KESKUSTELUT > RISTIKOT > MISSÄ LAADIT, LAATIJA?

1855. Missä laadit, laatija?

Eki17.8.2005 klo 01:21
Olisi mukava kuulla, millaisissa paikoissa laatijat tykkäävät väsätä ristikoitaan.

Itse työskentelen näin kesällä niin paljon ulkona kuin mahdollista. Se tarkoittaa lähinnä laatimispuolta. Sain nimipäivälahjaksi puisen makuutuolin, jonka saa myös hyvään istuma-asentoon.

Paikka on se "päätoimittajan patio", josta tein takavuosina muutamia haastatteluja Sanaseppoon. Ei se kyllä oikea patio ole, jos olen sanan merkityksen kirjasta osannut tavata.

Mukana on ruutupaperilehtiö, kynä ja kumi. Välillä on pakko piipahtaa sisällä tsekkaamassa kirjoja tai Ristikkorenkiä ja tietysti katsomassa, onko joku kirjoittanut jotain mielenkiintoista tänne nettiin.

Sateen ohella töitäni on häirinnyt viime päivinä pihan kukissa käyvä vilkas seuraelämä. Punaisen Pelikaanin kansikuva on otettu sieltä. Seuraan sivusilmällä, liittyykö joukkoon uudennäköisiä surriaisia tai perhosia ja hyökkään sekaan kameran kanssa. Hieman laajemman näkymän kuva tulee Avun numeroon 35. Tänään otin muutaman kuvan tavallista lähempää ja parista tuli rajattuna aika jännä. Toisen niistä sijoitin Ohon kryptoon numero 36, jota joudutte odottamaan kolme viikkoa.

Valitettavasti työhöni kuuluu paljon tietokoneella oloa sekä muuta sisäpuuhaa ja välillä käy niin, että ulkona olisi mitä mahtavin laadintasää, mutta muut kiireiset työt pakottavat pysymään sisällä.
2. tonimikael17.8.2005 klo 01:49
No tuo selittääkin, miksi Ekillä tulee aina niin eläviä ja ilmavia ristikoita. :)

Minä reppanana sisällä pusken aamusta iltaan. Kerran sentään maltan käydä ulkona puolentoista minuutin kävelylenkillä. Muuten se on olohuoneen sohva. Kone mollottaa vieressä auki renki päällä. Vieressä Ekin Sanaristikotkirja, Nykäsiä. Kirkkaanpunakantinen vihko, kynä ja kumi kourassa istun tai makaan sohvalla ja lihon. Välillä Piia koittaa houkutella syömään ja välillä uloskin, mutta kun ei malta. On tämä niin hauskaa hommaa! Työksikö tätä nyt pitäisi kutsua? ;)

Vielä pitäisi muutamia vihjeitä saada iiässän kovikseen, että olis päivän saldo täynnä. Tai kyllä se on jo mutta kun kaveri on tulossa italialaisen ystävänsä kanssa kylään (tähän aikaan!), niin sama se on jotakin tehdä tässä odotellessa. Ehkä myös syön jotain. Ja käyn pihalla! ;)
3. marjaana17.8.2005 klo 09:58
Minä tunnustaudun olevani ihan aloittelija näissä laadintahommissa, teen laatimuksiani makuuhuoneessa kirjoituspöydän ääressä tietokoneellani silloin, kun se on vapaana (ja mieluiten lapset ovat nukkumassa). Minulle ei paperi ja pyyhekumihomma sovi alkuunkaan.

tonimikael: muista nyt kuitenkin käydä välillä ulkona perheen kanssa... Ei muuten jaksa.
4. Teemu Pallonen17.8.2005 klo 10:31
Laadintapaikat:
- pääasiassa työhuone
- kesäkuumalla myös pihaterassi
- lapsia nukuttaessa lattia tai sänky

Laadintavälineet:
- pää (joskus tyhjä, välillä liiankin täynnä)
- ruutuvihko (aina samanlainen vihko, väri vaihtuu)
- lyijytäytekynä
- pyyhekumi

Apuvälineet:
- Ristikkorenki
- Kielonen
- yksiosainen, melko suppea tietosanakirja (jos tästä ei löydy, on yleensä turhaa tai liian vaikeaa tietoa)
- internet (jos tästä löytyy, on usein turhaa tai liian vaikeaa tietoa ;) )

Työaika:
- perhe-elämän ylläpitämiseksi pyrin melko tavalliseen työaikaan eli jätän yötyöt Ekille ja tonimikaelalle ja muille joille se sopii
- koska päivällä tulee juuri perheen takia keskeytyksiä, teen kuitenkin usein töitä illalla lasten nukahdettua
5. Just17.8.2005 klo 10:47
Ihan virkamiesmäisesti työhuoneessa, nenän alla ruutupaperi, kynä ja kumi.
Kone on auki, siinä päällä yleensä Ristikkorenki ja Pesonen.
Käden ulottuvilla on Nykänen ja tietosanakirjasarja.
6. iso S17.8.2005 klo 13:56
Missä ja milloin vain, kun on luppoaikaa enemmän kuin huonosti myyvän ohjelman mainostauon verran. Olohuoneen nojatuoli on kai ykköspaikka, keittiön pöydän vieressa kakkonen. Joskus illalla sängyssä ennen nukahtamista. Joskus autossa tai ostoskeskuksen penkillä, kun odottelen vaimoa. Muutaman vessaratkojan iloksi myös vessalaadintaa; siksi ristikkoni voivat olla p-luokkaa...

7-millinen ruudukko käy hätätilassa, mutta mieluummin käytän suunnilleen lopullisen kokoista eli sentin luokkaa. Tulostan niitä Excelillä, normaalisti takataskussa on aina yksi keskeneräinen siltä varalta että tulee otollinen hetki. Pätkälaadinnan seurauksena on helposti duaaleja ja orporuutuja (no, jälkimmäisiä ei kai voi sillä selittää) kun ei enää muista mitä on aikaisemmin tehnyt.

Välineenä on lyijytäytekynä, 0.7-millinen. Puolimillisen lyijy katkeaa liian usein, johtuneeko sitten vasenkätisyydestä vai apinanraivosta. Tietysti pyyhekumia tarvitaan, paljon. Edellämainitut duaalit, orvot ja muut virheet paljastuvat yleensä vasta siinä vaiheessa kun olen siirtänyt laatimuksen Exceliin, jolloin korjaus saattaa syntyä koneen ääressä. Vaikeammat tapaukset väännän siihen paperiversioon ja sitten teen vastaavat muutokset koneelle.

Olen laiska käyttämään lähteitä, joten laatimus syntyy normaalisti omasta päästä. Joitakin epävarmoja sanoja pitää joskus tarkistaa. Vihjeiden laadinnassakin pitää joskus hakea apua noista tavanomaisista lähteistä.
7. ile17.8.2005 klo 14:15
Minä laadin lähes poikkeuksetta olohuoneen laiskanlinnassa vierelläni pari sanakirjaa. Nimiä haen Ekin Sanaristikkokirjasta.

Välillä saatan reippailla kirjahyllyn ääreen katsomaan jotain erikoisempaa tietoa jostain erikoisemmasta oppaasta kuten kartta- tai keittokirjasta.

Yleensä - jos lapset suo - pidän tietokoneella auki Kielitoimiston sanakirjaa.

Jonkin verran googletan.

Ulkona en laadi koskaan, mutta sängyssä ennen unisatua tai sen korvikkeena tulee joskus laadittua.
8. Juhani Heino18.8.2005 klo 02:13
Itse lojun sohvalla. Käytän tavallista HB- tai 2B-lyijykynää (mitä nyt sattuu käteen osumaan) ja 7-millistä ruutupaperia.
9. Pena22.8.2005 klo 14:41
Viime kuussa Eki huomasi kaksi "surriaista", ja riensi kuvaamaan. Nyt ne löytyvät Krypto Pelikaanin kansikuvasta! Viisaana miehenä Sakke osasi tehdä lajimääritykset: Tuhkimo ja rumilus!

d=)
10. Eki22.8.2005 klo 14:51
Minun surriaiseni ja siipiveikkoni löytyvät Mustasta ja Punaisesta. En ole kuvannut Krypton kantta.
11. Eki6.9.2005 klo 00:31
Nyt se Avun ristikko, jossa on pääkuva laadintapaikkani vierestä, on saatavana. Kolmepalloinen, mutta täkäläisten hurjimusten asteikolla varmaan 2+.
12. Eki10.9.2005 klo 10:09
Nyt se Ohon krypto 36 on ratkottavissa täälläkin!
13. Eki10.9.2005 klo 10:30
Alla olevan krypton kuvaa varten piti lähteä Mikkeliin asti.

http://www.sanaristikot.net/ristikot/nayta_flash.p hp?file=sttk/05/st0505&s_posti=sanaris@sanaris.fi

Kyseessä on kulttuurikeskus Mikaelin rantanurmikko. Nuo linnut tekivät hauskoja pyrähdyksiä vastarannalta tälle rannalle. Yhtään oikein hyvää laskeutumiskuvaa en ehtinyt ikävä kyllä saada.

Sen sijaan kotosalla sattui yksi harvinaisista töppäyksistä eli tuhosin disketin sisällön luullen siirtäneeni kaiken koneelle. Kuitenkin muutama kymmentä kuvaa oli joutua unholaan. Asia harmitti minua pitkään enkä kuvannut tuolle disketille ja lopulta vein disketin valokuvausliikkeeseen ja elvytytin ne loput Mikkeli-kuvat.

Edellisellä etelänlomalla ostin gigan kokoisen muistikortin. Tuhatta kuvaa siirtäessä (tai jo sitä) ennen tapahtui joku kämmi, koska elvytyttäminenkään ei palauttanut 102 kuvaa kortin puolestavälistä. Siinä oli muutama kymmentä kaunista mereltä otettua kuvaa, muun muassa. Ne katosivat ikiajoiksi. Nyt se kortti myös lopettaa toimimisen sillä kohdalla eli on enää puolen gigan muistikortti. Yksi toinen kortti on alkanut ottaa muutaman välein vain puolikkaita kuvia. Kameran näyttö ei kerro sitä vaan näyttää aina kokonaisen kuvan.
14. JuhaK10.9.2005 klo 13:41
Laadintapaikat:
- milloin missäkin, yleensä ruokapöydän ääressä

Laadintavälineet:
- riittävästi ruudullista paperia, lyijytäytekynä ja pyyhekumi

Apuvälineet:
- Ristisanakirja
- Nykänen

Työaika:
- inspiraation saatuaan vaikka aamuun saakka
15. Satunnainen Ratkoja11.9.2005 klo 18:30
No tamapas sattuin hassusti. Mikaelin nurkilla aikoinaan asustelin ja mielenkiinnosta kuvaa oli vilkaistava. ja kas kummaa siita oli mennyt palkinto myos tatilleni. Mika yhteen sattuma.

Onnittelut Tatille(lue: pisteilla)!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *