KESKUSTELUT > RISTIKOT > ÄSSÄ VASTAAN ASSA

1835. Ässä vastaan assa

Eki9.8.2005 klo 10:28
Tässä on asia, josta en muista ikuna saaneeni yhtään negatiivista kommenttia ratkojilta.

Helppoonkin ristikkoon on ratkaisusanoihin mahdollista sisällyttää runsaasti ääkkösiä sekä harvinaisempia konsonantteja (suomenkielisissäkin sanoissa on paljon d- ja g-kirjaimia). Ääkkösellisiä sanoja on yllättävän paljon ja suuri osa niistä on arkipäiväistä kieltä, mutta ne yllättävät silti ristikossa positiivisesti. Niitä on myös helpompi sijoittaa laatimukseen kuin moni - laatija tai ratkoja - luulisi.

Kuinka paljon parempi ratkaisusana ÄSSÄ onkaan kuin ASSA.
2. tonimikael9.8.2005 klo 14:03
ÄSSÄ on seitsemäntoista parempi kuin ASSA. Mutta kuinka paljon parempi onkaan HÖPÖ kui HOPO?
3. KP9.8.2005 klo 15:47
atta on paljon parempi, kuin ättä.
Atta kiinnostaa paljon suurempaa joukkoa, kuin ättä, koska
ättä kiinnostaa isää tai äitiä. Ättä on (lapsen jokellusta).
Atta on, se niinkuin kaikki täällä olijat tietävät.
4. Eki9.8.2005 klo 15:57
Pääasia oli kuitenkin pohtia vieraiden sanojen suosimista a-, t-, i- tms. kirjainten "kustannuksella". Kannattaako vai onko yhdentekevää?
5. Juhani Heino9.8.2005 klo 16:00
Sanotaan sitten yhdentekevä kommentti ;-)
Kannattaa.
6. ö9.8.2005 klo 16:39
Monipuolinen kirjainvalikoima on hyvän ristikon tunnusmerkkejä. Tästä voi päätellä, että ASSA on parempi vaihtoehto sellaisessa ristikossa, jossa a-kirjain ei muuten esiinny.

Ja ellei ristikon jujuna ole "ATON RISTIKKO".
7. Matti9.8.2005 klo 18:04
Olen joskus ratkonut ristikoita, joissa takavokaalit a, o ja u ovat puuttumeet kokonaan. Oisko Eki tehnyt ainakin yhden.

Ne olivat kivoja ratkottavia. Kaiken aikaa jännittää, että pitääkö linja loppuun asti, vai onko laatija joutunut antamaan periksi.

Etuvokaalit piristävät ristikoita kummasti. Lisää niitä!
8. Eki9.8.2005 klo 18:13
Muistaakseni en ole itse tehnyt yhtään, mutta kyllä ne piristävät. Aulis Lehdolla ainakin on ollut Sanasepossa tehtävä "Entäpä OAU?", pääkuvana Afrikan kartta.

Itse olen ottanut elämäntehtäväkseni levittää niitä liki jokaiseen ristikkoon ja aika runsaastikin. Laatijallekin se on mukavampaa, ainakin tälle laatijalle.
9. Jukkis9.8.2005 klo 18:17
ö: "ASSA on parempi vaihtoehto sellaisessa ristikossa, jossa a-kirjain ei muuten esiinny".

No ei. Silloinhan ASSA pilaa koko ristikon. Ilman sitä kyseessä olisi erikoisuus, eli ristikko ilman A-kirjaimia.
10. ö9.8.2005 klo 18:51
Sisälukutaito näyttää olevan hakusessa sanasepoillakin.
11. iso S9.8.2005 klo 19:59
Mikäpäs se nousee ketterämmin kuin kissan häntä? Taskuristikoissa 1/1998 julkaistiin 17*13-kokoinen ristikko, minkä työnimenä oli "Ei auo". En muista muuttiko toimitus nimeä. Joku tai muutama muu ???-laatija on tainnut tehdä sivunkin kokoisen, mutta muiden tekemiset eivät jää niin kirkkaana mieleen. Tuolla rääpäleellä ei tietenkään kauan elvistele, mutta tehty mikä tehty ja julkaistu myös.
12. Antti Viitamäki9.8.2005 klo 22:22
Täälläkin eläin häntä ylhäällä! Yhden kyseisen tyylisen tehtävän lienen väsännyt jäsenlehteen, ynnä yhden Ekin kiperimpään lehteen. Sekä veikeää että työlästä se ääkkösillä pelleily. Täysin niitä yleisempiä merkkejä käyttämätön tekstikin kysyy vietävästi viitseliäisyyttä. Ehkä en enää ikinä ryhdy näinkään pitkää tilitystä kehittelemään.

Silti jätän tähän vielä mielipiteeni Ekin yllä esittämään kysymykseen: ässä piristää kymmenen pykälää enemmän siihen nähden että tehtävään täytyy piirtää kynällä liikennekeskittymän lempinimi.

:-)
13. Matti11.8.2005 klo 17:38
Mun polkupyörän lukko on Assa. Kuuluu vakuutusyhtiöiden hyväksymien lukkomerkkien listaan.
14. MC Sappe11.8.2005 klo 17:50
Jätäpä tsygäs assoineen puksun assalle ni tuskin on siel enää illal. Siis jos on manee fillari.
15. Matti11.8.2005 klo 20:32
puksun, Pukinmäen?

Jätin kerran Keravan asemalle. Laitoin vielä etupyörän ketjulla telineeseen. Noudin illalla etupyöräni.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *