KESKUSTELUT > RISTIKOT > KRYPTOJEN PERUSSÄÄNNÖT

1891. Kryptojen perussäännöt

Eki27.8.2005 klo 21:22
Kryptolehtiä syntyy kuin sieniä sateella, samoin uusia kryptolaatijoita. Mitkä ovat havaintonne, ovatko he tehtäviensä tasalla? Pätevätkö perussäännöt, kuten että jokainen kirjain on vähintään kaksi kertaa ja lisäksi ainakin kerran risteävissä sanoissa?
2. iso S27.8.2005 klo 21:41
Tämän kysymyksen saatteeksi voisi laittaa näkyviin ne perussäännöt, vai onko tarkoitus löytää ennen kirjoittamattomia sääntöjä sitä kautta että joku valittaa ties mistä rikkomuksesta?

Tuon mainitun säännön kirjain täyttyy esimerkiksi B-kirjaimen osalta, jos on B:n kohdalta ristikkäin sanat ABBA ja EBAN, vieläpä niin että ABBAn toinen B on piilokirjain eikä B:tä ole missään muualla. Onko tämä täysin hyväksyttävää, hampaita kiristellen hyväksyttävää, melkoisen paheksuttavaa vai sittenkin tuomittavaa?

Muuten en osaa kommentoida, kun olen ratkonut kryptoja viimeksi joskus 20 vuotta sitten.
3. Eki27.8.2005 klo 21:42
Minusta tuo on rajoilla ja ihan menettelevää.

Muutenhan kryptojen perussäännöt ovat pitkälti samat kuin perusristikossa (höyryristikossa).
4. iso S27.8.2005 klo 21:53
Paatuneet nistit ja juopot turvautuvat hätätilassa korvikeaineisiinkin. Vastaavasti kryptomaanikolle saattaa kelvata hätätilassa mikä tahansa mikä on vähän kryptoa muistuttava.

Aikoinaan kun noita lehtiä ei vielä ollut niin paljon, tein hartaasta pyynnöstä veljentyttärelleni (sukulaisuus muutettu) nipun kryptoja käyttäen pohjana itse laatimiani kuvaristikoita. Niissä ei taatusti tuo kahden esiintymän sääntö pätenyt kaikkiin kirjaimiin, kirjainjakauma ei ollut kryptomaisen laaja ja pohja oli huomattavasti aukioisempi kuin kryptoissa yleensä. Upposivat kuitenkin - paremman puutteessa.

Tuollainen kryptojen tuottaminenhan on sitä napin painalluksella tapahtuvaa, jos on valmiiksi koneelle tallennettuja ristikoita ja sopiva ohjelma (tässä tapauksessa Excelin makro) mikä hoitaa koodauksen arpomisen ja kirjainten korvaamisen vastaavilla numeroilla.
5. marjaana27.8.2005 klo 23:47
No huh huh... Voin omalta osaltani vakuuttaa, ettei tekemäni kryptot tosiaankaan synny napin painalluksella. Olen saanut omalta kustantajaltani ohjeet, kuinka kryptot tehdään ja noudatan niitä.

Jos kilpailevia lehtiä syntyy, ei se sitä merkitse, että ne ovat välttämättä huonoja tai "tuotettuja". Minulle kryptojen laatiminen on aivotyötä, ihana harrastus josta joku vielä maksaakin.
6. Eki27.8.2005 klo 23:51
Ei iso S sitä tarkoittanut vaan että kun hän on laatinut valmiin kuvaristikon, kone numeroi sen ja printtaa privaattina kryptona, jos hän niin haluaa.
7. marjaana27.8.2005 klo 23:54
Tekstistä sain kuvan, että juuri UUSISSA kryptolehdissä käytetään moista arpomismenetelmää.
8. marjaana27.8.2005 klo 23:59
Ristikon muuttaminen kryptoksi on silkka mahdottomuus. Hyvin harvoin jos koskaan tavallisessa ristikossa on tarvittavia kirjaimia, ainakaan tarpeeksi (z,x,c,q,w,å,f...)
9. marjaana28.8.2005 klo 00:00
...siis jos haluaa sääntöjä noudattaa... Privaatit ovat tietysti erikseen. Mutta tylsiä ovat kryptot, joissa on alle 22 erilaista kirjainta...
10. Eki28.8.2005 klo 07:06
Oikeassa olet, marjaana, ja sen saman totesi iso S:

"Niissä ei taatusti tuo kahden esiintymän sääntö pätenyt kaikkiin kirjaimiin, kirjainjakauma ei ollut kryptomaisen laaja ja pohja oli huomattavasti aukioisempi kuin kryptoissa yleensä. Upposivat kuitenkin - paremman puutteessa."

Alle 22 kirjainta toimii, jos krypto on tosi pieni tai on vain haluttu tehdä krypto helpoin kirjaimin. Krypto Pelikaanissa alle 22-kirjaimisia ovat sivut 1-2 (pieniä) ja yleensä sivu 3 (tahallaan muuten vaan). Seuraavat 26 kryptoa sisältävät tavallisesti 24-32 eri "kirjainta".
11. marjaana28.8.2005 klo 09:52
Okei, nyt kun aamulla luin joka rivin uudestaan (suurennuslasilla), totesin älähtäneeni suotta... ;o)

Minun laatimuksissani käytän enintään 29:ää kirjainta, mitkä ne kolme muuta kirjainta ovatkaan???
12. Eki28.8.2005 klo 09:57
28:n lisäksi esim. üžšøëéá, mutta aika harvoin.
13. marjaana28.8.2005 klo 10:02
Minä en usko, että ratkojat pitävät noista... Tai siis sellaista palautetta minä olen kuullut.
14. Eki28.8.2005 klo 10:20
Mikä noista on se 29. kirjain, jota käytät, varmaan suhuässä? Käytännössä jokaisessa Krypto Pelikaanissa on yksi iso tehtävä, jossa saatetaan käyttää muita. Se on erikoistehtävä. Niitä tarvitaan, vaikka "yleinen mielipide" tuntuisi olevan vastaankin.
15. marjaana28.8.2005 klo 10:22
Käytän kaikkia niitä kirjaimia, jotka näppiksestäni löytyvät. Laskepa, montako sinulta löytyy.
16. Eki28.8.2005 klo 10:26
Aivan oikein, niitä on 29, ja kaikki luettelemani ovat "ylimääräisiä". Kyllä ü ja é ja á löytyvät helposti näppikseltä, mutta jälkimmäiset eivät ole varsinaisia kirjaimia.

Lehtien asiakkaissakin on varmasti eroja. Tuosta yhdestä erikoistehtävästä ei ole tullut juurikaan valituksia, mutta kehuja on kyllä sadellut.
17. marjaana28.8.2005 klo 10:31
Ennen kuin ruvetaan riitelemään, niin sanon, että toki tuollainen erikoistehtävä on mainio juttu. Lähinnä tarkoitin, että ei niitä erikoiskirjaimia joka tehtävään (tai joka toiseenkaan) kannata laittaa. Ratkojia varmaan ärsyttäisi vain, kun ei ne kuitenkaan ole normaalissa käytössä.

Å-kirjainta käytän joskus, mutta niitä sanoja ei nyt niin runsain mitoin ole (tuttuja siis).
18. iso S28.8.2005 klo 12:05
Kuten sanottu, en kryptojen suhteen edusta suurta asiantuntemusta, vaikka niitä vielä toistaiseksi jonkin verran laadinkin. Silloin todellakin sanoitus syntyy kaikella sillä käsityöllä ja sieluntuskalla mikä asiaan kuuluu. Kirjainten korvaaminen numeroilla on täysin mekaanista työtä ja sen olen koneellistanut. Eihän siinä kai ole mitään erityistä sääntöä, miten koodaus valitaan, ellei sitten halua "ratkaisuavaimeen" syntyvän jotain järjellistä sanaa.

Tätä koneellista vaihetta voin soveltaa mihin tahansa sanaristikkoon. Ne eivät tietysti ole julkaisukelpoisia, kolmesta mahdollisesta syystä:
- minulla ei ole tekijänoikeuksia ristikkoon
- ristikko on minun, mutta aiemmin julkaistu
- ristikko ei ole kryptojen pyhän hengen mukainen

Ihan oma kysymyksensä onkin tuo kakkossyy. Ei ole hyvän tavan mukaista julkaista aikaisemmin julkaistua ristikkoa uudelleen, ainakaan ellei siitä selkeästi mainita (Nostalgiaristikot-lehti sisältää nimenomaan ennen julkaistuja). Asia ei siitä oleellisesti parane, jos ristikkoon tehdään uudet vihjeet. Mutta, entäpä jos olisi sellainen ihmelaatimus, mikä täyttäisi sekä kuvaristikon että krypton kriteerit? Voisiko sellaisen julkaista ensin kuvaristikkona ja sitten eri lehdessä, eri aikaan kryptona, tai päinvastoin? Jos voisi, niin pitäisikö asiasta olla maininta?

Palaan tuohon ymmärtämättömyyteeni. Kryptoissa "pitää" olla vähintään 22 kirjaimen valikoima. Mikä tahansa pitää-vaatimus asettaa lisävaatimuksia laatijan kyvyille ja kykyjen ollessa rajalliset aiheuttaa sen että jossain muualla pitää antaa periksi, tietysti niin että kaikkien säntöjen minimit ylitetään edes rimaa hipoen. Kryptoissa onkin helpotettu laatijan elämää kuvaristikoihin verrattuna siten että piilokirjaimia saa olla (pitää olla? Onko tämäkin suorastaan tavoite?) paljon enemmän ja orporuudut sallitaan (niitä ei kai sentään erityisesti lasketa lisäplussaksi).

Pienissä kryptoissa kirjainvalikoimasta joudutaan tinkimään. Eikö kryptoissakin voi olla pehmiksiä ja koviksia? Voisiko rajallisemmalla valikoimalla ja vähemmillä piilokirjaimilla toteutettu krypto olla sellainen pehmis, mihin kykenee rajallisempi ratkoja?
19. Eki28.8.2005 klo 12:16
Iisakki itse (se originaali, Paavo siis) kertoi minulle aikoinaan, että kun krypton kirjainten määrä nousee 24:stä 25:een, vastaajien määrä laskee heti. Olipa tuo miten tieteellinen havainto tahansa, varmaa on, että hankalampien kirjainten kanssa toisilla on vaikeampaa kuin toisilla.

Tietysti on myös kyse siitä, miten laatija on työnsä tehnyt. Jos Z-kirjain olisi vaikka vain piilossa ja hankalissa sanoissa (sattuneesta syystä valitsen nyt sanat ZOOM ja ZOLA), olisi puuttuvan kirjaimen keksiminen hankalaa, ja lisäksi löytyisi B:n muualta puuttuessa kelpaava kakkosvaihtoehto (BOOM ja BOLA, yhtye ja vangitsemisväline).

Usein näkee, että krypton laatija olettaa ratkojan tuntevan ristikoiden fakkisanaston, siis sanat tyyliin AGAR ja AFTA pitäisi tietää. Jos G- tai F-kirjaimia on runsaasti, tuollaiset ratkeavat tietysti itsestään, vaikka sanan merkitys ei välttämättä aukeakaan. Monet kryptofanit eivät kuvaristikista piittaa lainkaan.

Mustassa Pelikaanissa ja Krypto Pelikaanissa on kummassakin yleensä ristikko, joka on laadittu krypton ehdoin ja numeroitu, mutta on myös kuvaristikko. Toki, kun kaikki vihjeet ovat paikoillaan, ei kaikkia kirjaimia välttämättä tarvitsisi löytyä useampia, mutta mielestäni se kuuluu hyviin tapoihin sielläkin.
20. marjaana28.8.2005 klo 13:15
Minusta fakkisanoja kryptoissa ei tarvitse käyttää ollenkaan. Syystä että krypton rakenteen ei tarvitse olla yhtä avonainen kuin ristikoissa. Koska olen vasta harjoitteluasteella ristikoiden laadinnassa, olen huomannut, miten paljon vaikeampaa se on ja fakkisanoja tuppaa tulemaan väkisin joukkoon. Kryptoissa ei ole tätä ongelmaa ollut.
21. Eki28.8.2005 klo 13:17
Aivan oikea yleishuomio, marjaana. Siis minun mielestäni.
22. marjaana28.8.2005 klo 13:25
Tuo Iisakin huomio ihmetyttää minua oikeasti. Paljon mukavampihan on ratkoa kryptoa, jossa on enemmän erilaisia kirjaimia!

Mutta toisaalta minua ihmetyttävät myös kaikki ne ihmiset, jotka haluavat ratkoa helppoja ristikoita (niitä joissa on suht' aina ATULAT, ISTA ja ATIK ;o)

Minulla on ollut aina pyrkimys laittaa kryptoihini yli 24 erilaista kirjainta, pitäisiköhän nyt vaihtaa suuntaa ;o(
23. Eki28.8.2005 klo 13:32
Kyllä Paavokin julkaisi enemmän kirjaimia sisältäviä kryptoja, mutta niitä ei voinut enää kutsua helpoiksi. Näinhän tuolla ylempänä iso S uumoili.

ATULAT-sanan toistuminen ristikoissa lienee paljon harmittomampaa kuin vaikka ATAK-sanan ja nuo muutkin on todettu suht tunnetuiksi normaalielämässäkin, toisin kuin vaikka ARRA ja ATIU.
24. marjaana28.8.2005 klo 14:00
Juu, ihan hyvä sanahan tuo ATULAT on. Hassua, miten jotkut sanat ovat vakiintuneet suomalaisiin ristikoihin eivätkä lähde kulumallakaan.
Sinä varmaan piirtelit pinsettien kuvia jo urasi alkuaikoina?

Mutta keskustelu ei nyt liippaa läheltäkään alkuperäistä kysymystäsi... ;o)
25. Eki28.8.2005 klo 14:04
Polveileehan tämä. Kyllä on muutamat ottimet piirretty ja piirrätetty.
26. marjaana28.8.2005 klo 14:23
Onko sinulla kryptonlaatimisen perussääntöluettelo jossain kirjoitettuna? Laitatko linkin jos on, niin vähän tutkailen!
27. Eki28.8.2005 klo 14:37
Ne säännöt ovat aika yksinkertaiset ja siihen jo viittasinkin. Eli sana kuin höyryristikoissa, mutta tuo sanojen toistuminen on vaatimuksena. Kirjassani MMM Sanaristikot on kryptoistakin jonkun verran. Tällaiset ohjeet olen kirjoittanut Krypto Pelikaanin ratkojille, niistä saa laatijakin jotain.


* Kaikki kryptoihin tulevat sanat ovat perusmuodossa, vaikka etenkin adverbit saattavat joskus näyttää taivutusmuodoilta.

* Yhtä kryptonumeroa vastaa aina yksi tietty kirjain. Löydetyt kirjaimet voi merkitä muistiin krypton kulmassa tai reunalla olevaan erilliseen numeroituun lokeroon.

* Yleensä kryptossa on kuva tai kuvia, joista saa vihjeen nuolen osoittamaan ja/tai rasteroituun tai väritettyyn aloitussanaan tai -sanoihin. Sanassa on usein yksi tai useampia kirjaimia valmiina. Aloitussanojen keksimisessä auttaa, kun etsii niistä samoja numeroita ja siten löytää sanan rakenteen.

* Alkuun päästyä on itse pääteltävä seuraavat numeroiden ja kirjainten yhtäläisyydet.

* Krypto Pelikaani noudattaa sitä hyvien kryptojen filosofiaa, että jokaisessa kryptossa jokaista sen sisältämää kirjainta on vähintään kaksi kappaletta ja ainakin toinen niistä on osana kahta sanaa eli ei ole piilokirjain. Näin viimeisten kirjainten keksiminen ei perustu pelkkään arvailuun.

* Toinen Krypto Pelikaanin periaate on, että aloitussanoilla ei yleensä anneta suoraan "liikaa" kirjaimia. Siten ratkonta ei heti muutu mekaaniseksi kopioinniksi.
28. Eki28.8.2005 klo 14:38
... sama kuin höyryristikossa...
29. marjaana28.8.2005 klo 14:42
Onko pyrkimys laittaa nuo kirjaimet vielä eri puolille kryptoa?

(eli jos esiintyy vain kaksi Z-kirjainta, niin ei liian lähekkäin?)
30. Eki28.8.2005 klo 14:54
Ei kai se pahaa tee, että ovat kaukana toisistaan, mutta ei siihen liity mitään tuntemaani sääntöä.
31. iso S28.8.2005 klo 20:16
...mutta tuo sanojen toistuminen on vaatimuksena...

Kai kaikki käsittivät että Eki tarkoitti kirjainten toistumista, vai olenko tyhmä? Ehkä sekä että!
32. Eki28.8.2005 klo 20:18
Ei, minä olin se tyhmä (saatat sinäkin olla mutta että ainakin meikä), kirjainten toistumisesta olisi pitänyt puhua.
33. iso S28.8.2005 klo 20:22
Toistuvassa kirjaimista puhumisessa tulee puhisseeksi kirjavia tosituksia.
34. marjaana28.8.2005 klo 20:57
Mukava, että muutkin sekoilevat, enkä ainoastaan minä...

nimim. ilmeisen lukihäiriöinenkö...
35. Libero29.8.2005 klo 15:37
Eki 27.8.2005 klo 21.22:
"Pätevätkö perussäännot, kuten että jokainen kirjain on vähintään kaksi kertaa ja lisäksi ainakin kerran risteävissä sanoissa?"

marjaana 28.8.2005 klo 10.31:
"Ratkojia varmaan ärsyttäisi vain, kun ei ne kuitenkaan ole normaalissa käytössä."

iso S 28.8.2005 klo 12.05:
"Eikö kryptoissakin voi olla pehmiksiä ja koviksia?"

Tapanani on ollut ratkoa jokseenkin kaikki kryptot sitä mukaa kuin niitä on vastaan tullut. Johtuneeko höyryristikkotaustasta vai vain aivokurkiaisesta se seikka, että kryptot ovat minusta tuntuneet aina kodikkailta. Kun jokin ristikko alkaa mättää, otan krypton rentoutuakseni.

Tästä teidän kolminpuhelustanne valistuneena olen vastaisuudessa aiempaa, hmmm, valistuneempi kryptonratkoja. Vaikken ole tietoisesti ajatellut Ekin mainitsemia perussääntöjä, etsin automaattisesti jokaiselle harvinaiselle kirjaimelle paria voidakseni varmistaa, että olen vierasperäisissä ratkaisusanoissa oikeilla jäljillä. Metsälehden tuoreessa nettikryptossa on hyvä 9-kirjaimisen vaakasanan ja 4-kirjaimisen pystysanan yhdistelmä oikealla ylhäällä ja aiheeseen liittyen 10-kirjaiminen vaakasana oikealla alhaalla.

Marjaana: Kryptoissa minua ei ärsytä mikään. Samat piirteet, jotka riepovat sielua ristikoissa, eivät kryptoissa saa edes toista kulmakarvaa hetkellisesti kohoamaan. Kryptomiljööseen kuuluvat gretzkyt, quattrot, barrichellot, århusit ja rüütelit. Vaikka jokin sana olisi muinaissanskriittia, se olisi minusta pelkästään piristävää, kunhan sana olisi tarkistettavissa H.M. Googlelta. Mahdollisia fakkisanoja en ole erikseen rekisteröinyt. Mielipiteeni saattaa edustaa kahden prosentin marginaalista poppoota, mutta on silti tällaisenaan olemassa.

iso S: Onhan kryptoissakin pehmiksiä ja koviksia. En ole ennen ajatellut vaikeustason liittyvän kirjainten lukumäärään, enkä oikeastaan osaa niin ajatella vieläkään. Sanoista päänvaiva on kiinni tai sitten en vain ymmärrä tuota kirjainpointtia.

(P.S. iso S:lle: Sain sunnuntaina uuden modernin näytön tietokoneelleni, kun vanha kärähti. Samaan hyömyyn opettelin noutamaan kirjainten erikoismerkit. Osaan nyt siis kirjoittaa Amapankin Amapá ja Itaipun Itaipú. Luulin, että vika johtuu näppäimistöstä, mutta se johtuikin näytöstä. :))
36. marjaana29.8.2005 klo 23:37
Tieto jota minä olen saanut, on, että valtaosa ratkojista ei pidä oudoista sanoista ja palautetta on tullutkin kustantajan taholta, jos sellaisia on eksynyt joukkoon. Joten muinaissanskriittiä ei löydy ainakaan minun tekeleistäni ;o)

Hankalimpien kirjainten kohdalla on sitten ongelmana joskus, että tulee käytettyä samoja sanoja usein. Ehkä ratkojat eivät sitä huomaa, mutta itse kylläkin.

Mielenkiintoista oli havaita silloin alkuaikoina, miten jotkut tavalliset kirjaimet eivät olleetkaan tavallisia kryptoissa. Voisi kuvitella, että kirjaimet P,J,V,H ovat ihan taviksia, mutta joskus menee krypto uusiksi, kun huomaa, että kryptoon ei ole päässyt yhtään J-kirjainta tai vain yksi M-kirjain. Noihin kirjaimiin päättyvät sanat ovat aika harvinaisia.
37. iso S30.8.2005 klo 09:09
Epäilemättä kryptoissa on helpompia ja vaikeampia ja yhtä uskottavaa on että kelpo kryptonlaatija pystyy joissakin rajoissa säätelemään vaikeusastetta. Keinot siihen ovat osittain samat kuin kuvaristikoissa (esimerkiksi eksoottisten sanojen käyttö tai käyttämättömyys) ja osittain erilaiset (esimerkiksi kirjainjakauman säätely).

Mitkä asiat vaikuttavat vaikeusasteeseen? Miten yleistä on että lehdissä annetaan arvio vaikeusasteesta? Miten tuo arvio syntyy ja tuntuuko ratkojista että arviot ovat kohdallaan? Kuvaristikossa vaikeutta voi arvioida vertaamalla vihjeitä ratkaisuun (suoria vai kieroja?) ja ratkaisun sanastoa tutkimalla. Voiko krypton vaikeutta arvioida luotettavasti mitenkään muuten kuin ratkomalla?

Krypto-Extra -lehdessä on vaikeusaste merkitty kynien määrällä. Numerossa 4/2005 asteikko ulottuu yhdestä kynästä neljään ja puoleen. Minulta on kolme kryptoa. Jokaisessa on kurjat 20 kirjainta ja miille on annettu 2, 2 ja 2.5 kynää. Useimmissa muiden kryptoissa on 24-26 kirjainta. 22 kirjaimellakin on tullut 3 kynää ja 25 kirjaimella 1 kynä, joten ainakaan pelkkä kirjainten määrä ei selitä vaikeusastetta.

20 kirjaimen valikoimalla pystyn vielä jossain määrin tekemään hämäysliikkeitä, esimerkiksi minimoimaan monikot tai vaikkapa A-kirjaimet. Vaihtoehtoisesti voin yrittää syöttää tavallista tuhdimman annoksen jotain noista yllättävän harvinaisista taviskirjaimista. Nykyään minimimäärä on julkaisijan toivomuksesta 22, missä on minulle enemmän kuin tarpeeksi punnertamista. Kovin ihmeellisiä lisäkoreografioita en pysty tekemään kun pitää kaksin käsin vahtia että määrä tulee täyteen ja jokaista käytettyä tulee vähintään tuplasti.

Avainsanan valintakin on epäilemättä oma taiteenlajinsa ja vaikeusasteeseen vaikuttava. Miten pitkä on hyvä? Miten helposti sen saa hoksata kuvasta? Kuinka monta keskeistä kirjainta se saa paljastaa? Auttaako jo se että huomaa laatijan välttävän keskeisten kirjainten käyttöä avainsanassa?
38. Eki30.8.2005 klo 09:18
Iso S:n loppukappale toi mieleen tämän krypton, jonka perusidea on mielestäni tosi hauska (ja kryptorengin käyttö sitä vain korostanee):

http://www.sanaristikot.net/ristikot/nayta_flash.p hp?file=kryptot/04/pel9706&s_posti=

Kryptoista puhuttiin välillä aika tiukkaankin sävyyn tässä säikeessä:

http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhm a=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=867&alku=795&t=k1
39. JTak30.8.2005 klo 09:36
Kryptoja jaksan harvoin ratkoa (vaikka niitä on kiva laatia), mutta tuossa Ekin ensimmäisessä linkissä oleva krypto on ratkomisen arvoinen. Näyttää tosin ensi silmäykseltä jopa liiankin helpolta.
40. Eki30.8.2005 klo 09:47
Kun kolme kirjainta annetaan, se ei vielä ole helppo, mutta aloitussanan keksiminen on tosi tosi iisiä.

Suurimpia ongelmia on tosiaan sopiva aloitussana. Jokikinen ei saisi olla liian helppo, mutta pitäisihän sen kuitenkin ratketa.

Yksi esimerkki loistavasta ideasta, joka kuitenkin oli monelle liian vaikea, selitettynäkin.

Aulikki oli piirrättänyt kuusipuun, josta näkyi tasan puolet. Aloitussana oli 5-kirjaiminen eikä siinä ollut yhtään samaa kirjainta.

Vaikka siihen tuli aika kuvaava lisäselitys, minule moni ratkaisun julkaisun jälkeen kirjoitti tai soitti ja kysyi, mistä se sana tuli.

Jätetään hautumaan!
41. iso S30.8.2005 klo 10:24
Onkos tämä vähän samantyyppinen idea mutta ihan erilainen kuin siinä kuvaristikossa missä oli kolme kuusipuuta ja ratkaisuksi tuli nelikirjaiminen sana, missä ei ollut yhtään kirjainta kahdesti, mutta arvaukseni mukaan kaksi samaa kirjainta kuin kuusen puolikkaassa?
42. Eki30.8.2005 klo 10:30
VÄHÄN sinne päin.
43. JTak30.8.2005 klo 10:38
Ratkaisusanaksi tulee tasan puolet siitä puusta? Jos kuusi on hyvin piirretty, niin ei tuntuisi kovin monimutkaiselta. Eri asia, jos puuta olisi näkynyt hieman enemmän, ja ratkaisusana edelleen 5-kirjaiminen, jossa kaikki eri kirjaimia.
44. Eki30.8.2005 klo 10:41
Kyllä se selvä puolikas oli, mutta monelle ihmiselle selitin sitä moneen kertaa eikä se meinannut menä perille. Tässä ei ehkä ollutkaa kyse ihan niin vaikeasta vihjeestä kuin kuvittelin, vaan joillakin ihmisillä vain puuttui juuri tuon tyyppinen asianhahmotuskyky?
45. Eki30.8.2005 klo 10:44
Pitää vielä sanoa, että helpompi se on tässä tilanteessa kuin että näkee puolikkaan kuusen pääkuvassa, sehän näyttää vain kuuselta. Varsinkin ilman mitään vihjausta oveluuteen.

Ohjeena oli jotain tällaistä:

Huomaathan, että pääkuvassa näkyy kyseisestä puusta TASAN PUOLET!

Taisi olla keski-L paikallaan.
46. marjaana30.8.2005 klo 11:52
No nyt taisin hokata. Kiva vihje.
47. Libero30.8.2005 klo 16:40
Eki 30.8.2005 klo 9.47:
"Aulikki oli piirrättänyt kuusipuun, josta näkyi tasan puolet."

Iltapäivää! Tuota kuvausta lukiessani ehdin jo pohtia, oliko kuusi halki vai poikki. Kuvasta sen tietysti olisi heti nähnyt. "Tasan puolet" sopii kuitenkin kuusesta puheen ollen vain pystysuuntaan. Taidan olla jäljillä.
48. Libero30.8.2005 klo 21:01
iso S 30.8.2005 klo 9.09:
"Kuinka monta keskeistä kirjainta se (avainsana) saa paljastaa?"

Eki 30.8.2005 klo 9.18:
"Pellervo 6/97"

Kun avainsanassa on kolme kirjainta tai enemmän, siitä saa useimmiten tosi äkäisen startin. Kun avainsanassa on kolme kirjainta tai vähemmän, vähemmän on jo sen verran vähän, että sokkokrypto saattaisi olla paras vaihtoehto.

Olen huomannut ratkovani kryptoja eri tavoin kuin ristikoita. Ristikoissa minun on kirjoitettava kirjaimet näkyviin yrittäessäni hahmottaa ratkaisusanoja. Tämä merkitsee toisinaan runsastakin kummaamista. Kryptoissa varmistan ajatuksissani ensin viisi, kuusi sanaa kirjoittamatta mitään ja säästyn kummaamiselta.

Ristikonratkonnassa tuntuu olevan eduksi se, että ratkontaprosessi kestää mahdollisimman vähän aikaa: parhaat selviytyvät nopeimmin. Kryptonratkonnassa nopea prosessi on nimeltään "läpikirjoitusongelma". Silloinkin kun ratkaisen krypton vaivattomasti, nautin siitä huolimatta laatijan kattauksesta ja jok'ikisestä sanasta kuin makupalasta.

Pellervon krypto oli suurenmoinen. Ensimmäinen ajatukseni oli, ettei idea voinut olla tosikaan. Käytin kryptorenkeä eka kertaa. Kun T- ja E-kirjaimet olivat paikoillaan, homma eteni, ja hauskaa oli!!!
49. marjaana31.8.2005 klo 12:37
Eki:
Tuo aasi-kryptoesimerkkisi on hauska, mutta huom. huom. ihan perussääntöjen vastainen... ;o)))

Pitäisihän nuo a, s ja i löytyä kerran jostain muualtakin.
50. Eki31.8.2005 klo 12:39
Nysse aasi paljasti sen aloitussanan ja idean!
51. marjaana31.8.2005 klo 13:28
Sori... mutta aloitussana on sanomattakin selvä ja ideahan selviää samantien. Voitko väittää vastaan?

Jos harmistuit oikeasti, niin lopetan kirjoittelun samantien.
Olen noussut tänään väärällä jalalla.
52. tonimikael31.8.2005 klo 16:40
marjaana:

Ei Eki oikeesti pahastunut. Ei se osaa. Oikeesti. :)
53. Eki31.8.2005 klo 16:47
Kuten sanoin: hymiöiden vähentäminen lisää tuskaa maailmassa.
54. marjaana31.8.2005 klo 18:10
No jopas helpotti.... ;o)))))))
Käytä vaan Eki niitä hymiöitä, mieluusti.
55. Eki5.9.2005 klo 14:33
Vaikka tänään on ollut näennäisesti tällä saitilla aika hiljaista (mitä nyt iso S ja tonimikael ovat keskustelleet vihannessekoituksista otsikon "Ristikkoarvosteluja" alla), pinnan alla kuohuu.

Aamulla sivuille tulleeseen STTK:n kryptoon on jo nyt tullut 35 vastausta.

Tähän mennessä tulleet kommentit:

"Hyvä oli."
"Nopea ja vaivaton tapa osallistua."
"Liian vierasperäinen."
"Mukava krypto."
"Ok."
56. iso S5.9.2005 klo 14:39
(niin no mutku se gangsterinkaimakaima sekoittaa meikäläisen vihanneksen ja luulee että olen susi vaikka selvästi on ketunhäntä kainalossa ja kaali harteilla)
57. marjaana5.9.2005 klo 18:02
Mitähän tuo "liian vierasperäinen" tarkoitti... READING oli ehkä niillä rajoilla minun mielestäni, mutta kun kryptoon on vähän pakko laittaa niitä "vierasperäisiä", jos meinaa muitakin kirjaimia kaittaa kuin ne tavikset.

Mutta jännä juttu miten silmä osaa jo nähdä sekunnissa mikä sana tulee mihinkin kun on jonnin aikaa itsekin laatinut. Osaan jo ajatella laatijan aivoilla... jipii. (kunpa oppisin ristikonlaatijan aivoillakin joskus ajattelemaan... ei helppoa)
58. marjaana5.9.2005 klo 18:03
kaittaa = laittaa
(onko pakko aina korjata....)
59. JTak5.9.2005 klo 19:02
Tuo marjaanan paljastama eräs ratkaisusana on kyllä hyvin tuttu ainakin futista seuraaville. Kryptorenki hieman helpotti ratkomista, joten minuutti ja 18 sekuntia meni ratkontaan. Sen jälkeen tosin vielä lueskelin rauhassa sanaston läpi.
60. Libero5.9.2005 klo 22:20
JTak: marjaanan mainitsema sana läpäisi hyvin omankin seulani eikä ollut sen vieraampi kuin vaikkapa kotimainen Honka. Mitä pidät kryptorengistä? Minulla renki oli toistamiseen palveluksessa, mutta sanoin lyhyen työsuhteen irti. Ratkonta sujui aivan liian joutuisasti.

Nettiristikoista ja -kryptoista puuttuvat lehden tuoksu, paperin kahina, lempikynä ja arkkitehtikumi.
61. JTak6.9.2005 klo 08:07
Libero: Kyllä minä noissa kryptoissa pidän rengin aina päällä, kun en muuten jaksa innostua kryptojen ratkonnasta. Sehän oikeastaan vain säästää sen kirjainten mekaanisen kopioinnin vaivan. Samaa mieltä olen kyllä siitä, että ristikko on parhaimmillaan paperilla ratkottuna.
62. Eki6.9.2005 klo 09:51
kp, kun heräilet, niin muutama (harkittu) lause siitä, mitä tarkoitat, niin kaikki pääsevät tuskasta.

Kirjoitit tahallasi sillä tavalla, että teksti on positiivista, vaikka siinä vihjaillaankin vaikka mitä. Ehkä kari kämäräisen "kehukirjoitus" innosti sellaiseen.
63. Eki6.9.2005 klo 10:05
Sori, yllä oleva väärässä säikeessä.
64. ?9.10.2005 klo 13:00
Pitääkö Pelikaaneissa, osallistuakseen arvontaan, täytettävä kryptoristikko kokonaan vai riittääkö, että oikeat kirjaimet ovat löytyneet ja ne on merkitty apuruudukkoon?
65. Juha-Pekka Kuusela10.10.2005 klo 02:33
Muuten onko sokkokryptossa jotain erikois sääntöjä ?
Miten tuomittavia ovat monikot ?
Entä kumpi mielummin monikko vai ulkomaankielinen sana/paikannimi ?
66. Juhani Heino10.10.2005 klo 03:13
Ei kai siinä sääntöjä varsinaisesti ole. Vain vihjekuva puuttuu.
Monikkojakaan ei tuomita, mutta jos laitat niitä runsaasti, ainakin mun ratkontatavassani T varmistuu aika nopeasti.
Ulkomaankielisistä sanoista ristikoissa en pidä. Nimet ovat OK, mutta siinä on vain harkittava kuinka tuttuja ne ovat ihmisille. Kryptossa menee vähän oudompiakin läpi kuin kuvaristikoissa.

Näköjään edelliseenkään ei ole vielä vastattu. En ole Sanariksen leivissä joten mua ei tarvitse uskoa, mutta kaikkialla pitäisi riittää pelkkä apuruudukko.
67. airisto10.10.2005 klo 12:50
Lopettakaa tuo pilkun nu....inen ja pistäkää esimerkkejä huonoista/hyvistä kryptoista. Jokainen krypto on laatijansa teos ja tekijällä on aihetta ylpeyteen; onhan se ainutlaatuinen ja erilainen, kuin mikään muu. (krypto)
68. jupejus10.10.2005 klo 14:03
Kryptot poikkeaa sanaristikoista ainakin eräässä mielessä.
Siinä missä sanaristikoissa on suuri pyrkimys täydelliseen sanastoon sen sanojen tunnettavuuden vuoksi, niin kryptoissa hieman oudot sanat ovat paremminkin kohta rikkaus.

Ken sitten haluaa krypron ratkojista tutkia oudompien sanojen perään, on itsekunkin oma asia, mutta kryptojen kautta voi vallan hyvin jakaa ennestään outoja, mielenkiintoisia, vieraskirjaimisiakin sanoja.

Tietysti kryptossakin kokonaisuus jollain kurin pitäisi pystyä hahmottamaan, mutta minusta krypto ei ole niin sanan tarkka merkitykseltään, koska se ratkominen ei perustu niinkään vihjeiden antamiin syihin vaan kirjainten etsimiseen.
69. kaisa26.11.2012 klo 23:24
maksetaanko noiden kryptojen laatimisesta yleisestiottaen minkäverran. Ja onko nämä aukiot hyvästä vai pahasta?
70. Eki27.11.2012 klo 11:05
Veikkaisinpa, että kryptoista maksettavat palkkiot vaihtelevat aika paljon eikä mitään yleisestiottaen-summaa ole helppo antaa.
71. Kryptoa tekemässä3.9.2023 klo 12:57
Heippa!
Kysyisin kaikilta kryptojen laatijoilta miten päätätte mikä numero yhdistyy mihinkin kirjaimeen? Siis toki pääsanasta lähtee kirjaimet järjestyksessä 1, 2, 3,... mutta entä loput numerot? Arvotteko vain summamutikassa, vai onko teillä tapana miettiä tarkasti (miten, miksi?) onko kirjain Y vaikkapa numero 18 vai 10.
72. Ylläpito3.9.2023 klo 14:21
Numerot aivan miten sattuu. Pääsanastakaan ei ole pakko olla 123... Varsinkaan silloin, jos kilpavastaus oletaan alusta. Krypto Pelikaanissa on tapana panna pääkuvan kirjaimet viimeisille numeroille, kun haetaan kisassa numeroita 1-10.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *