KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 5/2005

1856. Punainen Pelikaani 5/2005

eila17.8.2005 klo 08:25
Onkohan sanakäärmeen apukirjain varmasti oikeassa ruudussa?
2. Eki17.8.2005 klo 08:27
Tutkitaan asiaa tänään. Virhe on täysin mahdollinen, sillä käärmeen tsekkaus päätteellä on tosi vaikeaa.
3. Pekka Pietari17.8.2005 klo 15:24
Toni Pitkälä, onnitteluni uusimman PP:n mahtavasta 7x8-aukiosta! Siinä useimmat sanat ovat vielä paljon tätä pidempiä. Eka illan mittaan ristikosta ratkesi noin kolmasosa, eli mukavaa vääntöä riittää edelleen! Jos sinua kuumottaa päästä, niin minä (ja moni muu) se siellä yritän ujuttautua aivomaailmaasi...
4. eila17.8.2005 klo 20:52
Mitenkähän se sanakäärme?
5. tonimikael17.8.2005 klo 21:30
Pekka Pietari:
Kiitoksia! :)
Se kuumotusko ei johtunutkaan saunasta..? ;)

Täytyy kyllä mainostaa, että on meillä huikean hyvä sauna! Hangossa kun oltiin vuosi melkein täysin ilman saunaa, niin on se vaan huippu homma päästä kerralla oikein hyviin löylyihin! :)
6. Eki17.8.2005 klo 21:59
Emme ole unohtaneet eilaa, mutta emme ehtineet "normaalin työpäivän" aikana penkoa papereita esiin. Kyllä tämä tästä.
7. Pekka Pietari18.8.2005 klo 08:35
Kehujen jälkeen uskaltaa antaa vähän risujakin tonimikaelille. PP 5/2005:n viimeisen aukion ristikkosi ruutukoko on alle Ekin suosituksen. Se tuo mukanaan niin pienen tekstifontin, ettei edes hyvässä valossa meinaa saada kaikista sanoista selvää. Tämä on mielestäni väärä tapa vaikeuttaa ristikkoa. Muuten olen jo edennyt ratkonnassa puoliväliin...
8. Eki18.8.2005 klo 12:06
Kyllä se käärmeen kirjain on yhden ruudun pielessä, samoin kaksi avainsanan numeroa. Hyvä eila!

Yritin tarkastaa sitä kirjoittamatta mitään, vain vertaamalla ratkaisuun. Aina meni jossain kohdassa sekaisin. Sain selvän vasta, kun kirjoitin ratkaisun itse käärmeeseen.

Mutta kun tarkastaessa ei ole mahdollista kirjoittaa kuvaruudulle.

Tämä alkaa pänniä sen verran, että aion tehdä asialle jotain positiivista. Tai sitten teen itselleni jotain negatiivista.
9. kp18.8.2005 klo 16:09
Eki
Yksi mahdollisuus on, että tulostat paperille tekovaiheessa tuon käärmeen. (Sitten kun olet kirjoittanut sanat tuohon
käärmeeseen). Paperilla näkee paremmin, kuin näytöllä.
10. Eki18.8.2005 klo 16:18
Tuo kävi päällimmäisenä mielessä minullakin.
11. Tsööts18.8.2005 klo 20:27
eila on nainen joka asuu meillä eli hänen puolestaan kysyin.. Mielestään Punainen Pelikaani 4/2005 oli liian helppo
12. Tsööts18.8.2005 klo 20:30
Eki. älä edes mieti omaa ratkaisuasi!
13. Eki18.8.2005 klo 20:58
Ehkä lauseeni loppu on viime päivien puheenaiheeseen nähden yliampuva. Enhän minä.
14. tonimikael18.8.2005 klo 23:00
Pekka Pietari:
Kiitos risuista! Niitäkin tarvitaan.
Juuri tuon iso(hko)n aukon takia mulla lähti pystysuunnassa venymään tuo laatimus ja kun isompaa ristikkoa yrittää samaan alaan mahduttaa niin hieman siinä ruutukoko pienenee. Pahoittelen aiheuttamaani häiriötä. Itse kyllä kun tarkastelin tuota ristikkoa, ei minulla ollut mitään vaikeuksia saada selvää teksteistä. Johtunee siitä, että vihjeet olivat minulle jo tuttuja ja varmasti myöskin siitä, että olen suhteellisen hyvä(n)näköinen. ;) Optikkoveljeni ei siis minulla rikastumaan pääse. Terveisiä vaan Terolle! :)
15. kari kämäräinen19.8.2005 klo 17:15
tonimikael:
Ruusuja tulossa: Lupasin kommentoida jossain säikeessä uutta fonttiasi, mutta en muista enää säiettä. Niinpä annan palautteeni tässä ja nyt. Tämä uusi fonttisi on huomattavasti selkeämpi ja parempi kuin se entinen. Hyvin olet fonttisi valinnut. Kirjainten välitystä jos piirun verran harvennat on teksti vieläkin selkeämmin luettavissa. Itse käyttämässäni fontissa saan mahtumaan yhden ruudun vihjeytyksissä vain 6 (max 7) kirjainta rivilleen. Sinä saat 9 (max 10) kirjainta. Se kyllä helpottaa vihjeyttämistä huomattavasti! Menestystä urallesi.
16. tonimikael19.8.2005 klo 23:17
kari kämäräinen:
Kiitosh! Katsopas viikon päästä ilmestyvää IS:n viikonloppukovista. Siinä on hieman harvemmalla.
17. Pekka Pietari22.8.2005 klo 15:37
tonimikael, kyllä oli poikkeuksellisen taitavasti ja luonnollisilla sanoilla laadittu se 7x8-aukiosi! Kun tartuin ristikkoosi kolmen päivän tauon jälkeen, aukeama aukesi ja tuotti suuren tyydytyksen! Pari pienempää aluetta on mulla edelleen kesken...
18. ö23.8.2005 klo 18:18
Kertakaikkiaan hieno ristikko Tomilta! Se oli paras ratkontakokemukseni aikoihin, ehkä koskaan. Todellista kiemuraisten vihjeiden ilotulitusta!

Monessa kohtaa jäi vihjeen ja ratkaisusanan yhteys selviämättä, mutta se lienee normaalia näin visaisessa ristikossa.
19. ö23.8.2005 klo 18:29
Siis Tonilta (Tonimiquelilta). Ja kysymys on siis siitä aukeamaristikosta.
20. mor23.8.2005 klo 18:41
Aloitin vasta PuP 5:n kanssa ja tapani mukaan ratkon järjestyksessä alusta loppuun. Niinpä Tonin ristikko saa vielä odottaa...

Jossain muussa säikeessä Teemu Pallonen peräsi kommentteja myös helpoista. Tästä lehdestä haluaisin nostaa esille Ekin fillariristikon sivulta 4. Mielestäni hieno helppo, hienolla sanastolla ja miellyttävällä ulkonäöllä!
21. Eki23.8.2005 klo 18:45
Kiitos, sen laadinnan hankaluuttahan tuolla toisaalla jo valittelin, kun pääsi sinne pari f-sanaakin ;)
22. Libero23.8.2005 klo 22:21
Sokkokrypto on se tehtävä, josta Punaiset Pelikaanit aloitan. Alkuväännön jälkeen krypto ratkeaa nopsasti, mutta aina se maittaa. Nyt minua ihastutti muuan kuusikirjaiminen sana: se on elävässä elämässä tullut muutaman kerran vastaan, mutten muista sitä nähneeni ennen ristikoissa enkä kryptoissa. Tällaistakin mannaa on tarjolla.
23. Kravattimies24.8.2005 klo 06:52
Toni Pitkälän ristikkoaukeaman pääkuvassa oleva ulkomaan kielinen teksti on auennut puolittain Päiville. Enpä kerro tarkemmin, mitä se on suomeksi. Täytyy mennä syömään.
24. JuhaK5.9.2005 klo 21:40

Kävin viikonloppuna kotopuolessa ja tilkitsin sitten mamman
ratkonnan jälkeen punaisen täyteen ja täytin ne viimeiset ah
niin kiusaavat ristikot.

Tonin aukeama oli yllättävän työntäyteinen, kun ei meinannut
alkuun päästä ensin, mutta kyllä se sitten useamman
kahvikupin voimalla täyttyi (saman päivän puolella).

Kravattimiehen toteama "ulkomaan kielinen teksti" :D voi
luoja, onneksi hyvä ystäväni suoritti tulkinnan merkeille.
Yhteenvetona, sangen nautinnollinen ristikko vaikka meinasi
muutamassa kohdassa usko loppua kesken...
25. Eki5.9.2005 klo 21:41
JuhaK, kuten kerroin Petäyksessä, siihen pääkuvaan tarvittiin tsekkaussoitto! Arvannet suunnilleen, että mihin!
26. JuhaK5.9.2005 klo 23:30

Yep, itsekin olisin joutunut tekemään vastaavanlaisen
tarkastussoiton.
27. Tuomas L.6.9.2005 klo 13:10
Pihlajamäen visaisesta on muuten jäänyt useita rivejä rasteroimatta. Siltikin tämä tehtävä oli minulle helpompi kuin samassa lehdessä ollut Mirjan "kakspuolonen", josta yksi aukio on yhä selvittämättä.
28. ile6.9.2005 klo 15:47
Tuo rasteroimisen puute toi lisävaikeutta omaankin ratkontaani.

En halunnut millään muuttaa 'pöytään' -vihjeen perusteella kirjoittamaani ratkaisusanaa, koska olin varma, että paikalle sijoittamani suolaisen veden herkullinen eväkäs oli oikein muodostettu.

Oikea sana toki istui tilaan paremmin, mutta mielestäni vihje ei liittynyt millään tavoin kolmiloikkapaikalle.

Erään toisen ratkaisusanan kautta ajauduin selaamaan ristisanakirjaa, ja sieltä löytyi selitys, jonka Tuomas L. meille yllä jo esitteli.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *