KESKUSTELUT > RISTIKOT > PAPERILLA VAI KONEELLA?

1857. Paperilla vai koneella?

marjaana17.8.2005 klo 15:47
Toisessa säikeessä laatijat kertoilevat laadintatavoistaan ja hämmästelin sitä, että paperi, kynä ja pyyhekumi ovat vielä suuressa huudossa näin tietokoneaikanakin. Mistä se johtuu, onko se tosiaan mukavampaa vai onko kyseessä laiskuus opetella tietokoneen saloja? Voisitteko kertoa arvon laatijat syitä, miksi käytätte mieluummin kynää kuin hiirtä?
2. Eki17.8.2005 klo 15:55
Kun laatii alati vaihtuvalla pohjalla, paperi antaa tyylilleni nopeamman tavan edetä.

Valmiin laatimuksen koneelle siirtäminen vie laadinnan jälkeen vain pari minuuttia.

Jos ristikko menee piirtäjälle, printtaan ratkaisun ja liitän siihen jälleen kynällä vihjeitysohjeet, tekstivihjeet ja piirrospaikat. Sekin on ihan nopeuden takia ja toisaalta siksi, ettei ole koneeseen sidottu.
3. kari kämäräinen17.8.2005 klo 16:14
Paperille kynällä ja pyyhekumilla laatiminen on minulle huomattavasti nopeampaa ja helpompaa. Lisäksi voi valita laadinta-asennon vapaasti. Tietokoneen äärellä joutuu istumaan sellaisessa asennossa, ettei aivosolut pääse irtautumaan vapaasti päästä...ja niitähän on tunnetusti minulla vähän. Vasta laadinnan jälkeen astuu tietokone kehiin!
4. KP17.8.2005 klo 16:20
Ristikonpohjia siis kaiken mallisia ja kokoisia voi tallentaa
koneelle. Ja siitä sitten suoraan näytölle tekemään
ruudukkoon sanoja. Nopeaa ja kätevää.
5. Sakke17.8.2005 klo 16:51
KP> Nopeaa ja kätevää? 3-4 vrk / ristikko?
6. iso S17.8.2005 klo 18:58
Sitten kun ristikoita voi tehdä nopeasti ja kätevästi tietokoneella (nappia painamal tulee valmis sanoitus halutunkokoiseen ristikkoon ja vihjeet päälle), niin voin lyödä hanskat ja hampaat naulaan. Päätoimittaja ilmoittaa toimitussihteerille tarvittavien ristikoiden lukumäärän ja tämä painaa nappia niin monta kertaa.

Jos sanat tulevat omasta päästä eikä koneen arpomina sanastosta, niin käsin kirjoittaminen on kätevämpää. Koneella pitää tavalla tai toisella kohdistaa se ruutu mihin kirjain kirjoitetaan ja sitten painaa halutun kirjaimen nappia. Paperilla käsi liikkuu vapaasti ylös, alas ja sivuille sekä hyppää ketterästi jo täytettyjen ruutujen yli. Isojakaan ristikoita laatiessa rajoituksena ei ole kuvaruudun koko eli paperia ei tarvitse rollailla. Verratkaapa vain ratkomistakin: kumpi sujuu kätevämmin, paperi- vai näyttöversio?

Lisäksi, perheen ainoa kone ei ole turhaan varattuna, kun enimmäkseen kuitenkin aivot lyövät tyhjää. Vaimo voi halutessaan pelata vaikka Kyodaita, kuten usein tapahtuu, tai surppailla netissä.

Ainoa todellinen hyöty mikä minulle olisi koneen käytöstä, on se että voisin vähän väliä generoida sanalistan ja tarkistaa, onko tulossa sama sana tuplasti. Näistä on toistaiseksi selvitty välttämällä useimmin tuplaantuvia sanoja ja tarvittaessa jälkikäteen korjailemalla.

Olen enemmän tai vähemmän it-alalla työkseni, en tosin mikään pc-guru, mutta oppimisen pelko ei ole ollut este. En vain näe hyötyä.
7. tonimikael17.8.2005 klo 21:42
Samat sanat. Eli paljon on helpompaa laatiminen kynin, kumin ja paperein kuin ilman ei. Ja tietokoneen käyttö sohvan pohjalta on hieman työläähköä.
8. Juhani Heino18.8.2005 klo 01:59
"Menneessä elämässäni" olin enemmänkin it-alalla, mutta ruutupaperi jyllää mullakin.
Kun sanoite on valmis, sitten siirryn koneelle eli vihjeet mietin sen ääressä.
9. marjaana18.8.2005 klo 16:37
Täytyy tunnustaa, ettein olisi uskonut tätä todeksi... mutta pakko uskoa. ;o)
Kumpihan katoaa helpommin, se vihko vai ristisanatiedosto...

(apua, koira söi tiedostoni)
(voi v... tiedostoni jäi ulos vesisateeseen)
(apuva, ristikkoni hävisi, kirjoitin vihkon sivulle vahingossa sanan DELETE)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *