KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 13.8.05

1842. IS Kovis 13.8.05

Eki13.8.2005 klo 23:12
On ylipäätään ihme, että tuo ristikko IS Plussasta tänään löytyi. Nimittäin posti piti sitä hallussaan välillä Jämsä-Helsinki perjantaista torstaihin.
2. Matti14.8.2005 klo 17:07
Ei kai saanut nopeammin ratkottua.
3. RA14.8.2005 klo 19:28
Teemun ristikossa on yksi - tai kaksikin - hieman hämmentävää kohtaa, jotka molemmat perustuvat ratkaisusanan harvinaisemmin(?) käytettyyn merkitykseen. Oikein ne ovat, mutta ainakaan itse en meinannut millään ensin uskoa, että ovat...

En uskalla vielä tässä vaiheessa paljastaa, mihin kahteen kohtaan viittaan. Saavat muutkin pähkäillä rauhassa.
- Sinänsä pidän kovasti Teemun tavasta hakea vihjeisiinsäkin näitä sanojen harvinaisempia merkityksiä ja harvinaisempia sanontoja (kuten esim. PYYDETTÄVÄ)

Muuten: Mukava, tasaisen vaikea (tai helppo) ristikko. Itse aloitin ALA+ALA+ALA-vihjeestä ja heti perään sen kanssa ristiin KULTAISIA.

NAPPAA ARVIOLTA-, NÄISTÄ YKKÖSOLUTTA- ja TUKI PUSTASSA-tyyppiset sanaleikit jaksavat aina vain hykerryttää.
4. Timppa14.8.2005 klo 19:33
Oli tosiaan Teemulta ihan kiva pehmeähkö Kovis. Eipä tarvinnut lähdeteoksia!:):):)
5. RA14.8.2005 klo 19:40
Selostaja Bubi Walleniuksen tyyli on tainnut tarttua ja alan väitellä itseni kanssa; Kyllä ainakin sen toisen em. hämmentävän kohdan vääräksikin voisi tulkita, mutta toisaalta... ;-)
6. Juhani Heino15.8.2005 klo 16:36
Matti: hyvin keksit oikean syyn 8-)
Tasainen oli tosiaan. En tiedä kiinnostaako aika ketään, mutta onpa jokin mitattu tekijä eikä vain perinteistä epämääräistä arviotani vaikea-helppo:
Varsinaiseen ratkontaan meni 20 min, sitten piti vähän miettiä mitä tulee vasemman alakulman "kynttilänjalasta". Kaikkiaan kului 22 min.
Aloitin muuten TUKI PUSTASSA -vihjeestä. Enkä muista että missään olisi tullut yhyy-elämystä - kaikki olivat tarpeeksi tuoreita.
7. matts16.8.2005 klo 09:11
.. ja pääkuvan 1. pystysanako on teidän mielestä ihan ok??
8. Juhani Heino16.8.2005 klo 14:40
Mun mielestäni on. Veikkaan että katsot ongelmaa väärästä päästä ;-)
9. Teemu Pallonen16.8.2005 klo 15:35
Huomaa matts, että pystyyn tuleva vastaussana ei välttämättä kerro ihan samasta kohdasta kuin vaakaan tuleva. Ja samaa tarkoittava lisävihje tulikin jo Juhaniltakin.
10. IiKoo17.8.2005 klo 09:39
Minulle saa sitten ihan rautalangasta vääntää, miksi se pystysana on mitä on. Minusta siinä on selkeä moka verrattuna kuvaan.

Muuten oli korkeintaan 2+ tuon ristikon vaikeusaste.
11. Ritu17.8.2005 klo 16:25
Minä tykkäsin kans Teemun koviksesta. Ei tosiaan tarvinnut lähteä sohvalta googlettamaan eikä kaivella kirjahyllystä tietosanakirjoja esiin. Silti en ihan yhdeltä istumalta sitä ratkonut, vaikkei se tosiaan ihan vaikemmasta päästä ollutkaan. Suurta herkkua tuollainen :)
12. Matti21.8.2005 klo 16:13
Joo, oli kiva ristikko. Mutta mulle ylälaita teetti paljon enemmän töitä kuin koko muu ristikko. Ja kyllähän se pitkä pystysana, horisontaalinen, ensin ihmetytti. Heti helpotti, kun käänsin lehteä 90 astetta:-)

Yksikkö/monikko -sekamuodoista on täälä keskusteltu. En pitänyt kieliä>italia parista, ja muistaakseni joku muukin sitä täällä vierasti. Teemu haki kai harhautetta kielä-verbistä.

Pitkästä aikaa törmäsi vanhaan kunnon kikkaan: tyhjä ruutu olikin vihjeruutu.

Joo, suurta herkkua.
13. Juha N21.8.2005 klo 18:12
Ahaa, nyt voi jo vapaasti kommentoida...?

RA: Kiinnostaisi kuulla mitä tarkoitit kun kirjoitit: "Teemun ristikossa on yksi - tai kaksikin - hieman hämmentävää kohtaa, jotka molemmat perustuvat ratkaisusanan harvinaisemmin(?) käytettyyn merkitykseen."

Itse pitäisin hiukan virheellisinä näitä kahta:

Puhekupla "MISSÄ MUN KENKÄ ON?" -> HUKATA (tässä henkilö ei mielestäni hukkaa kenkäänsä, vaan hän on jo aiemmin sen hukannut).

SUUSSA -> RESORIT (ompelua harrastavat voivat tietysti tarkentaa, onko YLEISESTI tapana laittaa useampi kuin yksi resori per hihansuu).

Teemu: Oliko ratkaisulause HORISONTAALINEN --- ilmiselvä pilke silmäkulmassa valittu lähtökohta, vai mahdettiinko vain tarvita sanaa, joka on parin kirjaimen verran pitempi kuin VERTIKAALINEN :) Kun kerran aukon etuosassa ei tuota leveyttä sentään silmiinampuvan paljon enempää ole kuin korkeutta... No, joskus rahtukin riittää.
14. jupejus21.8.2005 klo 18:41
Resori? Yleisemmin kuullut jousesta. Auton resorit - jouset. Jos se kuvaa tuolle rypytykselle kuristettua hihansuuta, niin tuntuisi tutummalta, että siinä olisi resorit.
Harvemmin kuullut koko sanaa yksikössä.
15. Hui_hai21.8.2005 klo 18:50
Ymmärtääkseni Juha N Kritisoikin vihjeen yksikkömuotoa. J

a kyllä omaankin korvaani kuulostaisi paremmalta vihje - vastausparilta: SUISSA -> RESORIT kuin SUUSSA -> RESORIT.
16. RA21.8.2005 klo 21:03
Tarkoitin

1) pääkuvaa ja sanaa HORISONTAALINEN; minusta kun se VARSINAINEN REIKÄ on aina vain vertikaalinen ja
s y v e n n y s k i n sitä ennen (kuten Juha kirjoitti) niin nipin napin horisontaalinen, ettei kai yleensä tuota sanaa käytettäisi.

Samaan aikaan ajattelin, että voihan se olla oikeinkin ja pelkkää Teemun venkoilua horisontti-sanan kaksoismerkityksen vuoksi - sillähän tarkoitetaan myös kuv. näkökulmaa, näköpiiriä, katsantokantaa tms. -> näin tulkiten muuri (siis) kapeine reikineen tarjoaisi hyvin kapean näkökulman.

2) vihjettä SAMA JOS KAKSI VIKAA MUUTTUISI E:KSI. Tämä hämmennys johtui vain siitä, etten itse ennen 13.8. ollut koskaan kuullut, että TAOS voi olla myös TAE. Tae-sanan tunsin vain merkityksissä takuu, varmuus. - Itselläni oli siinä pitkään 'jaos'... ja vielä erityisesti siksi, koska en millään meinannut uskoa, että se pystysana todella on horisontaalinen. :-)
17. Teemu Pallonen21.8.2005 klo 21:29
Vertikaalista siihen ensin luonnollisesti hahmottelin, mutta koska horisontaalinen sopi paaaaljon paremmin, laitoin ihan ratkojien kiusaksi sen. Kyllä se syvennys on melkein selkeästi vaakasuoraksi luettava ;) . Reikähän voi tarkoittaa kahta hieman poikkeavaa asiaa: 1) pienehkö aukko, läpi tai 2) syvennys, kolo.

RESORIT -sanan vihje olisi oikeammin monikollisena. TAOS -sanalle yritin etsiä vihjeen avulla jotain vaihtelua.

Valokuva muurista on muuten Mallorcalta.
18. Matti21.8.2005 klo 22:05
Koviksessa ratkojaa pitääkin kiusata. Jopa lievän sadismin siedän.

Mullakin oli tietysti jaos vaikka kuinka pitkään, ja horisontaalinen ei tahtonut hahmottua.

Näin laadinnan ja ratkonnan pitääkin kulkea.
19. RA21.8.2005 klo 23:24
Kyllä, kyllä - ainakaan itse en ole esittämässä mitään kritiikkiä. Ristikkohan oli tosi hyvä!

Kunhan tässä nyt vain pyöritellään näitä mielessä pyörineitä - eli ei sen enempää horisontaalisia kuin vertikaalisiakaan :-)
20. Teemu Pallonen21.8.2005 klo 23:34
Saa esittää kritiikkiä, kun aihetta on. Saa kehuakin, jos aihetta on. Kaikki palaute on tervetullutta. Harmi vain, että lähes kaikki palaute koskee vaikeita ristikoita. Helpoistakin olisi mukava saada joskus ruusuja ja risuja, kuten Juha N. ansiokkaasti kerran toimi yhden Pehmiksen kohdalla.
21. IiKoo22.8.2005 klo 13:02
Joo, sen aukon nimittäminen horisontaaliseksi reiäksi on kyllä minusta hyvin kaukaa haettu; kiinnittyyhän huomio kokonaan kuvassa siihen ampuma-aukon muotoon ja se kyllä on vertikaalinen. Vaikka tuo aukko onkin leveydeltään etuosasta suurempi kuin korkeudeltaan, niin sanooko joku television taikka monitorin 4:3 -kuvaa horisontaaliseksi kuvaksi?

Helppohan tuo oli, ei sitä minusta pitäisi edes kovikseksi sanoa. Mutta joka tapauksessa se vaativuus pitäisi hakea muualta kuin tuollaisista selityksistä vastaussanoille.
22. Jokapäiväinen ratkoja22.8.2005 klo 17:00
Teemu Pallonen 21.8. klo 23.34. Kiitos niistä Pehmiksistä !
Jossakin toisessa säikeessä olen julkituonut ja ihastellut sitä "läpikirjoittamisen" iloa kun vihjeet ovat olleet niin kiero-
ja, hauskoja ja joskus melkein mahdottomia ja ratkonnan
tuloksena onkin sitten ihan/aivan/perin/ylen tavallinen sana.

Lienee mainintani uponnut säikeen moniin muihin viesteihin.

IS:n ristikoissa tuo pehmistaituruutesi on lähes huipussaan.
Kovikset ovatkin sitten toisen messun arvoiset.

Pehmiksistä kiitokset myös toiselle sankarille,
Erkki Vuokilalle !

Ei päivää ilman hyvää ristikkoa, viikonloppuna kaksi !
23. Ritu22.8.2005 klo 19:50
Tämä kysymys menee otsikon ulkopuolelle, mutta kun ei yhtä kysymystä varten viitsi avata uutta otsikkoa.
Eki, jäi vaivaamaan aamulehden ruudukko 30.7 eikä nyt ole ratkaisua enää saatavilla.Vasemmassa reunassa keskellä oli radion kuva, josta oli puhekupla ja siinä nuotti. Oliko piilokirjain N eli mono vai sanoiko siellä joku tamperelaisittain moro?
24. Eki22.8.2005 klo 19:53
Kyllä siihen monoa (kenkää) olin tarkoittanut, mutta piirtäjäpä oli luonut kuvan, joka tosiaan olisi voinut olla morokin. Ratkaisuna tarjosimme lehdessä ainoastaan monoa. Ei tullut tarkastaja-Liisaltakaan sentään noin nerokasta huomiota.
25. tonimikael23.8.2005 klo 23:15
Kivaa täyttää ristikkoa ajattelematta. :) Nimittäin muiden sanojen avulla sain sen horisontaalisen, enkä edes ajatellut, että onko tuo aukko oikeasti sellainen. Hauskaa olla pöhkö. ;)
26. RA23.8.2005 klo 23:26
Niin on. Monessakin mielessä. ;-)
27. Jussi24.8.2005 klo 10:39
Tonimikael, ookkonää sielä eteläsä unohtanu kokonaan oikian puhheen? Pölijä nää taijat olla ekkä pöhkö ;-)
28. tonimikael24.8.2005 klo 14:07
Jussi.
Misä eteläsä? Revonlahella täsä asutaan. Kunnon lasse! ;)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *