Repaleisuus" on kyllä aivan muualla kuin minun ristikoissani. Harmi, sillä repaleisia ristikoita ei pitäisi julkaista.
44. KP6.9.2005 klo 12:09
Kyllä minä olen tuon ratkonnut. Katso kaikella kunnioituksella
uudestaan ristikon keskikohtaa. Onko vain sattumaa, että
vihjekuvasuma on siihen tullut?

Ja kuten sanoin hyvähän se on. Ja olen toista mieltä, etteikö
pieneen ristikkoon saisi aukioita.

Mutta jos asiakaskunta, jolle ristikkoa tehdään ovat tyytyväisiä, niin eihän tässä auta, kuin opetella paremmin
tuo tekniikka.
45. kp6.9.2005 klo 12:11
"niin eihän tässä auta, kuin opetella paremmin
tuo tekniikka".

Siis minunkin.
46. Eki6.9.2005 klo 12:18
En ole väittänyt, ettei pieneen ristikkoon saa aukioita.

Vihjekuvasuma? Siis liikaa MM:n hienoja piirroksia? Onhan siinä tekstejä seassa.

No sitä et varmaankaan tarkoita, mutta ristikko ei mene siinä yhtään tukkoon. Tiedän kyllä, että sinä panisit siihen mieluummin loppu- ja alkupiiloja eli sahalaitaa, tämän opin eräästä meilistäsi.

Tsekatkaa nyt kaikki! (Ensi maanantaina linkin päässä on eri ristikko.)

http://www.iltasanomat.fi/pelit/ristikko.asp
47. kp6.9.2005 klo 12:39
"Tiedän kyllä, että sinä panisit siihen mieluummin loppu- ja alkupiiloja eli sahalaitaa, tämän opin eräästä meilistäsi".

En sanonut niin. Sanoin, että en tarkkaamalla tarkkaa
piiloja ristikon sisällä. Ja reunojen tasaamisesta, jos ne saan
suoristettua, hyvä jos en saa, niin en saa. -Jos siis voin piiloja välttää. Vältän niitä.
-Ei ole mitään syytä suuttua. Oma mielipiteenihän tämä on.

Sitä minä olen aina ihmetellyt. Jokainen täällä olija voi sanoa
mielipiteensä, mutta jos kommentin antaja on kp, siitäpä
häly nousee... Mistähän tämäkin kummajainen johtuu....
48. ö6.9.2005 klo 12:42
Kävin tsekkaamassa ja onhan siinä muutama piilokirjain pienellä alueella, mutta ei siinä mitään kummallista ole. Enempi pidän ongelmana sellaista, että jokin aukio on liian erillään, ts. siihen ei ole kunnollisia pääsyjä muualta ristikosta.
49. marjaana6.9.2005 klo 12:45
Heh, näin joku aika sitten krypton, jossa oli yksi nurkka ihan suljettu... Ei yhtään kulkureikää muualle ristikkoon.
50. Eki6.9.2005 klo 13:02
kp, en ole suuttunut, en nosta hälyä, mutta olen halunnut tietää, mitä tarkoitat. Minusta koko juttu on ollut omituista vihjailua. Enkä vieläkään ole samaa mieltä kanssasi siitä, mitä luulen sinun tarkoittavan

Minä esitin sinulle siihen julkaistuun ristikkoosi ehdotuksen, jossa ison suljetun sokkeloisen alueen läpi tuli sanoja. Sinun mielestäsi siihen tuli aivan liian pitkät vihjealueet. Minusta alue, joka katkaisee siististi ristikon, on paljon tyylikkäämpi kuin sahalaitainen pitkä katkaisu, joka kaiken lisäksi katkaisee enemmän, kunhan sitä osaa oikein silmin katsoa. Mutta ymmärsin siitä sananvaihdosta kyllä paljon.
51. Libero6.9.2005 klo 13:10
kp 6.9.2005 klo 12.09:
"Onko vain sattumaa, että vihjekuvasuma on siihen tullut?"

Jos vihjekuvasuma on tullut sattumalta, niin sopii vain toivottaa tervetulleiksi tällaiset "sattumat". MM:n neljän vihjeen suma on visuaalisesti nautittava, eikä ratkonta siihen tyrehtynyt. Tuokioksi pysähdyin sen takia, kun katsoin toisenkin kerran ilmeikästä eläintä kaulakelloineen.

Kun helppo ristikko on tyylikäs sekä kuviltaan että sanoiltaan, niin mihin siinä sinun mielestäsi asiakaskunnan pitäisi olla tyytymätön? Asiakaskunta onneksi ratkoo ristikoita autuaallisessa arvostelukyvyttömyyden tilassa ja saattaa ilahtua, kun ristikossa on kaunista katseltavaa ja ratkonta sujuu kuin tanssi.
52. kp6.9.2005 klo 13:30
Eki ei taustana ole suinkaan tuo sinun auttamisesi.
Oli täysin asiallista ja rakentavaa. Ja itseasiassa toivon
sitä lisää.

Pirkan ristikossa pisti silmään se, että pieneen ristikkoon
oli ensiksi pantu tuo edellisen ratkaisun laatikko. (Joka oli
asiakkaan vaatimus).Ja siitä huolimatta ristikkoalaa pienennetty tuolla leveällä reunalla. (Tosin varmaan minäkin olisin sen tehnyt). Ei siis mitään ole väärää tällaisessa ajattelussa. Ihmettelin vain ääneen, miksi en tuota keksinyt itse. Itseasiassa kun tulee seuraava asiakas minulle, niin mitäpä häntä opettamaan avaraan ristikkoon. Pienennän sitä niin paljon kuin mieli tekee.
53. Eki6.9.2005 klo 13:42
Tässä ei ole kyllä keksitty mitään uutta.

Se on kyllä aivan väärä ajatus, että sinä teen avaria ja minä olen nyt oppinut tekemään repaleisia. Voi hyvät hyssykät!

Olet lisäksi nyt takertunut yhteen pieneen yksityiskohtaan (aukiot), jossa johtopäätöksesikin ovat pielessä (eli että nämä poikkeaisivat aiemmasta tyylistäni tai yleisistä normeista).

Oletko lukenut muiden mielipiteitä tästä Pirkan ristikosta? Ristikko on selkeästi hyvä yksilö eikä siinä ole missään kohdin menty halvalla. Siksi outo vihjailusi (yleensä se "mutta", joka jättää suun auki, tulee juttusi lopussa) kummeksuttaa, vaikka siinä merkillinen positiivinen sävy onkin. Piruilevan positiivinen. Vihjaileva siis tosiaan. Jätät vastuun kuulijalle.
54. kp6.9.2005 klo 13:54
"Oletko lukenut muiden mielipiteitä tästä Pirkan ristikosta"?
Olen. ö mainitsi saman asian, mutta eri sanoin.

Olenko oikeassa? Ei se ristikkoalan pienentäminen olekaan
niin suuri virhe, kuin esim. piilot.

Ei tarvitse vastata. Oli vain ääneen ajattelua.
55. kari kämäräinen6.9.2005 klo 14:17
Oletko kp ajatellut, että tuon ratkaisun ymppääminen oikeaan alareunaan vaikeuttaa ristikon laatimista. Tällöinhan ristikkoon joutuu laatimaan normaalin yhden sijaan kaksi alakulman lopetusta. Väittämäsi vähän sotii sitä ajatusta vastaan, että Eki olisi päässyt helpommalla! ;)
56. marjaana6.9.2005 klo 14:21
Tuota niin, miksei Eki saisi joskus päästä helpommalla? Varmaan on hänelläkin joskus huonoja päiviä tai hirveä kiire kun deadlineä pukkaa...
Vai oletko Eki joku poikkeus ;o)

PS. Pirkan ristikko suorastaan houkuttelee ratkomaan, kunpa vielä siitä paperista tulisi kynäystävällisempää.
57. Hui_hai6.9.2005 klo 14:36
Minä olen tässä yrittänyt ymmärtää mitä tekemistä ristikon koolla ja homman helppoudella olisi tekemistä keskenään. Tai, että kuinka se olisi Ekin ansiota/vika, että tilaaja haluaa tietynkokoisen/muotoisen ristikon. Tarkoitatko siis, että isokokoinen ristikko on parempi kuin pieni?

Noissa mainituissa Pirkan ja IS:nn ristikoissa olisi kenties aukioisuudessa toivomisen varaa, mutta sanasto on aika hyvä, jopa erittäinkin hyvä. Kumpikin ristikko on ulkoasultaan oikeinkin mainioita. Joku satunnainen laatija (vaikkapa minä itse) Voi pyrkiä jokaisessa ristikossa kurottamaan, mutta jos nyt ammattilaatijan on tehtävä tilaukset saadakseen leivän päälle joskus muutakin kuin nälkäinen ylähuuli niin jokaisesta ristikosta ei pidä yrittääkään oman laadintauran huippuhetkeä.

Mikä minusta tässä on olennaista on se, että Eki on ilmoittanut omaavansa tiettyjä laatustandardeja joita hän pyrkii noudattamaan ja ylittämään. Nämä laatutekijät koskevat Ekillä sanastoa, vihjeytystä ja ulkoasua. Kp:n jutuista saa sen käsityksen, että minkäänlaisia standardeja ei ole. Ei sanaston suhteen ("Kaikki sanat käyvät"), ei liioin alkupiilojen suhteen ("En minä noita alkupiiloja yritä välttää").

Tekemisistäsi ei siis kuvastu halu kehittyä laatijana, vaan vakaa uskomus oman työn jo saavutettuun täydellisyyteen (tai ainakin siihen, että asiakkaat ovat siihen erittäin tyytyväisiä. Voi olla tottakin, en kiistä, täällä sivuilla ovat kiittävät kommentit vain jääneet perin harvinaisiksi.)

Kyse ei siis ole siitä mitä laaditaan ja miten laaditaan, vaan oman työn kehittämispyrkimyksestä. Yritetäänkö tehdä asiakkaalle niin hyvää kuin mahdollista vai mennäänkö siitä missä aita on matalin tai jopa kokonaan poistettu. Pyrkimys kehittää omaa ammattitaitoaan on (ainakin minusta) aina kunnioitettavaa. Yhtä lailla silloin kun kyseessä on aloittelija kuin että asialla olisi tunnustettu laatija.
58. MM6.9.2005 klo 14:47
Uutta ajattelua, aukioinen, suorareunainen, leveät kuvareunat ja hyvin vähän piilokirjaimia. Keskustakaan ei ole liian repaleinen, eikä ole liikaa kuviakaan sinne ahdettu.

http://www.kolumbus.fi/markku.makela/Kuvat/ritsikk o.jpg
59. iso S6.9.2005 klo 14:57
Muuten olis hyvä mutta hiiri ei tartu ruutuihin, tussin käyttö haittaa seuraavan nettiristikon täyttämistä ja leveitä kuvareunoja ei ole käytetty riittävästi hyväksi. Viimeisen pystysanan kuvassa jää Haukiputaan mummolta lainatuilla lukulaseilla epäselväksi miksi hahmo osoittaa sormella napaansa. Onneksi juuri tuossa sanassa ei ollut yhtään piilokirjainta niin että se ratkesi onnekkaasti poikittaisten avulla vähän ennen nauruhermoja.

Kuvan pienuus viittaa siihen että laatija on maksimoinut voittoaan minimoimalla piirtämistä, mistä ankara moite.
60. kp6.9.2005 klo 14:58
("En minä noita alkupiiloja yritä välttää").
Ei tarvitse piiloihin asettaa mitään kynnyskysymystä.
Jos ei tule laadinnassa piiloja en ole niitä sinne tekemässä.
Jos laadinnassa on piilo tulemassa ja sitä ei saa pois, ei
tarvitse "hirttäytyä". Ja kaikki sanat ovat käytössä. Ei ole
mitään "listaa" sanoista, joita ei voisi käyttää. Terve järki ja
kielioppi hallinnassa.
61. kp6.9.2005 klo 15:03
kari kämäräinen
Mulla on ollut tuollainen asiakas, jolle piti ratkaisu tehdä
samalla tavoin, kuin tuossa Pirkan ristikossa. Totesin itse
päinvastaista. -Helpottaa huomattavasti.
-Mutta tämähän on ihan henkilökohtaista. Siis se mikä on
helppoa ja mikä ei.
62. Eki6.9.2005 klo 15:07
Jos noissa ristikoissa (IS-netti ja Pirkka) olisi halunnut enemmän tai isompia yksittäisiä aukioita, olisi pitänyt vähentää lauseita tai tehdä eri lauseet. IS:n olisi vielä just just voinut noilla lauseilla rakentaa toisin tai tietysti tuon keskellä olevan "vihjesuman" olisi saanut pois, mutta mitä ihmettä sillä olisi saavutettu? Ainakin vihainen taiteilija, joka kysyy, että tähän puoleen ruutuunko sä tämän aasikaravaanin haluat?

Monien mielestä lauseet ovat ristikoiden suola. Minulla on paljon ristikoita, joissa on vähemmän lauseita, siis sellaisia kudelmia, joissa ei ole koko laadinnan ajan lauseiden kanssa naimisissa.

Alkupiilottomuuden ja siistin laadinnan takia joudun joskus tekemään pieniä kompromissejä, mutta jokaisen laatijan jokainen laatimus sisältää kompromisseja tietyn joukon mielestä, kun toinen osa hurraa.

Ristikkoalan pienentämisellä ja näillä ristikoilla ei mielestäni edelleenkään ole mitään erityistä yhteyttä.

Kukaan ei mielestäni ole sanonut, että alkupiilojen käyttö olisi kamalan negatiivista, ellei siihen yhdisty sanojan mielestä huono ratkaisusanasto. Pekka Joutsi on hyvä esimerkki laatijasta, jolla vain osa ristikoista on alkupiilottomia, mutta tasa- ja korkealaatuinen sanasto. Minullakin on alkupiiloja joskus, kuten olen ennenkin todennut.
63. kp6.9.2005 klo 15:07
MM
Erinomainen aukio. Ja ristikko.
64. kari kämäräinen6.9.2005 klo 17:01
kp

Atoilla, tatoilla ja titatuksilla on helppo tehdä minkälainen ristikko tahansa. Tarkoitin tällä kertaa sanastoltaan hieman laadukkaampia ristikoita (seassa jopa muutama ä tai ö:kin! ;)
65. Libero6.9.2005 klo 19:41
Mutisen nyt itsekseni. Ilmeisesti kp ei asiakaskuntaan viitatessaan tarkoittanutkaan ristikonratkojia vaan puhui ristikoiden julkaisijoista.

On ollut rattoisa syyskuinen päivä, jonka MM:n innovatiivinen ristikko kellonlyömällä 14.47 huipensi. :)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *