KESKUSTELUT > RISTIKOT > MUSTA PELIKAANI 6/2005

1862. Musta Pelikaani 6/2005

kari kämäräinen19.8.2005 klo 18:52
Uuden Mustan Pelikaanin 6/2005 sivun 12 ristikon laatijalla on varmaan sattunut jonkinlainen lukihäiriö. Tarkoitan vihjettä: .NIIN ALLO -----.

Ymmärrän, että vihje luetaan takaapäin, mutta juuri sieltä päin luettuna sana ei ainakaan esiinny Nykäsessä eikä Pesosessa. Eikä muissakaan lähdeteoksissa. Kyseessä pitäisi kuitenkin olla HELPPO ristikko! Selityksiä kaivataan...
2. Heljä-Maija19.8.2005 klo 19:25
Jos NIINin sisällä pari kirjainta voi vaihtaa paikkaa ja ALLOn sisällä pari kirjainta voi vaihtaa paikkaa, eikö ratkaisusanan sisälläkin pari kirjainta voi vaihtaa paikkaa? Selitys mikä selitys...
3. kari kämäräinen19.8.2005 klo 19:49
Heljä-Maija:
Pikkusen ontuu tuo selitys!
4. Heljä-Maija19.8.2005 klo 20:03
Sitä miekii vähän eppäilin.
5. kari kämäräinen19.8.2005 klo 20:29
Taisi olla niin, ettei tähän selitystä löydy ollenkaan...
6. Heljä-Maija19.8.2005 klo 20:43
Niin tiasi.
7. Eki19.8.2005 klo 20:50
Nyt pitää huhuilla laatijaa ja tarkastajaa. Huhuuuuuu hertoo, että heidän mestansa ovat puntarisahatavaralla.
8. Heljä-Maija19.8.2005 klo 21:22
Nii-in. Voimisteluasento Nikillä.
9. V-R19.8.2005 klo 21:44
Kari K.
Punaisesta ratkoin kolme laatimaasi ristikkoa.
Hyvää ja tasaista laatua. Jaa miksikö?
Termospullo lähti anoppia tapaamaan, ennen kuin lehti tipahti luukusta.
Näytät itse myöskin piirtävän ja sanoittavan vihjeet.
Kolmetähtönen ei mielestäni ollut kuin kolmetähtisen arvoinen.
Yksitähtisessä mainittiin jotakin juopoista.
Olinkohan muusa?

Ai niin. Neljäs on vielä ratkomatta.
10. V-R19.8.2005 klo 21:51
Ei pitäisi editoida valmista tekstiä
11. Heljä-Maija19.8.2005 klo 22:25
Hyvä laatija, hyvä piirtäjä - samassa persoonassa. Sitähän me ratkojat emme vaadi. Ilo on nähdä tiimityöskentelyn tuloksena korkeatasoinen ristikko, jossa vihjeet kuvineen ja ulkoasu osuvat kohdalleen.
Löytyy poikkeuksia; erinomainen laatija ja erinomainen piirtäjä: Pekka Joutsi.
12. kari kämäräinen19.8.2005 klo 22:34
V-R:
Kolmetähtönen oli minun alkuperäisen laadintani mukaan 2 ja puolitähtönen. Joten olen syytön, jos joku muuttaa tähtiset tähtöseksi... Etkä ollut muusana juoppojutuissa. Nyt tulevissa laatimissani (mahdollisesti julkaistavissa) ristikoissani esiintyy kahdessakin juoppo. Voi olla, että seura tekee kaltaisekseen!
13. Heljä-Maija19.8.2005 klo 22:38
Tuli kirjoitettua turhan tarkkaan: En tarkoittanut vähätellä sinua, Kari K, tai monta muuta, jotka teette alusta loppuun kaiken. Silloin on aina se laatijan oma "käsiala" ihanasti lähellä.
14. Eki19.8.2005 klo 22:41
Sivulla 24 on kolme tähteä, vaikka siinä tavallisesti on kaksi ja puoli, minne lie puolikas musta osa kadonnut, mutta siinähän se menee kolmen ja kakspuolosen raja ja kun se raja on liukuva, ei tuossa suurta haittaa.
15. Heljä-Maija19.8.2005 klo 23:09
Eki, ei ainakaan minua tähtien puolikkaat haittaa, ei kokonaiset tähdetkään. Tiedän, että helpommista lähdetään vauhtiin ja loppua kohti vaikeutuu; siinä minulle tietoa ihan tarpeeksi.
Joskus jopa hämää se ilmoitettu vaikeustaso: Kuvittelen vihjeen tosi vaikeaksi vaikka se ei olekaan. Ja haen ratkaisua hankalimman kautta. Vaikka ratkaisu sillä kertaa onkin helppo. Minun mielestäni.
16. Eki20.8.2005 klo 10:52
Palatakseni Mustaan. Sivulla 31 on paikka, josta aika usein ollaan yhteydessä näille sivuille. Onko se "Pena Porista"?
17. Lettu20.8.2005 klo 11:40
Iloa silmälle ja älynystyröille (MustaP - s. 12).

Hyvä vihjeytystapa:
Ruksattu kirjain (X) on korvattu (kirjain) vihjeytyksellä. [Esim.: (V)AIKERRUS]. Vihjesanan hahmottaminen on huomattavasti helpompaa ja sen yhteys ratkaisusanaan on looginen ja samalla myös asiakasta kunnioittavampi.

Hatunnosto Kari Kämäräiselle ja myös niille laatijoille, jotka tätä vihjeytystyyliä käyttävät.
18. Eki20.8.2005 klo 11:58
Tuo sulkeiden käyttö taitaa olla Karin ihka oma versio asiasta.
19. Lettu20.8.2005 klo 13:09
Ekille:

Viimeisimmän Mustan pääkirjoituksesi palautti mieleeni ristikkoharrastukseni alkuajat. Ristikoiden ratkominen oli tuolloin kivaa riippumatta siitä kuka sen oli tehnyt tahi missä ristikko oli ilmestynyt.

Nyt yritän päästä takaisin tuohon alkuperäiseen tunnelmaan jättämällä kriittisen minäni taka-alalle. Kullekin kohderyhmälle luodut ristikot ovat omia itsenäisiä tuotteita, joiden laadukkuutta alansa osaavat ristikontekijät ylläpitävät.

Mustat Pelikaanit vuodelta 2005 läpikäyneenä voin vain todeta niiden täyttävän paikkansa kunniakkaasti ja asiakasta kunnioittavasti laadusta tinkimättä helppojen ristikoiden maailmassa.

Onnea ja menestystä uusien ystävien saamiseksi ristikkoharrastuksen pariin!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *