KESKUSTELUT > RISTIKOT > VAIKEIDEN RISTIKOIDEN YSTÄVÄLLÄ ON VAIKEAA!

1869. Vaikeiden ristikoiden ystävällä on vaikeaa!

tarja l.22.8.2005 klo 21:15
Olen tällä foorumilla ensimmäistä kertaa enkä siis tiedä, mitä kaikkea olette ristikoiden vaikeudesta jo keskustelleet. Siitä huolimatta haluan purkaa hieman sydäntäni.

Miä kärsin siitä, että vaikeita, hyvin laadittuja ristikoita on niin vähän. Tai ainakaan miä en niitä löydä. Viitsin täyttää Iisakin visaisia ja Hesarin aulislehtoja. Ne ovat hyvää suomen kieltä ja joukossa on aina helmiä, joista saa todellista ratkonnan iloa ja iloa myös laatijan puolesta, että hän on kyennyt kyseisenlaisiin älyllisiin oivalluksiin. Ihailen monien mielikuvitusta ja uusia näkökulmia vanhoihin tuttuihin sanoihin. Nautin hyvistä vihjeistä yhtä paljon kuin omista ahaa-elämyksistäni.

Minusta kielen rikkaus on ristikoiden a ja o. En kaihda vanhahtavia sanoja - niin pidetään ko. rikkautta pidetään yllä. Ja yleissivistystä pitää ratkojilta edellyttää. Helpoilla ristikoilla, joissa viljellään Istaa ja Atikia, on oma ratkojakuntansa. Mutta on meillä visaistenkin ystävillä oltava jotain oikeuksia. Meillekin pitää olla jotain tarjolla. Viime aikojen Iisakeissakin on ollut hävyttömän usein piece of cake -tyyppisiä ristikoita, jotka täyttää vasemmalla kädellä ja se harmittaa. Ymmärrän kyllä, että niiden laadintakin on vaikeaa, ehkä.
Nyt odotan innolla uutta Sanaseppojen jäsenlehteä, jonka varmaan piakkoin saan. Toivottavasti nautinnollisia hetkiä on luvassa.
2. mor22.8.2005 klo 21:24
Olen ymmärtänyt, että meitä visaisten ystäviä on aikamoinen vähemmistö koko ratkojakunnasta. Näillä sivuilla tilanne on varmaan päinvastainen, mutta koko maan ratkojista suuri enemmistö lienee helpompien ystäviä.

Tämä luonnollisesti vaikuttaa siihen, mitä on tarjolla. Näinhän on kaikissa asioissa, enemmistöä on pidettävä hyvänä tai homman taloudellinen puoli alkaa kärsiä.

Siinä olen eri mieltä, että mainitsemasí Ista ja Atik kuuluisivat ainoastaan helppoihin ristikoihin. Voihan näitä olla vaikeissakin, ne on vaan vihjeytettävä eri tavalla.

Muuten, minä täytän vaikeatkin vasemmalla kädellä, enkä tällä väitä sitä, että ne (ristikot) aina tulisivat nopeasti täyteen :-)
3. Maiju22.8.2005 klo 21:38
tarja l.

Etkö ratko Punaista pelikaania? Jos et, et tiedä vielä visaisista mitään. Suosittelen niitä loppupään kolmetähtisiä.
4. marjaana22.8.2005 klo 21:39
Minäkään en välitä helpoista ristikoista. Joskus teen näin, kun saatavilla ei ole muita:

a) Ympäröin summamutikassa ristikosta 10-20 tyhjää ruutua. Vain näihin ruutuihin on lupa käyttää kynää, eli yritän ratkaista ympäröimieni ruutujen kirjaimet pelkästään silmillä.

b) Toinen tapani on päättää, että ratkaisen ristikon rivi riviltä ylhäältä, sivulta tai alhaalta alkaen. Seuraavalle riville ei saa mennä, ennen kuin joka ainoa ruutu on täytetty edellisestä.
5. iso S22.8.2005 klo 21:43
Juu, keskusteltu on, paljon ja hartaastikin. Kaiken lukeminen alusta asti olisi melkoinen urakka, missä saattaisi järkikulta olla vaarassa.

Jossain vaiheessa palloteltiin (lähinnä leikkimielellä) ajatusta erikoislehdestä, minkä työnimenä oli Kyllin Visaiset. Se voisi ilmestyä ihan niin monta kertaa kuin ratkojat haluaisivat. Visaisten ystävien pitäisi vain lyöttäytyä yhteen ja maksaa arvostamilleen laatijoille riittävä summa, niin lehteä pukkaisi. Henkeä kohti hinta olisi luultavasti selvästi korkeampi kuin normaalin ristikkolehden hinta, mutta maksaahan golfin pelaaminenkin. Riittävää harrastajajoukkoa tai avokätistä mesenaattia ei vain löydy.

Muuten, minäkin laadin ja ratkon vasemmalla kädellä. Olkaa oikeamielisiä, älkää mollatko meitä toisinkirjoittavia :)
6. marjaana22.8.2005 klo 21:49
Meinasin sanoa ihan samaa, mutta unohdin... vasenkätisyys kunniaan!
7. tarja l.23.8.2005 klo 20:36
Pahoittelen kovasti paljon vasenkätisille aiheuttamaani mielipahaa. Minulla on kyllä pientä vetoa vasenkätisyyteen itsellänikin, käytän nimittäin hiirtä vasemmalla kädelläni. Tätä voitaneen pitää lienentävänä asianhaarana, toivottavasti. Kaikenlainen erilaisuus saa kunnioitukseni!!!

Ilmoittaudun heti Kyllin Visais -järjestöön... Minulla on järjestöjyrätausta! Ja huomenna minulla on Punainen Pelikaani, kiitos vinkistä!

Ja tulin väärinymmärretyksi, jos kuvitellaan, että väheksyisin Atikia ja Istaa. Luulin nimenomaan kertovani, että uudet näkökulmat vanhoihin sanoihin on sitä, mitä arvostan. Esim.Kaija Kaivosoja on tuonut upealla tavalla tavallisen naisen tavallisen elämän värikkääksi ja hykerryttävän mukavaksi ristikkosanastoksi.

Kiitos kaikille kommentoijille; on ihana tulla kuulluksi!!!
8. Maiju23.8.2005 klo 20:49
tarja l.

Kerrothan sitten, olivatko Pitkälä, Viitamäki, Luukkala jne. tarpeeksi visaisia. Olisi kiva kuulla, miten uusi herkku sinulle maistui.
9. IiKoo24.8.2005 klo 09:10
Olen itsekin narissut mm. täällä useaan otteeseen siitä, että haastavia ristikoita on liikenteessä todella vähän. Punaisen Pelikaanin ja Sanaseppo-lehden lisäksi Iltiksen kovis tuntuu olevan ainoa. Narisen lisää: taas jälleen koko kesän saimme täyttää IS:n kesäristikoita ja yrittää 500 €:n matkalahjakorttia. Ristikot olivat täysin pilipalitasoa. Kyse oli siis ihan oikeasti ristikon täyttämisestä, aivojen käyttö oli täysin turhaa. Ilmeisesti kyse on lehden vaatimasta linjasta, mutta siitä huolimatta: jos kesäristikko ilmestyy kuusi kertaa viikossa, niin ei nyt luulisi olevan liikaa vaadittu, että vaikkapa kerran viikossa olisi ollut haastavampi ristikko kesäristikkona. Mutta ei vaan taaskaan näin käynyt.

Kaikkia kesäristikoita en täyttänyt, kännykkälasku kasvoi niistäkin, mitä täytin. Yhteen Tonimikaelin laatimukseen törmäsin. Se oli piristävä poikkeus senkin takia, että uudela laatijalla on niin erilainen laadintakäsiala ja erilainen vihjeytys. Vuokila-Pallonen -linjalla oli ratkomistani muutama sellainen, että jos ne olivat ratkojalle pakkopullaa, niin varmaan olivat olleet myös sitä laatijalle. Meinasi haukotus päästä, kun niitä täytti. No joo, määrällä ei kykene laatua korvaamaan koskaan.
10. Eki24.8.2005 klo 09:27
En minä yhtään ihmettele, jos minun ja Teemun ristikoita paljon ratkoville vaikeiden ystäville voi tulla sellainen olo, että ne ovat sitä samaa, koska kyllä siellä samatkin sanat ja vihjeet toistuvat väkisinkin, kuten helpoissa on pakko olla. Kolmisenkymmentä ylimääräistä ISOA ristikkoa kun teimme melkein kahdestaan (arvatkaa, ehditäänkö nykyisin kesällä enää lomailla...), on siinä urakkaa. Kivaa "työtähän" tämä on ja ristikon koko on toisaalta mukava, on tilaa. Mutta renkejä me olemme ja teemme mitä tilaaja pyytää ja kesäristikon idea oli olla helppo ja sellaisten teon me kyllä hallitsemme, tiukassakin paikassa.

Onko IS vaikeiden ystävien asialla? Noilla helpoilla ostetaan ne viikon Kovikset ja TiistaiKeskikset ja kuukauden TiistaiKovikset. Kesäristikon viereisiä ristikoita vaikeutimme vähän kesän ajaksi.

Saa Iltistäkin pommittaa, mutta eikö vaikeiden ristikoiden julkaisun laajempaa rintamaa kannattaisi kannattaa? Nimittäin, kun vaikka Sanaseppoa katsoo, niin siellä on paljon laatijoita, jotka osaisivat tehdä hyviä vaikeita, mutta niiden ei anneta!
11. Matti24.8.2005 klo 10:07
Viime kesänä ratkoin ja lähetin jokaikisen kesäristikon. Voittoa ei tietysti herunut. Mutta kyllä se työstä kävi. Tänä kesänä olin viisaaampi ja jätin koko homman väliin. Ainoa poikkeus oli muuan Tonimikaelin, joka oili ihan pirtsakka, kuten IiKookin totesi.
12. Eki24.8.2005 klo 10:09
Matti, sä olisit ehkä nyt lomalla jossain kaukana täältä epävakaista säistä! Nooh, pääasia, että helpot ristikot eivät pilanneet kesääsi.

Kyllä me Teemun kanssa nuo tonimikaelin pirtsakkuudet kitketään! Harmaata massaa sen olla pitää.
13. IiKoo24.8.2005 klo 12:01
Sinänsä mielenkiintoista, että Eki ja Teemu urakoivat noita ristikoita kahdestaan. Eikö olisi fiksumpaa jakaa hommia välillä muillekin?

Ei kommenttiani kannata liian negatiivisena pitää, kyllä kaurapuurokin äkkiä puulta maistuu, jos sitä joka päivä syö.
14. Eki24.8.2005 klo 12:08
Kyllä minä niitä tonimikaelilta enemmänkin kinuin, mutta kolme niitä taisi tulla kesän aikana.

Mutta nyt me kaikki kolme ollaan ammattilaisina tanassa valmiina syöksemään ristikoita tarvittaessa! Saa niitä tulla muiltakin, mutta eivät ne välttämättä vaihtelevuudessaan palvele sitä varsinaista kohdeyleisöä.
15. Hui_hai24.8.2005 klo 17:12
Eikä vaikeiden ristikoiden ystävän elämää ainakaan helpota se, että monet helppojen ristikoiden ystävät valittavat jokaisesta hiukankin vaikeammasta ristikosta "Mitä te tuollaisia hypervaikeita teette? Ei tommoisia kukaan halua!" Onneksi hankalia ja hankalahkojakin on silti tarjolla. Ja tooooosi visaiset (Otavat tai tonimikaelit;) ) ovat onneksi riittoisia. Yhdestä ristikosta riittää iloa päiväkausiksi :-D
16. ile24.8.2005 klo 18:52
Lukuisten Iltisten Kovisten ja muissa foorumeissa julkaistujen monipalloisten ristikoiden isä Antti Skyttä on kertonut, että hän ratkoo satoja, ellei tuhansia, tuskin kuitenkaan satojatuhansia ristikoita joka vuosi.

Tästä voi päätellä, että leijonanosa Antin rustailusta tapahtuu helppojen ristikoiden äärellä.

Voi vain ihmetellä, että mikä on se voima, joka saa miehen tarttumaan kynään, kun ratkaisun näkee jo ensi silmäyksellä!

Itse en jaksa millään raapustaa sanoja paperille, jos ratkonta lähtee lentoon heti ensi sekunnilla. Punaisesta pelikaanistakin jää aina alkupään ristikoita ratkomatta. Iisakkia en ole ostanut enää vuosiin.

Ymmärrän toki, että alhaisen kysynnän vuoksi pelkästään päätä särkeviä ristikoita sisältävää lehteä ei kannata tuoda markkinoille. Harmi, että pienessä Suomessa volyymit ovat niin suppeat.
17. Cucalie7.7.2006 klo 02:40
Hui!
18. Eki7.7.2006 klo 08:38
Tänä vuonna olemme jakaneet ylimääräiset IS:n kesäristikot kolmeen pekkaan Eki-Teemu-Toni 10-10-10.
19. Libero7.7.2006 klo 14:21
Kaurapuuro maittaa minulle joka aamu. Varmaan siitä johtuu, että sama koskee helpohkoja ristikoita, jotka maittavat joka päivä. :) Lehdestä en jätä pikku-uutisiakaan väliin, vaikka ne ovat nopealukuisia. Joskus on kiva lukea myös nopealukuisia romaaneja, sellaisia, joista saattaa yksi ajatus jäädä mieleen, kaikista ei jää yhtäkään.

Olen monta kertaa tuuminut mielessäni, miten pelkästään vaikeisiin ja vielä vaikeampiin keskittyneet ratkojat saavat järjestetyksi yhtäjaksoisesti muutaman tunninkin ratkontasessioita. Itse tulen keskeytetyksi tavan takaa, vaikka kuinka päättäisin syventyä.

Vaikeita ristikoita funtsin silloin, kun arkielämän häiriötekijät ovat minimissään. Se, että esillä on samanaikaisesti monta eri tavoin vaikeaa ristikkoa, puoltaa paikkaansa. Eri laatijoiden vaikeissa ja vaikeissa on eroa. Omasta vireestä riippuu, mikä kulloinkin alkaa viedä mukanaan. Muulloin ratkon helpohkoja ristikoita, joista monet ovat niin hyviä, että siinä rinnalla menee myös tosi helppojen tukku.

Jos lakkaisin ratkomasta helppoja ristikoita, se merkitsisi minulle polttoaineen loppumista. Ilman sitä en selviytyisi kovin kauan keskivaikeistakaan. Olen joskus kummastellut, mitä formulakuskit touhuavat autoineen ennen kisaa. Sitten kuulin, että he lämmittävät autonrenkaita, jotta pito paranisi.

Helpoilla ristikoilla pito paranee, jotta vaikeatkin tosi paikan tullen sujuvat. Tämä on oma kokemukseni asiasta.

Miten pelkästään visaisia ratkovat saavat tämän pitopuolen hoidetuksi, kun visaisia ristikoita on vähän tarjolla? Entä laatijat?
20. tjn7.7.2006 klo 15:46
Vieläköhän tarja I ratkoo viimevuotista Sanaseppoa ja PP:tä, kun ei ole kommentteja näkynyt ( vai onko? ).
21. Eki7.7.2006 klo 17:45
Samaa ajattelin kuin tjn, kun aamulla säiettä lueskelin.
22. RA7.7.2006 klo 19:16
Itse ainakin ratkon laidasta laitaan, vaikka kovis-fani olenkin ja niitä ensisijaisesti haen. Ratkon milloin mitenkin sattuu huvittamaan. Jopa lastenristikoita!

- Mm. tänään ratkoin (joutessani) Toni Pitkälän helpon ristikon Iltiksestä ja hyvä, että ratkoin! Toni oli kehitellyt pääkuvaideaan "just-ja-just" omaankin huumorintajuuni iskevän idean! :-) - Se tässä vähän neuroottiseksi vetääkin, ettei koskaan voi olla varma, mikä "helppo" sisältää moisia hauskuuksia ja ratkoja palkitaan nauruilla 'vaivansa' palkaksi.

Nimim. "Tarkistanko kaikki?"

[Jotkut kertakaikkisen tylsät, samoja sanoja ja vihjeitä toistavat ristikot olen vuosien varrella oppinut ohittamaan eli ne eivät satu huvittamaan koskaan.]
23. Svenkku22.7.2006 klo 10:53
Vaikeat kiehtovat. Kun vaan osaisi... Kyllä mä vielä opin.
24. kp22.7.2006 klo 11:15
Tämä on silkka kommentti vaikeista ristikoista...
Ei siis minkälainen kannanotto puolesta tai vastaan. On vain
kuvaus, joka tuli mieleen...

Vaikea ristikko on kuin kulkisi mutkan kautta pisteestä A pisteeseen B. Näin kesällä voi tuota maaseutu matkailua
harrastaa kuoppaisilla sora- ja metsäteillä. Mutta nopeammin
ja kivuttomimmin pääsee perille leveää moottoritietä...

-Tuota maaseutumatkailua tuskin kukaan harrastaa talven
pakkasilla.....
25. jupejus22.7.2006 klo 14:22
Vaan moottoritieltä ei juuri näe mitään uusia ulottuvuuksia. Autoja edessä ja autoja takana, hirviaitaa vilkkuu korkeintaan sivuikkunoista. Jos jotenkinkaan poikkeat liikenteen normaalikäyttäytymisestä, niin saat tuimia katseita, u-käännöksestä peräti sinivuokot takapuskuriin.

Toista on maaseudun rauhaisa, tunnelmainen maantie. Siellä voi nähdä sinivuokkoja, niitä kukkivia pientareilla. Voi pysähtyä vaikka poimimaan ja nuuhkimaan kesän tuoksuja.

Talvinen tie - mikäpä sen kauniimpi näky. Korkeat vallit, lumikiteet kimmeltävät palteiden päällä.
Sama juttu ristikoissa. Vaikeat antavat, jopa houkuttelevat miettimään ristikoiden saloja..sanoja.. Vievät moottoritien kiireen mielestä ja tuovat kapean, kuoppaisen tien eteen, missä valot ja varjot kohtaavat.

Onko oikea ristikonratkonta tapakaan se, että sanat ristiin rastiin mahdollisimman nopeasti kuin apteekin hyllyltä. Eikö ristikko pidä ollakin hiukan aikaa kuluttava, keskittymistä vaativa, ajatuksia arkipäivän kiireistä sulkeva. Ammattiratkojat, jotka vain ratkovat rahapalkkiota vastaan, voivat olla eri juttu, mutta luulen heidänkin, nauttivan ristikoiden vaihtelusta.

Mutta ajan ilmiöhän on vauhti ilman päämäärää. Leveämmät tiet, nopeammat autot, taitavammat kuskit (ainakin lisäkoulutusta autonajoon lisätään koko ajan) - ja sitten isketään siihen yhä alhaisemmat nopeusrajoitukset.. noo, se on eri juttu, pysykäämme ristikoissa... ;)
26. Taata22.7.2006 klo 14:43
Kauniisti Jupe runoilee. Aivan tässä mieli herkistyy. Tie kel-
taisten rypsipeltojen keskellä, mutta mistä minä tiedän, että
eivät ole sittenkin rapseja? Miksi ristikkokisoissakin otetaan
aika? Alkaahan näitä kysymyksiä heti kohta herätä. Kohta
ei kukaan ehdi taas vastata.
27. kp22.7.2006 klo 15:11
Kyllä ristikkokisoissa porotellaan tuota moottoritietä...
-Ei jouda paljon maisemia katsoo...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *