KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKKOJEN COPYRIGHT?

1884. Ristikkojen copyright?

Pekka Pietari26.8.2005 klo 08:12
Kyselen eri ristikkolajien tekijänoikeuksista (en siis laatimusten, joiden osalta asia on selvä). Esim. IS:n tiistain ristikkolehdissä julkaistaan sanahaarakkaita ja -kennoja, joiden yhteydessä lukee Copyright Sanaris. Tarkoittaa tämä myös itse ristikkotyyppiä vai voiko kuka tahansa ruveta laatimaan esim. sanahaarakkaita?
2. kp26.8.2005 klo 08:19
Pekka Pietari
"Tarkoittaako tämä myös itse ristikkotyyppiä vai voiko kuka tahansa ruveta laatimaan esim. sanahaarakkaita"?

Ei tarkoita itse sanahaarakkaita, vaan nimenomaan noita
Sanariksen laatimia sanahaarakkaita.
-Sanat ovat kaikkien käytössä, mutta ristkoiden ja muiden
tekotapa on copyright.
3. kp26.8.2005 klo 08:27
Toisinsanoen:
Noiden sanahaarakkaiden kopiointi ja toisen piirtäjän tai
laatijan (jos samalla on piirtäjä) kuvien käyttö (kopiointi) on kielletty.
4. Ritu26.8.2005 klo 08:35
Olen joskus miettinyt, että kun ristikoita on tehty jo vaikka kuinka
kauan ja paljon, niin kuinka tuo copyright toimii?
Mistä se laatija voi tietää, ettei joku muu ole tehnyt vastaavanlaista ristikkoa? Vai onko se niinkuin lotossa, että tuo mahdollisuus voittaa on noin 1:15 400 000 elikä syntyisi tismalleen samoilla ratkaisusanoilla tehty ristikko?
Varsinkin kun ajattelee sitä, että samoja sanoja pyörii ristikoissa melkoisesti. Tai niinhän se kait menee musiikin parissakin, nuotteja ei saa olla liikaa samassa järjestyksessä...
5. Eki26.8.2005 klo 09:35
En ole kovin perehtynyt tarkkoihin copyright-sääntöihin ja jonkun verran on ollut niistä sanaharkkaakin, joskaan kukaan ei väitteistään huolimatta ole alkanut niitä pahasti rikkoa.

Tehtävätyyppiä ei voine kukaan omia eli kuka tahansa voi alkaa laatia sanahaarakkaita tai sanakennoja.

Kennon pohja on amerikkalaisvalmisteinen ja olen siihen pyytänyt luvan paikan päällä ollessa. Se on ihan lehdestä skannattu, tuon suullisen luvansaannin jälkeen.

Sanahaarakkaankin idea on USA:sta (tai ainakin minun ideani alkaa käyttää sitä), mutta Veikko Nurmen ideasta teimme hieman erilaisen pohjan siihen ja tuota pohjaa onkin helppo ristikkokoneellamme muunnella ihan maun mukaan. Mutta sitä pohjaa ei sellaisenaan lehdestä saa varastaa, se pitää piirtää tai piirrättää itse.

Ritulle. Niitä mahdollisuuksia on huikeasti. Taitavan laatijan ei tarvitse tehdä samanlaisia tehtäviä eikä niitä varmastikaan synny vahingossa. Suurempi toisto laadintapohjissa ei varmaankaan edes juuri haittaisi ratkojia. Kun joskus on julkaistu vanha tehtävä tahallaan tai vahingossa, ei siitä ainakaan ole koskaan suurta hälyä noussut.
6. Hui_hai26.8.2005 klo 09:42
Aihesta on keskusteltu täällä aiemminkin. Katso esim.

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php? ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=775&alku=870& t=k2
7. Pekka Pietari26.8.2005 klo 10:51
Kiitos, Eki, asiallisesta vastauksestasi!

Muuten olen sitä mieltä, että varmin tapa tyrehdyttää keskustelu on viitata siihen, että "aiheesta on keskusteltu täällä aiemminkin"...
8. Hui_hai26.8.2005 klo 10:54
Niinhän se on Pekka Pietari, mutta ymmärsin sinun olevan enemmän vailla vastauksia kuin keskustelua:)
9. ++juh26.8.2005 klo 10:59
Eki:
"Mutta sitä [sanahaarakkaan] pohjaa ei sellaisenaan lehdestä saa varastaa, se pitää piirtää tai piirrättää itse."

Sanahaarakkaan, sanakennon tai höyryristikon pohjan saa lehdestä kopioida ihan vapaasti skannaamalla, kopiokoneella, piirtämällä tai piirrättämällä itse tahi jollain muulla tavalla. Vai onko nyt kyse joistakin omaperäisistä, piirtäjältä luovuutta vaativista pohjista?
10. Eki26.8.2005 klo 11:02
Noin voi olla, mutta on se niin väärin. Yritin kumminkin kieltää.
11. JTak26.8.2005 klo 12:11
Sanahaarakashan koostuu yleensä neliöistä, ja parhaimmillaan muutamasta viivasta. Ei varmaan tarvitse olla mikään taiteilija, että saa sellaisen piirrettyä. :)
12. Hui_hai26.8.2005 klo 12:15
Tulee mieleeni Pelikaanin sanakäärme. Epäilemättä käärmeen ruudukko-osaa ei voi katsoa sellaiseksi luovan työn tulokseksi johon tekijällä olisi copyright, mutta sen 'koristeluksi piirretty käärme (Reima Mäkinen taisi olla piirtäjä?) on eri asia. Sitä en neuvoisi kopioimaan, koska siinä ollaan jo ++juhin tarkoittamalla omaperäisellä, piirtäjältä luovuutta vaativan työn piirissä.
13. Hui_hai26.8.2005 klo 14:02
++juhin kotisivuilta lainattu linkki tekijänoikeutta käsitteleviin artikkeleihin niitä varten joita aihe kiinnostaa syvällisemmin

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/tekoik/
14. tonimikael26.8.2005 klo 15:25
Suomen armeijan elämyskullista yksi on sanahaarakas. ;)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *