KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 3.9.

1918. IS KOVIS 3.9.

tonimikael5.9.2005 klo 14:27
Olipa mukava kovis Teemulta! Sopivasti mietittävää iltapalaksi. (Aikaa meni 1h22min.) Oikein mukavia kohtia tyyliin LEHTINEN, TEKSTEILLE, NÄMÄ SAMOINA TAKAISIN!, HENGILLÄ ja erityisesti puhekuplassa ollut KUULIN KYLLÄ!. Lisää tällaisia! :)
2. Jussi5.9.2005 klo 14:43
Yksi hieman alatyylinen sana särähti silmään. Pitkään yritin hakea jotain muuta siihen mutta niin se vain oli se sana joka tuli lähes ekana mieleen. Mutta muuten oikein mukava, varsinkin Tonin koviksen jälkeen joka sitten jäi kuin jäikin puolitiehen.
3. Marianna5.9.2005 klo 16:46
Mitenkähän palloset ja pisteet oikein määritellään? Tämä kaksipuolikas vaikutti ensi vilkaisulla ihan mahdottomalta, kun taas saman päivän Aamulehdessä ollut niin ikään Teemun 2,5/3 oli läpikirjoitus. Onko hämäläisille eri kriteerit?
4. Eki5.9.2005 klo 16:52
Kyse ei ole hämäläisyyden määrittelystä, mutta kyllä Aamulehden kolmen pisteen taulukko on vähän löysempi. Ei sen silti olisi pitänyt läpikirjoitus olla.
5. RA5.9.2005 klo 18:15
Erittäin hyvä ellei täydellinen oli Teemun ristikko minunkin mielestäni. Noin tunnin verran ahaa-elämyksiä ilman ainuttakaan yhyytä.

Vasen alanurkka ratkesi ensin ja siitä tasaisesti eteenpäin. Eka sana taisi olla MATON KAIVAJA. Tonin jo mainitsemien herkkujen lisäksi minulle maistui erityisesti myös vihjeet "HUUDA", MAA SOITTIMESSA, TÄSTÄ VALITTAA ja se VIIVAN KANSSA PIIRRETTY TULITIKKU.

Olen ennenkin sanonut, mutta sanonpa vielä kerran: Teemulla on erityinen taito tehdä vihje käyttämällä yhteyttä tai merkitystä, jota harvemmin tulee ajatelleeksi ratkaisusanan yhteydessä, mutta joka silti on täysin selvä ja oikea (tarkoitan, ettei tunnu yhtään kikkailulta tai keinotekoiselta). Näitä kun ratkojana keksii, tuntuu todella, että oma kielellinen ajattelu samalla aktivoituu ja virkistyy. - Tämäntyylisiksi vihjeiksi tässä ristikoissa koin esim. EI ISKUSSA, SIIVEKKÄITÄ ja ESIMIES.

Yksinkertaisiahan ne ovat heti, kun ne keksii, mutta aika monta tavallisempaa ajatusrataa tulee aina ensin kierrelleeksi.

Lisää tällaista! Nam!
6. Johanna5.9.2005 klo 18:45
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta minusta utami-vihjeeseen tulee outo ratkaisusana. Jos vihjeen kaksi viimeistä kirjainta vaihtaisi toisiksi, niin sitten ratkaisu tuntuisi istuvan paremmin tuohon.
7. RA5.9.2005 klo 18:50
Kyllä se UTAMIn ratkaisu ihan kohdallaan on.

Sekoitatkohan "utalaan", joka tarkoittaa ovelaa tms.?

:-)
8. Juhani Heino5.9.2005 klo 20:28
Namia oli mustakin. (siis lakua?)
Ratkontaan meni 24 min.
Yhdessä vihjeessä oli vanhentunut tieto jos ymmärsin sen oikein: jäniseläimet ovat nykyään oma lahkonsa, ne eivät enää ole jyrsijöiden alalahko. Ei ole Teemulle pieninkään häpeä - mä satuin kuulemaan tästä viime vuonna HESYllä.
Oikean alakulman "nupulla" tuo mieleen toisen sanan (yksi kirjain muutettu) - tuohon sanaan en miellä yhteyttä, vaikka useilla lajeilla sekin kasvaa. Luultavasti oma häpeäni. ;-)
9. Tapsa6.9.2005 klo 00:00
Olen Mariannan kanssa samaa mieltä. AL:n ristikko ratkesi
niin, että se oli jo lähellä täyttämistä, eikä ratkontaa. Iltiksen
kovis sen sijaan oli puhtaasti ratkontaa, elämyksin.
10. Eki6.9.2005 klo 00:02
Menemme itseemme eli neuvottelen asiasta Teemun kanssa.
11. Johanna6.9.2005 klo 00:49
Tämän sivuston ristikkosanastonkin mukaan utala tarkoittaa seuraavia: viekas, ovela, kekseliäs, rivakka, utakka.
Minulla tuon utami-vihjeen ratkaisuksi tulee sana, joka sopii utalan yhteen merkitykseen. Hankalaa kun ei viitsi sanoa ratkaisusanaa :)
12. Teemu Pallonen6.9.2005 klo 08:48
Lupaamme neuvotella tiukasti tuon Teemun kanssa. Ei se Aamulehti minustakaan nyt niiiiin helpolta tuntunut, mutta tokihan se on helpompi kuin Kovis vastaavalla asteikolla.

Johanna, luulen että sinulla on oikea vastaussana, mutta huomaatkohan, että tällä sanalla on kaksi merkitystä?
13. tjn6.9.2005 klo 12:54
Kannattaako tännä raahatua lehtikioskille koviksen toivossa? Jos kannattaa niin kenen luomukseen pääsee tutustumaan?
14. tjn6.9.2005 klo 12:56
..tänään.. (sorrry)
15. Eki6.9.2005 klo 13:01
Kovis on joka kuukauden viimeisessä IS-ristikkolehdessä eli oli viikko sitten ja se on toistaiseksi Alf Simbergin heiniä. Keskis on tänään meikäläisen, ensi viikolla Tonin.

Historistikko tänään on mielestäni erityisen hyvä (ei vaikea), aihe menee tv:n puolelle eikä kovin kauas historiaan. Uutisristikosta voi voittaa 500 euroa. Marko voi voittaa Keskiksestä jo toisen Keisarikunta-dvd:n.!
16. Satunnainen Ratkoja6.9.2005 klo 14:23
Lähettäjä: Teemu Pallonen 6.9.2005 klo 08:48


Lupaamme neuvotella tiukasti tuon Teemun kanssa. Ei se Aamulehti minustakaan nyt niiiiin helpolta tuntunut, mutta tokihan se on helpompi kuin Kovis vastaavalla asteikolla.

----------------------

Teemu harrastaa nakojaan kovasti itse tutkiskelua, ettei vaan ois Jeckyll & mr Hyde samassa persoonassa ;o)
17. Juhani Heino6.9.2005 klo 14:39
Ekihän sanoi että "menemme itseemme". Teemu totteli kiltisti. ;-)
18. Eki6.9.2005 klo 14:53
Ei se yleensä noin hyvin tottele.
19. Selkä aitta7.9.2005 klo 23:22
Vaikeusaste riippuu varmasti paljon myös ratkojan sen hetkisestä vireydestä, mutta ennenkaikkea siitä, kuinka hyvin laatijan ja ratkojan "kieroutunut" ajatusmaailma kohtaavat, eli kuinka helposti tarvittavat avainsanat aukeavat.
Itselläni jostain syystä tämän täyttämiseen meni aikaa enemmän kuin moniin kesän ja kevään täyskolmosiin ja vieläkin on täysi musta aukko maton kaivajan ja saamani ratkaisusanan välillä.
Toivottavasti joku valaisee asian, sitten kun aika on.
20. Hellu8.9.2005 klo 13:44
Kyllä on vaikea tuo oikea alakulma, ei rupea ratkeamaan! Aivot syrttäävät jo samaa rataa uudelleen ja uudelleen....
21. Pena8.9.2005 klo 13:47
Syrttäävät? Hellu, kerro meille mualaisille mitä se on.

d=)
22. Hellu8.9.2005 klo 15:30
Sehän nimenomaan on "mualaisten" kieltä, ja tarkoittaa tietenkin sitä, että on niin tyhmä, että ei saa ratkaistuksi tuota nurkkaa!
23. Matti8.9.2005 klo 16:06
Paljon on tätä kehuttu - olen kaikessa samaa mieltä. Esim. se maton kaivaja oli mannaa. Nämä ovat minusta parhaita nämä vajaan kolmosen huolella tehdyt kovikset. Täyskolmosissa tulee veren maku suuhun.

No joo, sen yhden sanan kohdalla meinasi kahvi mennä väärään kurkkuun. Alkuun kieltäydyin uskomasta, että se on se, mutta niin se vaan oli. (Kelpaisikohan se toinen vastaava sana? Jos ei, niin miksi ei?)

Juhani Heino, siitä "nupulla" olin kanssasi samaa mieltä, mutta Nykänen vakuuttaa, että kaikki on kunnossa.
24. Tytti9.9.2005 klo 12:40
minulle jäi epäselväksi miksi "tästä valittaa" ratkaisuksi tuli se sana mikä siihen tuli? En näe mitään yhteyttä. samoin "huuda" vihjeen yhteys ihmetyttää siihen tulleeseen sanaan.
25. Matti9.9.2005 klo 16:18
MUKI, tästä on mukista, valittaa.
Urossika on karju.
26. Tytti9.9.2005 klo 19:58
Voi kiitos Matti, no niinpä tietenkin, sanat olivat oikein, mutta yhteys pätki. Kaikkea ei vain hoksaa! "huuda" vihje vei ajatukset jotenkin huutokauppaan, enkä päässyt sieltä enää pois... ja tuo muki juttu oli ihan hepreaa. Mutta nyt ymmärrän, kiitos!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *