KESKUSTELUT > RISTIKOT > MUUTAMAN KIRJAIMEN RATKAISUT

1878. muutaman kirjaimen ratkaisut

kalevi soiha25.8.2005 klo 06:02
Mielestäni ikävin keksintö ristikoiden historiassa on valitettavan yleistynyt tapa käyttää oikeana ratkaisuna muutaman kirjaimen löytämistä.
En millään ymmärrä,varsinkaan palkintotehtävissä, kokosivun tehtävää, jossa oikea ratkaisu on muutama kirjain. Toimituksille tietysti helpompaa, mutta eihän maratojuoksussakaan palkinnoille voi päästä vain osan matkaa juoksemalla.
2. iso S25.8.2005 klo 08:12
Tapa lienee apinoitu pikemminkin suunnistuksesta. Siinä ei tarkisteta onko kulkenut koko reitin, kunhan on ilmestynyt rasteille. Purjelennossakin on jotain reittitehtäviä missä riittää kun ottaa ilmakuvan kääntöpisteistä.

Ymmärrän kyllä harmistumisen perusteen mutta olen silti eri mieltä. Onhan lehdillä markkinointitarkoituksessa sellaisiakin kilpailuja missä palkinnot arvotaan kaikkien vastanneiden kesken, sama se onko vastaus väärin vai oikein. Tätä avainkirjaimilla vastaaminen on eräänlainen välimuoto. Sitä voisi verrata vaikkapa ylioppilaskirjoituksen matikkaan. Läpi pääsee vaikka ei olisi ratkaissut kaikkia tehtäviä, kunhan riittävä määrä on oikein.

Perustelen kantaani mm. sillä, että lehdellä ei ole kuitenkaan mitään keinoa tarkistaa, että vastaaja on osannut ihan itse ratkaista ristikon. Puhdasoppisen kannan (sanotaan sitä vaikka soihaksi?) mukaanhan on oikeus ja kohtuus, että palkinnon voi saada vain se joka on tehtävän ratkaissut?
3. Urputtaja25.8.2005 klo 08:34
Minun teoriani on tämä: Lyhyen ratkaisun voi lähettää tekstiviestillä. Tekstiviestit maksavat saman kuin postimerkki, mutta ne ovat kuitenkin hinnoiteltu niin, että lehdelle jää jotain käteen. Ts. tämä tapa tietää lehdelle lisätuloja.

Melko monen tapoihin muuten kuuluu laittaa ristikon ratkaisu jonkun lähiomaisen nimellä. Ei maratonjuoksussakaan anneta palkintoa juoksijan lapselle tai äidille.
4. Ritu25.8.2005 klo 08:35
Vähän samoilla linjoilla Kalevin kanssa. Tai no ei sillä enää ole ollut minulle väliä aikoihin. Mutta tuolla ilmiöllä oli minun kohdallani vaikutusta siihen, että lakkasin lähettämästä ratkaisujani. Ja aikoinani palauttelin lähes jokaisen ratkomani.

Vasta viimeaikoina on tullut taas muutama lähetettyä.
Mutta yhden käden sormilla on laskettavissa ne ristikot, mitä olen palauttanut näistä tietyistä ruuduista kerättävillä kirjaimilla.
5. ile25.8.2005 klo 08:41
Itse palauttelen ristikoita ainoastaan silloin, kun kyseessä on 'Vuoden vaikein' -tyylinen ristikko, koska oletan, että tällöin mahdollisuus saada jonkinlainen palkinto on suuri.

Jos vaikean ristikon ratkaisuksi riittää jokusen kirjaimen palauttaminen tekstiviestinä toimitukseen, niin jätän arvonnan väliin.
6. Ritu25.8.2005 klo 08:42
Olisi muuten kiinnostavaa tietää, onko jollakulla tietoa siitä, miten tuo ilmiö vaikutti palautettavien ratkaisujen määrään. Lisäsikö se sitä vai pysyikö palautusprosentti ennallaan?
7. iso S25.8.2005 klo 09:12
Ristikon palauttaminen palkinnon toivossa on useimmissa tapauksissa taloudellisesti kannattamatonta, ellei ole Hannu Hanhen tuuria. Yleensä voiton todennäköisyys kertaa palkinto on pienempi kuin lähettämisen kustannus, tai maalaisjärkisemmin sanottuna kaikkien lähettäjien kustannusten summa on suurempi kuin palkintojen arvo. Vain jos palkinto on erittäin suuri ja/tai ristikko erittäin vaikea voi olla että ratkojat jäävät voiton puolelle.

Yleensä lähettäminen perustuu siis luottamukseen satumaiseen onneen tai muuhun realismin puutteeseen, tai sitten haluun saada kunniaa ristikkoguruna, jos sattuu saamaan nimensä voittajien (siis oikein ratkaisseiden) luetteloon. Siinä ei sinänsä ole mitään pahaa, ja jos tämä on tavoitteena, niin kunnia on suurempi jos vaaditaan kokonaan oikea ratkaisu.

Vaikutuksesta palautusten määrään minulla ei ole tietoa,mutta arvaan että avainkirjainsysteemi lisää vastaajia. Aivan kuten visaisten ystäviä on äänekäs vähemmistö, niin veikkaan että puhdasoppisia tiukasti periaatteellisia on vähemmistö.

Siitä löydänkin lisää puolusteluja löyhälle linjalleni. Ratkontamielessä tämä systeemi ei ota mitään pois päteviltä ratkojilta (voittomahdollisuus kyllä pienenee, mutta se onkin eri juttu). Koko ristikko on lupa ratkoa, vaikka 10 kirjainta riittäisi. Kokemattomille nuo 10 kirjainta ovat tavoite, mikä kannustaa yrittämään. Näin saadaan lisää ratkojia, mikä nostaa ristikoiden kannattavuutta lehtien kannalta ja siten me saamme enemmän ristikoita ratkottaviksi (ja laatijat lisää työtä).

Samaa kehitystä palvelee se, että lehti pääsee nappaamaan siivun tekstiviestin hinnasta. Aikaisemmin hyötyi vain posti, joka tuskin sponsoroi lehtien ristikoita. Näin lehti pystyy tarjoamaan taloudellisesti kannattavasti enemmän ristikoita, parempia ristikoita (voi maksaa laadusta eikä tarvitse tyytyä halvimpaan tarjoukseen) tai parempia palkintoja. Vastaajille tämä ei maksa enempää kuin ennenkään, kuten Urputtaja totesi. Tietysti lehti voi käyttää nuo rahat muuhun sisältöön (sekin ostajan etu) tai kääriä rahat omistajien taskuun, mikä on ratkojien ja lukijoiden kannalta harmittava takaisku.
8. tjn25.8.2005 klo 09:16
"Urputtajan" kanssa olen samoissa aatoksissa.

Tämä "kirjainidea" lienee hyvä keksintö rahoittaa ristikon palkintopottia. Helpoilla ristikoilla puhelinvastaaja pirisee tiuhaan hyvällä taksalla ja samalla laariin putoilee "pelimerkkejä", joita sitten jaetaan palkintoina takaisin pelaajille. Hyvässä lykyssähän käy niin, että esim. lehtitalon ei tarvi laittaa omaa rahaa likoon ollenkaan vaan jakaa ristikonvastaajilta kertyneet vastausrahat uudelleen ns. voittajille niin kuin Veikkauskin. Ymmärtäähän sen, kuinka siinä kävisi, jos Ekiltä "lipsahtaisi" vaikea ristikko :-).

Kannatan itse koko ratkaisun lähettämistä, mutta näin olen spekuloinut mielessäni tätä kirjainideaa.
9. KP6.10.2005 klo 13:17
Tämäkin on nyt historiaa...
Ensimmäinen tällainen kokonaan lähetettävä ristikko on
Shellin (suomalaisilla) sivuilla netissä....
10. Jukkis6.10.2005 klo 13:30
Ja ettei kaikkien tarvi pähkäillä siellä Shellin sivuilla sitä ristikkoa etsimässä, se on täällä:

http://www.suunnittelu-delta.fi.client.kotisivut.c om/asiakas/ristikko/show.asp?rstid=shell0905
11. Eki6.10.2005 klo 13:54
Olenko ihan pihalla vai eikö sanaristikot.netissäkin lähetetä useimmat ristikot kokonaisina arvontaan??? Nappia painetaan vain lopuksi.
12. KP6.10.2005 klo 14:00
Minun tietääkseni siellä on ollut tämä muutaman kirjaimen lähetys vain....
13. Eki6.10.2005 klo 14:03
Sinä tiedät väärin. Tulipa taas yksi väärinkäsitys korjattua.
14. Eki6.10.2005 klo 14:11
Ristikkoasioista on hyvä keskustella, joten otan esiin yhden kohdan Shellin ristikosta.

KP, minusta on sekä visuaalisesti että asiallisesti (että tässä tapauksessa myös ratkaisusanallisesti) huono vihje tämmöinen, joka toistuu aika usein ristikoissasi:

TAMPE-
RETTA
/ TEOS

Vaikka panisi vihjeeksi huomattavasti selkeämmän TAMPEREEN OSA JA TEOS, silti monikko on huono ja teos on aika ylimalkainen vihje kirjalle, joka ei varsinaisesti kuulu maailmankirjallisuuden tunnetuimpiin (ristikoista toki vähän tuttu, ei tosin enää viime aikoina).

Mutta tuo kauttaviiva ei ole minusta kovin selkeä. Vai onko tämä asioita, jotka opetetaan polvesta polveen ja kaikki tavalliset ratkojat sen klaaraavat? Kauttaviiva voisi kuvata myös tai-sanaa, jolloin ratkaisu ei olisi monikossa.
15. Timppa6.10.2005 klo 14:19
Minua häiritsi Shell-ristikossa ristissä olevat sanat AJOTAPA/TAPA ja ALATASOT/TASOT...
16. Kaaleppi6.10.2005 klo 14:21
Onkohan omassa koneessani joku bugi, vai saatteko te tuohon Shellin ristikkoon naputettua esim. Ä tai Å kirjaimen?
17. kp6.10.2005 klo 14:24
Kaaleppi
Kokeilin: onnistuu ihan hyvin...
Eki / korvaa sanat (ja) (tai)...
18. Eki6.10.2005 klo 14:29
kp, sinusta kyseessä on siis hyvä vihjetapa.
19. KP6.10.2005 klo 14:37
En tiedä sen hyvyydestä, mutta kummasti säästää
vihjeruudussa tilaa...

Tuossa esim. Tamperetta/ teos en näkisi kovin väärää... Tampereen Atalan tietää jokainen? ja teos tässä yhteydessä ei ole muuta, kuin toinen atala.
Yhdessä ne ovat atalat. Samoin kuin Erkki/ kaima on Erkit
mitäpä muuta ne ovat?
20. Eki6.10.2005 klo 14:40
Useammalle riville jaettuna kauttaviiva on könkköinen, peräkkäin kirjoitettuna kohtuullinen.

Miksi sitä tilaa pitää säästää, jos kumminkin mahtuisi.

Täällä on muuten moni ollut sitä mieltä, että Atala ei ole kaikille tuttu, päinvastoin.

Jos teos on nollalisäys, miksei +T? Tosin on se monikko vähän kyseenalainen. Mutta menetellee.
21. Hessu6.10.2005 klo 18:01
Minusta kauttaviiva tarkoittaa nimenomaan TAI. Eli sanan pitäisi olla yksikössä. Olen tuota ennenkin oudoksunut KP:n ristikoissa, mutten ole tainnut muistaa mainita.

Sanan JA voisi vihjeissä mieluummin korvata merkillä +, jos se nyt välttämättä korvata pitää.
22. kp6.10.2005 klo 18:06
13.1 Vinoviiva lomaketekstissä ja lehti-ilmoituksissa

Lehti-ilmoituksissa vinoviivaa käytetään yhä enemmän korvaamaan sanoja ja sekä tai. Tapa on kätevä ja vie vähän tilaa. Vinoviivan molemmin puolin tulee jättää tyhjälyönti, jos sen tarkoitus on erottaa kahta ilmausta, joista vähintään toisessa on enemmän sanoja kuin yksi
23. Pena6.10.2005 klo 18:13
Aiheesta oli puhetta heti ensimmäisessä otsikossa noin kaksi ja puoli vuotta sitten. En lukenut tarkkaan säiettä läpi, mutta epäilen, että säikeessä olevat asiat saattavat olla ainakin osittain vanhentuneita.

Samasta asiasta on ollut "vääntöä" muissakin keskusteluissa.


http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php? ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=1&alku=1650&t =k2
24. kp6.10.2005 klo 18:14
http://joyx.joensuu.fi/~suoniemi/Muut%20merkit.htm

Tässä linkki. En tiedä toimiiko, mutta aiheesta asiaa on
täällä...
25. kp6.10.2005 klo 18:15
Näyttää toimivan... Olkaatte hyvät...
26. Matti6.10.2005 klo 18:28
Luetaanko Atalassa Atalaa? Ja syödään Chateaubriandia?
27. Hessu6.10.2005 klo 18:59
Siis näinkö KP:

Halutaan vuokrata yksiö/kaksio keskustasta. -> ASUNNOT
Ostetaan parisänky valo/peilipäädyllä. -> VUOTEET
Harmaa sohva, nahka/plyyshi. -> KALUSTEET
Luotettava näkijä / henkinen parantaja Marjatta. -> NAISET
28. kp6.10.2005 klo 19:03
Vaan näin:

Halutaan vuokrata yksiö/ (tai)kaksio keskustasta.
Ostetaan parisänky valo/ (tai)peilipäädyllä.
Harmaa sohva, nahka/(ja)plyyshi. ¨
Luotettava näkijä / (ja)henkinen parantaja
29. kp6.10.2005 klo 19:12
Vinoviiva ( / ) on sama, kuin olisi kirjoitettu ja / tai.
Tai vinoviiva on erottamassa sanat, kuten tuossa edellä...
30. Eki6.10.2005 klo 19:16
Peräkkäin toimii, mutta päällekkäin huonommin:

TAMPE-
RETTA
/ TEOS

Sana JA tai plusmerkki olisi osuvampi.

Lisäksi monikko Atalat on vähän kiikun kaakun, mutta plkoon.
31. kp6.10.2005 klo 19:20
Jos on kaupunki Tata ja joki Tata on ne tatat.
-Mitä muuta ne sitten ovat?
-Monikko siitä tulee...
32. Eki6.10.2005 klo 19:24
Oletko, kp, käyttänyt ratkaisusanaa Tatat?
33. kp6.10.2005 klo 19:26
Jostain ristikosta varmaan löytyy...
34. Eki6.10.2005 klo 19:39
En ole mikään niuho, mitä tulee hätätapauksiin, mutta ei noita (Atalat, tatat jne.) pidä noin vain ristikkoon huiskia. Tämä on toki vain minun mielipiteeni. Totesin vain, ettei Atalat ole kovin hyvä, mutta en sitä mitenkään kieltänyt käyttämästä.

Entäs muut: kumpi on parempi, avorata vai Tatat? ;)

Tuossa Shell-ristikossa minua hieman ihmetyttää kirjainten hulppea lahjoittelu. Sehän ei enää rajoitu piiloihin. Jong 4.C helpolla C:llä alkavalla sanalla, todella tarpeellista? Entäpä "pinnistää 1.K"? Eikö ratkojan pitäisi pinnistää tuollainen itse? On ihan normaali suomen kielen sana. Sitten "pihit T=M". Tämä lienee myös sarjassamme "pakollisia helpotuksia, kun tuli noin vaikea sana laatimukseen". Mikäs siinä.
35. kp6.10.2005 klo 19:54
Tämän ristikon ei pitänyt ollakaan mikään "kanto kaskessa".
Esimerkkinä otettakoon: Kuka tavallinen ratkoja muistaa,
että ---- tarkoittaa suurta kaupunkia ja Jong -----? Siksi tuo
(pakollinen) helpotus 4.C...
Ja alueena tuo oli "tappelun" paikkani. Mutta en saanut
muuten helpoksi.
-Sellainen sen piti olla...
-Muuten monellako olisi tullut mieleen tuo sana, pinnistää
1.K
36. Eki6.10.2005 klo 20:07
Kaikki tietävät Atalan!

Kuka tavallinen ratkoja tietäisi, mikä C _ _ _ tarkoittaa suurta kaupunkia!


Mielenkiintoisia ajatuksia.
37. kp6.10.2005 klo 20:10
Sanos muuta.
-Tämä vihjeyttäminen on täydellistä nopan heittämistä,
eli arpapeliä...
38. Eki6.10.2005 klo 20:25
Laatiminen on taito. Ja sanat eivät ole samanarvoisia.
39. JTak10.10.2005 klo 09:39
Ihan hyvin toimiva ohjelma tuo kp:nkin laadintaohjelma. Tosin pidän enemmän tällä sivustolla käytössä olevasta Flash-versiosta. Ketkä ovat muuten ohjelmistojen takana?
40. JTak10.10.2005 klo 09:40
Siis ei laadintaohjelma, vaan ratkontaohjelma.
41. Jaakko Himberg12.10.2005 klo 00:13
Voihan ne kaksi eri vihjettä antaa jattakin, esim. MANSESSA HÄRÄN PÄÄSTÄ = ATALAT. Saisi joku vielä valittaa, että lehmäähän se pihvi useimmiten on.
42. tjaapa11.12.2009 klo 21:26
Kääk!! Mitä keskustelua joskus vuonna 2005 ja nyt on 2009 ja kohta 2010. Mä kyllä vähä epäilen, että noi eki ja kp on yksi ja sama tyyppi ja sitte se on yrittänyt vetää täällä jotain monologia :D

Nooh..Ei kai niille mitää voi, noille. Itse kauttaviivavihje oli kyllä vaikea, kun ei Tamperetta tunne itse, mutta onhan noita muitaki paikkoja, mitä en tunne ja niistä on vihjeitä aika lailla joka ristikossa. Tohon kauttaviivan käyttöön vois sanoo, mikä tuli nyt mieleen. teos = /

eli jos teos on keno tai jotain

Ehkä tommonen vinkki johonkin ristikkoon tarkoittamaan jotain, mikä viittaa tommoseen etukenoon. Jari tervon teos kallellaan vois olla siihen paha. Tai sitte pelkkä kirjan kuva ja kauttaviiva..Hmm...Mitä mahdollisuuksia!

No okei kyl tohon edelliseen vois lisätä vielä kolmannen vihjeenkin.
43. lisää11.12.2009 klo 21:34
ja sitte sen etukenon oikealle puolelle vielä nuoli takaisinpäin niin menee kivaksi
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *