KESKUSTELUT > RISTIKOT > SILUETTIRISTIKOT

1843. siluettiristikot

äimänkäkenä13.8.2005 klo 23:14
miten ihmeessä siluettiristikoissa pääsee alkuun, en käsitä!
2. Kravattimies14.8.2005 klo 00:48
Matti kirjoitti näin:

"Numerot pystyrivien yläpuolella ja vaakarivien vasemmalla puolella kertovat, monenko ruudun maalattuja pötkyjä riveille tulee."

http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?p1=v ast.php&p2=info_3.php&id=1199&alku=75&t=k2
3. KP14.8.2005 klo 11:38
Niin se on, kuin Matti kirjoittaa. Se alku on vain
pääteltävä itse mistä ruudusta tuon tussaamisen alkaa.
-Siksi suositeltava apuväline on lyijykynä, eikä tussi.
4. Teppo14.8.2005 klo 13:21
Kyllä se on 50-vuotias kuvaristikko, joka jyllää. Korskea kiitos kaikille kuvaristikoiden uudistajille!
5. kp14.8.2005 klo 13:51
Siluettiristikot ovat tulleet Japanista. Eihän tämä ole ristikko
ollenkaan, mutta kun japanilaisille on. Minkäs teet.
45-vuotta sitten pienenä pentuna väriteltiin näitä kuvia
ruutupaperille. Silloin ei kukaan tiennyt, että nyt samat
piirrokset ovat suurta huutoa.
6. ö14.8.2005 klo 15:25
Onko muuten niin, että siluettiristikon pystyy aina ratkaisemaan päättelemällä? Olen joskus niitä kokeillut ja törmännyt sellaisiin tilanteisiin etten ole päässyt eteenpäin.
7. mor14.8.2005 klo 15:49
Eiköhän ne päättelemällä ratkea. Joskus vaan ei tahdo ajatus pysyä kasassa, kun päättelyketju muodostaa kovin monta mutkaa.
8. ö14.8.2005 klo 15:55
En usko.
9. KP14.8.2005 klo 16:00
Toinen mahdollisuus, ettei kuvaa voinut tulla on, että
tekijällä on tullut virhe/virheitä. (numerot viittaavat sellaisiin
ruutuihin, mihin ei pitäisi) -Sellaista kuulemma on sattunut.

Jos sinullä ö on ollut sellainen ristikko ratkaistavana.
10. marjaana14.8.2005 klo 16:10
Minä ostin viikko sitten kokeilumielessä yhden siluettiristikkolehden. Täytyy myöntää, että koukkuunhan niihin voi jäädä... Aikaavievää ja tarkkaa puuhaahan se täyttäminen näyttää olevan. Kyllä ne valmiiksi saa, jos pähkäilee tuntitolkulla ;o)

Mitenkähän ne laaditaan, jotta päästään siihen, että ratkaiseminen etenee loppuun asti?!?!
11. Hui_hai14.8.2005 klo 16:18
Siltä varalta, että äimänkäkenä tai joku muu kaipaa kuvallisia ohjeita siluettiristikoiden täyttämiseen niin tässä on ihan hyvä (englanninkielinen) linkki: http://www.puzzle.jp/letsplay/edelrule-e.html
12. Matti14.8.2005 klo 17:04
äimänkäkenä, jos ruudukko on esim 10x10, ja jos sen alussa on esim. numero 7, voit mustata keskeltä neljä ruutua, eikös? Jos alussa on numerot 4 ja 4, voit mustata ruudut 2,3 ja 4 sekä 7,8 ja 9. Jne. Jos alussa on numero 4 ja toinen ruutu on jo musta, voit mustata ruudut 3 ja 4. Tällaisilla päättelyillä homma alkaa toimia.

ö, hyvä kysymys jonka itsekin olen kysynyt, eteneekö ratkaisu aina loppuun ilman että täytyy turvautua yritykseen ja erehdykseen. Oma kokemukseni on kyllä. En tiedä mitä säännöt sanovat. (Olen ratkonut vain Iltiksen siluetteja,) Jos vaaditaan yritystä ja erehdystä, lopetan. Homman luonne muuttuu täysin, eikä enää huvita. Lienenkö sitten luuseri.
13. Juhani Heino14.8.2005 klo 19:28
Kerrotaan nyt sen verran, että tehtävällä voi olla monta ratkaisua, jos laatija on mokannut.
Yksikäsitteinen tehtävä taas voi olla sellainen että täytyy käyttää "yritystä ja erehdystä" eli ehdollista päättelyä.
Mutta se voi olla liikesalaisuus miten tuollaiset vältetään. Esim. Juha Hyvönen saa itse kertoa jos haluaa. En koe että mulla olisi oikeutta siihen, kun olen "vain ratkoja".
14. taaplari14.8.2005 klo 20:48
Matti: ö, hyvä kysymys jonka itsekin olen kysynyt, eteneekö ratkaisu aina loppuun ilman että täytyy turvautua yritykseen ja erehdykseen. Oma kokemukseni on kyllä.

Minun kokemukseni sanoo ei. Olen ratkonut lähinnä iisakin siluetteja ja joka kerta se täytyy lähikaupasta ostaa, kun huomaan uuden ilmestyneen. Yritän vakuutella etten ole koukussa, enkä tilaa.(mikähän järki ostaa irtonumeroita?)
Minä lopetan siinä vaiheessa siluettien tekemisen, kun ne ratkevat pelkällä "laskemisella" ja mukana ei tarvita lainkaan päättelyä. Sehän siinä on hauskinta, kun saa laskea ristikon välillä kädestä ja taas jonkun ajan kuluttua yrittää uudestaan(iskeä päätä seinään).

Reilun vuoden olen ratkonut ja kaikki iisakin siluetit ovat ratkenneet.
15. Juhani Heino14.8.2005 klo 22:31
Olen taas ilmaissut itseäni epäselvästi. Päättely on OK. Mutta ehdollisella päättelyllä tarkoitin sitä että joutuu tekemään väliaikaisia merkintöjä, siis kokeilemaan jotain niin monimutkaista ettei sitä kaikkea pysty "pitämään päässään". Eli yritys, ja sitten kummaamista jos tuli erehdys.
16. iso S14.8.2005 klo 22:35
Joo, kyllä ratkonta lähtee yleensä käyntiin siitä että löytää jonkin pitkän pätkän mikä ei mahdu liukumaan vasemmalle ja oikealle niin paljon etteikö aina menisi itsensä kanssa päällekkäin. Tämä oli tahallisen epäselvästi sanottu tai sitten ei.

Eli: lupaavasta rivistä lasketaan, miten palikat sijoittuvat jos ne laitetaan niin vasemmalle kuin mahdollista. Sitten lasketaan niiden paikat, kun ne sijoitetaan niin oikealle kuin mahdollista. Silloin jonkin tai joidenkin palojen äärisijainnit menevät toivon mukaan päällekkäin. Tämä (saman palan!) päällekkäin menevä osa on varmasti musta. Tämä auttaa luultavasti päättelemään poikittaisia rivejä.

Hyvissä silueteissa joutuu käyttämään päättelyäkin. Esimerkiksi, jos rivillä on kaksi mustaa ruutua peräkkäin ja rivillä on vain yksi ykköstä pitempi pätkä, noiden mustien täytyy kuulua siihen pätkään. Tätä tietoa voi mahdollisesti hyödyntää. Esimerkiksi, jos tuo pitempi pätkä on rivin ensimmäinen, kaikki sen maksimipituuden vasemmalla puolella olevat ruudut ovat valkoisia.

Netistä löytyy runsaasti sellaisia siluetteja, missä pelkällä rivikohtaisella päättelyllä ei pääse maaliin. Niissä täytyy osata tunnistaa sopiva "kipupiste" ja tehdä sitä koskeva olettamus. Huvittavinta on se, että tuon olettamuksen pitää olla väärä! Silloin, jos on valittu oikea kohta ja oikea väärä olettamus, homma etenee näin: jos tuo ruutu on musta, niin silloin tuonkin täytyy olla musta, jolloin tuon täytyy olla valkoinen, mutta se ei ole mahdollista, koska aikaisemmin on selvinnyt että se on musta. Siis alkuperäinen olettamus on väärä ja ruutu onkin valkoinen.

Tuollainen on minusta korkeampaa matematiikkaa eikä ollenkaan kivaa.
17. iso S14.8.2005 klo 22:44
Juhani Heino vierastaa selvästi samaa asiaa kuin minäkin. Noissa "toisen asteen silueteissa" (näille oli jollain alan sivulla oikein luokittelukin, tuo nimitys on kyllä omasta päästäni) pitää juuri tehdä tuollaista arvailua. Oikealla arvauksella tarvitaan yleensä vain 2-5 askelta ristiriitaan törmäämiseen ja se onnistuu kyllä paperia tahrimatta. Ongelmana on sen oikean kohdan löytäminen. Siihen luultavasti auttaa synnynnäinen vaisto tai kokemuksen tuoma tuntuma, mutta edellistä ei ole enkä aio jälkimmäistä hankkia.

Asiaa sivuten: Japanilaisten säikeessä mainitaan Conceptistechin sivut. Siellä kerrotaan matkailijoiden iloksi, minkänimisissä lehdissä julkaistaan firman japanilaisia. Tuon vihjeen perusteella löysimme vaimon iloksi kaksi lehteä Zürichin kentältä. Perheessä kun esiintyy alan hulluutta.
18. tupu23.8.2005 klo 09:16
*koukussa ja pahasti*
19. taaplari25.8.2005 klo 11:00
iso S : Noissa "toisen asteen silueteissa" (näille oli jollain alan sivulla oikein luokittelukin, tuo nimitys on kyllä omasta päästäni) pitää juuri tehdä tuollaista arvailua. Oikealla arvauksella tarvitaan yleensä vain 2-5 askelta ristiriitaan törmäämiseen ja se onnistuu kyllä paperia tahrimatta. Ongelmana on sen oikean kohdan löytäminen. Siihen luultavasti auttaa synnynnäinen vaisto tai kokemuksen tuoma tuntuma, mutta edellistä ei ole enkä aio jälkimmäistä hankkia

Jos rinnastetaan ristikoihin, olisiko kysymys helpoista ja koviksista? Eli ne joihin tarvitaan päättelyä ovat koviksia, joilla on oma kannattajakuntansa, kuten minä!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *