KESKUSTELUT > RISTIKOT > LYHENTEISTÄ VIELÄ

1880. Lyhenteistä vielä

Eki25.8.2005 klo 11:15
Itse olen ilmoittautunut suht liberaaliksi lyhenteiden suhteen eli hyväksyn ne tarvittaessa. Jotkut rajaavat hyväksyttävät lyhenteet sellaisiin, jotka pystyy lausumaan kuin sana. Itse pidän lyhennettä STTK kuitenkin parempana kuin IATAa, tunnettuuden perusteella.

Onko siellä ketään sellaista, jonka mielestä GESTAPO on huono sana. Kysyn vain sen takia, että onko tämä lyhenneasia ihan päivänselvä vai onko siinä tekopyhyyttä?

Tuli vain mieleen, kun yhteen kryptoon putkahti ja olin siitä suorastaan ilahtunut. Aiheutanko tällä kuitenkin muille yhyy-elämyksiä eli olisko pitänyt jättää käyttämättä?
2. marjaana25.8.2005 klo 11:28
Minusta tuo sana on ihan ok, kryptoon käy ainakin minun mielestäni. Itse en kuitenkaan laittaisi, sillä yritän välttää tuon aihepiirin sanoja. Jostain syystä yritän pysytellä "kivoissa" sanoissa. Pari päivää sitten sana HITLER yritti väen vängällä tunkea kryptooni, mikään muu ei tuntunut käyvän ja en antanut periksi. Siitä tuli sitten muistaakseni KASLER kun aikani pähkäilin.
3. Eki25.8.2005 klo 11:33
Joo, on siinä tuo iljetyspointti.

Pesonen sanoo muuten: kasleri (rinn. kassler)
4. marjaana25.8.2005 klo 11:35
Joo muistin äsken, ettei siihen mikänä kasleri tullutkaan vaan joku muu, en muista mikä.
Tuosta tulkin mieleen tuo Kirka, kun jossain kirjoissa sanotaan, että hänen etunimensä olisi KIRIL ja kuulemma onkin sittenkin KIRILL... kestääpä niistä aina tietää.
5. tonimikael25.8.2005 klo 16:20
Juu. Eki on aivan hyvillä linjoilla. Pois tekopyhyys ja STTK:ta ristikoihin! Täytyykö kuitenkin hylätä lyhenteen TDK monikko TDK:T eli ristikkokielellä TDKT? Vai pois tekopyhyys tässäkin ja sallia moinen ainakin visaisiin? Minusta ainakin olisi hauska törmätä ratkoessani sanaan TDKT. Sais olla hetken pihalla. ;)
6. Hui_hai25.8.2005 klo 17:26
Yleiseti ottaen sanon ei aina ristikoissa paitsi milloin niistä on tullut jo osa suomen kieltä. Esimerkiksi LASER. Tosin Sanaseppolehdessä oli taannoin loista lyhennespesiaali ja ABCTVKANAVA ja muut tuollaiset ovat kyllä ehdottomasti plussaa ihan vaihtelun vuoksi. Ja kyllä sama pätee lyhenteisiinkin kuin fakkisanoihin ja huonoihin ristikkosanoihin yleensäkin: Ei yksi tällainen ristikkoa pilaa, mutta parempi olisi kun niitä välteltäisiin mahdollisimman paljon.
7. tonimikael26.8.2005 klo 16:38
Hui_hai:
"...mutta parempi olisi kun niitä välteltäisiin mahdollisimman paljon."

Miksi?

Ymmärrän tuon asenteen, kun kyseessä on helpot ristikot ja ehkä keskitasoisetkin. Mutta kun on visainen, niin minusta ne on niinkuin sinä sanoit "ehdottomasti plussaa ihan vaihtelun vuoksi". Eikö visaisten tarkoitus ole juuri saada ratkoja aivan ymmälleen ja pitkän pihallaoloajan jälkeen kokemaan huikeita ahaa-elämyksiä, että "no tottakai!"? Esim. käyttämällä lyhenteitä tyyliin, jollaista Hyvösen Juha käytti joku aika sitten IS:n ylioppilaskoviksessa: SKAUPPIAS, VTYYLI, .... Nuohan eivät tietty ole ihan täysiä lyhenteitä ja ehkä sitä tarkoititkin, ettei täysiä lyhenteitä?

LASER hyväksytään siksi, koska sille ei ole muuta nimeä? Onko sanalle ATK-kurssi? Tietojenkäsittelykurssi? Eipäs ole, kun se on AUTOMAATTINENTIETOJENKÄSITTELYKURSSI. ;) Tai sitten ISDN-modeemi? VHS-kasetti? GSM-puhelin?

Loistavia sanoja nuo (visaiseen) ristikkoon sanon minä! :)

WC-paperikin on minusta parempi kuin vessapaperi.
8. jupejus26.8.2005 klo 17:16
Noinpa juuri.
Lyhenneosa sanassa ei haittaa yhtään, jos se niin ollen tulkitaan sanaksi tai sananselvennykseksi tai kuvaa sanalla tarkoitettua osaa. Vielä parempi, jos sana on lyhteineen käytössä myös puhekielessä, kuten u-käännös, t-liittymä, AA-kerho ja jne.

Sen sijaan puhdas lyhenne jostain urheiluseurasta tai YK:n alajärjestöistä ei kovin ilahduta, mutta ei kai se nyt sekään haitaa, jos sillä jotain muuta arvokkaampaa sanastoa ristikossa tuetaan.

Myös sellaiset sanat kuin Gestabo, Abloy ja Valmet, ovat jo joko käsitteitä, muuten merkityksellisä tai jo selviä tuotemerkkejä - ovat kai puhdasta käyttötavaraa.
Kun sanalla on vain "sanamainen" sisältö - se kai riittää.
9. tonimikael26.8.2005 klo 20:14
jupejus:

Ei näytä riittävän "sanamainen" sisältö, vaan täytyy olla "sanamainen" rakenne lyhenteessä. Vrt. IATA ja STTK, kuten Eki alussa mainitsi.
10. Matti26.8.2005 klo 20:42
STASI on kelvannut maailman sivu, kuten oikein onkin, samoin SUPO ja SÄPO.
11. Eki26.8.2005 klo 21:04
Niin, onko joidenkin mieiestä raja esim. lyhenteiden IAEA ja IATA välissä? Aika pieni ero niillä muuten.
12. Hui_hai26.8.2005 klo 21:13
Edelleen olen sitä mieltä, että mitä vähempi niin sen parempi. Muuten ollaan kohta tilanteessa jossa mikä tahansa kirjainyhdistelmä kelpaa. Kun enemmistö taisi olla sitä mieltä, että uusia huonoja ristikkosanoja ei kannata etsiä niin jätetään ne huonot lyhenteetkin ihan rauhassa pölyttymään.

Ja jos ristikoissa joskus tulee lyhenne vastaan, niin minä suhtaudun siihen samoin kuin fakkisanaan tai muuten huonoon sanaan. En jätä ristikkoa sen takia ratkomatta, enkä edes tuomitse ristikkoa sen takia huonoksi.

Se mikä toimii pieninä annoksina voi olla kammottavaa suurina määrinä.
13. Eki26.8.2005 klo 21:34
Haen eniten sitä STTK:n ja IATA:n hyvyyden järjestystä ja välin pituutta. Minun järkeeni kun STTK (harkitusti pakkopaikassa ristikon tasoa nostavana käytettynä) on paljon parempi, vaikka se on lausuttava kirjain kirjaimelta. Voiko SVULlin lausua paremmin kuin STTK:n?
14. marjaana26.8.2005 klo 21:45
Tätä menoa kohta kelpaa nykynuorison tekstiviestilyhenteetkin ristikoihin... huh huh.

EVVK, ASAP...
15. Eki26.8.2005 klo 21:56
Eivät kai nuo ihan mahdottomia ole?
16. marjaana26.8.2005 klo 21:58
Ei toki, ihan hyviä suurin osa. Ajattelin vain, että suunta voisi olla tuo, jos ihan mikä vaan kelpaa.
17. mor26.8.2005 klo 22:00
Kyllä ainakin ASAP-lyhennettä (as soon as possible) on käytetty jo vuosikymmeniä kauppakirjeenvaihdossa ja muussa vastaavassa kommunikoinnissa. Mielestäni aivan käyttökelpoinen ristikoissakin.
18. tonimikael26.8.2005 klo 22:00
Onneksi nykynuoriso on jonkin ajan päästä ristikonratkonnan valtaväestö. Tulee vaihtelua. Atta katoaa. Tilalle luikertelee joku muu. Ja jos minulta kysytään, niin ASAP. :-P
19. Eki26.8.2005 klo 22:02
Minä ainakin haen vain eri ratkojien mielipiteitä ja toisaalta yritän panna miettimään, onko itsestään syntynyt ajatus lyhenteiden käytöstä looginen. Ettei totuta joihinkin ja tuomiat turhaan toisia.

En kannata yleistymistä vaan tarvekäytön sallimista myös STTK:n tyyppisille (olen käyttänyt STTK:ta kymmenissä tuhansissa ristikoissa ehkä 10 kertaa).
20. marjaana26.8.2005 klo 22:03
Kuka tietää pisimmän lyhenteen...
21. Kuka26.8.2005 klo 22:04
Niinkö luulet?
22. PST26.8.2005 klo 22:30
PST = Penkkiurheiluhistorioitsijat Saunan Taakse
(Ei mahtunut lähettäjäkenttään)

Ekin mainitsemista ovat minun mielestäni IAEA, IATA ja STTK käypiä (harvakseltaan ja harkiten käytettyinä) koska ovat olemassa olevien järjestöjen käytössä olevia nimilyhenteitä. STTK on minusta karvan tai kaksi parempi juuri tunnettuutensa (suomalaisittain) vuoksi. GESTAPO luo ikäviä mielleyhtymiä, mutta lienee sanana melko tunnettu ja yleissivistykseen kuuluva - vaikka ko. järjestö ei enää toimikaan - joten menköön.

Mutta SVUL on huono, koska se ei ole enää käytössä:

"SLU eli Suomen Liikunta ja Urheilu on perustettu kaikkien suomalaisten urheilujärjestöjen katto-organisaatioksi ja edunvalvojaksi. Suomen Liikunta ja Urheilu perustettiin vuonna 1993 ja eräänä sen perus-ajatuksena oli yhdistää kansalaissodasta lähtien jakautunut urheilumaailma. SLU:ta perustettaessa Suomen Valtakunnan Urheiluliitto SVUL siirtyi historiaan---"

Lähde: http://www.kolumbus.fi/svu/news/news04.htm

Minusta tuollaisia lakkautettujen tai nimensä muuttaneiden yhden asian järjestöjen käytöstä poistettuja nimilyhenteitä ei pitäisi viljellä ristikoissa, sillä ajan oloon niistä tulee juuri samanlaisia vain pitkään ristikoita harrastaneiden enää tuntemia fakkihirviöitä kuin ovat mm. takavuosien poliitikkojen, näyttelijöiden ja urheilijoiden nimet. Kyllä laatijalla pitäisi olla sen verran ammattiylpeyttä, ettei roikota takavuosien järjestöjäkään ristikoissa verukkeenaan, että "kyllä tämä vielä muistetaan - ja on se ainakin ristikoista tuttu, kun se esiintyy niissä niin usein". Minussa sellaiset sanat synnyttävät yök-elämyksen ja pilaavat koko ristikkonautinnon.
23. iso S26.8.2005 klo 22:35
Pohdiskelu asiallinen, ahdistelu positiivinen. Vanha SANAristikon painolasti saa ajattelemaan, että sellaiset lyhenteet ovat hyväksyttäviä, mitkä ovat jo muuttuneet sanaksi (käytetään ajattelematta että se on lyhenne) ja lyhenteiksi ymmärretyistä sellaiset ovat parempia mitkä voi sujuvasti lausua eli joilla on tilaisuus muuttua sanaksi.

Eihän tämä oikeasti perustu mihinkään järkevään, varsinkin jos sallitaan lyhenteiden ja "rehellisten" sanojen yhdistelmät (wcpaperi). Joka tapauksessa silloin jää harmaa alue - osa ratkojista tunnistaa tietyn lyhenteen lyhenteeksi ja osa luulee sanaksi.

Parempi mitta lyhenteen hyvyydelle on sama kuin muillakin sanoilla: onko se yleisesti tunnettu ja normaalissa tekstissä käytetty. Lyhenteiden ylenpalttista käyttöä ei ole syytä suosia, mutta tuon kriteerin perusteella voi harvakseltaan harkitusti käyttää ilman pistemenetyksiä.
24. iso S26.8.2005 klo 22:38
Kaksi harvakseltaan harkitusti samaan aikaan liikkeellä!

Gestapo ja Stasi ovat lakkautettuja, mutta nimet tunnetaan vielä ristikoiden ulkopuolellakin ja sanoisin että varsinkin Gestapo esiintyy suhteellisesti useammin ulkopuolella.
25. AS1.9.2005 klo 16:11
Poimittu tänään telkku.com:in esittelystä leffasta Varas vastoin tahtoaan: YH-ÄITI Onko mitenkä usein käytetty?
( yh-äidit )
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *